STELLANTIS ZEGT JOINT-VENTURE OP MET GAC VOOR BOUW VAN JEEP
Het hing la in de lucht in juli van dit jaar, maar nu heeft ceo Carlos Tavares van Stellantis de knoop doorgehakt. De joint-venture met de Chinese "Guangzhou Automobile Group" (GAC) neemt nu een einde met de bouw van "Jeep" in China. Stellantis dat liefst veertien merken onder zijn vleugels heeft, is ook zinnens Peugeot en Citroën weg te trekken uit China. De groeiende invloed van o.a. Byd en Geely met vele modellen in Europa is één van de redenen om wat terughoudender te zijn. Of Stellantis erin zal slagen alleen vanuit Europa en Amerika auto's in te voeren in China, nu de grootste automarkt ter wereld, is een open vraag. De Chinese- én Arabische invloed in het Westen neemt zienderogen toe. Zojuist hebben de Arabieren de Zwitserse bank "Crédit Suisse" van de ondergang gered, of het Chinese Geely - eigenaar van Volvo - heeft zich voor net geen 10% ingekocht in Aston Martin, maar ook voor evenveel in Mercedes... In het Avondland wordt het zichtbaar vroeger donker. Voor wie niet stekeblind is. (wr)
STOFFEL VANDOORNE RESERVERIJDER BIJ ASTON MARTIN IN 2023
De keuze van Aston Martin is op Stoffel Vandoorne gevalllen als reserve- én testrijder voor 2023. Daarmee komt onze landgenootnonieuw in contact met de nu 41-jarige Fernando Alonso die aan de zijde van Lance Stroll het WK rijdt. Aston Martin, ovreind gehouden door Arabisch, Chinees (Geely- eigenaar van o.a. Volvo) en Duits kapitaal, hoopt met Alonso veel ervaring maar wellicht ook veel agressiviteit binnen de halen. Toen Stoffel Vandoorne met de Spanjaard bij Mc Laren reed was hij de enige van de twee die een WK-punt voor de legendarisce renstal kon behalen. Hij kreeg er stank voor dank voor... Vorig jaar werd de West-Vlaming wel wereldkampioen in de Formula E met Mercedes. In 2023 combineert hij dus de elektrische éénzitters met testwerk voor Aston Martin. (wr)
VERSTAPPEN KLOPT SCHUMACHERS RECORD MET 14DE SEIZOENZEGE IN MEXICO
Max Verstappen reed van start tot finish aan de leiding in de GP van Mexico. Lewis Hamilton vergiste zich voor de derde keer op rij om voor hard's te kiezen. Het kwam hem andermaal niet goed uit.
MAX VERSTAPPEN VESTIGT NIEUW SEIZOENSRECORD MET 14de ZEGE IN MEXICO
Met een nieuwe dominante overwinning in de GP van Mexico verbetert de Hassaeltse F1 coureur het record van Michaël Schumachet om in één seizoen 14 GP' te behalen. De Limburger reed van start tot finish aan de leiding en zevenvoudig wereldkampioen Lewis Hamilton vergiste zich andermaal in de harde bandenkeuze..
RUSSEL - MERCEDES - SNELSTE VOOR HAMILTON IN FP3 IN MEXICO
Terwijl alle teams de straf van Red Bull voor het overschrijden van het budgetplafond een "lachertje" vinden, roert er ook wat rond die zwarte vlag met die oranjebol in het midden. Die dient om een coureur ervan te verwittigen dat hij met een onveilige auto rond rijdt en die de volgende ronde in de pits moet laten herstellen of opgeven. Bij de loshangende spiegel aan Alonso's Alpine is die vlag niet gezwaaid, waardoor Haas klacht ingediend heeft. De Spanjaard kreeg 30" straftijd die nadien zijn ingetrokken. Dat kwam omdat in eerdere races de vlag wél werd gezwaaid voor ietwat mindere defecte attributen...Ander nieuws is ook dat de Nederlander Nick De Vries in Abu Dhabi zijn F1-testdebuut zal maken bij Alpha Tauri.
De derde vrije oefeningen zijn gedomineerd door de Mercedessen van George Russel en Lewis Hamilton. Max Verstappen werd derde. Mick Schumacher stal met de Haas andermaal de show door met een spin kortstondig een gele vlag uit te lokken. Sergio Pérez rijdt voor eigen publiek en wordt als het ware in de Autodromo Hermanos Rodriguez door tienduizende juichkreten naar voor geschreeuwd. Of de Mexicaan zondag zijn thuis-GP zal winnen is een andere vraag. Mogelijk geeft hij er straks in de kwalificaties om de "pole" er een eerste aanduiding naar. Daarbij niet vergeten dat dit keer Mercedes met zevenvoudig wereldkampioen Lewis Hamilton en "de zoon van de Bliksemgod", George Russell hun visitekaartje hebben afgegeven. (Walter Rombauts)
GEORGE RUSSEL - MERCEDES - SNELST IN DOOR PIRELLI OPGELEGDE F2 IN MEXICO
Het is natuurlijk plezant voor Mercedes zich bovenaan de tweede vrije oefeningen te zien. Maar de de hele tweede Free Practiec 2 stond onder Pirelli-regie, om niet het woord "dominantie" te gebruiken. De Italiaanse banden gigant wilde, geheel door haar eigen opgelegde, programma de "nuances" leggen tussen de nu zachte "C3" om snelle tijden te zetten, maar over korte race-afstand. Ze voegden er nog een "C4" nuance voor 1923 aan toe. Dus als dit wordt goedgekeurd wordt de bandenstrategie volgend seizoen nog moeilijker... In FP2 zorgde Charles Leclerc - Ferrari - voor een spectaculaire crash die 12' minuten rijtijd koste. Naar het einde toe van de saaie sessie blokkeerde ook Zhou in het stadium en die eerste gele en dan rode vlag gaf de Amerikaanse koersdirectie nog eens de toelating het einde te vervroegen. Morgen is er de FP3 en de Kwalificaties.
De Spanjaard Carlos Sainz heeft in zijn Ferrari in 1'20"707 de snelste tijd gereden. Staks is er de FP2. Door de Nieuw-Zeelander Lawson wiens Haas blokkeerde in het Stadion lokte Rode vlag uit waardoor de FP1 twee minuten van de FP1 in racetijd zag afgepitst. Ziets zal de Amerikaanse eigenaars van de F1 het minste van hun zorg wezen.
Gelegen op 2240 meter boven de zeespiegel iin Mexico City mogen de teams zich gelukkig prijzen dat er een fikse turbo mee de verbrandingskamers vult. Anders zouden ze heel wat van hun 750 kW/1000 pk in de motor (ICE + EM) samen verliezen. Nu is ook hier weer Max Verstappen faboriet en in het geval hij wint dan verbreekt hij met veertien zege's het record van Michaël Schumacher. Dat is dan het hoogste aantal GP-zege's dat in één seizoen is behaald. Uiteraard gaat de strijd om de vierde plaats bij de constructeurs voort met Alpine (144 punten) en Mc Laren (138). Zondag kijken.
De 81-jarige Derek Bell is samen met Jochen Mass, Bernd Schneider en Hans Joachim-Stück hét aandachtspunt in Leipzig waar 40 jaar Porsche 956 en 962 wordt herdacht. Het zijn wellicht de meest succesvolle groep-C renwagens uit de geschiedenis. Derek Bell won met Jacky Ickx tweemaal de "24 Uren van Le Mans" In 1981 en 1982.
SAINZ - FERRARI - HAALT DERDE POLE BINNEN IN AUSTIN
De kwalificaties:
1. Carlos Sainz (Ferrari) 1'34"356
2. Charles Leclerc (Ferrari) 1'34"421 + 10 plaatsen startgrid omwille van gewijzigde motor
3. Max Verstappen (Red Bull) 1'34"448
4. Sergio Pérez (Red Bull) 1'34"645
5. Lewis Hamilton ( MercedesW13) 1'34"947
Alonso kreeg ook een gridstraf van - 5 plaatsen, de FIA is wereldkampioen in straffen en boetes. Zou hun nazi-verleden (het Vichy-regime-Balestre) nog altijd duren...
DIETRICH MATESCHITZ, BEDENKER VAN RED BULL ENERGIE-DRANKJE OVERLEDEN
Een kwart eeuw geleden maakte ik kennis met een "Red Bull"-energiedrankje aan de oevers van de Donau in Budapest. In mijn gezelschap kon Nico Van Hee, een héél toffe en plichtsgetrouwe journalist van het toen échte "Laatste Nieuws" het wel smaken. En naar de voorbije kwarteeuw is gebleken iedereen. Hij was een Oostenrijker, autosportliefhebber, tot op het bot. Hij hernieuwde De GP van Oostenrijk op zijn Spielberg, het Red Bull-circuit in Oostenrijk. Zijn Red Bull-team, met alle grote heren als Vettel, Christan Horner, Marc Webber, zéér bijzonder Max Verstappen en vooral de familie Verstappen-Kumpen, Sergio Pérez, Adrian Newey en teambaas Christian Horner en Helmut Marko, is een bijzondere groep geworden in de top avn de Formule 1
Mijn bescheiden "deelname" in het verlies van deze Grote 78-jarige Reus is in het wereldtoneel nog geen nanomoment waard. In feite zou ik een eeuwige "innige deelneming" willen uiten omdat hij behoort tot de mensen die de autosport op weergaloze wijze hebben gediend. Bertrand Gachot, de Luxemburgse Belg heeft hem nagedaan. Met het energiedrankje "Hype". Bertrand behaalde niet de status van Dietrich Mateschitz, maar als hij het kopje komt te leggen zoals iedereen, laat hij prachtige luxejachten na in Marbella. Waar niks mis mee is. Op voorwaarde dat je d'r in je leven iets voor hebt gedaan. Dat moeten we vandaag in de grootste nederigheid toeschrijven aan Dietrich Mateschitz. Een monument. (wr)
LECLERC - FERRARI - ONWEZENLIJK SNELSTE IN FP2 IN AUSTIN DOOR...PIRELLI
Vroeger, toen een GP nog een heroïsche betekenis had en de doden en de gewonden eerder werden geteld dan nu de gridstraffen omdat motoren worden gewisseld, was een coureur een persoonlijkheid. Ik ga u de lijst van de "Killing Years" besparen maar kan het niet laten dat de hele FP2 in het teken stond van de - veilige - Pirellibanden - voor 2023. Daarom staat bijvoorbeeld een Mick Schumacher met de vijfde snelste tijd. Terwijl hij Haas alleen maar miljoenen aan vernieling heeft gekost. Omdat Papa natuurlijk Michaël heette...Om geen enkele andere reden. Maar vroeger was de elite er ook. Maar zonder die belachelijke show-allures van vandaag. Charles Leclerc in zijn Ferrari was de snelste. Wonderbaarlijk genoeg sloeg de ook al aftandse Daniël Ricciardo erin van via Mc Laren een Mercedes-motor binnen de eerste vijf te wringen. Wat gridstraffen betreft, Pérez en Zhou hebben er elk vijf plaatsen achteruit opzitten wegens motorwissel.
De FIA heeft een voorstel tot bestraffing gedaan aan Red Bull. Een soort "dading" zouden wij in de Belgische rechtspraak zeggen omwille van een wederzijds onoplosbaar conflict. Benieuwd wat er uit komt. Technisch is de F1 verloren domein, het showgedeelte heeft de bovenhand. Dat zie je zeker aan die Belg die zich Nederlander noemt en uit de familie Verstappen-Kumpen komt. Enige nederigheid zou passen. Maar Max Verstappen is vandaag de beste autocoureur. Vergelijkbaar al met Senna als mens ? Hun leven is zwaar, vol verplichtingen, moeilijk om luxe te torsen. Maar stel dat je dat kan, vooral jezelf overwinnen, dan pas keren we weer naar de GROTE elite, waar ook zonde en ontucht was, maar gentlemens-agreement niet met een contract maar met een stevige handdruk beklonken waren. Morgen is er de FP3 en de kwalificatie voor de pole. Dat de corrupste mogen winnen ! Red Bull ? (wr)
Omdat de nieuwsgaring en persoonlijke vrije meningsuiting op dit Seniorenblog niet meer van tel is, stop ik Walter Rombauts, na 13 jaar te hebben mogen genieten van de genialiteit van Pascal Vyncke met hier nog berichten te plaatsen. Ik ga rust nemen en laten voor wat de wereld ervan heeft gemaakt. Dank aan alle mogelijke uiteenlopende bezoekers/bezoeksters/genderbepalende- voor mogelijke belangstelling. Ik wens IEDEREEN het allerbeste toe en "let it be" in mooi Vlaams gezegd. U zal mij dus gewoonweg in de "ranking" - ook puur Vlaams of Nederlands - zien verdwijnen. Dit Seniorenblog heeft geen eerlijke telling, laat staan enige communicatie mogelijkheid. Walter's Auto Cahiers zijn bij deze dichtgeklapt en opgeborgen. (Walter Rombauts)
CARLOS SAINZ - FERRARI - ZET VERSTAPPEN EEN NEUS IN FP1 IN TEXAS
Met vijf nieuwkomers in de eerste vrije trainingen, na amper acht minuten geel en twee minuten rood door Giovinazzi die crashte in bocht 6 was de hele bedoening maar een saaie boel. Gelukkig is er het budgetplafond en het feit dat de FIA heeft toegegeven dat de wedstrijdleiding in Suzuka fout was met de kraanwagen omdat ze Pierre Gasly's pitstop hadden gemist...! In de tiende keer dat in Austin de GP van de Verenigde Staten wordt gereden voelde je de verwarring die momenteel heerst in de F1. Op een gegeven moment, zo ongeveer na een haldf uur tuffen, zag zevenvoudig wereldkampioen Lewis Hamilton zowaar een zekere Logan Sargeant (Williams) voor zich uitrijden. Het maakte zoveel adrenaline in hem los dat hij begon te vlammen en uiteindelijk derde achter aartsrivaal Max Verstappen werd.
De media noemt Verstappen al wel tweevoudig wereldkampioen, maar dit jaar is het wel zijn eerste keer dat hij legaal die titel behaalt. Want de over-uitgave van Red Bull van $7,2 miljoen dollar in 2021 kan die Red Bull ook voor dit seizoen beter hebben gemaakt... Welke sanctie voor Red Bull. Hoewel de familie Verstappen-Kumpen de pers niet onbekend is, laat dit blogje het in het midden. Benieuwd naar wat een verzwakte FIA op alle gebied, hierop zal antwoorden. Straks zijn er de tweede vrije trainingen, als Europa al lang slaapt, zat is of aan de cocaïne is. Het Westen waar de zon ondergaat voor de burger en nooit meer zal opkomen zoals de zeventig mooiste jaren uit de geschiedenis zullen geweest zijn. Daarvoor moet men naar het Oosten, waar waanzin en genialiteit, of omgekeerd, nog geen levenspartners zijn. (Walter Rombauts)
PORSCHE 910 GEEFT MAGNEETKRACHT AAN CLASSIC EVENT WAREGEM
Na een coronabreak van twee lange jaren is "Waregem Oldtimer Event" met nooit verloren glans weer terug. Dit puristen-treffen gaat door op vrijdag 28, zaterdag 29 en zondag 30 oktober eerstkomend. De bezoeker zal er een schatkamer op autogebied ontdekken, een pint kunnen pakken en een stukje eten, tot zelfs zijn oldtimer laten taxeren - via reservatie - door specialist Gert Beets van "Classic Car Survey". Geen enkel "sujet" wordt uit de weg gegaan en er staat zelfs de "Vaillante Grand Défi" op ware grootte. "Le Grand Défi" was het eerste boek van meester tekenaar én autosportkenner Jean Graton. "De Grote Uitdaging" was voor hem de start om een ongeziene stripalbums geschiedenis te laten schrijven in de autowereld.
Eén van de meest opmerkelijke auto's die er zullen zijn, is de Porsche 910 de opvolger van de al even legendarische Porsche 906 waarvan de toen 28-jarige kleinzoon van Ferdinand Porsche, waar in 1966, de twee jaar geleden overleden Ferdinand Piëch er 50 stuks van liet maken om te voldoen aan de toen geldende FIA-reglementen voor sportwagens. Volgens de organisatoren van "Classic Event Waregem" zijn 23 stuks van de 910 vervaardigd, waaronder inderdaad een drietal "straatversies". In mijn archieven zouden er slechts 15 van zijn gemaakt. Mogelijk ben ik achterop geraakt. Maar alleen daarvoor zou je al magnetisch worden aangetrokken naar de Waregem Expo om met de bezitters van een groene Porsche 910 - AE Cars - van gedachte en cijfers te wisselen. Geen enkele purist of noem het een autogek, mag deze ontmoeting op het einde van de maand missen !
Wat die Porsche 910 (580 kg voor 150 kW/200 pk !) nog betreft, één van de opmerkelijkste overwinningen van deze sportwagen was in 1966 in de Targa Florio. Nadat alle fabrieks-Porsche's met 1991 cm³ zescilinder boxermotor de duimen moesten leggen, wonnen Willy Mairesse en Gerhard Muller met een privé "910" de race. Niet meer zo jonge mensen moeten zich het heroïsche leven van Willy Mairesse nog herinneren. Hij was de ploegmaat van "Beurlys", Jean Blaton, de eerste schoonvader van Jacky Ickx. "Beurlys" overleed op 91-jarige leeftijd in 2021 en nu is er een "Beurlys Trofee" voor de verdienstelijke Belgen in de 24 Uren van Le Mans.
Maar Willy Mairesse, geboren in Arlon, bracht het eerder tot fabriekspiloot bij Ferrari. Hij won in F2 bijvoorbeeld ook de derde GP van Brussel met Ferrari. In een GP van België raakten hij en Taylor zich en werd Willy met derde-graads-brandwonden verhakkeld opgenomen. Na zes maanden revalidatie kwam hij terug en won met "Beurlys" de 1000 km van de Nürburgring, de oude Groene Hel wel te verstaan. Ook lag hij met John Surtees in een Ferrari P4 14 uren voorop in de 24 Uren van Le Mans 1963.
Bij een tankbeurt morsten de mecaniciens benzine. Mairesse vertrok en in "Hunaudières" vatte de rode bolide vuur. Willy weer helemaal verbrand ! Maar daarna toch nog terugkomen. Met een gele Ford GT40 tegen Jacky Ickx in een Lola-Ford. Dan de ene sneller, dan weer de andere. Jacky Ickx werd de grootste en Willy kon niet meer verder rijden. Samen met een vrouwenkwestie heeft hij zich in een appartement in Oostende door het hoofd geschoten. Dat schiet allemaal door mijn hoofd met die Porsche 910 opnieuw aangekondigd te zien. Zo zal ieder van die auto's op het "Classic Event Waregem" geschiedenis en nostalgie oproepen. Puur beleven. (Walter Rombauts)
Terwijl Elon Musk een lithium-raffinaderij wil bouwen in Texas om de bevoorrading te bestendigen, gaan daar morgen in Austin de eerste vrije oefeningen voor de GP van Amerika door. Max Verstappen is niet alleen favoriet om de coureur te worden die in één seizoen de meeste GP's heeft gewonnen, maar samen met zijn ploegmaat Sergio Pérez moet hij zien dat zondag Red Bull de wereldkampioenstitel van de Constructeurs binnen haalt. Charles Leclerc heeft kijkt nu al tegen een ferme gridstraf op omdat hij een motor "versie 2023" testte. De Monegask heeft er dit seizoen al vijf versleten...
De FIA heeft een nieuwe regel ingevoerd. Wie om welke reden dan ook tijdens een training of kwalificatie uit zijn auto stapt, wordt per direct als "DNF", Do Not Finish, gekwalificeerd en wordt voor het verdere verloop uitgesloten. Die regel is geïnspireerd omdat George Russell uit zijn Mercedes stapte om te gaan kijken hoe het met de Chinees Guanyu Zhou gesteld was toen die tussen de bandenmuur en de circuitmuur was beland in de startfase van de GP van Engeland in Silverstone.
Over de juiste stand van zaken over de meer besteding van $7,2 miljoen dan het maximum budget door Red Bull en de kwestie van de takelwagen op Suzuka waardoor Pierre Gasly bijna een herhaling beleefde van editie 2014 toen Jules Bianchi zich tegen zo'n ding dood reed, is nog geen klaarheid. Om al die redenen is er onrust tussen de teams onderling. Vooral Gunther Steiner van Haas eist sancties tegen Red Bull. Zevenvoudig wereldkampioen Lewis Hamilton is op zijn beurt ook kritisch over het gebrek aan daadkracht van de FIA inzake de straffen voor het overschrijden van het plafondbudget door vooral Red Bull.
Ondertussen is bekend dat de FIA een strafvoorstel aan Red Bull heeft gedaan. Teambaas Christian Horner zou daar vrijdagnamiddag tijdens een speciale persconferentie een antwoord op formuleren. De inhoud van het FIA-voorstel is nog niet uitgelekt. (Wlter Rombauts)
AUTOSALON PARIJS: MENSEN WILLEN NIET ECHT EEN ELEKTRISCHE AUTO
Op het nu aan gang zijnde Autosalon van Parijs gaan meer en meer bezorgde stemmen op van meerdere merken - o.a. Toyota en Stellantis - rondom de elektrische auto, afgekort "EV". De nu gefabriceerde EV's richten zich vooral naar de hogere klasse en zijn gemakkelijk als firmawagens te verantwoorden. Maar voor de modale automobilist blijft de gemiddelde aankoopprijs te hoog en bovendien vreest hij - terecht - de ongemakken wegens het ontbreken van een evenwichtige laadstructuur. Ondertussen komen meerdere Chinese EV's zich aandienen op de Europese markt, vaak tegen een aantrekkelijke prijs. In die mate zelfs dat kan worden afgevraagd of het geen dumpingprijzen zijn...? Om nadien als het merk zoals bijvoorbeeld BYB nu recent ingeburgerd geraakt waarna de prijs wordt verhoogd.
Mocht stilaan blijken dat de middenklasse zich geen nieuwe auto meer kan veroorloven wegens te duur, te ingewikkeld in gebruik, dan dreigen de huidige automobilisten langer met hun auto te zullen rijden. Met een verbrandingsmotor die volgens Europa vanaf 2035 verboden is in de autoverkoop. Als Europa die dure, ingewikkelde techniek aan zijn burgers blijft opdringen, kan dat een directe repercutie hebben op de huidige autoproductie. Carlos Tavares, CEO van het in 2021 opgerichte Stellantis dat 13 merken verenigt, zei in een druk bijgewoonde persconferentie dat als de Europese markt van 13 naar 10 miljoen exemplaren zakt, het niet ondenkbaar is dat een tien tot vijftiental autofabrieken zullen moeten sluiten.
Voor de 282.000 werknemers die alleen Stellantis al heeft, vermeerderd met alle andere merken, zou dat een sociaal bloedbad inleiden dat zijn weerga in de autogeschiedenis niet kent. Het chiptekort, de run naar zeldzame aardmetalen die nodig zijn voor de batterijen, en daar bovenop nog eens de oprukkende horde aan Chinese - goedkope - EV's is momenteel een bedreiging voor de hele wereld. Waarbij de politici vergeten dat als alle Otto- en Dieselmotoren héél binnenkort op synthetische brandstof zullen draaien, met uitstoot ZERO, de hele geforceerde elektrificatie een maat voor niets is geweest. Waterstof maakt nu al zijn opwachting. Hyundai, Toyota, BMW, Mercedes en andere Mazda's kunnen u nu direct een H2-auto verkopen. Alleen blijft de bevoorradingsketen, net als elektrisch, het heikele punt. Mensen weten vandaag niet meer welke auto ze moeten kopen en blijven dus bij hun "oude" die van gemiddeld 12 naar mogelijk 20 jaar dienst zal doen. Mensen willen geen EV, dat is in Parijs wel duidelijk geworden. (Walter Rombauts/Foto:Renault)
TOT NU TOE ZIJN FIA-STRAFFEN NIET BEKEND VOOR BUDGET-OVERSCHRIJDING IN F1
Volgens het rapport van de FIA zou de budgetoverschrijding met $7,2 miljoen of zo'n 5% bovenop de $145.000.000 die voor 2021 was ingesteld voor iedereen "een kleine" inbreuk zijn geweest. Team principal van Red Bull liet uitschijnen dat het te wijten was aan de gratisch lunches die de 1000 medewerkers in Engeland krijgen, een vergeten post dus. Anderzijds kwam dan weer topingenieur Adrian Newey in beeld rond de vraag of die voor eigen rekening werkt ofwel op de loonlijst staat van Red Bull. In ieder geval is 7,2 dollar erover niet niks. En gezien het bedrog dat in de laatste race van 2021 is gebeurd ten nadele van Lewis Hamilton als coureur - Mercedes behaalde wel zijn achtste titel sinds 2014 - is de woede ronduit daarrond niet bekoeld.
Met het naar de GP van USA te kabbelen volgende zondag in Austin, vraagt iedereen zich af welke straffen de FIA voor Red Bull in petto heeft. Christian Horner die Sebastien Vettel vier keer wereldkampioen zag worden sinds 2007 in zijn Red Bull, is geen doetje. Maar dat is Toto Wolff ook niet. Die heeft al gewaarschuwd naar de FIA toe dat als er niet snel zware sancties worden getroffen tegen Red Bull en Aston Martin (die iets minder heeft gezondigd) Mercedes het budgetplafond op zijn beurt en bij wijze van contestatieook gaat overschrijden.
Volgens Toto Wolff kan dit allemaal straffeloos en kan je met $7,2 miljoen méér, heel wat aan de auto verbeteren. Het is een eerste serieuze krachtmeting voor de nieuwe FIA-president Mohammed Ben Sulayem. De "Fédération Internationale de l'Automobile" lijkt in beslissingsrecht en het toepassen van reglementen wat af te kalven. Recent voorbeeed is nog het takelwagen-incident in Japan waar Pierre Gasly zou kunnen de dood ingereden zijn zoals Jules Bianchi in 2014 in datzelfde Suzuka. Misschien eerder die zaken oplossen dan een verbod op het dragen van kleine juweeltjes streng te handhaven. (Walter Rombauts)
HOE ASTON MARTIN ER WEER BOVENOP WORDT GEHOLPEN, OOK IN DE F1
Dat Fernando Alonso volgend jaar als oudste coureur in het veld bij Aston Martin gaat rijden is een goede zaak voor het zieltogende merk. De Spanjaard kan Lance Stroll, zoon van eigenaar Lawrence Stroll, veel bijbrengen en ook de ingenieurs zullen naar hem luisteren. Maar Lawrence Stroll is ook eigenaar van het automerk Aston Martin en bezit daarin 19% via zijn Yew Tree Consortium. Toen op 29 september jl Porsche op de beurs ging kwam de armoede van Aston Martin zowat op alle gebied boven water.
Het historische merk, dat al meerdere keren failliet ging, torste op het moment van Porsche's beursgang een schuldenlast van 1,2 miljard pond waarover het dit jaar 195 miljoen pond aan rente moet betalen. In de autowereld wordt Aston Martin vaak in één adem genoemd met Porsche en Ferrari. Maar als men de verkoopcijfers bekijkt zien die er als volgt uit: Porsche verkoopt 300.000 auto's per jaar, Ferrari 15.000 maar die gelden allemaal als een eens zo dure exclusiviteit. Aston Martin verkoopt...6000 stuks.
Toch wil eigenaar Lawrence Stroll een nog exclusievere uitstraling aan Aston Martin geven. Hij doet dat voor een deel door in de F1 aanwezig te zijn, maar ook door recent die hypercar, de Valkyrie op 50 stuks te maken en die 5,8 miljoen Euro kost... Over deze auto ga ik het nog apart hebben. Vervolgens wil hij ook nog een elektrische Aston Martin uitbrengen. Dus de man is minstens dynamisch ambitieus maar ziet vers geld graag aankomen. De Chinese autobouwer Geely, eigenaar van Volvo en Lotus en hebbende een participatie van 9,7% in Mercedes-Benz, heeft een tijd geleden al een kapitaalinbreng aan Aston Martin aangeboden. Lawrence Stroll stuurde Geely wandelen.
Hij rekende erop dat het Saoedisch Arabische staatsinvesteringsfonds PIF met zijn 18,7% inbreng in Aston Martin wel voldoende zou zijn. Overigens had ook Mercedes-Benz al een duit in het Aston Martinzakje gedaan ter waarde van 9,7%. Wonderbaarlijk genoeg maakte plots het Chinese Geely, die ook de elektrische Polestar bezit, een betere indruk op Lawrence Stroll en liet de bigboss van Geely, Li Shufu 8% participatie nemen in Aston Martin, vooral met het doel Geely's kennis te gebruiken om een elektrische Aston Martin te maken. Deze e-Aston zou een SUV worden en de verkoop van het merk moeten de hoogte injagen.
Het gekke aan heel het verhaal is dat de Westerse autowereld stilaan als een koek naar Arabië en China afglijdt. Want datzelfde Geely heeft ook 9,7% in Mercedes-Benz opgebouwd. En uitgerekend nu komt het Japanse Nissan met het nieuws dat de Renaultinvloed van de Alliantie moet worden teruggeschroefd. Gereflecteerd op de Formule 1 zien we dat de races meer de Aziatisch- en Arabische kant op gaan. Dat is een intentie van de nieuwe eigenaars sinds maart 2017, met name het Amerikaanse Liberty Media. Meteen kan worden afgevraagd of de nieuwe President van "Fédération Internationale de l'Automobile", Mohammed Ben Sulayem, een puur al dan niet gelukkig toeval is.
In ieder geval staat zoon Lance Stroll volgend seizoen met zijn Aston Martin naast die van Fernando Alonso. En nu nog iets over die hypercar Valkyrie, "powered by...Red Bull Advanced Technolgies" en waarin de grootmeester van aerodynamica Adrian Newey meer dan een vinger in het project heeft gehad. De auto is in wezen een Formule 1 waarmee je op de straat mag rijden. Zoals ook Mc Laren dat heeft gedaan. Hij wordt aangedreven door eeen V8 Hybrid die 845 kW of 1150 pk uitspuwt. Het spreekt voor zich dat alleen héél rijke mensen zoiets kunnen kopen. Weerom richting de Arabische Emiraten en enkele héél rijke Chinezen... Hij zou pas in 2025 op de weg te zien zijn. (Walter Rombauts/Foto: Aston Martin)