MAX VERSTAPPEN SNELST IN OCHTENDTESTEN IN BAHREIN MET RB 19
Lang hield Carlos Sainz met de nieuwe - en gedeukte - neus van de Ferrari SF-23 de snelste tijd in handen. Deze eerste testmeters van het Formule 1 wereldkampioenschap 2023 waren zo goed als incidentloos, op een paar schuivers na, en bij Aston Martin deed de Braziliaanse "rookie" Felipe Drugovich zich in de AMR23 opmerken door een kwartier voor het einde met 1'34"564 de zevende positie in te vullen in zijn eerste contactname met de Aston Martin. Wie zich ook in de actualiteit reed was Alex Albon in de Williams door liefst 75 ronden of 405,900 km af te leggen deze ochtend. De heroptredende Nico Hülkenberg in de Haas realiseerde de zesde chrono.
Daarmee bewees hij de betrouwbaarheid van de nieuwe Williams FW45. De snelste tijd werd echter om 11.37 uur opgevoerd door Max Verstappen in de nieuwe Red Bull. Hij reed 1'32"959 of een gemiddelde over een ronde van 209,58 km/h ! De meeste tijden werden op mediums neergezet en Pirelli bracht maar liefst 9 uiteenlopende compounds mee. Deze namiddag wordt het tweede gedeelte van de eerste testdag afgehaspeld en daarin verschijnt alleen Max Verstappen opnieuw op de baan. Al de andere namen worden vervangen door hun ploegmaats. (Walter Rombauts)
STOFFEL VANDOORNE VALT MOGELIJK IN VOOR GEKWETSTE LANCE STROLL
Overmorgen beginnen in Bahrein drie testdagen met het vooruitzicht op de eerste F1 race van 2023, de GP van Bahrein. Lance Stroll die samen rijdt met Fernando Alonso in de Aston Martin's AMR23, heeft een fietsongeval gehad en zal niet beschikbaar zijn. Daarom zit nu Felipe Drugovich, een vervanger, zich te oefenen in de simulator. Maar ook Stoffel Vandoorne is - eerste - vervanger bij Aston Martin. Spijtig genoeg moet onze landgenoot een Formula E race afwerken in Zuid-Afrika en dus is hij principieel niet beschikbaar. Toch wordt verwacht dat via toverwegen Vandoorne Lance Stroll zal vervangen en dus opnieuw even aan de zijde van Fernando Alonso zal rijden.
Felipe Drugovich, de Formule 2 kampioen van 2022, heeft nog niet de ervaring van Stoffel Vandoorne die al 41 GP's reed en daarin 26 WK-punten verzamelde. Woensdag stoppen de speculaties rond wie heeft de langste en de dikste... vul zelf maar in. Met een nieuw type Pirelli-band zullen de tien teams op het asfalt kunnen tonen wat ze voor de komende 23 races in petto hebben.
Halverwege het seizoen bestaat de kans dat Lewis Hamilton een kompleet nieuwe bolide zou krijgen...Maar ook dat behoort voorlopig tot de wereld van nog niet bevestigde uitlatingen. De eerste vrije trainingen beginnen vrijdag 3 maart om 12.30 h op het 5,412 km lange circuit van Sakhir. 57 ronden worden er voorgeschoteld met een totale afstand van 308,238 km. Daarna zijn de eerste keer de kaarten geschud. (Walter Rombauts)
Nico Hülkenberg zal de eer hebben om op donderdag als eerste het "Bahrein International Circuit" in Sakhir op te rijden. Haas is het eerste team sat aan de testen begint. Door een kapitaals-injectie kan het team nu stilaan richting plafondbudget werken (145.000.000 dollar) en daarmee gunstiger op de startgrid staan. Met de Deen Kevin Magnussen en de Duitser Nico Hülkenberg beschikt teambaas Guenther Steiner nu over twee ervaren échte autocoureurs. Enige nadeel is net als bij Fernando Alonso dat er wegens de jaren een héél lichte sleet op zit. Maar hun vakmanschap kan dat grotendeels wegvlakken. (wr)
ALS ANDRETTI MET CADILLAC IN F1 KOMT IS DAT MET RENAULT-MOTOREN
Als Andretti-Racing erin slaagt om samen met General Motors de huidige weerstand van de F1 te overwinnen en in 2026 aan de start te staan, dan zal die "luxueuze" slee worden aangedreven door Renaultmotoren. Momenteel is de verdeeldheid over de komst van een elfde team groot. Maar gezien Audi in 2024 ook al een feit is en Porsche zeker een terugkomst vindt in de koningsklasse van de autosport, zal de FOM en de FIA toch een oplossing moeten vinden. Met natuurlijk F1-eigenaar Liberty Media als hoogste rechter.
GM wil Cadillac terug groots maken in Europa. In de F1 zijn, in Le Mans meedoen en terug de glitterwagen van weleer worden. Als men bedenkt dat de oerwortel van dit alles van een zekere Mario Andretti komt die in 1978 wereldkampioen met Lotus-Ford werd, is de aandrang duidelijk. De familie is in de hele autosportwereld, Indy en alle andere disciplines opgegroeid met ginseng als basisbrandstof, gemengd met ethanol, benzine en vooral die doorzettingsdrang. En daar dan nog eens GM laten aan pushen... Alle weerstand van welk team dan ook is vruchteloos. Bureaucratie verliest het van daadkracht. (wr)
ALPINE GEBRUIKT DE ROZE A523 IN DE NACHTRACES ZOALS IN BAHREIN
Voor twintig van de drieëntwintig races heeft Alpine een roze, bijna nijlpaaardhuid, schildering in petto. Zo zal in de eerste GP in Bahrein de hieronder afgebeelde bolide worden gebruikt. Voor sponsor BTW zal dit meer zichtbaarheid geven onder het kunstlicht.(wr)
ALPINE STELT ALS LAATSTE DE BTW A523 VOOR MET GASLY EN OCON ALS FRANSE PILOTEN
CEO Luca de Meo van de Renaultgroep en Laurent Rossi als CEO van Alpine hebben deze avond de nieuwe BTW Alpine A523 aan de wereld voorgesteld. Dat gebeurde uiteraard in het bijzijn van de twee Franse coureurs, beiden opgegroeid in Normandië, Esteban Ocon en Pierre Gasly die overkwam van Alpha Tauri. Pierre Gasly vervangt de Spanjaard Fernando Alonso die naar Aston Martin is gaan rijden in de plaats van Vettel die op "pensioen" is. Als resereverijder is Jack Doohan aangetrokken, een crack uit de Formule 2 die daarin zijn tweede seizoen rijdt.
Alpine behaalde in 2022 de vierde plaats in het WK voor Constructeurs. De nieuwe A523 is in concreto een evolutie van de A522 waarmee teambaas Otmar Szafnauer zal trachten verder door te dringen in het selecte groepje van drie, zijnde Ferrari, Mercedes en Red Bull. Het team is gebaseerd in het UK, met name Enstone, maar voor de 1,6 liter V6 Turbo Hybrid is het nog steeds Viry-Châtillon die de dienst uitmaakt voor zowel het mechanische als elektronische gedeelte van de krachtbron.
Alpine heeft net als de andere negen teams meegedaan aan de filmdag in Silverstone vorige maandag maar ziet toch eerder uit naar de eerste vrije trainingen op 3 maart 2023 voor de GP van Bahrein. (Walter Rombauts/Foto: Alpine)
LEWIS HAMILTON ZAL FIA-VERBOD OP VRIJE MENINGS-UITING NEGEREN.
Er was al "hommeles" tijdens de GP van Saoedi Arabië eind vorig jaar rond "mensenrechten", en nu heeft de FIA, voorgezeten door President Mohammed Ben Sulayem, uitgevaardigd dat een piloot pas zijn mening, mogelijke kritiek ook, pas mag uiten als hij een door de FIA een geschreven toelating daarvoor heeft. Lewis Hamilton heeft al laten weten dit naast zich neer te leggen, en ook F1-directeur Stefano Domenicali is de mening toegedaan dat de F1 zich niet laat muilkorven. Een duidelijke cultuurbotsing door het verhuizen van de F1 uit Europa naar Arabië en Azië. (wr)
ALPINE STELT ACHT NIEUWE LEDEN VAN ZIJN ALPINE-ACADEMY VOOR
Voor 2023 heeft het herboren Franse merk Alpine acht nieuwe leden voorgesteld van zijn "Academy". Hieronder geef ik ze, samen met de discipline waarin ze uitkomen:
Jack Doohan, FIA Formula 2 Championship, Virtuosi Racing (tweede jaar in de discipline)
Viktor Martins, FIA Formula 2 Championship, ART Grand Prix (eerste jaar)
Nikola Tsolov, FIA Formula 3 Championship, ART Grand Prix (eerste jaar)
Gabriele Mini, FIA Formula 3 Championship, Hitech Grand Prix (eerste jaar)
Matheus Ferreira, Italian Formula 4 Championship, Van Amersfoort Racing (eerste jaar)
Abbi Pulling, F1 Academy (eerste jaar)
Aiden Neate
Kean Nakamura, European Karting, Kart Republic (tweede jaar)
Voor het wereldkampioenschap F1 dat op 5 maart met de GP van Bahrein begint zijn het natuurlijk de "afgestudeerden" Esteban Ocon en Pierre Gasly die met de Alpine naar de voorste linies zullen dingen. In de wandelgangen hoort men veel speculaties. Die..en die... hebben het meeste vermogen. Globaal zullen de maximum vermogens allemaal (ICE + Elektrisch gedeelte) nauw rond 750 kW (1000 pk) liggen. Daar is een simpele reden voor. Het zijn nog allemaal "dezelfde" 1,6 liter V6 Turbo Hybrid interne verbrandingsmotoren die door alle teams worden gebruikt. Als "dezelfde" tussen aanhalingstekens staat, kom dat omdat sommige pientere ingenieurs op kleine details wat winst kunnen boeken, maar altijd gebonden blijven aan diezelfde - volgens Europa - museum bestemde motorconfiguratie. (Walter Rombauts/Foto: Alpine)
LAWRENCE STROLL WIL ASTON MARTIN IN KOP VAN MIDDENVELD ZIEN IN 2023
Lawrence Stroll, eigenaar van Aston Martin en vader van coureur Lance Stroll, wil de Aston Martin AMR23 als de "best of the rest" zien rijden in het nieuwe F1 Wereldkampioenschap 2023. Denkend aan de gevestigde waarden van vorig jaar is dat achter Red Bull, Mercedes, Mc Laren, Alpine en Ferrari. Dat is een bescheiden ambitie, gezien tegenover de gigantische investeringen die zijn gedaan om de auto voor 90% nieuw te krijgen. Daar bovenop komt nog eens de aanwezigheid van de 41-jarige Spanjaard Fernando Alonso die onomwonden beweert dat hij pas in 2024 een GP zal winnen voor het prestigieuze merk...
Fernando Alonso is wereldkampioen geworden - met Renault - in 2005 en 2006 en won twee keer de "24 Uren van Le Mans" met Toyota. Lawrence Stroll verwacht veel van de Spanjaard maar door diens eigen uitspraak over een eerste zege pas in 2024 wordt de glans al wat getemperd. Nochtans is topingenieur Dan Fallows niet voor niets overgekocht van Red Bull om die Aston Martin vooraan te laten tuffen. Ter herinnering, Fernando Alonso vervangt bij Aston Martin viervoudig wereldkampioen Sebastien Vettel. (Walter Rombauts)
DOOR DE EV-PRODUCTIE ZAL FORD 3600 WERKNEMERS ONTSLAAN
Vooral de fabriek van Ford in Keulen zal het grootste slachtoffer worden van een ontslagronde die gepland is en drie jaar zal in beslag nemen. 3600 werknemers moeten afvloeien. De achterliggende reden is dat Ford vanaf 2035 geen auto's met verbrandingsmotoren meer zal produceren en de assemblage van een EV (Electric Vehicle" eenvoudiger is en minder gekwalificeerd personeel vraagt. Ook de vestigingen in het Verenigd Koninkrijk zullen deze ontslagronde aanvoelen. Met dank aan Europa dat niet inzet op synthetische brandstof of waterstof, maar voor armoede gaat zorgen door een onbesuisde elektrificatie door te duwen. Vooral ten koste van de particuliere autobezitter. (wr)
SPANNINGEN TUSSEN DE F1 EN FIA LEIDEN AANDACHT AF VAN EERSTE GP
Op 3 maart a.s zijn er de eerste vrije oefeningen om de GP van Bahrein. Op zondag 5 maart is de eerste van 23 races in 2023 een feit. De nieuwe voorzitter van de FIA, Mohammed Ben Sulayem heeft na wat geredetwist met F1-eigenaar Liberty Media, wat afstand genomen van "de dagelijkse gang van zaken" en laat de FOM (Formule One Management) en de F1 wat meer vrijheid van meningsuiting. Want die bleek volgens de berichtgeving een lichte cultuurbotsing te geven sinds Saoedi-Arabië 20 miljard bood aan Liberty Media om eigenaar te worden van de F1. De Arabische en Aziatische invloed, in wat in het Westen nog altijd de "Koninginne-klasse" van de autosport heet, wordt tastbaar én zichtbaar.
Zo is er een grote participatie van Arabisch kapitaal in Aston Martin gestopt. Merkwaardig genoeg heeft de Chinese autobouwer Geely (eigenaar van Volvo) ook 10% aandelen in datzelfde Aston Martin, net als Mercedes die niet alleen de motorleverancier is, maar daarenboven ook een financiële vinger in de pap heeft... Zo hangen de tien teams ondereen af van handel en wandel van geldschieters. Guenther Steiner van Haas ziet ook geen heil in de komst van een elfde team (Andretti-Cadillac), net zo min als Audi of Porsche van de VW-groep. "Het wordt steeds ingewikkelder en het nu bekomen broze evenwicht kan door de minste hapering in de economie worden verbroken".
Vandaag heeft de Europese Commissie de doodstraf uitgesproken over de interne verbrandingsmotoren. Vanaf 2035 mogen er geen nieuwe auto's meer worden verkocht met een "Intern Combustion Engine - ICE). Niet met diesel, niet met benzine. Red Bull is bezig zijn eigen ICE-motoren te fabriceren om die in 2026, met de elektronische hulp van Ford, in te zetten als het nieuwe motorreglement van kracht is. Tegen dat tijdstip moeten die motoren op synthetische brandstof draaien om een "groen" karakter te hebben. Porsche staat daar in haar fabriek Chili al héél ver mee. Daarnaast is échte groene waterstof tegen die tijd ook voorhanden. Wat maakt dat de dames en heren van de Europese Commisssie zich tegen dan zullen moeten afvragen wat erop tegen is om een ICE op groene waterstof te laten draaien met uitstoot ZERO. Pezenwevers beweren dat ook dan nog buiten de waterdamp er een microscopische vervuilende restant nog zou worden uitgestoten.
Europa gaat nu tot 2035 de automobilist verder pesten met de Milieunorm "7". Daarin gaat de hypocrisie gelukkig niet ver genoeg om te ontkennen dat er ook regels komen voor elektrische auto's. Gezien die door hun batterij alleen al, zwaar wegen geven de banden en het remmaneuver meer fijnstof af dan een klassieke auto met verbrandingsmotor. Ondertussen vliegen bommen rond de hoofden van onschuldige burgers, worden satellieten gelanceerd als volgelpikpijltjes, tanks rijden rond, vliegtuigen en gigantische schepen stoten evengoed milieuvervuiling uit. Maar neen, de simpele auto heeft het gedaan.
Sociaal gezien evolueren we naar een wereld waarin de gewone mens geen auto meer zal bezitten. Wegens te duur en te ingewikkeld. AI wordt ronduit een gevaar. Maar in de autosport heeft het al zijn plaats veroverd. Technisch dan, want de topcoureurs ondereen voelen nog altijd graag wat cash in hun zak. Of cryptomunten. De wereld behoort aan een nieuwe mensheid, op het eerste gezicht niet menselijker. Nostalgisch koppel ik daar een foto aan uit 2007 van een Peugeot iOn die die dezelfde is als de Mitisbishi iMiEV. De elektrificatie leek toen "nür spielerei". (Walter Rombauts/Foto:wr)
COSWORTH IS NIET BETROKKEN BIJ 2026-DEAL FORD-RED BULL
Op 25 augustus 1991, straks 32 jaar geleden, stond de Duitser Michaël Schumacher op de zevende startplaats voor de GP van België in Francorchamps. Hij zat in de "Irish-green" Jordan-Ford met als sponsor "7Up". De dienstdoende piloot bij Eddie Jordan zat als gevolg van een dispuut met een Engelse taxidriver in de gevangenis in Engeland. Met enige financiële steun van Mercedes - 10 miljoen BEF werd indertijd vernoemd - zag de gewiekste Eddie Jordan het wel zitten de man van het "Mercedes Junior Team" (waarin ook Karl Wendlinger en Heinz-Harald Frentzen reden) in zijn Jordan-Ford te laten debuteren in de Formule 1.
De race was kort voor de latere zevenvoudige wereldkampioen (°1969) want al aan het restaurant 'l Eau Rouge begaf de koppeling het. Maar het debuut was neergezet en nog wel met een Ford DFV Cosworth V8 van 3 liter, één van de meest succesvolle racemotoren uit het na-oorlogse F1 wereldkampioenschap.
Keith Duckworth construeerde deze atmosferische interne verbrandingsmotor samen met zijn vriend Mike Costin. Beiden kwamen ze tot de firmanaam "Cosworth". De hoek van de V was 90° en er waren twee inlaat- en twee uitlaatkleppen in de verbrandingskamer. Vandaar dat DFV kwam te staan voor "Double Four Valve" maar door zijn successen al snel de bijnaam kreeg "Duckworth For Victory". Jim Clark kwam de eer toe om in de GP van Nederland in Zandvoort in een Lotus er de eerste overwinning mee te behalen, nadat een dag eerder Graham Hill er de pole-position mee neerzette.
Op de 262 races waarin deze krachtbron werd ingezet werden er 155 zeges mee gescoord. De nu getekende deal tussen Ford en Red Bull draagt geen enkel detail van Cosworth mee in de motor die Red Bull zelf zal produceren en waarin Ford vooral het elektrogedeelte en de software van hun elektrische auto's zal toepassen. Het is te hopen voor Red Bull dat ze éénzelfde kanjer kunnen maken. In 2026 - waarover in de pers nogal euforisch wordt gedaan - zal het nog steeds die 1,6 liter V6 Turbo Hybrid zijn die de dienst uitmaakt. Wellicht met synthetische brandstof en zeker met een fifty-fifty-aandeel op mechanisch en elektronisch gebied. Max Verstappen wacht de uitdaging die Red Bull motor naar hetzelfde niveau te brengen zoals ooit Keith Duckworth en Mike Costin deden. (Walter Rombauts/Foto:Cosworth)
PASCAL WERHLEIN (PORSCHE) WINT OOK TWEEDE FORMULA E RACE IN DIRIYAH
De Duitser Pascal Werhlein, die enkele jaren geleden nipt van de F1 proefde, heeft in de tweede race van het Formula E "wereldkampioenschap" ook weer gewonnen in een Porsche 99X Electric Gen 3. In feite zijn er al vier races gereden want ieder Formula E-event telt twee koersen. Stoffel Vandoorne finishte weer niet in de punten.(wr)
WEHRLEIN WINT IN DIRIYAH DE EERSTE VAN DE TWEEDE FORMULA E RACES
Werhlein heeft in Diriyah de eerste van de twee Formula E gewonnen. Dat is een stad in Saoedi-Arabië die ten Noord-Westen van Riyadh ligt. Sebastien Buemi klokte de "pole", maar kon die niet houden door ongevallen. Jake Dennis, die de eerste race won moest zich gewonnen geven. Morgen wordt de tweede race van de GP van Diriyah gereden. Stoffel Van Doorne finishte buiten de punten met een elfde plaats. Meteen wordt duidelijk dat de Arabische politiek haar intrede doet in de FIA-aangelegenheden (tot voor kort puur Frans/Engels/Frans met Jean-Marie Balestre, dan met Max Mosley en dan weer met Jean Todt. De vrees dat de politieke/religieuze invloeden een intrede doen in de F1 is voelbaar. Maar ze zijn er altijd geweest. Jean-Marie Balestre - naar mijn gevoel een uitstekend president - was aan het Nazi-Vichy-regime gekleefd. Max Mosley had duidelijke, of frustrerende, Nazi-fantasieën.
En vandaag zien we dat de fonkelnieuwe FIA-president een brief van Paul Scriven, House of te Lords, van 16 maart 2022 niet heeft beantwoord. Omtrent de "mensenrechten". Bahrein en Saoedi-Arabië zouden daar nogal wat onder vuur liggen. Bepaalde uitlatingen van Sir Lewis Hamilton, zevenvoudig wereldkampioen F1, zouden gericht zijn om hem monddood te maken. Alle coureurs moeten hun mening voor zichzelf houden...De man waarnaar in de schoolklas bananen werden geworpen, heeft het na "Black Matters Too", nogal gemunt op die zogezegde Arabische mensenrechtenschendingen... Een "incident" waarbij een Arabische kritische journalist in een Turkse ambassade levend aan stukken werd gezaagd en dus vermoord, blijft in Sir Lewis' hoofd hangen. Het siert hem dat hij niet is vergeten vanwaar hij is begonnen en door zijn vader's onverdroten arbeid is geraakt. En ook Ron Dennis heeft daar meer dan de hand in gehad. "Sir" is hier op zijn plaats. Morgen, tweede race in Diriyah, een kluif opnieuw voor het Porsche Formula E-taem ? (wr)
PORSCHE AAN DE KOP, LAAT HET BESTE DER WERELDEN NOG KOMEN...
Het is gênant vast te stellen dat alleen Tesla en Porsche er een nettowinstmarge van 18% aan de autoverkoop er kunnen aan overhouden. Nog vervelender is het dat het Autosalon van Brussel, verkeerdelijk voorgesteld als het "honderdste", totaal in het teken staat van de elektrische auto, wereldlwijd afgekort met EV dat staat voor "Electric Vehicle". Directeur van het Salon, een zekere Goffroy is daar dolgelukkig mee, en ziet niet (of wil het niet zien) dat de elektrische auto al een slag voor niets is geweest in autoland. Want elders wordt en is men zogoed als direct aan andere voortbewegingsbronnen toe. Voorzitter van Febiac, Philippe Dehennin, purist autokenner, had hem daar beter kunnen over voorlichten...
De niet zichtbare wetenschappers van thermodynamica zijn al héél ver gevorderd in andere en écht duurzame brandstoffen die geen zotte energie-opwekking, respectievelijk opslagvormen vereisen. Porsche is in haar Chileense fabriek bezig om uit groene waterstof synthetische benzine te maken. In eerste instantie om het gigantische eigen klienteel uit de klauwen van de waanzin te verlossen, maar ook om de verdere interne verbrandingsmotoren een verder leven mee te schenken. De meningen tussen Porsche en zijn concurrenten lopen uiteraard niet gelijk.
Toyota, waar je nu al een waterstofauto kan kopen maar niet weertwaar te tanken, wil de H²-Molecule direct verbranden. Dus zonder omwegen zoals Opel (onderdeel van Stellantis) dat via een mobiele brandstofcel in de auto ziet gebeuren. Dus drie meningen voor één doel. Plus het "daadwerkelijk" neutraal aanbieden van synthetische brandstof, die volgens de meest technisch onkundige journalist van het pamflet "Het Laatste Nieuws" werd gesuggereerd, door de bestaande firma "P1 Fuels" met aan het hoofd Benjamin Cuyt als CEO. Diens formule is CO² uit de lucht te halen in een fabriek daartoe en die dan mee te verbranden zodat de uitstoot aan CO² gelijk is aan zero, dezelfde als die is opgenomen uit de lucht. Dus CO²-neutraal.
In 2026 moeten de huidige 1,6 liter V6 Turbo Hybrid motoren in de Formule 1 (Eerste GP in Bahrein 2023 op 5 maart) op synthetische brandstof draaien. Welke ? Van wie ? Volgens welk principe van winning ? Niemand weet een concreet antwoord. Behalve Porsche, je zal zien. Niet omdat ik - officieel - ouder ben dan het merk officieel is, maar omdat de technische geest van "Weissach" en daar in Chili door geen enkel merk zal worden verbeterd. Ik ben niet noodzakelijk een fan van de Porsche-clienteel-mentaliteit, ik was er jààààren kind aan huis.
Maar er zijn ongeschreven wetten die alleen met een handdruk kunnen worden ondertekend. Wat Grote Mijnheer Christian Van Thillo toegelaten heeft in zijn populairste en misschien pikantste gazet heeft laten schrijven door onbekwamen, vind ik het als, ex-beroeps autojournalist hoogst "gênant". Vooral voor hemzelf als "keizer" van de dagbladwereld en TV-imperium.. Ik solliciteer niet. Ik heb ALLES in de autojournalistiek beleefd en meegemaakt. Jan Van Hemeledonck, eerst muziekrecensent- en daarna verplicht op de HLN-redactie en andere zaken gedwongen tot "de auto", had dit kunnen getuigen.
Autojournalisten die zinnige, vooral technische aspecten van het fenomeen gevulgariseerd kunnen uiteen zetten zijn hoogst zeldzaam geworden. De meesten die autojournalist spelen hebben de "passie" niet in hun genen. Ze zijn gelokt door de glitter, de etentjes en de cadeaus'. Sommigen van hen bellen op voorhand wat de cadeau inhoudt. Als die niet aantrekkelijk is sturen ze hun kat... (Walter Rombauts/Foto:wr)
JAKE DENNIS WINT EERSTE RACE VAN NIEUW FORMULA E-SEIZOEN IN MEXICO
Jake Dennis heeft in Mexico op de omloop "Hermanos Riccardo & Pedro Rodrigues" de eerste race gewonnen van het nieuwe Formula E-seizoen. Onze landgenoot Stoffel Vandoorne die voor DS Penske rijdt sinds Mercedes zich uit deze discipline heeft teruggetrokken, finishte nipt in de punten. De Nederlander Robin Frijns - een vaste waarde ook in de 24H van Le Mans - brak in een botsing zijn pols.(wr)
MEMORIES: DE MITSUBISHI MiEV OP HET BRUSSELS SALON VAN 2009
Wie goed nadenkt moet zich een plotse actie van Mitsubishi herinneren, zo'n veertien jaar geleden. Met de i MiEV ontstak het Japanse merk de vonk aan de lange lont die naar de hedendaagse EV-gekte heeft geleid. De auto was de ster op de toen prestigieuze Brussels Auto Show 2009. Snel daarna, en afgeleid van deze i MiEV, volgde Peugeot en Citroën. Hoewel fascinerend op zich waren de auto's te duur voor wat ze wezenlijk boden. Nu, op honderdste Salon van Brussel, fout uitgedrukt want in 2021 en 2022 werd er geen gehouden door de Corona, bevestigt ieder merk zijn geloof in de EV. Hoewel bij Stellantis, Peugeot, Citroën en Opel nog met een bescheiden en betaalbare worden aangeboden. Maar op de stands staan alleen elektrische auto's. De zogenaamde "zondigen" zijn weggemoffeld. (wr)
MARTIN LUNDSTEDT HERKOZEN TOT ACEA COMMERCIAL VEHICLE BOARD
In de onbenulligheid van het honderste Autosalon van Brussel, zouden we nog bijna vergeten dat de CEO van de Volvogroep, Martin Lundstedt, is herverkozen als "chairman of the board" van de "European Automobile Manufacturers Association (ACEA). Als wat argwanend naar het Salon van Brussel wordt gekeken, komt dat omdat het aandeel deelnemende merken omzeggens gehalveerd is en de - particuliere - bezoeker voor niets dan raadsels staat. Verbrandingsmotor ? Diesel of benzine ? Hybride ? Plugin-hybride Electrisch ? In die wirwar zwaaien de Chinese nieuwe zlzktrische merken BYB en Nio met de aantrekkelijkste prijskaartjes.
De overigen zijn voor de meeste mensen te duur geworden. Voor de prijs waarvoor je vroeger nog een VW Golf kocht komt men nu met die centen aan een VW Polo.... Met het dreigend stroomtekort moet de vraag worden gesteld of het verstandig is die "elektrificatie" van het overwegend Vlaamse wagenpark zo koppig te willen doorzetten. Als we dit moment - 14 januari 2023 - de puntjes op de "i" zetten, zien we dat 40.851 elektrische auto's zijn ingeschreven, hetzij 0,7% van de 5.947.479 personenxagens die momenteel de dienst uitmaken in ons land. Tesla verlaagde zijn prijzen al voor de "populaire" lodellen.
De Jeep Avenger, de nieuwe auto van het jaar belooft 400 km elektrische autonomie...Doe daar gerust minstens een kwart af. Wie naar het Autosalon van Brussel gaat, zal met og een zotter hoofd terugkeren. De "elektrificatie" van het wagenpark, opgedrongen door de overheid, zal de auto-industrie verder ten gronde richten. Zeker als men weet dat "synthetische" brandstof en waterstof hun snelle opwachting maken. Maar men rijdt liever met de ogen wagenwijd open de afgrond in. Toch gunnen we alle merken succes in Brussel. Voor degenen die bedrijfswagen als looncompensatie leveren zal dat al voor 100% zijn gewaarborgd.
De "Auto van het Jaar 2023", de Jeep Avenger, is onderdeel van de groep Stellantis dewelke liefst dertien merken groepeert. Waaronde de vroegere Chryslerfamilie waarin deze stoer ogen en compacte elektrische Jeep thuishoort. Hij woont nu figuurlijk gezien in Italië nadat de charismatische Sergio Marchionne, te vroeg schielijk overleden, als Fiatbaas de Chrysler binnenhaalde in Turijn. Tegenover deze zogenaamde krachtpatser steekt het Zwitserse elektrische stadsautootje Microlino, verdeelt door d'Ieteren, schril af. Gezien het slechts 90 km/h kan is het best ermee van de autostrade weg te blijven. Mercedes, Jaguar en ook Land Rover stuurden hun kat. Mazda daarentegen is als sterk Japans merk wel aanwezig maar kan - tenzij ik er onwetend over ben - niet met een glitterauto pronken. Het merk uit Hiroshima verkoopt nog altijd "gewone", technisch hoogstaande auto's aan particuliere meestal trouwe tevreden klanten. (Walter Rombauts/Foto: wr)
Na 600 à 700 km doorheen het mulle zand van de Dubai-woestijn zowel de Opel Frontera als de Opel Monterey zwiepend en vastrijdend in de hemelhoge duinen te hebben geloodst, kwam het kleine gezelschap aan een "oase" waar water was. Iedereen werd gek van vreugde voor de verfrissing. De tweede man van links met zwarte pet op, naast oud-journalist Johan Willems, was de grote Belgische baas van GM Belgium. De Heer André Van Roy, graag gezien bij het Belgische koningshuis. Hij was streng en daarnaast immens menselijk. Voor mijn journalistieke loopbaan mocht ik via de Firma Verboven de productiesnelheid per dag via variatoren aanpassen. Soms werden er op Plant I op de Noorderlaan enkele auto's meer, soms tien, soms twintig, meer geassembleerd dan de bandwerkers konden voelen in tempo.
Toen ik zo dwaas was om mijn sublieme industriële job in te ruilen voor de dwaze passie van wat de ouderen "den automobile" noemden, nam de big-boss en tegelijkertijd onwezenlijk nu, mij onder zijn vleugels. Hij leerde me veel, soms met een hartelijkheid die aanvoelde of ik zijn zoon was en moest worden beschermd tegen de adderpoel die de journalistieke wereld is. Op zijn uitvaaartdienst, waarop ik gepriviligieerd was uitgenodigd, heb ik een traan weggepinkt.
Massieve reuzen als Mister André Van Roy worden vandaag niet meer geboren. En mocht dat toch het geval zijn worden ze per direct in AI-worst gebrainstormd. Het waren andere tijden. Nu schijnt er in Brussel een autosalon te zijn. Met oude diesels, benzine's, hybriden en elektrische auto's. Sinds 67 jaar ga ik voor het eerst niet meer. Zonder spijt. Het is wel leuk om te volgen hoe de auto-industrie politiek wordt genekt door de elektrische auto door de strot te duwen.
Terwijl synthetische benzine én waterstof (Toyota, Hyundai e.a. Mercedessen) zogoed als nu beschikbaar zijn. China maakt een "blekken" elektrische doos, zoals nu de BYB, en die verkoopt omdat hij Chinees goedkoper is. Meteen moest Tesla in China zijn verkoopsprijzen lager zetten. Het Salon van Brussel, een verkoops-salon en zeker geen visionair salon, is het bezoeken niet waard. Toen Joost Kaesemans, destijds de wezenlijke ziel van het Salon, nog het evenwicht tussen de markttrends kon leggen, had Brussel zin.
Nu zal ik aandachtig luisteren naar de leugens die woordvoerders van automerken moeten brengen. Op TV, in gazetten waar teksten worden gevuld door noodlijdende ijdeltuiten met de balpen. Ik geniet na van de waterpret in de woestijn van Dubai, waar we met zijn twaalven als "diner" gedropte mosselen/friet aten en gelaafd werden door 167 witte Hoegaarden, acht flessen rode wijn en nog wat Whisky voor hen die niet goed in slaap konden geraken in hun éénmanstentje zoals in Dakar. Dat was nog eens een stunt, écht, van "public relations", hoewel dat eerlijk gezegd toch een beetje decadentie inhield.
Maar die is vandaag verhonderdvoudigt. Vals eigenlijk, want vroeger waren er centen, vandaag is het lucht. Hoewel Cadillac die via Michaël Andretti (zoon van WK F1 Mario Andretti) naar Le Mans, naar de F1 en de Europese markt terugkomt. Met "money" van GM en wat sponsors. De mensen die deze doelen tegen 2026 moeten realiseren, zullen IT-ers zijn. Geen mensen die zich vloekend vastreden in woestijnzand en ze zullen ook nooit mosselen/friet uit de hemel zien droppen. (Walter Rombauts/Foto:wr)