LIBERTY MEDIA GROTE WINNAAR VAN STRIJD VOOR F1 TV-RECHTEN IN 2023
Momenteel bevinden de uitzendrechten van de in Amerika steeds populairder wordende F1 in handen van ESPN. En dat sinds 2017, het jaar dat de Formule 1 in handen is gekomen van het Amerikaanse Liberty Media. Voor 2023 verwachten deze eigenaars een inkomstenbron van 1 miljoen dollar. Op dit ogenblik is bekend dat ESPN, dat de F1 overnam in 2017 van NBCUniversal, 70 miljoen dollar op tafl te willen leggen. Dat bedrag lijkt een fooi te worden in vergelijking wat Betflix en Amazon tegen elkaar opbieden.
In tegenstelling tot de in Europa ten dode opgecshreven GP's in de nabije toekoms - zelfs Monaco ! - groeit de populariteit in de USA. Dat komt omdat Liberty Media de GP van Miami op de kalender heeft Geïntroduceerd, maar ook in 2023 naast de GP van Amerika in Austin ook de GP van Las Vegas op zaterdagavond laat doorgaan. Een technisch vernuftige industriële sport is na 70 jaar omgetuned tot een Barnumachtig gegeven. Geld wint altijd. En wie heeft dat ? Amazon, Netflix - nu wat tanend - en wie weet welke kapers er op de kust nog bijkomen.... (Walter Rombauts)
De Formule 1 zal moeten dulden dat er minstens evenveel aandacht gaat naar de 24 Uren van Le Mans, nu zaterdag en zondag. Op de testdag van gisteren spelde Toyota GR010 Hybrid met het nummer 7 de wet. De piloten Conway, Kobayaschi en Lopez persten er 3'31"628 uit over het 13,626 km lange circuit. De Amerikaanse Glickenhauser snoepte de tweede plaats af van de tweede Toyota met 3'31"735. Vooral "ancien" in La Sarthe, Romain Dumas liet zijn ploegmaats Derani en Pla zien hoe je dat doet.
Met Glickenhauser krijgen de LMH (Le Mans Hypercars) een duidelijker beeld, maar het is en blijft tot volgend jaar wachten op de Peugeot en de Porsche die Toyota echt zullen bedreigen. Natuurlijk mogen we ook Alpine niet vergeten. De auto gaf vorig jaar meer dan een betrouwbare indruk en de huidige A 480-Gibson oogt op 12 juni naar een podiumplaats algemeen. Met Lapierre, Negrão en Vaxivière als coureurs. Het hele voornoemde groepje wordt op zich nog eens bedreigd door een legertje LMP2-auto's waarvan gisteren een Oreca-Gibson #22 in 3'32"099 de snelste was.
Tot slot is er nog de LMGTE Pro waarin de Chevrolet #64 met 3'54"001 snelst was. In deze catergorie zal onze landgenoot Laurens Vanthoor, fabrieksrijder bij Porsche, behoudens pech zeker potten breken. In de LMGTE Am-klasse uiteindelijk, was het een Ferrari 488 GTE #57 die met 3'54"827 bovenaan de tabellen staat. (wr)
GP VAN AZERBEIDZJAN MET EEN SPECIAAL RED BULL SAUSJE
Het snelle stratencircuit van Baku is op zich een boeiend gegeven. De achtste wedstrijd voor het WK F1 staat uiteraard in het teken van het duel Red Bull tegen Ferrari. Maar sinds de Mexicaan Sergio Perez de GP van Monaco won is er een "Red Bull Special" bijgekomen. Dat WK-leider Max Verstappen in die 79ste GP van Monaco derde werd en dus 10 punten minder incasseerde dan de zogezegde nummer 2 zinde dat vooral vader "Jos-the-Boss" niet en gaf daarover een niet mis te verstaan seintje aan teambaas Christian Horner.
Volgens de ex-ploegmaat van Michaël Schumacher bij Benetton had men Perez onder één of ander voorwendsel - een rode bandenwissel voor de snelste ronde bijvoorbeeld - moeten binnenroepen zodat Max minstens tweede zou zijn geworden. Maar Christian Horner gaf de hooghartige Nederlander lik op stuk met de woorden "Het is voorlopig nog steeds Red Bull Racing team en geen Verstappen Racing Team. Daarmee gaf Horner aan dat Sergio Perez, niet vrij van foutjes, bijgetekend heeft t/m 2024...
Dit voorval schept een serieus spanningsveld binnen Red Bull. Het seizoen is lang, mechanische pech speelt opnieuw parten in de nieuwe F1 bolides. Dat mochten zowel Charles Leclerc als Max Verstappen al ervaren. En met hen nog vele anderen. Daarbij zijn de crashes van o.a. Mick Schumacher en andere Nicholas Latifi's niet meegerekend. De voorlopige onberekenbaarheid van de nieuwe techniek, zie hoe Mercedes sukkelt, maakt dat het verloop van het seizoen onvoorspelbaar is. Concreet wil dat zeggen dat Sergio Perez met slechts 15 punten achterstand op ploegmaat Max Verstappen evengoed ambities op de wereldtitel kan koesteren.
Een volledige legale gedachte, alleen niet op z'n Hollands gezien. Daar moet en zal het de in Hasselt geboren Nederlander zijn. die vorig jaar een titel behaalde onder op z'n minst discutabele omstandigheden. Daardoor werd zevenvoudig wereldkampioen Lewis Hamilton zijn achtste wereldtitel ontstolen. Mocht de Brit er de brui aan geven na dit seizoen, dan zal naar verluidt Nyck de Vries, een echte Nederlander, teammaat van George Russell bij Mercedes worden. Dus in die GP van Azerbeidzjan volgende zondag zit een verdoken ingenieursduel verborgen. Tussen die van Max en die van Sergio. Christian Horner ziet het vooralsnog amusant aan. (Walter Rombauts)
FIA EN LIBERTY MEDIA NIET MEER IN STAAT SPORTIEVE EN TECHNISCHE REGLEMENTEN CORRECT TOE TE PASSEN
Wat vorige zondag omwille van regenbuien is opgevoerd in Monaco doet de beste experten terzake ongelovig met de ogen knipperen. De vertwijfeling om de race te starten leverde al het bewijs over de verdeeldheid binnen de koersdirectie. Eens ze dan toch achter de safetycar rollend op gang werd gebracht was één nog fellere regenbui genoeg om de eerste rode vlag uit te halen en de race stil te leggen. Zonder uitleg, zonder safety car op de baan die de verdere staat van de rijbaan permanent inschat.
De koersdirectie is en was blijkbaar niet op de hoogte dat er "echte regenbanden" (wets) en "intermediaires (tussen profiel- en slicks gesitueerd) waarmee onder alle omstandigheden een race kan worden gestart. Of het stilstaand of rollend is, daar kan met het oogpunt op veiligheid over geredetwist worden. Maar in concreto dient dat vanuit een stilstaande positie te zijn. Iedere piloot dient zijn eigen veiligheid en die van de anderen aan te passen via zijn rijstijl. Dat is één van de bijzonderste basisregels van de F1 en de autosport in het algemeen. Geheel los van sensatiezoekende, kermisachtige betrachtingen van organisatoren.
Dat de koersdirectie pas zondagavond, iets over 20 uur, liet weten de staande start door elektrische problemen niet te hebben uitgevoerd, is een argument dat zwak en veel te laat kwam. Sinds Liberty Media in maart 2017 de Formule 1 overnam is het spektakel er zeker wel bij gevaren maar verloopt zogoed als zeker iedere race in complete chaos met ononderbroken, geel, rood, virtuele safety car, dan weer een echte...Zelfs toen Mick Schumacher zijn Haas in tweeën voelde breken tijdens zijn ongelofelijke crash, liet de koersdirecteur eerst een Virtuele Safety Car "uitrukken" (VSC). Om vervolgens, na lang dralen, met de tweede rode vlag van de dag de wedstrijd, nog voor halfkoers, stil te leggen.
De lang durende berging van Schumacher's Haas, het opruimen van rommel op de baan en de herstelling van de techno-muur, bracht de "twee-uur"-regel onder de spots. Met nog 42'25" te racen werd de GP van Monaco voor de derde keer rollend gestart. Met zoals bekend een knalzege voor de Mexicaan Sergio Perez (Red Bull-Honda) waarover vader en zoon Verstappen publiekelijk niet te spreken zijn. Volgens hen is Max Verstappen WK-leider die in eerste instantie naar voor had moeten worden geschoven. Nu verliest hij - effectief - 10 WK-punten die in het verdere, nog lange, seizoen kunnen doorwegen. Misschien kan het verdriet van Max wat worden getemperd met het zéér controversiële, zoniet corrupte, seizoen einde in 2021 waar een zekere koersdirecteur Michaël Masi van de FIA , voor het oog van de hele wereld, de achtste wereldtitel van een met 12" voorop rijdende Lewis Hamilton stal. (Walter Rombauts/Foto:Alpine)
KLACHT FERRARI TEGEN RED BULL VERWORPEN, VERSTAPPEN BLIJFT DERDE
Bij het uitrijden van de pits is Max Vestappen iets te vroeg linksover de gele lijn gereden aan het begin van de klim naar het Casno en Hotel de Paris. Ferrari heeft daartegen klacht ingediend met het doel de Limburger zijn derde plek af te pakken. In dat geval zou Charles Leclerc die podiumplaats in handen hebben gekregen en ook de daaraan verbonden punten. Maar het protest werd verworpen. Max blijft derde. Feit is echter wel dat strikt genomen Max Verstappen daar in de fout is gegaan. Die gele lijn die de uitgang van de pits scheidt van de bocht van St.Devote en de klim mag door NIEMAND overschreden worden. Dat is het naakte reglementfeit. Persoonlijk ben ik blij dat Perez zijn gouden zege behoudt en Max op het podium heeft gestaan. (Walter Rombauts)
SERGIO PEREZ - RED BULL HONDA - WINT VERMINKTE GP VAN MONACO
Pas om 16.05 startte de GP van Monaco achter de Safety Car. Tot dan had een stortregenbui de koersdirectie doen beslissen de start steeds opnieuw uit te stellen. Iedereen reed of op regenbanden, of op intermediairs en stilaan werd een ideale lijn droog gereden zodat aan slicks kon worden gedacht. In de 22ste van 77 te rijden ronden knalde Mick Schumacher de Haas in de "techno"-muur en de auto brak in twee. Virtuele Safety Car, dan de echte en enkele ronden later rood. Wedstrijd gedaan. Trainingsnelste Charles Leclerc lag solied aan de leiding tot er een miscommunicatie ontstond met het team, hij de pits binnen moest en daan daar weer aangemaand werd verder te rijden. Weg eerste plaats, onnodig verwisseld voor een vijfde...
De techno muur moest worden hersteld en pas om 17.15 uur werd de "restart" achter alweer de safety car gegeven. Met Sergio Perez aan de leiding op mediums. Achter hem joeg Carlos Sainz de Mexicaan op en maakte gebruik van harde banden. Max Verstappen hernam de race ook op mediums en Charles Leclerc die vierde werd had ook harde rubbers gekregen. Het F1-reglement zegt dat een race niet langer dan twee uur mag duren en dus bleven er welgeteld 42'25" te rijden. In de zojuist genoemde volgorde werd iedere ronde de 79ste GP van Monaco spannender. Het viertal reed heus wiel in wiel. De snelste ronde werd door Lando Norris, zesde, gereden in 1'14"693.
De druk van Sainz op Perez nam ongezien toe op het ogenblik dat de Spanjaard wist dat Perez' mediums aftakelden. Maar de Mexicaan hield foutloos vol en won de meest prestigieuze van alle GP's. In de slotfase van een lange dag kruidden Alonso en Hamilton de verminkte race nog met een "veteranenduel". Sinds de Amerikanen de F1 in maart 2017 hebben overgenomen wordt de weerman buiten spel gezet omdat in Amerika regel is dat in de regen niet wordt gereden. Zoals vorig jaar de GP van België in Francorchamps volgens dezelfde redenering omzeggens letterlijk de mist in ging.
"Regenmeisters" worden dus kansen ontnomen. Er is nochtans een gulden en eenvoudige manier om toch in de regen te rijden: vertragen. Ooit zat ik als passagier naast het stuurgenie Walter Rörhl in de Audi Quattro en we scheerden tussen rotsen en ravijnen, tegen net geen 200 km/h, en ik vroeg hem of hij nooit bang was. Hij keek me aan en zei "ja". Ik stelde hem toen als domst mogelijke vraag wat hij dan deed... Hij keek diep in mijn toen blauwe deugnietoogjes en zei nadrukkelijk: "vertragen". De essentie van autosport is nog altijd om ter snelst de wagen op de baan te houden. Die kunst is onder Amerikaanse invloed afgebrokkeld. (Walter Rombauts)
De uitslag:
1. Sergio Perez (Red Bull-Honda) 64 ronden
2. Carlos Sainz (Ferrari) op 1"154
3. Max Verstappen (Red Bull-Honda) 1"594
4. Charles Leclerc (Ferrari) 2"922
5. George Russell (Mercedes) 11"968
6. Lando Norris (Mc Laren-Mercedes) 12"231
7. Fernando Alonso (Alpine-Renault) 46"358
8. Lewis Hamilton (Mercedes) 50"388
9. Valtteri Bottas (Alfa Romeo) 52"525
10 Sebastien Vettel (Aston Martin) 53"536
De stand in het wereldkampioenschap Piloten na zeven races:
CHARLES LECLERC - FERRARI - START IN POLE IN 79ste GP VAN MONACO
Net als vorig jaar zal Charles Leclerc vanuit de pole-position de GP van Monaco aanvatten. Sergio Perez heeft alle moeite gedaan de snelste man te worden in het Prinsdom, maar dat liep slecht af. In werkelijk de laatste ronde van Q3 werd hij overmoedig in de snelle bocht om naar de tunnel te sprinten. Zijn Red Bull-Honda brak achteraan uit en kwakte tegen de rail. Carlos Sainz die kort daarachter kwam probeerde alles om Perez te mijden, maar ook de Ferrari tolde en even leek het op een klein autokerkhof. De Red Bull-mecaniciens zullen nachtwerk hebben, in groot contrast met wat de Mexicaan in FP3 aan meesterschap demonstreerde. (wr)
SERGIO PEREZ - RED BULL HONDA - LEERT COLLEGA'S RIJDEN IN FP3 IN MONACO
Christian Horner, teambaas van Red Bull, mag zich eens achter de oren krabben, denkend aan de onderhandelingen met de Mexicaan Sergio Perez voor 2023. Na zijn sterk staaltje in de jongste GP va Spanje, wist hij vandaag in de FP3, de derde vrije oefeningen voor de GP van Monaco de snelste tijd te rijden. Daarmee zette hij de twee Ferrari's van Leclerc en Sainz een neus, maar ook zijn eigen teammaat Max Verstappen die niet verder geraakte dan een vierde chrono. Natuurlijk zijn het straks de kwalificaties die de "pole" bepalen. Maar Sergio gaf heus rijles aan zijn collega's in het Prinsdom. Ter vervollediging, Hamilton is zevende en Alonso tiende in deze FP3. Tijdens deze training ontving St.Devote, de eerste bocht dus met uitloopstrook, de heren Stroll en Sainz. De Spanjaard moet zeer gelovig zijn want hij bezocht St.Devote dit weekend al minstens twee keer. (wr)
LECLERC - FERRARI - OOK IN FP 2 DE VLUGSTE IN MONACO
De heren Norris, Tsunoda en Stroll, in willekeurige volgorde, brachten een bezoek aan St. Devote, de eerste bocht die niet vergeeft maar je wel opvangt via een ruime uitloopstrook zodat je verder kan. Daniël Ricciardo, door velen verkeerdelijk bestempeld als "ridder" kwakte zijn Mc Laren ineen aan het zwembad nog voor hij een tijd kon zetten. Eerder haalde Vettel daar ook al een circustoer uit, maar die liep goed af. De viervoudige wereldkampioen raakte niets. Ricciardo's nummertje kostte 7'30" om de boel op te ruimen. Hamilton verdween naar de twaalfde plaats. Monegask Charles Leclerc zette ook in de FP2 zijn Ferrari bovenaan. Morgen is er de FP3 en dan de kwalificaties voor de pole. (wr)
CHARLES LECLERC - FERRARI - VOOR EIGEN DEUR SNELST IN FP1 IN MONACO
St. Devote, de eerste bocht naar rechts heeft Perez, Leclerc, Hamilton en Verstappen kunnen verleiden gebruik te maken van de uitloopstrook daar. Die aanzet van de klim naar het casino en Hotel de Paris blijft ieder jaar opnieuw de grootsten in de val te lokken. Maar het verliep allemaal vlot, met slechts 4' een rode vlag voor Mick Schumacher wiens Haas aan de ingang van de pits stilviel. Lewis Hamilton's klappertandde van het hobbelen, zo liet hij zijn ingenieur weten en hij raakte niet verder dan een tiende plaats. Charles Leclerc voelde zich goed voor eigen publiek en reed de snelste tijd in FP1.(wr)
LIBERTY MEDIA WIL GP VAN MONACO VAN HUN KALENDER INDIEN NIET MEER CENTEN
"Monaco is te smal om met de nu grotere F1's in te halen. De infrastructuur aan hotels, restaurants, parkings voor teams- en toeschouwers zijn te klein en een onvoldoende. Kortom, alle redenen zijn goed opdat Liberty Media zich van de GP van Monaco op hun kalender zou kunnen ontdoen. CEO Stefano Domenicali (ex-Ferrar-boy) onderstreepte dit alles nog eens de voorbije dagen. Uiteraard in opdracht va F1-eigenaars Liberty Media die show, kermis en dollars boven iedere historische waarde stellen. Monaco is een antikwiteit. In het Midden-Oosten kunnen ze meer dollars rapen dan in het slechts 0,8 km² grote Prinsdom dat tegen een rots boven de Middellandse zee is geplakt.
Daarover zal het voortbestaan van de meest moeilijke, de meest adrenaline-opwekkende Grand Prix van het hele seizoen gaan. Dat TAG-Heuer daar ook aanwezig is als sponsor terwijl de F1 Rolex-verslaafd is, is een pietluttig detail. Voorzitter van de "l'Automoble Club de Monaco", Michaël Boeri, onderhandelt keihard met Liberty Media voor het voortbestaan van de race die in 1929 voor het eerst werd gehouden.
Met auto's die als mammoeten door de smalle straatjes raasden. Voor WOII knalden daar de Mercedes-Benz van Chiron, de Auto Union van Rudolf Carraciola en andere dinosauriërs als Bernd Rosemeyer, ze botsten evengoed op elkaar, crashten in "St.Devote", slipten dwars in Mirabeau, kortom als die "monsters" van auto"s langs het Hotel de Paris en langsheen het Casino de bult naar beneden, naar de Virage du Tabac, de tunnel en de toen nog echte haarspeld van de "Gazometers" konden nemen, dan kunnen dat de hedendaagse "vis-noch-vlees" karretjes, met interne verbranding en ook nog wat batterijgedoe en energierecuperatie dat ook.
De coureurs - waarvan de meesten in Monaco wonen - moeten als enige grote moeilijkheid super geconcentreerd zijn. Monaco vergeeft niet de minste verstrooidheid, noch vermoeidheid, gunt geen honderdste van een seconde rust. Toen de race nog over 100 ronden werd gereden hebben de grootsten die harde wet ondervonden. Het is Ayrton Senna overkomen, op weg naar een zekere zege. Plots boem-bang, tegen de rail. Gedaan. Het is viervoudig wereldkampioen Jack Brabham overkomen, ook al uitkijkend naar een niet te missen zege. In de jaren '50 had Alberto Ascari veel geluk toen hij de zee in vloog. De redders waren er direct bij. Honderden van deze anekdotes kunnen worden opgesomd. Straks om 14 uur onze tijd beginnen de eerste vrije trainingen voor wat de 79ste GP van Monaco wordt. Vorig jaar reed Charles Leclerc de "pole" maar Max Verstappen won. Geniet straks als de baancommissarissen de adrenaline van de baan moeten vegen. (Walter Rombauts)
MORGEN BEGINT DE GP VAN MONACO DIE DOOR LIBERTY MEDIA IN VRAAG WORDT GESTELD
Dit jaar hebben de eigenaars van de F1, het Amerikaanse Liberty Media, Miami op de kalender gezet en volgend jaar komt er die GP van Las Vegas ook bij. Drie GP's op Amerikaans grondgebied voor het WK Formule 1 2023. Morgen beginnen de eerste trainingen voor de zevende race van dit jaar, die van Monaco. Liberty Media heeft het gedaan gekregen om dit historische evenement van vier dagen naar drie samen te persen. Waardoor aan de ziel van de moeilijkste, meest prestigieuze aller GP's is geraakt.
Achter de schermen vecht de Automobile Club de Monte Carlo hard opdat de GP niet compleet door de Amerikanen van de kaart zou worden geveegd. "Ze" vinden dat er te weinig inhaalmogelijkheden zijn... Maar op de achtergrond spelen ook financiële belangen mee. Monaco was tot nu toe gepriviligieerd inzake de organisatorische kostprijs van de GP. Inwoner Charles Leclerc, pechvogel in Spanje, zal alles in het werk stellen om Max Verstappen van de WK-leiding te verstoten. Nu het misschien nog kan (wr)
DE OUDE MAN EN DE OUDE R12, EEN NOSTALGISCHE STORY UIT ARGENTINIË
Het moet rond het jaar 1970 zijn geweest dat ik mocht meerijden van een familielid in een Renault 12. Het was een voorwielaangedreven ruime gezinswagen die de Franse constructeur geen windeieren zou leggen. Ik herinner me de redelijk kleine wielen en de spitse snuit die omhoog welfde, vier zitplaatsen en een toen ruime bagageruimte gaf. Nu 61 jaar later dist Renault Argentinië toch wel een ontroerend verhaaltje op uit Argentinië. Kleinzoon Gonzalo schonk aan zijn grootvader Alberto (76) een heuse R12 uit 1963. Beiden zagen dat er wat werk was aan deze historische vierwieler. Ze togen aan de arbeid en op één of andere manier kreeg Renault in de persoon van Pablo Sibilla, directeur generaal van Renault Argentinië er weet van.
Hij besloot Renault deel te laten nemen aan de restauratie van de R12 die nu in handen van Alberto als nieuw rondrijdt. Het zo eens iets anders dan een oorlogsbericht Oude mannen en oude auto's, soms kunnen ze de pret niet op. Ook bij ons bijvoorbeeld in De Koninklijke Automobielclub Leopard zit het vol van puristen die sleutelen om het plezier. Somms kirren de dames ervan, van zoveel vlijt. Dat Esteban Ocon en Fernando Alonso vorige zondag beiden met een Alpine WK-punten sprokkelden in Spanje in die sakkerse F1 zal hen daarbij een zorg zijn.
Maar die anekdote staat eigenlijk geheel los van de lange internationale carrière die de R12 is te beurt gevallen. Hij werd voor het eerste getoond op het Autosalon van Parijs in 1969. De auto werd een icoon in Frankrijk en Europa tijdens de zeventiger jaren. Tot 2000 liep zijn succesvolle loopbaan door via Colombië, Spanje, de USA, Canada, Zuid-Afrika en zelfs de Ivoorkust. Daarna werd hij in Turkije zes jaar gefabriceerd onder de naam Dacia 1300 en 1310. Ook in Argentinië kende hij een weergalooss succes. Hij werd gemaakt in de Sant Iab-factory. Daar werd hij gedurende 24 jaar gefabriceerd en er liepen 440.000 eenheden vanuit de fabriekspoort.(Walter Rombauts)
MAX VERSTAPPEN WINT GP VAN SPANJE EN NEEMT LEIDING IN WK
In de 27ste van de 66 te rijden ronden verloor de Ferrari van Charles Leclerc vermogen met opgave als gevolg. Een zware slag voor Ferrari want de Monegask reed met 29" royaal naar een zekere zege. Hij startte het snelst, bleef vervolgens duidelijk baas over het race-verloop, tot de techniek het begaf. Vanaf dat moment gingen alle ogen naar het fantastische duel Russell (Mercedes) en Max Verstappen (Red Bull-Honda). Soms was het bloedstollend, maar de Limburger won het pleit. Uiteraard moest Sergio Perez die even aan de leiding reed, uit de weg voor Max die als kopman wordt gezien in het team. De Mexicaan kreeg wel 1 WK-punt cadeau door op "softs" de snelste ronde te rijden: 1'24"108
Wiens auto na een bliksemrace ook dreigde stil te vallen, was de Mercedes van zevenvoudig wereldkampioen Lewis Hamilton. In de eerste ronde werd zijn linkervoorwiel aangerden door Kevin Magnussen (Haas-Ferrari) en de Brit moest naar de pits voor herstelling. Daarna werd hij auteur van een ongelooflijke inhaalrace die hem op de vier plaats bracht. Net toen kreeg hij het verzoek de voet te lichten om de auto toch aan de eindmeet te krijgen. Hij kon niet anders en Carlos Sainz - uitvoerder van een fameuze slipper in het racebegin - nam Lewis vierde plaats in. Maar Hamilton's race maakte zoveel indruk dat hij toch tot "Driver of the Day" wer uitgeroepen.
Een andere Spanjaard, Fernando Alonso, bracht zijn landgenoten tot de hysterie. Hij had een nieuwe motor gekregen en moest van op de 20ste en laatste plaats starten. Hij finishte met de Alpine negende en moest ziijn crew tijdens zijn laatste pitstop geen 5"9 verprutst hebben was hij wellicht zevende geworden, nu weliswaar op één ronde van de winnaar. Het is een race zonder safetycar geworden, en even leek Mick Schumacher (Haas-Ferrari) voor de eerste keer in de punten te rijden, doch het mocht niet zijn. Pierre Gasly, Daniël Ricciardo, Sebastien Vettel en Yuki Tsunoda waren hem te snel af. Red Bull neemt ook de leiding in de WK-stand van de Constructeurs over van Ferrari.(wr)
LECLERC SNELST, MAAR MERCEDESSEN SPLITSEN FERRARI EN RED BULL IN FP3
De kwalificaties om de "pole" zullen straks immens spannend worden. Mercedes is erin geslaagd in de FP3 een wig te drijven tussen Ferrari en Red Bull. Hoewel zevenvoudig wereldkampioen Lewis Hamilton de meeste ervaring heeft, kijkt toch iedereen uit naar zijn twaalf jaar jongere ploegmaat George Russell. Deze wordt op dit ogenblik als de enige beschouwd die Charles Leclerc of Max Verstappen te snel af zou kunnen zijn.(wr)
LECLERC - FERRARI - SCOORT 13DE POLE VOOR GP VAN SPANJE
Net op het moment dat Max Verstappen 1'19"073 op de wijzerplaat zette, na 7'14" van de Q3, hield iedereen het voor bekeken. Charles Leclerc was in een verbeterronde geslipt en moest de pits in. Gelukkig voor de Monegask bleven er nog enkele minuten om alsnog een poging naar de pole te doen. Ongeveer tegelijkertijd doorzag Max Verstappen de dreiging en ging ook nog een rondje doen, evenwel gehinderd door vermogenverlies van de Hondamotor. Hij kon zijn "magic-time" niet meer verbeteren. Die gaf hem evenwel de tweede plaats. Met haast buitenaardse perfectie stuurde ditmaal Charles Leclerc de Ferrari zo precies over het 4,675 km Catalaanse asfaltlint dat zelfs de chrono's beefden: 1'18"750 !!!
Carlos Sainz pikte als derde aan, Goerge Russel als vierde, Sergio Perez als vijfde, Lewis Hamilton zesde en voor het eerst in zijjn loopbaan geraakte Mick Schumacher in de Q3 en rondde die af op de 10de plaats. Daarmee zijn de kaarten geschud voor de startgrid van morgen. Mercedes doet opnieuw mee in de top, zij het nog niet naar wens van coureurs en teambaas Toto Wolff. Red Bull moet Ferrari blijven achtervolgen omdat zowel Max Verstappen als Christian Horner vaststellen dat betrouwbaarheidsproblemen zich voordoen. Teambaas Binotto is gelukkig omdat het "Steigerend Paard" (ooit gepikt van Porsche...) weer in de run is voor het wereldkampioenschap. De Italiaan krijgt evenwel zo onverwacht nog eens rillingen die over de rug lopen omdat zowel Leclerc als Sainz jr overgevoelig schoonheidfoutjes maken. Die koste soms een zege, soms een auto, soms imago...
De Q1 was een kruisweg voor viervoudig wereldkampioen Sebastien die bleef steken met de Aston Martin. Van dezelfde koek voor de Spanjaard Fernando Alonso, tweemaal wereldkampioen, die zeventiende vetrekt. Dat Stroll en Alex Albon niet ronddraaiden, daarvoor is, de context in acht genomen, nog verzachtend over te vertellen. Maar die Canadees Nicholas Latifi, dat Williams het schaamrood blijft beorgen is onbegrijpelijk. Mogelijk brengt de man bomvolle dollarvaliezen mee, maar hij zou beter vervangen worden door Nederlander Nyck De Vries (juist geschreven: Nick de Vries; met kleine letter, zo is dat in Holland). Nyck levert niet alleen het bewijs in de Formula E waar hij onze Stoffel Vandoorne achtervolgd, maar heeft in zijn eerste optreden in de F1 al geloofsbrieven neergelegd.
De Q2 is snel samengevat. De jonge "aanstormende" generatie van Norris, Ocon, Tsunado, Gasly en Zhou moeten vorige nacht verzeild geraakt zijn in hete buurten in Barcelona, want geen één van de vijf had nog pijlen op zijn boog. Vooral Ocon werd, net als Alonso, hoger verwacht bij Alpine. Niettemin zijn ze morgen uitgeslapen en worden ze de "best of the rest". Of beter ? Wat in positieve zin is opgevallen tijdens deze tweede GP op Europese bodem is dat rode vlagge zijn uitgebleven. Er zijn enkele, maar globaal minieme, incidenten geweest waarover de stewards vaak de mantel van de autosportliefde hebben gelegd. De kwaliteit van de gezameijke stewards is verhoogd. Mogelijk heeft iemand hun diets gemaakt dat in een autorace wel eens een ongewild misverstandje kan voorkomen. Morgen een prachtige affiche: Ferrari contra Mercedes en Honda (Red Bull). (Walter Rombauts/Foto:Alpine)
De kwalificaties:
1. Charles Leclerc (Ferrari) 1'18"750
2. Max Verstappen (Red Bull-Honda) 1'19"073
3. Carlos Sainz jr (Ferrari) 1'19"166
4. George Russell (Mercedes W13) 1'19"393
5. Sergio Perez (Red Bull-Honda) 1'19"420
WK-stand van de Piloten na 5 races:
1. Charles Leclerc 104 punten
2. Max Verstappen 85
3. Sergio Perez 66
4. George Russell 59
5. Carlos Sainz 53
6. Lewis Hamilton 36
7; Lando Norris 35
8. Valtteri Bottas 30
9. Esteban Ocon 24
10. Kevin Magnussen 15
WK-stand na 5 races voor het Wereldkampioenschap van de Constructeurs:
LECLERC - FERRARI - SNELST VOOR...RUSSELL EN HAMILTON
Met 1'19"670 zette WK-leider Charles Leclerc na een half uur de snelste tijd in de FP2 met het oog op de GP van Spanje. Verrassend nemen George Russell en Lewis Hamilton de tweede en derde plaats in. Met niuewe motoren weliswaar maar vooral zonder het vervelende stuiteren van de auto bij hoge snelheid. Beide Mercedessen W13 bleken de snelste op de lange reche lijn van het 4,675 km lange circuit in Barcelona. De "porpoising", essentieel ontstaat het door een verstoord afveer/dempingprobleem door een sterke downforce die wordt gecreëerd door de lucht die onder de wagenbodem stroomt en versnelt, en deze die over de bovenvleugels en de diffuser stroomt.
Mercedes heeft dit dus kunnen oplossen en meldt zich blijkbaar weer vooraan. Vergeten we niet dat ook de Alpine's zich met de anderen rond Max Verstappen verzamelen. De Red Bull-coureur zal zich wellicht morgen in de FP3 weer aan de leiding zetten. Toch blijft de strijd om de pole en zondag de race over 308,424 km geheel open. Ferrari vreest alleen een bandenprobleem, meer bepaalt met de mediums. (wr)
LECLERC EN SAINZ - FEERARI - VOEREN TABELLEN AAN, DE VRIES VERRAST
Wat de Canadees Latifi wat lacherig van de hand deed als zou de Nederlander Nick De Vries hem zijn zitje bij Williams komen afnemen, zou binnenkort wel eens waarheid kunnen worden. Met de Williams van Alex Albon stootte hij in de eerste vrije trainingen voor de GP van Spanje na nog geen 20' door tot de vierde chrono. Met een hem onbekende auto. Natuurlijk snelden de grote jongens hem later voorbij, maar in de uitslag van FP1 staat hij wel voor...Latifi, op de 18de plaats. Nyck De Vries breekt dus potten, in tegenstelling tot Vips die Perez' auto even mocht lenen en Kubica die de Alfa Romeo mocht rijden.
De FIA keurde na grondig nazicht de Aston Martin comform alle reglementen. Red Bull had klacht neergelegd wegens "plagiaat", of minstens "geïnspireerd op..." en op de Red Bull pitmuur stonden uitzonderlijk en komisch groene blikjes, de kleur van Aston martin. Ook plagiaat. Bij Williams werd verf over de autoneus gegoten zodat precies kon worden gezien wat de luchtstroom ermee doet. In de top wordt eerder aan champagne dan aan "flow-viz" gedacht. Max Verstappen lijkt op het eerste gezicht te achtervolgen op de Ferrari's. Maar straks is er FP2 en dan kunnen de kaarten wel eens doorschud worden in Catalonië waarop sinds 1991 de Spaanse GP doorgaat.(Walter Rombauts)
TEST- EN RESERVERIJDERS MORGENOCHTEND OP DE PISTE IN BARCELONA
Voor de eerste vrije oefeningen om de GP van Spanje komen morgen in de vrije traingen enkele test- en reserverijders proeven van de nieuwe F1. Zi stapt de Pool Robert Kubica in een Alfa Romeo en de Nederlander Nyck De Vries bij Wiiliams. Bij Red Bull dan weer moet de Mexicaan Sergio Perez zijn Red Bull-Honda voor de FP1 afstaan aan Juri Vips. Tussen Red Bull en Sergio Perez zijn de onderhandelingen bezig over een contractverlenging. Die jongeman Juri Vips is in de Formule 2 actief voor het Hitech-team.(wr)
Het Franse Renault heeft zijn meerderheids-participatie (67,69 %) in Lada (AvtoVaz) aan de Russische overheid verkocht. Ook de Renaultfabriek nabij Moskou, Avtoframos is door CEO Luca de Meo verkocht waardoor Renault niet meer in Rusland fabriceert. Er is evenwel een clausule in het verkoopscontract vorzien door de hogergenoemde CEO om eventueel binnen zes jaar de factory weer te kopen. Met als humane optie het werk van liefst 45.000 arbeiders te blijven waarborgen.(wr)