Inhoud blog
  • BLOG WALTER'S AUTO CAHIERS STOPT VANDAAG.
  • EVERFUEL SLUIT WATERSTOF TANKSTATIONS IN SKANDINAVIË
  • OLIGARCH, NIET NOODZAKELIJK NEGATIEF, EERDER SLACHTOFFER VAN JALOERSHEID ?
  • TRANSPORAMA WINT NOG ABONNEES DANKZIJ GEDEGEN TESTVERSLAGEN
  • GP VAN JAPAN ZONDAG ZAL NIEUWE VRAGEN BEANTWOORDEN
    Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    Walter's Auto Cahiers

    13-04-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.OP NAAR SHANGHAI VOOR GP VAN CHINA VOL VERRASSINGEN

    Het Circus van Shanghai zal wellicht nog bestaan. Het was een toeristenmagneet. Ruim dertig jaar geleden heb ik er Panda's - waarover nu zoveel is te doen in onze kontreiën - op brommers weten rijden binnen de circus-arena. Het was toen gewoonweg ongezien. Zondag wordt in Shanghai de vierde GP voor het WK F1 2014 gereden. Sinds de 5,451 km lange omloop in 2004 in gebruik werd genomen zijn er tien GP's gereden en Michaël Schumacher sloot er in 2006 zijn eerste loopbaan af met een zege. De eerste race die er werd gereden is gewonnen door de Braziliaan Rubens Barrichello. Vorig jaar won Fernando Alonso er.

    De omloop voelt aan als Bahrein, computergetekend door weerom Hermann Tilke. Zijn "computermodel" voor nieuwe tracé's stond meestal in functie  van de F1-bolide's die met de 2,4 liter atmosferische V8 motor waren voorzien (van 2006 t/m 2013) en zeven versnellingen hadden. De "nieuwe" Formule 1 heeft acht versnellingen. Principieel zou dat niet zoveel uitmaken, ware het niet dat de teams voor het seizoen de overbrengings-verhoudingen bindend aan de FISA moeten doorgeven. Ze mogen ze nadien niet meer veranderen. Behalve tijdens dit jaar 2014 één keer en dan nooit meer. Dit jaar moeten de transmmissies minstens vijf GP's stand houden, op straffe van achteruitplaatsing op de startgrid in de geval van vervanging.

    Gezien de omlopen - de vroegere bestaande en de nieuw elektronisch berekende - nogal wat van elkaar verschillen geeft dat kopzorgen aan de ingenieurs. Want Shanghai volgende zondag is natuurlijk gans anders dan de straten van Monaco. In het Prinsdom is het zaaks met maximale trekkracht (koppel) zo vroeg mogelijk het gaspedaal in te duwen bij het uit-acceleren in het labyrint van korte bochten. Denk aan de bochten van Mirabeau, Löws, de "Gazometers", de chicane na de tunnel. 't Zit er vol van nood aan hoog motorkoppel op laag toerental van de motor.

    In Shanghai daarentegen komt het erop aan via die acht gangen zo snel mogelijk in een hogere versnelling te schakelen. Kwestie van het brandstofverbruik zoveel mogelijk te beperken door het toerental binnen de perken te houden. De huidige V6 turbomotoren met "Energy Recovery System" (ERS) hebben een verplicht maximum regime van 15.000 t/m. Maar onder de techkneuten leeft het gevoel dat niet één toerentalbegrenzer uit zijn waakslaap zal moeten worden gehaald. De goeie rijders weten dat de nieuwe Formule 1 een stukje "eco-rijden" is. Dus op een redelijk toerental vroeg "een tandje bijsteken" kan aan het eind van de race (in China 305,256 km) een verschil maken.

    Omdat de nieuwe F1 een V6-verbrandingsmotor heeft, met één enkele turbo en het ERS-systeem (dat KERS vervangt) spreekt men van een "power-unit". Een knoop van verschillende technologieën die synchroon samenwerken. Ik heb er moeite mee, want het blijft de Otto-motor (iedereen is die uitdrukking vergeten) die de bron van 600 pk opbouwt. Dat de coureur bij het remmen een batterij van elektrische energie voorziet waardoor er nog eens 164 pk gedurende maximum 30" aan dat basisvermogen kunnen worden toegevoegd, is een leuke gedachte. Men beschikt dan even over 764 pk. Te gebruiken hoe en wanneer de intelligentie onder de helm zegt "dat het dé moment is." Want overspelig ermee omgaan kost brandstof. Een borreltje benzine teveel wordt op de rekening aan de meet met dubbel krijt geschreven.

    De benaming KERS (Kinetic Energy Recovery System) is vervangen door ERS dat onder zijn globale noemer twee "Motor Generator Unit's" herbergt. Eén waaraan met een streepje een "K" is verbonden. Die staat voor Kinetic en slaat terug op de remenergie die eketrische energie naar een batterij stuurt die onder de brandstoftank is gemonteerd (!...) De tweede letter-met-een-streepje is een "H" en duidt op "heat", hitte. Die extreme warme komt van de sneldraaiende as waarop de vulkaanhete turbine is gemonteerd, met een beetje verderop het compressorgdeelte dat buitenlucht naar de motorinlaat voert en de verbrandingskamers dat overschot aan lucht geeft. Om een maximale vulling te bewerkstelligen van brandstof en lucht.

    Deels omdat het compressorgedeelte deelt in die hete as waarop ook de door uitlaatgassen aangedreven turbine is gemonteerd leidt men de inlaatlucht (ook wat warm geworden door de as-uitstraling) door een interkoeler. Die maakt de inlaatlucht kouder en verhoogt de densiteit van het benzine/lucht-mengsel in de verbrandingskamer. Waardoor de verbranding intenser is en meer werkdruk op de zuiger geeft. De doorsnee automobilist staat er niet bij stil, maar als hij in een mistige atmosfeer rijdt met zijn gewone personewagen, of als er "nattigheid" in de lucht hangt stijgt het rendement van zijn motor tot + 7 pk en daalt het brandstofverbruik. Zonder zijn toedoen. Alleen door het leven dat "lucht" op zichzelf leidt. De samenstelling van een brandbaar mengsel van lucht en benzine, of lucht en gasolie, is een fascinerend gegeven. Terug naar China voor volgende zondag 20 april.

    Daar is onze landgenoot Stoffel Vandoorne bij Mc Laren reserverijder. Zijn zege in de GP2 in Bahrein (zijn eerste monoplace-race op dat niveau) maakt vooral Kevin Magnussen wat zenuwachtig. Teambaas Ron Dennis gaat geen impulsieve beslissingen nemen, maar ja, die Stoffel uit het "simpele" West-Vlaanderen, is snel, heeft klasse, is beleefd en op televisie moet men geen ondertitels plaatsen als hij iets in het Nederlands zegt. Maar dat is bijzaak. Normaal begint zijn F1-loopbaan volgende vrijdag. Jenson Button die vindt dat door de verbeterde aerodynamika de Mc Laren's weer aansluiting vinden bij "de top". Kersvers technisch directeur Eric Bouillier (komende van Lotus-renault) denkt zelfs de Mercedessen en de Red Bull's de Mercedessen te kunnen verslaan.

    Als je de voorlopige stand voor de wereldtitel bekijkt is dat minstens optimistisch. Maar met Ron Dennis als baas weet je nooit. Zijn persoonlijkheid verdraagt geen nederlagen. Zijn "wij moeten dit seizoen een GP winnen". Het woord "moeten" van Ron Dennis staat niet als dusdanig in de dikke Van Dale. Het woord impliceert een universum van dreigende veranderingen. Button rijdt opnieuw beter, maar behoort tot de meubelen van het icoon Mc Laren. Ze worden altijd bijgehouden, maar verhuizen soms eens naar de zolder of de kelder. Om een simpele Belg in de plaats te zetten ? Ron Dennis durft alles. Ondergetekende heeft dat vanop de eerste rij mogen meemaken.Tot het misselijk makend toe.

    De stand in de voorlopige stand voor het WK is amusant met nog zestien koersen te gaan: 1. Rosberg (Mercedes) 61 punten / 2. Hamilton (Mercedes) 50 / 3. Hulkenberg (Sauber) 28 / 4. Alonso (Ferrari) en dan gelijk met 23 punten viervoudig wereldkampioen Vettel (RB10-Renault) en Button (Mc Laren-Mercedes). Voortgaande op de driedaagse testen die - na de zondag van de race nog in Bahrein werden gehouden - is Mercedes favoriet. In die testen was Lewis Hamilton (Mercedes) snelst tijdens de laatste dag nadat Nico Rosberg hem het stuur overdroeg.

    China wordt op velerlei vlakken afgeschilderd als een "ontwikkelingsland". Daar is een verbetering mogelijk in mensenbehandeling, in armoede, in huisvesting voor de gemiddelde Chinees, maar industrieel roeren de draken daar zich. Zoals de elektrische auto zal doorbreken (Porsche ontwikkelt een zo goed als productierijpe tegenhanger van de Tesla op de markt. Elektrisch.) De zeldzame aardmetalen die voor de batterijen nodig zijn zoals, Lithium en andere Indium's, zijn voor 97% aanwezig in de Chinese mijnen en ondergrond. Het wordt een politiek wapen, dat nauwelijks in de actualiteit komt. Elders in de wereld worden nieuwe mijnen aangeboord, oude opnieuw geopend. Afhankelijk van de ontginningskosten.

    Wat dit met de GP van China en Mercedes te maken heeft ? Het antwoord is in de autowereld bij ons versleten, geschrapt, vergeten. Maar in dat onmetelijke land wrijven Mercedes, Ferrari en Renault zich in de handen als ze winnen. Het bij ons lachwekkend geworden gezegde "Winnen op zondag is verkopen op maandag !" is in China met de stijgende welvaart actueler dan ooit. Vandaar de industriële belangrijkheid van de vierde GP om het wereldkampioenschap F1 2014. Red Bull staat morgen maandag 14 april onder druk in Parijs. Dan wordt het beroep tegen de diskwalificatie van Daniël Ricciardo in Australië behandeld. Onderwerp van discussie: de verdachte debietmeter van de brandstof in de Red Bull. Na het geruzie haast iedereen zich naar de vliegtuigen om in de sprookjesachtig verlichte stad Shanghai hun onderkomen te betrekken. Tijd om Panda's op brommers te zien rijden, zal er niet overschieten.(Walter Rombauts)

    13-04-2014 om 00:00 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    11-04-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.GM ROEPT MEER DAN ZES MILJOEN WAGENS TERUG WEGENS MANKEMENTEN

    Mary Barra, die sinds 1 januari is aangetreden als directievoorzitter van GM, slaapt 's nachts niet meer. De werkdag die erop volgt brengt ze door als opgejaagd wild. Rondom 1 maart j.l. heeft het concern al meer dan zes miljoen auto's teruggeroepen wegens technische mankementen. Falende servobesturingen, lekkende olieleidingen en dergelijke. Op zich ergernissen maar geen levensbedreigende aspecten in auto's die tussen 2003 en 2010 zijn gefabriceerd. Anders is het gesteld met ongeveer 2,6 miljoen exemplaren binnen die zes miljoen die een slecht contactslot hebben. Dat kan - tegen gelijk welke snelheid - terug in de slotstand springen waardoor de auto onbestuurbaar wordt. Héél vaak is een ongeval er het gevolg van. Op zich nog relatief, want het interieur is toch gestoffeerd met allerlei airbags. Maar doordat de stroom is uitgevallen door het contactslot, blijven de botskussens braafjes in hun nesten. Als de veiligheidsgordels worden gedragen, kunnen die hoogst kwalijk menselijk leed helpen voorkomen. Als de gordels niet worden gedragen vliegen de inzittenden als ledepoppen door het interieur, met de gekende kwalijke gevolgen van dien: zwaar gekwetste, doden, levenslang verminkten...

    Voor 2010 heeft Toyota ook iets in die aard voorgehad. Maar dan met auto's die plots, zonder ingreep van de bestuurder(-ster) accelereerden. Door-accelereerden tot op topsnelheid zelfs. Als ervaren chauffeur zet je dan het contact af, waarop de motor stilvalt. Hopelijk heb je dan voor je en naast je plaats om het vehikel van de rijbaan te halen. Want door het wegvallen van o.a. de servo- en rembekrachtiging, krijgt het voertuig de handelbaarheid van een zware, logge vrachtwagen uit de vorige eeuw. M.a.w. voor de gemiddelde autobestuurder (-ster) weeral onbestuurbaar, onhandelbaar. Met ernstige risico's op ongevallen als gevolg. toyota riep toen 10 miljoen wagens terug nadat enkele dodelijke ongevallen waren bewezen. Dat alles komt voort uit een vooruitschrijdende elektronika waarvoor steeds minder specialisten te vinden zijn. Het is nog maar een kleine groep wereldtop-ingenieurs die "het leven binnen de chips" kan begrijpen. De robotiek waarvoor zes van de zeven miljoen "wereldburgers" staan naar te kijken, zal hun leven beheersen, hun job - zo er al één is - uitzicht geven. De mens als individu is zogoed als uitgeteld.

    Halverwege de jaren '90 was de V10 motor de opgelegde norm in de Formule 1. Bernard Dudot, wel eens de "vader van de V10 genoemd - was een topingenieur in de racemotoren-afdeling van Renault in Viry-Châtillon nabij Parijs. Tijdens de trainingen voor een Grand Prix berekende hij - bijvoorbeeld - dat hij 7 g/kW/h (zeven gram per kW uur) aan brandstof méér nodig had om de motor een beter rendement te geven. Meer vermogen op hoge toeren, of een hoger koppel op een lager toerental (bijvoorbeeld voor een regenrace ten gunste van het uit-acceleren in korte bochten). Hij kon de berekening maken, maar voor de concrete ingreep moest de elektronische doos toch naar Magneti Marelli in Italië Daar bleken toen amper tien mensen in staat die wijziging in de chip aan te brengen. Hetzelfde bij (destijds Nippon-Denso), nu gewoon Denso, Delco Remy en andere Hitachi's.

    Een constructeur is afhankelijk van de kwaliteit die toeleveranciers hun gunnen voor scherpe prijzen. In de USA wordt van overheidswege zwaar getild aan mankementen of onvolmaaktheden aan wat autoconstructeurs aan de man en vrouw brengen. GM's kwakkelgang heeft officieel 13 dodelijke ongevallen op z'n actief voor de contactslotenkwestie. Onafhankelijke observatie-organismen, zoals de FAR (Fatal Analyses Reporting) zijn het er precies 303. Maar omdat GM in 2009 failliet ging is het bedrijf niet verantwoordelijk voor wat zich voor die periode afspeelde. Zo ontsnappen ze aan 12 van de 13 officieel geacteerde dodelijke ongevallen. 

    Het kost een autoconstructeur veel om de defecte of foutief geproduceerde onderdelen te herstellen of te vervangen. Los van van de slachtoffers als schade-eis nog eens inbrengen. Het onbeheerst versnellen en de daarmee gepaard gaande terugroeping van 10 miljoen Toyota's heeft het concern 1,2 miljard dollar gekost (€875 miljoen). Akio Toyoda heeft zich in naam van het merk tegenover de hele USA publiekelijk verontschuldigd. Mogelijk rest de nieuwe directievoorzitter Mary Barra ook niets anders. Maar Japanners zijn daarin correcter. Hun schuld en boetegevoel gaat dieper. Vandaar dat de verkoop van Toyota's en Lexus weer min of meer normaal draait in de States. GM verkoopt natuurlijk ook nog auto's, maar niet meer met de glitter en het machtsvertoon waarin ze ooit wereldkampioen waren.(Walter Rombauts)

    11-04-2014 om 00:00 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    06-04-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.HAMILTON WINT, ROSBERG BLIJFT LEIDER IN WK

    Viervoudig wereldkampioen Sebastien Vettel finishte zesde in de GP van Bahrein die helemaal werd gedomineerd door de twee Mercedessen van trainingssnelste Nico Rosberg en winnaar Lewis Hamilton. Vettel kent die duels van ploegmaten onder elkaar. De ene of de andere keer hangen ze in elkaar en doet hij er zijn voordeel mee. Teambaas van Mercedes Toto Wolff had zijn jongens nochthans gewaarschuwd. "Geen grappen, hé mannen ! Hte team gaat voor alles. 't Is goed afgelopen. Bovendien bleek de GP van Bahrein geen processie. Eerder een krachtmeting van teammaats onder elkaar.

    Maar de controverse over de tragere auto's, het gelimiteerde brandstofverbruik en het gemis aan oorverdovend gehuil blijft bestaan. Het is nu veertien dagen eer de vierde race doorgaat (China). In die tussentijd zal blijken of de F1-paus Bernie Ecclestone bij FIA-president Jean Todt zijn slag van een reglementswijziging thuis haalt. Nico Rosberg blijft leider in de WK-stand met 61 punten t.o.v. Lewis Hamilton met 50. Op de derde plaats vinden we Nico Hülkenberg met 28 eenheden.  De twee rijders van de "zilverpijlen", de fabrieks-Mercedessen slaan al wel een serieuze kloof.(wr)

    06-04-2014 om 00:00 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.GRASGROENE FORMULE 1's ZIJN EEN LACHERTJE

    Als straks de vijf rode lichten uitdoven in Sakhir is dat het startsein van de derde GP van het seizoen, deze in de woestijn van Bahrein. Nico Rosberg (Mercedes) trekt de 22-koppige meute als trainingssnelste op gang. Met aan zijn zijde ploegmaat Lewis Hamlton in dezelfde auto, gebeten om Rosberg letterlijk en figuurlijk in het zand te doen bjten. De nieuwe Formule 1 anno 2014 wordt "groen" genoemd omdat de V6 turbomotoren 30% minder brandstof verbruiken, het nieuwe (ter vervanging van KERS) "Motor Generator Unit-Kinetic" (MGU-K) dragen dat zowel hitte- als vertragings-energie in elektrische energie omzet. De "voorraad" in de batterij kan op wens van de piloot de motor ondersteunen. Voor een inhaalmaneuver bijvoorbeeld.

    De F1 is dus hybride. Een interactie tussen een verbrandingsmotor, een elektrische en een batterij. Over een "condensator" die soms wordt toegepast en een vliegwiel zoals bij Williams even in zwang is geweest, wordt voorlopig niet meer geproken. Het gaat om het schoolvoorbeeld Toyota Prius. Het was de eerste personenwagen die "hybride", "tweeslachtigheid" op de markt bracht. Aanvankelijk scpetisch bekeken, nu bijna een statussymbool. Ondertussen schieten de hybriewagens als rijdende paddestoelen uit de grond. Ze rijden zowel - beperkt in autonomie - puur elektrisch én op een verbrandingsmotor. Het gezamelijke resultaat is een laag brandstofverbruik.

    Als de batterij naar "leeg" gaat moet de auto aan de stekker. Een hybride-auto is géén elektrische auto. Het is een succesvol product dat de brug kan slaan tussen vervuilende benzine/dieselmotoren naar een puur elektrische auto (uitstoot aan gelijk welk schadelijk gas is ZERO) tegen naar verstandige inschatting 2050. Want rond zowel de hybride- als de puur elektrische auto (EV=Electric Vehicle) doen de meest dwaze verhalen de ronde. Laat staan over de batterijen zelf, hun grondstoffen, hun wereldwijde politieke impact...Maar dat is een boek apart. Een bijbel die nooit zal eindigen, maar misschien wel een blijde boodschap brengt.

    De nieuwe Formule 1 dient de groene gedachte. Niets is minder waar. Ok, de zeszcilinder stuurt elektrische energie naar een batterij en vice-versa. De verbrandingsmotor draait op benzine. Die benzine verbrandt en levert een hoeveelheid CO2 af. Tja, daar kan men weinig op zeggen, of zogoed als alle kratten ter wereld moeten aan de ketting. Dus in combinatie Otto-motor, elektrische motor en batterij, kan men bijna spreken van een gesloten kring die niets met de vervuiling van de atmosfeer te maken heeft. Buiten de uitstoot van de verbrande uitlaatgassen die met een kinetische energie van plusminus 600 km/h uit de uitlaatcollector door de uitlaatpijpen naar buiten stromen. Met sinds 1988 voor de eerste keer opnieuw een turbine op hun weg ontmoeten. Ze drijven de turbine tot 150.000 t/m en soms meer aan. Op dezelfde as staat een "compressorturbine" die buitenlcht onder druk (vandaar de uitdrukking drukvulling) naar de verbrandingskamers voert. Dat is allemaal "kinderspel", los van het milieuvraagstuk.

    De benzine waarop de motor loopt is een derivaat van fossiele vloeistof; aardolie. Dus niet duurzaam, maar vervuilend. Als men zijn hybride auto thuis aan de stekker legt, is die stroom die de batterij opneemt afkomstig uit de elektriciteiitsproductie door een steenkolencentrale ? Zo ja, geen duurzaamheid. Aan de bron van de "schone groene F1 auto" is niets milieuvriendelijk. Tot nu toe heeft de FIA wel een commissie voor "sustainable energy", maar veel verder dan de Maxim's, de Crillon, de Ritz, de Meurisse en "Le Baron" geraken ze niet. Deels omdat het over prestige- en geen wetenschapspostjes gaat. Ze hebben - bij mijn beperkt denkvermogen - nog niet één gedegen rapport kunnen voorleggen over de herkomst van de zogenaamde hernieuwbare, niet vervuilende energie: lees elektriciteit.

    Als die niet afkomstig is van zon-, wind-, of water-energie (zoals golfslag gebruiken om turbines aan te drijven) dan heeft de nieuwe Formule 1 geen groene kleur, maar alle kleuren als de ballen waarmee men op de kermis "buskens" probeert om te gooien. Buiten het FIA-kampioenschap voor "alternatieve" voertuigen (waarin een prestigieuze Rally van Monte Carlo voor EV's) bestaat er in onze contreiën gewoon geen groene autosport. Het kan de mensen ook geen moer schelen. Elektrische auto's zijn alsnog in aankoop onbetaalbaar, de herlaadpunten zéér beperkt en thuis aan de gewone stekker (groen ?) duurt het afhankelijk van de batterij van 6 tot 8 uur eer "het bakske" weer echt vol is voor, zegge 125 à 150 km, afhankelijk van de rijstijl. Ook afhankelijk van "open baan" of file "start/stop"-verkeer. Als je €100.000 à 117.000 kunt neertellen voor een Tesla Roadster, dan zit je mits fatsoenlijk rijden goed voor 400 à 415 km autonomie. In één van die Rally's van Monaco raakte een Tesla (met verzegeld laadcontact") aan 515 km.

    Maar de elektrische auto komt er beslist. Ondergetekende blijft het beweren, wordt er links en rechts om uitgelachen. Maar er is geen andere weg, al is hij nog zo lang als naar Santiago de La Compostella stappen. Maar de Formule 1's die straks - binnen vier uur (nu is het 12.52 uur zondagmiddag) starten is zo min groen als het zand van de woestijn waardoor het circuit zich slingert. Top-ingenieurs hebben het in hun onderonsjes over niets anders meer. Laat staan geen emotioneel lawaai. Eigenlijk - sorry - Scalextric, Carrera of Ninco. Kies maar en zorg als de rakkers straks op de baan blijft. Meestal wint men dan. Straks geldt voor de eerste tien dezelfde wet: niet botsen, niet spinnen door het gaspedaal te vroeg in te duwen en de turbo "nekslag" de boel laten vergallen. Ook niet te dicht bij een voorligger rijden. De hitte die de auto afgeeft is genoeg om de voorbanden van de erop volgende auto voortijdig te degraderen. Wilt men een inhaalmaneuver uitvoeren moet men zeker van zijn stuk zijn. De beschikbare "power" moet er zijn, je moet het gat zien waarin men de tegenstander wil verrassen, perfect afremmen en de enige bestaande ideale lijn als op het scherp van een mes berijden.

    Dat wordt straks in een nachtelijk Bahrein, in de zandbak van Sakhir, misschien de moeite om volgen. Waarom misschien ? Omdat de vorige GP van Maleisië eigenlijk een processie was. Nog net niet die van Echternach. Nog net geen twee stappen vooruit en één achteruit. Zover zal het niet komen, maar men moet de groene gedachte bannen in de F1. Er is geen plaats voor. Koersen is vechten tegen zichzelf. Zoals in een stierengevecht de matador aan het einde helemaal alleen op zichzelf moet tellen om de 500 kg wegende stier met de degen op de juiste plaats te doden. Dat is ook in de F1 zo. Eens in de cockpit zit je in een andere wereld. Men weet precies waar en wanneer men een fout maakt of prefectie aflevert. Niemand kan het op een ander steken. Men is helemaal alleen verantwoordelijk voor zichzelf. In winnen en verliezen.

    Groene autosport kan bijvoorbeeld wel in de "24 Uren van Le Mans". Dat is de grootste industriële krachtmeting ter wereld. Daaruit komt toekomstechniek voor de gewone auto. In de F1 zijn de auto's allemaal gelijk in concept. Elektronika maakt het onderlinge verschil, en ook wat gepruts met banden en vleugels e vleugeltjes, ook met remmen... In Le Mans wordt geëxperimenteerd met vaak onbekende technieken, nieuwe concepten, hybride's die onderling nog eens verschillen, er zijn vele constructeurs bij betrokken, vele merken en renstalle. Spijtig genoeg ook teveel onervaren "coureurs" die zich "piloot" laten noemen. In de F1 heb ja als indsutriële krachtmeting een "onderonsje" tussen Mercedes, Renault en Ferrari. Gelukkig dragen de 11 teams verschillende namen, anders was het helemaal slotracing. De "groene" F1 is niet geslaagd. Hopelijk is de Grote Manitou, Bernie Ecclestone (83), nog in staat met enkele ouwe getrouwen, één en ander reglementair nog wat bij te sturen. Met steun - bijvoorbeeld - van o.a. Luca di Montezemola. Mercedes heeft hiertegen - begrijpelijk - al protest aangetekend.

    Al was het maar de verplichting van een goede klank-installatie op de bolides te laten monteren die het apokaliptisch geluid van de vroegere motoren uitzenden... Dan zijn de "stille" V6-naaimachines vergeten en veren de fans weer op in de tribune. Na WOII, gtoen de eerste kleine, bijna micromobielen als Subaru, Datsun en anderde Suzuki's opdoken voor de getroffen Japanners, waren die ronduit gefrustreerd dat Amerikanen met zo'n "grote bakken" konden rijden. Pas echt jaloers werden ze als ze zagen dat in het heropbouwende Europa mensen in Porsche's en Ferrari's begonnen te rijden. Hitachi en mogelijk ook NEC (Nippon Electronic Company) zagen een merkt in klank-installaties die de motorgeluiden van Ferrari's, Porsche's of Facel Vega's nabootsten en luid door de smalle straatjes deden galmen.

    Na 64 jaar hoogstaande Formule 1 is dat misschien een reddingsboei die de kritiek op het gebrek aan "sound" kan stoppen. Een lachertje ? De Japanse anekdote is authentiek, maar men mag vrezen dat een Eric Boullier (Mc Laren) of een Adrian Newey (Red Bull) die oplossing niet zullen toejuichen. Terecht. Evenmin als het groene reglement van de huidige F1. Nochthans is het niet meer bizar dan te opperen dat de F1 alleen nog "bij nacht" zou worden gereden. Ondenkbaar.(Walter Rombauts)

    06-04-2014 om 00:00 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    05-04-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.NICO ROSBERG START OP POLE IN BAHREIN

    Nico Rosberg heeft de snelste tijd gereden voor de GP van Bahrein die morgen onder de gloed van 5000 led-lampen wordt gereden. Het is de derde GP van het seizoen.  In de openingsrace in Australië won Rosberg, trainingssnelst was Hamilton. In Maleisië was de Brit dat ook, won de race en reed de snelste wedstrijdronde. Nu in Bahrein was Hamilton de beste in de drie vrije traingen, maar maakte een foutje in Q3, waarmee Nico Rosberg met de Mercedes de "pole" pakte. Nico rijdt morgen zijn 150ste GP, precies op de omloop waarop hij in  2006 zijn Formule 1-debuut maakte.

    De eerste Red Bull RB10-Renault start op de derde plaats op de tweede rij en het is de Australiër Daniël Ricciardo die de meubelen voor de Oostenrijkse renstal redde. Viervoudig wereldkampioen Sebastian Vettel strandde op de elfde plaats. Hij kon dus niet deelnemen in Q3 om Rosberg en Hamilton het vuur aan de schenen te leggen. Sakhir, gelegen in het midden van de Bahreinse woestijn, is een computergetekend circuit met vier lange rechte lijnen. De auto's halen er hun topsnelheid. De V6 turbomotoren draaien op maximum toeren en aan ieder van de lange, brede stroken is er een angstaanjagende remzone. De techniek moet alles perfect invullen en de piloot de juiste remafstand inschatten. Als een soort moderne Pinokkio's, nog net geen clowns.

    Sportief is de "nieuwe Formule 1" geslaagd. Door gebrek aan de emoties van het snerpende lawaai ontbreekt het voor het grote publiek aan sensatie. Maar dat was toch zo rond plusminus 2007 dat de "Fédération Internationale de l'Automobile" een "groene" Formule 1 als visioen voor de geest kreeg. Kleinere motoren (down-sizing) naar het voorbeeld van autoconstructeurs die gewone personenwagens fabriceren, maar onder het gezwets over CO2 evolueerden naar krachtbronnen die minder brandstof verbruikten en dus minder koolstofdioxyde uitstoten. Het is niet helemaal vruchteloos geweest. Wereldwijd gezien een speld in een hooiberg zoeken. Toch een mooie opdracht, niet ? Zo'n beetje vast werk. Er komt geen eind aan. En die groene F1 dan ?

    In concreto is dat een flagrante vergissing. De bedoeling van Max Mosley, toen President van de FIA, was de V6 turbomotoren tot -50% minder brandstof te laten verbruiken. Op dit moment krijgen de bolides 50 kg brandstof minder aan boord en verbruiken - omdat de piloot ook niet voluit wil/kan gaan - zo'n 30% handelsbenzine minder. Ze rijden minder snel en wegen 10% meer dan de auto's die tot dit jaar met een atmosferische V8-motor reden en ook al een KERS-systeem hadden (Kinetic Energy Recovery System). Dat zet vertragings-energie om in elektrische energie die door een batterij wordt opgeslagen.

    In het geval van de "voorbije" F1 was dat 60 kW of 82 pk. De "coureur" (toen waren het minder marionetten dan nu) kon met een simpele druk op de knop gedurende 6"7 die energie weer oproepen om het mechanische rendement van de motor te verhogen. Voor een inhaalmaneuver bijvoorbeeld. Of in Francorchamps na "l'Eau Rouge", de bergop van de "Raidillon" tot aan de remzone voor "Les Combes", "alles geven. Kimi Räikkönen heeft daar in het jaar dat hij met Ferrari (2007) wereldkampioen werd, een lesje autorijden gegeven dat kon tellen. Precies op die cruciale "tronçon" van het mooiste circuit ter wereld.

    In de nieuwe F1 met V6 turbomotoren hebben de reglementenmakers de capaciteit van de KERS verdubbeld. Zonder daarbij enkele dingen in acht te nemen. De elektromotor is groter en...zwaarder. Analisten die het kunnen weten fluisteren in de specialistenoren dat de huidige F1's daardoor 10% meer wegen dan de vorige en daarmee het minder-verbruik aan brandstof teniet doen. Of minstens toch erg schaden. Dan is er nog dat verhaal van die verdachte debietmeters voor de brandstof ten laste van Red Bull.

    Het heet eigenlijk ook niet meer KERS maar " Motor Generator Unit - Kinetic (MGU-K). Tja, het kind moet een naam hebben, maar de nuance met het oorspronkelijke KERS-systeem is dat deze puzzel niet alleen vertragings-energie omzet in elektrische power, maar ook warmte. Dus bv. de hitte die de uitlaatcollectoren afgeven.

    Ricciardo verloor er zijn tweede plaats door, maar op 14 april a.s. buigen de wijzen zich over het beroep dat Chris Horner van Red Bull heeft aangetekend. Mocht top-ingenieur Adrian Newey daar "advokaat" van Red Bull spelen, dan zou de Place de la Concorde voor het nummer 8 een kleine aardbeving beleven en moeten de scheef geslingerde schilderijen in het nabije Louvre weer netjes horizontaal worden gehangen. Het zijn vurige woorden die er zullen vallen. Het is puur magma dat zal worden uitgebraakt. Over die debietmeter, over de KERS, over het verbruik, over de lachwekkende groene Formule 1.

    Voor we teveel opgaan in de technische kauwgom: er wimpelde een Belgische vlag in Bahrein. Ter ere van onze Belgische Stoffel Vandoorne die er zijn 300 km reed voor zijn superlicentie. Op 9 april - volgende week - fungeert hij voor de GP van China als reservepiloot bij Mc Laren. België heeft weer een Formule 1 coureur. Hopelijk blijft hij dat en weert hij het robotisme uit zijn denkwereld. Maar hij moet dat nog lang verstoppen. Want de F1-bazen willen én hebben het voor het zeggen. Inderdaad, sinds het ontstaan van de GP's (ik geloof die van Frankrijk in 1906, zomaar uit mijn hersenspinsels gepikt) is in niet enig FIA-reglement voorgekomen dat "persoonlijkheid"  het hoogste goed is dat een mens kan bezitten. Goëthe zei dat, eeuwen geleden, en die onbetaalbare schat bezit Stoffel Vandoorne. In eenvoud. Juist dat zal hem in de nabije toekomst "mirakuleus" maken. Hij kan de weg inslaan van een Fangio, een Senna, een Lauda, een Ickx of een Stewart. Het lijkt overdreven ? Stoffel is uit hun hout gesneden.

    Enfin, om te zeggen dat morgenavond bij kunstlicht Nico Rosberg (Mercedes) zal trachten zijn nu al solide stand in de voorlopige stand voor het WK te verbeteren. Sakhir is morgenavond als een kerstboom. Een beetje onwezenlijk. Zoals die keer dat een "select" gezelschap autojournalisten na een rit van 700 km door duin en zand, midden in de woestijn echte Belgische Mosselen/Friet geserveerd kregen. Met witte Hoegaarden waarvan er 167 door de keelgaten gingen, nog een achttal flessen goeie wijn, een fles whisky. Gelukkig waren de tentjes toen al opgezet. Voor zover ze nog nodig waren. Want de nacht was kort. Morgen in Bahrein wordt het een lange nacht. Niet zozeer de auto's maar vooral de palmbomen zijn groen. Alleen een zandstormpje kan die verkleuren. Maar 't ziet er niet naar uit dat die er komt. Maar een stoflaag van zand sprenkelt altijd over het asfalt waardoor bochten verraderlijk glijerig kunnen worden. Eén voordeel is daar in Bahrein. Er is oneindig veel ruimte om een spinnende wagen tot rust te brengen.

    Voor wie de GP hier ten lande wil volgen: om 16.30 uur afstemmen op BBC (Engels), "La Une" (Frans) met Guiëtan Vigneron of de VRT. In achterlijk Vlaams commentaar, tenzij men Gert Vermersch (journalist Nieuwsblad)  genoeg aan het woord laat. Dan verandert "achterlijkheid, misplaatste ijdelheid en onkunde" in klasse en vakkennis. Gert Vermersch weet waarover hij het heeft. Dit is gewoon een voetnota. Zoals ook de vooruitgang van Williams en Mc Laren er één kon zijn. Of Alonso die op de tiende plaats moet vertrekken. Of Ricciardo, derde tijd, maar tien plaatsen naar achteren op de grid wegens gestuntel tijdens pitstop in Maleisië. Nu alle aandacht naar de start van de GP van Bahrein. Teambaas Wolff van Mercedes heeft Rosberg en Hamilton al eerder op het hart gedrukt dat het teambelang voorrang op alles heeft. Dus heren, geen gebotst aub. Maar het staartbeentje zet het verstand vaak ongewild op nul. Het wordt boeiend morgen. De GP van Bahrein wordt gereden op het door Hermann Tilke computergetekende crcuit van 5,412 km die 57 keer moeten worden afgerond. In het totaal 308,484 km, Formatieronde inbegrepen.(Walter Rombauts)

    05-04-2014 om 00:00 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    31-03-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.NICO ROSBERG HEEFT ZICHT OP EERSTE WERELDTITEL

    In weerwil van zijn overwinning gisteren in de GP van Maleisië met zijn Mercedes is er 's nachts tandengeknars bij de Brit Lewis Hamilton. Hij ligt wakker van het verloop van het kampioenschap. Hij heeft het voorbije weekeinde een volmaakte rece gereden: "pole" op zaterdag, de race winnen, de snelste wedstrijdronde en tweede in de voorlopige stand om de wereldtitel. Daarvoor moeten nog 17 Grand Pix worden afgewerkt. Dat is niet niks, want die sakkerse Sebastien Vettel (op 3 juli a.s.26 jaar) in zijn Red Bull zegt al openlijk dat hij de Mercedessen' op de hielen zit...Als die "snaak", geboren in Heppenheim in Duitsland, zo iets zegt zijn dat nooit loze woorden. Maar Vettel staat momenteel pas op de zevende plaats met slechts 15 punten verbonden aan zijn derde podiumplaats in Maleisië. Dus heeft hij nog een lange snelle weg te rijden eer hij terugkeert in de voorste gelederen.

    Met uitzicht op de GP van Bahrein volgend weekeinde prijkt de Duitser Nico Rosberg (Mercedes) op de eerste plaats in de voorlopige rangschikking met...43 punten (eerste in Australië en tweede in Maleisië). Zijn ploegmaat Lewis Hamilton staat gunstig tweede, maar met "slechts" 25 punten. Héél nuchter beschouwt staat Nico Rosberg de maximale opbrengst van één GP voor op Hamilton. Dat laat Rosberg toe heel ontspannen naar de GP van Bahrein toe te leven. Eén factor is onberekenbaar. Dat is een technisch mankement. Als levend voorbeeld daarvan hebben we Hamilton gezien. Traiinigssnelst in Melbourne, na twee ronden aan de kant wegens motor die er de brui aan geeft. Met de nieuwe technische conceptie van de Formule 1 hangt ze dat allemaal boven het gehelmde hoofd. Daaronder, in die hersenpan, is die frustrerende gedachte niet uit de kop te praten.

    Nico Rosberg kan ook een wereldttel bijeen sprokkelen door iedere race op het podium te eindigen. Zoals zijn vader Kéké in 1982 deed. Hij won de GP van Zwitserland (toen gereden in Dijon-Prenois in...Frankrijk. Verder bouwde hij via ereplaatsen 44 WK punten op. Op die manier werd hij wereldkampioen met Williams-Ford voor Didier Pironi die 39 eenheden verzamelde. Zoon Nico zal het beslist op een andere manier willen doen. Podiums ja, maar zege's beslist ook.(wr)

    31-03-2014 om 00:00 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    29-03-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ROSBERG GAAT MET SNELSTE CHRONO NAAR KWALIFICATIES

    Nico Rosberg is ook tijdens de derde vrije trainingen met enkele duizendsten van een seconde de snelste gebleven, Sneller dan ploegmakker Lewis Hamilton die hemel en aarde verzette om voorbij de winnaar van Australië te geraken. Het is duidelijk dat straks tijdens de ultieme kwalificaties voor de "pole" het een onderling duel wordt tussen de beide Mercedesjockey's Nico Rosberg en Lewis Hamilton. In de pogingen om straks met de snelste chrono te gaan lopen (Rosberg had daarstrals 1'39"008) in de qualificatie is nog iets helemaal anders dan morgen in een altijd riskante start de kop te pakken zonder brokken te maken.

    De heer Kimi Räikkönen vertrekt met zijn Ferrari vanop de derde positie. Dat is "een derde hond" die met het been zou kunnen gaan lopen. De Fin is zo alert, zo geslepen, in zicht hebben op de onderlinge rivaliteit Rosberg-Hamilton dat hij van hun minste afwijkend maneuver van de enige juiste lijn, gebruik kan maken van hun gebetenheid de beste te zijn.

    Viervoudig wereldkampioen Sebastien Vettel vertrekt met de Red Bull RB10-Renault vanop de vierde plaats. Als er zich geen technische mankemeneten voordoen - zoals in de openingsrace in Australië - dan kan Vettel "à la Alonso" (die nu de kwalificaties vanop de zevende plaats aanvangt) een strategische 56-ronden koers afronden. Zonder brokken, berustend dat er wellicht een Mercedes zal winnen, toch in goede punten eindigen. Blijkbaar is dat voor hen de beste manier om zo dicht moeglijk tegen een wereldtitel te geraken: rekenen op de technische tegenslag van de concurrentie.

    Want...zongen wij gisteren nog de lof over Eric Boullier, door Ron Dennis aangeworven als nieuw technisch directeur, dan zal op dit eigenste moment zwaar worden gesleuteld aan de krachtbronnen (Mercedes V6 turbo) van de Mc Laren's van Kevin Magnussen en Jenson Button. Ze staan beiden in die volgorde na de derde vrije oefening op de laatste twee plaatsen.

    Ervan uitgaande dat de motoren (Ferrari, Renault en Mercedes) in reglementair concept allemaal dezelfde zijn, is het bizar dat er zo'n verschillen in rondetijden bestaan. Het hangt dus van de "chassis-ingenieurs" af of hun afstellingenen beantwoorden aan de eisen van de coureurs en de geometrie die de vering, schokdemping, wielstanden en aerodynamika voldoen. Als al die factoren in elkaar passen als in een uitgekiende puzzel dan krijg je zo'n - bijvoorbeeld - een Mercedes als cadeau.De voorspelling van het seizoen is dat de strijd om de wereldtitel uiteraard vor de constructeurs tussen Mercedes, Ferrari en Renault (er zijn er maar drie geëngageerd) maar voor de piloten tussen Rosberg, Hamilton, Alonso, Vettel, Räikkönen en nieuwkomer Daniël Ricciardo. Straks, na de ultieme woestheid voor de "pole" hebben we daar een betere kijk op.(Walter Rombauts)

    29-03-2014 om 00:00 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    18-03-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.AUTO & SPORT, SEPTEMBER 1988, MARC MARTENS

    Naast mij ligt nummer 72 van Auto & Sport van september 1988. Dat is het blad waar Marc Martens stichter en hoofdredacteur van was en tevens een fikse concurrent van "Autokrant" dat wekelijks verscheen. Beiden zijn gegroeid uit de naweeën van Keesings Auto Magazine. Allebei hebben ze door de jaren heen grote verdiensten als bijdragen aan de auto- en autosportwereld.

    In september 1988 stond de verzorgde magazine van Marc Martens (die vorige zaterdag op 58-jarige leeftijd overleed) te lezen dat "Enzo Ferrari niet meer was". Ook dat Koen Wijckmans (momenteel de beste autosportjournalist ten lande) op bezoek ging bij Schnitzer en een interview met Charly Lamm maakte. Ook staat erin te lezen dat Eric Janssen gedurende de GP optrok met de grote Stirling Moss die voordien in Bilzen een Belgische Widi was komen kopen.

    Een jaar voor zijn dood (1987) nodigde Enzo Ferrari ter gelegenheid van het veertig jarig bestaan van zijn merk alle coureurs uit die voor hem hebben gereden. Voor ons land waren daar Olivier Gendebien, Paul Frère en Jacky Ickx. Enzo werd op 18 februari 1898 geboren in Modena. Hij overleed 14 augustus 1988. Volgens Koen Wijckmans zou Jacky Ickx hem hebben toevetrouwd dat Gilles Villeneuve zijn lievelingscoureur was. De Canadees verongelukte in 1982 in  Zolder. Zijn zoon Jacques zou vader in ere houden door in 1997 wereldkampioen te worden en de 500 Mijlen van Indianapolis te winnen.

    Ook citeerde Marc Martens de komst van Bertrand Gachot in de Formule 1. Vaag nog, maar 't stond er toch in. En het is na al die jaren van vechten en feesten hartverwarmend te zien dat niet minder dan Christian Lahaye de GP's van Duitsland en Hongarije aan het papier toevertrouwde. Thierry Boutsen reed toen met Na

    18-03-2014 om 22:08 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 1/5 - (1 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    03-08-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.HYUNDAI i40 TAXI VAN HET JAAR IN DUITSLAND
    Geen enkele ingenieur kan fantaseren wat er in de praktijk met zijn producten gebeurt. Zeker als de auto ingezet wordt als taxi kan die sector als de hardste testmarkt worden aangezien. In Duitsland wordt ieder jaar de "Taxi van het Jaar" uitgeroepen en momenteel is dat de Hyundai i40 Break geworden. De "i40" heeft het gewonnen in de categorie "Comfort" op basis van eigenschappen als zuinigheid, functionaliteit, comfort en emotie. De jaarlijkse competitie wordt uitvoerig beschreven in de gespecialiseerde pers als "Taxi Heute" en de Duitse uitgeverij Huss. Mooi meegenomen voor Hyundai, het Koreaanse merk dat steeds meer in de kijker komt te rijden.(wr)

    Bijlagen:
    Hyundai i40 uitgeroepen tot Taxi van het Jaar in Duitsland i3813.jpg (769.3 KB)   

    03-08-2013 om 00:00 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    12-05-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.VETTEL SNELST IN THRILLERAHTIGE FP3 IN BARCELONA
    Het begon met een asfalt dat 28°C warm was en het eindigde met 29°C. Sergio Perez (Sauber-Ferrari C31) en Pastor Maldonado (Williams-Renault) hielden lang de snelste chrono's in handen. Eevn kwam Rosberg (Mercedes W03) in de eerste drie "piepen", maar moest al snel terrein prijsgeven aan Jean-Eric Vergne, vervolgens aan Kobayashi (Sauber-Ferrari) die dan weer de eer moest laten aan Pastor Maldonado (Williams-Renault) om in de laatste minuut tweevoudig wereldkampioen Sebastien Vettel in zijn Red Bull RB8-Renault met een finale 1'23"168 Maldonado en Kobayashi op hun plaats te zetten.

    Mark Webber (Red Bull RB8-Renault) pakte de vierde plaats. Romain Grosjean (Lotus E20-Renault) kon maar twee ronden rijden alvorens een olielek hem aan de kant zette. Onbegrijpelijk genoeg bracht Michaël Schumacher er weer niets van terecht. Fernando Alonso kreeg ook niet zijn gewenste resultaat. Tijdens zijn opwarmingsronde groette hij zijn duizenden supporters die op het Circuit van Catalonië aanwezig zijn. Hij hoopt ze straks bij de echte kwalificatie (14.00 uur) voor "pole" en startgridposities te kunnen begeesteren.(wr/Foto:Renault)

    12-05-2012 om 00:00 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    21-04-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ROSBERG HOUDT WEBBER EN VETTEL ACHTER ZICH IN FP3
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Zowel Mark Webber als Sebastien Vettel hebben in hun Red Bull-Renault getracht Nico Rosberg de snelste chrono te ontfutselen. Daartoe gebruikten zij de soft-rubbers en en zo min mogelijk brandstof aan boord. De tweevoudige wereldkampioen Sebastien Vettel bleef hangen op 0"147 van de tijd van (1'32"816) Nico Rosberg in zijn Mercedes W03. Michaël Schumacher was in heel de derde vrije training niet bij machte Rosberg's prestatie te evenaren, laat staan verbeteren. De nu 43-jarige Duitser zal het in het verdere seizoen vooral van zijn ervaring én de regenraces moeten hebben. Alleen daarmee zal hij nog kans maken op een podium, misschien nog een enkele overwinning. Maar een achtste wereldtitel kan hij voergoed vergeten.

    Straks - binnen twee uur - in de uiteindelijke kwalificatie die de startgrid bepaalt zullen het twee Duitsers zijn - Rosberg en Vettel, bijna leeftijfgenoten, die er een robbertje Mercedes - Red Bull-Renault die om de "pole" voor zondag rijden. Maar dat wil niet zeggen dat Mark Webber, Lewis Hamilton en Jenson Button zomaar zullen toekijken. Ook Schumachter niet die, onomkeerbaar heerzuchtig door zijn verleden, alles in het werk zal stellen om minstens zijn Mercedes naast die van Rosberg te schuiven voor de start van morgen. Een vermelding moet er zeker zijn voor Kimi Raikkönen die zich negen minuten voor de zwartwit-geblokte vlag zevende plaatste.(wr)

    1. Rosberg (Mercedes W03)                                       1'32"816
    2. Webber (Red Bull-Renault)                                    1'33"262
    3. Vettel (Red Bull-Renault)                                       1'33"525
    4. Hamilton (Mc Laren-Mercedes)                             1'33"747
    5. Schumacher (Mercedes W03)                                 1'33"862


    21-04-2012 om 00:00 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    19-04-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.STOFFEL VANDOORNE OP ZOEK NAAR WINNEND RITME IN F.RENAULT 2.0
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Dit weekeinde gaat de "Northern European Cup Hockenheim" door in het gelijknamige historische amfitheater. Dat is een goede gelegenheid voor Stoffel Vandoorne om de eerste afspraak van de Eurocup Formula Renault 2,0 voor te bereiden. Die wordt over twee weken in het Spaanse Motorland Aragon gereden. Stoffel - zo wordt gezegd - trappelt van ongeduld. Maar dat is geloofwaardig want na heel wat wintertests, kan de coureur van Josef Kaufmann zich van  zijn beste kant laten zien. Tevens als lid van het RACB National Team in de Eurocup Formula Renault 2.0.

    "In Hockenheim zullen er 37 gasten als ik aan de start staan", zegt Stoffel. "Allemaal behept met maar één doel: winnen. Verkeersdrukte op de piste is sowieso gegarandeerd. Zoveel te beter eigenlijk want dat is een situatie waarmee ik een heel jaar zal worden geconfronteerd." Stoffel komt in Hockenheim onder bijzondere omstandigheden aan de start.

    "Op mijn programma staan drie koersen van de N.E.C. Op die manier tracht ik beter de races van de Eurocup Formula Renault 2.0 voor te bereiden. Dat wil niet zeggen dat ik er in Duitsland met mijn pet zal naar gooien. Ik ben vast van plan in die "autodroom" met z'n 160.000 zitplaatsen het juiste raceritme te vinden. Dat is belangrijk voor de races die over twee weken in het exotischer Motorland Aragon plaatsvinden. Een podiumplaats zou de beste manier zijn om de samenwerking met het team te beginnen."

    Afgaande op wat insiders vertellen heeft Stoffel "snelheid" alvast in de botten. "Het klopt dat we steeds bij de eerste vijf klokten", glimlacht hij. In al zijn bescheidenheid vergeet Vandoorne te vermelden dat hij meer dan één keer indruk naliet. Vooral in Barcelona, waar hij een nieuw ronderecord voor een Formule Renault 2.0 neerzette. Hij wil dit zaterdag en zondag in Hockenheim bevestigen.(Tekst:Walter Rombauts/Foto:RACB)

    Bijlagen:
    Stoffel Vandoorne gaat dit weekeinde aan de slag in Hockenheim i19412.jpg (520.3 KB)   

    19-04-2012 om 00:00 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    19-03-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.MEDEDELING VAN RACB SPORT
    Via een beschikking die vandaag werd uitgesproken door Mevrouw de Voorzitter van de Rechtbank van Koophandel te Bergen, zetelend in kortgeding, werd de vordering die door "Speedworld" werd ingesteld tegen de RACB, ontvankelijk maar ongegrond verklaard.

    De beslissing van de RACB om elke sportieve erkenning aan de groep Speedworld in te trekken, blijft dus van kracht.

    Mevrouw de Voorzitter was meerbepaald van oordeel dat Speedworld niet de bekwaamheid vertoont om in 2012 in alle veiligheid wedstrijden te kunnen organiseren, des temeer omdat de groep verscheurd blijft door interne twisten.

    De RACB zal zich nu verder toespitsen op het herstel van de door hen veroorzaakte schade en zal het circuitseizoen terug opstarten. De promotoren en organisatoren voor 2012 zullen binnenkort worden aangeduid, na een laatste overleg met de kandidaten en de circuits.

    Alle actoren van de autosport moeten nu worden gemobiliseerd om dit circuitseizoen, ondanks de vertraging, te laten slagen.

    Tijd dus voor de sport ! Eindelijk !

    19-03-2012 om 00:00 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.DUBBELSLAG VOOR AUDI IN SEBRING, BAGUETTE OUT
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Dindo Capello-Tom Kristensen-Allan Mc Nish hebben in een Audi R18 TDI de"12 Uren van Sebring" gewonnen. De tweede was ook een Audi, bestuurd door Loïc Duval-Timo Bernhard-Romain Dumas. Deze race in Florida is de opener van het nieuwbakken World Endurance Championship dat met de 24 Uren van Le Mans op 16 en 17 juni zijn hoogtepunt kent. Bertrand Baguette moes door een motorprobleem aan de OAK-Pescarolo opgeven. Onze knappe vertegenwoordiger van het RACB National Team kijkt al uit naar de "Zes Uren van Spa" die een maand voor de klassieker worden gereden in Francorchamps. Daar ontmoeten ook Toyota en Audi elkaar voor het eerst. Bertrand Baguette neemt zowel deel aan Le Mans als aan de 500 Mijlen van Indianpolis....!!!(wr/Foto:RACB)

    19-03-2012 om 00:00 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    02-03-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ALS VOOR PEUGEOT DE DOODSKLOK LUIDT...
    Klik op de afbeelding om de link te volgen General Motors die minder dan vier jaar geleden onderdeel waren van een USA-steun (Obama) van 72 miljard US-dollar (lees: belastingbetaler die daarvoor zijn huis desnoods moets verkopen) heeft na het verlieslatende Opel en het uitsterven van Saab, een nieuw slachtoffer in het vizier: PSA Peugeot-Citroën waarin het 7% aandeel heeft genomen. Met tegenzin van de aristokratische familie Peugeot, die de neerwaartse gang vooral heeft te danken aan de arrogantie die personeelsleden in filialen aan de dag leggen tegenover het klienteel dat hun auto's koopt en waarvan zij leven.

    Maar Peugeot is nog niet van de kaart, hoewel Renault het voorbije jaar een betere balans kon voorleggen in tering naar de nering zetten. Er is nu de nieuwe 208 bij Peugeot en als enigszins "kenner terzake" weet ik daar niets van af. Gaat Peugeot de weg op van Chevrolet ? Wat is bedoeld is de onmacht van public relations, monddood gemaakt door de marketingjongens in het huis. Net als bij Opel, waar we een tijd geleden - verkeerdelijk - postief over hebben bericht.

    Het wordt nu hoogste tijd dat de hariografie over automerken tot normale proproties wordt teruggebracht. Wie wil weten wat dat betekent, lees Hugo Camps in De Morgen. Alles wat tussen de tandenhaaien van GM is terechtgekomen heeft niet overleefd. Ieder integer persoonlijk initiatief (bijvoorbeeld Tucker) is vermalen tot onpersoon. Zou Orswell dat al hebben geweten als hij zijn "1984" schreef ? (Tekst:Walter Rombauts/Foto:wr)



    Bijlagen:
    Elektrische Peugeot BB1 met plaats voor vier binnen 2,5 meter.jpg (2 MB)   

    02-03-2012 om 00:00 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ROMAIN GROSJEAN HOUDT LOTUS-RENAULT TWEE DAGEN IN SPITS
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Romain Grosjean houdt de Lotus E20 al twee dagen aan de top van de tabellen in Barcelona. Omdat de laatste officiële trainingen voor het WK-begin op 18 maart 2012 in Australië maar momentopnames zijn, is de prestatie van de Fransman niet te overroepen. Maar net als Kimi Räkkonen in de eerste sessies Lotus opnieuw glans gaf, duidt het op een come-back van de naam van ongeziene belangrijkheid. Lotus vertrok vorige training vroegtijdig naar huis. Met de stille trom. Er was een groot probleem met het chassis. Uiteraard weet niemand buiten de betrokken ingenieurs/coureurs precies wàt. Iedereen kan allen gissen. Maar nu klokt Romain Grosjean af op 1'22"614. Een uitdaging naar iedereen toe om het morgen beter te doen. Ah ja, en Schumacher die "maar" achtste aantikte (1'23"978) was wat afgeleid want hij presenteerde samen met Nico Rosberg de nieuwe e-bike van...Mercedes. Het prijskaartje ervan volgt later.(wr/Foto's:Mercedes en Gallo Images)


    Bijlagen:
    De ziverpijlen stelden vandaag een nieuwe e-bike van Mercedes voor i2312.jpg (3.3 MB)   

    02-03-2012 om 00:00 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)


    Archief per week
  • 18/09-24/09 2023
  • 11/09-17/09 2023
  • 04/09-10/09 2023
  • 28/08-03/09 2023
  • 21/08-27/08 2023
  • 14/08-20/08 2023
  • 07/08-13/08 2023
  • 31/07-06/08 2023
  • 24/07-30/07 2023
  • 17/07-23/07 2023
  • 10/07-16/07 2023
  • 03/07-09/07 2023
  • 26/06-02/07 2023
  • 19/06-25/06 2023
  • 12/06-18/06 2023
  • 05/06-11/06 2023
  • 29/05-04/06 2023
  • 22/05-28/05 2023
  • 15/05-21/05 2023
  • 08/05-14/05 2023
  • 01/05-07/05 2023
  • 24/04-30/04 2023
  • 17/04-23/04 2023
  • 03/04-09/04 2023
  • 27/03-02/04 2023
  • 20/03-26/03 2023
  • 13/03-19/03 2023
  • 06/03-12/03 2023
  • 27/02-05/03 2023
  • 20/02-26/02 2023
  • 13/02-19/02 2023
  • 06/02-12/02 2023
  • 23/01-29/01 2023
  • 16/01-22/01 2023
  • 09/01-15/01 2023
  • 02/01-08/01 2023
  • 26/12-01/01 2023
  • 19/12-25/12 2022
  • 12/12-18/12 2022
  • 05/12-11/12 2022
  • 28/11-04/12 2022
  • 21/11-27/11 2022
  • 14/11-20/11 2022
  • 07/11-13/11 2022
  • 31/10-06/11 2022
  • 24/10-30/10 2022
  • 17/10-23/10 2022
  • 10/10-16/10 2022
  • 03/10-09/10 2022
  • 26/09-02/10 2022
  • 19/09-25/09 2022
  • 05/09-11/09 2022
  • 29/08-04/09 2022
  • 22/08-28/08 2022
  • 15/08-21/08 2022
  • 08/08-14/08 2022
  • 01/08-07/08 2022
  • 25/07-31/07 2022
  • 18/07-24/07 2022
  • 11/07-17/07 2022
  • 04/07-10/07 2022
  • 27/06-03/07 2022
  • 20/06-26/06 2022
  • 13/06-19/06 2022
  • 06/06-12/06 2022
  • 30/05-05/06 2022
  • 23/05-29/05 2022
  • 16/05-22/05 2022
  • 09/05-15/05 2022
  • 02/05-08/05 2022
  • 25/04-01/05 2022
  • 18/04-24/04 2022
  • 04/04-10/04 2022
  • 28/03-03/04 2022
  • 21/03-27/03 2022
  • 14/03-20/03 2022
  • 07/03-13/03 2022
  • 28/02-06/03 2022
  • 21/02-27/02 2022
  • 14/02-20/02 2022
  • 24/01-30/01 2022
  • 03/01-09/01 2022
  • 27/12-02/01 2022
  • 13/12-19/12 2021
  • 06/12-12/12 2021
  • 29/11-05/12 2021
  • 22/11-28/11 2021
  • 15/11-21/11 2021
  • 08/11-14/11 2021
  • 01/11-07/11 2021
  • 18/10-24/10 2021
  • 04/10-10/10 2021
  • 20/09-26/09 2021
  • 13/09-19/09 2021
  • 06/09-12/09 2021
  • 30/08-05/09 2021
  • 23/08-29/08 2021
  • 16/08-22/08 2021
  • 09/08-15/08 2021
  • 02/08-08/08 2021
  • 26/07-01/08 2021
  • 12/07-18/07 2021
  • 05/07-11/07 2021
  • 28/06-04/07 2021
  • 21/06-27/06 2021
  • 14/06-20/06 2021
  • 07/06-13/06 2021
  • 31/05-06/06 2021
  • 24/05-30/05 2021
  • 17/05-23/05 2021
  • 03/05-09/05 2021
  • 26/04-02/05 2021
  • 19/04-25/04 2021
  • 12/04-18/04 2021
  • 05/04-11/04 2021
  • 29/03-04/04 2021
  • 22/03-28/03 2021
  • 08/03-14/03 2021
  • 01/03-07/03 2021
  • 22/02-28/02 2021
  • 15/02-21/02 2021
  • 08/02-14/02 2021
  • 01/02-07/02 2021
  • 25/01-31/01 2021
  • 18/01-24/01 2021
  • 04/01-10/01 2021
  • 28/12-03/01 2027
  • 14/12-20/12 2020
  • 07/12-13/12 2020
  • 30/11-06/12 2020
  • 23/11-29/11 2020
  • 09/11-15/11 2020
  • 26/10-01/11 2020
  • 19/10-25/10 2020
  • 05/10-11/10 2020
  • 28/09-04/10 2020
  • 21/09-27/09 2020
  • 14/09-20/09 2020
  • 07/09-13/09 2020
  • 31/08-06/09 2020
  • 24/08-30/08 2020
  • 17/08-23/08 2020
  • 10/08-16/08 2020
  • 03/08-09/08 2020
  • 27/07-02/08 2020
  • 20/07-26/07 2020
  • 13/07-19/07 2020
  • 06/07-12/07 2020
  • 29/06-05/07 2020
  • 08/06-14/06 2020
  • 01/06-07/06 2020
  • 25/05-31/05 2020
  • 11/05-17/05 2020
  • 04/05-10/05 2020
  • 06/04-12/04 2020
  • 16/03-22/03 2020
  • 17/02-23/02 2020
  • 10/02-16/02 2020
  • 27/01-02/02 2020
  • 13/01-19/01 2020
  • 06/01-12/01 2020
  • 30/12-05/01 2020
  • 16/12-22/12 2019
  • 02/12-08/12 2019
  • 25/11-01/12 2019
  • 18/11-24/11 2019
  • 11/11-17/11 2019
  • 28/10-03/11 2019
  • 21/10-27/10 2019
  • 07/10-13/10 2019
  • 30/09-06/10 2019
  • 23/09-29/09 2019
  • 16/09-22/09 2019
  • 09/09-15/09 2019
  • 02/09-08/09 2019
  • 26/08-01/09 2019
  • 19/08-25/08 2019
  • 05/08-11/08 2019
  • 29/07-04/08 2019
  • 22/07-28/07 2019
  • 15/07-21/07 2019
  • 08/07-14/07 2019
  • 01/07-07/07 2019
  • 24/06-30/06 2019
  • 17/06-23/06 2019
  • 10/06-16/06 2019
  • 03/06-09/06 2019
  • 27/05-02/06 2019
  • 20/05-26/05 2019
  • 13/05-19/05 2019
  • 06/05-12/05 2019
  • 29/04-05/05 2019
  • 22/04-28/04 2019
  • 15/04-21/04 2019
  • 08/04-14/04 2019
  • 01/04-07/04 2019
  • 25/03-31/03 2019
  • 18/03-24/03 2019
  • 11/03-17/03 2019
  • 04/03-10/03 2019
  • 25/02-03/03 2019
  • 18/02-24/02 2019
  • 11/02-17/02 2019
  • 21/01-27/01 2019
  • 14/01-20/01 2019
  • 07/01-13/01 2019
  • 31/12-06/01 2019
  • 24/12-30/12 2018
  • 17/12-23/12 2018
  • 26/11-02/12 2018
  • 19/11-25/11 2018
  • 12/11-18/11 2018
  • 05/11-11/11 2018
  • 29/10-04/11 2018
  • 22/10-28/10 2018
  • 15/10-21/10 2018
  • 01/10-07/10 2018
  • 24/09-30/09 2018
  • 17/09-23/09 2018
  • 10/09-16/09 2018
  • 03/09-09/09 2018
  • 27/08-02/09 2018
  • 20/08-26/08 2018
  • 13/08-19/08 2018
  • 06/08-12/08 2018
  • 23/07-29/07 2018
  • 16/07-22/07 2018
  • 09/07-15/07 2018
  • 02/07-08/07 2018
  • 25/06-01/07 2018
  • 18/06-24/06 2018
  • 11/06-17/06 2018
  • 04/06-10/06 2018
  • 28/05-03/06 2018
  • 21/05-27/05 2018
  • 14/05-20/05 2018
  • 07/05-13/05 2018
  • 23/04-29/04 2018
  • 09/04-15/04 2018
  • 02/04-08/04 2018
  • 26/03-01/04 2018
  • 19/03-25/03 2018
  • 12/03-18/03 2018
  • 05/03-11/03 2018
  • 26/02-04/03 2018
  • 19/02-25/02 2018
  • 05/02-11/02 2018
  • 29/01-04/02 2018
  • 15/01-21/01 2018
  • 08/01-14/01 2018
  • 01/01-07/01 2018
  • 25/12-31/12 2017
  • 11/12-17/12 2017
  • 04/12-10/12 2017
  • 27/11-03/12 2017
  • 20/11-26/11 2017
  • 06/11-12/11 2017
  • 30/10-05/11 2017
  • 16/10-22/10 2017
  • 09/10-15/10 2017
  • 02/10-08/10 2017
  • 25/09-01/10 2017
  • 18/09-24/09 2017
  • 11/09-17/09 2017
  • 04/09-10/09 2017
  • 28/08-03/09 2017
  • 21/08-27/08 2017
  • 14/08-20/08 2017
  • 07/08-13/08 2017
  • 24/07-30/07 2017
  • 17/07-23/07 2017
  • 10/07-16/07 2017
  • 03/07-09/07 2017
  • 05/06-11/06 2017
  • 29/05-04/06 2017
  • 22/05-28/05 2017
  • 08/05-14/05 2017
  • 01/05-07/05 2017
  • 24/04-30/04 2017
  • 10/04-16/04 2017
  • 03/04-09/04 2017
  • 27/03-02/04 2017
  • 20/03-26/03 2017
  • 13/03-19/03 2017
  • 06/03-12/03 2017
  • 27/02-05/03 2017
  • 20/02-26/02 2017
  • 13/02-19/02 2017
  • 06/02-12/02 2017
  • 30/01-05/02 2017
  • 23/01-29/01 2017
  • 16/01-22/01 2017
  • 09/01-15/01 2017
  • 02/01-08/01 2017
  • 26/12-01/01 2017
  • 19/12-25/12 2016
  • 12/12-18/12 2016
  • 05/12-11/12 2016
  • 28/11-04/12 2016
  • 21/11-27/11 2016
  • 14/11-20/11 2016
  • 07/11-13/11 2016
  • 31/10-06/11 2016
  • 24/10-30/10 2016
  • 17/10-23/10 2016
  • 10/10-16/10 2016
  • 03/10-09/10 2016
  • 26/09-02/10 2016
  • 12/09-18/09 2016
  • 05/09-11/09 2016
  • 29/08-04/09 2016
  • 22/08-28/08 2016
  • 15/08-21/08 2016
  • 08/08-14/08 2016
  • 01/08-07/08 2016
  • 25/07-31/07 2016
  • 18/07-24/07 2016
  • 11/07-17/07 2016
  • 04/07-10/07 2016
  • 27/06-03/07 2016
  • 20/06-26/06 2016
  • 13/06-19/06 2016
  • 06/06-12/06 2016
  • 23/05-29/05 2016
  • 16/05-22/05 2016
  • 09/05-15/05 2016
  • 25/04-01/05 2016
  • 18/04-24/04 2016
  • 11/04-17/04 2016
  • 04/04-10/04 2016
  • 28/03-03/04 2016
  • 21/03-27/03 2016
  • 14/03-20/03 2016
  • 07/03-13/03 2016
  • 29/02-06/03 2016
  • 22/02-28/02 2016
  • 15/02-21/02 2016
  • 08/02-14/02 2016
  • 01/02-07/02 2016
  • 25/01-31/01 2016
  • 11/01-17/01 2016
  • 04/01-10/01 2016
  • 28/12-03/01 2021
  • 21/12-27/12 2015
  • 14/12-20/12 2015
  • 07/12-13/12 2015
  • 23/11-29/11 2015
  • 16/11-22/11 2015
  • 09/11-15/11 2015
  • 02/11-08/11 2015
  • 26/10-01/11 2015
  • 19/10-25/10 2015
  • 05/10-11/10 2015
  • 28/09-04/10 2015
  • 21/09-27/09 2015
  • 14/09-20/09 2015
  • 31/08-06/09 2015
  • 17/08-23/08 2015
  • 03/08-09/08 2015
  • 20/07-26/07 2015
  • 06/07-12/07 2015
  • 29/06-05/07 2015
  • 15/06-21/06 2015
  • 08/06-14/06 2015
  • 01/06-07/06 2015
  • 25/05-31/05 2015
  • 18/05-24/05 2015
  • 11/05-17/05 2015
  • 04/05-10/05 2015
  • 13/04-19/04 2015
  • 06/04-12/04 2015
  • 30/03-05/04 2015
  • 23/03-29/03 2015
  • 16/03-22/03 2015
  • 09/03-15/03 2015
  • 02/03-08/03 2015
  • 23/02-01/03 2015
  • 16/02-22/02 2015
  • 02/02-08/02 2015
  • 26/01-01/02 2015
  • 19/01-25/01 2015
  • 12/01-18/01 2015
  • 05/01-11/01 2015
  • 22/12-28/12 2014
  • 15/12-21/12 2014
  • 08/12-14/12 2014
  • 24/11-30/11 2014
  • 17/11-23/11 2014
  • 27/10-02/11 2014
  • 13/10-19/10 2014
  • 06/10-12/10 2014
  • 29/09-05/10 2014
  • 22/09-28/09 2014
  • 15/09-21/09 2014
  • 08/09-14/09 2014
  • 01/09-07/09 2014
  • 25/08-31/08 2014
  • 18/08-24/08 2014
  • 11/08-17/08 2014
  • 04/08-10/08 2014
  • 28/07-03/08 2014
  • 21/07-27/07 2014
  • 14/07-20/07 2014
  • 07/07-13/07 2014
  • 30/06-06/07 2014
  • 23/06-29/06 2014
  • 16/06-22/06 2014
  • 09/06-15/06 2014
  • 02/06-08/06 2014
  • 26/05-01/06 2014
  • 19/05-25/05 2014
  • 05/05-11/05 2014
  • 28/04-04/05 2014
  • 21/04-27/04 2014
  • 14/04-20/04 2014
  • 07/04-13/04 2014
  • 31/03-06/04 2014
  • 24/03-30/03 2014
  • 17/03-23/03 2014
  • 10/03-16/03 2014
  • 03/03-09/03 2014
  • 24/02-02/03 2014
  • 27/01-02/02 2014
  • 16/12-22/12 2013
  • 09/12-15/12 2013
  • 28/10-03/11 2013
  • 09/09-15/09 2013
  • 02/09-08/09 2013
  • 12/08-18/08 2013
  • 05/08-11/08 2013
  • 29/07-04/08 2013
  • 15/07-21/07 2013
  • 08/07-14/07 2013
  • 24/06-30/06 2013
  • 17/06-23/06 2013
  • 10/06-16/06 2013
  • 03/06-09/06 2013
  • 27/05-02/06 2013
  • 20/05-26/05 2013
  • 13/05-19/05 2013
  • 06/05-12/05 2013
  • 22/04-28/04 2013
  • 15/04-21/04 2013
  • 08/04-14/04 2013
  • 01/04-07/04 2013
  • 25/03-31/03 2013
  • 18/03-24/03 2013
  • 11/03-17/03 2013
  • 04/03-10/03 2013
  • 25/02-03/03 2013
  • 18/02-24/02 2013
  • 11/02-17/02 2013
  • 29/10-04/11 2012
  • 22/10-28/10 2012
  • 15/10-21/10 2012
  • 01/10-07/10 2012
  • 24/09-30/09 2012
  • 20/08-26/08 2012
  • 13/08-19/08 2012
  • 06/08-12/08 2012
  • 30/07-05/08 2012
  • 23/07-29/07 2012
  • 16/07-22/07 2012
  • 09/07-15/07 2012
  • 02/07-08/07 2012
  • 11/06-17/06 2012
  • 04/06-10/06 2012
  • 21/05-27/05 2012
  • 14/05-20/05 2012
  • 07/05-13/05 2012
  • 30/04-06/05 2012
  • 23/04-29/04 2012
  • 16/04-22/04 2012
  • 09/04-15/04 2012
  • 02/04-08/04 2012
  • 26/03-01/04 2012
  • 19/03-25/03 2012
  • 12/03-18/03 2012
  • 05/03-11/03 2012
  • 27/02-04/03 2012
  • 20/02-26/02 2012
  • 13/02-19/02 2012
  • 06/02-12/02 2012
  • 30/01-05/02 2012
  • 23/01-29/01 2012
  • 16/01-22/01 2012
  • 09/01-15/01 2012
  • 02/01-08/01 2012
  • 24/12-30/12 2012
  • 19/12-25/12 2011
  • 12/12-18/12 2011
  • 05/12-11/12 2011
  • 21/11-27/11 2011
  • 14/11-20/11 2011
  • 31/10-06/11 2011
  • 03/10-09/10 2011
  • 26/09-02/10 2011
  • 05/09-11/09 2011
  • 15/08-21/08 2011
  • 01/08-07/08 2011
  • 25/07-31/07 2011
  • 18/07-24/07 2011
  • 11/07-17/07 2011
  • 04/07-10/07 2011
  • 20/06-26/06 2011
  • 06/06-12/06 2011
  • 30/05-05/06 2011
  • 16/05-22/05 2011
  • 09/05-15/05 2011
  • 02/05-08/05 2011
  • 25/04-01/05 2011
  • 18/04-24/04 2011
  • 11/04-17/04 2011
  • 14/03-20/03 2011
  • 07/03-13/03 2011
  • 28/02-06/03 2011
  • 21/02-27/02 2011
  • 07/02-13/02 2011
  • 31/01-06/02 2011
  • 24/01-30/01 2011
  • 17/01-23/01 2011
  • 10/01-16/01 2011
  • 03/01-09/01 2011
  • 27/12-02/01 2011
  • 13/12-19/12 2010
  • 06/12-12/12 2010
  • 29/11-05/12 2010
  • 22/11-28/11 2010
  • 15/11-21/11 2010
  • 08/11-14/11 2010
  • 01/11-07/11 2010
  • 25/10-31/10 2010
  • 18/10-24/10 2010
  • 11/10-17/10 2010
  • 27/09-03/10 2010
  • 13/09-19/09 2010
  • 06/09-12/09 2010
  • 30/08-05/09 2010
  • 23/08-29/08 2010
  • 16/08-22/08 2010
  • 09/08-15/08 2010
  • 02/08-08/08 2010
  • 26/07-01/08 2010
  • 19/07-25/07 2010
  • 12/07-18/07 2010
  • 28/06-04/07 2010
  • 21/06-27/06 2010
  • 24/05-30/05 2010
  • 17/05-23/05 2010
  • 10/05-16/05 2010
  • 03/05-09/05 2010
  • 26/04-02/05 2010
  • 19/04-25/04 2010
  • 12/04-18/04 2010
  • 05/04-11/04 2010
  • 29/03-04/04 2010
  • 22/03-28/03 2010
  • 15/03-21/03 2010
  • 08/03-14/03 2010
  • 01/03-07/03 2010
  • 22/02-28/02 2010
  • 15/02-21/02 2010
  • 08/02-14/02 2010
  • 01/02-07/02 2010
  • 25/01-31/01 2010
  • 18/01-24/01 2010
  • 11/01-17/01 2010
  • 04/01-10/01 2010
  • 28/12-03/01 2016
  • 21/12-27/12 2009
  • 14/12-20/12 2009
  • 07/12-13/12 2009
  • 30/11-06/12 2009
  • 23/11-29/11 2009
  • 16/11-22/11 2009
  • 09/11-15/11 2009
  • 02/11-08/11 2009
  • 26/10-01/11 2009
  • 19/10-25/10 2009
  • 12/10-18/10 2009
  • 05/10-11/10 2009
  • 28/09-04/10 2009
  • 21/09-27/09 2009
  • 14/09-20/09 2009
  • 07/09-13/09 2009
  • 31/08-06/09 2009
  • 24/08-30/08 2009
  • 17/08-23/08 2009
  • 10/08-16/08 2009
  • 20/07-26/07 2009
  • 13/07-19/07 2009
  • 06/07-12/07 2009
  • 29/06-05/07 2009
  • 22/06-28/06 2009
  • 15/06-21/06 2009
  • 01/06-07/06 2009
  • 25/05-31/05 2009
  • 18/05-24/05 2009
  • 11/05-17/05 2009
  • 04/05-10/05 2009
  • 27/04-03/05 2009
  • 20/04-26/04 2009
  • 13/04-19/04 2009
  • 06/04-12/04 2009
  • 30/03-05/04 2009
  • 23/03-29/03 2009
  • 16/03-22/03 2009
  • 09/03-15/03 2009
  • 02/03-08/03 2009
  • 23/02-01/03 2009
  • 16/02-22/02 2009
  • 09/02-15/02 2009
  • 02/02-08/02 2009
  • 26/01-01/02 2009
  • 19/01-25/01 2009
  • 12/01-18/01 2009
  • 05/01-11/01 2009
  • 29/12-04/01 2009
  • 22/12-28/12 2008
  • 15/12-21/12 2008
  • 08/12-14/12 2008
  • 01/12-07/12 2008
  • 24/11-30/11 2008
  • 17/11-23/11 2008
  • 10/11-16/11 2008
  • 03/11-09/11 2008
  • 27/10-02/11 2008
  • 20/10-26/10 2008
  • 13/10-19/10 2008
  • 06/10-12/10 2008
  • 29/09-05/10 2008
  • 22/09-28/09 2008
  • 15/09-21/09 2008
  • 08/09-14/09 2008
  • 01/09-07/09 2008
  • 18/08-24/08 2008
  • 11/08-17/08 2008
  • 04/08-10/08 2008
  • 28/07-03/08 2008
  • 21/07-27/07 2008
  • 14/07-20/07 2008
  • 07/07-13/07 2008
  • 30/06-06/07 2008
  • 23/06-29/06 2008
  • 16/06-22/06 2008
  • 09/06-15/06 2008
  • 02/06-08/06 2008
  • 19/05-25/05 2008
  • 12/05-18/05 2008
  • 05/05-11/05 2008
  • 28/04-04/05 2008
  • 21/04-27/04 2008
  • 14/04-20/04 2008
  • 07/04-13/04 2008
  • 24/03-30/03 2008
  • 17/03-23/03 2008
  • 10/03-16/03 2008
  • 03/03-09/03 2008
  • 25/02-02/03 2008
  • 18/02-24/02 2008
  • 11/02-17/02 2008
  • 04/02-10/02 2008
  • 28/01-03/02 2008
  • 21/01-27/01 2008
  • 14/01-20/01 2008
  • 07/01-13/01 2008
  • 31/12-06/01 2008
  • 17/12-23/12 2007
  • 03/12-09/12 2007
  • 26/11-02/12 2007
  • 29/10-04/11 2007
  • 01/10-07/10 2007
  • 17/09-23/09 2007
  • 10/09-16/09 2007
  • 03/09-09/09 2007
  • 27/08-02/09 2007
  • 13/08-19/08 2007
  • 06/08-12/08 2007
  • 30/07-05/08 2007
  • 23/07-29/07 2007
  • 16/07-22/07 2007
  • 09/07-15/07 2007
  • 02/07-08/07 2007
  • 18/06-24/06 2007
  • 11/06-17/06 2007
  • 28/05-03/06 2007
  • 28/11-04/12 -0001

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !

    Archief
  • Alle berichten


    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!