Nu ik de laatste herfst van mijn leven intreed en ik terugkijk op een bestaan in autojournalistiek, ook in de auto- en autosportindustrie, net geen 75 jaar lang, wil ik die passies stopzetten. Ze hebben me zoveel gegeven en sociaal gezien ook zoveel gekost, dat het verstandig is hier een punt achter te zetten. Mijn publiek leven stopt hier en nu...
Ik ben 79 jaar en wil me zéér BEWUST deconnecteren van een verloederde, zieke, chaotische, verraderlijke wereld waarin we zijn terecht gekomen. Deze conclusie kan niet worden afgesloten zonder een Grote MERCI te richten aan de genialiteit van Pascal Vyncke die me vanaf 2007 of 2009 dit quasi unieke forum ter beschikking stelde..
In mijn dank moet ik eerlijkheidshalve ook diep respect uiten aan mensen van vele clubs, autofabrieken en enkele autocoureurs die me rijkelijk van informatie, hulp en leesstof hebben voorzien. De lijst is - realistisch gesproken - omvangrijker dan hier weergegeven.
WALTER ROMBAUTS alias WOUT CHRISTIAENSSEN
Dank aan Mijnheer Jacques J. de Clippel (AMU, Jaguar, BMW, Reliant), Mijnheer Marc Beckers/GM), Mijnheer Guy De Schepper (Marlboro), Tony Stappaerts (AMU), Mark Webber (Groot Autorenner plus uitzonderlijk mens)/ (F1), Paul Frère (mijn autopeter), Monsieur Florent Lambrechts, directeur van "Société Anonyme pour l'Industrie des Métaux" (SAPIM), Jeanne Van Praet (SAPIM), In eerste instantie Meester Willie Dierick, Frans Strieleman, Willy Claes, Urbain van Dormael, Joe Leurentop (Opel), Nubuhiko Kawamoto (Honda), Kenichi Yamamoto (Mazda), Monsieur Pascal Ickx, Piero Ferrari-Lardi (aangenomen zoon van Enzo Ferrari), Monsieur Philippe de Barsy (Fiat), Pierre Dieudonné (fenomenaal autocoureur en ingenieur), Monsieur Eric Nève (GM-Chevrolet), Baron Michel de La Roche (Nissan/DAF), Marie-Louise Van Dijck (Nissan), Alain Prost, viervoudig wereldkampioen F1, Christian de Baré F1-fotograaf, Monsieur Le Mans Jacky Ickx, Peter Gemoets (Mazda), Philippe de Barsy (Fiat), Pol Deltour (VVJ/AVBB), Jan Schodts (BRT), Mike Verdrengh (VTM-oprichter en Directeur)), Guido Depraetere (VTM), Miel Goelen (BRT), Jan Van Rompaey (BRT), Chris Vermeire (TW), Jeanne Van Praet SAPIM, Roland Bruynseraede 'F1 racedirector), Karl Schuybroek (Renault), Olga Rémy (Peugeot), Corrado Provera (Sportdirecteur Peugeot), René Rombauts (mijn onderschatte zoon), Peter Gemoets (Mazda Benelux), Mijnheer Hendrickx (Directeur Aandrijvingen Verboven), Betty Hendrickx (Verboven), Mijnheer Stelfeld (mijn leraar autotechniek B1), Mijnheer Hanssen (mijn leraar Nederlands), Mijnheer Op de Beeck (leraar Frans), Manfred Jantke (Porsche Weissach), Niki Lauda (F1), Mike Van Hooydonck (diepe vriend)... Dirk Vermeersch (Autocoureur en wijnbouwer + Leentje Vermeersch; Grote Dame), Eddy Joosen (buitengewoon goed autocoureur), Dominique Hardebolle (Suzuki & Star Taxi), Christian Lahaye (journalistiek monument), Marc Duez (All round autorenner)... Didier Theys (groot onderschat autorenner)... Gaston Baillien (autorenner), Mijnheer Aloïs Drees) ...Carlos Reutemann... Monsieur Bernard Dudot (Renault V10 F1 motor), Fritz Indra (Opel F3 motoren)...Gert Fonteyne (radiomonument BRT 1), Paul Verdikt (Verkeersredactie BRT radio, aangemaam menselijk mee te werken))... Rik Van Steenbergen en familie Fanny, Jean-Pierre, Jean, Anne-Marie en moeder Maria... Wies Andersen; samenwerking film "Jesssica"... Hans Hermann, Duits autocoureur als intieme vriend aan huis... in Stüttgart...
EVERFUEL SLUIT WATERSTOF TANKSTATIONS IN SKANDINAVIË
Wegens te weinig gebruikers van waterstof auto's zal Everfuel in Noorwegen en Zweden meerdere tankstations gaan sluiten. Het ene dat ze in Nederland hebben blijft voorlopig open. Dat is een - hopelijk voorlopige - patstelling voor de enige echte toekomstauto: deze op waterstof of brandstofcel. De grote vergissing van de puur elektrische auto wordt daarmee wat verdoezeld. Niettemin zal op middellange termijn blijken dat niet genoeg elektriciteit kan worden geproduceerd voor het groeiende EV-park, terwijl de problematiek rond de batterij-materialen niet echt opgelost geraakt.(wr)
OLIGARCH, NIET NOODZAKELIJK NEGATIEF, EERDER SLACHTOFFER VAN JALOERSHEID ?
In één van mijn vorige bijdragen heb ik het woord "oligarch" gebruikt en daarop nogal wat ongemakkelijke reacties gekregen. Sinds Rusland Oekraïne is binnengevallen, is het woord al meermaals onder de aandacht gekomen in verschillende contexten. Velen hebben de indruk dat het iets exclusiefs "Russisch" is, maar dat is helemaal niet waar. Persoonlijk zou ik het vrij vertaald "verrijking zonder oorzaak" noemen. Iets wat overigens ook in de Belgische rechtspraak als dusdanig kan worden gesanktioneerd.
Maar als iemand een erfenis heeft gedaan en nadat hij de successierechten heeft voldaan goed gaat leven kan hij worden beschouwd als een "oligarch" omdat de oorzaak van zijn "rijkdom" niet duidelijk, niet publiekelijk te zien is. Dus is er niets negatiefs bedoeld met "Jos Verstappen brengt zijn familie binnen de Oostenrijkse oligarchen". Want zelfs de familie Porsche-Piëch werden tijdens het zogenaamde "Dieselschandaal" van 2015 bestempeld als Oostenrijkse Oligarchen ! Dat gebeurde niet zomaar, want altijd is de vraag gebleven of Ferdinand Porsche zijn sportwagenmerk Porsche - opgericht door Ferry Porsche - heeft kunnen waarmaken in complete autonomie, of mede dankzij de staatsteun die hij verwierf toen hij voor Hitler de Volkswagen ontwierp...? Onder puristen is deze discussie nog levendig.
Maar "oligarch" is van oorsprong een Grieks begrip en betekent "Heerser, Leider". Degenen die over anderen willen heersen. Daar loopt wereldwijd nogal vol van en dringt door tot in de kleinste gelederen van de maatschappij. In de Formule 1 zit het er vol van... Daarom dat het niet verwonderlijk is dat een succesfamilie als die van Verstappen-Kumpen tot een groep oligarchen gaat behoren, zoals Helmut Marko er een schoolvoorbeeld van is. Als gewone burger mag je er alleen niet jaloers op zijn. Omdat vele van die "verdachten" héél hard hebben gewerkt op een andere manier dan simpele geesten onder "werken" verstaan. Ik blijf hen dus proficiat wensen. (Walter Rombauts)
TRANSPORAMA WINT NOG ABONNEES DANKZIJ GEDEGEN TESTVERSLAGEN
In het jongste nummer van "De Journalist", het vakblad van de Vlaamse Beroepsjournalisten, wordt het enig geloofwaardige vakblad over het professionele wegvervoer in België en Nederland door Mijnheer Geert Van Lierde onder de loep gehouden. Deze laatste was kwaliteitsjournalist en daarnaast vooral een groot mens bij de Gazet van Antwerpen tot deze door Concentra werd overgenomen. Dan heeft het herstructureringsplan ervoor gezorgd dat hij vooral, net als een honderdtal anderen, werkloos werd onder de vorm van een charmant verpakte broodroof. Maar Beroepsjournalist Geert Van Lierde herpakte zich snel in een heel speciale sector, deze van de reisbussen zoals die door Jonckheere en Van Hool als rijdende diamanten werden geproduceerd. Hij volbracht dat journalistieke vervolg met succes en werkt nu mee als soliede vertrouwensman aan de Vereniging van Vlaaamse Journalisten.
Het leven heeft mij het genoegen geschonken stichter Leo Nuyens in 1979 met Transporama te zien beginnen. Technisch was Leo zéér onderlegd, hij was een aangename reismakker, kon nu en dan zoals wij allen eens nukkig zijn, maar "olie drijft boven", dus bleek Transporama héél snel een blijver, vandaag dé referentie. Na het overlijden van Leo heb ik altijd de naam Jan Voet in het achterhoofd gehad, met name de man die het noeste werk van Leo voortzette. Hij is vandaag hoofdredacteur en ziet 17.000 pikfijn verzorgde nummers tweemaandelijks de deur uitgaan, waarvan 4000 in de taal van Molière.
Omdat ik zelf officieel vijfenveertig jaar, en in werkelijkheid een heel leven in de auto- en autosportindustrie heb doorgebracht, kan ik getuigen dat "Autojournalistiek" een broos begrip is. Het kaf is snel van het koren te scheiden. De meerderheid van de zelfbenoemde autojournalisten zijn technisch - sorry - compleet onbekwaam. Ook stichter Leo Nuyens heeft de tijd nog meegemaakt dat "un arbre à cames" in persberichten en dus ook kranten en magazines stond vertaald als "boom met knobbels" in plaats van nokkenas... Zoiets kan je nu niet meer vinden. Er wordt met name niet meer technisch gepubliceerd over autotesten. Het gaat nu over toeters en bellen. Toen ik bij Porsche een keer vroeg of de turbo op de 718 Cayman een KKK, een Hoet of een Garrett is, hebben ze mijn gesprekspartner een kalmeermiddel gegeven... Net niet aan braken toe. Daarom sluit ik deze bijdrage af met een Dikke Proficiat aan Jan Voet en zijn drie freelance-journalisten die dit monument in leven houden. Als écht einde een grote merci aan Geert Van Lierde om dit onderdeel van de echte vakpers eens te belichten. Hij alleen weet waarom. (Walter Rombauts)
GP VAN JAPAN ZONDAG ZAL NIEUWE VRAGEN BEANTWOORDEN
De euforie rond de zege van Carlos Sainz met Ferrari is groot. Of die volgende zondag zal worden voortgezet is de vraag. De Japanse GP op het circuit van Suzuka in de "tuin van de Hondafabriek, is vergelijkbaar met een kleine Nürburgring, 5,807 km lang die 53 maal moeten worden afgelegd. Ondertussen groeit de druk op de F1 om een elfde team in 2026 toe te laten. Voortgaande op wat we hebben kunnen zien in en rond de GP van Singapore kunnen er best wel enkele teams bij. Want zo nam Lance Stroll niet deel aan de GP omdat hij zijn Aston Martin in de kwalificaties letterlijk "total loss" reed. In de race zelf doemden andermaal twee safety cars op en daardoor liep de totaaltijd van Sainz om de hele race te ronden op tot 1 uur 46'37"418....
Er wordt héél erg op de limiet gereden wat bewonderenswaardig is. Gelijkertijd wordt er enorm veel gecrasht. De F1, dewelke een TV-sport is geworden, heeft alle allures van videogames gekregen. Zelfs de deelnemers beginnen op AI-figuren te lijken. Hier en daar loopt er nog een mens van vlees en bloed tussen. Een Fernando, een Lewis, een Toto misschien toch wel. De GP van Japan zal wellicht Max Verstappen zijn tweede tereche wereldtitel bezorgen. Hij is nu de beste, in weerwil van die zogezegd zwakke GP van Singapore waarin de Safety Cars hem parten speelden. Maar dat deden die krengen in het verleden ook al met Hamilton, met nog dramatischer gevolg in 2021.(wr)
JOS VERSTAPPEN BRACHT ZIJN FAMILIE BINNEN IN HET OOSTENRIJKSE RIJK VAN OLIGARCHEN
De beelden die door de media worden verspreid tonen een euforische Carlos Sainz en een sip kijkende Max Verstappen. De in Hasselt geboren Max uit de familie Jos Verstappen - Sofie Kumpen heeft geen enkele reden om mistevreden te zijn. Vader Jos, niet de gemakkelijkste, maar evenzeer met geniaal autosportbloed geboren, eens ploegmaat van Michaël Schumacher bij Benetton, heeft zijn familie in het Oostenrijkse oligarchen-kringetje binnen geloodst, waarvan zo op het eerste gezicht - na het overlijden van Dietrich Mateschitz - Helmut Mark "de hoofdman" is. Nu Arabisch, Chinees en een weinig Duits kapitaal stilaan de weg bepaalt waarin de F1 zal evolueren naar een "wonderjaar" (?) 2026 kan men zich als neutrale waarnemer de vraag stellen of Mercedes teambbaas Toto Wolff niet wat knap jaloers is op de nieuwe "oligarchen", zijnde de Verstappenclan.
Oprichter van Red Bull GmbH in 1984, de toen al miljardair zijnde zakenman Dietrich Mateschitz, kon al oligarch worden genoemd toen hij in Thailand het drankje "Krating Daeng" ontdekte en het aanpastte naar Red Bull om het de eerste keer in 1987 te lanceren in Oostenrijk. Het succesverhaal is verder bekend. Mateschitz werd geboren op 20 mei 1944 in Sankt Marein in Mürtzal, Stiermarken, Oostenrijk en overleed vorig jaar op 22 oktober 2022 op 78-jarige leeftijd. Mogelijk zijn nauwste vriend, Helmut Marko, werd de "adviseur" van Red Bull, lees: van Christian Horner, teambaas. Marko is een autosportgenie, maar ook aan genieën én oligarchen vreten de jaren. De "goede oligarch" maakte enkele kwalijke opmerkingen rond de persoon van Sergio Pérez, gewaardeerd Mexicaans burger en op een andere manier "oligarch".
De term "oligarch" houdt een mysterieuze betekenis in zich. Als we teruggaan naar de tijd dat Oostenrijker Adolf Hitler aan Ferndinand Porsche vroeg om de Volkswagen te ontwerpen, legde Hitler in feite het embryo van staatsbelang en pivébelang neer bij de familie Porsche en daaraan onafscheidelijk verbonden, de familie Piëch. Toen VW na de tweede wereldbrand de grootste autobouwer ter wereld werd en Porsche-Piëch een zéér gesloten én besloten autoclan - Ferdinand Piëch werd de machtigste automan in Duitsland - als resultaat opbracht drong zich een vraag op. Niet die rond de zogenaamde sjoemelsoftware in 2015, maar wel over en of VW een staats- dan wel een familiebderijf was. Wie goed nadenkt vindt via wijsheid het antwoord op de vraag hoe men "oligarch" wordt en blijft. Merkwaardig genoeg meen ik in die status geen nagativiteit te ontwaren. Afgunstig zijn op mensen die het goed hebben is een nefaste levenshouding. De àndere is de juiste: het welbevinden te zien dat mensen het goed hebben. Dus zeg ik als oude witte heteroman, wars van enige politieke kleur of religie "Proficiat" Jos Verstappen ! Max is dan nog geïntegreerd in de familie Piquet. Mijn liefje wat wil je nog meer ? Ah ja, zondag die derde wereldtitel, de tweede onvervalste. (Walter Rombauts)
SAINZ - FERRARI - OPNIEUW IN POLE VOOR GP VAN SINGAPORE, VERSTAPPEN ELFDE
Carlos Sainz start morgen opnieuw in pole voor de GP van Singapore. Regerend wereldkampioen - met één wettelijk geachte titel - start in elfde positie en heeft daar natuurlijk weer zijn uitleg voor. Van de eens zo samengewaande F1-familie - een bubbel zei destijds Thierry Boutsen - lijkt iedereen van iedereen af te willen. Racisme, leugens, verraad en andere ondingen verdringen zich in de pers. Christian Horner wijdde niets uit over de uitlatingen van een Helmut Marko. Arabische- en Aziatische, lees voornamelijk Chinese-, dictatorialiteit dreigt in F1. Uiteraard alleen om het lieve geld.(wr)
SAINZ - FERRARI - SNELST VOOR RUSSELL - MERCEDES - IN FP3 IN SINGAPORE
In de derde, hete en vochtige vrije oefeningen voor de GP van Singapore, heeft Carlos Sainz met 1'32"065 de snelste chrono gezet voor George Russell (Mercedes). Singapore is altijd een beslissende race geweest. Of Max Verstappen zijn elfde opeenvolgende ovrewinneing - sowieso een record al eerder - zal behalen is niet zeker. (wr)
HAMILTON, SCHUMACHER EN VERSTAPPEN TITEL INLEVEREN HEEFT WEINIG KANS OP SLAGEN
De Braziliaan Felipe Massa die in de GP van Brazilië 2008 met Ferrari tot wereldkampioen in de regenrace van Interlagos werd uitgeroepen, maar die direct aan Lewis Hamilton moest afstaan die uit de grijze regenmist nog dat ene puntje oppikte, meent genoeg juridische argumenten in handen te hebben om die eerste wereldtitel van Hamilton (Mc Laren) terug te laten afnemen. Massa's hoofdargument is de "Crashgate" van Nelson Piquet jr. met Renault in opdracht van toenmalig teambaas Flavio Briatore. Door de gewilde crash van Piquet kwam er een safety car op de baan en won Fernando Alonso. Door een misgelopen pitstop scoorde Massa die race in Singapore 2008 geen punten.
Als men al die race-incidenten gaat analyseren komt boven water dat ook Michaël Schumacher, die nu zeven titels telt met Hamilton, ook zijn eerste Benetton wereldtitel zal moeten inleveren. Niet omwille van het verongelukken van Ayrton Senna da Silva op 1 mei 1994 in Imola, maar wel omdat hij de de laatste race Damon Hill (Williams-Renault) uit de baan duwde... In het absurde doorgedacht moet men dan ook een titel van de Argentijn Juan Manuel Fangio afnemen. In 1957 tijdens de GP van Duitsland kreeg die problemen met zijn Maserati. Peter Collins (Ferrari) die al 22 ronden aan de leiding reed, stopte spontaan en gaf zijn auto aan Fangio (reglementair mocht dat toen) en Fangio vloog in een rush naar zijn vijfde wereldkroon. In de officiële statistieken reed Fangio met een Maserati over de meet... Ik vraag me dan af waar die Ferrari van Peter Collins dan is gebleven... ?
Dat Massa geld zoekt in de verjaarde affaire is duidelijk. Maar voor Mercedes teambaas Toto Wolff mag het een precedent in de sportrechtspraak worden. Want wat had Mercedes niet allemaal kunnen eisen in 2021 toen Max Verstappen ten aanschouwe van de hele wereld zijn eerste oneeerlijk bekomen wereldtitel behaalde ? Het argument dat de Belgische Nederlander nog snel "softs" ging halen - slim gezien - en daardoor Hamilton in die laatste ronde gemakkelijk versloeg, houdt geen steek. Het bedriegelijke was veel eerder gebeurd, achter de saferty car die de Canadees Nicholas Latifi (Williams) uitlokte door in de muur te sturen. Het staaltje van onkunde, om niet direct bedrog te gebruiken, dat koersdirecteur Michaël Masi toen ten voordele van Max Verstappen opvoerde is nooit eerder in de F1 vertoond. Tenzij we naar die regenrace in Monaco, waar Ayrton Senna (Toleman-Ford) leider Alain Prost (Mc Laren-Porsche) inhaalde en koersdirecteur Jacky Ickx de race - reglementair - vroeger afvlagde.... Zo blijven de geschiedenisboeken evolueren. En als alles is gezegd en gedaan, wat is dan nog de reden van ons bestaan ? Mogelijk is het de liefde voor de autosport, een passie, neen, een ziekte, die straks weer voortgaat in Singapore waar Fernando Alonso hagedissen plat rijdt. Het is eens iets anders, gef toe. (Walter Rombauts)