RED BULL HEEFT BUDGETPLAFOND IN 2021 OVERSCHREDEN, STRAF NOG NIET GEKEND
De FIA heeft bekendgemaakt dat Red Bull in 2021 het budgetplafond van $145.000.000 heeft overschreden. Red Bull-bazen Christian Horner en Helmut Marko (77) gaan dat rapport uitpluizen en er zich met alle middelen tegen verdedigen. De straf(fen) die de FIA verplicht is te geven tegenover de concurrentie van vooral Mercedes en Ferrari zijn nog niet gekend. Er zal echter geen mens het wagen de - gestolen - eerste wereldtitel van Max Verstappen af te pakken, gezien de Limburger dit jaar meer dan "regulier" zijn eerste legale titel behaalde. Overigens wordt een overschrijding van maar 5% van het hoger genoemde budget ($7,25) een "kleine" overtreding genoemd door de FIA. Natuurlijk kan die kleine som wel hebben gemaakt dat de Red Bull 18 in 2022 ook nog iets beter was dan de rest. Wordt vervolgd. (wr)
ALPINE OPNIEUW OP VIERDE PLAATS IN HET WK CONSTRUCTEURS
Door de vierde plaats van Esteban Ocon en de zevende van Fernando Alonso heeft Alpine opnieuw de vierde plaats in het WK voor Constructeurs. Ze waren die in Singapore kwijt geraakt aan Mc Laren met Lando Norris en Daniël Ricciardo. Momenteel is de WK-stand als volgt: 1 Red Bull 619 punten, Ferrari 545, Mercedes 387, Alpine 143, Mc Laren 130. (wr)
MAX VERSTAPPEN WINT VERMINKTE GP VAN JAPAN, F1 ONWAARDIG
De GP van Japan startte in de regen, met Max Verstappen aan de leiding. Maar in de eerste ronde al ging Carlos Sainz uit de baan en reed Pierre Gasly tegen 250 km/h bijna op een takelwagen. Gelukkig geen herhaling van 2014 waarin Jules Bianchi dood bleef. Rode vlag en 2 uur 20' later een rollende start achter de safetycar. Max Verstappen is meteen wereldkampioen door de tijdstraf die Cherles Leclerc kreeg. Max zijn tweede titel is de eerste legale. (wr)
Tot mijn niet geringe verbazing eist een zekere Brecht Van Halewijn veel eer op in de "Zoute Grand Prix" die diep in de schulden zit en aan de overheid om subsidies smeekt. In de tijd dat ik voor hem - in moeilijke omstandigheden - wilde werken kon hij niet €1 aan zijn medewerkers betalen. Zijn zogezegde journalistieke loopbaan is gebaseerd op profitariaat. Zoals overigens de meesten van o.a. Hans Van Onsem's "Autosport.be". Gewoon om te stellen dat die mensen helemaal buiten de beroeps-journalistieke sfeer staan, en hun medewerkers niet eens kunnen betalen.
Leraars (Het Laatste Nieuws), Gerechtsmedewerkers (Autosport.be) e.a. brengen alleen fake-informatie. Dat de Belgische Bond voor Beropesjournalisten dit verder laat uitdeinen is mij een raadsel ? De "GP de Knokke" is niets waard in verband met autosport. Wél met autocollectors en rijke verzamelaars. Zoals de Classic Le Mans, maar dàt is andere koek. Ambtenaren vullen het lijstje aan van journalistieke vergifitging, alleen gestoeld op profitaariaat en eigendunk. Remember André Van Steenkiste (ambtenaar bij Ministerie van Economische Zaken, baas Galle), Frans Vermeylen (Het laatste Nieuws) van de familie Van Thillo. Ik stop hiermee de oneindige lijst van fake-journalisten ER bestaat "autosport" en show. Ook in verslaggeving.(wr)
ZONDER BESTRAFFING VOOR INCIDENT MET NORRIS START VERSTAPPEN IN POLE IN JAPAN
In de Q1 van de kwalificaties reed Max Verstappen 1'30"224 en dat was de beste tijd. In Q2 verbeterde ploegmaat Sergio Perez die tot 1'29"925 ! Dat zette de WK-leider en de twee Ferrari-ridders Charles Leclerc en Carlos Sainz aan om sneller te willen in Q3. Maar ook daarin zette Max met 1'29"304 de scherpste tijd en start dus in pole in de GP van Japan. Op voorwaarde dat er geen bestraffing komt vanwege de stewards die goed gezien hebben dat Max Verstappen, met nog 6'04" te rijden in de Q3, de Brit Lando Norris in bocht 15 niet flagrant en gevaarlijk de weg had afgesneden.
Mocht het bij hemzelf zijn gebeurd, de wereld zou te klein zijn, de micro's niet sterk genoeg. Kortom Max Verstappen heeft daar een strafbaar feit gepleegd, gevaarlijk en onsportief. We zijn benieuwd of de stewards sterk genoeg in hun schoenen te staan om "het mannetje dat denkt alles te mogen", op zijn plaats te zetten. We zijn benieuwd.
Tot nader order is er niets gebeurd. Niets van de stewards, en gelukkig ook niet tuusen Verstappen en Norris. Max jongste uitleg is dat hij gas gaf en de achterkant van de auto in overstuur ging omdat zijn banden koud waren. In werkelijkheid reed hij traag op Lando Norris's ideale lijn. Net als Jochen Mass (March-Rothmans) in 1982 in Zolder ook traag op de ideale lijn van...Gilles VIlleneuve (Ferrari) reed. De Canadees eindigde daarbij dood in de bomen die onvergetelijke zaterdag. De stewards hebben voor het geval Verstappen - Norris een "reprimande" gegeven aan Max Verstappen. Begrijpe wie begrijpen kan. (Walter Rombauts/Foto: Alpine)
MAX VERSTAPPEN - RED BULL - HOUDT BEIDE FERRARI'S ACHTER ZICH IN FP3 IN SUZUKA
De kanontijd waarmee WK leider Max Verstappen de twee Ferrari's van Sainz en Leclerc afschoot kwam er pas vier minuten voor het einde van de FP3. De laatste vrije oefeningen voor de GP van Japan die op een droge baan werd gereden waarop de wind echter lelijk thuis hield zodat bij de "set-up" van de auto's er rekening moest mee gehouden worden. Het werd een redelijk monotone afhaspeling waarin George Russell en Lewis Hamilton de Mercedes W13 wel eens voor de camera's reden, maar in de slotsom van de FP3 "the best of the rest" bleven.
Wie wel de glitterspots haalde was opnieuw de Nestor van het veld, de Spanjaard Fernando Alonso (41) die even de snelste chrono klokte maar finaal op P4 schittert. Tot slot is er goed nieuws voor de Nederlander Nyck de Vries die na zijn knalprestatie in Monza met de Williams in 2023 de Fransman Pierre Gasly zal vervangen bij Alpha Tauri. Gasly zelf gaat bij Alpine rijden aan de zijde van Esteban Ocon. Straks zijn er de kwalificaties die altijd onvoorspelbaar zijn. (Walter Rombauts/Foto:Alpine)
MERCEDES (RUSSELL 1 HAMILTON 2) BEHEERSEN NATTE FP2 IN SUZUKA
Liberty Media heeft verschrikkelijke angst van nattigheid, terwijl er die rond die onderneming permanent nattigheid hangt. Daarom weer vertraging voor de FP2 voor de GP van Japan. Ze werd voornamelijk op Intermediairs afgehandeld en Fernando Alonso kon zich niet meer aan de spits waarmaken. Het waren de jonge George Russell en de "oudgediende" Lewis Hamilton die de MercedesW13 bovenaan de tabellen brachten. Dan volgde Max gedwee, permanent klagend over zijn griploze banden...Voor de attractie ging Sergio Perez ook eens van de baan. Uiteindelijk reed Kevin Magnussen zich nog eens onder de aandacht met een vijfde plaats in de Haas. De derde vrije trainingen zijn gepland voor morgenochtend, zaterdag, om 05.00. Je moet van dat circus houden. (wr)
FERNANDO ALONSO - ALPINE - SNELST IN VERZOPEN FP1 IN SUZUKA
Alleen de ark van Noah ontbrak nog. Voor de rest was Suzuka, in de tuin van Honda in Japan, één grote zondvloed. De Spanjaard Fernando Alonso (41) bleek in de Alpine weer de taaiste van allen. Hij zette de snelste tijd neer op uiteraard "full wets" voor zijn landgenoot Carlos Sainz (Ferrari) en diens ploegmaat Charle Leclerc (Ferrari). Ook op de vierde plaats was het een Alpine met jongeheer Esteban Ocon "behind the wheel". Kevin Magnussen zette de Haas op de vijfde plaats en Max Verstappen (Red Bull) toomde zichzelf in en nam genoegen met de veilige zesde rang. De FP2 kondigt zich ook nog nat aan, maar dan zullen er al verschilllen worden gemaakt. Nog een kleine nota, Mick Schumacher reed zijn Haas weer aan diggelen, maar de jongeman kwam er heelhuids van af en maakt het goed. Hopelijk kunnen zijn mecaniciens het vehikel herstellen tegen FP2. (wr)
STRAKS BEGINT DE GP VAN JAPAN MET EERSTE VRIJE OEFENINGEN IN SUZUKA
Normaliter wordt Max Verstappen dit weekeinde tijdens de achttiende race om het WK 2022 wereldkampioen. Wat een heel belangrijk duel wordt is datgene tusssen Mc Laren-Mercedes en Alpine-Renault. De Britse renstal wist zopas in Singapore het Fransqe icoon van de vierde plaats te verdrijven. Uiteraard willen Fernando Alonso en Esteban Ocon die plaats opnieuw in hun bezit krijgen. Het circuit van Suzuka bevindt zich letterlijk aan de uitgang van de Hondafabriek aldaar. Het is een kleine "Nürburgring" die voor heel wat verrassingen kan zorgen. U slaapt wellicht nog als straks om 05.00 uur de motoren aanslaan. Dat is niet erg, Japan ligt, zomeruur inbegrepen, 9 uur ver op ons voor. Het Oosten weet U, waar de zon op komt. De FIA heeft de delikate bespreking van overbudgetering van §145.000.000 door Aston Martin maar vooral bewijsbaar naar Red Bull toe naar maandag verplaatst.
En het Oude Continent dat zijn laatste zonnestralen geniet. Nieuws in de F1 ? Ja dat Aston Martin door Geely, de grootste Chinese autoconstructeur wordt "geholpen" met net geen 10% en dat Saoudi Arabië ook een flinke duit in het zakje doet. Hopelijk kan eigenaar Lawrence Stroll op die manier zijn hypercar "Valkyrie" productierijp maken. Het is een F1 auto die op de weg mag rijden. Zoals een Mc Laren bijvoorbeeld. Om de nood van Aston Martin - andermaal - aan te tonen: Porsche verkoopt 300.000 auto's per jaar, Ferrari 15.000 en Aston Martin 6.000 stuks. Porsche is met zijn beursgang en aandeelwaarde van €90 uitgeroepen tot beste autoconstructeur van Europa en ovetreft daarmee moederbedrijf Volkswagen. Had Ferdinand Piëch, de machtigste automagnaat ooit sinds de échte eerste Ferdinand Porsche, het ooit niet voorspeld ? (Walter Rombauts)
DE OVERSTIJGING VAN HET PLAFONDBUDGET F1 WORDT EEN THRILLER VAN FORMAAT
Niemand kan de oneerlijkheid van Abu Dhabi 2021 vergeten. Aan die eerste wereldtitel van Max Verstappen zal altijd een reukje zijn. Lewis Hamilton, 12" voorop rijdend toen de Safety Car buiten kwam, was naar zijn achtste titel aan het rijden. Koersdirecteur Michaël Masi pastte de SC-regels niet juist toe. Max Verstappen ging net als George Russel zachte banden halen voor de paar ronden die nog te rijden waren. Lewis deed dat niet en dat was zijn fout of die van Mercedes. Max Verstappen wipte direct na het verdwijnen van de SC over Lewis die geen bandenrepliek meer had... Max werd dubieus wereldkampioen 2021. De gevolgen zijn bekend.
Nu wil het toeval dat de moslim Mohammed ben Sulayem de reusachtige, maar in gestalte kleine, Jean Todt, opvolgt als President van de "Fédération Internationale de l'Automobile". Die Arabier begint direct zijn eigen innerlijke kring te vormen op de Place de La Concorde 8 in Parijs. Het toeval (?) wil dat een intieme medewerkster van de teambaas van Mercedes, Toto Wolff, met name Shaila-Ann Rao als Secretaris Generaal van de FIA wordt aangesteld. Een vrouw die àlles weet ! Nu vertelt de actualiteit dat zij het is die de investeringen boven het plafondbudget van Red Bull en in mindere mate ook Aston Martin (een apart verhaal) heeft gelekt. Meer geld mogen besteden dan afgesproken betekent volgens Mattia Binotto van Ferrari een halve, tot een seconde winst.
Dit wordt een oeverloze discussie, maar geeft aan dat Toto Wolff (Mercedes) het regelrechte ONRECHT dat zijn merk en zijn piloot Lewis Hamilton is aangedaan in Abu Dhabi, nog niet hebben verteerd. En onzichtbaar in de pers, ook niet bij de hoogste President van Mercedes-Benz. Of dit zal leiden tot een annulatie van de werekdtitel 2021 is zéér de vraag. Maar in de miljardenwereld van de F1 zou het een unieke, pijnlijke weliswaar, voorbeeld stellende daad zijn. Maar dan is er weer dat geld, een Alibaba-grot is er niets tegen...Aston Martin is alweer failliet. Saoudie Arabië en nog ander sponsors schieten ter hulp. Ook het Chniese Geely, eigenaar van Volvo en aandeelhouder van...Mercedes-Benz en nu ook van Aston Martin. De hypercar Valckyrie komt er. Een F1 waarmee je op straat mag rijden. Aston Martin is een apart verhaal. Maar het dispuut tussen Red Bull en Ferrari en Mercedes zal niet zomaaar doodbloeden. Abu Dhabi 2021 heeft ieder mens die het hart op de juiste plaats draagt verbijsterd. Het is en blijft onvergeeflijk. (Walter Rombauts)
In weerwil dat Europa wil dat iedereen in een elektrische auto rijdt, zullen de echte auto's met interne verbrandingsmotor toch een nieuwe toekomst krijgen door de synthetische benzine die er aankomt. Dat zal de enome vloot van Otto-motoren op de weg houden. In 2026 wordt in de F1 overigens daarvan uitsluitend gebruik gemaakt. Dus een warm applaus voor de verleidelijke verderlichte (1082 kg), bliksemsnelle (0-100 = 3"9) brandnieuwe Alpine A 110 R. Hij weegt 34 kg minder dan de A 110 S en wordt uiteraard in het heiligdom van Jean Rédélé zaliger in Dieppe gemaakt. De aandrijving verloopt langs een 1,8 liter van 220 kW of 300 pk sterke viercilindermotor waarmee je morgen natuurlijk niet moet opvallen, omdat de politie een flitsmarathon houdt. Morgen toch iets meer op dit blogje over het herboren merk dat zo sexy is en zo magneetvast aan de weg kleeft. Aan deze auto kan geen mens voorbij gaan. Als je tenminste nog sportwagenbloed in je hart en aderen hebt lopen. In deze "R"-Alpine zitten radicale F1 toepassingen in en het interieur is gewoon dat van een racewagen ! (Walter Rombauts/Foto:Alpine)
DE ZWARE ZONDENVAL VAN SERGIO PEREZ VOOR DRIEKWART DOOR FIA-STEWARDS VERGEVEN
Volgens de heren Derek Warwick, ex-F1 coureur, Gerd Ennser, Nish Shetty en Matt Selley, die samen de "jury" vormden tijdens de GP van Singapore, heeft winnaar Sergio in de drie safety car-fases telkens een fout begaan. Maar ze beperkten hun oordeel tot een tijdstraf van 5". Anders was de Mexicaan zijn zege kwijt geweest aan Charles Leclerc. Ferrari was er overigens als de kippen bij om driemaal 5" aangerekend te zien. Maar het FIA-gezelschap schold twee-derde van de zware zondenval van Perez kwijt. Hij kreeg een reprimande, twee strafpunten op zijn licentie. En dat was het.
Wat had Sergio Perez zo verkeerd gedaan ? Wel, tussen bocht 13 en 14 was hij zo dwaas geweest meer dan tien wagenlengtes achter de SC te gaan rijden. Dat is in strijd met het reglement. De Safety Car werd bestuurd door Bernd Maylander die het tempo bepaalt. Nu rijdt hij eens te traag, waardoor de coureurs hun banden niet op temperatuur kunnen houden. Dan gaat hij weer iets te snel zodat het treintje achter hem weer wat uitrekt... Zo ging dat drie keer gisteren in Singapore, naast de Virtuele Safety Car die eigenlijk te pas en te onpas wordt getoond. Al die factoren verminken de race op zich. Om over de gele vlaggen nog te zwijgen.
Sergio Perez won in stijl ! Daarna moest hij over zijn wangedrag in verband met de safety car zich gaan verantwoorden bij het hoger genoemd gezelschap. Pas redelijk laat in de avond maakten ze hun verdict bekend: Perez bleef winnaar maar kreeg een straf van 5", de reprimande en de strafpunten op zijn licentie. Op zich is het een schandelijke gang van zaken. Wat Perez "misdeed" is als fout zijnde verwaarloosbaar. Nog onheuser is dat de jury, waarvan bij mijn weten alleen Derek Warwick recht van spreken heeft, dit niet tijdens de race beslisten maar pas laat in de avond.
Als de nieuwe President van de FIA, Place de la Concorde 8 in Parijs, "een missie" heeft is hem geraden schoon schip te maken met de arrogantie van FIA-medewerkers die mijlenver van het echte werk - een racewagen besturen - afstaan. De meesten doen die functie vrijwillig, om important te zijn, een semi-luxeleventje te onderhouden en nu en dan eens "Chez Maximes", achter de hoek van de FIA in Parijs, te mogen tafelen. Het is hun gegund, maar dat ze aub de coureurs niet mis behandelen. Sinds Liberty Media in maart 2017 de macht overnam is de F1 precies een strafkolonie geworden.
Gridstraffen, tijdstraffen, het lijkt wel of het Vichy-regime uit WO II in Parijs opnieuw is geïnstalleerd. De gezellige, overleden oud-president Jean-Marie Balestre zou er veel over hebben kunnen vertellen. Tot zelfs Max Mosley, voorganger van Jean Todt, was niet vies van nazispelletjes. Althans zo heeft het internet het getoond. Dat kunnen we Mohammed Ben Sulayem, de nieuwste president, niet aanrekenen. Wel mag hem het afdanken van een sublieme FIA-vakman Peter Bayer worden verweten ten gunste van Shaila-Ann Rao die nu in zijn binnenste kring functioneert.
De F1 glijdt af van Europa, richting Azië, Amerika en de Emiraten. Maar dat is onomkeerbaar. Liberty Media wordt mettertijd baas over de FIA... Dat zal F1 CEO Stefano Domenicali ten stelligste ontkennen tot het niet meer te ontkennen valt. De F1 wordt geAmerikaniseerd. Volgend jaar Casino Las Vegas erbij, volgende zondag Suzuka in Japan. De 70 mooiste jaren uit de hele geschiedenis, in en buiten de autosport zijn voorbij. Onbekende krachten scheppen een nieuw wereldbeeld, weg van stijl. (Walter Rombauts)
SERGIO PEREZ - RED BULL - KROONT ZICH TOT KEIZER IN SINGAPORESE VAUDEVILLE
De Mexicaan Sergio Pérez heeft op magistrale wijze de GP van Singapore gewonnen. De vierde zege in de F1 in zijn carrière. Hij reed van start tot finish aan de leiding, hoewel hij op het laatst verbeten aanvallen van Charles Leclerc (Ferrari) moest afslaan. Na drie safety cars en dus ook drie restarts was er bij de stewards nog intentie de winnaar straftijd te geven van 5" omwille van een onduidelijke bagatel rond de safety car. Met name meer dan tien wagenlengtes achter de safety car gereden tussen bocht 13 en 14...De Amerikanen zijn er in geslaagd de historische Formule 1 tot een ordinaire vaudeville te devalueren.
Alleen al omdat onweer het 5,063 km lange circuit met drieëntwintig moeilijke bochten onberijdbaar verklaarden. Daardoor werd de start van de race met ruim een uur uitgesteld. Als spektakel heeft Liberty Media andermaal zijn slag thuis gehaald. Gecombineerd met gele vlaggen, virtuele- en echte safety cars leek Singapore wel op een gigantische kermis van botsautootjes. Net geen legoland of robottenspel van Elon Musk.
Max Verstappen startte slecht en eindigde knap zevende, daarbij demonstrerend hoe hij de meervoudige wereldkampioenen, Hamilton (7) en Vettel (4) als speelgoedsoldaatjes opzij blies. Ook al ging hij overmoedig zelf in de fout, net als Hamilton. De duels waren ontelbaar en de WK-leider - die vandaag nog geen wereldkampioen is, ontmoette in zijn rush naar de voorste gelederen in de Spanjaard Fernando Alonso (Alpine) zijn taaiste tegenstander. De 40-jarige Nestor van het veld die vandaag zijn 350ste GP reed, werd echter door zijn auto bedrogen met een technisch mankement.
Jammer, ook omdat zijn ploegmaat Ocon de andere Alpine met pech in de anonimiteit verdween en het herboren merk dus geen WK-punten scoort bij de Constructeurs. Dat deden wel Lando Norris, vierde, en Daniël Ricciardo, vijfde, die daarmee het duel met Alpine weer op scherp zetten. In die zin dat Mc Laren de vierde plek van Alpine inpikt. George Russell (Mercedes) pakte één WK-punt voor de snelste ronde. "Driver of the Day" werd logischerwijze Sergio Perez en de achttiende GP van het WK 2022 gaat volgende week door op Suzuka, de achtertuin van de Honda fabriek in Japan. (Walter Rombauts/Foto:Alpine)
De uitslag:
1. Sergio Perez (Red Bull-Honda)
2. Charles Leclerc (Ferrari) + 7"595
3. Carlos Sainz (Ferrari) + 15"305
4. Lando Norris (Mc Laren-Mercedes) + 26"133
5. Daniël Ricciardo (Mc Laren-Mercedes) + 58"282
Door de ontelbare onderbrekingen van de race werd "maximum 2 uur-regel" toegepast waardoor de vooraf geplande afstand van 61 ronden (308,843 km) niet kon worden afgelegd.
IN SINGAPORE GEBEURT ALTIJD IETS, ZOALS CRASHGATE IN 2008
WK-leider Max Verstappen kreeg te weinig brandstof mee om een "pole-chrono" neer te zetten. De man die met 116 punten voorsprong leidt op de Monegask was razend. Dus eigenlijk nogal in zijn gewone doen, zoals zijn vader Jos vaak. Maar goed, het is een fout van Red Bull en nu start de toekomstige wereldkampioen 2022 vanaf de achtste plaats. Lewis Hamilton pakte bijna de pole, maar dan zetten Charles Leclerc en Sergio Perez hem op de derde startplaats. Ze schoten als raketten over het 5,063 km lange circuit, vanuit de auto gezien eigenlijk een rattenval, afgerasterd met hoge ijzerdraadpanelen.
Maar zevenvoudig wereldkampioen Lewis Hamilton werd bij de stewards van de FIA geroepen. Hij droeg opnieuw zijn neuspiercing, terwijl juwelen verboden zijn tijdens het racen. Vanaf dit seizoen is die regel van kracht. De Brit legde de stewards uit dat hij zonder die neuspiercing ontstekingen kreeg. Hij onderschreef dat door een doktersbriefje voor te leggen waarop een specialist haarfijn had uitgelegd hoe ongezond dat voor Lewis was. Daar moesten de stewards mee akkoord gaan en Lewis werd niet bestraft. Maar de FIA meende wel dat Mercedes dat had moeten melden voor de race. Het team kreeg €25.000 boete. Zo zit je natuurlijk snel over je budgetplafonnering van €145.000.000...
Vorig jaar hebben Red Bull veel meer en Aston Martin door armoe-sta-me-bij minder dat budget overschreden. Toto Wolff van Mercedes en ook Binotto van Ferrari hopen dat de nieuwe president van de FIA, Mohammed Ben Sulayem, hiervoor zware bestraffingen voor zal toepassen. Tot uitsluiting van het kampioenschap 2021 ? Dat zal wel niet, want geen mens is nog geneigd die pijnlijke, neen, schandalige WK-afloop in 2021 in Abu Dhabi opnieuw uiteen te rafelen. Als de FIA binnen enkele dagen met de reële cijfers komt, is iedereen benieuwd hoe die gaan worden behandeld en mogelijk beboet worden. In ieder geval zorgt deze vaststelling al voor een fiks spanningsveld tussen de "Fédération Internationale de l'Automobile" en het "Formule One Management", dit laatste voorgezeten door Stefano Domenicali die uit hoofde van zijn taak de kant van een overijverig Liberty Media moet kiezen die voor 2023 liefst 24 races op de kalender heeft gezet.
De kans dat het straks regent is groot en superspektakel is dan verzekerd. Een Safety Car is in de twaalf voorbije GP's van Singapore altijd op de baan gekomen. En als er geen reden voor is, dan creëert men er wel één. Zoals in 2008 tijdens de eerste GP van Singapore Renault-teambaas Flavio Briatore opdracht gaf aan Nelson Piquet jr een Renault express te crashen tegen 160 km/h opdat een Safety Car op de baan zou komen. Die moest maken dat Fernando Alonso - toen al wereldkampioen in 2005 en 2006 met Renault - niet meer van de zege kon worden weerhouden. Flavio Briatore is ontslagen bij Renault, Alonso won die eerste GP van Singapore en in de geschiedenisboeken staat het incident genoteerd als "crashgate 2008". Om maar te zeggen dat Singapore met zijn nachtelijke saunarace bij een vochtigheidsgraad van 80% altijd wel iets in petto heeft. (Walter Rombauts/Foto:Alpine)
CHARLES LECLERC - FERRARI - START IN POLE, VERSTAPPEN ACHTSTE
De kwalificaties om de GP van Singapore waren heel spannend. Zowaar Alonso en Hamilton reden de snelste tijden. Even leek het er op dat de zevenvoudige wereldkampioen in "pole" zou blijven. Maar dan maakte Charles Leclerc een eind aan ieders illusie met een tijd van 1'49"412 over de 5,063 km die het stratencircuit van Marina Bay lang is. Het is niet geheel duidelijk wat er voor de WK-leider Verstappen mis ging, maar hij start morgen vanaf de achtste plaats. Achteraf bleek er te weinig brandstof te zijn geweest. Voor Charles Leclerc is het de negende pole-position van dit seizoen. Als we in onze herinneringen plonsen heeft de "polesitter" altijd gewonnen in Singapore, net zoals er ook altijd een safetycar aan te pas kwam. Voor morgen wordt regen voorspelt, dus kan het voor iedereen een moeilijke klus worden.(wr)
In tegenstelling tot wat ik in mijn vorig bericht vermelde, zal Alex Albon wél rijden in Singapore. Nyck de Vries blijft momenteel "reserve" en het is wellicht een goede zaak voor hem dat hij geen foutjes kan maken die zijn blinkend blazoen zouden schaden alvorens ergens een vast contract is getekend. (wr)
MORGEN ZIT PORSCHE OP DE BEURS EN STEVENEN WE AF RICHTING SINGAPORE
Morgen is de beursgang in Frankfurt van Porsche een feit. De dochteronderneming van Volkswagen die 300.000 auto's per jaar verkoopt vervoegt daarmee Ferrari en Aston Martin op de beurs. Het Italiaanse merk verkoopt "slechts" 15.000 sportwagens per jaar maar heeft een mammoet-rendement op een aandeel. Tot zelfs 360%... Aston Martin heeft geen betekenis en is zijn ganse geschiedenis al een zorgenkind. Op de beurs net niet in het rood ! Onlangs deed de Chinese autogroep Geely - ook eigenaar van Volvo - een miljardenbod op Aston Martin maar de beheerders hebben ze wandelen gestuurd.
Wat Porsche betreft was ook de stichter en bigboss van Red Bull, de Oostenrijker Dietrich Maeteschitz een logische kandidaat om veel aandelen van Porsche te kopen, maar sinds de samenwerking tussen het merk uit Weissach en Red Bull in de Formule 1-context is afgesprongen, is die intentie verdwenen.
Met dit alles staan we voor de GP van Singapore waarin Fernando Alonso wellicht het record van 350 GP's van Kimi Räikkönen zal breken en in de Alpine weer punten zal trachten te sprokkelen voor het WK van de Constructeurs. Alpine staat daarin vierde na Mercedes, Ferrari en leider Red Bull. In die Red Bull RB18 zal Max Verstappen zondag weer trachten te winnen. Wat hem is gegund. Hij heeft zich als beste gemanifesteerd en Charles Leclerc en Carlos Sainz in hun Ferrari dromen andermaal in de laatste zes GP's van 2022 toch eens die "speelvogel" te verslaan.
Er is nog iets anders. De Nederlander Nyck de Vries die in Monza voor Williams WK-punten scoorde zal wellicht Alex Albon ook in Singapore vervangen. Sinds Monza heeft Nyck de Vries zich een ijzersterke reputatie aangemeten en heeft al dan niet contractmogelijkheden. Misschien zelfs aan de zijde van Max Verstappen bij Red Bull als Sergio Perez zou wegvallen... Er is maar één "maar". Dat is als hij de GP van Singapore rijdt hij zich geen enkel foutje mag veroorloven of direct zijn de karaktermoordenaars daar om hem voor de nabije toekomst in twijfel te trekken. Zo begint de GP van Singapore alvast intrigerend. (Walter Rombauts/Foto:Alpine)