ALS ZELFS CHRISTIAN HORNER TOEGEEFT DAT MASI IN ABU DHABI VERKEERDE BESLISSING NAM IN WK-TITEL...
Abu Dhabi 2021 is nog niet verteerd. Naarmate we dichter bij de GP van Engeland komen, en de maskers totaal afvallen, heeft teammanager van Red Bull Christian Horner toegegeven dat koersdirecteur Michaël Masi in de beslissende race in Abu Dhabi een verkeerde beslissing nam. Daarmee nam hij de achtste wereldtitel van Sir Lewis Hamilton af. Die reed 12" voor op zijn tegenstander Max Verstappen. Maar door het op de baan brengen van de safety car sloot de Hasselaar terug aan achter Hamilton. Bovendien had Verstappen - en dat was slim en Hamilton kon dat ook hebben gedaan - had de Red Bull-coureur nieuwe zachte banden gaan halen.
Toen de laatste ronde werd vrijgegeven was het voor Max een klein kunstje over Hamilton te gaan wiens banden al "op" waren. Maar met 12" voorsprong nog met gemak die laatste ronden hadden standgehouden. Strikt genomen hoeft men nu de zogenaamde wereldtitel van Max Verstappen af te nemen en Hamilton zijn achtste titel toe te kennen. Een juridisch gevecht hieromtrent zou een nooit eerder gezien precedent in de Formule 1 zijn. Of Mercedes dat aandurft met mogelijk merk-imagoschade is zeer de vraag. Maar hoe het ook loopt Max Verstappen's titel zal altijd een controverse oproepen. (Walter Rombauts)
Niemand anders dan Adrian Newey kan de nieuwe hypercar van Red Bull hebben gemaakt. Er was enige tijd geleden al een voorloper, de Aston Martin "Valkyrie" waarover heel geheimzinnig werd gedaan, en beslist legaal is voor het wegverkeer. Hij werd tussen 2014 en 2016 ontwikkeld. Maar deze "RB17" wordt niet de eerste "straatversie" van Red Bull Advanced Technologies", in mijn hoofd moet ik dan altijd terugdenken aan een evenzeer genie, Gordon Murray die de "straatversie" van Mc Laren concretiseerde. Vandaar. Of de Hypercar van Red Bull naar Le Mans gaat is zeer de vraag. Er wordt een V8 Hybrid engine ingelegd die goed is voor 845 kW (1150 pk). Er raakte ook bekend dat er 50 exemplaren van zouden worden gemaakt. Wie het kleinood denkt te kunnen aanschaffen legt best 5,8 miljoen Euro opzij. Snel zijn, want de infaltie zal er aan vreten. Volgens Newey zelf is deze RB17 enkel voor circuitrijden bedoeld. Een hypercar met twee zitplaatsen zodat de passagier de sensatie van een F1-auto kan ervaren. Want dat is de RB17, een F1 met een elegant kleedje aan. (Walter Rombauts)
Morgen beginnen de eerste vrije oefeningen om de GP van Engeland, tiende wedstrijd om het WK F1. Vorig jaar begon daar de herrie toen Lewis Hamilton er volgens velen Max Verstappen uittikte tegen 300 km/h. De Brit, die zeven keer wereldkampioen is, ondergaat daar ook vandaag nog de blammage, met nog wat racisme er omheen geweven. Dat Max Verstappen in Monza over het hoofd van Hamilton reed, geenszins naar mogelijke verwondingen geïnteresseerd was, is blijkbaar alweer geklasseerd.
In ieder geval hebben de nieuwe F1-bolides al negen races achter de banden en daarvan heeft Max Verstappen er zes van gewonnen. Daarmee troont hij met 175 punten op de eerste plaats in de WK-stand. Zonder pech zou de Red Bull-coureur zich binnen drie races al tot wereldkampioen 2022 kunnen gekroond zien. Sergio Perez heeft van 129 punten weet zijn lot bezegeld dat hij achter Max Verstappen zal moeten eindigen. Uiteraard zal Charles Leclerc (Ferrari) er alles aan doen minstens de tweede WK-plaats te pakken. Maar gezien mechanische pech terug zijn intrede in wat een volmaakt concept leek te zijn, nog eens verhoogd met "surpoising", ook dat voor de Monegask geen gemakkelijke opdracht. Morgen zien we hoe de kaarten sinds Canada opnieuw zijn geschud. (Walter Rombauts)
MEMORIES; OOK SSANGYONG WAS 27 JAAR GELEDEN AL MET DE CCR1, MET EV'S BEZIG
Een eerste elektrische SsangYong CCR 1 werd 27 jaar geleden voorgesteld op de Seoul Motorshow 1995. Drie jaar lang hadden de Zuid-Koreaanse ingenieurs aan de volledige elektrische auto met vleugeldeuren gewerkt. De uitstoot was uiteraard zero. De oplettende bezoeker kon in de beschrijving ervan één klein leugentje om bestwil ontdellen "Geluidvrij" stond er discreet bij. Maar zoals bij iedere EV hoor je de banden, de luchtstroom op de voorruit en een licht gezoem van de leketromotor(-en). Ar was sinds april 1993 aan gewerkt.(wr)
Volgende vrijdag beginnen de eerste vrije trainingen voor de GP van Engeland. Die gaan door op het oude vliegveld waar op zaterdag 13 mei 1950 de eerste GP van het nieuwe WK voor autocoureurs werd gereden. Het was de Italiaan Guiseppe Farina die in een Alfa Romeo won voor Fagioli en Fangio, ook beiden in een Alfa Romeo. Nu wordt op 3 juli 2022 de tiende race van het WK F1 gereden. Het karakter van deze race is geheel verschillend van de recente GP van Canada. Er wordt oerendhard gereden, lange stukken volgas tijdens dewelke de 1,6 liter V6 Turbo-Hybrid-motoren technisch gesproken "afzien".
Max Verstappen staat in de voorlopige stand voor de wereldtitel riant aan de leiding. Het zal moeilijk zijn voor Charles Leclerc en Carlos Sainz, beiden Ferrari, de Limburger in te halen. Alles wijst erop dat hij dit jaar op een eerlijke reguliere wijze naar een wereldtitel zal rijden. George Russell en Lewis Hamilton voor Mercedes hebben diezelfde keiharde waarheid voor zich. Drievoudig wereldkampioen Sir Jackie Stewart, die vol afschuw is over de manier waarop men eind 2021 de achtste wereldtitel van Lewis Hamilton heeft gestolen, meent dat het wonderkind uit de achtergestelde Londense wijk Stevenage er beter mee zou stoppen.
"Iemand die zo'n oneerlijkheid moet incasseren is moreel gekraakt", zegt de Schot onomwonden. "Lewis vader heeft drie en vier jobs tegelijk gedaan om de kartingcarrière van zijn zoon te betalen. Zij hebben daat "voorval" niet verdiend. Lewis heeft nog vele hobby's naast de F1. Mocht hij er effectief een streep onder trekken, dan is hij geen verliezer, maar brengt dan de F1 en de hele FIA een zware kaakslag toe." (Walter Rombauts)
DE AANTREKKELIJKHEID VAN LIGHTYEAR 0 EN DE ENKELE BEDENKINGEN DAARROND
Dat een auto op zonne-energie kan rijden is al vijftig jaar bekend en de Australische race van Darwin naar Adelaïde over 3000 km heeft daar al genoeg bewijs voor geleverd. De verdienste van de in Nederland ontwikkelde Lightyear "0" is dat met de zonnecellen die héél de carrosserie bekleden, de batterij wordt opgeladen. Eén uur zon zou 10 km actieradius opleveren. Op een jaar zouden 7000 km de batterij van die "solar energy" kunnen opladen. Alle gewicht is vermeden in de auto, de banden zijn smal om zo weinig mogelijk rolweerstand te hebben, geen buitenspiegels om minder luchtweerstand te hebben. Kortom een voorbeeld van "leichtbau", een cultus binnen de autoconstructie die uiteraard ook in de autosport fel wordt beoefend.
De "Lightyear 0" zal €250.000 kosten en het management achter het project is zich bewust dat enkel - echte - rijke mensen zich zoiets kunnen aanschaffen. Daarom wordt nu al gedacht aan een tweede versie die mikt op €30.000 als kostprijs. Zo'n beetje de redenering volgend die Elon Musk met zijn Tesla's heeft gedaan. Maar de "Lightyear 0" is geen glitterwagen, al is hij aerodynamisch een schoonheid op zich. Het is een "efficiëntie-auto", die een stap vooruit betekent in de evolutie van elektrische auto's voor dagelijks gebruik. Mercedes brengt weldra ook in verschillende modellenseries daken met zonnepanelen uit. Welke bedenking kan dan nog rond de "Lightyear 0" worden gemaakt ?
Wel, het gegeven dat het een grote wagen is. Dat kan niet anders want men heeft een maximale oppervlakte aan zonnecellen nodig opdat genoeg energie zou worden geoogst. Toen GM zijn "Sunracer" in de jaren '90 bouwde was dat ook een gigantisch groot beest, maximaal bedekt met celoppervlakte. In gedachte zie ik die Lightyear's 0 al in grote getale parkeren... Waar vindt je voor die afmetingen nog plaats. In parkings, aan hotels, gewoon aan de laadpalen, waarvoor het nu al aanschuiven zal zijn. De "Lightyear 0" beeldt het raffinement uit van de EV-autobouw. Daarin is de hoogste kunstvorm het op mensenmaat houden. (Walter Rombauts/Foto's: wr)
WAAROM EEN DURE ELEKTRISCHE AUTO GROTERE AUTONOMIE HEEFT DAN EEN GOEDKOPERE
De meeste merken maken van de autonomie van hun Elektrische Auto's (EV=Electric Vehicle) hun verkoopargument. Het geheim zit natuurlijk in de batterij en...in de rijstijl van de bestuurder. Het essentiële verschil in reikwijdte van één batterijvulling zit hem in de gebruikte materialen. Mercedes, Audi en BMW, de duurste Tesla's en Porsche gebruiken batterijen waarin Nikkel, Mangaan en Kobalt de dienst uitmaken. Maar deze zijn duur en daarom toegepast op de hogere segmenten.
Elon Musk had al snel door dat wanneer hij zijn "Model 3" voor een breder publiek moest toegankelijker maken, dat hij dan goedkopere batterijen moest zien te maken. Zoals vele goedkopere EV-merken gaat het dan om LFP-kathodes Dat is een "samenwerking" van Lithium, Ferro (ijzer) en fosfaat. Deze combinatie is prijselijker maar levert veel minder actieradius op. Nu op zich is dat niet voor iedereen een probleem. Gerekend dat de meeste mensen geen 100 km per dag afleggen, zijn deze batterijen een zoethoudertje. Voor wie het Groot-Toerisme ambieert is de veel duurdere NMC-kathode een must.
Op de technologiebeurs van Las Vegas in januari toonde de CEO Ola Källenius van Mercedes-Benz fier het prototype "Vision EQXX" dat 1000 km met één oplaadbeurt zou kunnen doen. Behoudens de wetenschap dat deze auto nooit in de showroom zal staan, is het belangrijk te onthouden dat benevens die hogergenoemde NMK-batterij elektriciteit ook wordt gewonnen van zonnecellen in het dak. Het hele dak is één groot zonnepaneel. Dat is niet nieuw. Veertig jaar geleden reed ik al de solarcar van Honda in Japan en nog veel straffer dan dat was Volvo die in een kleine werkplaats in Arizona, nabij Phoenix, experimenteerden met zonnecellen op de toenmalige gebruikte achtervleugels van Volvo-modellen. In de woestijn van Arizona is er altijd zon en zoals nu in juni is het er 55°C.
Chinese firma's zoals "Guangzhou Automobile Group" (GAC), maar ook Nio hebben dezelfde intenties. Raar genoeg jagen de constructeurs van EV's ook op zinloze hoge prestaties. Het feit dat een elektromotor vanaf de eerste omwenteling al het maximum koppel heeft is een troef tegenover iedere andere auto met interne verbrandingsmotor. Maar of die nu persé allemaal 300 km/h moeten kunnen halen is een open vraag. Tenzij het de ambitie is van een elektrisch merk om puur elektrisch de 24 Uren van Le Mans te winnen, zijn die hoge snelheden pure waanzin geworden. Tesla en Porsche ijveren om ter snelst te zijn op de "Nordschleife" van de oude Nürburgring, de Groene Hel. Op zich is het sportief gezien meegenomen als stuntreclame. Noch min, noch meer.
Nadat Ferdinand Porsche als "avant garde" zijn eerste Löhner-Porsche had gemaakt, in ieder wiel een elektromotor en de batterij centraal tussen de wielen, kreeg de EV enige aandacht en het is bekend dat Camille Jenatzy met de "La Jamais Contente" de eerste was die puur elektrisch sneller dan 100 km/h reed op de autobaan bij Jabbeke. Daarna viel de belangstelling voor de EV weg door de komst van algemeen gebruik Otto- en Dieselmotoren door de ontdekking van aardolie. In 2007 verraste Elon Musk de autowereld met de eerste Tesla op basis van een chassis van een Lotus Esprit. Iedereen lachte hem uit. Maar het lachen is de auto-industrie daarna snel vergaan. Wereldwijd werd er haast gemaakt die gekke Musk van antwoord te dienen.
Zelfs vandaag heeft de Chinese President laten weten Tesla's uit zijn land te weren. Musk opende in een controversiële provincie Xinjiang waar mensenrechten voor moslims als minderheid niet gelden, een showroom. Het is niet onmogelijk dat hij die moet sluiten. Want Amerika vindt zoiets "not done". Na deze momentopname van een EV is het spannend afwachten of waterstof de EV zal verdringen. Of nog beter: Porsche werkt in een factory in Chili aan syntetische brandstof met uitstoot zero. Waar eerst de eigen vloot zou worden bediend en daarna andere merken. Meteen zou de interne verbrandingsmotor gered zijn en de EV schaakmat worden gezet, of minstens in een patstelling. (Walter Rombauts)
MAX VERSTAPPEN - RED BULL HONDA - ONGENAAKBAAR IN GP VAN CANADA
Max Verstappen nam vanaf de start de leiding en zou die, behoudens de bandenwissel, niet meer afgeven. In de 49ste van de 70 te rijden ronden lokte de Japannar Yuki Tsunoda (AlphaTauri-Honda) een gele vlag uit, direct gevolgd door een echte safety car. Tsunoda was in de muur gekwakt. Door de SC die 5 ronden lang, haast 10', op de baan bleef hergroepeerde zich het veld. In de 54ste ronde kreeg het talrijke publiek een "restart" alsof ervoor niet geraced was. Max Verstappen leidde weer, maar dit keer zwaar onder druk gezet door Carlos Sainz (Ferrari). Lewis Hamilton (Mercedes) haakte zich vast aan de derde plaats voor zijn teamgenoot Russell.
Vanuit de achterste rangen gestart omwille van de gridstraf voor een nieuwe motor remonteerde Charles Leclerc (Ferrari) naar de 5de eindplaats. Maar zijn teamgenoot Sainz pakte met 1'15"749 over 4,361 km wel dat ene WK-puntje mee dat aan de snelste ronde is verbonden. Was Max ongenaakbaar, dan kende Red Bull ook zijn deel van pech doordat Sergio Perez' Red Bull, althans de Hondamotor daarvan, na 8 ronden al de geest gaf. Toen was er een VSC, die voor pientere bandenwissels zorgde, maar uiteindelijk kon niemand iets veranderen aan Verstappens zesde zege in 9 races.
Zelfs een grootse Alonso en een jonge wolf als Ocon vermochten niets tegen de foutloze winnaar die wel degelijk een riante voorsprong neemt in de stand om de wereldtitel. De volgende race is de GP van Engeland in Silverstone, waar het allemaal begon. De eerste GP (van Europa) op zaterdag 13 mei 1950 en de onverbiddelijke vete tussen Verstappen en Hamilton vorig jaar. (Walter Rombauts/Foto: Alpine)
De uitslag:
1. Max Verstappen (Red Bull-Honda) 305,270 km in 1 uur 36'21"757 (190,07 km/h gemiddeld)
MAX VERSTAPPEN EIGENT ZICH OP DOMINANTE WIJZE 15de POLE TOE IN CANADA
De Nederlander Max Verstappen heeft zich in zijn Red Bull-Honda met ijzingwekkende prefectie meester gemaakt van zijn 15de "pole-position". De baancondities waren door de overvloedige regenval zo moeilijk dat het als op ijs rijden was. In de Q2 overigens schoof na Alex Albon (Williams) de Mexicaan Sergio Perez zijn Red Bull in de muur. Die "boenk" was erger want even geel gaf de koersdirectie direct rood. Wat een stilleggen van het spektakel was en tijd gaf aan de weerman om via een lichte bries een een spleetje zon het asfalt van 15°C wat droog te leggen.
"Er is een droge lijn onstaan", zei Hamilton nadat de Q2 hernomen was. Iedereen vond het toch nog te gevaarlijk om van de intermediares af te stappen en slicks te wagen. Alleen George Russel (Mercedes) zag die uitdaging zitten en begon er manmoedig aan. Met duidelijke toelating van teambaas Toto Wolff. Toen het erop leek dat de jonge Brit in zijn opzet zou slagen lag er nog die ene watergoot die de Mercedes in aquaplaning lokte en Russel zijn achtervleugel tegen de muur beschadigde.
Een héél grote prestatie hebben we gezien van de jonge Mick Schumacher die de Haas-Ferrari op de zesde plek bracht. Nog een tikkeltje straffer was Kevin Magnussen (Haas) die herhaaldelijk de snelste tijd liet afdrukken, maar zijn meerder moest erkennen in de grootmeester van alle stuurwielen, Indy, Dakar, F1 en Le Mans, de Spaanse matador Fernando Alonso. Wat hij vandaag Alpine cadeau deed wordt in gouden letters in de geschiedenisboeken geschreven.
De oudste (40), aan zijn 343ste GP toe, en starten op de eerste lijn naast een jonge gast die hij als tiener in 2016 heeft weten beginnen. Dan "dienen" Hamilton, als een phenix uit het niets weer vooraan. Morgen starten op de tweede lijn naast Carlos Sainz (Ferrari). In het groepje van de eerste vier telt men 10 wereldtitels... En tot slot het drama vermelden dat Charles Leclerc te beurt valt: door een hele nieuwe aandrijving te krijgen een gridstraf gekregen van het reglement. Een inhaalrace vanaf de laatste positie, met als lotgenoot Yuki Tsnunoda naast hem... (Walter Rombauts/Foto:Alpine)
NESTOR FERNANDO ALONSO - ALPINE - HOUDT HET JONGE VOLKJE ACHTER ZICH IN FP3 OP SPEKGLAD CIRCUIT
Tweevoudig wereldkampioen Fernando Alonso heeft met een Alpine onder zondvloedomstandigheden de snelste tijd gereden in de FP3 in Canada. Hij hield er al het jonge volkje onder de duim door intermediaires te gebruiken. Charles Leclerc heeft zijn gridstraf wegens alles nieuw en start achteraan. Straks wordt er gereden voor de pole. (wr)
VERSTAPPEN - RED BULL HONDA OOK IN FP2 SNELST IN CANADA
Mick Schumacher die bocht 8 mist, een Virtuele Safety Car voor een blikje op de baan, Valtteri Bottas die slechts drie ronden reed. 't Is zowat alles wat er te vertellen is over een alsmaar meer ruziënde F1. Max Verstappen was wel de snelste in 1'14"127. Morgen is er de FP3 en de kwalificaties. En/of Charles Leclerc een gridstraf krijgt of niet ? Dat is ondertussen bevestigd. Hij start achteraan net als Tsunoda. Toto Wolff en Christian Horner vinden dat de FIA-regel voor de porpoising moeilijk toe te passen is. En Max Verstappen vindt dat het veranderen van de spelregels tijdens het afgesproken spel niet fair is. Was het rommeltje einde vorig seizoen allemaal fair ? (wr)
MAX VERSTAPPEN -RED BULL HONDA- SNELSTE IN FP1 CANADA
Evenn leek een bazige storm de eerste vrije trainingen in de war te sturen. Maar uiteindelijk ging alles door Met Max Verstappen als snelste in de FP1 op het Circuit Gilles Villeneuve op het eiland St.Hélène. Max kon niet onderdrukken dat hij de aanpak van de "porpoising" van de FIA een inbreuk vond op de lopende spelregels. Verder is er de knalperstaitie van Sainz (Ferrari) en die van Alonso (Alpine) te melden. Straks is er de FP2 en wie tussen de regels kan lezen is het een uitgemaakte zaak dat de Belgische Nederlander wereldkampioen moet worden. Alleen is Sergio Perez soms sneller. Die rekent op mechanische pech - weergekeer is in de F1 - om Max bij te benen. Charles Leclerc hangr een gridstraf boven het hoofd en zijn titelkansen worden race per race onzekerder. (wr)
VANAVOND PAKT DE FIA DE PORPOISING OF HET GESTUITER AL AAN IN CANADA
Om 20 uur onze tijd beginnen vanavond de eerste oefeningen om de GP van Canada in Montreal. De FIA gaat direct metingen doen in verband met veelvuldige klachten van de teams over "het gestuiter", de "porpoising" van de auto's die volgens Lewis Hamilton tot ongevallen kan leiden. In één zin gezegd, dat verschijnsel ontstaat op hoge snelheid omdat dan de wagenbodem door het "grondeffect" tegen het asfalt wordt gezogen. Nu zou men simplistisch kunnen denken day dit opgeheven wordt als de auto een grotere grondspeling zou hebben.
Maar zo eenvoudig ligt dat niet. Bovendien heeft Red Bull, wiens bodem omzeggens constant "vlammen" afgeeft, volgens hen daar niet veel last van. Bij Mercedes daarentegen blijken het echte schokken te zijn die worden doorgegeven aan de coureur. Vanaf FP1 gaat de FIA meten, in overleg met de Grand Prix Drivers Association, trachten een olossing te vinden die moet resulteren in een reglementswijziging inzake de wagenbodem. (Walter Rombauts)
RIJKSTE F1 TEAMS VREZEN GELDTEKORT DOOR INFLATIE VAN BUDGETGRENS
De Fédération Internationale ' l Automobile (FIA) heeft vorig jaar besloten de kostprijs van één seizoen, dit jaar 22 races, te beperken tot 141,2 miljoen dollar (132 miljoen Euro) om zodoende de kleinere teams kans te geven aan te sluiten bij de rijkste die naar de namen Mercedes, Red Bull en Ferrari luisteren. Op dat maximumbudget zit een speling van 6,6 miljoen dollar waarmee men er ongestraft over kan gaan. De hoger genoemde teams zullen die speling wellicht gretig gebruiken, zich verdigend naar de FIA toe voor een geldontwaarding van NU 8,2%. In heel die santeboetiek zijn geen marketingkosten of lonen van de coureurs begrepen. Als men 8,2% van het vastgestelde budget aftelt, rest er nog 138,5 dollar of 131,2 miljoen euro.
In concretog lijkt het erop dat de "kleine" teams als Alpine, Mc Laren en andere Haas' de figuranten zullen blijven in het kampioenschap 2022. Mogelijk zorgt een deskundiger en duidelijker reglement dat dit vanaf 2023 niet meer het geval is. Zoals ook Lewis Hamilton meent dat de FIA iets moet doen aan dat "gestuiter" van de nieuwe, overigens zware - 795 kg - Formule 1 bolides met zogenaamd "grondeffect". Maar niet zoals Colin Chapman het uitkiende. Diens idee maakte van de "wingcars" ook fysiek veeleisende auto's, maar de coureurs hun gebit klapperde niet uiteen. (wr)
KOOP NOOIT DE BESTE AUTO VAN DE WERELD, WANT EENS JE HEBT BETAALD MINACHTEN ZE JE
Ik ben ouder dan het merk Porsche officieel is. Door het toeval heb ik twee van de meest uitzonderlijke Porsche's te kunnen/mogen kopen en in het verleden rijden zoals de legendarische Porsche 959 waarmee ik samen met Pierre Dieudonné, elks apart welteverstaan, onder 10' doken op de groene hel met zijn 176 bochten, 22,4 km lang. Het zijn de beste auto's ter wereld. De boxermotor van dewelke de resultante "nul" is na een arbeidsslag kan niet worden verbeterd.
Moderne klanten bij Porsche staan daar niet bij stil en het in dienstzijnde personeel nog minder. Het is spijtig dat Porsche van luchtkoeling naar vloeistofkoeling is overgegaan. Vandaag Posrche-klant zijn is dramatisch. Mocht wijlen Roland D'Iederen nog leven, ik zou hem verslag uitbrengen. Als je niet in smoking komt vervallen zelfs gemaakte afspraken, al kom je er van 155 km ver van. Ik ga de naam niet citeren: maar de begoede klant is er lucht. De beste auto ter wereld in handen van onbenullen. Nieet van Weeissach natuurlijk, maar die in wat men België noemt. (wr)