Nico Verdonck rijdt laatste WK GT1 race in San Luis
Volgend weekeinde, 3 en 4 december, wordt in het Argentijnse San Luis de laatste wedstrijd gereden van het FIA WK GT1. Nico Verdonck start daar voor de derde keer dit jaar met de Maserati MC12. De Brusselaar is altijd erg karig met berichtgeving over nabije en toekomstige carrièreplannen. Zo is vandaag nog niet geweten wie de tweede piloot is aan zijn zijde. Hoe dan ook, Nico is in hoog gezelschap en de teambonzen zien attent toe hoe de beste jonge autocoureur van België zich positief laat opmerken. Pas in de komende dagen zal bekend worden of Nico wordt ingezet in de Triple H Team Maseratie MC12, dan wel in deze van Vitaphone.(wr/Foto: Olivier Gouter)
Toyota roept 1750 Prius' binnen voor nieuwe waterpomp
Zeventienhonderdvijftig Toyota Prius die gebouwd zijn tussen 2004 en 2007 worden teruggeroepen in wat door Toyota een service-campagne is genoemd. Het euvel in de autos zou de waterpomp zijn. De Toyota Prius is een hybridewagen. Dat betekent dat er zowel een elektrische motor als een verbrandingsmotor in zit. De batterij ondersteunt de verbrandingsmotor bij acceleraties en bij het gas lossen of remmen laadt de vertragingsenergie weer de batterij op. De interactie tussen de Ottomotor en de elektrische motor geven stadsverkeer dat kompleet ZERO-uitstoot omvat.
Tijdens onze testrit noteerden we een gemiddeld verbruik van 5,5 l/100 km. Met een fluwelen voet kan het nog met iets minder, maar dan is rijplezier weg. Degene die een Prius verwarren met een racewagen, komen op een hoog brandstofverbruik en schieten het doel waarvoor deze wagen als pionier is gebouwd voorbij. Om meer nieuws over de terugroepactie te bekomen, bleek de public relations dienst van het merk onbereikbaar.
De Prius stond eigenlijk schematisch model voor het KERS-systeem (Kinetic Energy Recovery System) in de Formule 1. Dit systeem werd geannuleerd voor 2010 maar het reglement laat het wel weer toe (niet verplicht) in 2011. Het komt erop neer dat bij vertraging/remmen de energie die daaruit wordt gepuurd de condensator weer oplaadt.
Met een druk op een knop op het stuurwieltje kan de piloot gedurende 677 weer 60 kW of 82 pk weer afroepen ter assistentie van de 2,4 liter V8 motor. Kimi Raikkönen (Ferrari) maakte er tijdens de GP van België 2007 dankbaar gebruik van om op de klim van de Raidillon naar Les Combes Giancarlo Fisichella (Force India Mercedes) definitief naar de tweede plaats te verwijzen (Tekst:Walter Rombauts/Foto: Toyota)
Nissan Leaf zou jaarlijks plusminus 500 aan elektriciteit kosten
Het Amerikaanse Environmental Protection Agency (EPA) poetst het kostenplaatje van de gloednieuwe Nissan Leaf op. Volgens een door de EPA gebruikte formule rijdt de Leaf 99 mijlen per gallon. Een (US-) gallon is 3,785 liter en zou een equivalent zijn van 33,7 kWh in elektriciteit. De Nissan Leaf heeft een 24 kWh vermogenspakket dat toelaat afhankelijk van de rijstijl en belasting zon 160 km autonomie te genieten. Dan moet de auto weer aan de stekker van 240V en na zeven uur kan de oefening worden overgedaan. Nissan mag dank je zeggen aan de EPA want het Instituut vermeld ook de jaarlijkse kost aan elektriciteit bij normaal gebruik van de auto. Omgerekend naar Euro zou dat 500 bedragen. Dat is zon 41 per maand. Niet gek als resultaat. Overigens is de Nissan Leaf gelauwerd als de "European Car of the Year 2011.
In december zullen de eerste Nissan Leaf's in Japan worden geleverd en in het eerste kwartaal van 2011 zal de puur elektrische wagen bij ons worden geleverd en ook in Portugal, de Ierse Republiek en het Verenigd Koninkrijk. In de tweede helft van 2011 wordt hij in Zwitserland voor 49.950 chf aan de mogelijke klant aangeboden. De prijzen voor de bovengenoemde Europese markten zullen in mei 2011 worden bekendgemaakt. Parkeerhulp, smartphone verbinding en een snellaadsocket zijn in de standaarduitrusting begrepen. Een zonnepaneel, geïntegreerd in de achterspoiler is een optie. Met een snellader is het mogelijk in 30 minuten 80% van de batterij op te laden. Op die batterij geeft Nissan vijf jaar of 100.000 km waarborg.(Tekst:Walter Rombauts/Foto: Nissan)
Met de bravour die hem eigen is heeft vandaag Mike Van Hooydonk zijn unieke slipcursus in perfecte tweetaligheid aan de gespecialiseerde autopers voorgesteld. In feite betreft het een verstandig huwelijk tussen Mazda en de ongeëvenaarde school voor wagenbeheersing JESCO. In 1976 startte koersfenomeen Mike zijn analyse op het wegverkeer, zijn veiligheidsantwoord daarop , om via Volvo, Ford, Opel en nu Mazda te komen tot een nieuw hoogtepunt. Superlatieven ? Neen, de ontleding die legendarische Mike Slip maakt is in geen ander rijschool te vinden.
Les geven op de openbare weg is niet meer mogelijk, zegt de vader van Jeff die ei zo na de Formule 1 mistte door zeg maar brute pech. "Hier op het terrein van JESCO in Puurs kan ik iedere noodsituatie simuleren en de autobestuurders leren er zich tegen te verdedigen Zeg maar in vele gevallen hun hachje redden Mike Van Hooydonks school begeleidt gewone weggebruikers in ongewone situaties. Hij leert in cursussen van drie dagen van 9 tot 17 uur hoe je gevaarlijke rechte-lijnsituaties in je voordeel trekt, hoe je bochtvaardigheid leert en hoe je je defensief kan opstellen in een alsmaar meer agressief en moordend verkeer.
Mazda en Jesco zijn vanaf nu een nieuwe en vaste waarde in autoland. Wie een nieuwe Mazda koopt krijgt het recept van de meester mee. Drie dagen snoepen van de kennis van de meest analytische trainers van wagenbeheersing bij Jesco, gehuisvest in Inkart in Puurs. Inkart ontstond in 1994, jaar waarin Grote Mijnheer Ayrton Senna op 1 mei verongelukte in de Tambourello-bocht in Imola. Bij Inkart zijn grote kartduels uitgevochten. Sterrijder Nico Verdonck heeft vorig jaar in de karttempel van Puurs een demo gegeven waar het voltallige publiek stil van werd. Het geluid, de sound zoals verguisde Julien Mampaey motorgeluid ooit noemde, zette zich om in een symphonie. Gedirigeerd door een simpel motortje van 270 cm3 in een Solica-chassis met regelbare pedalen. Zelfs monument Niki Lauda, drievoudig wereldkampioen F1, zakte naar Puurs af om er een race te rijden. Die hij won, want hij wist precies hoe zijn kartje er aan de start moest komen. Hij zei tegen Mike Van Hooydonk gewoonweg Mike, i want the best. Mike leverde hem die. Omdat oude vrienden niet vergeten. (Tekst en fotos:Walter Rombauts)
Regenjongleur Nico Verdonck vist Level-Porsche op het podium
Vorig weekeinde was Zolder omgevormd in een heuse visvijver. Regen als pijpestelen prikten de deelnemers aan de 10 Uren van Zolder in zondvloedse toestanden. Sommige verloren hun geloof in hun ark-van-Porsche en schoven uit de baan. Zelfs de drie koningen, Goossens, Soulet, Westbrook lieten zich verrassen door watergladheid in de Villeneuve-chicane en moesten met een gat in de radiator naar de pits voor een tijdrovende herstelling. De inhaalrace van deze cracks na de reparatie bracht hen nog op de vierde plaats. Eervol, maar tekortschietend om die sakkerse Longin-Verbist in hun sublieme Audi R8 LMS van de zege te houden.
Nico Verdonck, de rijzende kwaliteitsster in GT-races, werd door het Level Racing Team verzocht hun krachtbeest Porsche 997 SuperCup in gezelschap van Van Oost, Redant en Mattheus mee te sturen. Zoals insiders weten is de Brusselaar een koorddanser in de regen. Een jongleur die de vier wielen zo plaatst dat het lijkt of er voor hem niet de klassieke natuurwetten bestaan. Hem een beetje kennende, heeft hij zich letterlijk als een vis in het Limburgse water gevoeld. Hij gaf weerom het beste van zichzelf en eindigde met zijn ploegmaats op de zevende plaats algemeen en tweede in de klasse!
Nico Verdonck is nog steeds in de running voor een plaats achter het stuur van de Maserati MC12 voor de twee laatste manches van het FIA GT1 kampioenschap. Daarin zette hij al twee keer sterke prestaties neer. Volgende maandag 22 november is Nico om 18.15 uur studiogast bij TV-Brussel waarin het nakaarten is over een geweldig seizoen 2010. Deze uitzending wordt om het half uur herhaald. Wie er dan nog niet uit is over hoe de nieuwe regenmeister, naar voorbeeld van de groten als Hans Stuck, Ayrton Senna en Thierry Boutsen, zijn idealelijn-dansen concretiseert kan op www.tvbrussel.be en Telenet Digitaal het onderste uit de kan kijken.
Laat het voor iedereen alvast duidelijk zijn: na de F3000 waarin hij als jonge snaak schitterde, na de jungle van de Duitse F3 te hebben overleefd in de voorste gelederen, is dit jaar een tussenschakel op de weg naar Le Mans. In wat het Mekka van de autosport is, zal Nico Verdonck ooit als beroepscoureur kilometers vreten. Overigens heeft hij daar al een erfrecht toe. Men mag niet vergeten dat hij Formula Le Mans kampioen is geweest. Dat zegt toch wel iets.(Tekst:Walter Rombauts/Fotos: Nico Verdonck Communications)
Het incident van geslipte Michaël Schumacher die zogoed als frontaal werd geramd door Vintantonio Liuzzi en daarbij ei zo na het leven liet, veranderde niet helemaal het profiel van de laatste wedstrijd om de wereldtitel F1. Sebastien Vettel (23) was in de kwalificaties de snelste en ook in de race maakte de Duitser nu eens echt geen enkele fout. Met mensenwoorden gezegd: niemand kon aan hem tippen. Furieuze Alonso en vermoeide Webber ten spijt.
Na in Brazilië al de constructeurstitel op zak te hebben, zetelt nu de wereldkampioen in de pilotenrangschikking ook binnen Red Bull. Tot groot genoegen van Renault die aan het team van Dietrich Mateschitz de motoren levert. Doorgedacht is Renault dus ook wereldkampioen De negende keer bij de constructeurs als je wil. Sinds Jean-Pierre Jabouille in 1979 met de RS01 (1500 cm3 turbomotor) de GP van Frankrijk won heeft het Franse merk al 129 keer de oefening om op het hoogste schavotje te stappen overgedaan. Mark Webber draaide mee in Abu Dhabi, eerder aangeslagen dan verslagen. De rush van zijn ploegmaat naar de eerste wereldtitel van wellicht een lange reeks verlamde hem. Alonso zag zijn droom wegsmelten in de uitlaatgassen van Petrovs Renault. Hamilton beet zijn tanden stuk onder versnellingsbak van Kubica met Renault.
Beide coureurs, Kubica en Petrov, hebben schitteren werk geleverd. Erover waken dat niemand Vettel nog zou kunnen bijfietsen. Want Renault wilde koste wat kost een Renaultmotor de wereldkampioen 2010 laten leveren. Of het nu Vettel of Webber zou zijn geweest. Geen erg. Als het maar niet die Fernando Alonso in een Ferrari zou zijn Wiens titel gesteld dat hij hem had behaald toch zou zijn bezoedeld door de dubieuze onreglementaire inhaaloperatie op Massa in Hockenheim. Afgestraft met $100.000 boete, maar niet mét verlies van punten.
Die gunst van FIA-president Jean Todt, vanachter de schermen aangereikt, maakte dat de tweevoudige wereldkampioen (2005-2006 Renault) weer kon aansluiten in de kopgroep en in Brazilië zelfs de leiding te nemen in de WK-stand. Sebastien Vettel maakte aan alle kansberekeningen een eind in Abu Dhabi. Hij deed het enige wat hem dit jaar nog te doen stond: winnen. Monumentale Mark Webber bleef verweesd achter. Met een krop in de keel, zoals dat dan gaat (Tekst:Walter Rombauts/Foto:Renault)
Succesverhaal voor Audi R8 LMS in 10 Uren van Zolder
Bert Longin en François Verbist hebben in helse omstandigheden de 10 Uren van Zolder gewonnen. Het was de finale van het Belcar Endurance Championship. De tweede Audi R8 LMS werd bestuurd door Anthony Kumpen en Grégory Franchi, geholpen door de Zwitser Marcel Fässler. Zij pakten de derde plaats in de race. Die was goed genoeg om aan Audi een tweede opeenvolgende titel bij de piloten te verzekeren. Het regende heel de race door pijpenstelen en zelfs cracks als Goossens Soulet (Porsche) lieten zich vangen door watergladheid. Met een stukke radiator vrij vroeg in de race. Na heel wat sleutelwerk begonnen ze met de klasse van beroepscoureurs aan een indrukwekkende remonte.
Hun beulenwerk werd nog beloond met een vierde plaats. In de toerismeklasse won Patrick Beliën Cuyvers in een BMW 1. Als we de tel niet verloren zijn is dit de negentiende titel voor de Limburger. Hoogtepunt was wel het feest bij het W Racing Team. Daar werd het debuutjaar gevierd dat succesvol is afgesloten. Voorzitter van de Belgian Audi Club, J.G.Mal-Voy straalde zo dat de zeiknatte piste er bijna van opdampte. Mijn felicitaties aan René Verbist, Vincent Vosse en Yves Weerts, de drie mensen die aan de basis liggen van het WRT-project. Wat een geslaagde entrée in de autosport ! riep hij door het dolle heen. Dan vloeide er zoveel champagne door de kelen als regen op de waterbaan van dat toch uniek blijvend Zolder.(wr)
Loeb, grootmeester met Citroën C4 in Wales Rally GB
Zevenvoudig wereldkampioen Sebastien Loeb heeft met Dainiël Elena in de Citroën C4 de Wales Rally GB gewonnen. De proef heette vroeger de RAC-rally. Van de 20 speciale ritten won de Elzasser er 11. Petter Solberg eigende zich 4 keer de snelste tijd toe, Latvala 3 en Ogier en Sordo namen ieder één keer de scherpste wijzerstand voor zich. Loeb won in Engeland zijn tweeënzestigste rally in het WRC. Het is tevens de zesendertigste met de Citroën C4. Loeb profileert zich als de grootste aller tijden. Bedenkend dat hij als heuse werkloze met een gammele Citroën Saxo aan een weergaloze loopbaan als rallyrijder begon dwingt respect af. Loeb zelf verpakt die na zoveel jaren druk, succes en soms ontgoocheling, nog steeds in bescheidenheid. Het moet Goëthe zijn geweest die noteerde dat men daarin de ware meester herkent.(wr/Fotos: Willy Weyens)
Sebastien Loeb toont wie er baas is in Wales Rally GB
In wat vroeger de Rally van Engeland werd genoemd heeft het keizerspaar Sebastien Loeb en Daniël Elena getoond wier er de baas is behind the wheel van de Citroën C4.Na een dagje duels uitvechten met drie andere teams lijkt het op het eerste gezicht dat de zevenvoudige wereldkampioen van de Wales Rally Groot-Britannië hun ereronde zullen maken. In het gesloten wagenpark in Cardiff telden ze 36 voorsprong op de tweede Citroën C4, deze van Sebastien Ogier. Donderdag won Loeb al de superspecial.
Dan won Loeb ook de eerste proef van Hafren. Petter Solberg en Matti Latvala lieten niet begaan en na de eerste lus stond de Fin aan de serviceplaats Builth Wells met 14 voorsprong op Loeb. Op dit moment wordt verder gestreden om deze prestigerally in de wacht te slepen. Mist, regen, soms sneeuw en moeilijke wegeltjes maken hem mee tot de beruchtste van de wereld. Alleen de besten hebben hem kunnen winnen. Bijgaande foto van Loeb-Elena komt uit de alziende camera van meesterfotograaf Willy Weyens.(wr)
Als ik win en Fernando Alonso eindigt verder dan de tweede plaats, dan ben ik wereldkampioen, zegt Mark Webber. Over zijn ploegmaat Sebastien Vettel is hij karig met commentaar. Sinds Dietrich Mateschitz, eigenaar van het Red Bull, heeft laten weten dat in geen geval teamorders zullen worden gegeven, heeft Mark Webber zich al eens laten ontvallen dat de voorkeur naar Vettel uitgaat
Maar Mateschitz ziet dat in een Oostenrijkse krant Kleine Zeitung anders. We zullen nooit doen wat Ferrari in Hockenheim heeft gedaan. Daar moest leider Massa de tweevoudige wereldkampioen Fernando Alonso laten voorbij rijden. Het kostte Ferrari wel $100.000 boete, maar dat deerde het merk niet. Alonso rijdt zijn eerste jaar bij de Scuderia en heeft ongetwijfeld een voorkeursbehandeling in zijn contract laten opnemen om een derde keer wereldkampioen te worden.
Als dat zondag gebeurt zullen de zeven punten die hij in Hockenheim van Massa cadeau kreeg mee het kantelmoment hebben teweeg gebracht waardoor de Spanjaard weer in de run voor de titel aansloot. Als Fernando Alonso zondag een derde keer wereldkampioen zou worden is zijn titel besmeurd door een teamorder incident in Hockenheim.
Teamorders zijn reglementair verboden, dus zouden die Hockenheimpunten eigenlijk niet mogen meetellen. Maar het zal bij die boete blijven. Overigens ging de nieuwe FIA-president Jean Todt niet naar de vergadering over dat onderwerp. Hij hield zich neutraal met een lichte liefdesneiging naar Ferrari en...Alonso. Bij het Steigerende paard werd hij groot in gezelschap van Michaël Schumacher, Luca di Montezemolo en andere Ross Brawns. Voor de oude vrienden wordt gewillig een oogje dichtgeknepen.
In de archieven vonden we nog een uitspraak van Todt die hij deed op 26 april 2005 nadat Alonso weer eens had gewonnen. "Alonso is één van de beste jonge coureurs van het ogenblik en zal in de toekomst nog van zich laten spreken. Maar voor de opvolging van Michaël Schumacher die eind 2006 einde contract is, staat hij niet bovenaan ons lijstje." Tot daar Todt. Zondag kan Alonso voor de derde keer wereldkampioen zijn. De eerste keer in...een Ferrari ! In ieder geval is de laatste race in Abu Dhabi een thriller gelijk.(Tekst:Walter Rombauts/Foto: van Mark Webber)
Bas Leinders heeft in zijn column Basta in de Gazet van Antwerpen letterlijk geschreven dat Sebastien Vettel zijn ploegmaat Mark Webber had moeten voorbij laten. Met een zege gisteren in Brazilië zou de Australiër nog maar tegen een verschil van één punt hebben aangekeken ten opzichte van WK-leider Fernando Alonso. De bewering van Bas Leinders is zonder meer juist. Net als Webber stamt Bas uit een wereld waarin fatsoen nog een betekenis had. Nu niet meer dus.
Over welk fatsoen het gaat ? Das nogal wiedes dat de gedachten naar die race (Turkije) gaat waarin de onbesuisde, ongeduldige Sebastien Vettel zijn ploegmaat en zichzelf de vernieling in reed. Webber kon na een nieuwe neus nog verder koersen en finishte derde. Achteraf is het zogenaamd uitgepraat, maar nu de gemoederen zo gespannen zijn voor de laatste race van het jaar, komen die beelden toch weer boven. Als Mark Webber geen wereldkampioen wordt is het embryo van een ontgoocheling daar door Vettel als een bom neergezet. Natuurlijk gaat Marc Webber in zijn beste jaar uit zijn carrière ook niet helemaal vrijuit. Zichzelf op het achterwiel van Kovalainens Lotus als een raket de lucht inschieten is ook niet niks als rijfout. En in Korea stom, zonder gegronde aanwijzingen, crashen komt daar bovenop.
Er zijn autocoureurs die zoveel vergaren in de F1 dat ze na hun dood, soms ook bij leven, een standbeeld krijgen. Maar er zijn autocoureurs die als standbeeld worden geboren zoals Nigel Mansell en veel aan de hoogste autosportdiscipline hebben bijgedragen. Een vergelijking tussen Mansell en Webber kan ik niet nalaten te uiten. Omdat het standbeelden van bij de geboorte zijn en fatsoen in hun genen hebben. Zoals dat bijna buitenaards ook het geval was met Ayrton Senna. Onthecht van de aardse dingen en vastgespijkerd op de goddelijkheid van de Formule 1.
Mansells vrouw Rosanne was niet zo gezien in de paddock. Het was ook een heel gewone vrouw, geen seksbom-allures waarmee je pitpoes kan worden. Neen, Madame Mansell is ooit in de fabriek gaan werken opdat Nigel hersteld na een zware crash, zich een nieuwe auto zou kunnen kopen. Om verder te rijden op de weg naar de top. Dewelke hij overigens bereikte in 1992 met Williams-Renault. Dikwijls reed ik na een GP de Brit voorbij op de gewone weg, in zijn mobil-hoompje, met Rosanne en de joelende kinderen erin. Huiselijk tafereel, aards.
Marc Webber heeft een vrouw die beduidend ouder is dan hij. In het glitterwereldje van de F1 dus eigenlijk weer niet passend in het plaatje Maar wel een gedegen vrouw die precies weet waar ze haar Mark wil brengen. Op die eerste plaats op het hoogste schavotje van het podium in Abu Dhabi. Zij en Mark ook wéét dat deze kans zich nooit meer zal herhalen. Vettel daarentegen kan nog zeven keer en meer wereldkampioen worden. Hij is nog maar 23. Maar dat mag geen reden zijn om geen respect te hebben voor Marc Webber die al de lange, moeilijke weg is gegaan die de ander nog maar sinds twee jaar aflegt.
Fatsoen zou op zijn plaats zijn in een team dat sinds de GP van Brazilië wereldkampioen bij de constructeurs is. Met Renault RS 27 motoren in de RS30. Dus Renault is nogal een beetje mee wereldkampioen bij de constructeurs. De Franse constructeur zal overigens de eerste twee volgende jaren Red Bull blijven toeleveren. Als correctheid niet regeert bij Red Bull in de laatste race van het jaar kan het zijn dat ze de pilotentitel aan hun neus zien voorbijgaan. Precies daarop is Fernando Alonso gefixeerd. Hij zou na 2005 en 2006 voor de derde keer wereldkampioen zijn. Toen met Renault en nu met Ferrari. Stel U voor ! Renault zou daar ook niet zo gelukkig mee zijn, want kunnen zeggen dat Webber wereldkampioen is met een Renault klinkt publicitair goed.(Tekst:Walter Rombauts/Foto:Renault)
Ook vrijdag heeft Peugeot met de 908 HDi FAP de twee oefeningsessies gedomineerd voor de 1000 km van Zhuhai die morgen zondag 7 november worden gereden. De Audis R15 TDI lossen evenwel de rol niet en blijven evengoed zegekandidaten in een race die zes uur zal duren. De Ferrari F430 GT2 van AF Corse gaf dit keer de Porsche 911 GT3 R Hybrid het nakijken en in de regen was de Lamborhini Murcielago ook even de snelste. Vandaag bepalen twee sessies van 20, één voor de GTs en één voor de LMPs de definitieve startgrid voor de 1000 km van Zhuhai.(wr)
Porsche 911 GT3 R Hybrid één seconde sneller dan rivalen
In Zhuhai in China waar op zondag 7 november 2010 de gelijknamige 1000 km wordt gereden, heeft Peugeot met de 908 HDi FAP zijn stempel gedrukt op de eerste en tweede vrije oefeningen. Tijdens de tweede sessie wist de nieuwe Audi R15 TDI zich tussen de twee Franse wagens in te wringen. Het gaat zondag om de laatste race van de nieuwbakken International Le Mans Cup.
De in China debuterende Porsche GT3 R Hybrid toonde zich tijdens de twee sessies de snelste GT. In de eerste oefeningen ging hij met bijna een volle seconde de Ferrari F430 GT2 van AF Corse vooraf. In de tweede sessie reed de Porsche een halve seconde sneller dan de BMW M3 E92 en een hele wijzertik op de JLOC Lamborghini Murcielago
Porsche kan in China geen kampioenschapspunten afsnoepen van de abonnées omdat het object uit Weissach eigenlijk in een experimentele klasse is ingedeeld. De Automobile Club de lOuest (ACO), sinds 1923 organisator van de 24 Uren van le Mans wil hybridetechniek aantrekken, maar weet er in samenspraak (?) met de FIA nog niet echt raad mee. Met het oog op de etmaalrace in Le Mans in 2011 een pikant detail om te volgen.(Tekst:wr/Foto:Porsche)
Op zondag 7 november 2010 wordt in het Chinese Zhuhai de gelijknamige 1000 km gereden. Daarin zet Porsche een nieuwe mijlpaal door deel te nemen met de nu al legendarische 911 GT3 R Hybrid. De fabrieksrijders zijn de jonge Duitser Jorg Bergmeister en de Amerikaan Patrick Long. Ze sturen de laboratoriumwagen van Weissach die van het hybridetype is. Deze Porsche heeft twee elektromotoren op de vooras die ieder 60 kW (81,6 pk) en daarmee de 352 kW (480 pk) van de verbrandingsmotor ondersteunen.
Porsche gebruikt de laatste race van nieuw gecreëerde Intercontinental Le Mans Cup als een promotie voor het merk op de Chinese markt. Steeds meer Chinezen worden rijk en Porsche viseert hun koopvermogen om de beste sportwagen van de wereld aan de man te brengen. Porsche won met de 911 GT3 al de 1000 km van de Nürburgring en zette een sterke prestatie neer in de klassieke 1000 km van Road Atlanta. Het specifieke aan deze hybride is dat de vertragingsenergie opgeslagen wordt in een vliegwiel dat zodra er weer gas wordt gegeven de twee elektromotoren met hun maximum koppel de vierliter zescilinder boxermotor achterin maximaal ondersteunen.
Naast dit unicum komt er ook een Porsche 911 GT3 RSR aan de start. Marc Lieb uit Duitsland en Richard Lietz uit Oostenrijk rijden hem. Deze auto won dit seizoen de Michelin Green X Challenge die de auto bekroond die zich in alle facetten van het racen het meest efficiënt was. Minste verbruik, minste pitstops, minste sleet of mankementen. Voer voor ingenieurs om verder te gaan op de weg van het autoracen van de toekomst.(Tekst:Walter Rombauts/Foto:Porsche Cars North America)
Handelbaarheid van Peugeot 207 kan voor zege zorgen
Stéphane Le Guével, algemeen directeur van Peugeot België-Luxemburg, rekent op een mooi afsluiten van het seizoen in de 37ste Rally van Condroz. Eigenaardig genoeg relativeert de talentrijke Thierry Neuville zijn zegekansen. Condroz is een rally met wisselende ondergrond en vele lange rechte stukken. Daarop gaan de zware bakken gestaag tegen 200 km/h en meer. Een S2000, ook de beste zoals de onze, zit einde adem tegen 170 km/h We zullen veel in zesde tegen het hoogste toerental rijden.
Thierry Neuville geeft echter ook een compliment naar Marc Van Dalen die o.a. in 2006 Sebastien Loeb toeliet via Kronos een wereldtitel binnen te halen buiten het fabrieksteam dat overschakelde van de Citroën Xsara naar de C4 en officieel een sabbatjaar hield. Guy Frequelin hield echter contact en een oogje in het zeil. Marc Van Dalen, zo zegt Thierry Neuville, heeft de auto een iets zachtere ophanging gegeven zodat er op het glibberige parcours rond Hoei toch wat grip te sprokkelen valt."
"Bij mijn eerste kilometers werd het duidelijk dat de Peugeot 207 S2000 heel wendbaar was. Dat geeft me een goed gevoel om niet gefrustreerd te raken door een pure topsnelheid van de krachtigste concurrenten. In de bochten zal ik het moeten waarmaken Tot daar Thierry Neuville die zijn opdracht goed kent: in ieder geval mooi afsluiten.(Tekst:Walter Rombauts/Foto:Peugeot)
Vijftig vrachtwagens zijn uit de vier windstreken onderweg om de Nummi Automotive Plant in California de apparatuur toe te leveren waarmee het Teslamodel S zal worden geproduceerd. S staat voor sedan, een wens van Tesla om bovenop de ondertussen historische Tesla Roadster klanten te winnen voor wat nog altijd als de gewone auto geldt.
De voormalige Toyotafabriek heeft alles. Een plasticshop, een verfinstallatie, een persafdeling, een carrosserie persafdeling en uiteraard een assembleerlijn. Maar Tesla Motors is bezig met die geheel te moderniseren zodat CEO Alan Musk begin van de week niet zonder fierheid zei dat het de meest productieve- én innovatieve autofabriek van deze tijd zal zijn. De eerste Tesla "S" wordt verwacht tegen 2012.
Tesla heeft momenteel wereldwijd dertien high level verkooppunten en heeft al meer dan 1100 puur elektrische Roadsters aan de man en vrouw gebracht. De bekendste showroom is ongetwijfeld deze in het mondaine Monaco waar veel mensen wonen die meer dan 100.000 kunnen uitgeven om de Tesla-sensatie te beleven.(Tekst en foto:Walter Rombauts)
Een jaar geleden heeft de NASA 5,6% water gevonden op de maan en ook vastgesteld dat het zilverkleurige schijnsel dat van de aardsatelliet afstraalt afkomstig is van zilver dat zich aan het oppervlak bevindt ! Benevens water en zilver detecteerde de NASA ook Ammonia, Sodium, Calcium, Carbon Monoxyde en Dioxyde, Magnesium en sporen van Neodymium en Dusprosium. Dat daar zo naarstig naar op zoek wordt gegaan en het als gegeven naar buiten komt heeft te maken met de politieke macht die door zeldzame aardmaterialen kan worden verkregen. Tot chantage toe.
Het is niet letterlijk waar, maar China is zich bewust geworden dat het gigantische grote land een overvloed aan die bouwstenen bezit. Uitgerekend degene die dienen om hybride- en puur elektrische autos perfect te laten functioneren. De materialen worden over heel het aardoppervlak gevonden, maar niet in zulke concentraties als in China. Zoals permanente magneten die perfect kunnen worden gebruikt voor elektromotoren. Ze zijn in de natuur overwegend te vinden in China. Het land en zijn regime heeft de industriële wereld in een wurggreep. Het wordt pas nu duidelijk en daarom dat de NASA voor we naar de maan gaan toch een stukje hoop overlaat.
Een jaar geleden schreef ik op CleanWeek2020 zon waarschuwend stuk dat door iedereen werd weggelachen, niet gezien. Pure fictie. Vandaag staan we voor de fysieke én politieke muur die ofwel met diplomatie of met geweld zal moeten gesloopt worden. Liefst niet met geweld, d.w.z. oorlogsvoering. Laat ons iedere gewelddadigheid opzij zetten en voor één keer denken aan het algemeen belang van 7 miljard mensen op aarde. Daarvan beseffen geen 10% dat zijzelf en het alsmaar meer doen geboren worden van steeds meer sukkelaars, aan de oorsprong liggen van de rampspoed. Niemand kan voor die massa, overspoeld door onwetendheid, religie allerhande, natuurrampen en domheid op zich, verzekeren dat ze de natuurlijke rijkdom van deze planeet zullen kunnen delen. Wie het zal zijn is niet bekend.
Maar iémand zal het ooit zo eens met veel minder woorden, veel directer, moeten zeggen. Wie het zal durven zal direct van alle viezigheid in denken worden beschuldigd. Vandaar dat vooruitgang naar een wereld met duurzame dingen als windenergie, golfslagenergie, zonne-energie en biomassa als leveranciers van groene stroom zo moeilijk verloopt. De elektrische auto zal bij ons in het kleine België slechts op gang komen via bedrijven die doodleuk 9000 zullen aftrekken per ingeschreven EV-voertuig op hun belastingaangifte rondom de puur elektrische auto met uitstoot ZERO.
Het zal de regering (welke ?) nopen tot het afschaffen van een staatspremie van 15% op zogenaamde groene autos (uitstoot aan CO2 maximaal 115 g/km) te stoppen. Wie nog een steuntje wil van een bijna onbestaand land, doet er best aan zo vlug mogelijk zon voertuig te gaan kopen. Er zijn er tussen die héél weinig verbruiken, standing hebben, comfort bieden en plezierig rijden zonder dat je er Fernando Alonso kan mee voorbij rijden. China heeft Volvo ingepalmd (Geely), Indië heeft met Tata Jaguar en Land Rover op zijn visitekaartje. Wie nog fier rondtoert in een potsierlijke Jaguar moet weten dat de kenners hen uitlachen. Zo kunnen nog meer voorbeelden worden gegeven. Het basisuitgangspunt is dat de zeventien zeldzame aardmaterialen de inzet zijn voor gevaarlijke politieke spelletjes. Tot gijzeling toe. China koopt de wereld, gelijk veertig jaar geleden Japan heeft gedaan. Het is dus vandaag zaaks in China, Indië of...Brazilië te zijn.(Tekst:Walter Rombauts/Foto:New General Motors)
In de tweede helft van 2011 zal Zwitserland de vijfde markt zijn waarop de puur elektrische Nissan Leaf wordt verkocht. Hij zal 49.950 Zwitserse franken kosten. De prijs impliceert de Lithium-Ion batterij waarop een vijfjarige waarborg rust. Of 100.000 gereden kilometers. Zwitserland is de thuis van de Nissan hoofdkwartieren en het dynamische merk geniet veel belangstelling van de overheid die met ongeduld op de duurzame mobiliteit wacht. Hernieuwbare energiebronnen, inbegrepen waterkrachtcentrales, zijn er zoals wereldwijd de gespreksonderwerpen van de dag.
Simon Thomas, Senior Vice President of Sales and Marketing bij Nissan International, ziet het zo: De combinatie van een ZERO-uitstoot, de lage gebruikskost en de familiale Nissan Leaf met vijf zitplaatsen als Notchback, is een succescocktail zonder weerga voor het historische Japanse merk. Het rijcomfort dat de LEAF biedt is daarbovenop meegenomen.
Momenteel zijn 27.000 bestellingen geplaatst voor de Nissan LEAF waarvan de eerste leveringen in december 2010 in Japan en de Verenigde Staten beginnen. In het eerste kwartaal van 2011 zullen Europese leveringen starten naar Portugal, het Verenigd Koninkrijk, de Ierse Republiek en de Lage Landen. De prijs voor al deze markten zal in mei 2011 worden bekendgemaakt. Wat ook bekend is geworden is een optie in de vorm van een zonne-paneel dat is geïntegreerd in de achterspoiler. Parkeerhulp, smartphone verbinding en een snellaadsocket zijn in de standaaruitrusting begrepen. Met de snellader is het mogelijk in 30 minuten 80% van de accu te laden. Nissan LEAF neemt nu toch wel heel concrete vormen aan ! (Tekst:Walter Rombauts/Foto:Nissan)
Productie van de Nissan LEAF begonnen in Japanse Oppama
Nissans LEAF die behoort tot de puur elektrische autos is nu in productie. Het gaat om een royale vijfdeurs hatchback die in grote serie zal wordt gemaakt. Vanaf december al zal hij in Japan en de Verenigde Staten worden geleverd. De eerste Europese markten zullen begin 2011 aan de beurt komen. De LEAFs die uit de fabrieksmonden van Oppama komen zullen per schip naar de markten van bestemming worden gebracht.
Ook Carlos Ghosn, president en en ceo van Nissan, stelt hoge verwachtingen. De LEAF zal het aangezicht van de automobiliteit veranderen door een volwaardige auto aan te bieden die 100 % elektrisch is en dus uitstoot ZERO heeft. Het grote publiek zal verrast zijn over de competitieve prijs waartegen het voertuig aan de man zal worden gebracht.
Eerder werd al geopperd dat de Nissan LEAF $30.000 zal kosten, maar zekerheid is hierover niet. Net zo min als de $41.000 die voor de Chevrolet Volt zou worden gevraagd, een vaststaand feit is. De Nissan LEAF wordt op dezelfde lijn in Oppama als de nieuwe sensationele Juke en de Cube geassembleerd. De elektromotoren beleven hun huwelijk met het chassis precies op hetzelfde moment als waarop ook de verbrandingsmotoren voor de Juke en de Cube hun behuizing vinden. De Nissan Production Way (NPW) staat borg voor het kwalitatieve eindproduct.
Technisch samengevat is de Nissan LEAF een voorwielaangedreven auto die door een 80 kW (109 pk) wisselstroommotor wordt aangedreven. Hij levert 280 Nm vanaf de eerste omwenteling van de synchrone wisselstroommotor en dit tot 2730 t/m. De laminaat Lithium-Ion accu heeft een spanning van 345V en een capaciteit van 24 kWh dewelke uit 192 cellen wordt gepuurd die in 48 modules huizen. Bij het vertragen of remmen slaat de batterij die energie op waardoor ze zich herlaadt. Als autonomie wordt 160 km vooropgesteld. Wat iets beter is dan de Mitsubishi iMiEV, de Citroën C-Zero en de Peugeot Ion die het voorlopig moeten stellen met 130 km alvorens een stekker moet worden gezocht.
De Nissan LEAF weegt 1965 kg en dat gewicht doet specialisten afvragen of met nog eens twee personen aan boord en 330 liter volgestouwde bagageruimte die autonomie niet wat te optimistisch is ingeschat. De grote verdienste van de Nissan LEAF is dat het een auto met allure is. Met een lengte van 4.450 mm, 1770 mm breed en 1550 mm hoog op een wielbasis van 2700 mm siert de goed gestroomlijnde auto (Cd=0,29) het straatbeeld van de nabije toekomst. De topsnelheid is 144 km/h maar ook hiermee is het duidelijk dat als die wordt aangewend de autonomie niet anders kan dan een neerwaartse spiraal te vertonen.
De batterijen zijn van het gelamineerde Lithium-Ion type en de 48 modules die de accu bevat worden de factory van Zama (Japan) gemaakt door Automotive Energy Supply Corporation. Na productie gaat het per boot van Zama naar Oppama waar de LEAF zijn chemische fabriek ontvangt. Het is ook de Oppama-plant die zich bezig houdt met het laden van de accus. Oppama wordt als pilootfabriek gezien voor de LEAF alvorens ook in Smyrna (Tennessee) in Amerika en in Sunderland in het Verenigd Koninkrijk productie-eenheden worden ingericht. Oppama heeft een jaarcapaciteit van 50.000 LEAFs, Smyrna 150.000 en Sunderland nog eens 50.000. In 2013 zouden de 300.000 LEAFs un fait accompli moeten zijn.(Tekst:Walter Rombauts/Fotos: Nissan)
Nico Verdonck rijdt dit weekeinde opnieuw in FIA-GT1
Volgend weekeinde rijdt Nico Verdonck in een Maserati MC12 de achtste manche in het FIA-GT1 kampioenschap. Die wordt gereden op het 3,93 km circuit in Navarra in Spanje. Het telt zes linkse en negen rechtse bochten en doet op de simulator denken aan het Portugese Portimao. Deze race wordt gereden ter vervanging van de Zuid-Afrikaanse manche die op 7 november was gepland en is geannuleerd. Herinneren we eraan dat Nico Verdonck aan de zijde van Bert Longin een schitterende race reed in Francorchamps. In de kwalificaties plaatste hij zich vierde en in de race op een achtste plaats. Het is goed nieuws dat de Brusselaar blijft aanpikken in de GT1s. In Spa gaf leasegigant ALD hem de kans en nu is het Triple H Team dat hem achter het stuurtje zet. Insiders weten dat voor Nico de weg naar Le Mans verder wordt geplaveid. In Navarra rijden ook Bas Leinders en Maxime Martin in de Ford GT van Marc VDS Racing.(wr)