Brouwerij Dubuisson viert 80 jaar Bush en wijdt een nieuwe brouwzaal in
Het gaat goed met brouwerij Dubuisson, die bekend staat voor haar merken Bush en Cuvée des Trolls! In de afgelopen vijf jaar is de productie namelijk meer dan verdubbeld: van 24.000 hectoliter in 2009 naar meer dan 50.000 hectoliter in 2013!
Zo’n ontwikkeling bracht vanzelfsprekend aanzienlijke industriële investeringen met zich mee: gisting, botteling, klaring, nieuwe opslagruimte, warme kamers... Om in te spelen op deze vooruitgang en om een verdere groei mogelijk te maken, legt de brouwerij Dubuisson de laatste hand aan een nieuw investeringsprogramma van meer dan 5 miljoen euro, met als absolute hoogtepunt een splinternieuwe brouwzaal en een uitbreiding van de gisting.
Door die investeringen verdubbelt de brouwerij haar productiecapaciteit tot meer dan 100.000 hectoliter per jaar. Naast de nieuwe brouwzaal, die vanaf midden november in gebruik wordt genomen, deed de brouwerij ook enkele ecologische investeringen. Ze plaatste 900 m² zonnepanelen waardoor voortaan haar ecologische voetafdruk beperkt blijft. Deze zonnepanelen bevinden zich op één van de zijden van het dak van de nieuwe opslagplaats. Bovendien gebruikt de brouwerij sinds kort ook nieuwe technologieën waardoor het energieverbruik aanzienlijk daalt, bijvoorbeeld de recuperatie van de warmte afkomstig van de brouwzaal.
Bovenop deze aanzienlijke industriële investeringen legde de brouwerij Dubuisson eveneens een hopveld aan tegenover de brouwerij. Op die manier staat ze zelf in voor de productie van bijna 10% van haar hopverbruik. Dit hopveld draagt bovendien bij tot het unieke karakter van de brouwerij en zet tevens de authenticiteit en de traditie van deze brouwerij in de kijker. Ze is namelijk de oudste van Wallonië en viert in 2019 haar 250-jarig bestaan.
80 JAAR BUSH
1933 is een belangrijk jaartal in de lange geschiedenis van brouwerij Dubuisson. In dat jaar creëerde Alfred Dubuisson, de grootvader van de huidige bedrijfsleider Hugues, immers het bekende Bush Beer (Engelse vertaling van 'Bière Dubuisson’). Dit smakelijke bier viert dit jaar zijn 80ste verjaardag! Het recept bleef al die tijd ongewijzigd, waardoor het één van de oudste Belgische speciale bieren is die in België en in het buitenland op de markt te vinden zijn!
Om deze verjaardag in de verf te zetten, lanceert brouwerij Dubuisson een bijzonder uitgebreide marketingcampagne met radiospots. Niemand minder dan Pierre Bellemare (een Franse TV- en radiopersoonlijkheid) himself vertelt in die spots 3 uitzonderlijke verhalen uit de rijke geschiedenis van de brouwerij Dubuisson en het Bush-bier. Een campagne die zeker zal aanslaan. De 'Picardische' tinten in de radiospots getuigen van de Waals-Picardische ankerplaats van deze brouwerij.
Het beroemde Bush Beer (de Engelse vertaling van 'Bière Dubuisson) ziet het levenslicht in 1933, waardoor het één van de oudste Belgische bieren is die momenteel nog steeds verkocht worden. In de jaren 1990 werd het assortiment uitgebreid met Bush de Noël, Bush Blonde, Bush Prestige en Bush de Nuits. De bieren van Dubuisson worden wereldwijd geëxporteerd.
Brouwerij Dubuisson heeft een rijke geschiedenis en daardoor ook een authentiek karakter, iets waarvan de meeste brouwerijen enkel kunnen dromen. Ze is de oudste brouwerij van Wallonië en één van de oudste en meest authentieke van België. De brouwerij werd opgericht in 1769 door Joseph Leroy, de voorvader van de huidige bedrijfsleider Hugues Dubuisson, in Pipaix. Acht generaties later is de brouwerij Dubuisson nog steeds op dezelfde plaats gevestigd.
Brouwerij Lefebvre en de Abdij van Floreffe vieren dertigjarige samenwerking met frisse wind doorheen het segment van de abdijbieren
Dertig jaar geleden zette brouwerij Lefebvre de aloude traditie van de Norbertijnen van de Abdij van Floreffe verder, de start van een vruchtbare samenwerking. In 1983 begon de brouwerij immers met de productie van de abdijbieren Floreffe Dubbel, Tripel en Prima Melior volgens de traditionele, authentieke brouwmethode van de broeders. Later, in 1989, kwam daar nog Floreffe Blond bij.
Om dat dertigjarige partnership met de Abdij van Floreffe te vieren, steekt de brouwerij de Floreffebieren in een nieuw jasje. Het bier zelf blijft ongewijzigd en dus authentiek. Het flesje en de bak krijgen wel een nieuwe, frisse look.
Om ons een beetje te situeren op een tijdlijn, een kleine introductie: de abdij werd dus opgericht in 1121 door Sint-Norbert en heeft tot 1797 een belangrijke religieuze orde onderdak geboden. Ondanks de vele troebele periodes hebben we toch het geluk om hier een nagenoeg intacte site te kunnen tonen. De meerderheid van de gebouwen dateren van de XVII-ste en de XVIII-ste eeuw.In 1819, heeft men dan binnen de muren van de abdij, het huidig nog steeds actieve college van Floreffe geïnstalleerd.
Tussen de oudste gebouwen van de abdij kan men dus de molen-brouwerij vinden die gebouwd werd rond 1250 en die beschouwd wordt als het oudste industriële gebouw van de provincie Namen. Het gebouw bestond enerzijds uit een watermolen die actief was tot de eerste helft van de XIX-ste eeuw. Stukje bij stukje raakte de molen in onbruik en heeft de molen uiteindelijk dienst gedaan als opslagplaats voor boerderij die hoorde bij de abdij. In de jaren 60 werd de molen echter in ere hersteld door de toenmalige prefect van de abdij, abt Ferminne, en werd toen een ontvangstcentrum voor toeristen en bezoekers.
Het is trouwens diezelfde abt Ferminne die gezorgd heeft voor het herrijzen en ter plaatse commercialiseren van de oorspronkelijke abdij-bieren. Het beheer van het gebouw en de activiteiten werden toevertrouwd aan « l'Association des Anciens Elèves du Séminaires » waarvan het voornaamste doel het in stand houden is van het college in zijn onderwijs-missie en het onderhoud van de architectuur van de abdij. Concreet betekent dit dus dat de opbrengsten van de associatie rechtstreeks naar de abdij gaan.
De introductie van de nieuwe fles betekent een nieuwe start voor de bieren van Floreffe. De authenticiteit wordt benadrukt door het feit dat ze de enige abdijbieren zijn met mechanische kurken, iets wat het publiek wel weet te appreciëren.
1983-2013, dertig jaar samenwerking wordt zo op een waardige manier gevierd, tot grote vreugde van de bierliefhebbers.
Een investeringsplan komt niet zomaar uit de lucht vallen. Zowel de ambachtsman als de zakenman moet voldoen aan de opgelegde eisen. Deze eisen kunnen uit verschillende hoeken komen. Het interne of door de klant vereiste kwaliteitsniveau, de normen inzake hygiëne en veiligheid, de werkomstandigheden, het orderboek... Wat bier betreft, is er één essentieel punt dat, naar onze mening, nooit uit het oog verloren mag worden: de identiteit van het product. Wat ons betreft, komt deze identiteit vooral tot uiting op het vlak van de smaak en de overdracht van vakkennis. Ons investeringsplan past in deze filosofie om onze activiteit te laten bloeien in haar plaatselijke en historische kader, door traditionele bieren te brouwen met moderne en krachtige installaties.
Hiervoor wordt in de eerste plaats een nieuw zuiveringsstation voor industrieel afvalwater gebouwd. Dit station is groter en krachtiger dan het huidige, waardoor we zullen voldoen aan de nieuwe Europese normen die vanaf 2015 van kracht zullen worden. Er werd bijzondere aandacht besteed aan de inrichting van de installatie in een landelijke omgeving, aan de efficiëntie van de zuivering en aan het energieverbruik.
Tegelijkertijd werd er een nieuwe lijn geïnstalleerd en opgestart om het bier op vat te steken. Deze lijn kan 180 vaten van 15 liter per uur vullen, wat 2,5 keer sneller is dan de huidige lijn. Om het werk te vereenvoudigen, zal de operator voor de verplaatsing van de vaten bijgestaan worden door een robot, die onder andere de vaten op paletten zal plaatsen. Met deze lijn zouden we 30% water en 20% energie moeten kunnen besparen.
Om de afgewerkte producten op te slaan, zal er een opslaghal van 1400 m² gebouwd worden. Deze hal zal uitgerust worden met 2 laadkades om de logistieke activiteiten vlotter te laten verlopen en zo de arbeidsomstandigheden van de heftruckchauffeurs te verbeteren. Ook de inrichting van een nieuw labo voor kwaliteitscontrole staat op de planning.
Tot slot moest ook de oude brouwerswoning - een getuige van het verleden, aangezien deze woning 4 generaties lang de gezinswoning van de familie Lefebvre was - een nieuwe bestemming krijgen. De woning zal ingericht worden als onthaalruimte. De administratieve en logistieke diensten zullen er eveneens ondergebracht worden.
Les secrets du chef: culinaire kunst binnen ieders handbereik !
Onze tijdgenoten zijn nog nooit zo bezig geweest met koken als vandaag. Kijk maar naar het aantal kookboeken en -programma’s en het is duidelijk dat een almaar groter wordend publiek gepassioneerd is door alles wat te maken heeft met de kunst van het eten. Het is veel meer geworden dan een biologische noodzaak, het is uitgegroeid tot een heuse levensstijl, met alles wat daarrond draait.
Om tegemoet te komen aan de verwachtingen van keukenprinsen en -prinsessen die steeds meer kennis en knowhow willen opdoen, hebben de voorbije jaren talloze initiatieven het daglicht gezien. Deze laten zich meeslepen door de tendens en bieden activiteiten aan waar eerder basisvaardigheden worden aangeleerd dan heuse kookkunst.
Twee liefhebbers van de praktische gastronomie, met een zeer uiteenlopend parcours, waren zich bewust van deze lacune en besloten in 2006 de eerste vestiging op te richten van “Les Secrets du Chef”, in Louvain la-Neuve.
De eerste, Alexandre Lerouge, is zelf chef van opleiding. Na een carrière die hem, onder andere, naar Engeland bracht waar hij in contact kwam met grootheden zoals Gordon Ramsey, kwam hij terug naar België voor een opleiding psychopedagogie. Daarna ging hij zelf les geven in verschillende hotelscholen in het Brussels Gewest. De andere pijler van “Les Secrets du Chef”, Fabian Hennus, heeft eerder een financieel profiel. Hij is boekhouder van opleiding en werkte in het bank- en verzekeringswezen alvorens zelfstandig consultant te worden. Met zijn passie voor gastronomie en, bovendien, als neef van Alexandre Lerouge, was hij bijzonder tevreden dat hij zich op het avontuur van “Les Secrets du Chef” kon storten in een al bij al familiale context.
Zo werd het concept van “Les Secrets du Chef”, aanwezig in Louvain-la-Neuve, St-Lambrechts-Woluwe, Namen – en binnenkort ook in Luik waar de winkel opent in februari 2014 – tegelijkertijd een boetiek met een uitgebreid assortiment materiaal waar gastronomieliefhebbers niet zonder kunnen, en een heuse koksschool die kookcursussen van alle niveaus aanbiedt en waar je echt iets leert van echte professionals. www.lessecretsduchef.be
Gastronomisch skiën in Zuid-Tirol: 23 Michelin-sterren en 112 Gault&Millau-Koksmutsen in 2014
Zuid-Tirol, de meest noordelijke provincie van Italië, in het hartje van de Dolomieten, is een streek op de grens tussen Oostenrijk, Zwitserland en Italië. Deze bijzondere geografische locatie uit zich in een smeltkroes van culturen, met drie landstalen en een waaier aan tradities die bewust in ere worden gehouden. Die eenheid aan diversiteit vertaalt zich in een uitzonderlijke keuken, doorspekt met Alpijns-Mediterrane invloeden én wereldwijde erkenning. De culinaire geneugten van Zuid-Tirol worden dan ook jaarlijks bekroond in de gastronomiegidsen Michelin en GaultMillau.
Zuid-Tirol zet 2014 dan ook sterk in met 23 Michelin-sterren en 112 Gault&Millau-Koksmutsen, wat het de regio met de meeste sterren maakt ten opzichte van het aantal inwoners en de oppervlakte.
Gastronomisch cultureel erfgoed : De Zuid-Tiroolse keuken behoort tot de absolute wereldtop. Dat wordt nogmaals bevestigd in de nieuwste uitgaven van Michelin en GaultMillau. In tien jaar tijd zag Zuid-Tirol zijn aantal restaurants en Gault&Millau-Koksmutsen toenemen met één vierde. Terwijl de gevestigde culinaire toppers zich weten te handhaven, tonen ook nieuwe restaurants blijk van een door gedreven streven naar kwaliteit. Zo mag GaultMillau zo’n elf restaurants een betere beoordeling toekennen en maar liefst tien nieuwe restaurants verwelkomen in zijn uitgave van 2014.
Restaurant Jasmin in Chiusa/Klausen steeg van twee naar drie Koksmutsen. Ook in de Michelingids van 2014 niets dan lof aan het adres van de Zuid-Tiroolse gastronomie. In de laatste editie prijken 20 restaurants met een totaal van 23 Michelin-sterren. Restaurants St. Hubertus in San Cassiano/Sankt Kassian, Jasmin in Chiusa/Klausen en Trenkerstube in Tirolo/Dorf Tirol zijn sinds kort de trotse eigenaars van twee Michelin-sterren. Vijftien andere Zuid-Tiroolse restaurants wisten hun kwaliteit van vorig jaar te evenaren en behielden hun Michelin-ster. Verder mocht de gastronomiegids ook twee nieuwe Zuid-Tiroolse restaurants opnemen: restaurant Tilia in Dobbiaco/Toblach en restaurant Alpes in Val Sarentino/Sarnthein.
Culinair op de latten. Zuid-Tirol heeft niet alleen een fantastische keuken, maar mag ook bogen op een uitzonderlijk landschap. De Dolomieten, bekroond als Unesco-Werelderfgoed omwille van zijn uitzonderlijke natuurlijke schoonheid, zijn het langste aaneengeschakelde skigebied in Europa, met maar liefst 1.200 km aan pistes, onder de noemer Dolomiti Superski. Skiing with a view, dus!
En met lekker eten. In geen enkel skigebied ter wereld liggen de sterrenrestaurants zo dicht bij de skipistes. Gastronomisch genieten kan je in de skihutten, dankzij initiatieven als Slope Food in Alta Badia (waar sterrenchefs topgerechten serveren op de pistes), maar ook in enkele tactisch gelegen topkeukens, van al even goed gelegen tophotels.
Op 14 november was het Wereld Diabetes Dag en dit jaar vierden we de 90ste verjaardag van de eerste succesvolle insulinebehandeling. Hoewel insuline heeft gezorgd voor een enorme verbetering van de levensverwachting en -kwaliteit is de beeldvorming over insuline zelf nog voor verbetering vatbaar volgens twee nationale diabetesexperten, Prof. Van Gaal (Universiteit Antwerpen) en Prof. Scheen (Universiteit Luik).
Exact 90 jaar geleden werd met de uitreiking van de Nobelprijs voor Geneeskunde erkenning gegeven aan de insulinebehandeling, die een enorme verbetering betekende voor de levensverwachting en -kwaliteit van suikerzieken of diabetici. Voorheen was de enige medische oplossing een extreme hongerkuur, waar de meeste patiënten al snel (bij diabetes type 1) of na verloop van tijd (bij diabetes type 2) uitgemergeld het leven bij inschoten.
In 1921 slaagden vier Canadese onderzoekers (nl. Banting, Best, Collip en Macleod) erin om insuline te winnen uit de pancreas van dieren en dit met succes te gebruiken bij mensen. Hun baanbrekend werk leverde hen twee jaar later de Nobelprijs voor Geneeskunde op en hun methode op basis van dierlijke insuline hield maar liefst 60 jaar lang stand. Over de decennia heen werd de procedure geoptimaliseerd en uiteindelijk kwam een menselijke synthetische variant – zoals we die vandaag kennen – op de markt.
Door een ongezondere levensstijl breidt het aantal diabetici vandaag almaar verder uit en deze chronische ziekte treft vandaag meer dan 1 Belg op 20 en 1 Belg op 10 bij 60-plussers. Een toenemend gebruik van insuline of andere mogelijke behandelingen zijn een logisch gevolg. Diabetici moeten immers continu zichzelf testen en waken over een stabiele bloedsuikerspiegel. Dit doen ze door dagelijks de glucosewaarden in hun bloed op te meten via een vingerprik en, indien nodig, extra insuline in te spuiten. Momenteel stuit die behandeling met insuline-injecties echter nog op vele hindernissen bij patiënten met diabetes type 2 (veruit de grootste groep) en wordt het door zowel patiënten als huisartsen vaak aanzien als een laatste toevlucht en dat omwille van verschillende redenen.
Eerst en vooral bestaan rond insulinegebruik heel wat vooroordelen. Diabetici vrezen voor een hypoglycemie, gewichtstoename, beperking van de bewegingsvrijheid, een onherroepelijke verandering van de levensstijl, enz. Een ander specifiek psychologisch aspect is spuit- of prikangst. “Nochtans is het schrikwekkende beeld van enorme, pijnlijke injectienaalden ondertussen al lang achterhaald”, vertelt Prof. Dr. Van Gaal van het Universitair Ziekenhuis Antwerpen. “Tegenwoordig bestaan zeer gebruiksvriendelijke insulinepennen met ultrafijne naalden, waardoor men erg snel en pijnloos kan spuiten.”
Huisartsen voelen zich bovendien vaak nog te weinig vertrouwd met het opstarten van een insulinebehandeling, zo blijkt uit een enquête bij 100 huisartsen van het farmaceutische bedrijf Sanofi dat met voorloper Hoechst één van de eerste insulines op de markt bracht. De belangrijkste reden is onvoldoende ervaring en kennis inzake insulinebehandelingen. 85% van de huisartsen die momenteel geen insulinetherapie voorschrijven, wenst een gerichte opleiding, bijkomende informatie of patiëntbegeleiding door een verpleegkundige.
Nauwgezette opvolging is noodzakelijk
Wat betreft de behandeling van diabetes is een continue alertheid aan de orde, zo niet kan dat tot ernstige lichamelijke gevolgen leiden, waaronder hart- en vaatlijden, blindheid, nierfalen, enz. Bij diabetes type 1 is insuline onmisbaar om te kunnen overleven en wordt het idealiter 4 keer per dag ingespoten om het best mogelijk evenwicht te vinden. Bij diabetes type 2, moet er overgestapt worden naar insuline wanneer orale antidiabetesmedicijnen niet langer in staat zijn om de suikerspiegel te reguleren. Dit helpt complicaties te voorkomen en de levenskwaliteit te verbeteren.
“Bij diabetes draait het allemaal om het vinden van de juiste balans”, zegt Prof. Dr. Scheen, van het Universitair Ziekenhuis in Luik (CHU Liège). “Een kwalitatief leven is mogelijk dankzij de juiste behandeling mits de patiënt zich houdt aan enkele relatief simpele richtlijnen. Daarin speelt niet alleen de patiënt zelf, maar ook de huisarts een belangrijke rol. Het blijkt immers dat het vaak te lang duurt vooraleer deze laatste voorstelt om met een insulinebehandeling te starten. Door een nauwgezette opvolging en medische bijstand, kunnen zorgbehoevenden en zorgverleners samen de aandoening onder controle houden. Ook specialisten, verplegers en diëtisten moeten daarbij betrokken worden, om zo te komen tot een coherente multidisciplinaire aanpak.”
Vlaamse hotel- en toerismescholen zetten prima resultaat neer op Europese wedstrijd AEHT
In de week van 11-15 november namen 7 Vlaamse hotel- en toerismescholen (12 leerlingen) uit alle onderwijsnetten deel aan de 26ste editie van de Europese conferentie van AEHT (Europees netwerk van hotel- en toerismescholen: goed voor 350 scholen in zowat 40 landen). Als afsluiting van het 25ste werkjaar werd het een feesteditie op cruiseschip Costa Mediterranea, dat zowat 750 deelnemers van Genua naar Barcelona, Palma, Ajaccio en Marseille bracht. In de ochtend vonden naar traditie een tiental competities plaats; in de namiddag kregen alle leerlingen en begeleiders de kans om de vijf steden te verkennen.
Deze feesteditie werd door de Vlaamse hotel- en toerismescholen zeer succesvol afgesloten met 7 medailles in de diverse competities, ondermeer enkele gouden medailles. Daarmee behaalde de Vlaamse delegatie een van de hoogste aantallen medailles per land en de hoogste gemiddelde score per school en leerling. Daarmee bewijzen de Vlaamse hotel- en toerismescholen nog steeds aan de Europese top te staan als het om hospitality, gastronomie, toerisme en aanverwante activiteiten gaat.
De deelname aan deze feestelijke Europese conferentie werd financieel mede mogelijk gemaakt door de actieve steun van Brouwerij Palm, structureel sponsor van de Vlaamse afdeling van AEHT.
In de marge van de conferentie werd Herman Siebens, directeur van hotel- en toerismeschool Campus Wemmel bevestigd voor de volgende vier jaren in de functie van vice-president in de Europese raad van bestuur van AEHT Europe.
Ontdek en beleef een inspirerende stadsroute met pop-up shops van 15/11 tot 31/12
Nog even en Hasselt verandert in een nog spannendere stad! Want van half november tot eind december strijkt ‘Stories in the City’ neer in de binnenstad: een stadsroute van inspirerende pop-up shops en internationale tentoonstellingen op onverwachte plekken. Jonge designers, grafische talenten, topfotografen en funky bloggers zakken af naar de binnenstad om hun favoriete plekken te verklappen.Op zoek naar een eindejaarscadeau met een bijzonder verhaal? Zin in een culturele verrassing van formaat? Of gewoon toe aan een ontspannende kop koffie op een unieke locatie? Nog meer redenen om Hasselt in je agenda te voorzien tijdens de eindejaarsperiode volgen binnenkort. Verken ‘Stories in the City’ alvast met deze blikvangers.
“Stories in the City mixt mode, design en food. We trekken een route door de stad die zowel de verwende shopper als de veeleisende cultuurliefhebber kan bekoren.” Emm Verheyden, iniatiefnemer Stories in the City.
Stories in the city zorgt voor vijf blikvangers. Fotografie : Sonny Vandevelde maakt deel uit van het erg selecte clubje internationale fotografen dat backstage wordt toegelaten bij de belangrijkste catwalks. Als geen ander slaagt hij erin om de opwinding en energie vast te leggen die bij mode hoort. Vandevelde werkt voor titels als The New York Times style.com en The List, maar wordt nu voor het eerst in België op kamerbreed behang geprint. Nooit eerder werd een gebouw volledig behangen met backstage shots achter de schermen bij Chanel, Louis Vuitton, Helmut Lang, Margiela en Rodarte. ‘Backstage is the new black’, Evolution, Groenplein 5, van 15/11 tot 31/12. Fashion & food : In de industriële omgeving van een voormalige jeneverstokerij toont Tim Van Steenbergen een persoonlijke selectie van zijn silhouetten en accessoires, én de prachtige Metronome-lamp die hij voor Delta Light® ontwierp. In een uniek pand (achter La Bottega) in de Raamstraat wacht de modeliefhebber een pop-up boetiek in de sfeer van authentieke pop-ups in wereldsteden als New York en Tokio. Verwacht een mix van jong designtalent, vintage designklassiekers, designer gifts en vanaf december een pop-up coffee & tea bar van Pieter Loridon met bijhorende classy ‘après shopping’-feestjes. ‘Pop-up Boutique’, La Bottega, Paardsdemerstraat 9 & Raamstraat 17 van 15/11 tot 31/12
Design : Een tentoonstelling rond jong Belgisch en Nederlands designtalent. Mieke Meijer toont haar ‘Relativiteitsmeters’ en ‘Frameworks’. In samenwerking met het designercollectief VIJ5 ontwikkelde ze ‘Kranthout’, een nieuw materiaal dat van papier opnieuw hout maakt. Met als resultaat een unieke collectie ‘papieren’ meubelen. Atelier Belge presenteert een selectie Belgisch surrealisme en Tore Bleuzé toont met zijn Split Table de toekomst van design. ‘Young Design’, bij Evolution, Groenplein 5, van 15/11 tot 31/12
Expo: Een selectie grafisch talent uit Groot-Brittannië, Rusland, België, Frankrijk en Italië toont werk onder de noemer ‘I prefer drawing to talking’. Hun grafisch talent is te zien op huizenhoge vitrines en muurbreed behang langs de ‘Stories in the City’-route. Zo stelt de Brit Dan Hillier zijn werk ‘Snake’ voor. Hillier is gefascineerd door de ‘Steampunk’-esthetiek die Victoriaanse thema’s combineert met dierlijke hybrides. ‘I prefer drawing to talking’, met ‘Snake’ van Dan Hillier, bij Mucho Gusto, Zuivelmarkt 44, van 15/11 tot 31/12; ‘I prefer drawing to talking’, bij Le Pain Quotidien, Havermarkt 12, van 15/11 tot 31/12 en Horse by Dan Hillier, bij Tackoen, Havermarkt 4, van 15/11 tot 31/12. Shopping: Exclusief voor Stories in the City is de beste Travelteq-laptoptas ter wereld twee maanden te koop in Hasselt. Handgemaakt in Italië met het allerfijnste Florentijnse leder, werd elk detail ontwikkeld op maat van de moderne wereldreiziger. Ook de mooiste Belgische designerwol is voor het eerst heel even in Hasselt te koop. Howlin serveert de coolste truien & accessoires voor een fashionable winter. En verder, The Boyscouts pop-up: de juwelencollectie waar alle bladen en blogs het over hebben met een pop-up vol lekkers. ‘Pop-ups’, bij Oui, Aldestraat 50 van 15/11 tot 31/12/2013
Niet zo veel merken in de
Champagne kunnen prat gaan op een geschiedenis als die van Canard-Duchêne, dat
zijn bekendheid vooral dankt aan het uitgesproken karakter van zijn producten.
Dat is een gevolg van een aanvoer van schitterende pinots, afkomstig van de
beste terroirs van de Montagne de Reims, maar ook van de vakkennis van zijn
wijnmakers die het merk zijn uitzonderlijke stempel geven.
Het basisassortiment omvat
onder meer de beroemde Authentic Brut, die een goede samenvatting biedt van de
doelstellingen van het merk. Daarnaast produceert Canard-Duchêne nog een aantal
prestigieuze cuvées die het voorbehoudt voor de wijnhandel en de
restaurantsector, waaronder het Léonie-gamma, genoemd naar oprichtster Léonie
Duchêne.
Léonie Brut : Cuvée Léonie
Brut onderscheidt zich binnen dit uitzonderlijke gamma door zijn rijpheid en
complexiteit. De assemblage bestaat voor de helft uit pinot noir, een kwart
pinot meunier en een kwart chardonnay. Aan die zo al mooie samenstelling wordt
nog ruim een kwart vin de réserve uit voorgaande jaren toegevoegd. Het
resultaat krijgt maar een beperkte likeurdosering (van zon 10 g per liter) en
blijft drie jaar in de kelder rijpen. Cuvée Léonie Brut is gekenmerkt door een
lichtgouden kleur en een fraai boeket van exotisch fruit, droge bloemen en
peperkoek, dat in de mond evolueert naar gekonfijte ananas en iets van toast.
Dit uitstekende aperitief
voelt zich ook thuis aan tafel en is tijdens de feestdagen verkrijgbaar in een
stijlvol koffertje, vergezeld van twee fluitglazen. Tijdens de maand december
schenkt het restaurant van het prestigieuze Rob The Gourmets Market de Cuvée
Léonie Brut als aperitief.
Cupido kan zo van die
mirakels tot stand brengen. Iets meer dan 150 jaar geleden liet hij kuiper
Victor Canard uit de Champagne zwichten voor de charmes van wijngaardenierster
Léonie Duchêne. En acht jaar later was de champagne Canard-Duchêne geboren!
Na anderhalve eeuw gaat het
merk, nu in handen van de groep Thienot, nog altijd prat op zijn prestigieuze
verleden, maar meer dan ooit positioneert het zich als een product met een uitgesproken
persoonlijkheid. Dat sterke karakter is niet alleen een gevolg van een
bevoorrading met de mooiste pinot noir, afkomstig van de Coteaux de Ludes, in
het natuurpark van de Montagne de Reims maar ook van het talent van een
uitzonderlijke keldermeester, Laurent Fédou, die het merk elk jaar opnieuw een
opmerkelijk constante kwaliteit weet te geven.
Eric Pierret verdeelt het
gamma in België, via zijn vennootschap La Route du Vin. Het omvat een reeks
producten waarvan de traditionele brut zonder jaartal, hier Authentic Brut
genoemd, de hoeksteen vormt. Binnen het assortiment van Canard-Duchêne biedt de
Authentic Brut een goede samenvatting van de spirit en de waarden van het merk.
De combinatie van frisheid en intensiteit drukt perfect het grootse en
natuurlijke karakter van de Champagne uit.
Een fijne pareling
verlevendigt de strogele kleur en de assemblage onderstreept op volstrekt
natuurlijke wijze al het goede van de pinot noir. Naast het intense boeket van
verse vruchten verrassen de mooie fruitige accenten in de aanzet, met vleugjes
appel en mirabel. Een aangename toets van brioche, kenmerkend voor een goede
rijping, geeft de wijn zijn mooie lengte. En aan het eind overheerst zonder
enige twijfel het gevoel van harmonie.
Verkrijgbaar in de supermarkt,
voor de aanbevolen prijs van 26,99 (uitgezonderd promoties ), bij Carrefour,
Match en Colruyt. Die laatste keten biedt de wijn de hele maand december lang
aan als degustatie!
La Route du Vin - Laneaustraat
103 - 1020 Brussel - www.larouteduvin.com
De in Frankrijk geboren
broers Pierre-Julien en Grégory Chantzios begeven zich aanvankelijk op het
financiële pad tot heimwee hen overmeesterd en ze beslisten naar de regio
Kamalata terug te keren. In dit dorpje bekend als woonplaats van Maria Callas,
baatte hun grootvader Petros Chantzios een olijfolieraffinaderij uit.
Ze nemen het bedrijf over,
zorgen voor een relance en gaan voluit voor een kwalitatief eindproduct. De
Kalios olie heeft ondertussen Belgische meesterkoks overtuigd van haar
kwaliteiten in zoverre dat ze er zelfs het peetvaderschap van waarnemen.
Pierre Resimont gaat voluit
voor 01-caractère, olie die het traditionele aroma van Koronciki
weerspiegelt, een vroege manuele oogst met leuk karakter, perfect voor salades
en gestoomde groenten. Christophe Hardiquest opteert voor 02-equilibre een
olie van olijven die in volle seizoen worden geoogst en een overvloed van
geurige toetsen uitspreidt. Perfect voor verse pastas, gegrilde vis en
marinades. Bart Depooter zweert bij 03-douceur. De olijven die op het einde
van het seizoen worden geoogst bevatten unieke aromas die mooie zachte toetsen
tot leven brengen. Aanrader bij witte vissoorten, huisgemaakte verse purees en groenten.
Een bio-olijfolie vervoegt
weldra dit trio, net als een selectie Kalamata olijven die de culinaire rijkdom
van de regio extra in de verf zullen zetten.
Seabourn tekent
intentieverklaring voor bouw nieuw cruiseschip
Cruiserederij Seabourn heeft
een intentieverklaring getekend voor de bouw van een nieuw ultra-luxe
cruiseschip van de Italiaanse scheepsbouwer Fincantieri. Het nieuwe schip komt
in navolging van de drie meest recent gebouwde schepen, Seabourn Odyssey,
Seabourn Sojourn en Seabourn Quest, en beschikt over alle voorzieningen die
deze schepen zo succesvol maken. De oplevering van het nieuwe schip staat
gepland voor de tweede helft van 2016.
"We zijn erg verheugd
nu verder te werken aan de plannen die we eerder dit jaar aankondigde, voor de
bouw van een vierde Seabourn schip. Het interieur van het nieuwe schip wordt te
vergelijken met het hoog aangeschreven ontwerp, welke is geïntroduceerd met de
Seabourn Odyssey, Seabourn Sojourn, en Seabourn Quest," zegt Richard
Meadows, president van Seabourn. "De beleving en de voorzieningen aan
boord van de bekroonde Seabourn schepen geven een nieuwe dimensie aan het
ultra-luxe cruisen.
Gabriele Cocco, bestuurslid
van Fincantieri, is verheugd over het nieuwe contract met Seabourn. We zijn
blij met het binnenhalen Seabourn als nieuwe klant en de versteviging van onze
jaren lange samenwerking met de Carnival Group. Deze overeenkomst is
belangrijk: het versterkt onze positie in de niche van luxe cruises en
onderstreept onze leidende rol in de cruise industrie.
Het nieuwe cruiseschip
vervangt de capaciteit, die verloren gaat met de verkoop van de Seabourn Pride,
Seabourn Spirit en Seabourn Legend. Deze schepen worden overgedragen aan hun
nieuwe eigenaren in april 2014, april 2015 en mei 2015.
Ook de nieuwe 3-in-1
vleesbedruiper van Cuisipro is een dankbare hulp op stressvolle keukendagen.
Dit innovatieve ontwerp heeft twee verwisselbare koppen: een sproeikop om in
één vlotte knijpbeweging het vlees te besprenkelen en een siliconen borsteltje
om de saus of marinade gelijkmatig uit te strijken. Ook zonder opzetstukje kun
je aan de slag voor snel bevochtigen.
Handig: de tube is
doorzichtig met maataanduiding én de vleesbedruiper kan in de vaatwasmachine. Vleesbedruiper I 24,95 I www.cuisipro.com
Een wintersportvakantie doet
ons vooral aan skiën en besneeuwde berglandschappen denken. De meeste
wintersporters hebben genoeg aan de hellingen van de pistes, maar anderen
willen bij het sluiten van de skiliften ook graag nieuwe disciplines ontdekken
en de bergen op een andere manier leren kennen. Van de sneeuw naar het ijs? Een
kleine stap... die veel bestemmingen in de Savoie en de Haute Savoie hebben
gezet.
Een duik onder het ijs in
Haute-Maurienne. Op zon 1.700 meter hoogte is het landschap waarin het meer
van Bessans ligt ronduit indrukwekkend. Bergketens van meer dan 3.000 meter
hoogte omringen het water dat een diepte heeft van 5 meter. De dikte van het
ijs varieert van 30 tot 80 cm. Na ontvangst aan de rand van het meer, een
bezoek aan de duikplaats en een briefing, krijgen de deelnemende duikers een
droogpak, loodgordel en zwemvliezen aangemeten. Daarna zijn ze klaar voor een
20 minuten durende ontdekking van een uniek universum onder water. Drie gaten
van 8 meter breed werden in het ijs gemaakt, waar je onder water kunt goochelen
met luchtbellen onder de ijslaag of, wie weet, een forel tegen het lijf kan
zwemmen. Bij mooi weer zorgen de zonnestralen voor een magisch schouwspel.
www.plongee-vanoise.fr.
Ijsklimmen is een discipline
die veel gemeen heeft met bergbeklimmen. In de winter wordt er op en langs
ijswanden, zoals bevroren watervallen, geklommen. De ijswaterval van skistation
Contamines Montjoie, niet ver van Saint Gervais, ligt in Notre Dame de la
Gorge. Op deze ongerepte plek komen de gidsen tijdens de winter ijsklimmen.
Hoewel vooral bedoeld voor initiaties en après-ski activiteiten, kan iedere
klimmer op eigen verantwoordelijkheid- de uitdaging aangaan. De activiteit,
waaraan iedereen kan deelnemen, laat je op een leuke en originele manier
kennismaken met de sensaties van het klimmen. Voor zij die de kliminspanning
graag willen combineren met de schoonheid van de ongerepte natuur, organiseren
de gidsen van Contamines ook ruisseling: met klimijzers volg je een bevroren
bergrivier en ontdek je al klauterend de oevers van deze stroom in het
natuurreservaat van Contamines Monjoie.
www.lescontamines.com/cascades-glace-haute-savoie.html.
In Champagny en Vanoise, een
klein skidorp naastla Plagne, bevriezen
de natuurlijke watervallen onder perfecte omstandigheden van intense kou op
1.500 meter hoogte. Van midden december tot half maart is dit het favoriete
speelterrein van klimmers. In deze ideale omgeving bevindt zich ook de Tour de
Glace, een opgetrokken klimstructuur van 24 meter hoogte en 3 muren met een
helling van 70%. Verschillende routes met variërende hellingsgraad zijn
uitgerust met hindernissen die zowel beginners als ervaren (competitie)klimmers
aankunnen.
Meer dan 100km/u met Bob. Beleef
een unieke ervaring op de bobsleepiste die ter gelegenheid van de Olympische
Spelen in Albertville werd gebouwd. Liefhebbers van snelheid en adrenaline
kunnen kiezen uit de bob-raft: een zelfsturende en remmende machine voor 4
personen. Perfect voor een eerste belevenis, aan een snelheid van 70-80km/u. De
mono-bob: aan 90 km/u daal je, grondig gecapitonneerd in een soort
gestroomlijndebobslee, alleen de piste
af. De taxi-bob: een toestel dat al aardig in de buurt komt van een
competitiebobslee, waarbij je met drie achter de piloot zit. De bobslee raast
voort aan zon 120km/u. Zorg dus voor een hecht team ! www.bobsleigh.net
Ecologisch racen op het ijs.
De nieuwigheid van deze winter : la Clusaz opent een ijscircuit waarop enkel
elektrische wagentjes mogen rijden. Een race-ervaring in perfecte harmonie met
de natuur (www.circuit-glace-laclusaz-fr/). Zowel in Val Thorens
(www.valthorens.com), in Val dIsère (www.circuitvaldisere.com), in Flaine
(www.circuitglace.com) als in Abondance (www.circuit-glace-abondance.com) staan
de paarden voor je klaar. Niet zozeer volbloeden of viervoeters, wel
paardenkracht op 4 wielen voor een initatie rijden op het ijs of de
veiligheidsworkshop autorijden in de winter, waarin je leert tegensturen,
omgaan met slippen en remmen bij winterweer.
Niet enkel bovengenoemde
activiteiten zorgen voor rillingen van plezier. De hele winter in Savoie Mont
Blanc staat in het teken van ijs met een hele reeks evenementen om zowel in
familieverband als in gezelschap van je vrienden bij te wonen: De Trophée
Andros, het beroemde kampioenschap rijden op ijs, houdt halt in Val Thorens op
7 en 8 december. Valloire organiseert een nieuwe editie van haar internationale
ijssculpturenwedstrijd van 14 tot 17 januari 2014. Champagny en Vanoise is het
decor van twee ijsklimevenementen : de Gorzderette (25 en 26 januari 2014) en
een etappe van de Climbing World Cup (31 januari en 1 februari) terwijl Val
Cenis en Maurienne hun bijeenkomst voor de ijsklimmers Rencontre de cascade
sur glace van 7 tot 9 februari 2014 organiseren.
GEZONDHEIDSTOERISME BOOMING
IN BENIDORM - Uitzonderlijk klimaat en medische faciliteiten blijken ideale
combinatie voor gezondheidstrip
De afgelopen drie jaren is
het aantal toeristen dat naar Benidorm komt voor gezondheidsredenen met 80%
gestegen. Hiermee speelt Benidorm in op de trend dat steeds meer mensen een
operatieve ingreep in het buitenland laten uitvoeren en vervolgens de tijd nemen
om ter plaatse te recupereren. Want met meer dan 300 zondagen per jaar en een
constante zeewatertemperatuur van 20°C is Benidorm de ideale bestemming voor
een gezondheidstrip. Daarnaast beschikt Benidorm met het Hospital Clinica en
IMED Levante over twee privé-ziekenhuizen van wereldformaat. Het uitgebreide
aanbod aan hotelfaciliteiten en wellnesscentra zorgt ervoor dat mensen achteraf
optimaal kunnen recupereren van hun ingreep of gewoon zalig kunnen genieten van
de rust.
Dat de zon en de zee in
combinatie met aangename temperaturen een helend effect hebben op lichaam en
geest en zelfs reuma, astma en osteoporosis helpen genezen is al langer bekend.
Zo is klinisch bewezen dat een breuk maar liefst driemaal sneller geneest in
een maritieme omgeving. Daarnaast verlichten zon en zee ook stress en
angstgevoelens. Met zijn zachte Mediterrane klimaat, het altijd warme zeewater
en de vele uren zon is Benidorm dan ook de gedroomde bestemming voor zij die
omwille van hun gezondheid andere oorden willen opzoeken.
Naast het gunstige klimaat
telt Benidorm twee moderne privé-klinieken, waar men terecht kan voor tal van
behandelingen. Zo is het HCB (Hospital Clinic Benidorm) gespecialiseerd in o.m.
oncologie, kankerbehandeling, pediatrie en gezichtschirurgie. Het grote
voordeel is dat de 350-koppige staf uit gans de EU gerecruteerd wordt, waardoor
de dienstverlening vaak in de taal van de patiënt kan gebeuren. Dit geldt ook
voor het IMED Levante hospitaal, dat een internationale staf heeft, inclusief
vertalers. Het IMED is een ultramodern hospitaal dat gebruikmaakt van de meest
moderne technieken en apparatuur. In 2012 werd IMED nog uitgeroepen tot het
beste privéhospitaal van de Valencia regio. Hun afdeling chirurgie is maar
liefst 1.100m2 groot en mensen kunnen er terecht voor gespecialiseerde
behandelingen van obesitas, de ruggenwervel, hart- en vaatziekten,
dermo-esthetiek en nierdialyses.
Recupereren in ideale
omstandigheden. Of je nu komt voor een medische behandeling of gewoon om uit te
rusten, Benidorm is een paradijs voor zij die van wellness en spa houden. De
meeste spafaciliteiten bevinden zich in één van de talrijke hotels die Benidorm
rijk is. Zo kan je naar de Thai Spa van de Barcélo Asia Gardens
(http://www.asiagardens.es/es/hoteles-de-lujo-spa-thai-spa), waar alle
massagetherapeuten school gelopen hebben in de gerenommeerde Wat Po Tempel in
Bangkok, de bakermat van de Thaise massage. Het meest complete center is
wellicht het Spa Dynastic (www.hoteldynastic.com/planes/spa-dynastic.html). Met
zijn 2000m2 kan je er ondermeer terecht voor een relax-, beauty-, slimming- en
anti-stressbehandeling. In de Spaxion Villaitana (www.spaxion.com) baad je
letterlijk in luxe en staat een gepersonaliseerde health coach klaar om je een
gezonde levensstijl aan te meten. In het gloednieuwe Spa Villa del Mar cwww.hotelvilladelmar.com.es)
, tenslotte, gaat men uit van de helende kracht van water en geniet je van een
heerlijk gezondheidsdrankje op het chill-out terras met een geweldig uitzicht
over Poniente Beach.
Naast de vele wellnessmogelijkheden
die Benidorm rijk is, heeft de badplaats ook een indrukwekkend logiesaanbod. Na
Madrid en Barcelona telt Benidorm het grootste aantal hotelbedden van Spanje.
Meer dan 125 hotels, gaande van 1 tot 5 sterren, zijn voorzien van alle modern
comfort. Wie liever kampeert kan terecht op één van de 10 campings rondom
Benidorm. Tenslotte zijn er nog zon 6.000 appartementen die verspreid over de
stad gelegen zijn. Het volledige hotel-, kampeer- en appartementenaanbod vindt
men terug via https://en.visitbenidorm.es
Benidorm ligt 38 km ten
zuiden van Alicante en 106 km ten zuiden van Valencia. De eenvoudigste manier
om Benidorm te bereiken is dan ook met het vliegtuig. JetairFly
(https://www.jetairfly.com) vliegt tijdens de wintermaanden 6x per week vanaf
Brussels Airport naar Alicante, 4x per week vanuit Charleroi, 2x per week
vanuit Luik en Oostende. Ook Ryanair (http://www.ryanair.com/nl) vliegt in de
wintermaanden 5x per week vanuit Charleroi naar Alicante. Vueling
(http://www.vueling.com/nl) vliegt vanuit Brussels Airport 6x per week naar
Alicante. Ook Brussels Airlines (http://www.brusselsairlines.com/com/) biedt
vanaf eind oktober 2x per week een rechtstreekse vlucht van Brussel naar
Alicante aan.
Wie liever met de auto naar
Benidorm reist dient zon 1.860 km te overbruggen vanuit Brussel. Meer
informatie over de bestemming Benidorm, haar attracties en logiesaanbod vindt
men terug op http://www.visitbenidorm.be Daarnaast heeft de stad Benidorm ook
een gloednieuwe blog met insider tips rond gastronomie, sport en uitgaan:
http://lifeinbenidorm.com
Voor het samenstellen van
haar nieuwe assortiment Grands Crus selecteerde Valrhona 16 Grands Crus om te
proeven of te verwerken in patisserie onder de 200 aromatische profielen die
gereferentieerd zijn in de cacaotheek met 3 nieuwe Grands Crus.
Deze nieuwe grands crus zijn
ARAGUANI 72%, Grand Cru van emblematische pure chocolade Valrhona - Puur
Venezuela. Op een geprononceerde bittere ondergrond biedt Araguani een rijk
aromatisch en complex profiel van warme noten (rozijnen, kastanje ) en
anijsnoten. BAHIBE 46%, Grand Cru van melkchocolade - Puur Dominicaanse
Republiek. Bahibe, met een hoog cacaogehalte is een uitnodiging tot het
evenwicht tussen de zachtheid van melk en intense cacaonoten, met een
notenaccent en een fruitig zuur en licht bitter aspect. OPALYS 33%, witte
chocolade. Opalys is smetteloos wit, romig van smaak en lichtzoet, en onthult
harmonieuze aromas van verse melk en natuurlijk vanille.
Om beter in te spelen op de
verwachtingen van de consumenten heeft Valrhona haar assortiment cadeaukoffers
voorzien van een nieuwe verpakking. Het aanbod biedt u nu meer keuze in
samenstellingen. De beschikbare cadeaukoffers zijn: GRANDS CRUS 32 CARRES in
twee versies (4x8 carrés pure en melkchocolade of 16x2 carrés melkchocolade);
GRANDS CRUS 52 CARRES In 3 versies (Ontdekking, Origine, Intens); COLLECTION
GRANDS CRUS - 8 tabletten pure, melk- en Blond Dulcey chocolade en GOURMANDISE
DE GRANDS CRUS 6 heerlijke tabletten pure, melk- en witte chocolade
Derde buurtwinkel van PICARD
Diepvries in Vlaanderen opent de deuren in Mortsel
In navolging van de
succesvolle opening van de eerste 10 winkels in België, zet Picard Diepvries
zijn lancering op de Vlaamse markt verder met een derde winkel in de provincie
Antwerpen. Deze winkel opende op 6 november de deuren in Mortsel.
De diversiteit van het gamma
zowel de klaargemaakte gerechten als de basisproducten en de gezelligheid
van de winkels, lijken de kritische Belgische consumenten alvast te kunnen
overtuigen: het nieuwe concept van de buurtwinkels wordt snel aangenomen.
De nieuwe winkel is gelegen
aan de Statielei 33 in 2640 Mortsel. De vestiging ligt aan een kruispunt, wat
de visibiliteit en de toegankelijkheid zeker ten goede komen. De winkel is
daarenboven zeer vlot bereikbaar met het openbaar vervoer. Klanten kunnen eveneens
gebruik maken van een parking, die binnen enkele weken zal klaar zijn. De
winkel zelf beschikt over niet minder dan 850 verschillende producten en
beslaat een oppervlakte van 170 M2.
Na de bijna simultane
opening van drie winkels in de provincie Antwerpen (Brasschaat, Antwerpen
Nationalestraat en Mortsel), zal Picard op 21 november in Brugge eveneens een
winkel openen. Vervolgens zal Picard zijn ontwikkeling in Vlaanderen
verderzetten in functie van de resultaten van de eerste vier winkels.
Met zijn dynamisch
magazijnconcept wil Picard Diepvries met de klanten zijn knowhow delen en
culinaire voedingservaringen bieden. In de winkel werd bijzondere aandacht
geschonken aan de inrichting: warme oranje kleuren aan het onthaal en aan de
verschillende afdelingen. Een blauwachtige sfeer begeleidt de klanten doorheen
de winkel om het rijke aanbod producten in alle rust te ontdekken. Twee
werelden worden hier gecombineerd: Aan tafel en In de keuken.
De winkels van Picard
Diepvries in België: Sint-Lambrechts-Woluwe -Saint-Lambert "Tomberg"
Georges Henrilaan 170 Brussel; Ukkel "Bascule"
Waterloosesteenweg 670 Brussel; Sint-Pieters-Woluwe "Stockel"
Hinnisdaellaan14 Brussel; Elsene
"Fernand Cocq" Steenweg op Elsene 135 Brussel; Jette
"Spiegel" Leopold 1-straat 525 Brussel; Ukkel "De Bue"
Alsembergsesteenweg 646 Brussel; Waterloo "Faubourg"
Brusselsesteenweg 120 Waals-Brabant; Wavre Princeslaan 58 Waver; Brasschaat
Bredabaan 525 Antwerpen; Antwerpen Nationalestraat Aalmoezenierstraat 2
Antwerpen en nu ook Mortsel Statielei 13 2640 Mortsel.
Jean-Charles de Castelbajac
viert 10 jaar Paradiski
Het skidomein Paradiski en
Savoie (Les Arcs/Peisey- Vallandry en la Plagne) in het Parijse Musée Grévin kondigt
een uitzonderlijke samenwerking aan met de wereldberoemde modeontwerper Jean-Charles
de Castelbajac. Hij zal de «Vanoise Express», de grootste skilift ter wereld
voor een winter in een nieuw jasje steken.
Voor zijn verjaardag gaf het
tweede grootste skigebied ter wereld Paradiski «carte blanche» aan
kunstenaar Jean-Charles de Castelbajac om de twee panoramische
dubbeldekker-kabelbanen van de Vanoise Express aan te pakken. De Vanoise
Express is van uitzonderlijk belang voor het skidomein want ze maakte het
ontstaan van Paradiski 10 jaar terug mogelijk.
Jean-Charles de Castelbajac
drukte een onuitwisbare stempel op de modewereld van zijn tijd met vele
creaties in 4 decennia. Hij heeft de opdracht om een uniek kunstwerk te creëren
voor de grootste skilift ter wereld meteen aanvaard. Het kunstwerk van
Jean-Charles de Castelbajac voor Paradiski werd onthuld tijdens een
verjaardagsfeest « 10 jaar Paradiski » in het Musée Grévin.
De volgende woorden zullen
te vinden zijn op het kunstwerk :P artir rêver sur un fil, A ux merveilles
dune aube blanche, R enaitre, oiseau sur ma branche, A u coeur des vallées
subtiles, D anse, beauté, nature magique, I les volantes dune rive à lautre,
S ensuel Téléféerique, K ool, la poudreuse cosmonaute, I nviter lange à voler.
Vanaf 21 december 2013
zullen duizenden passagiers een winterseizoen lang meereizen in de meest unieke
skilift in de winterwereld: een kunstwerk aan de hand van de Franse
kunstenaar Jean-Charles de Castelbajac.
In het hart van de Savoie in
de Franse Alpen ligt Paradiski, het op één na grootste skigebied ter wereld.
Het domein bestaat uit de stations Peisey-Vallandry, La Plagne en Les Arcs en
bevindt zich op een hoogte tussen 1.200 en 3.250 meter. Naast de 169 moderne
mechanische liften die aanwezig zijn op het domein, worden de drie skistations
onderling in minder dan 4 minuten tijd met elkaar verbonden door de grootste
skilift ter wereld, de Vanoise Express. Wintersportliefhebbers kunnen zo nóg
sneller nóg meer hellingen opzoeken. Het domein herbergt 2 snowparks, 5
boardercross- en 4 boarderglissparcours, 2 half pipes, 2 sleepistes, beginnerszones,
en pistes waar zowel in alle rust en stilte kan geskied worden als uitdagende
tracks voor gevorderde skiërs. In totaal heeft Paradiski zon 425 kilometer aan
pistes voor wintersporters van elk niveau in huis.
Yolo, chillen en swag? Niet
als het van Keizer Karel afhangt!
Tijdens een recente
mediacampagne van Keizer Karel verkozen enkele duizenden bierdrinkers,
voornamelijk tussen 25 en 45 jaar oud, yolo, chillen en swag als meest
onvolwassen woorden.
De Keizer Karel-bieren zijn
verboden voor -35 jarigen, zo horen we althans geregeld via opvallende
radiospots: Keizer Karel is op zijn best als ook diegene die hem drinkt al een
beetje heeft kunnen rijpen. Volgens het biermerk is 35 jaar de gemiddelde leeftijd
om als voldoende levenservaren te worden beschouwd.
Tijdens de meest recente
mediacampagne van de Keizer Karel-bieren werd nog een stapje verder gegaan.
Leeftijd alleen bleek immers geen afdoende garantie te geven: al te vaak
gebruiken zowel + als -35 jarigen jongerenwoorden, wat een duidelijk bewijs
is dat ze (nog) geen ervaren levensgenieters zijn en dus geen Ommegang mogen
degusteren.
Om hen toch de kans te geven
van een Ommegang te genieten werd hen gevraagd om een jongerenwoord definitief
te verbannen op www.keizerkarel.be. De 3 meest verbannen woorden in de
NIET-lijst waren yolo, chillen en swag. Over enkele jaren zijn deze woorden
misschien allemaal ingeburgerd, of net helemaal verdwenen. Want taalgebruik bij
de jeugd is altijd al tijdsgebonden geweest.
Daarnaast werden natuurlijk
ook nog vele andere woorden genomineerd. Van de meer dan 5.000 deelnemers
werden er 1.000 beloond met een flesje Ommegang en de Slok: een uniek klein
glaasje om met mondjesmaat aan de complexe en geraffineerde smaak van het
Ommegang-bier te wennen. www.haacht.com
Veiliger de winter door
dankzij de nieuwe MICHELIN City Grip Winter
Michelin introduceert dit
najaar de nieuwe MICHELIN City Grip Winter scooterband op de Europese markt.
Hij is speciaal ontwikkeld voor veilig rijden op de natte en besneeuwde wegen
die kenmerkend zijn voor onze winters. En deze band is het 7e belangrijke nieuwe
product dat de Michelin Groep dit jaar uitbrengt voor gemotoriseerde
tweewielers.
De Michelin Groep bevestigt,
met deze nieuwe band, nogmaals dat ze als fabrikant van banden kan voldoen aan
de behoeften die alle gemotoriseerde tweewielergebruikers over de hele wereld
hebben.
Alle gebruikers? Ja, alle
gebruikers! Met deze 7 nieuwe banden kunnen in alle landen ter wereld, van
Zuid-Amerika tot Zuidoost Azië, zowel de meest krachtige sport-en trialmotoren
worden uitgerust als de motoren met kleine of gemiddelde cilinderinhoud. Dit
keer zijn het degenen die s winters scooter rijden die, dankzij de nieuwe
MICHELIN City Grip Winter, toegang krijgen tot Michelins beste technologie.
Die technologie biedt hen, winter na winter, ongekende prestaties qua grip en
comfort. En dat is extra belangrijk omdat deze nieuwe band zich richt op
extreem veeleisende gebruikers voor wie de scooter een onmisbaar vervoermiddel
is in hun dagelijkse leven.
Michelins
ontwikkelingsstrategie is gefocust op innovatie. Innovatie heeft de Groep door
de tijd heen geleid. De trend dat men voortdurend banden die nog beter
presteren op de markt moet brengen, gaat steeds sneller.
Michelin introduceerde 26
jaar geleden de eerste radiaalband voor motoren. 1986 en 2013; twee belangrijke
momenten in de geschiedenis van banden voor gemotoriseerde tweewielers.
Daartussen liggen 26 jaren. In die periode heeft Michelin laten zien dat ze
zich constant inzet om ervoor te zorgen dat het rijden met deze voertuigen
onder alle omstandigheden leuk en veilig is. Michelin ontwikkelt bandengammas
die op elk gebied de beste prestaties leveren: grip op droog en op nat wegdek,
feeling, stuurprecisie en een lange levensduur in kilometers. De MICHELIN City
Grip Winter heeft daarnaast ook een goede grip op besneeuwde wegen. Het
combineren van zulke eigenschappen, die theoretisch niet samen kunnen gaan,
vergt toepassing van de meest vooruitstrevende technologieën. Dat is wat wordt
bedoeld met MICHELIN Total Performance.
De nieuwe MICHELIN City Grip
Winter levert in drie opzichten uitzonderlijk goede prestaties: maximale grip
(zelfs op een wat glibberige ondergrond), lange levensduur in kilometers en
gebruikscomfort. De nieuwe MICHELIN City Grip Winter is gemaakt van een uniek
thermo-actief compound dat ook bij temperaturen onder het vriespunt zijn
flexibiliteit behoudt. De lamellen in het loopvlak functioneren als klauwen die
de grip verbeteren.
De nieuwe MICHELIN City Grip
Winter heeft de markering M+S (Mud & Snow) op zijn zijwanden, hetgeen
betekent dat hij voldoet aan de algemene vereisten voor winterbanden. Dankzij
zijn sterk geprofileerde loopvlak maakt de nieuwe MICHELIN City Grip Winter het
rijden in de winter een stuk veiliger. Daarmee kan men winterse situaties met
een gerust hart tegemoet treden. De MICHELIN City Grip Winter heeft voor elk
wegdek droog en koud, nat of besneeuwd de juiste technologische oplossing.
Zo bestaat het loopvlak uit een groot aantal groeven en inkepingen om het water
vanuit het midden van de band mee af te voeren naar de buitenzijden. De
lamellen grijpen als klauwen in de sneeuw. Deze combinatie van technologieën
resulteert in een betere grip, met name op natte en besneeuwde wegen.
Michelin heeft bovendien een
thermo-actieve rubber compound ontwikkeld, die zijn souplesse zelfs bij
temperaturen onder het vriespunt behoudt. Ondanks de kou verhardt hij niet.
Door deze combinatie van technologieën, functioneert de nieuwe MICHELIN City Grip
Winter al goed vanaf de eerste meter die hij rijdt. De MICHELIN City Grip
Winter heeft dezelfde handling en stuurprecisie als de MICHELIN City Grip. Hij
biedt scooterrijders het hele jaar door comfort. Dat is een belangrijke
eigenschap voor mensen die hun scooter elke dag nodig hebben. De nieuwe
MICHELIN City Grip Winter is beschikbaar in de 7 meest populaire afmetingen om
aan de grootste vraag te kunnen voldoen. Een 8e afmeting volgt binnenkort. Het
aanbod loopt van 10 tot 14 inch en is dus evenzeer geschikt voor kleine
stadsscooters als voor de grote GT toerscooters.
Gouden Medaille voor Prior
Tongerlo op Brussels Beer Challenge 2013
De Brussels Beer Challenge
heeft tot doel de biersector te promoten op een referentie-en kennersmarkt
(www.brusselsbeerchallenge.com). Op de editie 2013 werd Prior Tongerlo
gelauwerd als beste (Belgian Style) Tripel in de categorie Pale & Amber
Ale. Een bevestiging van de eerdere erkenningen die dit uitzonderlijke
abdijbier in de wacht wist te slepen.
De Brussels Beer Challenge,
aan zijn tweede editie toe, brengt jaarlijks experten bijeen om op objectieve,
onpartijdige en professionele manier de bieren in competitie te evalueren. Voor
de editie 2013 van de Brussels Beer Challenge werden 592 bieren uit 15
deelnemende landen geproefd. Dit jaar waren de Belgische bieren prominent
aanwezig met 188 bieren, afkomstig van 68 verschillende brouwerijen. Geen klein
bier dus voor de 50 professionele en internationale juryleden!
Prior Tongerlo van Brouwerij
Haacht was één van de 592 bieren en behaalde meteen ook de Gouden Medaille in
de categorie Pale & Amber Ale: (Belgian Style) Tripel. Al sinds zijn
lancering in 2009 werd dit abdijbier door meerdere bierkenners met lof
bezongen. Zo behaalde Prior Tongerlo reeds Goud op de World Beer Awards in 2011
en mocht het in 2012 ook de Crystal Taste Award in ontvangst nemen, uitgereikt
aan producten die drie jaar op rij de hoogste onderscheiding van drie sterren
behalen op de Superior Taste Awards.
Prior Tongerlo, gebrouwen
met zorgvuldig uitgekozen ingrediënten, is een krachtig, goudgeel bier (9%
vol.alc.) met een romige schuimkraag. Zijn volmondige, fruitige aanzet vloeit
uit in een kruidige en licht bloemige hopbitterheid. De hergisting op fles
geeft het bier een rijker en intenser smakenpalet.
Prior is verkrijgbaar
in de drinkcenters en supermarkten, in flessen van 33cl en van 75cl met kurk.
Ook een geschenkverpakking behoort tot het gamma. Prior wordt gebrouwen door
Brouwerij Haacht, een nog écht Belgische, familiale en onafhankelijke brouwerij
die ook bekend staat om haar andere biermerken, zoals Primus, Mystic en Keizer
Karel. www.haacht.com