MORGEN BEGINT DE GP VAN MONACO DIE DOOR LIBERTY MEDIA IN VRAAG WORDT GESTELD
Dit jaar hebben de eigenaars van de F1, het Amerikaanse Liberty Media, Miami op de kalender gezet en volgend jaar komt er die GP van Las Vegas ook bij. Drie GP's op Amerikaans grondgebied voor het WK Formule 1 2023. Morgen beginnen de eerste trainingen voor de zevende race van dit jaar, die van Monaco. Liberty Media heeft het gedaan gekregen om dit historische evenement van vier dagen naar drie samen te persen. Waardoor aan de ziel van de moeilijkste, meest prestigieuze aller GP's is geraakt.
Achter de schermen vecht de Automobile Club de Monte Carlo hard opdat de GP niet compleet door de Amerikanen van de kaart zou worden geveegd. "Ze" vinden dat er te weinig inhaalmogelijkheden zijn... Maar op de achtergrond spelen ook financiële belangen mee. Monaco was tot nu toe gepriviligieerd inzake de organisatorische kostprijs van de GP. Inwoner Charles Leclerc, pechvogel in Spanje, zal alles in het werk stellen om Max Verstappen van de WK-leiding te verstoten. Nu het misschien nog kan (wr)
DE OUDE MAN EN DE OUDE R12, EEN NOSTALGISCHE STORY UIT ARGENTINIË
Het moet rond het jaar 1970 zijn geweest dat ik mocht meerijden van een familielid in een Renault 12. Het was een voorwielaangedreven ruime gezinswagen die de Franse constructeur geen windeieren zou leggen. Ik herinner me de redelijk kleine wielen en de spitse snuit die omhoog welfde, vier zitplaatsen en een toen ruime bagageruimte gaf. Nu 61 jaar later dist Renault Argentinië toch wel een ontroerend verhaaltje op uit Argentinië. Kleinzoon Gonzalo schonk aan zijn grootvader Alberto (76) een heuse R12 uit 1963. Beiden zagen dat er wat werk was aan deze historische vierwieler. Ze togen aan de arbeid en op één of andere manier kreeg Renault in de persoon van Pablo Sibilla, directeur generaal van Renault Argentinië er weet van.
Hij besloot Renault deel te laten nemen aan de restauratie van de R12 die nu in handen van Alberto als nieuw rondrijdt. Het zo eens iets anders dan een oorlogsbericht Oude mannen en oude auto's, soms kunnen ze de pret niet op. Ook bij ons bijvoorbeeld in De Koninklijke Automobielclub Leopard zit het vol van puristen die sleutelen om het plezier. Somms kirren de dames ervan, van zoveel vlijt. Dat Esteban Ocon en Fernando Alonso vorige zondag beiden met een Alpine WK-punten sprokkelden in Spanje in die sakkerse F1 zal hen daarbij een zorg zijn.
Maar die anekdote staat eigenlijk geheel los van de lange internationale carrière die de R12 is te beurt gevallen. Hij werd voor het eerste getoond op het Autosalon van Parijs in 1969. De auto werd een icoon in Frankrijk en Europa tijdens de zeventiger jaren. Tot 2000 liep zijn succesvolle loopbaan door via Colombië, Spanje, de USA, Canada, Zuid-Afrika en zelfs de Ivoorkust. Daarna werd hij in Turkije zes jaar gefabriceerd onder de naam Dacia 1300 en 1310. Ook in Argentinië kende hij een weergalooss succes. Hij werd gemaakt in de Sant Iab-factory. Daar werd hij gedurende 24 jaar gefabriceerd en er liepen 440.000 eenheden vanuit de fabriekspoort.(Walter Rombauts)
MAX VERSTAPPEN WINT GP VAN SPANJE EN NEEMT LEIDING IN WK
In de 27ste van de 66 te rijden ronden verloor de Ferrari van Charles Leclerc vermogen met opgave als gevolg. Een zware slag voor Ferrari want de Monegask reed met 29" royaal naar een zekere zege. Hij startte het snelst, bleef vervolgens duidelijk baas over het race-verloop, tot de techniek het begaf. Vanaf dat moment gingen alle ogen naar het fantastische duel Russell (Mercedes) en Max Verstappen (Red Bull-Honda). Soms was het bloedstollend, maar de Limburger won het pleit. Uiteraard moest Sergio Perez die even aan de leiding reed, uit de weg voor Max die als kopman wordt gezien in het team. De Mexicaan kreeg wel 1 WK-punt cadeau door op "softs" de snelste ronde te rijden: 1'24"108
Wiens auto na een bliksemrace ook dreigde stil te vallen, was de Mercedes van zevenvoudig wereldkampioen Lewis Hamilton. In de eerste ronde werd zijn linkervoorwiel aangerden door Kevin Magnussen (Haas-Ferrari) en de Brit moest naar de pits voor herstelling. Daarna werd hij auteur van een ongelooflijke inhaalrace die hem op de vier plaats bracht. Net toen kreeg hij het verzoek de voet te lichten om de auto toch aan de eindmeet te krijgen. Hij kon niet anders en Carlos Sainz - uitvoerder van een fameuze slipper in het racebegin - nam Lewis vierde plaats in. Maar Hamilton's race maakte zoveel indruk dat hij toch tot "Driver of the Day" wer uitgeroepen.
Een andere Spanjaard, Fernando Alonso, bracht zijn landgenoten tot de hysterie. Hij had een nieuwe motor gekregen en moest van op de 20ste en laatste plaats starten. Hij finishte met de Alpine negende en moest ziijn crew tijdens zijn laatste pitstop geen 5"9 verprutst hebben was hij wellicht zevende geworden, nu weliswaar op één ronde van de winnaar. Het is een race zonder safetycar geworden, en even leek Mick Schumacher (Haas-Ferrari) voor de eerste keer in de punten te rijden, doch het mocht niet zijn. Pierre Gasly, Daniël Ricciardo, Sebastien Vettel en Yuki Tsunoda waren hem te snel af. Red Bull neemt ook de leiding in de WK-stand van de Constructeurs over van Ferrari.(wr)
LECLERC SNELST, MAAR MERCEDESSEN SPLITSEN FERRARI EN RED BULL IN FP3
De kwalificaties om de "pole" zullen straks immens spannend worden. Mercedes is erin geslaagd in de FP3 een wig te drijven tussen Ferrari en Red Bull. Hoewel zevenvoudig wereldkampioen Lewis Hamilton de meeste ervaring heeft, kijkt toch iedereen uit naar zijn twaalf jaar jongere ploegmaat George Russell. Deze wordt op dit ogenblik als de enige beschouwd die Charles Leclerc of Max Verstappen te snel af zou kunnen zijn.(wr)
LECLERC - FERRARI - SCOORT 13DE POLE VOOR GP VAN SPANJE
Net op het moment dat Max Verstappen 1'19"073 op de wijzerplaat zette, na 7'14" van de Q3, hield iedereen het voor bekeken. Charles Leclerc was in een verbeterronde geslipt en moest de pits in. Gelukkig voor de Monegask bleven er nog enkele minuten om alsnog een poging naar de pole te doen. Ongeveer tegelijkertijd doorzag Max Verstappen de dreiging en ging ook nog een rondje doen, evenwel gehinderd door vermogenverlies van de Hondamotor. Hij kon zijn "magic-time" niet meer verbeteren. Die gaf hem evenwel de tweede plaats. Met haast buitenaardse perfectie stuurde ditmaal Charles Leclerc de Ferrari zo precies over het 4,675 km Catalaanse asfaltlint dat zelfs de chrono's beefden: 1'18"750 !!!
Carlos Sainz pikte als derde aan, Goerge Russel als vierde, Sergio Perez als vijfde, Lewis Hamilton zesde en voor het eerst in zijjn loopbaan geraakte Mick Schumacher in de Q3 en rondde die af op de 10de plaats. Daarmee zijn de kaarten geschud voor de startgrid van morgen. Mercedes doet opnieuw mee in de top, zij het nog niet naar wens van coureurs en teambaas Toto Wolff. Red Bull moet Ferrari blijven achtervolgen omdat zowel Max Verstappen als Christian Horner vaststellen dat betrouwbaarheidsproblemen zich voordoen. Teambaas Binotto is gelukkig omdat het "Steigerend Paard" (ooit gepikt van Porsche...) weer in de run is voor het wereldkampioenschap. De Italiaan krijgt evenwel zo onverwacht nog eens rillingen die over de rug lopen omdat zowel Leclerc als Sainz jr overgevoelig schoonheidfoutjes maken. Die koste soms een zege, soms een auto, soms imago...
De Q1 was een kruisweg voor viervoudig wereldkampioen Sebastien die bleef steken met de Aston Martin. Van dezelfde koek voor de Spanjaard Fernando Alonso, tweemaal wereldkampioen, die zeventiende vetrekt. Dat Stroll en Alex Albon niet ronddraaiden, daarvoor is, de context in acht genomen, nog verzachtend over te vertellen. Maar die Canadees Nicholas Latifi, dat Williams het schaamrood blijft beorgen is onbegrijpelijk. Mogelijk brengt de man bomvolle dollarvaliezen mee, maar hij zou beter vervangen worden door Nederlander Nyck De Vries (juist geschreven: Nick de Vries; met kleine letter, zo is dat in Holland). Nyck levert niet alleen het bewijs in de Formula E waar hij onze Stoffel Vandoorne achtervolgd, maar heeft in zijn eerste optreden in de F1 al geloofsbrieven neergelegd.
De Q2 is snel samengevat. De jonge "aanstormende" generatie van Norris, Ocon, Tsunado, Gasly en Zhou moeten vorige nacht verzeild geraakt zijn in hete buurten in Barcelona, want geen één van de vijf had nog pijlen op zijn boog. Vooral Ocon werd, net als Alonso, hoger verwacht bij Alpine. Niettemin zijn ze morgen uitgeslapen en worden ze de "best of the rest". Of beter ? Wat in positieve zin is opgevallen tijdens deze tweede GP op Europese bodem is dat rode vlagge zijn uitgebleven. Er zijn enkele, maar globaal minieme, incidenten geweest waarover de stewards vaak de mantel van de autosportliefde hebben gelegd. De kwaliteit van de gezameijke stewards is verhoogd. Mogelijk heeft iemand hun diets gemaakt dat in een autorace wel eens een ongewild misverstandje kan voorkomen. Morgen een prachtige affiche: Ferrari contra Mercedes en Honda (Red Bull). (Walter Rombauts/Foto:Alpine)
De kwalificaties:
1. Charles Leclerc (Ferrari) 1'18"750
2. Max Verstappen (Red Bull-Honda) 1'19"073
3. Carlos Sainz jr (Ferrari) 1'19"166
4. George Russell (Mercedes W13) 1'19"393
5. Sergio Perez (Red Bull-Honda) 1'19"420
WK-stand van de Piloten na 5 races:
1. Charles Leclerc 104 punten
2. Max Verstappen 85
3. Sergio Perez 66
4. George Russell 59
5. Carlos Sainz 53
6. Lewis Hamilton 36
7; Lando Norris 35
8. Valtteri Bottas 30
9. Esteban Ocon 24
10. Kevin Magnussen 15
WK-stand na 5 races voor het Wereldkampioenschap van de Constructeurs:
LECLERC - FERRARI - SNELST VOOR...RUSSELL EN HAMILTON
Met 1'19"670 zette WK-leider Charles Leclerc na een half uur de snelste tijd in de FP2 met het oog op de GP van Spanje. Verrassend nemen George Russell en Lewis Hamilton de tweede en derde plaats in. Met niuewe motoren weliswaar maar vooral zonder het vervelende stuiteren van de auto bij hoge snelheid. Beide Mercedessen W13 bleken de snelste op de lange reche lijn van het 4,675 km lange circuit in Barcelona. De "porpoising", essentieel ontstaat het door een verstoord afveer/dempingprobleem door een sterke downforce die wordt gecreëerd door de lucht die onder de wagenbodem stroomt en versnelt, en deze die over de bovenvleugels en de diffuser stroomt.
Mercedes heeft dit dus kunnen oplossen en meldt zich blijkbaar weer vooraan. Vergeten we niet dat ook de Alpine's zich met de anderen rond Max Verstappen verzamelen. De Red Bull-coureur zal zich wellicht morgen in de FP3 weer aan de leiding zetten. Toch blijft de strijd om de pole en zondag de race over 308,424 km geheel open. Ferrari vreest alleen een bandenprobleem, meer bepaalt met de mediums. (wr)
LECLERC EN SAINZ - FEERARI - VOEREN TABELLEN AAN, DE VRIES VERRAST
Wat de Canadees Latifi wat lacherig van de hand deed als zou de Nederlander Nick De Vries hem zijn zitje bij Williams komen afnemen, zou binnenkort wel eens waarheid kunnen worden. Met de Williams van Alex Albon stootte hij in de eerste vrije trainingen voor de GP van Spanje na nog geen 20' door tot de vierde chrono. Met een hem onbekende auto. Natuurlijk snelden de grote jongens hem later voorbij, maar in de uitslag van FP1 staat hij wel voor...Latifi, op de 18de plaats. Nyck De Vries breekt dus potten, in tegenstelling tot Vips die Perez' auto even mocht lenen en Kubica die de Alfa Romeo mocht rijden.
De FIA keurde na grondig nazicht de Aston Martin comform alle reglementen. Red Bull had klacht neergelegd wegens "plagiaat", of minstens "geïnspireerd op..." en op de Red Bull pitmuur stonden uitzonderlijk en komisch groene blikjes, de kleur van Aston martin. Ook plagiaat. Bij Williams werd verf over de autoneus gegoten zodat precies kon worden gezien wat de luchtstroom ermee doet. In de top wordt eerder aan champagne dan aan "flow-viz" gedacht. Max Verstappen lijkt op het eerste gezicht te achtervolgen op de Ferrari's. Maar straks is er FP2 en dan kunnen de kaarten wel eens doorschud worden in Catalonië waarop sinds 1991 de Spaanse GP doorgaat.(Walter Rombauts)
TEST- EN RESERVERIJDERS MORGENOCHTEND OP DE PISTE IN BARCELONA
Voor de eerste vrije oefeningen om de GP van Spanje komen morgen in de vrije traingen enkele test- en reserverijders proeven van de nieuwe F1. Zi stapt de Pool Robert Kubica in een Alfa Romeo en de Nederlander Nyck De Vries bij Wiiliams. Bij Red Bull dan weer moet de Mexicaan Sergio Perez zijn Red Bull-Honda voor de FP1 afstaan aan Juri Vips. Tussen Red Bull en Sergio Perez zijn de onderhandelingen bezig over een contractverlenging. Die jongeman Juri Vips is in de Formule 2 actief voor het Hitech-team.(wr)
Het Franse Renault heeft zijn meerderheids-participatie (67,69 %) in Lada (AvtoVaz) aan de Russische overheid verkocht. Ook de Renaultfabriek nabij Moskou, Avtoframos is door CEO Luca de Meo verkocht waardoor Renault niet meer in Rusland fabriceert. Er is evenwel een clausule in het verkoopscontract vorzien door de hogergenoemde CEO om eventueel binnen zes jaar de factory weer te kopen. Met als humane optie het werk van liefst 45.000 arbeiders te blijven waarborgen.(wr)
Vrijdag beginnen de eerste oefeningen voor de GP van Spanje, zesde wedsrijd om het WK F1 2022. Tot dan is het nieuwsgaring allerhande om de de F1 in de actualiteit te houden, terwijl er al op ernstige wijze de aandacht van wordt afgeleid door de Formula E... Een contraversieel gegeven binnen de hedendaagse autosport. Sinds Liberty Media in maart 2017 de F1 overkocht voor 31 miljard is het "Amerikaanse accent" binnengeslopen en gelijk daarmee het sluipend gif van gemis aan respect. Dat hebben we nog gezien vorige week in Monaco waar WK-leider Charles Leclerc tijdens de "Historic GP van Monaco" , als demonstratie, de historische Ferrari 312 B van Niki Lauda uit 1974 in Mirabeau aan diggelen reed. "Il Commendatore", Enzo Ferrari, keert zich om in zijn graf of waar hij zich ook maar in het astrale kan bevinden. 't Was de schuld van de auto. De remmen functioneerden niet.
Wat ook niet functioneert is de FIA. Onder het nieuwe voorzitterschap van Mohamed Ben Salayem, is er zowaar een kans ontstaan dat koersdirecteur Michaël Masi opnieuw in de F1 aan de slag zou kunnen...! Hij is de man die vorig jaar in de laatste race geheel onterecht de Brit Lewis Hamilton zijn achtste wereldtitel ontnam. Ongetwijfeld beïnvloed door de gesprekken tussen hem en Christian Horner (Red Bull) en Toto Wolff (Mercedes). Daaruit puurde de in Hasselt geboren Max Verstappen zijn eerste wereldtitel die altijd bij kenners een terechte in vraagstelling zal oproepen. Nu, Max kan het ! Daar bestaat geen twijfel over.
Maar persoonlijk zou ik op die manier geen wereldkampioen willen geworden zijn. In verkrachting van het sportieve- en safetycar-reglement triomferen zou mij geen goed doen. Maar de F1 is veranderd. Het is een bedriegelijke kermis geworden. De wereld trapt erin, net als in een oorlog. Het "Woord" is al een hele poos verloren. Overigens doet niemand de moeite om het ooit nog terug te vinden. Zondag GP van Barcelona met die ene lange tergende rechte lijn waar motoren (te-) lang op maxiimum power moeten draaien. (Walter Rombauts)
STOFFEL VANDOORNE BLIJFT WK-LEIDER IN FORMULA E EN MC LAREN NEEMT HET MERCEDES FE TEAM OVER
Onze landgenoot Stoffel Vandoorne, die vorige week de GP van Ponaco op indrukwekkende wijze won, heeft ook in Berlijn een podiumplaats behaald en blijft dus het het "WK"-Formula E aanvoeren. De elektrische tegenhanger van de F1. Alle grote merken zitten in die elektrische discipline. Ook Porsche, Jaguar en natuurlijk die Mercedes waarmee Vandoorne wint. Doorgedacht een ontzettend controversiële situatie. Omdat autoconstructeurs tegen wil en dank onder politieke druk elektrische auto's moeten fabeiceren én verkopen, en vaak tegelijkertijd in een "voorhistorische" Formule 1 zitten.
Die rijdt nu wel met benzine waarin 10% bioethanol zit, dus iets milieuvriendelijker, maar eigenlijk vloekend tegen alle verkondigde overheids-theorieën. In handen van Liberty Media is de "nafte"-F1 een kermis geworden, een attractiepark met steeds minder technische diepgaande vooruitgang. Uitgerekend Mc Laren, die met interne brandstofmotoren van Mercedes rijdt heeft het Formule E-team van Mercedes (lees:Toto Wolff) overgenomen en zo zit Stoffel Vandoorne opnieuw waar hij is begonnen: bij Mc Laren en Mercedes ! Of hoe een dubbeltje kan rollen. (wr)
Op 22 mei wordt met de GP van Spanje de zesde race van het WK F1 2022 gereden. WK-leider Cherles Leclerc (Ferrari) en Max Verstappen (Red Bull-Honda) staan vovenaan de affiche. De GP van Miami werd en wordt door de F1-eigenaars Liberty Media nog afgedaan als een topevenement dat zijn weerga nooit heeft gezien en Monaco doet verbleken. Dat is geen juiste voorstelling van de zaken, want vele sponsors vonden het hele showgedoe maar niks en sommigen hebben de intentie volgend jaar daar niet weer te keren. Maar Miami blijft en het showgehalte wordt nog versterkt met de GP van Las Vegas in 2023. Geheel en al ineen gestoken door Liberty Media en zonder plaatselijke organisator. Las Vegas, hoeft die naam nog uitleg ? Glitter, geld, feestroes, winst en verlies, lachen en huilen, zuipen en neuken in een ééndagswereld...
Maar die GP is voor volgend jaar. Nu moet Liberty Media dit seizoen zien te ronden met een oorlogssituatie in Europa, een inflatie die het afgesproken "plafondbudget" van 145.000.000 dollar (135.000.000 Euro) aantast. De kosten voor de teams stijgen en Christian Horner (Red Bull) heeft al gesuggereerd dat het budget moet worden herzien, de som voor 2022 opgetrokken. Er dreigen arbeidsplaatsen verloren te gaan, de logistiek wordt onbetaalbaar, zeker als er in wirwar van het ene continent naar het ander wordt gevlogen. Maar voorlopig willen de andere teams heen verandering van de spelregels binnen het lopende spel.
Dus kunnen weldra extra verbeteringen aan de racewagens niet meer worden doorgevoerd wegens geldbeperking. Het is nog geen impasse, maar de beperkingen laten zich o.a. al wel voelen bij Red Bull, het team dat samen met Mercedes en Ferrari geakkelijk meer geld in de arena kan gooien. Dat alles los van de pure technische kant van de nieuwe auto's die van het FIA-sportreglement geen hydraulische actieve afvering mogen hebben. Alles moet zo mechanisch mogelijk zijn. Met "stuiterende" auto's met een grondeffect waardoor de coureurs na iedere race naar de tandarts moeten. Naar de GP van Spanje toe waarvan de vrije trainingen op 20 mei beginnen is er nog veel te klappertanden om onverwachte aspecten op te lossen. (Walter Rombauts)
STEPHANE LEMERET, EEN MAN GOUD, SCOORT VOOR TOYOTA IN NOGARO
Stéphane Tribaudini heeft met onze landgenoot Stéphane Lemeret in het "Championnat de France FFSA-GT4" zijn positie naar een titel weer verstevigt. Op de vraag waarom hij niet meer met zij vroegere gentleman-driver Franck Dezouteux reed antwoordde de man uit Nice eerlijk. "Franck heeft zijn zinnen op het WEC gezet en om daarin een seizoen te ronden met een bescheiden auto moeten 20 miljoen Euro worden opgehoest. Hoewel Franc 8O% van dat budget wilde inbrengen, moest ik het voor bekeken houden. Daarom mijn retour met CMR in de Toyota GR Supra GT4. In Stéphane Lémeret heb ik een schittrende ploegmaat. Hij rijdt sinds 2018 voor CMR en we hebben zo goed als dezelfde rijstijl en profiel. Dat maakt het afstellen van de auto eenvoudiger. Stéphane Mémeret is een man van goud, bescheiden, snel en heeft tonnen ervaring. We hopen de volgende race in Magny Cours opnieuw te scoren en natuurlijk op 16 october 2022 de titel te behalen. Met Toyota. (Walter Rombauts)
FERRARI MAAKTE FOUT TIJDENS SAFETY CAR VOLGENS CHRISTIAN HORNER
"Mochten Charles Leclerc en Carlos Sainz tijdens de negen ronden lang durende Safety Car-procedure door het ongeval Gasly-Norris, zachte banden zijn gaan halen dan zou Max Verstappen wellicht slechts derde zijn geëindigd." Dat zegt Red Bull-teambaas Christian Horner. Ferrari ontkent die veronderstelling, maar in ieder geval blijft de "Safety Car" en middel om over winst of verlies te beslissen. Mat al dan niet medewerking van de koersdirectie die meer dan ooit het verloop van een race kan beïnvloeden. Dat door insiders hierover weinig wordt gezegd komt omdat die SC en de gele en rode vlaggen een middel zijn geworden om het spektakelgehalte te verhogen.
Hun pure betekenis van vroeger. Dat hebben de nieuwe F1 eigenaars sinds maart 2017, Liberty Media, zo beslist en ze sturen de vroegere nobele sport helemaal de American Way op. Spektakel voorop ! Zo moest er al lang iets gedaan zijn aan het "suiteren", het "op en neer springen" of de "porpoising van de auto's. eten toch in staat zijn om in dialoog met de FIA die wagenbodem met grondeffect maar zonder actieve vering te wijzigen. Zodat de coureurs hun tanden niet meer voelen klapperen. Miami was een hel volgens vele coureurs. Ook al omdat de asfaltkwaliteit de F1 onwaardig was. Dat is een eerste conclusie van een eerste Kermis GP van Miami die niettemin telt voor het WK F1 2022. (wr)
MAX VERSTAPPEN - RED BULL HONDA - WINT EERSTE GP VAN MIAMI
Trainingsnelste Charles Leclerc heeft niet kunnen verhinderen dat Max Verstappen de eerste GP van Miami met glans heeft gewonnen. De Red Bull-coureur nam met 1'31"456 ook dat ene WK-punt mee en totaliseert daarmee 26 punten in deze vijfde race om het WK F1 2022. Dat brengt hem op 19 punten van WK-leider Charles Leclerc die nu 104 eenheden bijeen heeft gegraaid. Het is ook andermaal een Safety Car-verhaal geweest van liefst 9 ronden. Eerst was het de Virtuele Safety als gevolg van een botsing Gasly-Norris, met direct een echte Safety Car....
Goed voor spektakelmakers Liberty Media die op 11 ronden van het einde een superspannende eindsprint zagen tussen Leclerc (Ferrari) en Verstappen (Red Bull). Door de Safety Car raakte Charles Leclerc weer onder de achtervleugel van Max Verstappen. Eigenlijk blijft die SC toch lichtelijk bedrog, want Max Verstappen lag net geen 8" voor op Leclerc. Net zoals eind vorig jaar Lewis Hamilton 12" voorsprong had op Verstappen toen de Safety Car door koersdirecteur Michaël Masi de baan werd opgestuurd... In ieder geval heeft Max Verstappen zijn derde GP-zege behaald en rijdt hij mogelijk naar een eerste zuivere wereldtitel.
De volgende GP is die van Spanje op 22 mei a.s. Alles doet vermoeden dat er weer spektakel zal zijn en het tijdperk Lewis Hamilton voorbij is. De Brit die moreel is geknakt door wat hem eind vorig jaar is overkomen, werd vandaag weer overklast door zijn twaalf jaar jongere teamgenoot George Russell en finishte zesde. Komen en gaan blijft een ijzeren wet in het leven. Wie verstandig is schikt zich daarin. Ook al heb je wel het recht een juweel te dragen. (wr)
De uitslag:
1. Max Verstappen (Red Bull Honda) 1 uur 34'24"258
CHARLES LECLERC - FERRARI - IN POLE IN MIAMI, DERDE KEER OP VIJF RACES
Door zijn crash in de FP3 kon Esteban Ocon niet deelnemen aan de kwalificaties voor de GP van Miami die morgen als vijfde WK-race 2022 wordt gereden. Daarmee start hij laatste en ziet voor hem respectievelijk Latifi, Albon, Zhou en Magnussen staan die sneuvelden in de Q1. De snelste man daarin werd WK-leider Charles Leclerc met Ferrari.
Ook in de Q2 bleef de Monegask de rapste. Schumacher, Ricciardo, Vettel, Russell (!) en Alonso haalden de Q3 niet en lang zag het ernaar uit dat ook Lewis Hamilton niet zou doorstoten. Maar de Brit bracht de Mercedes wél in de Q3. Daarin ontspon zich een wijzerspel waarin Max Verstappen met 1'28"991 een hoofdrol zou spelen. Tot hij evenwel door een foutje in zijn tweede run Charles Leclerc de klok op 1'28"796 zette. Het is de derde keer dit seizoen dat Charles Leclerc vanuit pole start. Hamilton vetrekt vanuit de zesde positie achter zijn gewezen ploegmaat Valtteri Bottas. (wr)
SERGIO PEREZ - RED BULL - SNELSTE IN FP3 IN MIAMI VOOR LECLERC
Esteban Ocon zorgde in de derde vrije oefeningen voor een rode vlag die 13' van de trainingstijd wegvreette. De GP van Miami wordt voor iedereen een moeilijke kluif. Vanochtend is bocht 17 nog opnieuw geasfalteerd, en vergeten we niet dat ook Bottas en Sainz rode vlaggen uitlokten. Enkele minuten voor het einde van de FP3 ging ook Max Verstappen bijna de muur in, maar zijn talent maakte dat hij de Red Bull RB18 redde uit die venijnige spin. Sergio Perez reed in de Red Bull-Honda de snelste tijd. Straks zijn er de kwalificaties voor de pole. Hopelijk zonder rode vlaggen. Houden ook goed de knappe prestaties van Alonso en Vettel in het oog en de Mercedessen van Russel en Hamilton die het in de FP3 niet verder dan 14de en 15de schopten.(wr)
SERGIO PEREZ - RED BULL - SNELSTE IN FP3 IN MIAMI VOOR LECLERC
Esteban Ocon zorgde in de derde vrije oefeningen voor een rode vlag die 13' van de trainingstijd wegvreette. De GP van Miami wordt voor iedereen een moeilijke kluif. Vanochtend is bocht 17 nog opnieuw geasfalteerd, en vergeten we niet dat ook Bottas en Sainz rode vlaggen uitlokten. Enkele minuten voor het einde van de FP3 ging ook Max Verstappen bijna de muur in, maar zijn talent maakte dat hij de Red Bull RB18 redde uit die venijnige spin. Sergio Perez reed in de Red Bull-Honda de snelste tijd. Straks zijn er de kwalificaties voor de pole. Hopelijk zonder rode vlaggen. Houden ook goed de knappe prestaties van Alonso en Vettel in het oog en de Mercedessen van Russel en Hamilton die het in de FP3 niet verder dan 14de en 15de schopten.(wr)
GEORGE RUSSELL - MERCEDES - BRENGT DE STER TERUG NAAR STAL IN FP2 IN MIAMI
Eerst alle excuses voor Max Verstappen, die niet door zelfoverschatting, maar vooral door zijn team te vroeg naar binnen is geroepen in FP1 en daardoor de snelste chrono miste. Een nieuwe versnellingsbak, slechte stuurbekrachtiging, het team kon het niet verhelpen: deze eerste dag in het circus van Miami was verloren voor Max. Twee rode vlaggen, dank zij Sainz en Latifi ontnamen liefst 15' van de tweede vrije training...Zou de FIA daar eens niet even bij stilstaan dat er dan ten slotte maar 45' overschieten voor de andere rijders. Neen, reglementaire correctheid ovetroeft het echte leven. Dus reed die sakkerse George Russell in de Mercedes zomaar even de snelste tijd in 1'29"938...voor Charles Leclerc in de Ferrari. En Lewis Hamilton - die weigert te laten zien of hij een boxershort dan wel een pamper draagt - werd vierde en de ouwe taaie Fernando Alonso in die Alpine vijfde. Bravo. Realiteitszin dwingt te zeggen dat morgen in FP3 Ferrari, Mercedes en Red Bull dicht op elkaar zullen zitten. Maar Alpine schaduwt ze. De rest is inderdaad in mooi Nederlands gezegd, "the best of the rest". (wr)
CHARLES LECLERC - FERRARI - EERSTE SNELSTE MAN OP MIAMI-KERMIS
De Monegask Charles Leclerc gaf al bij het begin van de eerste vrije trainingen voor de GP van Miami de toon aan. Maar dan wisselde Sainz soms van koppositie, Russell en zelfs Hamilton mengden zich in de eerste vijf. Tot iets over halfweg Valtteri Bottas zijn Alfa Romeo C42 in "tec-pro"-afboording plantte, een rode vlag uitlokte en acht kostelijke trainingsminuten stal van zijn collega's die er in het totaal slechts 52' van de 60 konden gebruiken.
Max Verstappen verdween met overhittingsproblemen lang in de pits. Tot hij met nog 16' te gaan op een nieuw setje softs een kanontijd zette in 1'31"350 en die nog eens verbeterde tot 1'31"277. Na veertien ronden achtte hij zich met die tijd ongenaakbaar en stapte uit...Zo kon hij zien hoe eerst Charles Leclerc hem de P1 afnam en George Russel (Mercedes) hem ook de P2 wegpikte. Max Verstappen is dus derde voor ploegmaat Sergio Perez en Pierre Gasly die in de AlphaTauri vijfde werd. Straks kan Max Verstappen in de FP2 pogen dit tikkeltje teveel zelfzekerheid te herstellen. Hij is goed, zoveel is zeker, maar zijn leeftijdgenoten rijden stilaan naast hem, en er soms voorbij. (Walter Rombauts)