Inhoud blog
  • BLOG WALTER'S AUTO CAHIERS STOPT VANDAAG.
  • EVERFUEL SLUIT WATERSTOF TANKSTATIONS IN SKANDINAVIË
  • OLIGARCH, NIET NOODZAKELIJK NEGATIEF, EERDER SLACHTOFFER VAN JALOERSHEID ?
  • TRANSPORAMA WINT NOG ABONNEES DANKZIJ GEDEGEN TESTVERSLAGEN
  • GP VAN JAPAN ZONDAG ZAL NIEUWE VRAGEN BEANTWOORDEN
    Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    Walter's Auto Cahiers

    02-01-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.AUTOSALON (4) - Bondgenootschap
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Eind 2009 werd in de persmap van Nissan al uitvoerig pré-informatie vrij gegeven om hun stand in Hall 6 van de Heizel de Brussels Motor Show van 2010 kracht bij te zetten. Toch duurde het nog tot 18 oktober 2010 eer de Japanse constructeur de LEAF als eerste puur elektrische auto aankondigde “die rijdt als een gewone auto”. Waarin vijf mensen zich comfortabel kunnen verplaatsen, die handelbaar is en waarvan de – gelamineerde - Lithium-Ion accu’s zich gemakkelijk laten opladen. Actieradius 160 km (18-10-2010) en bij zwakke batterij met een snellader in 30 minuten weer voor 80% opgeladen.

     

    “Wij hebben onverdroten inspanningen geleverd om deze dag ooit werkelijkheid te laten worden”, zei toen Nissan President en CEO Carlos Ghosn. “De dag waarop we een auto kunnen voorstellen met uitstoot ZERO !!! Deze voorstelling is het eerste hoofdstuk van wat ongetwijfeld een boeiend verhaal wordt”, voegde hij er nog aan toe. Uiteraard krijgt de man gelijk want ook als voorzitter van de straks elfjarige Alliantie Nissan-Renault heeft hij naast de LEAF nog vijf andere “vonkers” weten geboren worden. De Renault Twizy, de Z.O.E., de Kangoo en de Fluence. Beide constructeurs geloven rotsvast in de EV.

     

    Pessimisten zien het minder in vuurwerk. Donderwolken van een ontredderde wereld-economie drijven de gedachten naar de dure prijskaartjes van de “Electric Vehicles” (EV). Brengen ook de autonomie onder de loep zonder erbij te vertellen dat die rechtstreeks van rijgedrag en wagenbelasting afhankelijk is. Wie zijn pakken Cola en Chaudfontaine in de koffer mee naar zee neemt zal snel een stekker moeten opzoeken. Wie doordrongen is van de groene gedachte en geen schadelijke uitstoot wil, zal als purist deze auto’s gaan rijden.

     

    Dan nog blijven enkele spoken rondwaren. Zoals het zeer nodig is elektriciteit te winnen met zon, water en wind. Niet met de nu gekende elektriciteitscentrales. Echte heldenkers beweren dat als de energieconsumptie nog stijgt, vroeg of later het licht zo nu en dan zal uitgaan. Met 7 miljard wezens op deze planeet zou dat zelfs geen opzien mogen baren. Er worden in ijltempo nog mensen bij gemaakt. Met z’n 9 miljard tegen 2050… Moet er nog stroom zijn…?

    Wie zich tussen 12 en 22 januari 2012 een juist beeld wil vormen gaat best naar Paleis 6 waar Nissan de LEAF in alle facetten verklaart. Desgewenst kan een testrit ook worden gedaan. Handig om te leren omgaan met innovatie en opwinding. De twee kernpunten van een 90ste Auto Motor Salon dat voor geen ander moet onderdoen.

    Tot slot iets over de Alliantie. Ze werd opgericht in 1999 en wil wereldleider worden voor mobiliteit met ZERO-emissie voor voertuigen via een uitgebreide strategie van massamarketing van elektrische voertuigen die zowel het product als de infrastructuur omvat. Momenteel hebben Renault en Nissan meer dan 90 samenwerkingsakkoorden gesloten met regeringen, gemeenten en bedrijven in de hele wereld om de noodzakelijke stimulansen en infrastructuur te installeren om van elektrische voertuigen een succes te maken. Tegen 2015 zal de Alliantie 500.000 EV's en accu's kunnen produceren in haar fabrieken, verspreid over de hele wereld. Naar eigen zeggen zal het op die manier de enige autogroep ter wereld worden die elektrische voertuigen en batterijen op deze schaal kan ontwikkelen.(Tekst:Walter Rombauts/Foto's: Renault en Nissan)

     

     

     

     

     

     

    02-01-2012 om 00:00 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    01-01-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.RUIM BAAN VOOR DE NISSAN LEAF !!!
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Nu het vuurwerk over heel de wereld is verschoten, zal het precies twintig jaar geleden zijn dat Professor Dusan O.Gruden – toen 53 -  een opmerkelijke uitspraak deed over het verlagen van het verbruik van verbrandingsmotoren. Hij was bij Porsche het meest gezaghebbend als het over het milieu ging en dus rechtstreeks betrokken bij de uitstoot van schadelijke gassen in de atmosfeer.

     

    “De technische verfijningen aan de motoren om minder te verbruiken, hebben alleen dan zin als ervoor wordt gezorgd dat er geen brandstofverspilling is door verkeersopstoppingen (-vandaag gekend als files) en vertragende wegenstructuur (drempels, wegvernauwingen, dwaze snelheidslimieten). Zijn die er toch, dan zijn alle inspanningen die autoconstructeurs over de hele wereld leveren, vergeefs.”

     

    Uiteraard kan dat niets te maken hebben met een Nissan LEAF die van huis uit ZERO uitstoot heeft. Maar dat files op het verbruik van elektrische auto invloed hebben staat als een (laad-)paal boven water. Overigens is het simpel. Mocht een infrastructuur bestaan met – zegge – iedere 50 km een oplaadpunt dan was de elektrische auto al doorgebroken. Batterijtechnologie en kostprijs (€36.990) ten spijt. Als bezitter of gebruiker van zo’n auto moet er gemoedsrust heersen. Dat kan alleen als er een technische infrastructuur is om te laden. Voor wie dagelijks in afstand (+- 100 à 120 km) beperkte ritten doet, die kan thuis in de garage makkelijk laden. Een kabel, twee stekkers. Eén in de muur en één in de snoet van de LEAF nadat men binnen met een klepje de sluiting ervan heeft geopend. Dan is er geen probleem.. Maar als de rit niet “geijkt” is, vooraf gepland, dan komt gerustheid wel eens in het gedrang. Door gebrek aan duidelijkheid van de overheid en het gemis aan opladingsstructuur.

     

    Na een fascinerende testrit met de Nissan LEAF, kwam ik ook tot die bevinding. Hoewel de puur elektrische auto een autonomie van ruim 130 km aankan, wordt zijn bereik aangetast door filerijden. Dan daalt de capaciteit van de Lithium-Ion-batterij zienderogen. Indien men echter vrije baan heeft en overigens indrukwekkende acceleraties kunnen losgemaakt worden en de terugwinning van rem/vertragingsenergie maximaal kan worden benut, tonen de cijfers op het speelse dashboard het helemaal anders. Dat leerde een rit me van Antwerpen naar Mechelen en terug.

     

    Bij de start in de Scheldestad gaven de boordinstrumenten “106 km” aan. Vlot rijdend, wegsprinten aan een groen licht tot verbijstering van andere weggebruikers, daalt het cijfer maar met mondjesmaat. Als wordt vertraagd, voor bochten of verkeerslichten wordt geremd, dan stijgt de batterijlading weer. Zo toonde de Nissan LEAF in de Da Vinci-parking aan de Grote Markt in de Manenblusserstad weer “106 km”. Tijdens de terugweg oogstte ik hetzelfde resultaat. Het recupereren van – elektrische – energie heeft dus iets te maken met een vlotte rijstijl. Tijdens het remmen wordt de elektromotor een generator die stroom naar de accu stuurt en deze houdt die vast. Het spel van ontladen en weer wat recupereren maakt een boeiend spel van elektrisch rijden.

     

    In het geval van de LEAF gebeurt dat in de grootste stilte,(maximum 21 dB alles samen) ook in het grootste comfort. Dat kostte iets in gewicht, want aan deze vijfzitter familiewagen (Auto van het Jaar 2011) is letterlijk alles d’r op en d’r aan. De airco kon naar mijn gevoel beter, maar het zal eerder mijn schuld zijn geweest omdat ik een hekel heb aan handleidingen doornemen. De LEAF heeft allure, is ongezien goed uitgerust voor een EV en heeft een onderstel dat geen enkele wegvibratie naar het interieur doorstuurt. Wel hoort/voelt men de banden over het wegdek rollen. Ook de vering is een uitmuntend compromis tussen de zachtheid van comfort en de stugheid die een precieze sturing mogelijk maakt.

     

    De lay-out van de LEAF is zo, dat niet wordt gevoeld waar de cruciale onderdelen als batterij, elektromotor en controller zich precies bevinden. Ze zijn weggemoffeld om het zitcomfort voor vijf personen te maximaliseren. Natuurlijk kunnen die worden geplaatst in schematische voostellingen. Maar uit het rijpatroon zijn ze niet te definiëren. Die LEAF rijdt geheel als een gewone goede auto. Anders kan het niet worden verteld.

     

    De elektromotor zit tussen de voorwielen en de gelamineerde cellen (48) van de batterijen zijn zo laag mogelijk en onder de passagiersvloer over de binnenste oppervlakte verspreid. Naar de centrale ruggengraat van de auto. Zoals bij een klassieke auto met achterwielaandrijving de transmissietunnel. Zo moet men zich dat voorstellen. Laag geplaatst en door het eigenste gewicht van de accu’s geeft dat een laag zwaartepunt. Meteen het geheim van een goede wegligging. De LEAF rijdt neutraal, niet over of onderstuurd. Messcherpe bochtenlijnen worden erdoor mogelijk.

     

    De elektromotor transformeert zich tijdens het vertragen en remmen in een generator die de accu’s oplaadt. In beide gevallen – remmen of vertragen – geschiedt dat. Zo’n elektromotor is ingrijpender dan op het eerste gezicht gedacht. Het is verbijsterend hoeveel onderdelen van een klassieke auto gewoon komen te vervallen. Eenvoudig in onderhoud dus. Bangelijk eenvoudig. Nissan annonceert voor de LEAF – die eigenlijk nu zijn eerste verjaardag viert – een actieradius van 175 km. Ik kon niet hoger meten dan 123 km De motor is met 80 kW (109 pk) een equivalent van een auto met 2,5 liter V6 motor. Het maximumkoppel van 280 Nm geldt vanaf de eerste omwenteling tot 2739 t/m. Het is een sprinter van jewelste.

     

    Op de Brussels Motor Show – de 90ste – heeft Nissan in Pameis 6 alle informatie over deze gedurfde auto en op de test piste kan er ook mee worden gereden. Het eerste contact zal de toevallige bestuurder verbazen. De voet op de rem en een druk op een elektrische knop start de elektromotor. Dat gaat gepaard met een niet mis te verstane beltoon, gevolg door nog eens een muziekje als het piepkleine “pookje” vanuit neutraal in in “vooruit” of “achteruit” wordt gezet. Het deed me aan de Dafjes van de gebroeders van Doorne denken…We zijn weer op dat punt aanbeland, maar heel gesofistikeerd want de Nissan LEAF is uitgerust met de meest moderne reductiekast tussen de elektromotor en de wielen die het koppel evenwichtig naar de straatstenen overbrengt.

     

    Als de auto echt stilstaat, draait ook de EM helemaal niet. Maar als de elektromotor wél functioneert is er een “kruipneiging” zodat de bestuurder altijd aanvoelt dat de auto “dringt” en men dus niet losbollig met de potentiometer (vervangt gaspedaal) mag omspringen. Als de baan is geruimd van gammele slakkenhuisjes die auto’s met verbrandingsmotor ondertussen aan het worden zijn, dan kiest de Nissan LEAF voor een opzienbarende gezwindheid. Als je hem in je achteruitkijkspiegel ziet, ruim er dan baan voor. De toekomst zit je immers op de hielen.(Tekst:Walter Rombauts/Foto:Nissan)

     

     

     

     

     

     

     

     

    01-01-2012 om 00:00 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    21-12-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.AUTOSALON 3 - Clean Car of the Year
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Tijdens de persdag, 10 januari 2012, zal om 11 uur precies de nieuwbakken onderscheiding "Clean Car of the Year 2012" worden bekendgemaakt. Negen wagens werden genomineerd. De Renault Twingo, Mitsuishi iMiEV en Toyota IQ zijn de genomineerden voor de categorie "Stad". De imposante Opel Ampera, de minder bekende VW Passat en de ook al lang verwachte Chevrolet Voltzijn weerhouden voor de categorie "Fleet". Het toeval wil dat de commerciële aanzwengeling van deze auto's langs de fleets van bedrijven moet gebeuren omdat ze particulier gezien teveel kosten.

    De "Clean Car of the Year" wordt voor het eerst verkozen in een "algemene categorie". Genomineerd hiervoor zijn de VW Polo, de Chevrolet Volt en de Opel Ampera. Dat de Ampera en de Volt hier ook opduiken komt omdat hun "extended range" maakt dat je met een goede basis voor een elektrische auto meer dan 500 km aan autonomie oogst. Een kleine verbrandingsmotortje speelt generator en laadt de Li-Ion-batterij weer op als die na de eerste 60 km puur elektrisch (dus kort ZERO-emissie) plat gaat. De uitstoot van het Otto-motortje is zeer laag, maar ZERO kan het van nature uit niet zijn. De aanpak voor deze titel - die commercieel interessant is - spruit voort uit het Zolders idee van de "Clean Week 2020" waarvan auto- en autosportspecialist Marc Martens de geestelijke vader is en tevens de échte "executive" van CW2020.

    Vorige dinsdag nam Zolder ook een fotovoltaïsche installatie in gebruik. Het specifieke eraan is dat de zonnecellen de zon opzoeken, waar die ook staat. Op die manier wordt het hoogste rendement aan energiewinning bekomen. Zolder poetst daarmee zijn groen imago nog wat verder op. In 1963 werd de omloop aangelegd en die zal in 2013 dus vijftig jaar bestaan. Onlangs vernam Walter's Auto Cahiers dat Antwerp Motor Union zijn archieven naar het museum in Zolder verhuisde. Die Antwerpse organisatorische Autoclub - gesticht door Tony Stappaerts - is ondertussen al even jong als straks Zolder. Markant was dat AMU knallende races organiseerde in Terlamen. O.a. de "Bekers van de Toekomst" en enkele F2-races. In "Les Coupes de l'Avenir" was ook een F3-luik verankerd.

    Letterlijk de grootste namen als onze eigenste Jacky Ickx, Jackie Stewart en Jochen Rindt - om maar enkelen te citeren - waren aanwezig. In twee reeksen bezorgden ze de toen massale volkstoeloop kippenvel. Er was ook altijd een klein kantje aan: de soms hoogoplopende rivaliteit tussen het Antwerps bestuur van AMU en de directie van Zolder met toen Maurice Beliën en Jo Coopmans aan kop. Zolder (op 8 km van Hasselt...) en Antwerpen...80 km verder leken toen twee aparte werelden. Ieder achtte zich beter dan de ander. Het wereldprobleem dus in miniatuur. Toen al, en zoals het in de wereldgeschiedenis ook altijd is geweest. Global Warming bestond natuurlijk in die tijd niet. De lijst om allen op te sommen is te lang. Velen van hen waren gewoon monumenten en als ze nog niet naar een andere chemische toestand zijn overgegaan zijn ze dat nog. Degenen die nog van vlees en bloed zijn worden schaars. Maar alle monumenten die Zolder deden daveren van emoties worden in 2013 nog eens afgestoft. Zolder zal ze bundelen in een lijvig werk.(Tekst en foto:Walter Rombauts)


    21-12-2011 om 20:53 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (2 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ALFONSO
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Goudkleurige zandkorrels, aanrollende witte golfkoppen tegen een azuurblauwe lucht, bekroond met een eeuwig lijkende zonneschijf maken dat het strand van Copacabana in Rio de Janeiro er voor de argeloze bezoeker paradijselijk bij ligt. Op de met palmbomen overkoepelde promenade lokken witte plastiekstoeltjes, zongebakken mensen en bontgekleurde coctails voor een even verfrissende als verraderlijke drink. Wat ongemakkelijk onderuitgeschoven op de te korte zit van een stoeltje dreigen mijn ogen dicht te vallen van weelde, wachtend op de Cubalibra die het totaalbeeld nog dieper fotografisch in mijn geheugen zal prikken.

     

    Café OK is maar één van de vele lokkertjes voor een ijsgekoelde "molotov-coctail", een hapje, een grietje-voor-een-cent of een duivels uitdagende vrouw wiens enkels, handen en stem verraden dat het een man is. Een ruk aan mijn hemdsmouw maakt dat ik niet écht in dromenland verzeil. Ik kijk in trieste, grote donkere jongensogen, die beslist niet meer dan tien of twaalf jaar het vermeende paradijs hebben gezien. En ze hebben daarvan niet veel leuks onthouden, te oordelen naar de naar begrip zoekende blikken. De jongen is slordig, armoedig gekleed en heeft geen linkerarm. Even schiet de vraag door mijn attente geest of mensen's boosheid zover zou kunnen gaan een kind een arm te amputeren om het aldus als bedelaar meer indruk te laten maken. Maar neen, dit wilde ik niet denken. Ik weiger te aanvaarden dat mensen zo slecht kunnen zijn. Maar dan doen honderden anekdote's in de wereldgeschiedenis me twijfelen.

     

    Alfonso, zo heet de knaap, is bedelaar en vraagt me onbeschroomd om geld. Met open, niet propere, al wat verweerde rechterhand. Een straatkind van Rio... Een inkomstenbron misschien ook voor een gezin. Het zojuist vermeende paradijs valt aan diggelen. Naast mij staat een mens die het minder goed heeft dan ik. Duidelijk. Ik kan niet anders dan hem geld geven. Of toch wel. Ik nodig hem aan mijn tafel uit, waarop Alfonso maar heel argwanend ingaat. "Dinero" (Portugees voor geld) dringt hij aan. Maar in de plaats daarvan leg ik de spijskaart voor hem open en zeg hem te kiezen waar hij zin in heeft. Alfonso beziet me ongelovig, kijkt schichtig om zich heen, om dan zijn blik aan de kaart te kleven. Zonder écht iets te zien. Toch kwam ik met hem overeen een lekkere kip te eten, zich in een reuze-cola te verzuipen en onze toevallig kennismaken te vieren met een feestelijke ijskreem, inclusief vuurwerk. En zo geschiedde. Onder onbegrijpende blikken van Braziliaanse hoertjes, potsierlijke travestieten, toeristen-die-niet-beter-wisten en nog wel met de grootste verrassing van de café-houder zelf. Een bedelaar aan tafel bij een klant. Ongehoord. Maar voor Alfonso en mij zat het snor in Café OK daar op de promenade van Copacabana.

     

    Veel viel er niet te zeggen. Alfonso kon uiteraard alleen Portugees, ik maar enkele woorden, en daarom flapte ik er wat Spaans tussendoor, maakte hem gestikulerend allerlei diets en zocht met evenveel gebaren de betekenis van zijn antwoorden. Zo verliep de maaltijd. En als de gigantische ijsbergen op onze verhitte tongen gesmolten waren, Alfonso een laatste keer zijn lippen opeenperste om de smaak van de koele frisdranken in zijn geheugen te prenten, voelden we allebei dat de ontmoeting naar zijn eind ging. Alfonso zou weggaan, ik zou enkele dagen later terug naar huis vliegen om een jaar later weer hier op diezelfde plaats eenzaam te zijn. Maar ik gaf Alfonso geld, hoeveel doet hier niet terzake. En vroeg hem of hij volgend jaar, precies weer diezelfde zaterdagmiddag - de enige zaterdag met de GP van Brazilië Formule 1 - opnieuw zou willen komen. Na wat misverstanden over mijn bedoelingen knikte hij ja. En dan ging Alfonso weg, over de brede laan van het paradijs die op de wrede broosheid van het lot is gebouwd.

     

    Driemaal is Alfonso op het rendez-vous geweest. Iedere keer bleek mijn éénarmige vriend meer man te zijn geworden. Het verging hem blijkbaar niet beter, maar ook niet slechter. Vreugde om een weerzien kon ik niet écht ontdekken. Alfonso kwam om het eten en een centje. Dat kon ik hem ook niet kwalijk nemen. Maar toch drong enige vreugde soms door zijn oogappels, en werd het strand van Copacabana stralender dan ooit voor mij. De vierde keer is Alfonso ook op de afspraak geweest. Daar durf ik op te wedden. Maar ikzelf was er niet. Brazilië's prestige-race was naar Sao Paulo getransfereerd, geboortestad van Ayrton Senna, en dus deed ik Rio niet meer aan. Alfonso zal mijn ontrouw nooit begrijpen. En dat zal altijd mijn verdriet van Copacabana blijven. (Tekst en foto: Walter Rombauts)


     

     

     

                                            

    21-12-2011 om 19:05 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    13-12-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.AUTOSALON 2 - Nissan onder prominentste spelers
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Het is voor de 90ste keer dat er een Auto Moto Salon in de Brussels Expo doorgaat. Zoals in vorige bijdrage gezegd staat de puur elektrische auto centraal zonder er evenwel de ruggengraat van uit te maken. Als per 1 januari a.s. de ecopremies voor zogenaamde "groene" auto's zijn afgeschaft, zal blijken dat het Grote Publiek zijn hart laat spreken en naar de emotionele krachtbeesten neigt. Als dan ook nog de geldbeugel het toelaat zal blijken dat de gemiddelde automobilist geen snars inzit met al dan niet geslaagde milieutops en zouden de "leuke dingen voor de mensen", de fun, de hartstocht het wel eens kunnen winnen van puur verstand. Dat laatste wordt overigens door de regeringsleiders niet beoefent en een mogelijke burger met wat grijze hersencellen wordt daar zéker niet voor beloond.

    Nissan zal in Brussel een prominente speler zijn en heeft als volbloed de GT-R in modeljaar 2012 om autocoureurs--in-spé te laten watertanden (bijlage-). Naast de puur elektrische LEAF en de LEAF Nismo als sport-prototype en ook geheel elektrisch, zal Nissan een speciale versie van de Juke onder de naam "Shiro" in Europese première lanceren en als Belgische touch's is er de ultieme CrossOver Murano in 2012-kleedje, alsook de Qashqai 1.6 dCi. Van 12 tot 22 januari zorgt Nissan in Brussel voor Opwinding en Innovatie. De afspraak aldaar is in Paleis 6.(Tekst:wr/Foto:Nissan)

    Bijlagen:
    Nissan GT-R 2012, krachtiger en sneller.jpg (5.4 MB)   

    13-12-2011 om 00:00 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    08-12-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.AUTOSALON 1 - Brussel is weer swingende show
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Op de "Brussels International Autoshow" begin volgend jaar (12 tot 22 januari 2012) zullen elektrische auto's andermaal in de spots staan. Om zogoed als niet te worden verkocht. Overheidssteun (-wat is dat een raar vies woord geworden...) komt in de graaierige geesten van ministers en staatssecretarissen niet op. Het afschaffen van de 3% of 15% subsidie op de zogenaamde propere CO2-auto's hing al een poos in de lucht. Het regerings-embryo stootte deze maatregel zonder gewetensvroeging af, ook al omdat ze werd aangespoord door adviseurs die min of meer naar waarheid verklapten dat al die auto's in de praktijk toch niet aan die lage uitstoot voldeden. Een brandstofverbruik van 4,4 l/100 km kan overeenstemmen met een uitstoot aan koolstofdioxyde van 99 gram per kilometer. In ideale omstandigheden. Want enkele strandzetels in de koffer en je schoonmoeder naast het onvermijdelijke kleinkind, en hup, je zit door het gewicht al aan een hoger verbruik...Kletskoek dan die properiteit. De enige auto die WEL onze broeierige, stinkende autoboel kan schoonmaken is een puur elektrische.

    Gelukkig zijn er al heel wat. Om de direct beschikbare te noemen is er de Citroën Zero, de Mitsubishi i-MiEV, de Peugeot Ion, de Nissan Leaf en de Renault Fluence, Kangoo, ZOE en Twizy en natuurlijk de Smart die toch wel een kroonbriljantje aan de Ster mag worden genoemd. Opel met de Ampera en Chevrolet met de Volt zouden zo graag worden geciteerd bij de groeiende lijst automobielen met een ZERO-uitstoot aan schadelijke gassen. Maar een klein generatortje, een Otto en dus verbrandingsmotortje zorgt nog voor een minieme emissie van CO2. Daarom dat ook hoofdredacteur van Autogids onlangs die twee "extended ranges" onderbracht in de "Plug-in-Hybrid-Cars". Met het voordeel - dat bevestigt ook Mercedes - dat je met die ruime, luxueuze, zeg maar impsante "karren" ruim 500 km aan autonomie oogst tegenover de 120 à 150 km met de daarjuist genoemde puur elektrische auto's die tegelijkertijd ook volwaardige familiale personenwagens zijn.

    Het knelpunt zit in de standtijd van de batterijen en het aantal keren dat ze kunnen worden opgeladen. Het zijn ook de materialen die voor batterijen worden gebruikt die ze zo duur maken en dus in essentie de EV buitenissig van prijs maakt. Zeker particulier omdat maar of toch €9000 langs fiscale weg kan worden gerecupereerd. Bedrijven kunnen 120 % aftrekken, maar met de nieuwe Di Rupo-normen schijnt er nogal wat schuwheid te zijn ontstaan. In ieder geval is Lithium één van de belangrijkste batterij-materialen. Het heeft als symbool Li, een specifiek gewicht van 0,534 g/cm3 en is daarmee momenteel het lichtste materiaal ter wereld dat de hoogste energiedensiteit toelaat. Renault en Alliantiepartner Nissan gebruiken in hun EV's allemaal Lithium-Ion accu's. Koortsachtig wordt gezocht naar nieuwe materiaalcombinaties om langere standtijden en dus grotere autonomie te bereiken. Zo steken Lithium-Keramik de kope op, Lithium-Polymeer en de lijst groeit nog aan.

    Vooral omdat veel van de noodzakelijke materialen voor de batterijen zeldzame aardmetalen zijn geworden en er al politieke spelletjes mee worden gespeeld. In die mate zelfs dat o.a. Amerika zich de vraag stelt of het de oude gesloten en opgegeven mijnen niet beter opnieuw zou aanboren, ook al is de kost van het ontginnen ervan hoger. Nu China ongeveer baas over de hele wereld wordt, is de rest van de industrielanden aangewezen op enige bescheidenheid. Boeiend die "Electric Vehicle's". De "Brussels International Motor Show" zal er bol van staan. We zoeken mee tussen de vonken, de Volt's en Ampères, de Tesla's en Tazzari's naar indringend nieuws. Het gewone nieuws over de EV is snel verteld. Je pakt een ladderchassis, zet er een elektromotor op, een batterij en een "controller" (brein dat de wisselwerking tussen energie geven en nemen berekent) en je hebt een EV. Op het eerste gezicht althans, want dan komt de intrige van gewichtsverdeling, veiligheids-aspecten, comfortkanten en prijs..In de volgende dagen babbelen we er rustig verder over.(Tekst:wr/Foto:Nissan)





    08-12-2011 om 00:00 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    23-11-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Nissan schroeft in 2012 LEAF-dealers op tot elf !
    Nissan heeft momenteel 100 bestellingen binnen van de puur elektrische auto LEAF. Daarvan vinden er 80 hun weg naar het verkeer via leasing en 20 ervan via particulieren die een forse prijs over hebben voor het nieuwe tijdperk van de elektrische auto. Dat Nissan samen met Alliantiepartner Renault er rotsvast in gelooft bewijzen de vijf bijkomende expliciete LEAF-dealers die in 2012 de zes nu bestaande zullen aanvullen. Op het 90ste Auto Motor Salon van Brussel (12 - 22 januari 2012) in Brussels Expo zal de LEAF schitteren. Dat schreef Walter's Auto Cahiers gisteren al.

    Vandaag swingde Nissan zijn slogan voor die Brussels Motorshow de actualiteit in: Innovatie (-de LEAF) en Opwinding (-de nog snellere GT-R van het modeljaar 2012). De sportwagen is nog sneller gemaakt en accelereert van 0 naar 100 km/h in...2,8". Mogelijk zal Porsche zijn ingenieurs weer rond de desk roepen en hun vragen of wij - Duitsers - niet nog veel beter kunnen dan die Japanners. Het is ooit al gebeurd met een "simpele" Nissan 300 ZX. Die bezorgde de constructeur uit Weissach nachtmerries als concept van de bijna-perfectie. Porsche weerlegde die in de autogeschiedenis dan weer met een rist overwinningen in de "24 Uren van Le Mans". Nismo broedt op die etmaalrace. Vandaag echter is daarover nog niets concreet bekend.

    Audi won de klassieker tien keer na elkaar. En dieselt net als Peugeot voort. De diesel wordt door de eurocrisis, de bankencrisis en regeringsgesukkel opnieuw in vraag gesteld. De gemakkelijste weg om te zeggen dat diesel meer fijn stof uitstoot en weglaten dat een diesel t.a.v. benzine minder verbruikt en daardoor per definitie minder CO2 (koolstofdioxyde" in de atmosfeer brengt. Een econoom zei onlangs dat als diesel en benzine gelijk zouden worden belast er een fiscale winst van 1 miljard zou worden genoteerd in de staatskas. Vorige dagen bedroeg de literprijs tussen benzinen en gasolie 7 Eurocent...Oh ja, en op het Salon zal ook een conceptcar in de vorm van een LEAF Nismo aanwezig zijn. Om autosport elektrisch te beroeren. Zoals meer dan 100 jaar geleden met elektrische auto's records werden gereden. Toch zal er tijdens 2012 veel nieuws onder de zon zijn bij Nissan. De komende dagen gaan we daar verder op in.(wr/Foto:Nissan)
     

    Bijlagen:
    LEAF.jpg (503.1 KB)   

    23-11-2011 om 00:00 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    16-11-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dealers van Nissan LEAF zullen in Brussel schitteren
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Op de komende 90ste "Brussels International Autoshow 2012" zal Nissan accenten leggen op de puur elektrische LEAF die terecht doorgaat als een familiale sedan. Zoals ook zijn concurrenten als de Citroën Zero, de Peugeot Ion en de Mitsubishi iMiEV zich als volwaardige auto's gedragen. Sinds 21 september j.l. zijn ook de de zes Nissan-dealers bekend die de verkoop en onderhoud zullen doen van de LEAF. Dat zijn vijf concessionarissen in België: Garage Demeyere in Knokke-Heist, Garage De Witte in Sint-Gilles-Waas, Group Dyck in Halle, de etablissementen Konen - Lemaire in Luik, Garage Leo Peeters in Vilvoorde en één verdeler voor het Groothertogdom Luxemburg, de Garage Paul Lentz in Alzingen.

    Walter's Auto Cahiers nam deze tekst over van een persberichtje van Nissan. Walter's hoop is dan ook gevestigd dat verstandige mensen - noem ze dan maar technocraten - de huidige slechte, zeg maar zo goed als onbestaande, verkoop van EV's in de komende jaren zullen promoten. Mogelijk kan een regering van mannen en vrouwen met ruggengraat de zin ervan inzien en de ongusntige trend ombuigen. Zogenaamd trendsettende poesjenellen die nu aan de "macht" zijn, blijken daartoe niet in staat.

    Getuige hiervan de vaudeville die regeringsvorming heet. Van welke politieke kleur iemand ook is, dit kan je niet meer ernstig nemen. Zomin als de aanslag op de bedrijfswagen. In concreto is dat rechtstreeks afnemen van netto-inkomen van mensen die zich - mogelijk al bijna een leven lang - hebben blauw betaald aan allerlei perverse taksen. Werkende burgers die de afgang van de banken voor de tweede keer in minder dan vijf jaar zullen moeten ophoesten. Ook de volgende generatie en hun kinderen zullen daar nog voor opdraaien. Enfin, om terug te keren naar de elektrische auto: er hangt wereldwijde hoogspanning rond. De verwachtingen waren ook hooggespannen... Als ze niet worden ingelost dreigt de elektrocutie van de hele wereldeconomie.(wr/Foto:Nissan)



    16-11-2011 om 18:28 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    05-11-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Ampera van Opel vereist kunstige verkoopstechnieken
    De Opel Ampera wordt onder de elektrische voertuigen geteld die door de techniek van de "extended range" tot meer dan 500 km actieradius heeft. De aandrijving gebeurt elektrisch vanuit een batterij met een geladen standtijd voor 65 km, afhankelijk van de rijstijl en de belasting van de prestigieus gemodelleerde Opel. Is de accu leeg, dan treedt ongemerkt een kleine verbrandingsmotor in werking die niets met de aandrijving heeft te maken maar wel fungeert als generator die de batterij oplaadt. Het is dus pas als de brandstoftank van de verbrandingsmotor leeg is dat ook de autonomie ophoudt.

    Duitse statistieken hebben uitgewezen dat de gemiddelde burger dagelijks zo om en rond 60 km aflegt. Zeker niet meer dan 80 km. Daarom kan iemand die een Opel Ampera koopt iedere dag puur elektrisch rijden. Met dan uitstoot ZERO omdat het verbrandingsmotortje niet aanslaat. Deskundigen ruzieën onder elkaar over de vraag of de Opel Ampera nu wel of niet een EV is. Het antwoord is klaar: in stadsverkeer beslist puur elektrisch. Interstedelijk schrijft de kleine generator een lichte uitstoot aan CO2 op de milieufactuur. Maar beslist miniem. Tot daar in grote lijnen de charme van de Opel Ampera die nu al bestellingen noteert.

    Wie opteert voor deze machtige brok techniek zal in de showroom en tijdens testritten uitgebreid worden voorgelicht over alle facetten van het elektrisch rijden. Best is dat de aspirant-koper aandachtig luistert en er nadien er nog eens de documentatie op naslaat. Om zich - bijvoorbeeld - te herinneren dat als hij met de Ampera echt alleen maar in de stad rijdt, en dus elektrisch, het Otto-motortje niet functioneert en mettertijd kan komen "vast" te zitten. Op dat moment kan een verwarrend alarmsignaal op het dashboard verschijnen dat alleen maar op een verzoek tot starten van de generator wijst. Er is dan dus niets verkeerd bezig. Alleen moet het atmosferische motortje ook eens meespelen in het stuk. Om onderhoudsredenen. Zo zal de bezitter van een Opel Ampera nieuwe mobiliteitstechnieken aanleren en zullen de autoverkopers de uiteenzetting ervan glashelder uit de doeken moeten doen. Dat is de eerste grote uitdaging rond de gestarte verkoop van een bloedmooie Opel Ampera.(Tekst:Walter Rombauts/Foto's:Opel)

    Bijlagen:
    De technische lay-out van de Opel Ampera 51111.jpg (1.5 MB)   

    05-11-2011 om 18:32 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    08-10-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Erik Tazzari onderscheiden met de Giovani Imprenditore-prijs
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    De oprichter en CEO van de Italiaanse elektrische auto's Tazzari, met productie-eenheid in
    Imola, is op 14 september j.l. geëerd en bekroond met de “Giovani Imprenditore”-prijs die ieder jaar een jonge daadkrachtige ondernemer in Italië beloond. Een paar dagen voordien eindigde een puur elektrisch aangedreven Tazzari Zero tweede in Montmélo in de vierde race voor het Spaanse Nationale Kampioenschap van de ECOseries, waarin benzine-, diesel- en LPG-wagens het opnemen tegen hybride- en puur elektrische auto’s. De races tonen aan dat de elektrische auto zich in het straatbeeld zal opdringen, hoewel de hybridewagen met verbrandingsmotor én elektrische motor de brug daarnaar toe is om – vooral – de interstedelijke verplaatsingen zonder kopzorgen mogelijk te maken.(wr)







    08-10-2011 om 10:25 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    04-07-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Opgeladen Peugeot iON
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    In een puur elektrische auto hangt het gebruik helemaal af van de capaciteit van de batterijen, het recupereren van vertragingsenergie en / of het opladen bij lege accu al dan niet comfortabel kan geschieden. Met de Peugeot iON reed ik van Antwerpen naar Mechelen en terug over de autobaan tegen 100 à 112 km/h. De afgelegde afstand was precies 49,3 km en werd aangevat met
    een voor 100 % geladen lithium-ion batterij. Daaruit vertrekt gelijkstroom (330 V) die door een omvormer wordt omgezet in wisselstroom die de elektromotor aandrijft. Na die rit was tweederde van de energie in de batterij gebruikt.

    Bij vertragen of remmen wordt de elektromotor een generator die wisselstroom (330 V) weerom via de stroomomvormer omzet in gelijkstroom (330 V) die de aandrijfbatterij Li-Ion weer voedt. Wordt er weer energie afgeroepen dan herhaalt zich de begincyclus en is de eerdere generator weer elektromotor geworden die de wielen aandrijft en de auto zijn gezwindheid
    geeft. Snelheid, acceleraties en belasting van het voertuig (één, twee of vier personen en bagage) bepalen de autonomie van de iON. Wie er veel van eist moet sneller een stopcontact opzoeken.

    Er zijn twee mogelijkheden. De eerste is gewoon de ingebouwde oplader aan de 220 V stekker leggen. In 6 uur is de accu dan weer voor 100 % opgeladen. De tweede mogelijkheid is een specifieke snellader opzoeken die driefasig met 380 V in 30 minuten de accu weer voor 80 % laadt. Zo’n snelladers vindt men – bijvoorbeeld – in sommige benzinestations van Total, maar gelukkig breiden de laadpalen (gewone én snelladers) zich uit. De industrie is er al klaar mee, maar hoe het politiek moet worden geregeld, is nog onduidelijk en zorgt voor het afhouden van het elektrische bootje.

    Ik betaalde bij Total €4 voor 10 minuten laadtijd. Dan heb je een soort bankkaart waarop je kan “bijladen” en die je in de laadinstallatie steekt met daaraan een persoonlijke code. Het moet allemaal naar waarheid worden gezegd: het werkt. Maar de zoetste manier is natuurlijk thuis aan de stekker leggen. ’s Avonds als je thuiskomt en er – bijvoorbeeld – 100 km hebt opzitten
    en de energiemeter duidelijk naar beneden is geduikeld. ’s Morgens staat de Peugeot iON uitnodigend knipogend klaar om opnieuw lang te rijden. In stadsverkeer is die auto – en ook de Citroën C-Zero – een droom om zich in het gehakketak van dwarse, dwaas bestuurde dikke bakken, uit de voeten te maken. Je mag daarbij dan wel eens even “eco” wisselen voor “power” zonder dat je snel met een platte batterij aan de kant staat.

    Zoals ik al eerder zegde hangt alles af van die onzichtbare software waarin steeds minder ingenieurs heel veel over weten te vertellen. Of het gewoon niet mogen. Dat wil zeggen dat straks gelijk welk merk in de machtige handen zal zijn van toeleveranciers als Siemens, Bosch, Magneti Marelli en andere Denso’s. Alleen de keuze in batterijstructuur – aantal cellen, gebruikte materialen – zal ongetwijfeld blijven worden bepaald door de autoconstructeurs zelf. Dan hebben we het nog steeds over de pure elektrische auto. De Chevrolet Volt en de nu gelanceerde Opel Ampera blijven als EV ter discussie omdat de “extended range” van 500 km autonomie wordt gerealiseerd door een kleine verbrandingsmotor die als generator dient om de na plusminus 60
    km lege batterij weer van energie te voorzien.

    Omdat de verbrandingsmotor niets met de wielaandrijving heeft te maken – en alleen de batterij daarvoor instaat – willen zowel Chevrolet als Opel hun Volt en Ampera ingedeeld zien bij de pure EV’s…’t Is hoe je het bekijkt en uitlegt. Maar Opel en Chevrolet worden wel ondersteund door giganten als Mercedes die de troef van onbezorgd 500 km te kunnen afleggen en maar een héél minieme uitstoot aan koolstofdioxyde (CO2) hebben, naar waarde schatten. Na die denkstap gaan we aanleunen naar de hybrides die met hun combinatie verbrandings/elektromotor ook alsmaar competitiever worden. Natuurlijk verlaten we dan het terrein van de grootste uitdaging. Die van ver met één batterijlading te kunnen rijden met ZERO-uitstoot. Zoals de Peugeot iON. Degene die mij tot vandaag het meest heeft kunnen overtuigen omdat alles zo concreet comfortabel is. Spijtig genoeg ook de prijs. Die richt zich tot vandaag vooral naar bedrijven die hem voor 120 % fiscaal kunnen aftrekken. Particulier kan je tot maximum €9000 fiscale aftrekbaarheid verwachten. Dat ligt toch verschillend. Maar als “productresultaat” is zo een iON ronduit overdonderend.(Tekst en foto’s: Walter Rombauts)





    Bijlagen:
    iON 2.JPG (2 MB)   
    iON3 Trommelremmen achteraan.JPG (1.8 MB)   

    04-07-2011 om 00:00 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (1)
    10-03-2023
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.KOOP NOOIT DE BESTE AUTO VAN DE WERELD, WANT EENS JE HEBT BETAALD MINACHTEN ZE JE

    Ik ben ouder dan het merk Porsche officieel is. Door het toeval heb ik twee van de meest uitzonderlijke Porsche's te kunnen/mogen kopen en in het verleden rijden zoals de legendarische Porsche 959 waarmee ik samen met Pierre Dieudonné, elks apart welteverstaan, onder 10' doken op de groene hel met zijn 176 bochten, 22,4 km lang. Het zijn de beste auto's ter wereld. De boxermotor van dewelke de resultante "nul" is na een arbeidsslag kan niet worden verbeterd.

    Moderne klanten bij Porsche staan daar niet bij stil en het in dienstzijnde personeel nog minder. Het is spijtig dat Porsche van luchtkoeling naar vloeistofkoeling is overgegaan. Vandaag Posrche-klant zijn is dramatisch. Mocht wijlen Roland D'Iederen nog leven, ik zou hem verslag uitbrengen. Als je niet in smoking komt vervallen zelfs gemaakte afspraken, al kom je er van 155 km ver van. Ik ga de naam niet citeren: maar de begoede klant is er lucht. De beste auto ter wereld in handen van onbenullen. Nieet van Weeissach natuurlijk, maar die in wat men België noemt. (wr)

    10-03-2023 om 23:24 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    02-05-2022
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.EEN GROTESKE GP VAN MIAMI, HELEMAAL VOLGENS LIBERTY MEDIA KERMIS

    Onecht water, onecht decor, eerste keer op de WK-F1-kalender. Amerikaans zoals ze zijn. Een blinde haarspeldbocht, terwijl men op de - inderdaad - dodelijke Raidillon in Francorchamps afgeeft, of in Sauodi Arabië op de blinde bochten. FIA-Parijs, nu met de nieuwe President Arabisch georiënteerd zwijgt. Een nobele sport wordt politiek gekleurd. Vrijdag zijn er de eerste vrije oefeningen. Misschien is het deze organisator bekend dat de wereld er zo virtueel zal uitzien als "de Bom" is verspreid. Ik heb het me in Hiroshima én Nagasaki door overlevenden laten vertellen. Kwaad wint nooit van eerlijke goedheid. Zo begint de GP van Miami, de vijfde GP van een bedenkelijk F1 seizoen 2022. Omwille van de mislukte technische inslag van het zogenaamde nieuwe "groudeffect". Omdat de FIA iets is vergeten. Dat vertel ik morgen. Slaapwel wereld. PS: Dit is een proefkladje op een nieuwe computer die op Linux én Windows draait. (wr)

    02-05-2022 om 23:58 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    04-09-2019
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.DE VERLOEDERING VAN DE NIEUWSWAARDE

    Als iedereen elkaar begint af te schrijven, met al dan nite "bronvermelding", dan zijn we zéér slecht bezig op site's, kranten, magazines. Ze hebben natuurlijk hun eigen lezerspubliek. Maar de gouden regel v

    04-09-2019 om 23:22 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    20-06-2018
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.FORD FIESTA SPRINT CUP IN DE KIJKER IN SUPERPRIX IN ZOLDER

    In het kader van de Superpix in Zolder op 30 juni en 1 juli, zal het publiek ook een verhoopte spannende race te zien krijgen in de Ford Fiesta Sprint Cup. Organisatorische afspraak is er tussen Dick Van Elck en DVB Racing, respectievelijk Nedereland en België vertegenwoordigend, om de resterende vijf race over de twee landen te spreiden.

    De Ford Fiesta Sprint Cup wordt gereden met Ford Fiesta's Look ST-Line met een 1000 cm3 motor met "eco"boost. Daardoor kunnen de 950 kg wegende succeswagentjes felle acceleraties neerzetten. Sprinten in zijn zuiverste vorm. De auto's worden door de Forddealers aangekocht en kosten zonder BTW €23.000. In ons land zijn er al een zevental piloten ingeschreven. Daaronder zijn Ayrton en Yannick Redant, zonen van Bert Redant. Hun "broedersstrijd" zullen ze leveren in de respectievelijke nummers #18 en #12.(wr)

    De verdere kalender zoals die er op dit ogenblik uitziet:

    30 juni - 1 juli:                          Superprix Zolder

    11 augustus:                             24 Uren van Zolder

    8 en 9 september:                     Noordzee Cup Zandvoort

    29 en 30 september:                 Racing Festival Spa

    20 en 21 oktober:                     Final Races in Assen

    20-06-2018 om 21:08 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    29-09-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.VETTEL ZET PUNTJES OP I IN FP2 IN SEPANG

    Viervoudig wereldkampioen Sebastien Vettel heeft in zijn Ferrari tijdens de tweede vrije oefeningen de puntjes op de beroemde "i" gezet door met 1'31"261 de snelste tijd te rijden. Tweede werd zijn teamgenoot Kimi Räikkönen. De sessie verliep weer niet normaal want met nog een half uur te rijden, crashte Romain Grosjean met zijn Haas. Het was geenszins zijn schuld. Een putdeksel op de piste was losgekomen en vernielde het techterachterwil van de Fransman waarna hij zwaar crashte tegen de muur in Turn 13. De koersdirectie nam direct de beslissing met de rode vlag de FP2 te stoppen. Morgenochtend gaat de FP3 door en daarna de qualificaties voor de "pole". Het duel Hamilton - Vettel staat centraal in deze GP.(Walter Rombauts)

    01. Sebastien Vettel (Ferrari)                           1'31"261

    02. Kimi Räikkönen (Ferrari)                            1'31"865

    03. Daniël Ricciardo (Red Bull)                         1'32"099

    04. Max Verstappen (Red Bull)                         1'32"109

    05. Fernando Alonso (Mc Laren-Honde)            1'32"564

    06. Lewis Hamilton (Mercedes)                         1'32"677

    07. Valtteri Bottas (Mercedes)                          1'32"720

    08. Sergio Perez (Force India)                          1'32"862

    09. Nico Hülkenberg (Renault)                         1'33"060

    10. Esteban Ocon (Force India)                        1'33"096

    29-09-2017 om 11:16 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    05-09-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.VERLOREN ILLUSIE: DE OPEL HYDROGEN1 UIT HET JAAR 2000
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Naar aanleiding van de zéér terechte kritiek op het boren naar fossiele brandstoffen op de Noordpool, komen bij hen die het nog kunnen navertellen de verloren illussies op. Zoals de drang naar motoren die op waterstof liepen, aangemaakt door brandstofcellen die hun energie weer van het zonlicht, wind- of waterkracht haalden. De droom was héél nabij. Zoals zowat iedere droom te mooi om waar te zijn. Al zijn er hier en daar bevoorradingsstations waar waterstof kan worden getankt. De droom om het massaal te zien gebruiken op korte termijn is aan diggelen. Mercedes, BMW, Mazda, Audi GM, in het bijzonder dan Opel, hebben de "nieuwe wereld" opnieuw in de archieven gezet. Net als de elektrische auto door onbenullige regeringen is genekt, zal de "alternatieve" auto pas op z'n vroegst in 2050 zijn redelijk veelvuldig gebruik kennen.

    De zelfrijdende auto van Google, in samenwerking met technisch wonder Elon Musk, kunnen daar een versnelling in brengen. De zelfrijdende auto zal trouwens een zegen zijn voor de mensheid. Daarmee zullen immers de miljoenen gekken achter het stuurwiel worden lamgelegd in hun agressief, dwaas rijgedrag. Als een boemerang zal de negatie van de nabije toekomst in de rangen van regeringen terugvliegen. Vermits de elektrische zelfrijdende auto zich netjes aan de verkeersregels zal houden, zullen miljarden aan boetes uit de lege schatkisten blijven. Maar daar vinden havikken altijd wel iets op. Al was het maar met lijkenpikkerij.

    Bijgaand nog een fotootje uit de tijd dat Opel nog betekenis had. Om precies te zijn juni 2000. Dus nu 15 jaar geleden. De knappe ingenieurs die Opel toen bevolkten bedachten een Opel HydroGen1. Hij beschikte over een 55 kW (75 pk) sterke elektromotor die door een brandstofcel werd gevoed. Hij haalde moeiteloos 140 km/h en deed de acceleratie van 0 naar 100 km/h in 16". Nu voor velen lachwekkend. Toen iets om fier over te zijn. Zoveel jaar geleden trachtte men al CONstructieve ontwerpen te maken. Nu 15 jaar later zijn - mede door de overbevolking van de aarde - minstens twee generaties gedoemd om te leven met DEStructieve ontwerpen. De intelligentia van Tesla, Google en Apple niet te na gesproken.

    De grootste "automotive"-ingenieursdroom is de onbenullige mens te vervangen door intelligente robots. We zitten er dicht bij. Na de huidige Tarzan's uit de seksshops zullen potente knullige robotten met onze vrouwen vrijen. Het was al een jongens-ingenieursdroom van Nabuhiko Kawamoto. Hij was eerst President van R&D bij Honda in Suzuka, concipieerde de onklopbare Honda-F1-motoren van Ayrton Senna en Alain Prost, en beëindigde zijn sterrenloopbaan als President van Honda Motor Company in Japan. Moest Mc Laren-Honda vandaag een Kawamoto in zijn rangen tellen, dan waren de zorgen van Jenson Button en Fernando Alonso over. Zij reden dan vooraan. Ah ja ! Straks zijn het de derde vrije trainingen in Monza voor de GP van Italië F1. Om 14 uur de kwalificaties. Met 1.6 liter V6 turbomotoren met een Electronic Recovery System (ERS). En ook Drag Reduction System (DRS). En plofklare Pirelli-banden. Kwetsbaar spul. Niet zo bedrijfszeker als stoere, potente robotten.(Walter Rombauts/Foto:Opel)

    Bijlagen:
    Opel Hydrogen1 62000 i5915.jpg (213.2 KB)   

    05-09-2015 om 00:00 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    14-03-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.GVDG EN SAUBER GELUWD

    Nog voor de derde vrije oefeningen voor de GP van Australië in Melbourne zijn begonnen is Guido van der Garde - geheel in zijn recht door een Australisch Hooggerechshof begonnen aan nieuwe onderhandelingen met CEO Sauber Monisha Kaltenberg, dat een verdere crisis van de GP van Australië is afgewend. GVDG blijft op zijn strepen staan maar zegt dat omwille van zijn eigen respect voor de FIA, Sauber en het WK, hij zijn eigen "prestiege" even opzij zet. Ik - Walter Rombauts - had Bernie Ecclestone graag a

    14-03-2015 om 03:26 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    21-02-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.HAMILTON LEEST DE LES, MAX-V VERRAST-OPNIEUW

    De van adrenaline verteerde F1 piloten die vandaag de tweede dag  voortrainingen doen in Barcelona, waren al bij het krieken van de dag op de circuit. Om 10.10 uur was er al een eerste verdict: Wereldkampioen Lewis Hamilton, genezen van onwel zijn, spelde met 1'26"142 de les in de Mercedes 06. Om laatste twijfels over opniepeilingen weg te nemen ! Na hem zette Felipe Massa in de Williams 1'26"912 neer, Pastor Maldonado zowaar op de derde plaats met 1'26"257.

    Maar dan kwam weer een verrassing: op de vierde plaats Max Verstappen in de Toro Rosso met 1'28"566 ! Omdat zijn naam in een titel veel plaats inneemt heb ik hem als Max-V getypeerd. Je kan hem zo als bijnaam noemen. In de mechanica is Max V de hoogst mogelijke snelheid van een bewegend voorwerp. Max-V komt ronduit als een komeet de Formule 1 binnen. Vader Jos Verstappen kan fier zijn op zijn telg - en die van ex Sofie Kumpen - omdat zoonlief wellicht al in zijn eerste jaar als 18-jarige naar een podium kan rijden.

    Jos Verstappen - niet onbesproken als men de wandelgangen van de F1 mag geloven - was eens bij Benetton de ploegmaat van een zekere Michaël Schumacher (46), zevenvoudig wereldkampioen. Jos, los van wat men over hem vertelt was een steengoede coureur. Hij durfde. Hij overleefde eens een "keukenbrandje" in Hockenheim en een crash in een LMP1 in Monza tegen meer dan 300 km/h. Jos deed onverstoord voort en "kweekte" zijn Max tot een nu al ongekend hoogtepunt. Spijtig dat Ron Dennis en Eric Boullier van Mc Laren onze Stoffel Van Doorne niet inzetten. Dan was er ineens een duidelijk plaatje. Nu is de in Hasselt geboren Max uit een Nederlandse vader en een Belgische moeder al de ster, met een streep voor. Ja, je zal maar geluk hebben Hollander te zijn.

    Momenteel gaan de trainingen voort in Barcelona, tot laat in de namiddag. Boordevol geladen met verrassingen. Zoals om 11 uur Max-V de derde plaats voor zich opeiste...! Virtueel dus al een podium. (Walter Rombauts)

    21-02-2015 om 12:43 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ALS APPLES MET PEERDEN (-krachten) WORDEN VERGELEKEN...
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Elon Musk, bezieler van de elektrische auto's Tesla, ligt onder vuur. Niet alleen omdat hij een weerkeerbare shuttle wil inzetten voor een vakantietje op Mars, maar vooral omdat hij er zo goed als enige is in geslaagd de elektrische auto gestalte te geven. Wie zo'n goed als waardeloze €100.000 in overschot heeft, kan zich zo'n elektrisch wonder aanschaffen. Tesla, dat in België een volwaardig net krijgt over heel het land, is vanaf 2007 het voorwerp van afgunst, niet in het minst omdat die Tesla Roadster van destijds en nu ook het nieuwe model "S" iedere Porsche, Ferrari of - noem maar wat - wonderauto het nakijken geeft aan het groene licht. Het "geheim" is héél simpel. IEDERE echte en enkel elektrische auto (dus geen hybride-kermisrommel) beschikt vanaf de eerste omwenteling van de rotor binnen het ankerhuis van de motor over het maximale koppel. Dus schiet iedere echte elektrische auto als een pijl uit een boog weg. Tot frustraties van de miljardairs die het met hun verbrandingsmotortje moeten stellen en het maximum koppel (k.a= Nm) moeten opbouwen. Laat ons dat koppel vrij vertalen als "trekkracht". Die overigens in een menselijk koppel ook voorkomt....

    Nu is die geboren Zuid-Afrikaan Elon Musk zo pienter geweest een decennia geleden de naam van zijn auto's te ontlenen aan die van het genie Nicolas Tesla, een Kroaat, directe concurrent van Edison in de USA en wegens zijn "vreemd-zijn" achtergesteld. Hij is in werkelijkheid de uitvinder van de wisselstroom en alles wat we nu draadloos beleven en ook - sorry gentlemen - ook het internet en niet de persoon die daarvoor wordt genoemd, de uitvinder en bedenker is. Hij "plukte" letterlijk elektrische energie uit de lucht. Zoals alle genieën heeft hij een hard en moeilijk leven gehad. Maar Elon Musk, daar in zijn Californische basis, herinnerde zich die Nicolas Tesla. In België rijden er nu 700 met die legendarische, heroïsche naam rond.

    Tesla boekte successen in de Rally van Monte Carlo voor auto's op alternatieve energie. Autonomie tot 500 km staan geboekt. En wat is, dat is. Daihatsu liet een EV-tje iets meer dan 1000 km rijden tussen Tokio en Nagoya in Japan. Maar daar was verder geen ondernemingszin of diepzinnigheid mee gemoeid. Maar 't Is wel gebeurd en natuurlijk hangt alles af van de batterijmaterie. Daar zit nu iedereen op gevlast. Wie de zeldzame aardmetalen kent en bezit (China voor 97%) kan ze binnenkort aanwenden als politiek wapen... Maar wat minder geweten is waarom de Grote Mijnheer Elon Musk(43) van Tesla onder vuur ligt is dat er in de USA al jàààren autonoom rijdende - elektrische - auto's van...Google zich in het verkeer menegen zo nu en dan... (Hetzelfde Google zonder welke niemand meer kan, dat tijdens mijn redactionele betrokkenheid bij Clean Week 2020 in Zolder schaamteloos artikels van mijn blog haalde...).

    Nu Apple, ja de PC's, besloten heeft tegen 2020 ook met een eigen elektrische auto op de markt te komen, worden Elon Musk's zorgen groter. Omdat hij wordt geconfronteerd met het "verleiden" van personeel van Tesla naar Apple met als tegenwaarde een éénmalige premie van $250.000 en een loonsverhoging met 60% als ze maar vooral de batterijgeheimen meebrengen. Musk dreigt - hoewel nu succesvoller dan ooit - de rol te gaan spelen die zijn koosnaampje Tesla (Nicolas-voor de kenners) héél zijn leven heeft moeten vervullen. Genialiteit weten afgestraft zijn. Die dreiging is reëel. Nu moet Musk niet panikeren, maar wie de geheimen van de zeldzame aardmetalen kent waarmee de actieradius van een batterij kan worden verlengd wordt de baas van de toekomst-automarkt.

    Elon Musk pleitte recent in "Knack" voor meer tunnels omdat die de "fluïde" van een elektrische auto (nu voor altijd EV=Electric Vehicle) verzekert. Niets is dodelijker voor een EV dan stadsverkeer, files, stoppen opnieuw de massa (lees: wagengewicht, schoonmoeder en valiezen) weer op gang trekken. Tijdens mijn testrit met de onderkende, onderschatte Nissan LEAF vetrok ik met een autonomie van 126 km en kwam thuis met een autonomie van 123 km !!! Het geheim daarrond is geen geheim. Zoals met de meeste zogenaamde geheimen... Omdat ik secundaire bochtige wegen kon/mocht berijden, kon ik "spelen" met het accelereren en weer opnieuw opladen van de batterij (Lithium-Ion) door vetragings-energie (= zowel de potentiometer loslaten of remmen) waardoor ik telkens iets gaf, maar ook weer mocht nemen. Evenwicht. Bijna zoals in het echte leven mensen zeggen "je moet kunnen geven en nemen".

    Ik hoop dat de materialen-industrie Elon Musk en zijn Tesla ter hulp schiet. Tesla's succes is niet onkreukbaar. Maar onrecht zou geschieden, als er aan zou worden geraakt. Maar tja, wie ligt er in deze wereld nog wakker van onrecht. Het woord op zich lijkt al aftands, voorbijgestreefd, iets voor in Bokrijk, gebruikt in lang vervlogen tijdens. Daarom dat het zo beangstigend is te zien dat "apple's" met "peerdenkrachten" worden vergeleken. Trouwens de "paardenkracht" wordt in de moderne techniek juist uitgedrukt in kiloWatts (kW). Maar dat gaat te ver, want dan zitten we weer bij die échte (Nicolas-) Tesla die daar alles over wist. Als je een motorvermogen in pk ziet, deel dat dan door 1,36 en dan heb je de kW's. Prettig weekend. En vergeet nooit Elon Musk en zijn - tot nu toe - onverbeterde Tesla's. Overigens dachten de eerste autoconstructeurs al aan de elektrische auto.

    Er was de "La Jamais Contente" van Camiel Jenatzy in...1899 al die het eerst door de "muur" van 100 km/h ging (105 km/h), er was de Lohner-Porsche die Ferdinand Porsche maakte. De eerste Porsche was eigenlijk een elektrische... Zo kunnen we nog een poos doorgaan. Elon Musk is geen dagdromer. Zoals we vroeger of later zullen moeten toegeven dat verbrandingsmotoren alleen nog in musea zullen te zien zijn. Zonne-energie is geen optie maar een feit. Voorbeeld het vliegtuig dat enkel daarop nu in twaalf stappen om de aarde vliegt... Politiek-religieus ligt dat natuurlijk ànders. Met domheid en onwetendheid komen politici toch wel een eind weg... Dat zijn niet mijn woorden, maar die van Freek de Jonge. Kennis impliceert niet noodzakelijk macht. Voorbeeld: Nicolas Tesla.(Tekst en foto's: Walter Rombauts, Nissan en Tesla)

    21-02-2015 om 00:00 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)


    Archief per week
  • 18/09-24/09 2023
  • 11/09-17/09 2023
  • 04/09-10/09 2023
  • 28/08-03/09 2023
  • 21/08-27/08 2023
  • 14/08-20/08 2023
  • 07/08-13/08 2023
  • 31/07-06/08 2023
  • 24/07-30/07 2023
  • 17/07-23/07 2023
  • 10/07-16/07 2023
  • 03/07-09/07 2023
  • 26/06-02/07 2023
  • 19/06-25/06 2023
  • 12/06-18/06 2023
  • 05/06-11/06 2023
  • 29/05-04/06 2023
  • 22/05-28/05 2023
  • 15/05-21/05 2023
  • 08/05-14/05 2023
  • 01/05-07/05 2023
  • 24/04-30/04 2023
  • 17/04-23/04 2023
  • 03/04-09/04 2023
  • 27/03-02/04 2023
  • 20/03-26/03 2023
  • 13/03-19/03 2023
  • 06/03-12/03 2023
  • 27/02-05/03 2023
  • 20/02-26/02 2023
  • 13/02-19/02 2023
  • 06/02-12/02 2023
  • 23/01-29/01 2023
  • 16/01-22/01 2023
  • 09/01-15/01 2023
  • 02/01-08/01 2023
  • 26/12-01/01 2023
  • 19/12-25/12 2022
  • 12/12-18/12 2022
  • 05/12-11/12 2022
  • 28/11-04/12 2022
  • 21/11-27/11 2022
  • 14/11-20/11 2022
  • 07/11-13/11 2022
  • 31/10-06/11 2022
  • 24/10-30/10 2022
  • 17/10-23/10 2022
  • 10/10-16/10 2022
  • 03/10-09/10 2022
  • 26/09-02/10 2022
  • 19/09-25/09 2022
  • 05/09-11/09 2022
  • 29/08-04/09 2022
  • 22/08-28/08 2022
  • 15/08-21/08 2022
  • 08/08-14/08 2022
  • 01/08-07/08 2022
  • 25/07-31/07 2022
  • 18/07-24/07 2022
  • 11/07-17/07 2022
  • 04/07-10/07 2022
  • 27/06-03/07 2022
  • 20/06-26/06 2022
  • 13/06-19/06 2022
  • 06/06-12/06 2022
  • 30/05-05/06 2022
  • 23/05-29/05 2022
  • 16/05-22/05 2022
  • 09/05-15/05 2022
  • 02/05-08/05 2022
  • 25/04-01/05 2022
  • 18/04-24/04 2022
  • 04/04-10/04 2022
  • 28/03-03/04 2022
  • 21/03-27/03 2022
  • 14/03-20/03 2022
  • 07/03-13/03 2022
  • 28/02-06/03 2022
  • 21/02-27/02 2022
  • 14/02-20/02 2022
  • 24/01-30/01 2022
  • 03/01-09/01 2022
  • 27/12-02/01 2022
  • 13/12-19/12 2021
  • 06/12-12/12 2021
  • 29/11-05/12 2021
  • 22/11-28/11 2021
  • 15/11-21/11 2021
  • 08/11-14/11 2021
  • 01/11-07/11 2021
  • 18/10-24/10 2021
  • 04/10-10/10 2021
  • 20/09-26/09 2021
  • 13/09-19/09 2021
  • 06/09-12/09 2021
  • 30/08-05/09 2021
  • 23/08-29/08 2021
  • 16/08-22/08 2021
  • 09/08-15/08 2021
  • 02/08-08/08 2021
  • 26/07-01/08 2021
  • 12/07-18/07 2021
  • 05/07-11/07 2021
  • 28/06-04/07 2021
  • 21/06-27/06 2021
  • 14/06-20/06 2021
  • 07/06-13/06 2021
  • 31/05-06/06 2021
  • 24/05-30/05 2021
  • 17/05-23/05 2021
  • 03/05-09/05 2021
  • 26/04-02/05 2021
  • 19/04-25/04 2021
  • 12/04-18/04 2021
  • 05/04-11/04 2021
  • 29/03-04/04 2021
  • 22/03-28/03 2021
  • 08/03-14/03 2021
  • 01/03-07/03 2021
  • 22/02-28/02 2021
  • 15/02-21/02 2021
  • 08/02-14/02 2021
  • 01/02-07/02 2021
  • 25/01-31/01 2021
  • 18/01-24/01 2021
  • 04/01-10/01 2021
  • 28/12-03/01 2027
  • 14/12-20/12 2020
  • 07/12-13/12 2020
  • 30/11-06/12 2020
  • 23/11-29/11 2020
  • 09/11-15/11 2020
  • 26/10-01/11 2020
  • 19/10-25/10 2020
  • 05/10-11/10 2020
  • 28/09-04/10 2020
  • 21/09-27/09 2020
  • 14/09-20/09 2020
  • 07/09-13/09 2020
  • 31/08-06/09 2020
  • 24/08-30/08 2020
  • 17/08-23/08 2020
  • 10/08-16/08 2020
  • 03/08-09/08 2020
  • 27/07-02/08 2020
  • 20/07-26/07 2020
  • 13/07-19/07 2020
  • 06/07-12/07 2020
  • 29/06-05/07 2020
  • 08/06-14/06 2020
  • 01/06-07/06 2020
  • 25/05-31/05 2020
  • 11/05-17/05 2020
  • 04/05-10/05 2020
  • 06/04-12/04 2020
  • 16/03-22/03 2020
  • 17/02-23/02 2020
  • 10/02-16/02 2020
  • 27/01-02/02 2020
  • 13/01-19/01 2020
  • 06/01-12/01 2020
  • 30/12-05/01 2020
  • 16/12-22/12 2019
  • 02/12-08/12 2019
  • 25/11-01/12 2019
  • 18/11-24/11 2019
  • 11/11-17/11 2019
  • 28/10-03/11 2019
  • 21/10-27/10 2019
  • 07/10-13/10 2019
  • 30/09-06/10 2019
  • 23/09-29/09 2019
  • 16/09-22/09 2019
  • 09/09-15/09 2019
  • 02/09-08/09 2019
  • 26/08-01/09 2019
  • 19/08-25/08 2019
  • 05/08-11/08 2019
  • 29/07-04/08 2019
  • 22/07-28/07 2019
  • 15/07-21/07 2019
  • 08/07-14/07 2019
  • 01/07-07/07 2019
  • 24/06-30/06 2019
  • 17/06-23/06 2019
  • 10/06-16/06 2019
  • 03/06-09/06 2019
  • 27/05-02/06 2019
  • 20/05-26/05 2019
  • 13/05-19/05 2019
  • 06/05-12/05 2019
  • 29/04-05/05 2019
  • 22/04-28/04 2019
  • 15/04-21/04 2019
  • 08/04-14/04 2019
  • 01/04-07/04 2019
  • 25/03-31/03 2019
  • 18/03-24/03 2019
  • 11/03-17/03 2019
  • 04/03-10/03 2019
  • 25/02-03/03 2019
  • 18/02-24/02 2019
  • 11/02-17/02 2019
  • 21/01-27/01 2019
  • 14/01-20/01 2019
  • 07/01-13/01 2019
  • 31/12-06/01 2019
  • 24/12-30/12 2018
  • 17/12-23/12 2018
  • 26/11-02/12 2018
  • 19/11-25/11 2018
  • 12/11-18/11 2018
  • 05/11-11/11 2018
  • 29/10-04/11 2018
  • 22/10-28/10 2018
  • 15/10-21/10 2018
  • 01/10-07/10 2018
  • 24/09-30/09 2018
  • 17/09-23/09 2018
  • 10/09-16/09 2018
  • 03/09-09/09 2018
  • 27/08-02/09 2018
  • 20/08-26/08 2018
  • 13/08-19/08 2018
  • 06/08-12/08 2018
  • 23/07-29/07 2018
  • 16/07-22/07 2018
  • 09/07-15/07 2018
  • 02/07-08/07 2018
  • 25/06-01/07 2018
  • 18/06-24/06 2018
  • 11/06-17/06 2018
  • 04/06-10/06 2018
  • 28/05-03/06 2018
  • 21/05-27/05 2018
  • 14/05-20/05 2018
  • 07/05-13/05 2018
  • 23/04-29/04 2018
  • 09/04-15/04 2018
  • 02/04-08/04 2018
  • 26/03-01/04 2018
  • 19/03-25/03 2018
  • 12/03-18/03 2018
  • 05/03-11/03 2018
  • 26/02-04/03 2018
  • 19/02-25/02 2018
  • 05/02-11/02 2018
  • 29/01-04/02 2018
  • 15/01-21/01 2018
  • 08/01-14/01 2018
  • 01/01-07/01 2018
  • 25/12-31/12 2017
  • 11/12-17/12 2017
  • 04/12-10/12 2017
  • 27/11-03/12 2017
  • 20/11-26/11 2017
  • 06/11-12/11 2017
  • 30/10-05/11 2017
  • 16/10-22/10 2017
  • 09/10-15/10 2017
  • 02/10-08/10 2017
  • 25/09-01/10 2017
  • 18/09-24/09 2017
  • 11/09-17/09 2017
  • 04/09-10/09 2017
  • 28/08-03/09 2017
  • 21/08-27/08 2017
  • 14/08-20/08 2017
  • 07/08-13/08 2017
  • 24/07-30/07 2017
  • 17/07-23/07 2017
  • 10/07-16/07 2017
  • 03/07-09/07 2017
  • 05/06-11/06 2017
  • 29/05-04/06 2017
  • 22/05-28/05 2017
  • 08/05-14/05 2017
  • 01/05-07/05 2017
  • 24/04-30/04 2017
  • 10/04-16/04 2017
  • 03/04-09/04 2017
  • 27/03-02/04 2017
  • 20/03-26/03 2017
  • 13/03-19/03 2017
  • 06/03-12/03 2017
  • 27/02-05/03 2017
  • 20/02-26/02 2017
  • 13/02-19/02 2017
  • 06/02-12/02 2017
  • 30/01-05/02 2017
  • 23/01-29/01 2017
  • 16/01-22/01 2017
  • 09/01-15/01 2017
  • 02/01-08/01 2017
  • 26/12-01/01 2017
  • 19/12-25/12 2016
  • 12/12-18/12 2016
  • 05/12-11/12 2016
  • 28/11-04/12 2016
  • 21/11-27/11 2016
  • 14/11-20/11 2016
  • 07/11-13/11 2016
  • 31/10-06/11 2016
  • 24/10-30/10 2016
  • 17/10-23/10 2016
  • 10/10-16/10 2016
  • 03/10-09/10 2016
  • 26/09-02/10 2016
  • 12/09-18/09 2016
  • 05/09-11/09 2016
  • 29/08-04/09 2016
  • 22/08-28/08 2016
  • 15/08-21/08 2016
  • 08/08-14/08 2016
  • 01/08-07/08 2016
  • 25/07-31/07 2016
  • 18/07-24/07 2016
  • 11/07-17/07 2016
  • 04/07-10/07 2016
  • 27/06-03/07 2016
  • 20/06-26/06 2016
  • 13/06-19/06 2016
  • 06/06-12/06 2016
  • 23/05-29/05 2016
  • 16/05-22/05 2016
  • 09/05-15/05 2016
  • 25/04-01/05 2016
  • 18/04-24/04 2016
  • 11/04-17/04 2016
  • 04/04-10/04 2016
  • 28/03-03/04 2016
  • 21/03-27/03 2016
  • 14/03-20/03 2016
  • 07/03-13/03 2016
  • 29/02-06/03 2016
  • 22/02-28/02 2016
  • 15/02-21/02 2016
  • 08/02-14/02 2016
  • 01/02-07/02 2016
  • 25/01-31/01 2016
  • 11/01-17/01 2016
  • 04/01-10/01 2016
  • 28/12-03/01 2021
  • 21/12-27/12 2015
  • 14/12-20/12 2015
  • 07/12-13/12 2015
  • 23/11-29/11 2015
  • 16/11-22/11 2015
  • 09/11-15/11 2015
  • 02/11-08/11 2015
  • 26/10-01/11 2015
  • 19/10-25/10 2015
  • 05/10-11/10 2015
  • 28/09-04/10 2015
  • 21/09-27/09 2015
  • 14/09-20/09 2015
  • 31/08-06/09 2015
  • 17/08-23/08 2015
  • 03/08-09/08 2015
  • 20/07-26/07 2015
  • 06/07-12/07 2015
  • 29/06-05/07 2015
  • 15/06-21/06 2015
  • 08/06-14/06 2015
  • 01/06-07/06 2015
  • 25/05-31/05 2015
  • 18/05-24/05 2015
  • 11/05-17/05 2015
  • 04/05-10/05 2015
  • 13/04-19/04 2015
  • 06/04-12/04 2015
  • 30/03-05/04 2015
  • 23/03-29/03 2015
  • 16/03-22/03 2015
  • 09/03-15/03 2015
  • 02/03-08/03 2015
  • 23/02-01/03 2015
  • 16/02-22/02 2015
  • 02/02-08/02 2015
  • 26/01-01/02 2015
  • 19/01-25/01 2015
  • 12/01-18/01 2015
  • 05/01-11/01 2015
  • 22/12-28/12 2014
  • 15/12-21/12 2014
  • 08/12-14/12 2014
  • 24/11-30/11 2014
  • 17/11-23/11 2014
  • 27/10-02/11 2014
  • 13/10-19/10 2014
  • 06/10-12/10 2014
  • 29/09-05/10 2014
  • 22/09-28/09 2014
  • 15/09-21/09 2014
  • 08/09-14/09 2014
  • 01/09-07/09 2014
  • 25/08-31/08 2014
  • 18/08-24/08 2014
  • 11/08-17/08 2014
  • 04/08-10/08 2014
  • 28/07-03/08 2014
  • 21/07-27/07 2014
  • 14/07-20/07 2014
  • 07/07-13/07 2014
  • 30/06-06/07 2014
  • 23/06-29/06 2014
  • 16/06-22/06 2014
  • 09/06-15/06 2014
  • 02/06-08/06 2014
  • 26/05-01/06 2014
  • 19/05-25/05 2014
  • 05/05-11/05 2014
  • 28/04-04/05 2014
  • 21/04-27/04 2014
  • 14/04-20/04 2014
  • 07/04-13/04 2014
  • 31/03-06/04 2014
  • 24/03-30/03 2014
  • 17/03-23/03 2014
  • 10/03-16/03 2014
  • 03/03-09/03 2014
  • 24/02-02/03 2014
  • 27/01-02/02 2014
  • 16/12-22/12 2013
  • 09/12-15/12 2013
  • 28/10-03/11 2013
  • 09/09-15/09 2013
  • 02/09-08/09 2013
  • 12/08-18/08 2013
  • 05/08-11/08 2013
  • 29/07-04/08 2013
  • 15/07-21/07 2013
  • 08/07-14/07 2013
  • 24/06-30/06 2013
  • 17/06-23/06 2013
  • 10/06-16/06 2013
  • 03/06-09/06 2013
  • 27/05-02/06 2013
  • 20/05-26/05 2013
  • 13/05-19/05 2013
  • 06/05-12/05 2013
  • 22/04-28/04 2013
  • 15/04-21/04 2013
  • 08/04-14/04 2013
  • 01/04-07/04 2013
  • 25/03-31/03 2013
  • 18/03-24/03 2013
  • 11/03-17/03 2013
  • 04/03-10/03 2013
  • 25/02-03/03 2013
  • 18/02-24/02 2013
  • 11/02-17/02 2013
  • 29/10-04/11 2012
  • 22/10-28/10 2012
  • 15/10-21/10 2012
  • 01/10-07/10 2012
  • 24/09-30/09 2012
  • 20/08-26/08 2012
  • 13/08-19/08 2012
  • 06/08-12/08 2012
  • 30/07-05/08 2012
  • 23/07-29/07 2012
  • 16/07-22/07 2012
  • 09/07-15/07 2012
  • 02/07-08/07 2012
  • 11/06-17/06 2012
  • 04/06-10/06 2012
  • 21/05-27/05 2012
  • 14/05-20/05 2012
  • 07/05-13/05 2012
  • 30/04-06/05 2012
  • 23/04-29/04 2012
  • 16/04-22/04 2012
  • 09/04-15/04 2012
  • 02/04-08/04 2012
  • 26/03-01/04 2012
  • 19/03-25/03 2012
  • 12/03-18/03 2012
  • 05/03-11/03 2012
  • 27/02-04/03 2012
  • 20/02-26/02 2012
  • 13/02-19/02 2012
  • 06/02-12/02 2012
  • 30/01-05/02 2012
  • 23/01-29/01 2012
  • 16/01-22/01 2012
  • 09/01-15/01 2012
  • 02/01-08/01 2012
  • 24/12-30/12 2012
  • 19/12-25/12 2011
  • 12/12-18/12 2011
  • 05/12-11/12 2011
  • 21/11-27/11 2011
  • 14/11-20/11 2011
  • 31/10-06/11 2011
  • 03/10-09/10 2011
  • 26/09-02/10 2011
  • 05/09-11/09 2011
  • 15/08-21/08 2011
  • 01/08-07/08 2011
  • 25/07-31/07 2011
  • 18/07-24/07 2011
  • 11/07-17/07 2011
  • 04/07-10/07 2011
  • 20/06-26/06 2011
  • 06/06-12/06 2011
  • 30/05-05/06 2011
  • 16/05-22/05 2011
  • 09/05-15/05 2011
  • 02/05-08/05 2011
  • 25/04-01/05 2011
  • 18/04-24/04 2011
  • 11/04-17/04 2011
  • 14/03-20/03 2011
  • 07/03-13/03 2011
  • 28/02-06/03 2011
  • 21/02-27/02 2011
  • 07/02-13/02 2011
  • 31/01-06/02 2011
  • 24/01-30/01 2011
  • 17/01-23/01 2011
  • 10/01-16/01 2011
  • 03/01-09/01 2011
  • 27/12-02/01 2011
  • 13/12-19/12 2010
  • 06/12-12/12 2010
  • 29/11-05/12 2010
  • 22/11-28/11 2010
  • 15/11-21/11 2010
  • 08/11-14/11 2010
  • 01/11-07/11 2010
  • 25/10-31/10 2010
  • 18/10-24/10 2010
  • 11/10-17/10 2010
  • 27/09-03/10 2010
  • 13/09-19/09 2010
  • 06/09-12/09 2010
  • 30/08-05/09 2010
  • 23/08-29/08 2010
  • 16/08-22/08 2010
  • 09/08-15/08 2010
  • 02/08-08/08 2010
  • 26/07-01/08 2010
  • 19/07-25/07 2010
  • 12/07-18/07 2010
  • 28/06-04/07 2010
  • 21/06-27/06 2010
  • 24/05-30/05 2010
  • 17/05-23/05 2010
  • 10/05-16/05 2010
  • 03/05-09/05 2010
  • 26/04-02/05 2010
  • 19/04-25/04 2010
  • 12/04-18/04 2010
  • 05/04-11/04 2010
  • 29/03-04/04 2010
  • 22/03-28/03 2010
  • 15/03-21/03 2010
  • 08/03-14/03 2010
  • 01/03-07/03 2010
  • 22/02-28/02 2010
  • 15/02-21/02 2010
  • 08/02-14/02 2010
  • 01/02-07/02 2010
  • 25/01-31/01 2010
  • 18/01-24/01 2010
  • 11/01-17/01 2010
  • 04/01-10/01 2010
  • 28/12-03/01 2016
  • 21/12-27/12 2009
  • 14/12-20/12 2009
  • 07/12-13/12 2009
  • 30/11-06/12 2009
  • 23/11-29/11 2009
  • 16/11-22/11 2009
  • 09/11-15/11 2009
  • 02/11-08/11 2009
  • 26/10-01/11 2009
  • 19/10-25/10 2009
  • 12/10-18/10 2009
  • 05/10-11/10 2009
  • 28/09-04/10 2009
  • 21/09-27/09 2009
  • 14/09-20/09 2009
  • 07/09-13/09 2009
  • 31/08-06/09 2009
  • 24/08-30/08 2009
  • 17/08-23/08 2009
  • 10/08-16/08 2009
  • 20/07-26/07 2009
  • 13/07-19/07 2009
  • 06/07-12/07 2009
  • 29/06-05/07 2009
  • 22/06-28/06 2009
  • 15/06-21/06 2009
  • 01/06-07/06 2009
  • 25/05-31/05 2009
  • 18/05-24/05 2009
  • 11/05-17/05 2009
  • 04/05-10/05 2009
  • 27/04-03/05 2009
  • 20/04-26/04 2009
  • 13/04-19/04 2009
  • 06/04-12/04 2009
  • 30/03-05/04 2009
  • 23/03-29/03 2009
  • 16/03-22/03 2009
  • 09/03-15/03 2009
  • 02/03-08/03 2009
  • 23/02-01/03 2009
  • 16/02-22/02 2009
  • 09/02-15/02 2009
  • 02/02-08/02 2009
  • 26/01-01/02 2009
  • 19/01-25/01 2009
  • 12/01-18/01 2009
  • 05/01-11/01 2009
  • 29/12-04/01 2009
  • 22/12-28/12 2008
  • 15/12-21/12 2008
  • 08/12-14/12 2008
  • 01/12-07/12 2008
  • 24/11-30/11 2008
  • 17/11-23/11 2008
  • 10/11-16/11 2008
  • 03/11-09/11 2008
  • 27/10-02/11 2008
  • 20/10-26/10 2008
  • 13/10-19/10 2008
  • 06/10-12/10 2008
  • 29/09-05/10 2008
  • 22/09-28/09 2008
  • 15/09-21/09 2008
  • 08/09-14/09 2008
  • 01/09-07/09 2008
  • 18/08-24/08 2008
  • 11/08-17/08 2008
  • 04/08-10/08 2008
  • 28/07-03/08 2008
  • 21/07-27/07 2008
  • 14/07-20/07 2008
  • 07/07-13/07 2008
  • 30/06-06/07 2008
  • 23/06-29/06 2008
  • 16/06-22/06 2008
  • 09/06-15/06 2008
  • 02/06-08/06 2008
  • 19/05-25/05 2008
  • 12/05-18/05 2008
  • 05/05-11/05 2008
  • 28/04-04/05 2008
  • 21/04-27/04 2008
  • 14/04-20/04 2008
  • 07/04-13/04 2008
  • 24/03-30/03 2008
  • 17/03-23/03 2008
  • 10/03-16/03 2008
  • 03/03-09/03 2008
  • 25/02-02/03 2008
  • 18/02-24/02 2008
  • 11/02-17/02 2008
  • 04/02-10/02 2008
  • 28/01-03/02 2008
  • 21/01-27/01 2008
  • 14/01-20/01 2008
  • 07/01-13/01 2008
  • 31/12-06/01 2008
  • 17/12-23/12 2007
  • 03/12-09/12 2007
  • 26/11-02/12 2007
  • 29/10-04/11 2007
  • 01/10-07/10 2007
  • 17/09-23/09 2007
  • 10/09-16/09 2007
  • 03/09-09/09 2007
  • 27/08-02/09 2007
  • 13/08-19/08 2007
  • 06/08-12/08 2007
  • 30/07-05/08 2007
  • 23/07-29/07 2007
  • 16/07-22/07 2007
  • 09/07-15/07 2007
  • 02/07-08/07 2007
  • 18/06-24/06 2007
  • 11/06-17/06 2007
  • 28/05-03/06 2007
  • 28/11-04/12 -0001

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !

    Archief
  • Alle berichten


    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!