NIEUWE DUELS VOOR CONSTRUCTEURSTITEL 2023 IN AZERBEIDJAN
Vorig jaar werd het herboren merk Alpine vierde in het WK van de Constructeurs dat in 1958 geïntroduceerd werd in de Formule 1. De eerste titel ging naar Vanwall, de mooie renwagen van industrieel Tony Vandervell, waarin Strirling Moss, Tony Brooks en Stuart-Lewis Evans met "British Green" als kleur de punten sprokkelden. De Vanwall had net als de Ferrari 500 F2 uit 1951 een viercilinder vooraan als motor. Vandaag moeten alle teams het doen met een identieke 1,6 liter V6 Turbo Hybrid krachtbron en iedereen tracht binnen de reglementen daar het beste uit te putten.
In Azerbeidjan volgende weekend is het belangrijk dat Pierre Gasly en Esteban Ocon de Alpine's voor de Mc Laren's kunnen doen finishen. Dit laatste merk heeft momenteel in de tussenstand 12 punten en Alpine slechts 8. Het zal niet zo gemakkelijk zijn die opdracht want Lando Norris weet zijn mannetje te staan. Straffer nog is dat Aston Martin, recent opnieuw gedragen door Arabische en Chinese, zelfs Mercedescenten, in onnoembare miljoenen dollars, op de tweede plaats staat in de tussenstand na drie races. Red Bull voert het rijtje aan met 123 punten en Fernando Alonso, geholpen door een steeds rijpere Lance Stroll, zet Aston Martin-met-Mercedesmotor op de tweede plek met 65 punten.
Mocht zondag Max Verstappen domineren, dan kan de verveling worden vedreven door de strijd voor de constructeurstitel te volgen. In slaap vallen bij de vierde GP terwijl je een Red Bull de "Liberty Kermis" ziet winnen zou als liefhebber al te schandelijk zijn. Maar de FIA-stewards gaan daar mee helpen door wat gele of rode vlaggen te zwaaien en al dan niet virtuele Safetycars de boel verder laten verbrodden. 't Zal toch weer spektakel zijn, maar zonder puristische diepgang. (Walter Rombauts/foto:Alpine)
De WK-stand voor Constructeurs voor Azerbeidjan, race 4 van 2023
De GP van Azerbeidjan is de vierde wedstrijd van het WK F1 2023. De race wordt zondag gereden, voorafgegaan door een sprintkoers op zaterdag. Er worden 51 ronden van 6,003 km gereden met een totale afstand van 306,049 km. Het is een snel, moeilijk circuit met een gevaarszone aan het kasteelgedeelte. Vorig jaar won Max Verstappen met de Red Bull en de vraag is of hij zichzelf als winnaar kan opvolgen ? De vorige GP's sinds 2016 (toen GP van Europa) hebben telkens een andere winnaar opgeleverd.
Inzake de pole heeft Charles Leclerc (Ferrari) zich twee keer laten gelden. Technisch gesproken is de aerodynamika van iets minder belang, maar hebben de remmen het zwaar te verduren. Net zoals de bandenslijtage behoorlijk vlug gaat. Liefst 63% wordt er in elke ronde plankgas gereden. De omloop wordt tegen de uurwerkzin gereden en als topsnelheid werd vorig jaar 345 km/h "geflitst". Vrijdag is er 's morgens een eerste vrije oefening waarna in de namiddag de kwalificatie voor de sprintrace wordt gehouden. Niet alle coureurs, teammangers en mecaniciens zijn daar gelukkig mee. Meer kans op herstelwerk door mogelijke botsingen.(wr)
SPRINTRACES MOETEN F1 DUURDERE VRIJDAGTICKETS OPLEVEREN
Nu de coureurs, de ingenieurs, de teambazen zich meer en meer onvrij voelen onder het juk van enerzijds Liberty Media en anderzijds de "Fédération Internationale de l'Automobile" in Parijs met een Arabische president, Mohammed Ben Sulayem, zien de nieuwe eigenaars kans om van iedere race een grotere kermis te maken. Ze schuwen daarbij geenszins reglement-overtredingen - sprekend voorbeeld Abu Dhabi 2021... - en vervormen het "format" van het wereldkampioenschap F1. De GP van Azerbeidjan komt eraan en zie daar wordt de eerste sprintrace van zes in 2023 gereden. Vrijdagochtend vrije training, één uur, in de namiddag "kwalificatie" voor de sprintrace. Méér spektakel voor de fans en denkwerk hoe Liberty Media de prijs voor een kaartje op vrijdag kan opkrikken. Dat is nog maar het begin, want herinnert iedereen zich nog dat in 2026 met nieuwe motoren moet worden gereden, met synthetische brandstof...? Er komt méér.
Porsche werkt in Chili hard aan die syntehtische brandstof voor interne verbrandingslmotoren. Eerst en vooral om het eigen klienteel met hun huidige wagens veilig te stellen en daarna om het te delen met andere autoconstructeurs die natuurlijk hetzelfde doel nastreven. Toch is heel die intentie al bedoeld om achter de feiten aan te lopen... Er is - groene - waterstof op komst die eigenlijk niet écht nieuw is, want in 1863 liet de Belgische uitvinder Etienne Lenoir al een voertuig op waterstof rijden ! Nadat Toyota in oktober 1997 met de Prius hybride kwam heeft de Japanse constructeur nu ook zichtbare en gekende pioniersrol met waterstof. In de "Super Yaikyu-series" in Japan rijdt er een Toyota Yaris mee met een 1,6 liter motor op waterstof.
Er wordt zelfs gedacht de F1 motoren na 2026 op waterstof te laten rijden. Toonaangevend daarvoor is de Oostenrijkse racemotoren-constructeur AVL-Racetech die zomaar een 2 liter H2 motor heeft geconcretiseerd met plusminus 300 pk. De "oefening" is bedoeld om FIA-disciplines als F3 en andere te verleiden op waterstofbrandstof over te schakelen. Gek is dat idee niet als men bedenkt dat de l'Automobile Club de l'Ouest vanaf 2025 een aparte categorie voorziet voor auto's die met waterstof de 24 Uren van Le Mans zouden aandurven. Met waterstof een F1 motor aandrijven eist een grotere diameter van het turbinewiel van de turbo, maar verder zouden niet zoveel onderdelen van de nu bestaande verbrandingsmotor moeten worden her-ontworpen. Dus is dat een besparend effect.
Enige zorgelijkheid blijft de opslag van waterstof. Ten eerste is er het probleem dat bij verbranding ervan in de verbrandingskamer er een kleine hoeveelheid stikstofoxyde mee in de uitlaatgassen komt en dus ook in de atmosfeer. Om dat te bestrijden - zoals ook Ad Blue bij Dieselmotoren een effect geeft, wordt een microscopische druppel water ingespoten. Die druppel verdampt direct en geeft een koelend effect maar vermindert vooral de NOx in de uitlaatgas en voorkomt onregelmatigheden in de verbranding. H2 is de lichtste molecule in het universum en het is dus een kunst om die onder grote densiteit op te slagen in een héél sterke tank onder 700 bar druk.
Door tot - 253 °C verder te koelen bereikt men de maximum densiteit, zo'n 40 gram H2 per liter. Met al deze factoren zal waterstof als brandstof worden gebruikt om de ongeveer één miljard rijdende ICE's (Intern Combustion Engine) te laten verder gebruiken. Voorwaarde is wel dat H2 "groen" wordt gewonnen door zon-, wind- en waterslag-energie. Nu gaan we terug naar de F1 met zijn kermisachtige sprintrace aanstaande zaterdag in Azerbeidjan. Zelfs de coureurs beginnen aan de "format"-wijzigingen een afkeer te krijgen. Voor F1 eigenaar Liberty Media is dat bijkomstig. Ze willen zoveel mogelijk opbrengst van datgene wat ze van Berie Ecclestone (93) hebben gekocht. Deze moet zich eerstdaags nog gaan verantwoorden voor een zakcentje van 400 miljoen dollar die hij in Singapore was vergeten aan te geven...
De elektrische auto is gedoemd tot verdwijnen, zelfs al pocht BMW nu met vier kleine elektromotoren. Eén in ieder wiel. Dat zou de verbrandingsmotor doen vervangen. Ik wil voor die illustere ideeën aanvoeren dat Ferdinand Porsche zijn eerste renwagen, de Lohner Porsche, in ieder wiel een elektrische motor had. Het was de eerste hybride en vierwielaangedreven auto. Dus ligt de legendarische man die voor Hitler de Volkswagen ontwierp een pionier voor de elektrische auto geweest. En Nu denkt Porsche ook aan waterstof. De discussie daarrond zal nog veel (water-) stof doen opwaaien. Concreet snort Toyota als eerste in erkende races rond met zo'n motor en heeft het ondertussen ook de Corolla H2 Concept op het Autosalon van Shangai voorgesteld. Vanaf nu gaan we naar Baku in Azerbeidjan voor de vierde GP van het WK F1. (Walter Rombauts)
RACISME, FEMINISME, GEOPOLITIEK, WAT OVERVALT DE F1 NU IN MODERN TIMES !
Ik ben een oude witte man, 48 jaar gewerkt en onmenselijke veel afgedragen aan belastingen, zeven dagen op zeven gedurende 48 jaar, die nu de reactie van Lewis Hamilton op het Romelu Lukaku-incident steunt. Ik heb ik mijn actieve loopbaan nog met Lewis te maken gehad. Ik heb nooit ofte nimmer het gevoel gehad dat ik met iemand "anders" te maken had. Lewis is Lewis, opgeklommen dankzij zijn vader en vaak vergeten - Ron Dennis - tot zeven keer wereldkampioen. Gelijk Michaël Schumacher. Bernie Ecclestone heeft een stok in het hoenderhok gegooid die kan tellen: de titel van 2008 van Hamilton annuleren ten voordele van Felipe Massa die in Interlagos inderdaad als eerste wereldkampioen werd uitgeroepen...tot Lewis in de ondoorzichtige stortregens voorbij Timo Glöck ging en dat ene cruciale punt scoorde om...in plaats van Massa (Ferrari) wereldkampioen te worden !
Alles begon bij "crashgate" in Singapore in 2008, waar Nelson Piquet jr door Flavio Briatore werd verplicht een Renault tegen 160 km/h in de muur te rammen...opdat er een safetycar zou komen, Fernando Alonso zou winnen voor Renault en Hamilton derde werd... Ik vertel als oude witte man, morgen vervangen door iets donker type, let maar op TV, morgen voort. Want hiermee begint pas het verhaal waarmee ook Max Verstappen zijn gestolen titel in 2021 aan bod komt. Boeiend. Hopelijk heeft Felipe Massa sterke advocaten en speelt de "verjaring" geen rol. Er volgt nog wel wat. Timo Glock zal nooit spreken... dat is begrijpelijk. Er bestaat binnen de FIA een niet duidelijk leesbaar reglement dat eens een titel is toegekend en de drager daarvan zijn "egards" heeft ontvangen, nooit meer kan worden uitgewist... Dus zouden Massa en Hamilton aan een verloren zaak beginnen. (wr)
ADRIAN NEWEY, DE LUCHTTOVENAAR DIE NIET VIA CAD/CAM WILDE ONTWERPEN
Adrian Newey is de meest succesvolle aero-ontwerper van de hele Formule 1. Hij ontwierp niet alleen de Red Bulls waarmee Sebastien Vettel viermaal wereldkampioen werd, hij toverde ook de "objecten" met het beste aerodynamisch gedrag in de lucht in de Indy Cars-series e.a. Momenteel is deze geniale man 64 jaar jong, scheert zich niet meer, zoals het modieuze vandaag verlangt en dus past hij perfect in het Arabische plaatje dat er de komende jaren voor de F1 zit aan te komen.
In bijlage heb ik een foto geplaatst van CAD/CAM-bezigheden bij Ray Mallock in Engeland rond de Opel/Vauxhall Vectra van 1996. Adrian Newey heeft zelf bekend dat hij niet met de computer wilde ontwerpen. Een kladboekje en een potlood - met gom - was hem genoeg om zijn hersenspinsels uit te drukken. Daarna gaf hij die blaadjes wel aan een ingenieur die ze dan via CAD/CAM op de computer zette. De uitkomsten ervan zijn vertaald in talloze successen.
De Nederlandse schrijver Jeroen Brouwers schreef op inpakpapier van een grootwarenhuis. Iedere dag één blad, en zijn vrouw tikte dat over de PC en zond het door naar de uitgeverij. Vandaag neemt AI (Artificiële Intelligentie) dat over. Zogezegd, want wie van het aanbod van verschillende "leveranciers" heeft gebruik gemaakt, zal al ondervonden hebben dat in zijn hoofd meer zit dan in die AI-computer. Op sommige vragen komen de domste en incomplete antwoorden.
Stel u voor dat Christian Horner, Max Verstappen zou vervangen door een robot of een aap (GM heeft ooit apen auto's laten assembleren...) dan is de kans groot dat Red Bull geen wereldkampioen meer wordt. Omdat wat zich in het hoofd van Max Verstappen afspeelt, die hersen-reflexen (zien en aanvoelen, dat bliksemsnel omzetten in motorische bewegingen van armen en benen) niet door een machine kan worden vervangen. Naar mijn - gelukkig - gevoel zal dat niet veranderen.
Ayrton Senna was uniek, Lewis Hamilton weer anders, ook. Het enige gevaar is dat een briljant brein de gezegendheid van kennis kan misdadig gebruiken. Voor die kant van de waarheid lopen er veel kandidaten rond. Het woord is weg, de waarheid heeft nooit bestaan en zal kunstmatig vorm worden gegeven. Kijk daarvoor slechts naar de GP van Australië F1 gisteren. Die finale achter de safety car, uitgerekend zo'n finale, maar met Lewis Hamilton eerst, hadden we moeten zien in Abu Dhabi 2021. Wat koersdirecteur Michaël Masi toen heeft fout gedaan wordt een "menselijke" vergissing genoemd. Tegen de achtergrond van wat AI nog zal veroorzaken wordt die gebeurtenis een lachertje. Mede daarom heeft Adrian Newey nog steeds zijn kladboekje en potlood, met gom ! (Walter Rombauts/Foto:Ray Mallock en GM)
KOERSDIRECTIE DEVALUEERT VERSTAPPENS ZEGE TOT KERMISATTRACTIE
Max Verstappen heeft met de GP van Australië zijn negenëndertigste GP gewonnen. Door twee rode vlaggen, ontelbare "touchette's" en botsingen zoals op de kermis in de botstautootjes, heeft de koersdirectie - blijkbaar niet écht op de hoogte van hun eigen reglementen - de zege voor de Limburger gedevalueerd tot een kermisattractie. Vijftig minten lang stond wat er nog overschoot van de twintig auto's stil, compleet in het ongewisse. Als oplossing werd gekozen om de laatste ronde, ingeleid met de safetycar, zonder inhalen af te leggen en aldus Max Verstappen een ereronde te bezorgen. Sergio Pérez werd vijfde door een straf van 5" voor botsing-veroorzaker Sainz (volgens FIA-stewards), Lewis Hamilton, even leider, werd tweede. Fernando Alonso zéér terecht derde.
Voor puristen, ook voor Sir Jackie Stewart, die aanwezig was, is deze GP een absoluut dieptepunt in de na-oorlogse F1. Sinds de "veramerikanisering" en de nu ook duidelijk wordende "arabisering" gaat het enkel nog om spektakel. Pure rijkunst zoals Verstappen en nog enkele anderen kunnen wordt daardoor bijna belachelijk gemaakt. "Shame on You", FIA en Liberty Media. In weerwil van elf wereldtitels op het podium, waarvan één (2021) discuteerbare. (Walter Rombauts/Foto:Alpine)
De "uitslag":
1. Max Verstappen (Red Bull) 307,574 km in 2 uur 32'38"371 (120,90 km/h gemiddeld)
DE VERLOEDERING IN F1 EN VOORAL MONUMENT LE MANS DREIGT ZICH DOOR TE ZETTEN
Laat het ons zeggen zoals het is. Autosport was vroeger een elitiare deelname. Formule 1, vanaf 1906 met de GP de l'ACF t/m het einde door oorlogsgeweld in 1938 was niet alleen een nobel streefdoel maar werd zelfs een staatsaangelegenheid. Guy Ligier zou nooit in de F1 zijn kunnen komen als niet president François Mitterand er mogelijk meer dan een miljard belastinggeld tegenaan had gegooid. "Et alors ?". Sinds de na-oorlogse Formule 1 door de superpurist, en opstandeling, Bernie Ecclestone in maart 2017 aan het Amerikaanse Liberty Media is verkocht, is de "veramerikanisering" voelbaar op alle fronten.
Het kostte zevenvoudig wereldkampioen Lewis Hamilton in 2021 zijn achtste wereldtitel toen domme koersdirecteur - en uiteraard dikke nek - Michaël Masi de safety car binnen riep toen nog niet alle gedubbelde auto's zich in het rijtje achter de SC hadden aangesloten. Max Verstappen haalde zachte banden, Lewis Hamilton niet. Daarover is discussie mogelijk. Maar dat de Brit sowieso 11" voorlag op de Belgische Hollander is niet te ontkennen. Zonder het stupide ongeval van de Canadees Nicholas Latifi, was er geen safetycar en had Hamilton "rustig" naar zijn verdiende achtste wereldtitel gereden. Was er racisme in het spel ? Volgens koersdirecteur Masi niet, hoewel hij zich psychologisch heeft moeten laten begeleiden... en pas nu in een omkaderingsrace weer opduikt in Melbourne. Lewis Hamilton wil niet met hem praten. Nogal wiedes zou ik zo zeggen: "er is niets meer te zeggen...". Max Verstappen heeft die onwaardige titel cadeau gekregen van Masi, van de FIA !
Op dezelfde wijze begrijp ik niet dat een monumentale club als de 'l Automobile Club de l'Ouest" (ACO), sinds 1923 organisator van de "grootste industriële autoconfrontatie ter wereld", het door "derden" heeft laten opleggen dat in Le Mans niet drie maar slechts één Safety Car zal worden ingelast indien daar nood aan is. Het 13,6 km lange circuit werd in drie groepen verdeeld door drie SC als er een probleem was. Eens het probleem opgelost, werden de deelnemers, juist in rij-orde verdeeld, weer "losgelaten". Met het nieuwe reglement zal iedereen bij een safety car-situatie kunnen aansluiten en dus de voorsprong - mogelijk een heel grote - kunnen elimineren... Met wat zijn wij bezig ?
ACO, verzet U daartegen !!!! Jullie staan in concreto buiten het WEC dat dit jaar in Sebring aanving. De "24 Uren van Le Mans" zijn een onaantastbaar gegeven; compleet los van het commerciële WEC. Zeker nu de HONDERDSTE editie wordt gereden en de grootste constructeurs er terug zijn !!! Stop aub met de verloedering in de autosport. We weten het, iedereen is piloot, iedereen is journalist, fotograaf, kenner, mecanicien, wetenschapper - ik ken er één die straks 12 wordt - en iedereen heeft het gelijk aan zijn kant. Tot de feiten op tafel komen. Dan vallen honderden kaartjeshuizen ineen. Een Arabier als President van de "Fédération Internationale de l'Automobile" in Parijs op de Place de la Concorde...nummer 8 voor de volledigheid. Laat ons toegeven dat we iets aan prestige verloren zijn. Het is geen goede zaak dat de autosport een duidelijk geopolitiek wegeltje gaat inslaan. Zelfs Stefano Domenicale, ceo van de F1, uit zich openlijk dat hij niet conservatief maar innovatief wil zijn. Woke. (Walter Rombauts)
VERSTAPPEN - RED BULL - SNELST VOOR ALONSO IN SAAIE FP3 IN MELBOURNE
Max Verstappen heeft de snelste tijd gereden. Net voor Fernando Alonso rnaar dat is niet niks. Voor beiden. De sessie was zo saai dat ik ondertussen de autonome geest van "Diogenes" heb kunnen uitlezen. Opmerkelijk is de prestatie van de Alpine-jongens Ocon en Gasly, terwijl Sergio Pérez door zijn team duidelijk wordt gedwarsboomd t.o.v. Max Verstappen die dreigt de F1 te verlaten als de "formats" te fel worden gewijzigd. Ik zal in de rij staan om hem uit te wuiven. Na 72 jaar de hoogste autosportregionen te hebben mogen/kunnen meemaken, op de schoot van Fangio, ze te verslaan, is het me welletjes geworden. Ze zijn mijn nachtrust niet meer waard. Dus de "pole" zult u elders moeten lezen. Na een uitgebalanceerde maaltijd in het beste restaurant van de De Panne, met name The Fox, ga ik lekker uitslapen. Het woord is aan de freelancers die wellicht blij zullen zijn zondag naar Zolder te kunnen om een gratis broodje mee te pikken. Het is geen 1 aprilgrap. Het is wel een afscheid aan de autowereld en al wie ermee samenhangt. (wr)
FERNANDO ALONSO - ASTON MARTIN - KAAPT FP2 WEG IN ZONDVLOED IN MELBOURNE
In een waar hondenweer, met misdadig krachtige rukwinden, is de Spanjaard Fernando Alonso met Aston Martin de snelste gebleken. "Olie drijft altijd boven...", zeker in de regen die de FP2 teisterde als tweede vrije training om de GP van Australië F1. Tegenover de "nestor" van het veld leken de andere negentie "cracks", wereldkampioen of niet, slechts leerjongens. Maar eerlijkheidshalve moet erbij worden verteld dat de tweevoudige wereldkampioen (2005 en 2006 met Renault) zijn snelste tijd van 1'18"886 neerzette nog net voor de hemelsluizen iedereen begonnen te geselen. (wr)
VERSTAPPEN - RED BULL - SNELSTE IN FP1 IN MELBOURNE, HAMILTON TWEEDE
Twee gele en twee rode vlaggen ontsierden de eerste vrije oefeningen voor de GP van Australië in Melbourne. Max Verstappen reed met 1'18"790 al snel de beste tijd, na wat wijzerspelletjes met ploegmaat Sergio Pérez die genoegen moest nemen met de derde chrono. Zevenvoudig wereldkampioen Lewis Hamilton wist zich in zijn ongemakkelijke Mercedes W14 tweede te plaatsen op 0"433 achter Max Verstappen ! Fernando Alonso blijft de Aston Martin in de spits handhaven en de eerste Ferrari was die van Charles Leclerc. De eerste rode vlag had als oorzaak dat de GPS van het circuit niet meer functioneerde en de tweede rode was omdat de Williams van Sargeant drie minuten voor het einde op de baan stilviel. De koersdirectie liet de sessie niet hernemen. (wr)
MET HET OOG OP DE GP VAN AUSTRALIË IN MELBOURNE...
Dit is een poging om uit de roddelpraat in en rond de Formule 1 een concrete stand van zaken te schetsen. Daarna kunnen we weer lekker elkaar bekladden.
De stand in het WK na twee races is voor de Piloten als volgt:
1. Max Verstappen (Red Bull) 44 punten
2. Sergio Pérez (Red Bull) 43
3. Fernando Alonso (Aston Martin) 30
4. Carlos Sainz (Ferrari) 20
5. Lewis Hamilton (Mercedes) 20
Bij de Constructeurs, WK ingesteld in 1958, ziet het er zo uit:
1. Red Bull 87 punten
2. Aston Martin 38
3. Mercedes 38
4. Ferrari 26
5. Alpine 8
Met deze concrete gegevens gaan we naar de derde GP van het seizoen. Nu kunnen we verder roddelen en vertellen dat de "schoonvader" van Max Verstappen, de Braziliaan Nelson Piquet, drievoudig wereldkampioen F1, een fikse boet heeft moeten betalen omdat hij racistische en lasterlijke taal publiekelijk heeft geuit aan het adres van zevenvoudig wereldkampioen Lewis Hamilton. Deze Brit, een complete self-made-man, zag in 2021 in Abu Dhabi zijn achtste wereldtitel gestolen door een verkeerde beslissing van koersdirecteur Michaël Masi. Dat die is gestolen, werd vorige week nog eens bevestigd door Mercedes-teambaas Toto Wolff en Bernie Ecclestone ging zelfs zover te zeggen dat men (lees: de FIA) die titel van Verstappen moet afnemen...!
Er komt nog meer, cultuurbotsingen, de geest van de overleden Sergio Marchionne big-boss van het Fiat-Chrysler-concenrn (nu Stellantis), die volgens sommigen nog rondwaart in de Scuderia en de politiek daarbinnen nog steeds als erfgoed heeft gelaten... het gaat nog voort. In realiteit is Red Bull de beste auto van het hele veld. Op aerodynamisch vlak zeker, en dit komt omdat luchtstroom-tovenaar Adrian Newey de aggregaten als versnellingsbak "small inboard"heeft geplaatst. Bij Aston Martin daarentegen is de hele achterpartij (ophanging en versnellingsbak) van Mercedes overgenomen, is breder en er is meer downforce op de achtervleugel waardoor de topsnelheid van de Aston Martin AMR23 niet de cijfers van Red Bull haalt. En Mercedes ook niet kan, wat Hamilton doet zeggen "we kunnen nooit die seconde goedmaken op Red Bull..."
Principieel zou de Spanjaard Fernando Alonso dit jaar zijn derde wereldtitel kunnen pakken. "Maar...", zegt hij zelf, "dan moeten enige technische problemen bij Red Bull in mijn voordeel spelen..." Nu is jhet uist datgene wat zich niet aandient. Red Bull kon nog gewicht van zijn remmen afpitsen, een betere warmte-afvoor vinden ook die remmen in zijn geheel zijn...aerodynamischer maken tegenover de concurrentie. Het enige wat meer in de kaart van Alonso kan spelen is het spanningsveld dat is ontstaan tussen Sergio Pérez en Max Verstappen.
Dat zou wel eens kunnen leiden tot ongelukkige situaties dewelke teambaas Christian Horner veel vroeger al heeft gezien tussen Sebastien Vettel en Mark Webber. M.a.w. een ferme fysieke botsing op de piste die de twee auto's uitschakelt. Het disrespect dat Verstappen tegenover Pérez en per definitie door een familietrek naar zogoed als iedereen uitdraagt, kan in het voordeel spelen van Fernando Alonso die in 2005 en 2006 wereldkampioen werd met Renault. Hamilton tracht het te verdoezelen, maar hij is gekrenkt door wat eind 2021 is gebeurd. Die gestolen titel mag als een eindpunt van de na-oorlogse F1 worden gezien. Door puristen wordt het zo ook aangevoeld. Alles wat vanaf toen is opgevoerd is Amerikaanse show, versiert met een buitenissige Arabische interesse. Dit weekend zullen die aspecten nog duidelijker worden. (Walter Rombauts)
AUTOVERKOOP IN FEBRUARI + 11,5 %, BEV'S HEBBEN 12,1% MARKTAANDEEL
De moeilijke toeleveringen van halfgeleiders lijkt stilaan opgelost te raken, waardoor de autoverkoop in Europa opflakkert. In februari werden er 802.763 eenheden verkocht, hetzij een groei tot 11,5 %. Spanje en Italië nemen daarin het voortouw met respectievelijk + 19,2 en 17,4 % stijging t.a.v. het jaar 2022. De "Battery Electric Vehicles" (BEV) gaan er lichtjes op vooruit maar moeten het met 12,1 % toch afleggen tegenover de Hybride-auto's die 25,5 % marktaandeel veroveren in de eerste twee maanden van dit nieuwe jaar.
De verbrandingsmotoren nemen nog steeds het leeuwenaandeel van de markt in en zowel de Duitse- als de Italiaanse auto-industrie maakt er geen geheim van synthetische brandstof te verwelkomen om alle motoren met interne verbranding, Otto- en Dieselmotoren, gewoon verder te kunnen laten gebruiken en niet afgeschaft zien door Europa in 2035.
Mazda heeft recent een nog verleidelijker knipoog gegeven door een sportwagen uit te brengen met een rotary-engine (waarmee ze in 1991 de 24 Uren van Le Mans wonnen) die op waterstof rijdt, 450 pk levert en 300 km/h kan rijden. Als groene waterstof de markt mocht kunnen veroveren dan is de puur elektrische auto een maat voor niets geweest. De "EV" zal in de geschiedenisboeken verschijnen als vrucht van niet-technische maar politieke experten. (wr)
FERNANDO ALONSO KREEG DERDE PLAATS TERUG EN DAT VERANDERT WAT
Fernando Alonso plaatste zijn Aston Martin minder correct op de startgrid. Hij vertrok aan de leiding door polesitter Sergio Pérez (Red Bull) te verschalken. De stewards die de Aston Martin een tikkeltje "onvolmaakt" tussen de gridlijnen hadden zien staan, hadden 35 ronden nodig om de Spanjaard te bedenken met een straf van 5". Na de aankomst maakte dat tijdverschil dat Alonso's podiumplaats werd geannuleerd ten voordele van George Russell (Mercedes). Niet lang daarna zorgde een geanimeerde discussie tussen de stewards en Aston Mertin-team ervoor dat Fernando zijn derde plaats terugkreeg. Dat veranderde cijfers in de WK-stand voor piloten en constructeurs. Zo zien die standen er nu zo uit:
SERGIO PEREZ NU WINNAAR VAN TWEEDE DUBBELSLAG VAN RED BULL IN SAOEDI-ARABIË
Bij de start was Fernando Alonso in de Aston Martin als eerste weg. Blijkbaar niet volgens het boekje want nog voor Sergio Pérez in zijn Red Bull hem van de leiding haalde kreeg de Spanjaard al 5" straftijd. Zogenaamd omdat hij niet juist in zijn startrechthoekje stond... Max Verstappen, gestart van de vijftiende plaats, finishte tweede, maar zette uit pure nijd nog de snelste ronde in 1'31"906 wat hem 1 WK-punt extra oplevert. Een verrassende Alonso beklom voor de tweede keer dit seizoen het podium, maar speelde die kwijt door de tijdstraf van 5" aan George Russell. Deze en Hamilton in de Mercedes finishten daardoor drie en vijf, mede dankzij het technisch uitvallen van Lance Stroll, achttiende ronde, (Aston Martin). Alle overige teams hebben nog veel werk als ze nog enige vinger in de pap willen hebben voor het WK 2023.(wr)
De uitslag:
1. Sergio Pérez (Red Bull) 308,5 km in 1 uur 21'14"894 (gemiddeld 227,82 km/h)
MAX VERSTAPPEN SUPERIEUR, PEREZ TWEEDE EN ALONSO DERDE IN FP3
Russel (Mercedes), Perez (Red Bull) en Max Verstappen (Red Bull) waren de drie die met de snelste wijzerstand hebben geflirt in de derde vrije oefeningen voor de GP van Saoedi-Arabië. De laatstgenoemde had na driekwart van het voorziene uur in FP3 genoeg van het welles-nietes-spelletje tussen hem en zijn Mexicaanse ploegmaat en zette de wijzers op 1'28"485 ! Dat is ruim 6/10de van een seconde sneller ! Maar wie geduldig de beide "stieren" voor hem gadesloeg was "matador" Fernando Alonso in de Aston Martin. Hij scherpte zijn degen tot 1'29"483 ! Nog op enige afstand dus van de Red Bulls, maar geconcentreerd naar het moment kijkend, naar een foutje misschien, waarop hij één van beiden kan neersteken. Red Bull, Mc Laren en Ferrari hebben al onderdelen moeten vervangen. Sergio Perez gisteren een versnellingsbak, vandaag Max ook een nieuwe transmissie. Bij Alpha Tauri was het nog erger. Nick De Vries kon wegens motorperikelen, vooral elektronische niet eens in actie komen.
Alle tijden werden gereden op "softs", hoewel Max Verstappen een snelste tijd reed op "hard", en ik breng in herinnering dat Pirelli de bandenwarmers heeft zien afschaffen en tevreden is over de manier waarop hun rubbers op temperatuur komen. De Ferrari's konden niet mee en verdwenen uit de eerste tien. In race-configuratie draaiden ze rondjes van 1'34.0 en 1'34"8, zonder zelfs hun DRS te openen. Naar het einde toe raakte teamdirecteur Fréderic Vasseur ongetwijfeld wat in paniek en joeg Carlos Sainz en Charles Leclerc op softs de baan op, net voor de zwartwit-geblokte vlag viel.
Hun poging resulteerde in een zesde plaats voor Leclerc en een tiende voor Carlos Sainz. Ook bij Alpine, aanvankelijk sterk vooraan, redde Pierre Gasly andermaal de eer door net als gisteren de achtste tijd te rijden. Straks om 18 uur, onze tijd, wordt er gereden voor de pole en op het eerste gezicht zal dat gaan tussen Red Bull en...Aston Martin, want ook Lance Stroll liet zich niet onbetuigd met een vierde plaats. Zevenvoudig wereldkampioen Lewis Hamilton, herhaaldelijk door concurrenten gehinderd in deze FP3, bezet de vijfde plaats. "Wij kunnen met deze auto nooit een seconde goedmaken op Red Bull...". Daarmee schetst de Brit duidelijk hoe de kaarten voor de kwalificaties liggen. (Walter Rombauts/Foto: Alpine)
SERGIO PEREZ - RED BULL - IN POLE NA TECHNISCHE PECH VERSTAPPEN IN Q3
Even zag het ernaar uit dat Fernando Alonso met 1'28"925 de pole zou halen voor de GP van Saoedi-Arabië. Dat zou dan de eerste zijn geweest sinds 2012... Maar de Mexicaan Sergio Pérez stak daar een stokje voor door 1'28"265 neer te zetten. Daar moest zelfs een in paniek rakende Charles Leclerc met zijn Ferrari voor passen. Hij werd tweede maar door de tien plaatsen achteruit als gridstraf start hij op de twaalfde plaats. Toen er in de Q2 nog 8'34" moest worden geracet, begaf de aandrijfas het van de Red Bull en moest de regerende wereldkampioen ontstemd uitstappen. Als men bij de vijftiende plek ook tien plaatsen gridstraf krijgt moet Max wellicht gans achteraan starten. Maar die gridstraf blijft mogelijk uit en dan nog zal Max vanaf de 15de startplaats voor spektakel zorgen. Met zijn derde plaats staat Fernando Alonso dan met de Aston Martin en zijn 41 lentes jong op de figuurlijke eerste lijn.
De auto's staan immers nooit meer echt naast elkaar, een groot contrast met de tijd waar ze met drie écht naast elkaar op een smalle baan startten... Max wacht dus een inhaalrace. Peréz zucht naar een zege en Alonso ziet zich wellicht voor de grootste uitdaging van heel zijn loopbaan: winnen in Saoedi-Arabië. Met Aston Martin, eigendom van Lawrence Stroll en financieel gered door de Arabische, Chinese (Geely) en Duitse (Toto Wolff/Daimler) inbreng. Morgen wordt het spannend in de leeuwenkooi (zo komt het Jeddah Corniche Circuit optisch over), waar paarden (Ferrari) en stieren (Red Bull) samen die sakkerse Spaanse matador, nestor van het veld, Fernando Alonso van een zege willen houden. (Walter Rombauts/Foto: Alpine)
MAX VERSTAPPEN - RED BULL - SUPERIEUR IN FP1 IN SAUDI-ARABIË
De eerste vrije trainingen voor de GP van Saudi-Arabië zijn een duel geworden tussen Red Bull en...Aston Martin. Fernando Alonso reed een poos de snelste tijd, maar moest naar het einde toe toch genoegen nemen met de derde chrono. Lewis Hamilton tipte in het begin ook even de top aan, maar viel terug. George Russell redde de meubelen voor Mercedes met een vijfde tijd. Alle snelle tijden werden op Pirelli-softs gereden.
De twee Red Bulls staan bovenaan met de regerende wereldkampioen Max Verstappen op de eerste plaats met 1'29"617. Ferrari kwam er wezenlijk niet aan te pas. Bizar, want in de "12 Uren van Sebring", openingsmanche van het WEC pakten ze de pole. De twee disciplines hebben uiteraard niets met elkaar gemeen. Straks om 18 uur worden de tweede vrije trainingen gereden. (wr)
STRAKS BEGINT GP VAN SAOEDIE-ARABIË IN SPORTIEF EN POLITIEK GELADEN SFEER
Straks om 14.30 uur, onze tijd dus, beginnen de eerste vrije trainingen voor de GP van Saoedi-Arabië. Het gaat om een snel stratencircuit van 6,174 km lang waarop de gevaarlijkste blinde bochten zijn aangepast. Max Verstappen was ziek gisteren op de mediadag, maar vandaag zal hij wel in de Red Bull RB19 zitten. De F1 heeft een onheilspellende brief gekregen van een zekere AL-Khayyat wiens broer precies één jaar geleden één van de 81 geëxecuteerde mensen was in de nabijheid van het Jeddah-circuit.
Hij beschuldigd in die brief de F1 (Liberty Media in dit geval) mee te werken aan het schenden van de mensenrechten door Saoedi-Arabië te laten uitpakken met zo'n wereldevenement. Stefano Domenicali heeft al gereageerd en dat is het voorlopig. Maar tastbaar is dat de Formule 1 wordt geconfronteerd met politieke randjes die nu duidelijk niet meer lokaal maar wereldomvattend zijn. Laat ons hopen dat de tweede race om het WK 2023 niet wordt ontsierd door nevenaspecten die met de essentie van de autosport niets hebben te maken. (wr)