CONSTRUCTEUR-DUELS BOEIENDER DAN ONE-TEAM SHOW VAN RED BULL
Max Verstappen rijdt naar zijn tweede terechte wereldtitel toe. Sergio Pérez heeft in Miami moeten ondervinden dat hij de nummer 2 is bij Red Bull. Daar is overigens niets schandelijks aan, de Mexicaan won al twee keer dit seizoen, maar moet zijn ambities voor een Mexicaanse wereldtitel opbergen. Mogelijk nog eens winnen voor eigen publiek, zoals Juan Manuel Fangio dat ook deed voor Stirling Moss in 1955 in Aintree (16 juli 1955). Maar de suprematie van Max Verstappen, Pérez én Red Bull maakt dat de strijd rond de Constructeurstitel, boeiender wordt dan wie wereldkampioen zal worden. Dat is bekend, behoudens aardbevingen, bankencrisissen of oorlogen.
Matador Fernando Alonso bracht de Aston Martin AMR23 met 102 punten achter "het merk" Red Bull met 224 eenheden. Dat is héél opmerkelijk want die Aston is eigenlijk een "kopie" van de Mercedes W14 die door Lewis Hamilton en George Russell worden bestuurd en maar 96 punten hebben. Dus kan iedereen nagaan hoe de twee Sterrenboys in Imola zullen jagen op die groene Aston Martin...? Ferrari heeft problemen. Niet alleen technisch, maar ook coureurs-gewijs. Charles Leclerc is ronduit ondermaats. Snel op één ronde, maar dat is het dan. Carlos Sainz, is zonder het te willen altijd betrokken in straftijden, en mis ingeschatte bandenkeuzes. Het is altijd zo geweest bij Ferrari. Niki Lauda heeft het me zelf verteld. Drama, tenzij je de "Oude" (lees: Il Commendatore Enzo Ferrari) eronder kreeg. Maar de Grote Enzo is al lang niet meer.
Zijn onechte zoon, Pierre Lardi, die hij kort voor zijn dood erkende als zoon, en nu dus Pierre Ferrari-Lardi heet, heeft een sterke invloed op het team. Hij is niet tevreden dat een niet-Italiaan, Fréderic Vasseur, de leiding over het team heeft. De Monegask en die Spanjaard zinnen hem ook niet. Hij denkt aan een Giovinazzi, in zijn ogen verguisd als Italiaans piloot. Ferrari telt 78 punten in de voorlopige stand om het WK van de automerken. Dat werd in 1958 in het leven geroepen en voor de eerste keer gewonnen door Vanwall. De koersauto van de industrieel Tony Vandervell.
Zondag proberen ook Alpine en Mc Laren die met 14 evenveel punten tellen zich daaruit los te wrikken. Vorig jaar was het herboren merk Alpine de vierde. Esteban Ocon en Pierre Gasly gaan dit zeker pogen over te doen. Mc Laren zit eerder met problemen dan Alpine. Maar vergeten we niet dat we nimmer motoringenieurs gaan kennen dan in de tijd van de Renault V10-motor, ontworpen door motorgenie Bernard Dudot, mens, ingenieur zoals Nabuhiko Kawamoto of Kenichi Yamamoto van respectievelijk Honda en Mazda. De grootsten.
De laatste was in staat de verguisde Wankelmotor van Felix Wankel verder te ontwikkelen tot het merk uit Hiroshima er de "24 Uren van Le Mans" mee won in 1991 (Gachot, Herbert en Weidler) en ook de "24 Uren van Francorchamps" in 1981 met een Mazda RX7 in handen van Pierre Dieudonné en Tom Walkinshaw. Vergeet dit alles niet naar te kijken zondag in de GP van Emilie-Romagna. Wie héél goed kijkt ziet het Arabisch/Chinees kapitaal ervan afdruipen. Europa, waar de zon ondergaat is het verloren continent. Dat is het WK van de Constructeurs. (Walter Rombauts/foto:Alpine)
Wanneer vrijdagochtend de eerste vrije oefeningen aanvangen voor de GP van Emilie-Romagna in het ministaatje San Marino, zijn we aan de zesde GP van 2023 beland. De race wordt gereden op het 4,909 km lange circuit van Imola waar op 1 mei 1994 de godgelijke Ayrton Senna het leven liet. Vorig jaar won Max Verstappen voor Sergio Pérez en Lando Norris. De kans dat de regerende wereldkampioen dit opnieuw gaat doen is groot. De omloop is motortergend want 71% over een ronde wordt vollast gereden, terwijl 60% de aerodynamische kwaliteiten van de auto een scherpe tijd in de hand werken. Remmen en banden worden in gelijke mate, ook 60 %, aangesproken. Zondag wordt de omloop 63 keer afgerond, in het totaal 309,049 km. Het is de derde keer dat Imola de naam "Emilie-Romagna" krijgt om zich te onderscheiden van de GP van Italië. Tussen de vorige GP van Miami en deze race is de tijd gevuld met vele al dan niet beschaafde commentaren. Franz Totz vetrekt bij Alpha Tauri, Nick De Vries zijn krediet vermindert, en regerend wereldkampioen Max Verstappen heeft weer een comfortabele voorsprong in de stand om het WK 2023.(wr)
The "Chaiman of the Supervisory Board of Porsche AG" viert vandaag zijn 80ste verjaardag. Hij is na Ferdinand Porsche, ontwerper van de eerste Volkswagen, diens zoon "Ferry" Porsche, één van de meest actieve en opgemerkte van de plusminus 200 familieleden van de clan Porsche-Piëch. Op de foto in bijlage poseert hij bij de eerste Porsche 356 uit 1948 die merkwaardig genoeg rood als bekelding heeft.
Hij kwam aan het hoofd van het historische merk in 2009. In moeilijke tijden zeg maar want de bankencrisis met de van de bank Lehman Brothers bracht heel de wereld in moeilijkheden. Zoals Ferndinand Porsche's zoon, de troetelnaam "Ferry" kreeg, beweert de huidige CEO Olivier Blume dat de naaste medewerkers hem "WoPo" noemen. Echte eretitels hoeven niet lang te zijn. (Walter Rombauts/foto: Porsche AG)
UITLOKKEN RODE VLAG ZOU ZWAAR MOETEN WORDEN BESTRAFT IN F1
Iedereen die gisteren zag hoe onbesuisd de Monegask Charles Leclerc zijn Ferrari SF-23 over het asfalt in het "Hard Rock Stadium" stuurde, wist dat dit fout zou aflopen in de pole-poging. De sessie werd met nog 1'36" te gaan door de koersdirectie afgesloten. Max Verstappen zag daarmee zijn kans ontglippen om ploegmaat Sergio Pérez sneller af te zijn. Die vetrekt nu straks op "pole", met iets achter zich Fernado Alonso in de Aston Martin. Ze maken samen "de eerste lijn" van de startgrid uit. Sinds Liiberty Media in maart 2017 de Formule 1 heeft overgenomen, zijn er nooit eerder zoveel rode vlaggen en safety cars geweest die het "DNA" van de sport in essentie schaden. Pijnlijkste voorbeeld Abu Dhabi 2021 waar Max Verstappen een - bij kenners - voor altijd dubieuze wereldtitel zal hebben behaald.
Stefano Domenicali, F1-directeur, windt er geen doekjes om dat de drie vrije oefeningen in het huidige klassieke GP-format moeten verdwijnen. "De ingenieurs hebben er iets aan", zegt hij, "maar het publiek vindt het saai." Hij is dus, net als zijn werkgever Liberty Media, geneigd meer sprintraces in te voeren. Dit jaar hebben we er al één gehad. Die heeft overigens Sergio Pérez geen windeieren gelegd ten nadele van ploegmaat en veronderstelde nummer één, Max Verstappen bij Red Bull. Tot overmaat van ramp wint de Mexicaan dan ook nog de snelle straatrave in Baku, Azerbeidsjan en is tot op 6 punten genaderd van zijn "kopman" Max in de voorlopige stand om de wereldtitel 2023. Dat zijn de nuchtere feiten.
Hoever teambazen, ingenieurs en de héél zwijgzame FIA het wijzigen van het "DNA" van de F1 verder gaan verwerken is niet helemaal duidelijk. De FIA heeft al toegevingen moeten doen inzake gridstraffen door meer onderdelen te vervangen dan toegelaten. Teambazen hebben terecht gewezen op de grotere sleet, de vermeerderde kans op accidenten en de daaruit vloeiende schade die veel geld kost. In die mate zelfs dat het huidige budgetplafond van $145.000.000 niet meer zal volstaan om volwaardig een seizoen af te werken. 23 races + 6 sprintraces en men wil er nog meer. De kermis moet draaien.
Zouden er tussen die hooggeleerde heren, bijvoorbeeld een monument als Helmut Marko (80) puik, succesvol ex-coureur, of een Toto Wolff, en andere Fréderic Vasseurs geen te vinden zijn die het uitlokken van een rode vlag of zelfs safety car zwaarder op de grid willen bestraft zien ? Zoals gisteren, en niet de eerste keer, Charles Leclerc, andere rijders op ultieme momenten hun rijtijd afnemen ? Charles Leclerc start nu op de zevende plek...en Max Verstappen negende... Mocht ik reglementenmaker zijn vertrok Leclerc gewoon achteraan, als leerling-coureur die moet proberen de auto op de baan te houden, hem heel aan de meet te brengen, de essentie van "Autoën" zoals Winkler Prins begin de vijftiger jaren autorijden en autokoersen in hun encyclopedies omschreef. (Walter Rombauts)
WK-stand Piloten voor de GP van Miami, vijfde race van 2023.
MAX VERSTAPPEN GEEFT IEDEREEN RIJLES IN GP VAN MIAMI
Gestart vanuit negende positie heeft Max Verstappen voor de tweede keer de GP van Miami gewonnen. Hij overklaste iedereen en versterkt zijn positie in de voorlopige stand om de wereldtitel. Maximaal aantal punten, plus één voor de snelste ronde ! (1'29"708) Hij totaliseert daarmee 119 punten tegenover een in pole gestarte Sergio Perez die tweede blijft met 105 eenheden. Max maalde in de Red Bull liefst 45 ronden af met harde rubbers om dan naar de pits mediums te halen. Toen kwam Sergio Perez (Red Bull) opnieuw even aan de leiding, zoals hij eerst was gestart, maar het was een makkie voor de regerende wereldkampioen zijn ploegmaat voorbij te rijden, wiens harde banden geen weerstand meer hadden. Het was een boeiende wedstrijd, waarin andermaal Fernando Alonso (Aston Martin) uitblonk door weerom op het podium te klimmen. Zonder gele of rode vlag dit keer. Zonder safety car ook.
Enkel een ondermaatse Charles Leclerc moet worden vermeld en een eerder ongelukkige Carlos Sainz die zijn Ferrari te snel de pits instuurde en andermaal 5" straftijd moest incasseren. George Russel en Lewis Hamilton in de Mercedes W14 omringden Sainz bij de aankomst met respectievelijk een vierde en een zesde plaats. Alpine verbeterde fel in deze vijfde race van 2023. De volgende GP is die van "Emilie-Romagne" op 21 mei op het 4,909 km lange circuit van Imola waar op 1 mei 1994 Ayrton Senna het leven liet. Gezien zijn zege in 2022 aldaar is Max Verstappen ook hier de favoriete onderwijzer als stuurgenie voor al zijn rivalen. Wie doet daar beter ? is de enige vraag die men zich nog kan stellen. In Miami was hij wereldwijd gekozen als de "The Driver of the Day) (Walter Rombauts/foto:Alpine)
De uitslag:
1. Max Verstappen (Red Bull) 308,326 km in 1 uur 27'38"241 (211,092 km/h gemiddeld)
MAX VERSTAPPEN MET RAKETVAART NAAR SNELSTE TIJD IN FP3 IN MIAMI
Is het omdat Elon Musk hem bij Red Bull een bezoek bracht ? In ieder geval pakte de regerende wereldkampioen Max Verstappen na 40' resoluut het commando van de derde vrije training in handen. Hij verbeterde telkens zijn eigen tijd tot uiteindelijk niemand nog aan de 1'27"535 kon tippen. Charles Leclerc (Ferrari) sprong in het gat van 0,5" dat Sergio Pérez (Red Bull) liet met zijn kopman. Straks wordt in de kwalificaties duidelijk wie van "pole" vetrekt morgen.(wr)
MAX VERSTAPPEN - RED BULL - OVERKLAST IEDEREEN IN FP2 IN MIAMI
Eerst was het Alonso (Aston Martin) die wat aandrong voor de snelste tijd, daarna Norris (Mc Laren) maar om precies te zijn zette Max Verstappen (Red Bull) de absolute besttijd met 1'27"930. Met 28° C omgevingstemperatuur en 40°C op het asfalt. Toen iedereen na bijna een half uur in de FP2 op softs ging was het bedisseld. Carlos Sainz (Ferrari) drong nog wat aan, maar onbeduidend en "het impotente talent" van Monegask Charles Leclerc (Ferrari) zorgde acht minuten voor het einde van FP2 nog voor een rode vlag... Toch wer er met nog 4' te gaan nog een herstart gegeven. Geen mens stelde er nog belang in. Max Verstappen is de beste. Morgen nog de FP3 en de Kwalificaties om de pole voor de race van zondag. (wr)
SERGIO PEREZ - RED BULL - IN POLE NA ZOVEELSTE CRASH VAN LECLERC
Het had er alle schijn van dat Max Verstappen met zijn messcherpe tijden in Q1 en Q2 met alle gemak de "pole" zou halen voor de GP van Miami. Maar in zijn eerste poging ging hij even te wijd en verknalde hij zijn rondetijd. Terwijl hij in de pits overlegde gebeurde er van alles. Sergio Pérez in de Red Bull klokte een moordchrono met 1'26"841. Max Verstappen moest die zien te verbeteren maar alles verliep wat trager dan verwacht. De nestor van het veld Fernando Alonso plakte de Aston Martin op de tweede plaats, voor Carlos Sainz (Ferrari), Kevin Magnussen (Haas) en...Pierre Gasly (Alpine).
Max moest nog een poging doen, Charles Leclerc ook, want die verknalde zijn eerste poging in Q3 door zijn banden vierkant te remmen ! Dus minder dan drie miniten te gaan reed de Monegask de baan op voor zijn tweede pole-poging. Sneller dan razendsnel, zodat het geoefende oog van de purist kon voorspellen wat er ging gebeuren... hij knalde op hoge snelheid tegen de muur - de tweede keer dit weekeind - en de koersdirectie gaf rood en besliste met nog 1'36" te gaan, de kwalificatie af te breken.
Max Verstappen kreeg geen kans meer zijn ploegmaat van de pole weg te duwen. Morgen is er dus een spannende GP van Miama (de tweede in de F1 geschiedenis) te verwachten, met als toemaatje dat er kans op onweer is. Hamilton vertrekt achteraan voor een inhaalrace, Verstappen in zekere zin ook, dus... De F1-directie heeft al vele rode vlaggen bijbesteld. (Walter Rombauts/foto:Alpine)
RUSSELL EN HAMILTON ZETTEN MERCEDES BOVENAAN IN FP1 IN MIAMI
De eerste grote attractie in de eerstez vrije oefeningen om de GP van Miami was een - zoveelste - schuiver van Nick De Vries die daarmee ineens achteraan bengelde. De twee was dat Nico Hülkenberg (Haas) de eerste plek pretendeerde maar iets over halverwege de oefening in bocht drie spinde en Rood uitlokte gedurende liefst acht minuten omdat er rommel op de baan lag. De vuilkar hier ten huize kuist dat sneller op maar, enfin, het is nu éénmaal de nieuwe F1. Nadat groen was gegeven prikte Max Verstappen (Red Bull) 1'30"549 op de tabellen, goed voor P1.
Fernando Alonso naderde op plek 3 met 1'31"231, maar het mocht niet baten. Alexander Albon (Williams) lokte nog kortstondig geel uit en dan maakte Lewis Hamilton van de Mercedes een soort raket die van Elon Musk's voorraad moet zijn gekomen en pakte met 1'30"337 de eerste chrono. Net voor de zwartwit-geblokte vlag viel zette ploegmaat George Russell die scherpe tijd nog venijniger met 1'30"337. Max Verstappen in de Red Bull - met nieuwe "livery", zéér belangrijk, plakte meteen vierde achter Charles Leclerc (Ferrari) in de eerste vrije training in Miami. (Walter Rombauts/foto:Alpine)
MORGEN BEGINT DE GP VAN MIAMI IN EEN ANGSTIGE SFEER VOOR SLECHT WEER
Weersvoorspellingen maken het F1-circus wat nerveus. Vandaaf beginnen de eerste vrije trainingen op de GP van Miami, de vijfde race van het WK F1 2023. In het Alpine-kamp hebben Pierre Gasly en Esteban Ocon op hun geschonden kinderziel moeten beloven de Alpine 523 terug aansluiting te doen vinden bij het treintje dat voor de wereldtitel bij de Constructeurs strijdt. De race wordt àver 57 ronden van 5,412 km gereden met een totaalafstand van 308,326 km.
De FIA heeft korte DRS-zones voorzien wat maakt dat inhalen moeilijker wordt. Overigens zal de FIA (Fédération Internationale de l'Automobile) - en dus ook kermismakers Liberty Media - zich stilaan moeten over gaan bezinnen dat als de wedstrijdleiding telkens de uitslag van een GP door een Safety Car te laten beslissen, ze er misschien beter mee ophouden om van een "wereldkampioenschap" te spreken en er het woord "SC-Casino" voor in de plaats te zetten. Het woord "stewards" kan dan ook Casinogewijs worden aangepast.
Vorig jaar reed Charles Leclerc de pole en won Max Verstappen de eerste GP van Miami voor ploegmaat Sergio Pérez. Voor wat de tweede editie betreft mag de ruzie, of beter gezegd, het onbehagen, voor Max Verstappen dat Sergio Pérez op zes punten van zijn leidersschap zit voor de titel een nieuw duel kruiden. Historisch gewijs is Miami fonkelnieuw, maar als oudere purist moet ik toch opmerken dat op 12 december 1959 ook een GP van Amerika plaats vond die werd gewonnen door Stirling Moss in een Cooper Climax. En in Sebring, dus als eerste race in Florida werd gereden. Andere Amerikaaanse steden buiten Florida zijn herhaaldelijk aan de beurt geweest, Long Beach, Las Vegas, Phoenix... Dit jaar staat Las Vegas op 18 november opnieuw op de kalender. Tijd dus om een kamer te reserveren in Ceasars Palace aldaar.
Vergeten we ook niet dat de "500 Mijlen van Indianpalois" vanaf 1950 liefst elf keer is opgenomen geweest op de WK-kalender. Als F1 spetakelmaker en F1-eigenaar nog meer sensatie wil doorméér sprinraces in 2014 kunnen ze misschien de snelste race ter wereld ook trachten opnieuw op te nemen op de F1 kalender 2024. Nu Cadillac door GM en Andretti Racing er toch aan komt... Audi kan dan misschien opnieuw een GP van Duitsland afdwingen. (Walter Rombauts/Foto: Alpine)
ASTON MARTIN, MERCEDES EN FERRARI VECHTEN VOORT IN GP VAN MIAMI
De gemoederen over een andermaal nogal chaotische GP van Azerbeidzjan zijn nog niet gesust of de GP van Miama dient zich volgend weekend al aan. Te rijden - tot vandaag toch nog - volgens het klassieke F1 format. Dat wil zeggen dat er vrijdag de eerste vrije trainingen zijn, zaterdagochtend de derde en in de namiddag de kwalificatie voor de "pole" van zondag voor de race. F1-eigenaars, Liberty Media, vullen het omrandingsspektakel in, straffer nog naar het schijnt dan vorig jaar. Met echte jachten en echt water... Hoe het ook zei, de Amerikanen lusten koek van eerder show dan sport.
Maar wat in de GP van Miami gaat gebeuren op sportief vlak, staat los van het duel Verstappen-Pérez dat de plotse bikkelharde rivaliteit tussen de twee Red Bulls-coureurs een feit is. Daarmee vervalt Red Bull terug in een situatie van destijds met Sebastien Vettel en Mark Webber. Maar dat waren uiteindelijke twee gentlemen, geen gifmengers, wat ook niet kan worden gezegd van Sergio Pérez die vorig weekend én de sprintrace én de GP van Azerbeidzjan won. Zijn zesde GP zege en naderend tot op zes punten van Max Verstappen, die van Pérez als ploegmaat vanaf wil. Kwaadheid doorzindert de éénmalige wereldkampioen, een familietrek. Zoals Felipe Massa de eerste wereldtitel van Lewis Hamilton in 2008 in vraag stelt, kan dan ook de titel van de Limburger Verstappen in 2021 zéér in vraag worden gesteld. Puristen zullen het nooit anders vertellen.
Maar ondertussen heeft Red Bull na vier races met 180 punten een al zo goed als niet meer te overbruggen voorsprong opgebouwd in de stand om het WK van de Constructeurs. Ze worden "achtervolgd" door Aston Martin (87), Mercedes (76), Ferrari (62) en Mc Laren (14). Alpine, vorig jaar nog vierde bij de Constructeurs krijgt de A523 niet aan het vliegen met slechts 8 punten... Erger nog voor Haas, Alfa Romeo, Alpha Tauri en Williams. Dus zullen we in de GP van Miami een fikse strijd zien tussen Aston Martin, Mercedes en Ferrari voor de Constructeurs' ere-titel. En we zijn dan nog maar vijf van de 23 GP's en één sprintrace ver... De drie merken hebben nog een illusionaire kans dichter bij Red Bull te geraken als Christian Horner de onderlinge rivaliteit tussen kwaadaardige Max Verstappen en de ietwat menselijker en logischer Sergio Pérez niet zou beheersen. Van die mogelijkheid zien we in de GP van Miami, vrijdag beginnend, de eerste balans wel. (Walter Rombauts/Foto:Alpine)
SERGIO PEREZ - RED BULL - WINT GP VAN AZERBEIDJAN ZIT IN DE WK-STAND OP DE WIELEN VAN VERSTAPPEN
De Mexicaan Sergio Pérez heeft met Red Bull de GP van Azerbeidjan en meteen zijn 6de GP gewonnen, met 2" voorsprong op teammaat Max Verstappen. Charles Leclerc werd in feite weer gestrikt door een safety car in de dertiende ronde, en Pérez puurde daar profijt uit. Door ook de sprintrace te winnen gisteren en vandaag de GP scoort hij 33 punten en komt daarmee met 87 eenheden in het zog van de wielen van voorlopige leider Mac Verstappen die 93 punten telt. Deze vierde GP van het seizoen toont aan dat Ferrari in concreto nog een seconde trager is dan Red Bull, maar wel over één ronde de snelste tijd kan zetten. Vandaar zowel de "pole" voor Leclerc in de sprintkwalificatie als de "pole" voor de eigenlijke GP. Wie zich ook in de kijker reed was Fernando Alonso, maar de Aston Martin komt, net als Mercedes, tekort om mee de overwinning te betwisten. George Russell reed wel met 1'43"370 de snelste ronde en scoort dus één WK-punt. (Walter Rombauts/foto:Alpine)
De uitslag van de GP van Azerbeidjan:
1. Sergio Pérez (Red Bull) 306,153 km in 1 uur 32'42"436 (120,29 km/h)
PEREZ WINT SPRINTRACE, RUSSELL EN VERSTAPPEN BOTSEN IN EERSTE RONDE
De kermiskoers van Liberty Media in Baku in Azerbeidjan, de sprintkoers genoemd, is gewonnen door de Mexicaan Sergio Perez. In een Red Bull. Max Verstappen in dezelfde auto botste in de eerste ronde al met George Russsell in zijn Mercedes. Max Verstappen jankte heel de race door niet te verstaan waarom de Brit niet gestraft werd.
Toen de rit rond was en de "flosh" van 8 WK-punten had gepakt, was Max Verstappen razend op Russell en noemde hem dikke nek. Toen George het wilde bijleggen en Max de hand reikte, weigerde deze die. Red Bull kijkt een beetje sip, want iedere schade aan de bolides moet worden hersteld en dat kost geld.
Straks is het budgetplafond van 145 miljoen dollar niet meer genoeg om de hele kermis te financieren. Als team dan. Mogelijk moet de FIA dat budgetplafond verhogen en dan zeggen de belangstellende teams zoals Audi en GM misschien nog af voor 2025. Morgen is er de GP van Azerbeidjan, de vierde koers van het WK F1 van dit jaar.(wr)
De sprintrace:
1. Sergio Perez (Red Bull) 8 WK-punten / 102,051 km (17 ronden) in 33'17"130 (gemiddeld 183,718 km/h)
CHARLES LECLERC - FERRARI - START ZONDAG IN POLE IN AZERBEIDJAN
Zoals bekend is de GP van Azerbeidjan de vierde race voor het WK F1 2023 en meteen het schouwtoneel van de eerste van zes sprintraces dit jaar. Om die reden hield de F1 (Liberty Media) de kwalificaties voor de "pole" van zondag vandaag op vrijdag. Nick De Vries (Alpha Tauri), in de vrije trainingen nog goed voor een zesde plaats, knalde in Q1 in de derde bocht van de baan. Meteen rode vlag ! Maar hij was niet alleen die de kwalificatie deed uitlopen. Ook Pierre Gasly vernielde zijn Alpine A523, nog meerdere, teveel om op te noemen, maakten van hun bolide een vormloos wrak.
Maar DE verrassing van de dag was Charles Leclerc die zijn Ferrari in 1'40"203 over de 6,003 km grilligheid stuurde en daarmee een itsie-pitsie sneller was dan Limburger Max Verstappen. Deze bazuint zowat rond dat hij zin heeft de F1 te verlaten als de "formats" van de weekends steeds worden veranderd. Nu geloof ik dat eerlijk gezegd niet, maar dat de "historische" F1 sinds 1950 een einde heeft genomen is een feit. Kenners kunner er zelfs een datum opplakken: Abu Dhabi 2021.
Morgen, zaterdag is er de sprinrace en er zijn met de overwinning 8 WK-punten te verdienen. Zaterdagochtend wordt dat in een korte "kwalificatie" beslist wie in pole aan de sprintrace begint. De achtste heeft nog één punt. F1-directeur Stefano Domenicali (ex-Ferrari-man) overweegt onder druk van Liberty Media de pole eens te doen beslissen met dobbelstenen. Zondag is er de GP van Azerbeidjan die er hopelijk een beetje uitziet zoals een GP hoort te zijn... (Walter Rombauts)
ANDERE VERLEIDINGEN DOEN MAX VERSTAPPEN MISSCHIEN AMBITIES VERSCHUIVEN
Zonder dat zij daar acht aan nemen ken ik de familie Verstappen/Kumpen zéér goed. Max is terecht uitgegroeid tot een fenomeen. Als de eigenaars van de F1 blijven format"-wijzigen aanbrengen met sprintkoersen stellen mer en meer F1 coureurs hun toekomst in vraag. Niet liever zes keer de 24 Uren van Le Mans winnen, of een eigen team oprichten waaraan velen zijn ten onder gegaan ? (Stewart, Prost, Surtees e.a) We zien wel wat hij in Azerbeidjan doet, morgen in de eerste vrije oefeningen. Er komt meer... (wr)
NIEUWE DUELS VOOR CONSTRUCTEURSTITEL 2023 IN AZERBEIDJAN
Vorig jaar werd het herboren merk Alpine vierde in het WK van de Constructeurs dat in 1958 geïntroduceerd werd in de Formule 1. De eerste titel ging naar Vanwall, de mooie renwagen van industrieel Tony Vandervell, waarin Strirling Moss, Tony Brooks en Stuart-Lewis Evans met "British Green" als kleur de punten sprokkelden. De Vanwall had net als de Ferrari 500 F2 uit 1951 een viercilinder vooraan als motor. Vandaag moeten alle teams het doen met een identieke 1,6 liter V6 Turbo Hybrid krachtbron en iedereen tracht binnen de reglementen daar het beste uit te putten.
In Azerbeidjan volgende weekend is het belangrijk dat Pierre Gasly en Esteban Ocon de Alpine's voor de Mc Laren's kunnen doen finishen. Dit laatste merk heeft momenteel in de tussenstand 12 punten en Alpine slechts 8. Het zal niet zo gemakkelijk zijn die opdracht want Lando Norris weet zijn mannetje te staan. Straffer nog is dat Aston Martin, recent opnieuw gedragen door Arabische en Chinese, zelfs Mercedescenten, in onnoembare miljoenen dollars, op de tweede plaats staat in de tussenstand na drie races. Red Bull voert het rijtje aan met 123 punten en Fernando Alonso, geholpen door een steeds rijpere Lance Stroll, zet Aston Martin-met-Mercedesmotor op de tweede plek met 65 punten.
Mocht zondag Max Verstappen domineren, dan kan de verveling worden vedreven door de strijd voor de constructeurstitel te volgen. In slaap vallen bij de vierde GP terwijl je een Red Bull de "Liberty Kermis" ziet winnen zou als liefhebber al te schandelijk zijn. Maar de FIA-stewards gaan daar mee helpen door wat gele of rode vlaggen te zwaaien en al dan niet virtuele Safetycars de boel verder laten verbrodden. 't Zal toch weer spektakel zijn, maar zonder puristische diepgang. (Walter Rombauts/foto:Alpine)
De WK-stand voor Constructeurs voor Azerbeidjan, race 4 van 2023
De GP van Azerbeidjan is de vierde wedstrijd van het WK F1 2023. De race wordt zondag gereden, voorafgegaan door een sprintkoers op zaterdag. Er worden 51 ronden van 6,003 km gereden met een totale afstand van 306,049 km. Het is een snel, moeilijk circuit met een gevaarszone aan het kasteelgedeelte. Vorig jaar won Max Verstappen met de Red Bull en de vraag is of hij zichzelf als winnaar kan opvolgen ? De vorige GP's sinds 2016 (toen GP van Europa) hebben telkens een andere winnaar opgeleverd.
Inzake de pole heeft Charles Leclerc (Ferrari) zich twee keer laten gelden. Technisch gesproken is de aerodynamika van iets minder belang, maar hebben de remmen het zwaar te verduren. Net zoals de bandenslijtage behoorlijk vlug gaat. Liefst 63% wordt er in elke ronde plankgas gereden. De omloop wordt tegen de uurwerkzin gereden en als topsnelheid werd vorig jaar 345 km/h "geflitst". Vrijdag is er 's morgens een eerste vrije oefening waarna in de namiddag de kwalificatie voor de sprintrace wordt gehouden. Niet alle coureurs, teammangers en mecaniciens zijn daar gelukkig mee. Meer kans op herstelwerk door mogelijke botsingen.(wr)
SPRINTRACES MOETEN F1 DUURDERE VRIJDAGTICKETS OPLEVEREN
Nu de coureurs, de ingenieurs, de teambazen zich meer en meer onvrij voelen onder het juk van enerzijds Liberty Media en anderzijds de "Fédération Internationale de l'Automobile" in Parijs met een Arabische president, Mohammed Ben Sulayem, zien de nieuwe eigenaars kans om van iedere race een grotere kermis te maken. Ze schuwen daarbij geenszins reglement-overtredingen - sprekend voorbeeld Abu Dhabi 2021... - en vervormen het "format" van het wereldkampioenschap F1. De GP van Azerbeidjan komt eraan en zie daar wordt de eerste sprintrace van zes in 2023 gereden. Vrijdagochtend vrije training, één uur, in de namiddag "kwalificatie" voor de sprintrace. Méér spektakel voor de fans en denkwerk hoe Liberty Media de prijs voor een kaartje op vrijdag kan opkrikken. Dat is nog maar het begin, want herinnert iedereen zich nog dat in 2026 met nieuwe motoren moet worden gereden, met synthetische brandstof...? Er komt méér.
Porsche werkt in Chili hard aan die syntehtische brandstof voor interne verbrandingslmotoren. Eerst en vooral om het eigen klienteel met hun huidige wagens veilig te stellen en daarna om het te delen met andere autoconstructeurs die natuurlijk hetzelfde doel nastreven. Toch is heel die intentie al bedoeld om achter de feiten aan te lopen... Er is - groene - waterstof op komst die eigenlijk niet écht nieuw is, want in 1863 liet de Belgische uitvinder Etienne Lenoir al een voertuig op waterstof rijden ! Nadat Toyota in oktober 1997 met de Prius hybride kwam heeft de Japanse constructeur nu ook zichtbare en gekende pioniersrol met waterstof. In de "Super Yaikyu-series" in Japan rijdt er een Toyota Yaris mee met een 1,6 liter motor op waterstof.
Er wordt zelfs gedacht de F1 motoren na 2026 op waterstof te laten rijden. Toonaangevend daarvoor is de Oostenrijkse racemotoren-constructeur AVL-Racetech die zomaar een 2 liter H2 motor heeft geconcretiseerd met plusminus 300 pk. De "oefening" is bedoeld om FIA-disciplines als F3 en andere te verleiden op waterstofbrandstof over te schakelen. Gek is dat idee niet als men bedenkt dat de l'Automobile Club de l'Ouest vanaf 2025 een aparte categorie voorziet voor auto's die met waterstof de 24 Uren van Le Mans zouden aandurven. Met waterstof een F1 motor aandrijven eist een grotere diameter van het turbinewiel van de turbo, maar verder zouden niet zoveel onderdelen van de nu bestaande verbrandingsmotor moeten worden her-ontworpen. Dus is dat een besparend effect.
Enige zorgelijkheid blijft de opslag van waterstof. Ten eerste is er het probleem dat bij verbranding ervan in de verbrandingskamer er een kleine hoeveelheid stikstofoxyde mee in de uitlaatgassen komt en dus ook in de atmosfeer. Om dat te bestrijden - zoals ook Ad Blue bij Dieselmotoren een effect geeft, wordt een microscopische druppel water ingespoten. Die druppel verdampt direct en geeft een koelend effect maar vermindert vooral de NOx in de uitlaatgas en voorkomt onregelmatigheden in de verbranding. H2 is de lichtste molecule in het universum en het is dus een kunst om die onder grote densiteit op te slagen in een héél sterke tank onder 700 bar druk.
Door tot - 253 °C verder te koelen bereikt men de maximum densiteit, zo'n 40 gram H2 per liter. Met al deze factoren zal waterstof als brandstof worden gebruikt om de ongeveer één miljard rijdende ICE's (Intern Combustion Engine) te laten verder gebruiken. Voorwaarde is wel dat H2 "groen" wordt gewonnen door zon-, wind- en waterslag-energie. Nu gaan we terug naar de F1 met zijn kermisachtige sprintrace aanstaande zaterdag in Azerbeidjan. Zelfs de coureurs beginnen aan de "format"-wijzigingen een afkeer te krijgen. Voor F1 eigenaar Liberty Media is dat bijkomstig. Ze willen zoveel mogelijk opbrengst van datgene wat ze van Berie Ecclestone (93) hebben gekocht. Deze moet zich eerstdaags nog gaan verantwoorden voor een zakcentje van 400 miljoen dollar die hij in Singapore was vergeten aan te geven...
De elektrische auto is gedoemd tot verdwijnen, zelfs al pocht BMW nu met vier kleine elektromotoren. Eén in ieder wiel. Dat zou de verbrandingsmotor doen vervangen. Ik wil voor die illustere ideeën aanvoeren dat Ferdinand Porsche zijn eerste renwagen, de Lohner Porsche, in ieder wiel een elektrische motor had. Het was de eerste hybride en vierwielaangedreven auto. Dus ligt de legendarische man die voor Hitler de Volkswagen ontwierp een pionier voor de elektrische auto geweest. En Nu denkt Porsche ook aan waterstof. De discussie daarrond zal nog veel (water-) stof doen opwaaien. Concreet snort Toyota als eerste in erkende races rond met zo'n motor en heeft het ondertussen ook de Corolla H2 Concept op het Autosalon van Shangai voorgesteld. Vanaf nu gaan we naar Baku in Azerbeidjan voor de vierde GP van het WK F1. (Walter Rombauts)
RACISME, FEMINISME, GEOPOLITIEK, WAT OVERVALT DE F1 NU IN MODERN TIMES !
Ik ben een oude witte man, 48 jaar gewerkt en onmenselijke veel afgedragen aan belastingen, zeven dagen op zeven gedurende 48 jaar, die nu de reactie van Lewis Hamilton op het Romelu Lukaku-incident steunt. Ik heb ik mijn actieve loopbaan nog met Lewis te maken gehad. Ik heb nooit ofte nimmer het gevoel gehad dat ik met iemand "anders" te maken had. Lewis is Lewis, opgeklommen dankzij zijn vader en vaak vergeten - Ron Dennis - tot zeven keer wereldkampioen. Gelijk Michaël Schumacher. Bernie Ecclestone heeft een stok in het hoenderhok gegooid die kan tellen: de titel van 2008 van Hamilton annuleren ten voordele van Felipe Massa die in Interlagos inderdaad als eerste wereldkampioen werd uitgeroepen...tot Lewis in de ondoorzichtige stortregens voorbij Timo Glöck ging en dat ene cruciale punt scoorde om...in plaats van Massa (Ferrari) wereldkampioen te worden !
Alles begon bij "crashgate" in Singapore in 2008, waar Nelson Piquet jr door Flavio Briatore werd verplicht een Renault tegen 160 km/h in de muur te rammen...opdat er een safetycar zou komen, Fernando Alonso zou winnen voor Renault en Hamilton derde werd... Ik vertel als oude witte man, morgen vervangen door iets donker type, let maar op TV, morgen voort. Want hiermee begint pas het verhaal waarmee ook Max Verstappen zijn gestolen titel in 2021 aan bod komt. Boeiend. Hopelijk heeft Felipe Massa sterke advocaten en speelt de "verjaring" geen rol. Er volgt nog wel wat. Timo Glock zal nooit spreken... dat is begrijpelijk. Er bestaat binnen de FIA een niet duidelijk leesbaar reglement dat eens een titel is toegekend en de drager daarvan zijn "egards" heeft ontvangen, nooit meer kan worden uitgewist... Dus zouden Massa en Hamilton aan een verloren zaak beginnen. (wr)