PORSCHE 910 GEEFT MAGNEETKRACHT AAN CLASSIC EVENT WAREGEM
Na een coronabreak van twee lange jaren is "Waregem Oldtimer Event" met nooit verloren glans weer terug. Dit puristen-treffen gaat door op vrijdag 28, zaterdag 29 en zondag 30 oktober eerstkomend. De bezoeker zal er een schatkamer op autogebied ontdekken, een pint kunnen pakken en een stukje eten, tot zelfs zijn oldtimer laten taxeren - via reservatie - door specialist Gert Beets van "Classic Car Survey". Geen enkel "sujet" wordt uit de weg gegaan en er staat zelfs de "Vaillante Grand Défi" op ware grootte. "Le Grand Défi" was het eerste boek van meester tekenaar én autosportkenner Jean Graton. "De Grote Uitdaging" was voor hem de start om een ongeziene stripalbums geschiedenis te laten schrijven in de autowereld.
Eén van de meest opmerkelijke auto's die er zullen zijn, is de Porsche 910 de opvolger van de al even legendarische Porsche 906 waarvan de toen 28-jarige kleinzoon van Ferdinand Porsche, waar in 1966, de twee jaar geleden overleden Ferdinand Piëch er 50 stuks van liet maken om te voldoen aan de toen geldende FIA-reglementen voor sportwagens. Volgens de organisatoren van "Classic Event Waregem" zijn 23 stuks van de 910 vervaardigd, waaronder inderdaad een drietal "straatversies". In mijn archieven zouden er slechts 15 van zijn gemaakt. Mogelijk ben ik achterop geraakt. Maar alleen daarvoor zou je al magnetisch worden aangetrokken naar de Waregem Expo om met de bezitters van een groene Porsche 910 - AE Cars - van gedachte en cijfers te wisselen. Geen enkele purist of noem het een autogek, mag deze ontmoeting op het einde van de maand missen !
Wat die Porsche 910 (580 kg voor 150 kW/200 pk !) nog betreft, één van de opmerkelijkste overwinningen van deze sportwagen was in 1966 in de Targa Florio. Nadat alle fabrieks-Porsche's met 1991 cm³ zescilinder boxermotor de duimen moesten leggen, wonnen Willy Mairesse en Gerhard Muller met een privé "910" de race. Niet meer zo jonge mensen moeten zich het heroïsche leven van Willy Mairesse nog herinneren. Hij was de ploegmaat van "Beurlys", Jean Blaton, de eerste schoonvader van Jacky Ickx. "Beurlys" overleed op 91-jarige leeftijd in 2021 en nu is er een "Beurlys Trofee" voor de verdienstelijke Belgen in de 24 Uren van Le Mans.
Maar Willy Mairesse, geboren in Arlon, bracht het eerder tot fabriekspiloot bij Ferrari. Hij won in F2 bijvoorbeeld ook de derde GP van Brussel met Ferrari. In een GP van België raakten hij en Taylor zich en werd Willy met derde-graads-brandwonden verhakkeld opgenomen. Na zes maanden revalidatie kwam hij terug en won met "Beurlys" de 1000 km van de Nürburgring, de oude Groene Hel wel te verstaan. Ook lag hij met John Surtees in een Ferrari P4 14 uren voorop in de 24 Uren van Le Mans 1963.
Bij een tankbeurt morsten de mecaniciens benzine. Mairesse vertrok en in "Hunaudières" vatte de rode bolide vuur. Willy weer helemaal verbrand ! Maar daarna toch nog terugkomen. Met een gele Ford GT40 tegen Jacky Ickx in een Lola-Ford. Dan de ene sneller, dan weer de andere. Jacky Ickx werd de grootste en Willy kon niet meer verder rijden. Samen met een vrouwenkwestie heeft hij zich in een appartement in Oostende door het hoofd geschoten. Dat schiet allemaal door mijn hoofd met die Porsche 910 opnieuw aangekondigd te zien. Zo zal ieder van die auto's op het "Classic Event Waregem" geschiedenis en nostalgie oproepen. Puur beleven. (Walter Rombauts)
Terwijl Elon Musk een lithium-raffinaderij wil bouwen in Texas om de bevoorrading te bestendigen, gaan daar morgen in Austin de eerste vrije oefeningen voor de GP van Amerika door. Max Verstappen is niet alleen favoriet om de coureur te worden die in één seizoen de meeste GP's heeft gewonnen, maar samen met zijn ploegmaat Sergio Pérez moet hij zien dat zondag Red Bull de wereldkampioenstitel van de Constructeurs binnen haalt. Charles Leclerc heeft kijkt nu al tegen een ferme gridstraf op omdat hij een motor "versie 2023" testte. De Monegask heeft er dit seizoen al vijf versleten...
De FIA heeft een nieuwe regel ingevoerd. Wie om welke reden dan ook tijdens een training of kwalificatie uit zijn auto stapt, wordt per direct als "DNF", Do Not Finish, gekwalificeerd en wordt voor het verdere verloop uitgesloten. Die regel is geïnspireerd omdat George Russell uit zijn Mercedes stapte om te gaan kijken hoe het met de Chinees Guanyu Zhou gesteld was toen die tussen de bandenmuur en de circuitmuur was beland in de startfase van de GP van Engeland in Silverstone.
Over de juiste stand van zaken over de meer besteding van $7,2 miljoen dan het maximum budget door Red Bull en de kwestie van de takelwagen op Suzuka waardoor Pierre Gasly bijna een herhaling beleefde van editie 2014 toen Jules Bianchi zich tegen zo'n ding dood reed, is nog geen klaarheid. Om al die redenen is er onrust tussen de teams onderling. Vooral Gunther Steiner van Haas eist sancties tegen Red Bull. Zevenvoudig wereldkampioen Lewis Hamilton is op zijn beurt ook kritisch over het gebrek aan daadkracht van de FIA inzake de straffen voor het overschrijden van het plafondbudget door vooral Red Bull.
Ondertussen is bekend dat de FIA een strafvoorstel aan Red Bull heeft gedaan. Teambaas Christian Horner zou daar vrijdagnamiddag tijdens een speciale persconferentie een antwoord op formuleren. De inhoud van het FIA-voorstel is nog niet uitgelekt. (Wlter Rombauts)
AUTOSALON PARIJS: MENSEN WILLEN NIET ECHT EEN ELEKTRISCHE AUTO
Op het nu aan gang zijnde Autosalon van Parijs gaan meer en meer bezorgde stemmen op van meerdere merken - o.a. Toyota en Stellantis - rondom de elektrische auto, afgekort "EV". De nu gefabriceerde EV's richten zich vooral naar de hogere klasse en zijn gemakkelijk als firmawagens te verantwoorden. Maar voor de modale automobilist blijft de gemiddelde aankoopprijs te hoog en bovendien vreest hij - terecht - de ongemakken wegens het ontbreken van een evenwichtige laadstructuur. Ondertussen komen meerdere Chinese EV's zich aandienen op de Europese markt, vaak tegen een aantrekkelijke prijs. In die mate zelfs dat kan worden afgevraagd of het geen dumpingprijzen zijn...? Om nadien als het merk zoals bijvoorbeeld BYB nu recent ingeburgerd geraakt waarna de prijs wordt verhoogd.
Mocht stilaan blijken dat de middenklasse zich geen nieuwe auto meer kan veroorloven wegens te duur, te ingewikkeld in gebruik, dan dreigen de huidige automobilisten langer met hun auto te zullen rijden. Met een verbrandingsmotor die volgens Europa vanaf 2035 verboden is in de autoverkoop. Als Europa die dure, ingewikkelde techniek aan zijn burgers blijft opdringen, kan dat een directe repercutie hebben op de huidige autoproductie. Carlos Tavares, CEO van het in 2021 opgerichte Stellantis dat 13 merken verenigt, zei in een druk bijgewoonde persconferentie dat als de Europese markt van 13 naar 10 miljoen exemplaren zakt, het niet ondenkbaar is dat een tien tot vijftiental autofabrieken zullen moeten sluiten.
Voor de 282.000 werknemers die alleen Stellantis al heeft, vermeerderd met alle andere merken, zou dat een sociaal bloedbad inleiden dat zijn weerga in de autogeschiedenis niet kent. Het chiptekort, de run naar zeldzame aardmetalen die nodig zijn voor de batterijen, en daar bovenop nog eens de oprukkende horde aan Chinese - goedkope - EV's is momenteel een bedreiging voor de hele wereld. Waarbij de politici vergeten dat als alle Otto- en Dieselmotoren héél binnenkort op synthetische brandstof zullen draaien, met uitstoot ZERO, de hele geforceerde elektrificatie een maat voor niets is geweest. Waterstof maakt nu al zijn opwachting. Hyundai, Toyota, BMW, Mercedes en andere Mazda's kunnen u nu direct een H2-auto verkopen. Alleen blijft de bevoorradingsketen, net als elektrisch, het heikele punt. Mensen weten vandaag niet meer welke auto ze moeten kopen en blijven dus bij hun "oude" die van gemiddeld 12 naar mogelijk 20 jaar dienst zal doen. Mensen willen geen EV, dat is in Parijs wel duidelijk geworden. (Walter Rombauts/Foto:Renault)
TOT NU TOE ZIJN FIA-STRAFFEN NIET BEKEND VOOR BUDGET-OVERSCHRIJDING IN F1
Volgens het rapport van de FIA zou de budgetoverschrijding met $7,2 miljoen of zo'n 5% bovenop de $145.000.000 die voor 2021 was ingesteld voor iedereen "een kleine" inbreuk zijn geweest. Team principal van Red Bull liet uitschijnen dat het te wijten was aan de gratisch lunches die de 1000 medewerkers in Engeland krijgen, een vergeten post dus. Anderzijds kwam dan weer topingenieur Adrian Newey in beeld rond de vraag of die voor eigen rekening werkt ofwel op de loonlijst staat van Red Bull. In ieder geval is 7,2 dollar erover niet niks. En gezien het bedrog dat in de laatste race van 2021 is gebeurd ten nadele van Lewis Hamilton als coureur - Mercedes behaalde wel zijn achtste titel sinds 2014 - is de woede ronduit daarrond niet bekoeld.
Met het naar de GP van USA te kabbelen volgende zondag in Austin, vraagt iedereen zich af welke straffen de FIA voor Red Bull in petto heeft. Christian Horner die Sebastien Vettel vier keer wereldkampioen zag worden sinds 2007 in zijn Red Bull, is geen doetje. Maar dat is Toto Wolff ook niet. Die heeft al gewaarschuwd naar de FIA toe dat als er niet snel zware sancties worden getroffen tegen Red Bull en Aston Martin (die iets minder heeft gezondigd) Mercedes het budgetplafond op zijn beurt en bij wijze van contestatieook gaat overschrijden.
Volgens Toto Wolff kan dit allemaal straffeloos en kan je met $7,2 miljoen méér, heel wat aan de auto verbeteren. Het is een eerste serieuze krachtmeting voor de nieuwe FIA-president Mohammed Ben Sulayem. De "Fédération Internationale de l'Automobile" lijkt in beslissingsrecht en het toepassen van reglementen wat af te kalven. Recent voorbeeed is nog het takelwagen-incident in Japan waar Pierre Gasly zou kunnen de dood ingereden zijn zoals Jules Bianchi in 2014 in datzelfde Suzuka. Misschien eerder die zaken oplossen dan een verbod op het dragen van kleine juweeltjes streng te handhaven. (Walter Rombauts)
HOE ASTON MARTIN ER WEER BOVENOP WORDT GEHOLPEN, OOK IN DE F1
Dat Fernando Alonso volgend jaar als oudste coureur in het veld bij Aston Martin gaat rijden is een goede zaak voor het zieltogende merk. De Spanjaard kan Lance Stroll, zoon van eigenaar Lawrence Stroll, veel bijbrengen en ook de ingenieurs zullen naar hem luisteren. Maar Lawrence Stroll is ook eigenaar van het automerk Aston Martin en bezit daarin 19% via zijn Yew Tree Consortium. Toen op 29 september jl Porsche op de beurs ging kwam de armoede van Aston Martin zowat op alle gebied boven water.
Het historische merk, dat al meerdere keren failliet ging, torste op het moment van Porsche's beursgang een schuldenlast van 1,2 miljard pond waarover het dit jaar 195 miljoen pond aan rente moet betalen. In de autowereld wordt Aston Martin vaak in één adem genoemd met Porsche en Ferrari. Maar als men de verkoopcijfers bekijkt zien die er als volgt uit: Porsche verkoopt 300.000 auto's per jaar, Ferrari 15.000 maar die gelden allemaal als een eens zo dure exclusiviteit. Aston Martin verkoopt...6000 stuks.
Toch wil eigenaar Lawrence Stroll een nog exclusievere uitstraling aan Aston Martin geven. Hij doet dat voor een deel door in de F1 aanwezig te zijn, maar ook door recent die hypercar, de Valkyrie op 50 stuks te maken en die 5,8 miljoen Euro kost... Over deze auto ga ik het nog apart hebben. Vervolgens wil hij ook nog een elektrische Aston Martin uitbrengen. Dus de man is minstens dynamisch ambitieus maar ziet vers geld graag aankomen. De Chinese autobouwer Geely, eigenaar van Volvo en Lotus en hebbende een participatie van 9,7% in Mercedes-Benz, heeft een tijd geleden al een kapitaalinbreng aan Aston Martin aangeboden. Lawrence Stroll stuurde Geely wandelen.
Hij rekende erop dat het Saoedisch Arabische staatsinvesteringsfonds PIF met zijn 18,7% inbreng in Aston Martin wel voldoende zou zijn. Overigens had ook Mercedes-Benz al een duit in het Aston Martinzakje gedaan ter waarde van 9,7%. Wonderbaarlijk genoeg maakte plots het Chinese Geely, die ook de elektrische Polestar bezit, een betere indruk op Lawrence Stroll en liet de bigboss van Geely, Li Shufu 8% participatie nemen in Aston Martin, vooral met het doel Geely's kennis te gebruiken om een elektrische Aston Martin te maken. Deze e-Aston zou een SUV worden en de verkoop van het merk moeten de hoogte injagen.
Het gekke aan heel het verhaal is dat de Westerse autowereld stilaan als een koek naar Arabië en China afglijdt. Want datzelfde Geely heeft ook 9,7% in Mercedes-Benz opgebouwd. En uitgerekend nu komt het Japanse Nissan met het nieuws dat de Renaultinvloed van de Alliantie moet worden teruggeschroefd. Gereflecteerd op de Formule 1 zien we dat de races meer de Aziatisch- en Arabische kant op gaan. Dat is een intentie van de nieuwe eigenaars sinds maart 2017, met name het Amerikaanse Liberty Media. Meteen kan worden afgevraagd of de nieuwe President van "Fédération Internationale de l'Automobile", Mohammed Ben Sulayem, een puur al dan niet gelukkig toeval is.
In ieder geval staat zoon Lance Stroll volgend seizoen met zijn Aston Martin naast die van Fernando Alonso. En nu nog iets over die hypercar Valkyrie, "powered by...Red Bull Advanced Technolgies" en waarin de grootmeester van aerodynamica Adrian Newey meer dan een vinger in het project heeft gehad. De auto is in wezen een Formule 1 waarmee je op de straat mag rijden. Zoals ook Mc Laren dat heeft gedaan. Hij wordt aangedreven door eeen V8 Hybrid die 845 kW of 1150 pk uitspuwt. Het spreekt voor zich dat alleen héél rijke mensen zoiets kunnen kopen. Weerom richting de Arabische Emiraten en enkele héél rijke Chinezen... Hij zou pas in 2025 op de weg te zien zijn. (Walter Rombauts/Foto: Aston Martin)
RED BULL HEEFT BUDGETPLAFOND IN 2021 OVERSCHREDEN, STRAF NOG NIET GEKEND
De FIA heeft bekendgemaakt dat Red Bull in 2021 het budgetplafond van $145.000.000 heeft overschreden. Red Bull-bazen Christian Horner en Helmut Marko (77) gaan dat rapport uitpluizen en er zich met alle middelen tegen verdedigen. De straf(fen) die de FIA verplicht is te geven tegenover de concurrentie van vooral Mercedes en Ferrari zijn nog niet gekend. Er zal echter geen mens het wagen de - gestolen - eerste wereldtitel van Max Verstappen af te pakken, gezien de Limburger dit jaar meer dan "regulier" zijn eerste legale titel behaalde. Overigens wordt een overschrijding van maar 5% van het hoger genoemde budget ($7,25) een "kleine" overtreding genoemd door de FIA. Natuurlijk kan die kleine som wel hebben gemaakt dat de Red Bull 18 in 2022 ook nog iets beter was dan de rest. Wordt vervolgd. (wr)
ALPINE OPNIEUW OP VIERDE PLAATS IN HET WK CONSTRUCTEURS
Door de vierde plaats van Esteban Ocon en de zevende van Fernando Alonso heeft Alpine opnieuw de vierde plaats in het WK voor Constructeurs. Ze waren die in Singapore kwijt geraakt aan Mc Laren met Lando Norris en Daniël Ricciardo. Momenteel is de WK-stand als volgt: 1 Red Bull 619 punten, Ferrari 545, Mercedes 387, Alpine 143, Mc Laren 130. (wr)
MAX VERSTAPPEN WINT VERMINKTE GP VAN JAPAN, F1 ONWAARDIG
De GP van Japan startte in de regen, met Max Verstappen aan de leiding. Maar in de eerste ronde al ging Carlos Sainz uit de baan en reed Pierre Gasly tegen 250 km/h bijna op een takelwagen. Gelukkig geen herhaling van 2014 waarin Jules Bianchi dood bleef. Rode vlag en 2 uur 20' later een rollende start achter de safetycar. Max Verstappen is meteen wereldkampioen door de tijdstraf die Cherles Leclerc kreeg. Max zijn tweede titel is de eerste legale. (wr)
Tot mijn niet geringe verbazing eist een zekere Brecht Van Halewijn veel eer op in de "Zoute Grand Prix" die diep in de schulden zit en aan de overheid om subsidies smeekt. In de tijd dat ik voor hem - in moeilijke omstandigheden - wilde werken kon hij niet €1 aan zijn medewerkers betalen. Zijn zogezegde journalistieke loopbaan is gebaseerd op profitariaat. Zoals overigens de meesten van o.a. Hans Van Onsem's "Autosport.be". Gewoon om te stellen dat die mensen helemaal buiten de beroeps-journalistieke sfeer staan, en hun medewerkers niet eens kunnen betalen.
Leraars (Het Laatste Nieuws), Gerechtsmedewerkers (Autosport.be) e.a. brengen alleen fake-informatie. Dat de Belgische Bond voor Beropesjournalisten dit verder laat uitdeinen is mij een raadsel ? De "GP de Knokke" is niets waard in verband met autosport. Wél met autocollectors en rijke verzamelaars. Zoals de Classic Le Mans, maar dàt is andere koek. Ambtenaren vullen het lijstje aan van journalistieke vergifitging, alleen gestoeld op profitaariaat en eigendunk. Remember André Van Steenkiste (ambtenaar bij Ministerie van Economische Zaken, baas Galle), Frans Vermeylen (Het laatste Nieuws) van de familie Van Thillo. Ik stop hiermee de oneindige lijst van fake-journalisten ER bestaat "autosport" en show. Ook in verslaggeving.(wr)
ZONDER BESTRAFFING VOOR INCIDENT MET NORRIS START VERSTAPPEN IN POLE IN JAPAN
In de Q1 van de kwalificaties reed Max Verstappen 1'30"224 en dat was de beste tijd. In Q2 verbeterde ploegmaat Sergio Perez die tot 1'29"925 ! Dat zette de WK-leider en de twee Ferrari-ridders Charles Leclerc en Carlos Sainz aan om sneller te willen in Q3. Maar ook daarin zette Max met 1'29"304 de scherpste tijd en start dus in pole in de GP van Japan. Op voorwaarde dat er geen bestraffing komt vanwege de stewards die goed gezien hebben dat Max Verstappen, met nog 6'04" te rijden in de Q3, de Brit Lando Norris in bocht 15 niet flagrant en gevaarlijk de weg had afgesneden.
Mocht het bij hemzelf zijn gebeurd, de wereld zou te klein zijn, de micro's niet sterk genoeg. Kortom Max Verstappen heeft daar een strafbaar feit gepleegd, gevaarlijk en onsportief. We zijn benieuwd of de stewards sterk genoeg in hun schoenen te staan om "het mannetje dat denkt alles te mogen", op zijn plaats te zetten. We zijn benieuwd.
Tot nader order is er niets gebeurd. Niets van de stewards, en gelukkig ook niet tuusen Verstappen en Norris. Max jongste uitleg is dat hij gas gaf en de achterkant van de auto in overstuur ging omdat zijn banden koud waren. In werkelijkheid reed hij traag op Lando Norris's ideale lijn. Net als Jochen Mass (March-Rothmans) in 1982 in Zolder ook traag op de ideale lijn van...Gilles VIlleneuve (Ferrari) reed. De Canadees eindigde daarbij dood in de bomen die onvergetelijke zaterdag. De stewards hebben voor het geval Verstappen - Norris een "reprimande" gegeven aan Max Verstappen. Begrijpe wie begrijpen kan. (Walter Rombauts/Foto: Alpine)
MAX VERSTAPPEN - RED BULL - HOUDT BEIDE FERRARI'S ACHTER ZICH IN FP3 IN SUZUKA
De kanontijd waarmee WK leider Max Verstappen de twee Ferrari's van Sainz en Leclerc afschoot kwam er pas vier minuten voor het einde van de FP3. De laatste vrije oefeningen voor de GP van Japan die op een droge baan werd gereden waarop de wind echter lelijk thuis hield zodat bij de "set-up" van de auto's er rekening moest mee gehouden worden. Het werd een redelijk monotone afhaspeling waarin George Russell en Lewis Hamilton de Mercedes W13 wel eens voor de camera's reden, maar in de slotsom van de FP3 "the best of the rest" bleven.
Wie wel de glitterspots haalde was opnieuw de Nestor van het veld, de Spanjaard Fernando Alonso (41) die even de snelste chrono klokte maar finaal op P4 schittert. Tot slot is er goed nieuws voor de Nederlander Nyck de Vries die na zijn knalprestatie in Monza met de Williams in 2023 de Fransman Pierre Gasly zal vervangen bij Alpha Tauri. Gasly zelf gaat bij Alpine rijden aan de zijde van Esteban Ocon. Straks zijn er de kwalificaties die altijd onvoorspelbaar zijn. (Walter Rombauts/Foto:Alpine)
MERCEDES (RUSSELL 1 HAMILTON 2) BEHEERSEN NATTE FP2 IN SUZUKA
Liberty Media heeft verschrikkelijke angst van nattigheid, terwijl er die rond die onderneming permanent nattigheid hangt. Daarom weer vertraging voor de FP2 voor de GP van Japan. Ze werd voornamelijk op Intermediairs afgehandeld en Fernando Alonso kon zich niet meer aan de spits waarmaken. Het waren de jonge George Russell en de "oudgediende" Lewis Hamilton die de MercedesW13 bovenaan de tabellen brachten. Dan volgde Max gedwee, permanent klagend over zijn griploze banden...Voor de attractie ging Sergio Perez ook eens van de baan. Uiteindelijk reed Kevin Magnussen zich nog eens onder de aandacht met een vijfde plaats in de Haas. De derde vrije trainingen zijn gepland voor morgenochtend, zaterdag, om 05.00. Je moet van dat circus houden. (wr)
FERNANDO ALONSO - ALPINE - SNELST IN VERZOPEN FP1 IN SUZUKA
Alleen de ark van Noah ontbrak nog. Voor de rest was Suzuka, in de tuin van Honda in Japan, één grote zondvloed. De Spanjaard Fernando Alonso (41) bleek in de Alpine weer de taaiste van allen. Hij zette de snelste tijd neer op uiteraard "full wets" voor zijn landgenoot Carlos Sainz (Ferrari) en diens ploegmaat Charle Leclerc (Ferrari). Ook op de vierde plaats was het een Alpine met jongeheer Esteban Ocon "behind the wheel". Kevin Magnussen zette de Haas op de vijfde plaats en Max Verstappen (Red Bull) toomde zichzelf in en nam genoegen met de veilige zesde rang. De FP2 kondigt zich ook nog nat aan, maar dan zullen er al verschilllen worden gemaakt. Nog een kleine nota, Mick Schumacher reed zijn Haas weer aan diggelen, maar de jongeman kwam er heelhuids van af en maakt het goed. Hopelijk kunnen zijn mecaniciens het vehikel herstellen tegen FP2. (wr)
STRAKS BEGINT DE GP VAN JAPAN MET EERSTE VRIJE OEFENINGEN IN SUZUKA
Normaliter wordt Max Verstappen dit weekeinde tijdens de achttiende race om het WK 2022 wereldkampioen. Wat een heel belangrijk duel wordt is datgene tusssen Mc Laren-Mercedes en Alpine-Renault. De Britse renstal wist zopas in Singapore het Fransqe icoon van de vierde plaats te verdrijven. Uiteraard willen Fernando Alonso en Esteban Ocon die plaats opnieuw in hun bezit krijgen. Het circuit van Suzuka bevindt zich letterlijk aan de uitgang van de Hondafabriek aldaar. Het is een kleine "Nürburgring" die voor heel wat verrassingen kan zorgen. U slaapt wellicht nog als straks om 05.00 uur de motoren aanslaan. Dat is niet erg, Japan ligt, zomeruur inbegrepen, 9 uur ver op ons voor. Het Oosten weet U, waar de zon op komt. De FIA heeft de delikate bespreking van overbudgetering van §145.000.000 door Aston Martin maar vooral bewijsbaar naar Red Bull toe naar maandag verplaatst.
En het Oude Continent dat zijn laatste zonnestralen geniet. Nieuws in de F1 ? Ja dat Aston Martin door Geely, de grootste Chinese autoconstructeur wordt "geholpen" met net geen 10% en dat Saoudi Arabië ook een flinke duit in het zakje doet. Hopelijk kan eigenaar Lawrence Stroll op die manier zijn hypercar "Valkyrie" productierijp maken. Het is een F1 auto die op de weg mag rijden. Zoals een Mc Laren bijvoorbeeld. Om de nood van Aston Martin - andermaal - aan te tonen: Porsche verkoopt 300.000 auto's per jaar, Ferrari 15.000 en Aston Martin 6.000 stuks. Porsche is met zijn beursgang en aandeelwaarde van €90 uitgeroepen tot beste autoconstructeur van Europa en ovetreft daarmee moederbedrijf Volkswagen. Had Ferdinand Piëch, de machtigste automagnaat ooit sinds de échte eerste Ferdinand Porsche, het ooit niet voorspeld ? (Walter Rombauts)
DE OVERSTIJGING VAN HET PLAFONDBUDGET F1 WORDT EEN THRILLER VAN FORMAAT
Niemand kan de oneerlijkheid van Abu Dhabi 2021 vergeten. Aan die eerste wereldtitel van Max Verstappen zal altijd een reukje zijn. Lewis Hamilton, 12" voorop rijdend toen de Safety Car buiten kwam, was naar zijn achtste titel aan het rijden. Koersdirecteur Michaël Masi pastte de SC-regels niet juist toe. Max Verstappen ging net als George Russel zachte banden halen voor de paar ronden die nog te rijden waren. Lewis deed dat niet en dat was zijn fout of die van Mercedes. Max Verstappen wipte direct na het verdwijnen van de SC over Lewis die geen bandenrepliek meer had... Max werd dubieus wereldkampioen 2021. De gevolgen zijn bekend.
Nu wil het toeval dat de moslim Mohammed ben Sulayem de reusachtige, maar in gestalte kleine, Jean Todt, opvolgt als President van de "Fédération Internationale de l'Automobile". Die Arabier begint direct zijn eigen innerlijke kring te vormen op de Place de La Concorde 8 in Parijs. Het toeval (?) wil dat een intieme medewerkster van de teambaas van Mercedes, Toto Wolff, met name Shaila-Ann Rao als Secretaris Generaal van de FIA wordt aangesteld. Een vrouw die àlles weet ! Nu vertelt de actualiteit dat zij het is die de investeringen boven het plafondbudget van Red Bull en in mindere mate ook Aston Martin (een apart verhaal) heeft gelekt. Meer geld mogen besteden dan afgesproken betekent volgens Mattia Binotto van Ferrari een halve, tot een seconde winst.
Dit wordt een oeverloze discussie, maar geeft aan dat Toto Wolff (Mercedes) het regelrechte ONRECHT dat zijn merk en zijn piloot Lewis Hamilton is aangedaan in Abu Dhabi, nog niet hebben verteerd. En onzichtbaar in de pers, ook niet bij de hoogste President van Mercedes-Benz. Of dit zal leiden tot een annulatie van de werekdtitel 2021 is zéér de vraag. Maar in de miljardenwereld van de F1 zou het een unieke, pijnlijke weliswaar, voorbeeld stellende daad zijn. Maar dan is er weer dat geld, een Alibaba-grot is er niets tegen...Aston Martin is alweer failliet. Saoudie Arabië en nog ander sponsors schieten ter hulp. Ook het Chniese Geely, eigenaar van Volvo en aandeelhouder van...Mercedes-Benz en nu ook van Aston Martin. De hypercar Valckyrie komt er. Een F1 waarmee je op straat mag rijden. Aston Martin is een apart verhaal. Maar het dispuut tussen Red Bull en Ferrari en Mercedes zal niet zomaaar doodbloeden. Abu Dhabi 2021 heeft ieder mens die het hart op de juiste plaats draagt verbijsterd. Het is en blijft onvergeeflijk. (Walter Rombauts)
In weerwil dat Europa wil dat iedereen in een elektrische auto rijdt, zullen de echte auto's met interne verbrandingsmotor toch een nieuwe toekomst krijgen door de synthetische benzine die er aankomt. Dat zal de enome vloot van Otto-motoren op de weg houden. In 2026 wordt in de F1 overigens daarvan uitsluitend gebruik gemaakt. Dus een warm applaus voor de verleidelijke verderlichte (1082 kg), bliksemsnelle (0-100 = 3"9) brandnieuwe Alpine A 110 R. Hij weegt 34 kg minder dan de A 110 S en wordt uiteraard in het heiligdom van Jean Rédélé zaliger in Dieppe gemaakt. De aandrijving verloopt langs een 1,8 liter van 220 kW of 300 pk sterke viercilindermotor waarmee je morgen natuurlijk niet moet opvallen, omdat de politie een flitsmarathon houdt. Morgen toch iets meer op dit blogje over het herboren merk dat zo sexy is en zo magneetvast aan de weg kleeft. Aan deze auto kan geen mens voorbij gaan. Als je tenminste nog sportwagenbloed in je hart en aderen hebt lopen. In deze "R"-Alpine zitten radicale F1 toepassingen in en het interieur is gewoon dat van een racewagen ! (Walter Rombauts/Foto:Alpine)
DE ZWARE ZONDENVAL VAN SERGIO PEREZ VOOR DRIEKWART DOOR FIA-STEWARDS VERGEVEN
Volgens de heren Derek Warwick, ex-F1 coureur, Gerd Ennser, Nish Shetty en Matt Selley, die samen de "jury" vormden tijdens de GP van Singapore, heeft winnaar Sergio in de drie safety car-fases telkens een fout begaan. Maar ze beperkten hun oordeel tot een tijdstraf van 5". Anders was de Mexicaan zijn zege kwijt geweest aan Charles Leclerc. Ferrari was er overigens als de kippen bij om driemaal 5" aangerekend te zien. Maar het FIA-gezelschap schold twee-derde van de zware zondenval van Perez kwijt. Hij kreeg een reprimande, twee strafpunten op zijn licentie. En dat was het.
Wat had Sergio Perez zo verkeerd gedaan ? Wel, tussen bocht 13 en 14 was hij zo dwaas geweest meer dan tien wagenlengtes achter de SC te gaan rijden. Dat is in strijd met het reglement. De Safety Car werd bestuurd door Bernd Maylander die het tempo bepaalt. Nu rijdt hij eens te traag, waardoor de coureurs hun banden niet op temperatuur kunnen houden. Dan gaat hij weer iets te snel zodat het treintje achter hem weer wat uitrekt... Zo ging dat drie keer gisteren in Singapore, naast de Virtuele Safety Car die eigenlijk te pas en te onpas wordt getoond. Al die factoren verminken de race op zich. Om over de gele vlaggen nog te zwijgen.
Sergio Perez won in stijl ! Daarna moest hij over zijn wangedrag in verband met de safety car zich gaan verantwoorden bij het hoger genoemd gezelschap. Pas redelijk laat in de avond maakten ze hun verdict bekend: Perez bleef winnaar maar kreeg een straf van 5", de reprimande en de strafpunten op zijn licentie. Op zich is het een schandelijke gang van zaken. Wat Perez "misdeed" is als fout zijnde verwaarloosbaar. Nog onheuser is dat de jury, waarvan bij mijn weten alleen Derek Warwick recht van spreken heeft, dit niet tijdens de race beslisten maar pas laat in de avond.
Als de nieuwe President van de FIA, Place de la Concorde 8 in Parijs, "een missie" heeft is hem geraden schoon schip te maken met de arrogantie van FIA-medewerkers die mijlenver van het echte werk - een racewagen besturen - afstaan. De meesten doen die functie vrijwillig, om important te zijn, een semi-luxeleventje te onderhouden en nu en dan eens "Chez Maximes", achter de hoek van de FIA in Parijs, te mogen tafelen. Het is hun gegund, maar dat ze aub de coureurs niet mis behandelen. Sinds Liberty Media in maart 2017 de macht overnam is de F1 precies een strafkolonie geworden.
Gridstraffen, tijdstraffen, het lijkt wel of het Vichy-regime uit WO II in Parijs opnieuw is geïnstalleerd. De gezellige, overleden oud-president Jean-Marie Balestre zou er veel over hebben kunnen vertellen. Tot zelfs Max Mosley, voorganger van Jean Todt, was niet vies van nazispelletjes. Althans zo heeft het internet het getoond. Dat kunnen we Mohammed Ben Sulayem, de nieuwste president, niet aanrekenen. Wel mag hem het afdanken van een sublieme FIA-vakman Peter Bayer worden verweten ten gunste van Shaila-Ann Rao die nu in zijn binnenste kring functioneert.
De F1 glijdt af van Europa, richting Azië, Amerika en de Emiraten. Maar dat is onomkeerbaar. Liberty Media wordt mettertijd baas over de FIA... Dat zal F1 CEO Stefano Domenicali ten stelligste ontkennen tot het niet meer te ontkennen valt. De F1 wordt geAmerikaniseerd. Volgend jaar Casino Las Vegas erbij, volgende zondag Suzuka in Japan. De 70 mooiste jaren uit de hele geschiedenis, in en buiten de autosport zijn voorbij. Onbekende krachten scheppen een nieuw wereldbeeld, weg van stijl. (Walter Rombauts)
SERGIO PEREZ - RED BULL - KROONT ZICH TOT KEIZER IN SINGAPORESE VAUDEVILLE
De Mexicaan Sergio Pérez heeft op magistrale wijze de GP van Singapore gewonnen. De vierde zege in de F1 in zijn carrière. Hij reed van start tot finish aan de leiding, hoewel hij op het laatst verbeten aanvallen van Charles Leclerc (Ferrari) moest afslaan. Na drie safety cars en dus ook drie restarts was er bij de stewards nog intentie de winnaar straftijd te geven van 5" omwille van een onduidelijke bagatel rond de safety car. Met name meer dan tien wagenlengtes achter de safety car gereden tussen bocht 13 en 14...De Amerikanen zijn er in geslaagd de historische Formule 1 tot een ordinaire vaudeville te devalueren.
Alleen al omdat onweer het 5,063 km lange circuit met drieëntwintig moeilijke bochten onberijdbaar verklaarden. Daardoor werd de start van de race met ruim een uur uitgesteld. Als spektakel heeft Liberty Media andermaal zijn slag thuis gehaald. Gecombineerd met gele vlaggen, virtuele- en echte safety cars leek Singapore wel op een gigantische kermis van botsautootjes. Net geen legoland of robottenspel van Elon Musk.
Max Verstappen startte slecht en eindigde knap zevende, daarbij demonstrerend hoe hij de meervoudige wereldkampioenen, Hamilton (7) en Vettel (4) als speelgoedsoldaatjes opzij blies. Ook al ging hij overmoedig zelf in de fout, net als Hamilton. De duels waren ontelbaar en de WK-leider - die vandaag nog geen wereldkampioen is, ontmoette in zijn rush naar de voorste gelederen in de Spanjaard Fernando Alonso (Alpine) zijn taaiste tegenstander. De 40-jarige Nestor van het veld die vandaag zijn 350ste GP reed, werd echter door zijn auto bedrogen met een technisch mankement.
Jammer, ook omdat zijn ploegmaat Ocon de andere Alpine met pech in de anonimiteit verdween en het herboren merk dus geen WK-punten scoort bij de Constructeurs. Dat deden wel Lando Norris, vierde, en Daniël Ricciardo, vijfde, die daarmee het duel met Alpine weer op scherp zetten. In die zin dat Mc Laren de vierde plek van Alpine inpikt. George Russell (Mercedes) pakte één WK-punt voor de snelste ronde. "Driver of the Day" werd logischerwijze Sergio Perez en de achttiende GP van het WK 2022 gaat volgende week door op Suzuka, de achtertuin van de Honda fabriek in Japan. (Walter Rombauts/Foto:Alpine)
De uitslag:
1. Sergio Perez (Red Bull-Honda)
2. Charles Leclerc (Ferrari) + 7"595
3. Carlos Sainz (Ferrari) + 15"305
4. Lando Norris (Mc Laren-Mercedes) + 26"133
5. Daniël Ricciardo (Mc Laren-Mercedes) + 58"282
Door de ontelbare onderbrekingen van de race werd "maximum 2 uur-regel" toegepast waardoor de vooraf geplande afstand van 61 ronden (308,843 km) niet kon worden afgelegd.
IN SINGAPORE GEBEURT ALTIJD IETS, ZOALS CRASHGATE IN 2008
WK-leider Max Verstappen kreeg te weinig brandstof mee om een "pole-chrono" neer te zetten. De man die met 116 punten voorsprong leidt op de Monegask was razend. Dus eigenlijk nogal in zijn gewone doen, zoals zijn vader Jos vaak. Maar goed, het is een fout van Red Bull en nu start de toekomstige wereldkampioen 2022 vanaf de achtste plaats. Lewis Hamilton pakte bijna de pole, maar dan zetten Charles Leclerc en Sergio Perez hem op de derde startplaats. Ze schoten als raketten over het 5,063 km lange circuit, vanuit de auto gezien eigenlijk een rattenval, afgerasterd met hoge ijzerdraadpanelen.
Maar zevenvoudig wereldkampioen Lewis Hamilton werd bij de stewards van de FIA geroepen. Hij droeg opnieuw zijn neuspiercing, terwijl juwelen verboden zijn tijdens het racen. Vanaf dit seizoen is die regel van kracht. De Brit legde de stewards uit dat hij zonder die neuspiercing ontstekingen kreeg. Hij onderschreef dat door een doktersbriefje voor te leggen waarop een specialist haarfijn had uitgelegd hoe ongezond dat voor Lewis was. Daar moesten de stewards mee akkoord gaan en Lewis werd niet bestraft. Maar de FIA meende wel dat Mercedes dat had moeten melden voor de race. Het team kreeg €25.000 boete. Zo zit je natuurlijk snel over je budgetplafonnering van €145.000.000...
Vorig jaar hebben Red Bull veel meer en Aston Martin door armoe-sta-me-bij minder dat budget overschreden. Toto Wolff van Mercedes en ook Binotto van Ferrari hopen dat de nieuwe president van de FIA, Mohammed Ben Sulayem, hiervoor zware bestraffingen voor zal toepassen. Tot uitsluiting van het kampioenschap 2021 ? Dat zal wel niet, want geen mens is nog geneigd die pijnlijke, neen, schandalige WK-afloop in 2021 in Abu Dhabi opnieuw uiteen te rafelen. Als de FIA binnen enkele dagen met de reële cijfers komt, is iedereen benieuwd hoe die gaan worden behandeld en mogelijk beboet worden. In ieder geval zorgt deze vaststelling al voor een fiks spanningsveld tussen de "Fédération Internationale de l'Automobile" en het "Formule One Management", dit laatste voorgezeten door Stefano Domenicali die uit hoofde van zijn taak de kant van een overijverig Liberty Media moet kiezen die voor 2023 liefst 24 races op de kalender heeft gezet.
De kans dat het straks regent is groot en superspektakel is dan verzekerd. Een Safety Car is in de twaalf voorbije GP's van Singapore altijd op de baan gekomen. En als er geen reden voor is, dan creëert men er wel één. Zoals in 2008 tijdens de eerste GP van Singapore Renault-teambaas Flavio Briatore opdracht gaf aan Nelson Piquet jr een Renault express te crashen tegen 160 km/h opdat een Safety Car op de baan zou komen. Die moest maken dat Fernando Alonso - toen al wereldkampioen in 2005 en 2006 met Renault - niet meer van de zege kon worden weerhouden. Flavio Briatore is ontslagen bij Renault, Alonso won die eerste GP van Singapore en in de geschiedenisboeken staat het incident genoteerd als "crashgate 2008". Om maar te zeggen dat Singapore met zijn nachtelijke saunarace bij een vochtigheidsgraad van 80% altijd wel iets in petto heeft. (Walter Rombauts/Foto:Alpine)
CHARLES LECLERC - FERRARI - START IN POLE, VERSTAPPEN ACHTSTE
De kwalificaties om de GP van Singapore waren heel spannend. Zowaar Alonso en Hamilton reden de snelste tijden. Even leek het er op dat de zevenvoudige wereldkampioen in "pole" zou blijven. Maar dan maakte Charles Leclerc een eind aan ieders illusie met een tijd van 1'49"412 over de 5,063 km die het stratencircuit van Marina Bay lang is. Het is niet geheel duidelijk wat er voor de WK-leider Verstappen mis ging, maar hij start morgen vanaf de achtste plaats. Achteraf bleek er te weinig brandstof te zijn geweest. Voor Charles Leclerc is het de negende pole-position van dit seizoen. Als we in onze herinneringen plonsen heeft de "polesitter" altijd gewonnen in Singapore, net zoals er ook altijd een safetycar aan te pas kwam. Voor morgen wordt regen voorspelt, dus kan het voor iedereen een moeilijke klus worden.(wr)