MAX VERSTAPPEN -RED BULL HONDA- SNELSTE IN FP1 CANADA
Evenn leek een bazige storm de eerste vrije trainingen in de war te sturen. Maar uiteindelijk ging alles door Met Max Verstappen als snelste in de FP1 op het Circuit Gilles Villeneuve op het eiland St.Hélène. Max kon niet onderdrukken dat hij de aanpak van de "porpoising" van de FIA een inbreuk vond op de lopende spelregels. Verder is er de knalperstaitie van Sainz (Ferrari) en die van Alonso (Alpine) te melden. Straks is er de FP2 en wie tussen de regels kan lezen is het een uitgemaakte zaak dat de Belgische Nederlander wereldkampioen moet worden. Alleen is Sergio Perez soms sneller. Die rekent op mechanische pech - weergekeer is in de F1 - om Max bij te benen. Charles Leclerc hangr een gridstraf boven het hoofd en zijn titelkansen worden race per race onzekerder. (wr)
VANAVOND PAKT DE FIA DE PORPOISING OF HET GESTUITER AL AAN IN CANADA
Om 20 uur onze tijd beginnen vanavond de eerste oefeningen om de GP van Canada in Montreal. De FIA gaat direct metingen doen in verband met veelvuldige klachten van de teams over "het gestuiter", de "porpoising" van de auto's die volgens Lewis Hamilton tot ongevallen kan leiden. In één zin gezegd, dat verschijnsel ontstaat op hoge snelheid omdat dan de wagenbodem door het "grondeffect" tegen het asfalt wordt gezogen. Nu zou men simplistisch kunnen denken day dit opgeheven wordt als de auto een grotere grondspeling zou hebben.
Maar zo eenvoudig ligt dat niet. Bovendien heeft Red Bull, wiens bodem omzeggens constant "vlammen" afgeeft, volgens hen daar niet veel last van. Bij Mercedes daarentegen blijken het echte schokken te zijn die worden doorgegeven aan de coureur. Vanaf FP1 gaat de FIA meten, in overleg met de Grand Prix Drivers Association, trachten een olossing te vinden die moet resulteren in een reglementswijziging inzake de wagenbodem. (Walter Rombauts)
RIJKSTE F1 TEAMS VREZEN GELDTEKORT DOOR INFLATIE VAN BUDGETGRENS
De Fédération Internationale ' l Automobile (FIA) heeft vorig jaar besloten de kostprijs van één seizoen, dit jaar 22 races, te beperken tot 141,2 miljoen dollar (132 miljoen Euro) om zodoende de kleinere teams kans te geven aan te sluiten bij de rijkste die naar de namen Mercedes, Red Bull en Ferrari luisteren. Op dat maximumbudget zit een speling van 6,6 miljoen dollar waarmee men er ongestraft over kan gaan. De hoger genoemde teams zullen die speling wellicht gretig gebruiken, zich verdigend naar de FIA toe voor een geldontwaarding van NU 8,2%. In heel die santeboetiek zijn geen marketingkosten of lonen van de coureurs begrepen. Als men 8,2% van het vastgestelde budget aftelt, rest er nog 138,5 dollar of 131,2 miljoen euro.
In concretog lijkt het erop dat de "kleine" teams als Alpine, Mc Laren en andere Haas' de figuranten zullen blijven in het kampioenschap 2022. Mogelijk zorgt een deskundiger en duidelijker reglement dat dit vanaf 2023 niet meer het geval is. Zoals ook Lewis Hamilton meent dat de FIA iets moet doen aan dat "gestuiter" van de nieuwe, overigens zware - 795 kg - Formule 1 bolides met zogenaamd "grondeffect". Maar niet zoals Colin Chapman het uitkiende. Diens idee maakte van de "wingcars" ook fysiek veeleisende auto's, maar de coureurs hun gebit klapperde niet uiteen. (wr)
MOGELIJK TIJDT LEWIS HAMILTON NIET IN CANADA, DE VRIES OF VANDOORNE VERVANGERS
Iedereen heeft gezien hoe Lewis Hamilton gekraakt uit zijn Mercedes W13 kwam. Hoe hij verder eerder strompelde dan stapte. Naar eigen zeggen heeft hij de moeilijkste race uit zijn loopbaan beleefd. De "porpoising", het "stuiteren" van de auto op hoge snelheid, de wagenbodem die het asfalt raakt en dus de bolide enkel milliseconden afremt, is dermate erg dat zelfs knappe ingenieurs vrezen dat het eens tot een zwaar ongeval kan komen. Nog volgens Hamilton reed George Russell met een andere ophanging die iets minder let "stuiteren". In ieder geval ie er voor de zevenvoudige wereldkampioen een spanningsveld ontstaan rond zijn rugklachten. Toto Wolff, teambaas van Mercedes, heeft laten verstaan dat er mogelijk beroep zal worden gedaan op Stoffel Vandoorne, reserverijder bij Mercedes, of de Nederlander Nick de Vries mocht Lewis afpikken voor de GP van Canada die op 19 juni a.s. doorgaat als negende race om het WK. (wr)
DUBBELSLAG VOOR RED BULL HONDA NA OPGAVE LECLERC, MAX 1, SERGIO 2
Sergio Perez verraste trainingssnelste Charles Leclerc en bleef die positie voor vijftien ronden houden. Dan kwamen de bandenwissels en WK-leider Max Verstappen nam de eerste plaats over. Charles Leclerc raakte derde met zijn Ferrari en was op het achtervolgen van de Red Bull's aangewezen. Eerder moest Carlos Sainz opgeven wegens een panne in het "brake-by-wire"-systeem. Nauwelijks was Charles Leclerc aan zijn opmars naar Perez en Verstappen begonnen of de motor van de Ferrari begaf het ! Wat een onwaarschijnlijke pech voor de Monegask die daardoor terugvalt naar de derde plaats in de voorlopige stand om het WK.
In deze achtste race om het WK 2022 hingen liefst drie Ferrari-motoren stuk. Deze van Zhou's Alfa Romeo en de Haas van Kevin Magnussen. De nieuwe F1-auto's hebben dus ook nieuwe uitdagingen voor de ingenieurs. Door deze zege komt Max Verstappen royaal aan de leiding in de WK-stand met 150 punten en staat Sergio Perez tweede met 129 eenheden. De Mexicaan nam ook dat ene WK-punt mee voor de snelste ronde: 1'46"046. George Russell (Mercedes) oogstte de derde plaats en de inhaalrace van zevenvoudig wereldkampioen Lewis Hamilton moet in de bloemen worden gezet. Hij pakte de vierde plaats en kwam gekraakt uit de auto door het "gestuiter" op topsnelheid van de Mercedes. Op de rechte lijn reden de Red Bull's het snelst. Even wees de teller in Max' auto 341 km/h aan. De volgende GP is deze van Canada. (wr)
De uitslag:
1. Max Verstappen (Red Bull-Honda) 306,153 km in 1 uur 34'05"941
TOYOTA WINT VIJFDE OPEENVOLGENDE KEER DE 24 UREN VAN LE MANS
Sébastien Buemi, Brendon Hartley en Ryo Hirakawa hebben in een Toyota GR Hybrid de 90ste 24 Uren van Le Mans gewonnen. Voor de Japanse autoconstructeur was het meteen een dubbelslag want Mike Conway, Kamui Kobayashi en José-Maria Lopez stuurden de tweede hypercar naar de tweede plaats. Nieuwkomer Glickenhaus maakte enige indruk tijdens de verschillende oefeningen maar woog in de race te weinig. Net zoals Alpine dit keer de bal missloeg en pas op de 23ste plaats finishte na veel onbehaaglijke avonturen. Wel op de vijfde plaats in de Hypercars, vermits er maar vijf van die concepten aanwezig waren. Volgend jaar en ook in 2024 zal die klasse al meer deelnemers bevatten. Cadillac komt, Porsche komt, Mercedes komt, Peugeot en BMW.
In de LMP2 ging de zege naar de Jota Oreca die werd bestuurd door Roberto Gonzalez, Antonio Felix da Corsa en Will Stevens. Ze finishten vijfde algemeen. Bij de GTE-Pro was een fabrieks Porsche de winnaar. Hij werd bestuurd door Bruni, Lietz en Makowiecki. Onze landgenoot Laurens Vanthoor, die de andere officiële Porsche reed, kon dit jaar zijn abonnement op zeges niet vernieuwen doordat een lekke band het drietal terugsloeg. Aanvankelijk waren de Chevrolet Corvettes degenen die het bevel voerden maar na zeven uur racen nam Porsche definitief de leiding over. In de GTE-Am tenslotte won een Aston Martin met Ben Keating, Henrique Chaves en Marco Sorensen, eerste in deze categorie maar wel op 37 ronden van de winnaars. In afstand gezien is dat ruim 504 km achterstand. Maar gezien het verschil in raffinement met Toyota is dat eigenlijk toch nog een héél goede prestatie (wr)
CHARLES LECLERC - FERRARI - PAKT POLE IN SPANNENDE KWALIFICATIES
De kwalificaties waren spannend maar zijn snel geresumeerd. In Q1 was eigenlijk al het kaf van het koren gescheiden. Mick Schumacher de laatste, Lance Stroll die overal tegenaan reed 19de, Nicholas Latifi, de nagel van de doodskist voor Williams 18de, Alex Albon loste de verwachtingen niet in voor Williams en Kevin Magnussen in de tweede Haas werd voor de 16de plaats geveld door een meer ervaren Bottas in de in Italiaanse vlag geschilderde Alfa Romeo die in een ultieme ronde in de Q2 wipte. Max Verstappen reed met 1'42"722 de beste tijd in de Q1. Lance Stroll zorgde voor een rode vlag in deze Q1.
Dat deed Sergio Perez in de Q2 met 1'41"955 en daarin moesten Bottas, Zhou, Ocon, Ricciardo en Norrris het bijltje leggen. Dus geen Alfa Romeo's en geen Mc Laren's in de Q3. In deze bloedstollende vertoning door het millimeterwerk langsheen de muren, zette eerst Carlos Sainz een kanontijd neer, maar al snel reden Leclerc, Verstappen én Perez veel sneller. Op de rechte lijn haalde Sergio Perez met 337 km/h de hoogste snelheid. Toen duidelijk was dat Charles Leclerc in de Ferrari de pole zou pakken en Max Verstappen tweede zou worden, maakte Sergio Perez nog een hazensprong waardoor hij voor Max Verstappen op de tweede plek start.
De spanning stijgt binnen Red Bull. Laten we hopen dat het niet ontaardt zoals we het ooit met Webber/Vettel hebben gekend. Dat de twee in het startgewoel ineen haken. Wed dan de Red Bulls. Misschien kan Hemut Marko, wegens 77 lentes jong en wijs, met de twee jongens, Sergio en Max, eens een goeie babbel hebben...Voor teambaas Christian Horner is het ervoor te zorgen dat de beste wint. Tot dit jaar was dat Max Verstappen, maar nu is dat, Hamilton niet te na gesproken, tot grote frustratie van de zogenaamde Nederlander niet meer het geval. Zijn leeftijdgenoten spelen op hetzelfde niveau. Morgen is het bang afwachten hoe deze thrillers Red Bull/Ferrari en Sergio/Max zullen worden gedirigeerd.(Walter Rombauts)
SERGIO PEREZ - RED BULL HONDA - WEEROM RAPSTE IN FP3 IN BAKU
Door een zwaar ongeval in de F2 moest de tecnorail worden hersteld en daardoor startte de FP3 een kwartier later. Meteen is duidelijk dat de kwalificaties ook een kwartier later beginnen. Het reglement zegt dat er minimum twee uur spatie tussen de twee evenementen moet zijn. Dat is een toevallig mooi cadeau voor de autosportlieghebbers. Ze kunnen dan om 16 uur de start beleven van de 90ste 24 Uren van Le Mans in La Sarthe. Terug naar de FP3 in Azerbeidzjan waar eigenlijk pas na een half uur iedereen op de baan kwam. Zoveel auto's dat Max Verstappen er vaak door werd gehinderd. Hij schreeuwde het uit "Zoveel auto's !!!". Stilaan zal hij menen de verkeerde sport te hebben gekozen. Of zoals Toon Hermans ooit zei over de wielersport: "Vervelende bedoening; die anderen kwamen allemaal voor me rijden..." Begint Max Verstappen stilaan te snappen dat hij niet het middelpunt van de wereld is ?
Hij kreeg nog een uppercut vandaag in Baku, waar de wind met de auto's speelt. Ploegmaat Sergio Perez zette de Red Bull-Honda bovenaan de tabellen met 1'43"170 ! Hoe hard Charles Leclerc (Ferrari) en Max Verstappen (Red Bull-Honda) ook hun best deden. De Mexicaan had met het oog op de kwalificaties een snoeiharde chrono neergezet. Uiteraard wordt er halsreikend uitgekeken of hij dit straks in de Q3 kan herhalen. Anekdotisch gezegd lokte Bottas (Alfa Romeo-Ferrari) een onbeduidende gele vlag uit en Günther Steiner van Haas dreigt met sancties als "Crash Kid" zoals Mick Schumacher nu wordt genoemd, geen betere resultaten gaat afleveren. Drie crashes die ieder 1 miljoen dollar hebben gekost wordt zelfs een zeer rijke mens een keer teveel. Straks spanning ten top in de kwalificaties. Twee duels: Ferrari contra Red Bull en Verstappen tegen Perez. Kan het nog leuker ogen ? (Walter Rombauts/Foto: Alpine)
LECLERC ZET FERRARI BOVENAAN IN DE FP2 IN AZERBEIDZJAN
De tweede vrije trainingen zijn speels met wisselende snelste tijden verlopen, maar dit keer is Charles Leclerc erin geslaagd de Ferrari boven aan de tabellen te zetten. Sergio Perez zette de Red Bull tweede en Max Verstappen kan dus als derde achteraan diens Honda V6 Turbo Hybrid zien zitten. "Ouwen brol" eigenlijk als men bedenkt dat de Europese Commissie het doordvonnis heeft getekend voor motoren met interne verbranding. Benzine, Diesel, Lng... Maar politici weten buiten graaien niet zoveel over techniek.
Ze blijken niiet te weten dat er synthetische brandstof op komst is met uitstoot ZERO en zo wel eens de zo geroemde elektrische wagens in een patstelling kunnen brengen zoals in het schaken. Want àlle autosconstructeurs willen niet zomaar die historische Otto- en Dieselmotoren naar de verdoemenis. Porsche werkt hard aan die synthetische benzine die eerst aan haar eigen vloot, lees klanten, zal worden verkocht. Logischerwijze zal zo goed als direct daarna iedereen er kunnen over beschikken. Zodoende zijn de motoren met interne verbranding eigenlijk gered. Genialiteit haalt het altijd van domheid. Wat komt deze korte "herschikking" van de EU-beslissing hier eigenlijk doen ? Wel de "nieuwe" Formule 1 onder Liberty Media had daar NU al moeten mee rijden... De FIA zou wat meer techniek moeten afdwingen en inventeren.
Opmerkelijk aan de FP2 is de hardnekkigheid waarmee Nestor Fernando Alonso (40) de Alpine weerom op de vierde plaats heeft gezet. Zonder hem de hemel in te schrijven vind ik dat groots. Op de tanden bijtend, met arendsogen de centimeters van het mogelijke op de piste aftasten. Juist op dat ene, unieke moment, gas geven, remmen, sturen en dan de wijzers van de chrono als de degens van een matador op de concurrentie los laten. Ooit zag ik El Soro van dichtbij, zittend in Barrera Sombre, op anderhalve meter voor mij, met diezelfde blik, geconcentreerdheid, zijn degen in de vijfhonderd kilo zware kolos voor hem neerplanten. Perfectie, karakter, overwinnen. 't Was dat wat de Spanjaard die aan zijn 342ste GP bezig is, die Le Mans heeft gewonnen, die Indianapolis heeft aangedurfd, vandaag heeft gedaan. Meteen Alpine weer groots gemaakt. Morgen is er de FP3 en de kwalificaties. Met benzine 95. (Walter Rombauts)
Niet nummer 8 zoals in de Hyperpole, maar wel de Toyota nummer 7 heeft de laatste vrije trainingen in het donker als snelste afgesloten. Conway, Kobayashi, Lopez persten er 3'28"322 uit om als eerste van de vijf hypercars te staan. De Oreca's uit de LMP2 zitten de vijf hypercars figuurlijk op de hielen en in de GTE Pro is Chevrolet Corvette voorlopig de baas. In de GTE Am is het Porsche die de overhand houdt op een legertje Ferrari's. (wr)
SERGIO PEREZ - RED BULL HONDA - SCHRIJFT SNELSTE CHRONO OP ZIJN REKENING IN FP1
De recente winnaar van de chaotische GP van Monaco, de Mexicaan Sergio Perez, heeft in Baku in de eerste vrije trainingen voor de GP van Azerbeidzjan de best tijd gereden. Nadat Max Verstappen de lat op 1'45"810 legde, sloeg zijn ploegmaat Sergio Perez erin die nog iets hoger te leggen met 1'45"476. Charles Leclerc kon zich in weerwil van ongelooflijk "gestuiter" van de auto tussen de twee Red Bull's in plaatsen. Zevenvoudig wereldkampioen Lewis Hamilton (Mercedes) zit op de zesde tijd en zijn ploegmaat George Russell op de zevende.
De FP1 werd getekend door twee "Virtual Safety Cars", de eerste kostte drie minuten rijtijd door Mick Schumacher wiens Haas met een waterlek aan de kant ging. De tweede VSC werd uitgelokt door Nicholas Latifi dewelke de motor van zijn Williams-Mercedes de geest hoorde geven. Bijzonder opvallend waren de heren Alonso en Ocon die de Alpine's ei zo na aansluiting doen vinden in de kopgroep. Even stond Fernando Alonso op P4 ! Maar dat hij vijfde staat in de FP1 is als een zege voor Alpine ! Persoonlijk is het voor de tweevoudige wereldkampioen (2005-2006) een genoegdoening Lewis voorbij te rijden. Menselijke botsingen blijven langer hangen dan materiële bazaar.
De "porpoising" geraakt noch bij Ferrari, noch bij Mercedes en AlphaTauri opgelost. Vooral Pierre Gasly deed er openlijk zijn beklag over via de boordradio naar zijn ingenieur toe. Het verschijnsel is dat bij hoge snelheid (280-330 km/h) de wagenbodem herhaaldelijk tegen het asfalt "stuitert" waardoor de coureur heus tanden klappert. Het nieuwe grondeffect op de nieuwe F1's wordt niet zoals destijds in 1978 een omgekeerde vliegtuigvleugel als uitgangspunt te nemen (bedenker daarvan was Colin Chapman van Lotus) maar wel de nodige luchtversnelling te creëren door twee "tunnels" in de autobodem die smal beginnen en naar achteren toe breder uitlopen.
In het lastenboek van de FIA is er blijkbaar niet aan gedacht dit te combineren met een - hydraulische - actieve ophanging, zoals destijds wel het geval was. Nu kijkt iedereen op het fenomeen. En weinigen kunnen er - zonder reglementswijziging - iets aan doen. Straks is er de FP2 met Sergio Perez als "doorn in het oog van Max Verstappen". Vorig jaar moest de Limburger opgeven en won Sergio Perez de GP van Azerbeidzjan. Een waarborg is de eerste snelle tijd niet, want de geschiedenis van deze in 2016 opgenomen GP laat zien dat tot nu toe dat geen enkele coureur hem tweemaal won. (Walter Rombauts/Foto: Alpine)
ALONSO ZAL RECORD VAN SCHUMACHER BREKEN IN GP VAN AZERBEIDZJAN
Morgen beginnen de eerste oefeningen om de GP van Azerbeidzjan op het 6,003 km lange stratencircuit van Baku. Er is geen vergelijk met Monaco, want snelle en trage gedeelten wisselen zich af en vragen om een accent van stabiliteit op de bolide te leggen. In deze achtste GP van het lange WK F1 2022 zal de Spanjaard Fernando Alonso zijn 342ste GP rijden waarmee hij het record van Michaël Schumacher zal breken. Toch is hij dan nog acht GP's verwijdert van de absolute recordhouder, de Fin Kimi Räikkönen die in 2007 wereldkampioen werd met Ferrari.
Uiteraard ontploft opnieuw een bikkelharde strijd tussen Ferrari, Red Bull-Honda en Mercedes. Dat zijn de eerste drie merken die het wereldkampioenschap van de constructeurs aanvoeren. Bij de coureurs ziet Max Verstappen niet zonder enige argwaan dat zijn teamgenoot op 15 WK-punten is genaderd door zijn zege in Monaco. Wellicht is die ongerustheid gegrond. Vader Verstappen, "Jos-the-Boss" voor ingewijden, heeft giftige taal gesproken aan het adres van de teamleiding van Red Bull. Christian Horner, met name, is ook niet de simpelste geest en vindt Max een "goeie". Met inbegrip de vaststelling dat Max Verstappen nu met de nieuwe auto's zijn leeftijdgenoten naast hem en soms voor hem ziet rijden. Er is in concreto geen zichtbare éénmans-dominantie meer te zien in het veld.
Gedeeltelijk komt dat ook omdat "technisch falen" opnieuw zijn intrede heeft gedaan in de F1. Charles Leclerc, Max Verstappen en ook anderen hebben dit al moeten ondervinden. Morgen is er dus een eerste steekproef hoe "het schandaal van Monaco" is verteerd en welke antwoorden de teams hebben op DRS-problematiek (Red Bull) of de "porpoising" (Mercedes). Nu de naam van de Ster valt, die 1 miljoen verkochte wagens terugroept wegens remproblemen; heeft een sportschoenenmerk Puma, een affiche achter hun uitstalramen staan waarop Lewis Hamilton staat met daarbij "Acht keer wereldkampioen". De GP van Azerbeidzjan wordt dit jaar voor de zevende keer gereden. Niemand won hem tot vandaag twee keer. De GP verandert de straten van Baku in de adderpoel die de F1 is. Waarvoor maar weinigen terugdeinzen om er zich in te wentelen. Nooit eerder was de F1 perverser. (Walter Rombauts/ Foto: Alpine)
AMERIKAANSE GLICKENHAUS TEMPERT MET SNELSTE TIJD IN FP2 EVEN TOYOTA RAFFINEMENT
Glickenhaus heeft Toyota even onder de knie gekregen in de tweede vrije trainingen in Le Mans. Derde "Hypercar" (er zijn er maar vijf) is de Alpine A480 met Gibsonmotor. Op de zesde plaats en eerste staat WRT Oreca-Gibson LMP2 met Gelael, Frijns, Rast) die bij een eventueel technisch falen van veel Hypercar-software wel eens voor de algemene overwinning kunnen gaan. Le Mans is iets anders dan de Formule 1. De deelnemers zijn in de meeste gevallen bij gebrek aan gewicht omhoog gevallen rijkeluiszoontjes, behoudens natuurlijk de goed betaalde talenten, echte autocoureurs, die als "haas" moeten dienen om de verloren tijd van de "heren" dicht te rijden. Dat was vroeger bij ons een Bas Leinders, een Didier Theys en een Eric Van de Poele. Zij hebben allen die moeilijke opdracht van de "rijken" met meer dan glans volbracht. Van de meer dan 150 piloten die deelnemen aan de 24 H van Le Mans zijn geen 10% "autocoureur".
Anders is het dan weer met Laurens Vanthoor, lid van wat je de Limburgse Verstappen-familie zou kunnen noemen. Hij is succesvol fabriekscoureur bij het huis Porsche in Weissach, Stuttgart. Hij heeft me ooit verteld dat de Formule 1 zijn opperste doel was, net als Nico Verdonck, maar Laurens was wijs genoeg om "de weg naar Le Mans" te kiezen. M.a.w. een zekerheid in de autosportwereld, in de WEC, en andere edelweissen van autoraces op te bouwen waarmee je kan leven. En goed kan leven.
Resultaten behalen, testkilometers opbouwen waarmee het product - in zijn geval Porsche - seriematig kan worden verbeterd. In de journalistiek gold een beetje dezelfde wet. De vader van Jacky Ickx, Jacques Ickx, kon met Pierre Stasse van "Les Sports" en een brommerhandel de "front page" halen. "Frontpage, kaviaar en champagne". Miste je die dan was het een sandwich, liefst vanuit de hand van een autoconstructeur zodat die niets kostte. Ik heb er zo tientallen gekend. Er zorg voor dragend dat ik nimmer de "front page" zou missen. Met Jacky Stewart, Alain Prost, Enzo Ferrari, Nubuhiko Kawamoto, Kenichi Yamamoto, Niki Lauda, Agira Suzuki, Carlos Reutemann...Thierry Boutsen en net niet met Jacky Ickx. Omdat het journalistieke verraad even sterk leeft als in de cockpit. En technische kennis het altijd moet onderdoen van show. Sla er de eerste bladzijde van de Bijbel maar eens op na. Enfin...
De Oreca-Gibson van WRT in LMP2 bedreigt dus de "Hypercars". In de GTE Pro zijn Cassaure, Garcia, Taylor met een Chevrolet Corvette de beste. In de GTE Am gaat de eer naar Cairoli, Pedersen, Leutwiler. Glickenhaus tempert even de glans van Toyota. Zondag namiddag zullen we zien of dat sprookje is blijven duren. Vergeten we niet dat Toyota één van de beste, zoniet de beste autoconstructeur ter wereld is. Zoals Porsche geboren is via de VW Kever, de "volkswagen" voor Hitler in de genialiteit van Ferdinand Porsche sr. Porsche komt volgend jaar opnieuw naar Le Mans, het Mekka van de industriële autosport. Peugeot zal er ook zijn. Het familiale verhaal van de familie Peugeot is gelijk aan dat van de families Toyoda, Porsche en Piëch. Een prestigieuze familie-aangelegenheid waar die "Verzwiegenheit" het hoogste goed is. (Walter Rombauts/Foto: Alpine)
BRENDON HARTLEY GEEFT TOYOTA DE POLE CADEAU VOOR 90STE 24 UREN VAN LE MANS
De "hyperpole" in La Sarthe was spannend, het reglement streng toegepast en even leek het erop dat de Alpine A480 de twee andere hypercars Toyota en Glickenhaus een neus zou zetten. Maar nadat Kobayashi in de Toyota #7 het snelst was, zette Brendon Hartley de gelijknamige auto maar met #8 op de pole: 3'24"408 ! De Alpine A480, ernstig kanshebber op de zege wegens technische betrouwbaarheid, start vanaf de derde positie. In de LMP2 zorgde Robin Frijns dat het Belgische WRT met de Oreca-Gibson #31 op de pole in LMP2 start. In de GTE pro is het Chevrolet Corvette die zijn story sinds 1953 bevestigt en vanaf de eerste plek in die categorie start. Het was Nick Tandy in de Corvette #64 die voor de snelste chrono zorgde. (wr)
TOYOTA NIPT SNELLER DAN GLICKENHAUS IN EERSTE TRAINING IN LE MANS
Mte 3'29"441 heeft Toyota de snelste tijd gereden in de eerste oefeningen om de 24 Uren van Le Mans. Dat is het trio Buemi, Hartley en Hirakawa. De tweede, eveneens een hypercar, werd de Glickenhaus in 3'29"917 met Briscoe, Westrock en Mailleux aan boord. De eerste LMP2 werd vierde, met name de Oreca-Gibson van Lynn,Jarvis en Pierson. Straks om 22 uur wordt er opnieuw gereden tot middernacht. De Fransen hopen dat de Alpine Z480 van Negrão, Vaxivière en Lapierre dan meer vooraan zal rijden. (wr)
VANDAAG EERSTE KRACHTPEILINGEN IN OEFENINGEN VOOR 24H LE MANS
Vanmiddag van 14 tot 17 uur en vanavond van 22 uur tot middernacht worden de eerste oefeningen gereden met het oog op de 90ste "24 Uren van Le Mans", dit sinds 1923. Het gaat tussen het Japanse Toyota en de Amerikaanse Glickenhaus. Met Alpine A480 als "derde hond met het been". Alpine speelt met de Gibsonmotor vooral op bedrijfszekerheid en een tikkeltje minder op absolute topsnelheden. Dat bracht de auto vorig jaar op de derde plaats. Mocht alles mis gaan voor deze krachtpatsers, dan kan de winnaar zondagnamiddag nog wel eens uit de LMP 2 komen. In ieder geval weten we vanavond hoe we het eerste plaatje moeten bekijken.(wr)
LIBERTY MEDIA GROTE WINNAAR VAN STRIJD VOOR F1 TV-RECHTEN IN 2023
Momenteel bevinden de uitzendrechten van de in Amerika steeds populairder wordende F1 in handen van ESPN. En dat sinds 2017, het jaar dat de Formule 1 in handen is gekomen van het Amerikaanse Liberty Media. Voor 2023 verwachten deze eigenaars een inkomstenbron van 1 miljoen dollar. Op dit ogenblik is bekend dat ESPN, dat de F1 overnam in 2017 van NBCUniversal, 70 miljoen dollar op tafl te willen leggen. Dat bedrag lijkt een fooi te worden in vergelijking wat Betflix en Amazon tegen elkaar opbieden.
In tegenstelling tot de in Europa ten dode opgecshreven GP's in de nabije toekoms - zelfs Monaco ! - groeit de populariteit in de USA. Dat komt omdat Liberty Media de GP van Miami op de kalender heeft Geïntroduceerd, maar ook in 2023 naast de GP van Amerika in Austin ook de GP van Las Vegas op zaterdagavond laat doorgaan. Een technisch vernuftige industriële sport is na 70 jaar omgetuned tot een Barnumachtig gegeven. Geld wint altijd. En wie heeft dat ? Amazon, Netflix - nu wat tanend - en wie weet welke kapers er op de kust nog bijkomen.... (Walter Rombauts)
De Formule 1 zal moeten dulden dat er minstens evenveel aandacht gaat naar de 24 Uren van Le Mans, nu zaterdag en zondag. Op de testdag van gisteren spelde Toyota GR010 Hybrid met het nummer 7 de wet. De piloten Conway, Kobayaschi en Lopez persten er 3'31"628 uit over het 13,626 km lange circuit. De Amerikaanse Glickenhauser snoepte de tweede plaats af van de tweede Toyota met 3'31"735. Vooral "ancien" in La Sarthe, Romain Dumas liet zijn ploegmaats Derani en Pla zien hoe je dat doet.
Met Glickenhauser krijgen de LMH (Le Mans Hypercars) een duidelijker beeld, maar het is en blijft tot volgend jaar wachten op de Peugeot en de Porsche die Toyota echt zullen bedreigen. Natuurlijk mogen we ook Alpine niet vergeten. De auto gaf vorig jaar meer dan een betrouwbare indruk en de huidige A 480-Gibson oogt op 12 juni naar een podiumplaats algemeen. Met Lapierre, Negrão en Vaxivière als coureurs. Het hele voornoemde groepje wordt op zich nog eens bedreigd door een legertje LMP2-auto's waarvan gisteren een Oreca-Gibson #22 in 3'32"099 de snelste was.
Tot slot is er nog de LMGTE Pro waarin de Chevrolet #64 met 3'54"001 snelst was. In deze catergorie zal onze landgenoot Laurens Vanthoor, fabrieksrijder bij Porsche, behoudens pech zeker potten breken. In de LMGTE Am-klasse uiteindelijk, was het een Ferrari 488 GTE #57 die met 3'54"827 bovenaan de tabellen staat. (wr)
GP VAN AZERBEIDZJAN MET EEN SPECIAAL RED BULL SAUSJE
Het snelle stratencircuit van Baku is op zich een boeiend gegeven. De achtste wedstrijd voor het WK F1 staat uiteraard in het teken van het duel Red Bull tegen Ferrari. Maar sinds de Mexicaan Sergio Perez de GP van Monaco won is er een "Red Bull Special" bijgekomen. Dat WK-leider Max Verstappen in die 79ste GP van Monaco derde werd en dus 10 punten minder incasseerde dan de zogezegde nummer 2 zinde dat vooral vader "Jos-the-Boss" niet en gaf daarover een niet mis te verstaan seintje aan teambaas Christian Horner.
Volgens de ex-ploegmaat van Michaël Schumacher bij Benetton had men Perez onder één of ander voorwendsel - een rode bandenwissel voor de snelste ronde bijvoorbeeld - moeten binnenroepen zodat Max minstens tweede zou zijn geworden. Maar Christian Horner gaf de hooghartige Nederlander lik op stuk met de woorden "Het is voorlopig nog steeds Red Bull Racing team en geen Verstappen Racing Team. Daarmee gaf Horner aan dat Sergio Perez, niet vrij van foutjes, bijgetekend heeft t/m 2024...
Dit voorval schept een serieus spanningsveld binnen Red Bull. Het seizoen is lang, mechanische pech speelt opnieuw parten in de nieuwe F1 bolides. Dat mochten zowel Charles Leclerc als Max Verstappen al ervaren. En met hen nog vele anderen. Daarbij zijn de crashes van o.a. Mick Schumacher en andere Nicholas Latifi's niet meegerekend. De voorlopige onberekenbaarheid van de nieuwe techniek, zie hoe Mercedes sukkelt, maakt dat het verloop van het seizoen onvoorspelbaar is. Concreet wil dat zeggen dat Sergio Perez met slechts 15 punten achterstand op ploegmaat Max Verstappen evengoed ambities op de wereldtitel kan koesteren.
Een volledige legale gedachte, alleen niet op z'n Hollands gezien. Daar moet en zal het de in Hasselt geboren Nederlander zijn. die vorig jaar een titel behaalde onder op z'n minst discutabele omstandigheden. Daardoor werd zevenvoudig wereldkampioen Lewis Hamilton zijn achtste wereldtitel ontstolen. Mocht de Brit er de brui aan geven na dit seizoen, dan zal naar verluidt Nyck de Vries, een echte Nederlander, teammaat van George Russell bij Mercedes worden. Dus in die GP van Azerbeidzjan volgende zondag zit een verdoken ingenieursduel verborgen. Tussen die van Max en die van Sergio. Christian Horner ziet het vooralsnog amusant aan. (Walter Rombauts)