Sebastien Loeb toont wie er baas is in Wales Rally GB
In wat vroeger de Rally van Engeland werd genoemd heeft het keizerspaar Sebastien Loeb en Daniël Elena getoond wier er de baas is behind the wheel van de Citroën C4.Na een dagje duels uitvechten met drie andere teams lijkt het op het eerste gezicht dat de zevenvoudige wereldkampioen van de Wales Rally Groot-Britannië hun ereronde zullen maken. In het gesloten wagenpark in Cardiff telden ze 36 voorsprong op de tweede Citroën C4, deze van Sebastien Ogier. Donderdag won Loeb al de superspecial.
Dan won Loeb ook de eerste proef van Hafren. Petter Solberg en Matti Latvala lieten niet begaan en na de eerste lus stond de Fin aan de serviceplaats Builth Wells met 14 voorsprong op Loeb. Op dit moment wordt verder gestreden om deze prestigerally in de wacht te slepen. Mist, regen, soms sneeuw en moeilijke wegeltjes maken hem mee tot de beruchtste van de wereld. Alleen de besten hebben hem kunnen winnen. Bijgaande foto van Loeb-Elena komt uit de alziende camera van meesterfotograaf Willy Weyens.(wr)
Als ik win en Fernando Alonso eindigt verder dan de tweede plaats, dan ben ik wereldkampioen, zegt Mark Webber. Over zijn ploegmaat Sebastien Vettel is hij karig met commentaar. Sinds Dietrich Mateschitz, eigenaar van het Red Bull, heeft laten weten dat in geen geval teamorders zullen worden gegeven, heeft Mark Webber zich al eens laten ontvallen dat de voorkeur naar Vettel uitgaat
Maar Mateschitz ziet dat in een Oostenrijkse krant Kleine Zeitung anders. We zullen nooit doen wat Ferrari in Hockenheim heeft gedaan. Daar moest leider Massa de tweevoudige wereldkampioen Fernando Alonso laten voorbij rijden. Het kostte Ferrari wel $100.000 boete, maar dat deerde het merk niet. Alonso rijdt zijn eerste jaar bij de Scuderia en heeft ongetwijfeld een voorkeursbehandeling in zijn contract laten opnemen om een derde keer wereldkampioen te worden.
Als dat zondag gebeurt zullen de zeven punten die hij in Hockenheim van Massa cadeau kreeg mee het kantelmoment hebben teweeg gebracht waardoor de Spanjaard weer in de run voor de titel aansloot. Als Fernando Alonso zondag een derde keer wereldkampioen zou worden is zijn titel besmeurd door een teamorder incident in Hockenheim.
Teamorders zijn reglementair verboden, dus zouden die Hockenheimpunten eigenlijk niet mogen meetellen. Maar het zal bij die boete blijven. Overigens ging de nieuwe FIA-president Jean Todt niet naar de vergadering over dat onderwerp. Hij hield zich neutraal met een lichte liefdesneiging naar Ferrari en...Alonso. Bij het Steigerende paard werd hij groot in gezelschap van Michaël Schumacher, Luca di Montezemolo en andere Ross Brawns. Voor de oude vrienden wordt gewillig een oogje dichtgeknepen.
In de archieven vonden we nog een uitspraak van Todt die hij deed op 26 april 2005 nadat Alonso weer eens had gewonnen. "Alonso is één van de beste jonge coureurs van het ogenblik en zal in de toekomst nog van zich laten spreken. Maar voor de opvolging van Michaël Schumacher die eind 2006 einde contract is, staat hij niet bovenaan ons lijstje." Tot daar Todt. Zondag kan Alonso voor de derde keer wereldkampioen zijn. De eerste keer in...een Ferrari ! In ieder geval is de laatste race in Abu Dhabi een thriller gelijk.(Tekst:Walter Rombauts/Foto: van Mark Webber)
Bas Leinders heeft in zijn column Basta in de Gazet van Antwerpen letterlijk geschreven dat Sebastien Vettel zijn ploegmaat Mark Webber had moeten voorbij laten. Met een zege gisteren in Brazilië zou de Australiër nog maar tegen een verschil van één punt hebben aangekeken ten opzichte van WK-leider Fernando Alonso. De bewering van Bas Leinders is zonder meer juist. Net als Webber stamt Bas uit een wereld waarin fatsoen nog een betekenis had. Nu niet meer dus.
Over welk fatsoen het gaat ? Das nogal wiedes dat de gedachten naar die race (Turkije) gaat waarin de onbesuisde, ongeduldige Sebastien Vettel zijn ploegmaat en zichzelf de vernieling in reed. Webber kon na een nieuwe neus nog verder koersen en finishte derde. Achteraf is het zogenaamd uitgepraat, maar nu de gemoederen zo gespannen zijn voor de laatste race van het jaar, komen die beelden toch weer boven. Als Mark Webber geen wereldkampioen wordt is het embryo van een ontgoocheling daar door Vettel als een bom neergezet. Natuurlijk gaat Marc Webber in zijn beste jaar uit zijn carrière ook niet helemaal vrijuit. Zichzelf op het achterwiel van Kovalainens Lotus als een raket de lucht inschieten is ook niet niks als rijfout. En in Korea stom, zonder gegronde aanwijzingen, crashen komt daar bovenop.
Er zijn autocoureurs die zoveel vergaren in de F1 dat ze na hun dood, soms ook bij leven, een standbeeld krijgen. Maar er zijn autocoureurs die als standbeeld worden geboren zoals Nigel Mansell en veel aan de hoogste autosportdiscipline hebben bijgedragen. Een vergelijking tussen Mansell en Webber kan ik niet nalaten te uiten. Omdat het standbeelden van bij de geboorte zijn en fatsoen in hun genen hebben. Zoals dat bijna buitenaards ook het geval was met Ayrton Senna. Onthecht van de aardse dingen en vastgespijkerd op de goddelijkheid van de Formule 1.
Mansells vrouw Rosanne was niet zo gezien in de paddock. Het was ook een heel gewone vrouw, geen seksbom-allures waarmee je pitpoes kan worden. Neen, Madame Mansell is ooit in de fabriek gaan werken opdat Nigel hersteld na een zware crash, zich een nieuwe auto zou kunnen kopen. Om verder te rijden op de weg naar de top. Dewelke hij overigens bereikte in 1992 met Williams-Renault. Dikwijls reed ik na een GP de Brit voorbij op de gewone weg, in zijn mobil-hoompje, met Rosanne en de joelende kinderen erin. Huiselijk tafereel, aards.
Marc Webber heeft een vrouw die beduidend ouder is dan hij. In het glitterwereldje van de F1 dus eigenlijk weer niet passend in het plaatje Maar wel een gedegen vrouw die precies weet waar ze haar Mark wil brengen. Op die eerste plaats op het hoogste schavotje van het podium in Abu Dhabi. Zij en Mark ook wéét dat deze kans zich nooit meer zal herhalen. Vettel daarentegen kan nog zeven keer en meer wereldkampioen worden. Hij is nog maar 23. Maar dat mag geen reden zijn om geen respect te hebben voor Marc Webber die al de lange, moeilijke weg is gegaan die de ander nog maar sinds twee jaar aflegt.
Fatsoen zou op zijn plaats zijn in een team dat sinds de GP van Brazilië wereldkampioen bij de constructeurs is. Met Renault RS 27 motoren in de RS30. Dus Renault is nogal een beetje mee wereldkampioen bij de constructeurs. De Franse constructeur zal overigens de eerste twee volgende jaren Red Bull blijven toeleveren. Als correctheid niet regeert bij Red Bull in de laatste race van het jaar kan het zijn dat ze de pilotentitel aan hun neus zien voorbijgaan. Precies daarop is Fernando Alonso gefixeerd. Hij zou na 2005 en 2006 voor de derde keer wereldkampioen zijn. Toen met Renault en nu met Ferrari. Stel U voor ! Renault zou daar ook niet zo gelukkig mee zijn, want kunnen zeggen dat Webber wereldkampioen is met een Renault klinkt publicitair goed.(Tekst:Walter Rombauts/Foto:Renault)
Ook vrijdag heeft Peugeot met de 908 HDi FAP de twee oefeningsessies gedomineerd voor de 1000 km van Zhuhai die morgen zondag 7 november worden gereden. De Audis R15 TDI lossen evenwel de rol niet en blijven evengoed zegekandidaten in een race die zes uur zal duren. De Ferrari F430 GT2 van AF Corse gaf dit keer de Porsche 911 GT3 R Hybrid het nakijken en in de regen was de Lamborhini Murcielago ook even de snelste. Vandaag bepalen twee sessies van 20, één voor de GTs en één voor de LMPs de definitieve startgrid voor de 1000 km van Zhuhai.(wr)
Porsche 911 GT3 R Hybrid één seconde sneller dan rivalen
In Zhuhai in China waar op zondag 7 november 2010 de gelijknamige 1000 km wordt gereden, heeft Peugeot met de 908 HDi FAP zijn stempel gedrukt op de eerste en tweede vrije oefeningen. Tijdens de tweede sessie wist de nieuwe Audi R15 TDI zich tussen de twee Franse wagens in te wringen. Het gaat zondag om de laatste race van de nieuwbakken International Le Mans Cup.
De in China debuterende Porsche GT3 R Hybrid toonde zich tijdens de twee sessies de snelste GT. In de eerste oefeningen ging hij met bijna een volle seconde de Ferrari F430 GT2 van AF Corse vooraf. In de tweede sessie reed de Porsche een halve seconde sneller dan de BMW M3 E92 en een hele wijzertik op de JLOC Lamborghini Murcielago
Porsche kan in China geen kampioenschapspunten afsnoepen van de abonnées omdat het object uit Weissach eigenlijk in een experimentele klasse is ingedeeld. De Automobile Club de lOuest (ACO), sinds 1923 organisator van de 24 Uren van le Mans wil hybridetechniek aantrekken, maar weet er in samenspraak (?) met de FIA nog niet echt raad mee. Met het oog op de etmaalrace in Le Mans in 2011 een pikant detail om te volgen.(Tekst:wr/Foto:Porsche)
Op zondag 7 november 2010 wordt in het Chinese Zhuhai de gelijknamige 1000 km gereden. Daarin zet Porsche een nieuwe mijlpaal door deel te nemen met de nu al legendarische 911 GT3 R Hybrid. De fabrieksrijders zijn de jonge Duitser Jorg Bergmeister en de Amerikaan Patrick Long. Ze sturen de laboratoriumwagen van Weissach die van het hybridetype is. Deze Porsche heeft twee elektromotoren op de vooras die ieder 60 kW (81,6 pk) en daarmee de 352 kW (480 pk) van de verbrandingsmotor ondersteunen.
Porsche gebruikt de laatste race van nieuw gecreëerde Intercontinental Le Mans Cup als een promotie voor het merk op de Chinese markt. Steeds meer Chinezen worden rijk en Porsche viseert hun koopvermogen om de beste sportwagen van de wereld aan de man te brengen. Porsche won met de 911 GT3 al de 1000 km van de Nürburgring en zette een sterke prestatie neer in de klassieke 1000 km van Road Atlanta. Het specifieke aan deze hybride is dat de vertragingsenergie opgeslagen wordt in een vliegwiel dat zodra er weer gas wordt gegeven de twee elektromotoren met hun maximum koppel de vierliter zescilinder boxermotor achterin maximaal ondersteunen.
Naast dit unicum komt er ook een Porsche 911 GT3 RSR aan de start. Marc Lieb uit Duitsland en Richard Lietz uit Oostenrijk rijden hem. Deze auto won dit seizoen de Michelin Green X Challenge die de auto bekroond die zich in alle facetten van het racen het meest efficiënt was. Minste verbruik, minste pitstops, minste sleet of mankementen. Voer voor ingenieurs om verder te gaan op de weg van het autoracen van de toekomst.(Tekst:Walter Rombauts/Foto:Porsche Cars North America)
Handelbaarheid van Peugeot 207 kan voor zege zorgen
Stéphane Le Guével, algemeen directeur van Peugeot België-Luxemburg, rekent op een mooi afsluiten van het seizoen in de 37ste Rally van Condroz. Eigenaardig genoeg relativeert de talentrijke Thierry Neuville zijn zegekansen. Condroz is een rally met wisselende ondergrond en vele lange rechte stukken. Daarop gaan de zware bakken gestaag tegen 200 km/h en meer. Een S2000, ook de beste zoals de onze, zit einde adem tegen 170 km/h We zullen veel in zesde tegen het hoogste toerental rijden.
Thierry Neuville geeft echter ook een compliment naar Marc Van Dalen die o.a. in 2006 Sebastien Loeb toeliet via Kronos een wereldtitel binnen te halen buiten het fabrieksteam dat overschakelde van de Citroën Xsara naar de C4 en officieel een sabbatjaar hield. Guy Frequelin hield echter contact en een oogje in het zeil. Marc Van Dalen, zo zegt Thierry Neuville, heeft de auto een iets zachtere ophanging gegeven zodat er op het glibberige parcours rond Hoei toch wat grip te sprokkelen valt."
"Bij mijn eerste kilometers werd het duidelijk dat de Peugeot 207 S2000 heel wendbaar was. Dat geeft me een goed gevoel om niet gefrustreerd te raken door een pure topsnelheid van de krachtigste concurrenten. In de bochten zal ik het moeten waarmaken Tot daar Thierry Neuville die zijn opdracht goed kent: in ieder geval mooi afsluiten.(Tekst:Walter Rombauts/Foto:Peugeot)
Vijftig vrachtwagens zijn uit de vier windstreken onderweg om de Nummi Automotive Plant in California de apparatuur toe te leveren waarmee het Teslamodel S zal worden geproduceerd. S staat voor sedan, een wens van Tesla om bovenop de ondertussen historische Tesla Roadster klanten te winnen voor wat nog altijd als de gewone auto geldt.
De voormalige Toyotafabriek heeft alles. Een plasticshop, een verfinstallatie, een persafdeling, een carrosserie persafdeling en uiteraard een assembleerlijn. Maar Tesla Motors is bezig met die geheel te moderniseren zodat CEO Alan Musk begin van de week niet zonder fierheid zei dat het de meest productieve- én innovatieve autofabriek van deze tijd zal zijn. De eerste Tesla "S" wordt verwacht tegen 2012.
Tesla heeft momenteel wereldwijd dertien high level verkooppunten en heeft al meer dan 1100 puur elektrische Roadsters aan de man en vrouw gebracht. De bekendste showroom is ongetwijfeld deze in het mondaine Monaco waar veel mensen wonen die meer dan 100.000 kunnen uitgeven om de Tesla-sensatie te beleven.(Tekst en foto:Walter Rombauts)
Een jaar geleden heeft de NASA 5,6% water gevonden op de maan en ook vastgesteld dat het zilverkleurige schijnsel dat van de aardsatelliet afstraalt afkomstig is van zilver dat zich aan het oppervlak bevindt ! Benevens water en zilver detecteerde de NASA ook Ammonia, Sodium, Calcium, Carbon Monoxyde en Dioxyde, Magnesium en sporen van Neodymium en Dusprosium. Dat daar zo naarstig naar op zoek wordt gegaan en het als gegeven naar buiten komt heeft te maken met de politieke macht die door zeldzame aardmaterialen kan worden verkregen. Tot chantage toe.
Het is niet letterlijk waar, maar China is zich bewust geworden dat het gigantische grote land een overvloed aan die bouwstenen bezit. Uitgerekend degene die dienen om hybride- en puur elektrische autos perfect te laten functioneren. De materialen worden over heel het aardoppervlak gevonden, maar niet in zulke concentraties als in China. Zoals permanente magneten die perfect kunnen worden gebruikt voor elektromotoren. Ze zijn in de natuur overwegend te vinden in China. Het land en zijn regime heeft de industriële wereld in een wurggreep. Het wordt pas nu duidelijk en daarom dat de NASA voor we naar de maan gaan toch een stukje hoop overlaat.
Een jaar geleden schreef ik op CleanWeek2020 zon waarschuwend stuk dat door iedereen werd weggelachen, niet gezien. Pure fictie. Vandaag staan we voor de fysieke én politieke muur die ofwel met diplomatie of met geweld zal moeten gesloopt worden. Liefst niet met geweld, d.w.z. oorlogsvoering. Laat ons iedere gewelddadigheid opzij zetten en voor één keer denken aan het algemeen belang van 7 miljard mensen op aarde. Daarvan beseffen geen 10% dat zijzelf en het alsmaar meer doen geboren worden van steeds meer sukkelaars, aan de oorsprong liggen van de rampspoed. Niemand kan voor die massa, overspoeld door onwetendheid, religie allerhande, natuurrampen en domheid op zich, verzekeren dat ze de natuurlijke rijkdom van deze planeet zullen kunnen delen. Wie het zal zijn is niet bekend.
Maar iémand zal het ooit zo eens met veel minder woorden, veel directer, moeten zeggen. Wie het zal durven zal direct van alle viezigheid in denken worden beschuldigd. Vandaar dat vooruitgang naar een wereld met duurzame dingen als windenergie, golfslagenergie, zonne-energie en biomassa als leveranciers van groene stroom zo moeilijk verloopt. De elektrische auto zal bij ons in het kleine België slechts op gang komen via bedrijven die doodleuk 9000 zullen aftrekken per ingeschreven EV-voertuig op hun belastingaangifte rondom de puur elektrische auto met uitstoot ZERO.
Het zal de regering (welke ?) nopen tot het afschaffen van een staatspremie van 15% op zogenaamde groene autos (uitstoot aan CO2 maximaal 115 g/km) te stoppen. Wie nog een steuntje wil van een bijna onbestaand land, doet er best aan zo vlug mogelijk zon voertuig te gaan kopen. Er zijn er tussen die héél weinig verbruiken, standing hebben, comfort bieden en plezierig rijden zonder dat je er Fernando Alonso kan mee voorbij rijden. China heeft Volvo ingepalmd (Geely), Indië heeft met Tata Jaguar en Land Rover op zijn visitekaartje. Wie nog fier rondtoert in een potsierlijke Jaguar moet weten dat de kenners hen uitlachen. Zo kunnen nog meer voorbeelden worden gegeven. Het basisuitgangspunt is dat de zeventien zeldzame aardmaterialen de inzet zijn voor gevaarlijke politieke spelletjes. Tot gijzeling toe. China koopt de wereld, gelijk veertig jaar geleden Japan heeft gedaan. Het is dus vandaag zaaks in China, Indië of...Brazilië te zijn.(Tekst:Walter Rombauts/Foto:New General Motors)
In de tweede helft van 2011 zal Zwitserland de vijfde markt zijn waarop de puur elektrische Nissan Leaf wordt verkocht. Hij zal 49.950 Zwitserse franken kosten. De prijs impliceert de Lithium-Ion batterij waarop een vijfjarige waarborg rust. Of 100.000 gereden kilometers. Zwitserland is de thuis van de Nissan hoofdkwartieren en het dynamische merk geniet veel belangstelling van de overheid die met ongeduld op de duurzame mobiliteit wacht. Hernieuwbare energiebronnen, inbegrepen waterkrachtcentrales, zijn er zoals wereldwijd de gespreksonderwerpen van de dag.
Simon Thomas, Senior Vice President of Sales and Marketing bij Nissan International, ziet het zo: De combinatie van een ZERO-uitstoot, de lage gebruikskost en de familiale Nissan Leaf met vijf zitplaatsen als Notchback, is een succescocktail zonder weerga voor het historische Japanse merk. Het rijcomfort dat de LEAF biedt is daarbovenop meegenomen.
Momenteel zijn 27.000 bestellingen geplaatst voor de Nissan LEAF waarvan de eerste leveringen in december 2010 in Japan en de Verenigde Staten beginnen. In het eerste kwartaal van 2011 zullen Europese leveringen starten naar Portugal, het Verenigd Koninkrijk, de Ierse Republiek en de Lage Landen. De prijs voor al deze markten zal in mei 2011 worden bekendgemaakt. Wat ook bekend is geworden is een optie in de vorm van een zonne-paneel dat is geïntegreerd in de achterspoiler. Parkeerhulp, smartphone verbinding en een snellaadsocket zijn in de standaaruitrusting begrepen. Met de snellader is het mogelijk in 30 minuten 80% van de accu te laden. Nissan LEAF neemt nu toch wel heel concrete vormen aan ! (Tekst:Walter Rombauts/Foto:Nissan)
Productie van de Nissan LEAF begonnen in Japanse Oppama
Nissans LEAF die behoort tot de puur elektrische autos is nu in productie. Het gaat om een royale vijfdeurs hatchback die in grote serie zal wordt gemaakt. Vanaf december al zal hij in Japan en de Verenigde Staten worden geleverd. De eerste Europese markten zullen begin 2011 aan de beurt komen. De LEAFs die uit de fabrieksmonden van Oppama komen zullen per schip naar de markten van bestemming worden gebracht.
Ook Carlos Ghosn, president en en ceo van Nissan, stelt hoge verwachtingen. De LEAF zal het aangezicht van de automobiliteit veranderen door een volwaardige auto aan te bieden die 100 % elektrisch is en dus uitstoot ZERO heeft. Het grote publiek zal verrast zijn over de competitieve prijs waartegen het voertuig aan de man zal worden gebracht.
Eerder werd al geopperd dat de Nissan LEAF $30.000 zal kosten, maar zekerheid is hierover niet. Net zo min als de $41.000 die voor de Chevrolet Volt zou worden gevraagd, een vaststaand feit is. De Nissan LEAF wordt op dezelfde lijn in Oppama als de nieuwe sensationele Juke en de Cube geassembleerd. De elektromotoren beleven hun huwelijk met het chassis precies op hetzelfde moment als waarop ook de verbrandingsmotoren voor de Juke en de Cube hun behuizing vinden. De Nissan Production Way (NPW) staat borg voor het kwalitatieve eindproduct.
Technisch samengevat is de Nissan LEAF een voorwielaangedreven auto die door een 80 kW (109 pk) wisselstroommotor wordt aangedreven. Hij levert 280 Nm vanaf de eerste omwenteling van de synchrone wisselstroommotor en dit tot 2730 t/m. De laminaat Lithium-Ion accu heeft een spanning van 345V en een capaciteit van 24 kWh dewelke uit 192 cellen wordt gepuurd die in 48 modules huizen. Bij het vertragen of remmen slaat de batterij die energie op waardoor ze zich herlaadt. Als autonomie wordt 160 km vooropgesteld. Wat iets beter is dan de Mitsubishi iMiEV, de Citroën C-Zero en de Peugeot Ion die het voorlopig moeten stellen met 130 km alvorens een stekker moet worden gezocht.
De Nissan LEAF weegt 1965 kg en dat gewicht doet specialisten afvragen of met nog eens twee personen aan boord en 330 liter volgestouwde bagageruimte die autonomie niet wat te optimistisch is ingeschat. De grote verdienste van de Nissan LEAF is dat het een auto met allure is. Met een lengte van 4.450 mm, 1770 mm breed en 1550 mm hoog op een wielbasis van 2700 mm siert de goed gestroomlijnde auto (Cd=0,29) het straatbeeld van de nabije toekomst. De topsnelheid is 144 km/h maar ook hiermee is het duidelijk dat als die wordt aangewend de autonomie niet anders kan dan een neerwaartse spiraal te vertonen.
De batterijen zijn van het gelamineerde Lithium-Ion type en de 48 modules die de accu bevat worden de factory van Zama (Japan) gemaakt door Automotive Energy Supply Corporation. Na productie gaat het per boot van Zama naar Oppama waar de LEAF zijn chemische fabriek ontvangt. Het is ook de Oppama-plant die zich bezig houdt met het laden van de accus. Oppama wordt als pilootfabriek gezien voor de LEAF alvorens ook in Smyrna (Tennessee) in Amerika en in Sunderland in het Verenigd Koninkrijk productie-eenheden worden ingericht. Oppama heeft een jaarcapaciteit van 50.000 LEAFs, Smyrna 150.000 en Sunderland nog eens 50.000. In 2013 zouden de 300.000 LEAFs un fait accompli moeten zijn.(Tekst:Walter Rombauts/Fotos: Nissan)
Nico Verdonck rijdt dit weekeinde opnieuw in FIA-GT1
Volgend weekeinde rijdt Nico Verdonck in een Maserati MC12 de achtste manche in het FIA-GT1 kampioenschap. Die wordt gereden op het 3,93 km circuit in Navarra in Spanje. Het telt zes linkse en negen rechtse bochten en doet op de simulator denken aan het Portugese Portimao. Deze race wordt gereden ter vervanging van de Zuid-Afrikaanse manche die op 7 november was gepland en is geannuleerd. Herinneren we eraan dat Nico Verdonck aan de zijde van Bert Longin een schitterende race reed in Francorchamps. In de kwalificaties plaatste hij zich vierde en in de race op een achtste plaats. Het is goed nieuws dat de Brusselaar blijft aanpikken in de GT1s. In Spa gaf leasegigant ALD hem de kans en nu is het Triple H Team dat hem achter het stuurtje zet. Insiders weten dat voor Nico de weg naar Le Mans verder wordt geplaveid. In Navarra rijden ook Bas Leinders en Maxime Martin in de Ford GT van Marc VDS Racing.(wr)
Mazda zet nieuwe technische maatstaven voor hun Skyactiv-programma dat moet leiden tot een vermindering van het brandstofverbruik met 30% tegen 2015 en dit in vergelijking met dat van 2008. Bekend is dat minder verbruiken minder genereren aan koolstofdioxyde (CO2) met zich brengt. Terwijl Mazda zich voorlopig onthoudt van elektrische componenten zoals die vandaag worden gebruikt in hybride-autos, zorgt zowel de evolutie van de Skyactiv-G benzinemotor als de Skyactiv-D Dieselmotor voor een opmerkelijke compressieverhouding van 14 : 1.
In het geval van de Ottomotor is dat de hoogste verdichting die tot vandaag in een direct ingespoten benzinemotor is bereikt. Andersom is dezelfde 14 : 1 de laagste die in een Dieselmotor is bereikt. De benzinemotor laat het verbruik met 15% dalen en de Diesel zelfs 20%. Het achterliggende geheim is een verfijnde verstuiving van de brandstof in een verbrandingskamer die profiteert van de grootst mogelijke cilindervulling.
Daardoor kunnen de vlamfronten telkens het mengsel zo kompleet mogelijk verbranden. Met als resultaat minder schadelijke uitstoot. In die mate zelfs dat Mazda eraan denkt de kostelijke bijvulling van AdBlue naar de archieven te zenden. Zoals bekend neutraliseert AbBlue, op basis van ammoniak, in de uitlaatgassen van een Diesel, de giftige stikstofoxyden (NOx). Mazda gaat dat met het Skyactiv programma alleen al met een complete verbranding terugdringen. De
Skyactiv Dieselmotor heeft een tweetrapsturbo die maakt dat het maximaal koppel snel wordt opgebeouwd en zogoed als voor het volle pond vlak blijft tot in de hoogste toerentallen.(Tekst:Walter Rombauts/Fotos:Mazda)
Compact, fascinerende design en nooit eerder gekend rijplezier. Dat is de etiket die Walters Auto Cahiers op de nieuwe Citroën DS3 SportChic plakt. Pogend geen superlatieven te gebruiken kan men toch niet naast het designjuweel kijken. Net geen 4 meter lang en ruim 1,71 meter breed wordt de driedeurs optische robuustheid ingeblazen door de 205/45 R17 Bridgestones. Op dat schoeisel rolt de DS3 eerder dan rijden. Het rollen maakt dat het bandoppervlak als het ware een brede sensor is die onder alle omstandigheden de toestand van de weg doorseint, de stand van de wielen goed doet aanvoelen en de stabiliteit van de auto in goed omvattende zetels naar het lichaam overbrengt. In het interieur vertaalt zich dat als behaaglijkheid. Een cocon in het warrige verkeer.
Onder de motorkap zit een 82 kW (112 pk) sterke viercilinder HDi dieselmotor die 270 Nm aan maximum koppel geeft op 2000 t/m. In combinatie met een standaard handgeschakelde zesversnellingsbak levert dat een staaltje ecodriving op van het puurste gehalte. De eerste en tweede versnelling zijn aan de korte kant. Dat wil zeggen dat eerste eigenlijk is bedoeld om de eyecatcher op gang te stuwen, de tweede ook snel aan die 2000 t/m komt zodat je pas in derde die volle trekkracht voelt die maakt dat de Citroën DS3 als een komeet wegschiet. Bestuurders van sterkere en grotere wagens kijken verbaast hoe je hen ter plekke laat
De voorwaarde daartoe is echter altijd ecodriving toepassen. Vanaf derde ga je aan die weerom 2000 t/m, naar vierde, vervolgens snel naar vijfde en zesde. Nog altijd rijdend op dat maximum koppel van 270 Nm. Het is gewoon sensationeel hoe je daarmee kan joggen en bijzonder weinig verbruiken. Gemiddeld is 4 l/100 km gewaarborgd, maar altijd op voorwaarde dat je aan ecodriving doet. Wie gaat spelen met het motorvermogen en hoogtoerig gaat rijden (tot de zinloze 4000 t/m toe) en met die 82 kW (112 pk) aan het spelen gaat komt aan de pomp bedrogen uit.
Nogal logisch als men de boring x slag van de DS3-motor analyseert. 75 x 88,3 mm duidt op een uitgesproken lange-slag karakteristiek. Een oeroude karakteristiek uit de motorbouw die hoog koppel bij lage toeren verzekert en daarmee ook het verbruik drukt. Zeker als in het DS3-geval de vijfde en zesde versnelling een fikse overdrive hebben. In mensentaal betekent dit dat de motor trager gaat lopen dan de aangedreven wielen. Door het hoge koppel wordt de auto niet lam gelegd en door het aanzienlijk lagere toerental van de HDi-motor wordt een spectaculaire laag verbruik gemeten over zeer lange afstanden.
De DS3 is een openbaring. Optisch verleidend, ergonomisch gezellig verwennend en in rijden een juweeltje. Doordacht rijdend wordt je door de zesbak van de DS3 fit gehouden. Het spel van techniek zie je op het dashboard gebeuren. De auto nodigt uit om te genieten.(Tekst:Walter Rombauts/Fotos:Citroën)
20th Anniversary is het embleempje dat zich op de voorste flanken van de Mazda MX-5 bevindt. In die jubileumversie is hij alleen te krijgen met de softtop en blauw, wit, rood en silver als kleurschakering. Wie vorige bijdragen las over deze tweezitter roadster kreeg steevast de indruk dat rood de enige kleur was. Daarom is het zinnig eens na te gaan welke naakte opeenvolgende feiten van de MX-5 zon succesauto heeft gemaakt Er zijn er nu meer dan 900.000 van geproduceerd sinds 1989. Toen op de startknop van de productielijn werd geduwd gingen meer dan negen jaar voorbereiding vooraf.
In 1979 was de latere President van de Mazda Motor Company (MMC), Kenichi Yamamoto nog technisch directeur van het Research & Devlopment Department van de firma in Hiroshima. Zoals dat gebruikelijk was werden vaak journalisten van over heel de wereld gehoord om hun impressies te kennen. Het verhaal wil dat een Amerikaanse pennenlikker met name Bob Hall Kenichi influisterde dat Mazda een kleine sportwagen moest ontwerpen. Bob Hall wist wat ie zei en zoals het nu eenmaal is heeft een Amerikaan een verder dragende stem dan zowat alle andere "human beings" over de aardkloot.
In ieder geval rees in 1981 in het Californische Irvine het eerste niet Japanse R&D-Center op in de zonnigste staat van Amerika. Californië wordt door zowat alle autoconstructeurs als thinktank gekozen omdat zon goedgemutst maakt en daarmee het brein beter functioneert. Drie jaar lang, tot eind 1984, werden gedachten gesponnen rond de vraag of de compacte sportwagen een klassieke lay-out zou hebben, dan wel voorwielaandrijving of een mid-rear-engine en achterwielaandrijving. Of waarom ook niet ? vierwielaandrijving zou te beurt vallen !?
Op de Tokyo Motorshow in oktober 1985 prijkte een conceptcar als de MX-04 met een rotatiemotor én fourwheeldrive. Dat ging natuurlijk niet ongemerkt voorbij. Maar uiteindelijk werd de rotary-engine afgevoerd en geopteerd voor een zeer klassieke powertrain. Dat was en is nog altijd een motor tegen de voorophanging geplakt die via een handgeschakelde versnellingsbak en cardan en differentieel de achterwielen aandrijft. In 1988 gingen de eerste journalisten de Miata/MX-5 proef rijden in Japan.
De designerploeg van Masaki Watanabe zette in 1984 de eerste strepen op papier en in 1986 was de Miata/MX-5 al tot het uiterste gedreven op de testbanen van MIRA in Engeland. Toen in 1989 de productie werd in gang gezet begon de MX-5 aan een succesverhaal. In 1990 werden er 95.640 van geproduceerd waarvan er 25.226 in Japan een eigenaar vonden. Met de productie van 1989 samengeteld werden er eind 1990 liefst 140.906 van gemaakt.
In december 1993 wees de teller al 300.000 exemplaren aan. Het jaar daarop werd de eerste face-lift doorgevoerd en een 1,8 liter viercilinder van 96 kW (131 pk) geïntroduceerd. In Genève, maart 1998, kwam een 80 kW (110 pk) en 102 kW (140 pk) motor op de proppen. Vorig jaar in mei stelde Mazda de derde generatie voor en jubileerde op gepaste wijze. Dit jaar (2010) is het succesverhaal verder gegaan en het ziet ernaar uit dat de aanloop naar een kwarteeuw Mazda MX-5 nog voor veel verrasingen zal zorgen.(Tekst:Walter Rombauts/Fotos: Mazda)
Intentieverklaring tussen Ankara en Renault-Nissan voor EV's
De Alliantie Renault-Nissan, nu iets meer dan tien jaar jong, heeft met la Municipalité Métropolitaine dAnkara een intentieakkoord afgesloten rond puur elektrische voertuigen van de twee merken die in 2011 op de markt komen. Het gaat daarbij niet enkel om de aankoop van 100 EVs die in overheidsdienst zullen rijden, maar tevens over de gehele infrastructuur. Vooral de oplaadpunten zullen alle aandacht krijgen. Het ligt voor de hand dat ook Ankara het nut van de puur elektrische auto inziet. Hij heeft geen vervuilende uitstoot en helpt bijgevolg mee de globale uitstoot aan CO2 te verminderen. Renault maakte ook bekend dat in de fabriek van Bursa de Fluence Zero Emission zal worden gefabriceerd. Deze auto zal de eerste in Turkije gebouwde EV zijn.(wr/Foto:Renault)
De vliegende auto die 160.000 zal kosten wordt nu als auto getolereerd. Het vliegtuig met de opplooibare vleugels kan op de weg in het autoverkeer rijden.
Maar de homologatie om het tuig als dusdanig te erkennen struikelde over het ontbreken van airbags. Nu heeft Terrafugia dat rechtgezet en het is uitkijken naar de eerste exemplaren die boven onze hoofden zullen cirkelen.(wr/Foto:Terrafugia)
Mijn vriend advocaat heeft me langs murenlange kasten geleid die dossiers over echtscheidingen, familietwisten en slaande ruzies bevatten die de Cabriolet als basis meningsverschillen bevatten. Niet de oogstrelendheid ervan bracht onenigheid. Vooral hem open leggen en dichtdoen van het dak waren net als bij het opzetten van een kampeertent de bron van alle kommer en kwel. Ondertussen bewegen we ons tussen elektrisch comfortabel opende Cabrios van zowat alle merken. De meest memorabele was de Nissan 350Z die in de chaos van de werkelijkheid het meeste soelaas bood. Mijn nog altijd even goede vriend advocaat opende dan zijn dossiers over het aantal storingen dat door diezelfde serie droomwagens bij dealers aller merken ligt opgestapeld. Ik kreeg twijfels of ik het dak van de jubileumeditie van Mazda MX-5 wel zou openleggen
Zomaar in de zon over de Col des Aravis, richting Mont Blanc Al mijn moed verzamelend probeerde ik het toch maar. Letterlijk: Je zet de motor af. Je ontgrendelt de korte hendel aan de voorzijde van het dak. Je gaat uit de auto en duwt met één vingerbeweging het dak naar achteren waar het zichzelf vastklikt in de daarvoor voorziene ruimte. Voor de eerste keer in mijn leven gebeurde dat precies zoals ik het nu vertel. Zonder echtscheiding, zonder ruzie, zonder betwisting. De eenvoudigste manier om van een auto mét een (-zeildoek) dak een topless te maken. Terwijl we nu aan 3D toe zijn is er een tijd geweest dat in de bioscoop de cinémascope werd geïntroduceerd. Buffalo Bill draafde in zijn strijd tegen de Indianen over het scherm. Links, rechts, in het midden. Je moest je bukken of je had zowaar een paardenhoef in je gezicht Als het dak van de MX-5 is weggeklapt krijg je een overweldigend gevoel tot wat je kijkvermogen in staat is. Er opent zich een wereld van meer dan 180°. Al zijn je kijkers zo monter, vanuit de lage zitjes, zie je wat het oog van een vogel moet zien. De wereld rondom wordt breder, intenser gekleurd. Autocinéma op z'n best !
Chamonix. Mont Blanc, met een Mazda zonder dak. Weggekanteld in een onzichtbare ruimte. In de zon. Voor de gletsjer die wegsmelt onder de opwarming van de aarde en die Saint-Gervais aan de voet met overstroming bedreigt. In de meest elementaire autocursussen werd meegegeven dat een auto-zonder-dak een zeilwagen werd. Wegligging verliest, aan het zwalpen gaat. Totaal vrijgevochten gaf ik de Mazda MX-5, geheel ontdaan van zijn bovenste staketsels, de sporen. Iedere bocht was een openbaring. Geen torsiekrachten, geen onaagename reacties in versnellen en remmen. Stabiliteit. De Mont Blanc, hoogste berg van Europa en tevens vlijmscherp gepend, was die dag grimmig. Plots spuwde hij regen en hagel. In een oogwenk was de topless Mazda MX-5 ontdaan van zijn uitdagendheid. Het dak ging zonder geruzie weer dicht. Mogelijk een unicum in het wereldje van de Cabrios. Na de Wiesmannen op de Col des Aravis voor schut te hebben gezet, was dit het tweede staaltje waarom de Mazda MX-5 zo uniek is. Morgen of overmorgen vertel ik waarom die magische man Kenichi Yamamoto was gefascineerd door de lay-out van de Triumph TR2. In profiel gezien werd die opdeling van de historische roadster bijna monumentaal overgenomen voor de Mazda MX-5.
Daarom is die ook zo fascinerend. Motor en versnellingsbak voorin. Met twee passagiers het globale gewicht precies midden tussen de wielen leggend. Achterwielaandrijving. Koppel in overvloed en piekvermogen als het moet genoeg. In het testgeval knalrood. Maar mensen die onder de druk van het leven wat zin voor passie hebben verloren kan worden gezegd dat deze jonker onder de Cabrios, The King of the democratic Cariolets, je beslist 20 jaar jonger maakt. Toen Kenichi Yamamoto mij vertelde dat hij niet van mijn Mozart hield maar zonodig keiharde popmuziek in zijn kantoor behoefde om zich te kalmeren en orde te krijgen in de overdadige veelheid van de werkelijkheid, dacht ik daar zeer lang over na. Hij sprak toen over die eerste MX-5. Hoe Mazda in Hiroshima het summum voor de gepassioneerde wilde maken. Geen nostalgie naar de na-oorlogse overwegend Britse pretmachines wilde maken. Maar iets dat altijd toekomstgericht zou zijn. Hij hield woord: een auto die je terwijl je ouder wordt weer 20 jaar jonger maakt. Je kan de tijd niet inhalen. Je kan een leven niet herdoen. Maar in die Mazda beleef je wel de highlights van je jonge leven.(Tekst en fotos: Walter Rombauts)
Roder dan de muleta die de matador hanteert wanneer hij de hijgende stier voor zich de doodsteek gaat geven. Roder dan de meest fervente socialist zijn vlag wil gekleurd zien. Met zon getinte jubileumuitgave van de Mazda MX-5 reden we over de Col des Aravis. Een historische plaats van de Ronde, maar ook uit die van de autojournalistiek. Het was het ydillische Talloires aan het Meer van Annecy dat vele automerken verleidde om er een nieuw model te presenteren. Uiteraard leidde de testrit naar de Col des Aravis om, verder via puntige bochten, altijd een beetje glad van koud bergwater, naar de Mont Blanc toe te rijden.
Dan Vandenberghe, automan van het puurste gehalte, specialist in Jaguar, vond LAbbaye, het oude klooster dat tot peperduur hotel was omgebouwd, de geschikte plaats om de Belgische autopers in bezinning te brengen over de nieuwste Triumph TR7. Het ging om een hoogst onbetrouwbare wagen die te pas en te onpas achteraan uitbrak en die toch zon krachtige motor had dat je met gas geven en tegenstuur je hachje langs de ravijnen kon redden. Frans Uyttebroeck, spijtig genoeg sinds kort zaliger bevond zich ook in het gezelschap. Buiten zijn hoogmenselijke eigenschappen kon de broer van Annemie Neyts ook aan een stuurtje draaien. We vochten enkele memorabele duels uit met de Renault Fuego in de Spaanse bergen en ook één op die Col des Aravis met die TR7.
Barstend van adrenaline stoof ik de haarspelden door, met in mijn zog, op geen tien meter afstand vriend Frans. Nabij de top was hij getuige van een hoogst merkwaardig mirakel. Ondergetekende ging zowaar in een rechte lijn in tête-a-queu ! De Triumph TR7 spilde om zijn as, ging net niet de ravijn in, schrokte ook niet tegen de rotswand aan, en alsof het voorval puur fiction was bleef ik voor Frans uitrijden Die kon het niet laten van langs de boordradio aan Masterbrain Dan Vandenberghe wat zich een seconde vroeger had afgespeeld in geuren en kleuren te vertellen. Dit mirakel schijnt op het actief te staan van de Heilige Sint Anna die in een piepklein kerkje huist op de top, tussen de bellende koeien, en als specialiteit het beschermen van de reizigers is toegeschreven. Frans en ik vlogen er tegen 200 km/h voorbij. Onbeschaamd als we waren.
Dit jaar op 8 september mocht ik de jubileumuitgave van Mazdas legendarische MX-5 weer de Col des Aravis opjagen. Evenwichtig, precies schakelend, de wielen het motorkoppel onwaarschijnlijk precies in het wegdek snijdend, hoorde ik de koeienbellen luiden. Het kerkje kwam in zicht en dit keer ben ik er gestopt. De verschillende klanken van de koeienbellen galmden door het pieklandschap dat tot in de hemel reikt. Een beiaard voor die rode Mazda MX-5 ! Ongelovig luisterde ik en trof een gelijkenis met één klank. Dat moest degene zijn die uit de klok komt die in het herdenkingsteken van Hiroshima hangt en waar ieder jaar op 6 augustus sinds 1945 de eerste aanval met een atoombom wordt herinnerd. De rode helleveeg werd zijdelings van het kerkje geparkeerd. Satanisch rood verbleekte toch even bij de schoonheid die de Col des Aravis aan schouwspel biedt.
Deze auto is in Californië ontwikkeld, maar wel voortgekomen uit de atomische geesten van de ingenieurs van Mazda in Hiroshima, het hoofdkwartier. Eén om nooit te vergeten. Voor twintig jaar schreef de toenmalige President Kenichi Yamamoto het voorwoord in het boek van Jack Yamaguchi dat geheel over de MX-5 ging. In de jaren 50 keken wij, Japanners, ons de ogen uit naar de vele roadsters die toen de wegen kleurden. Triumphs en MGs hebben ons goed doen herinneren dat puristen van de autobeleving altijd weer naar dat unieke concept zullen grijpen. En in Hiroshima trokken we de eerste lijnen op een leeg blad Kenichi Yamamoto was de man die het hardst heeft gewerkt aan de erfenis van Felix Wankel.
Met de rotatiemotor heeft Mazda zowel de 24 Uren van Francorchamps als deze van Le Mans gewonnen. Maar terug naar de jubileumuitgave van de MX-5 die na 20 jaar, geboetseerd door wijsheid en luchtstreling een ongekend peil van rijgenot biedt, open of dicht. Geklemd tussen biceps van techniek, ervaart men de diepste emoties van perfectie. In weggedrag, sportiviteit, koppelrijden. Zo intens dat je er twintig jaar jonger op wordt.
In de wals van bochten die van de Col des Aravis naar de Mont Blanc voert, merkte een stoet Wiesmanns de exclusieve Duitse sportauto met V10-motor de rode Mazda MX-5 op en daagden uit Ze raakten echter met hun lange wielbasis, grotere gewicht helemaal van de wijs toen bleek dat het kleinood uit Hiroshima hen onder alle omstandigheden het nakijken gaf. Voorbeeldig stopten ze ook aan het kerkje van Sint Anna. Ze keken rond om te horen vanwaar dat geluid kwam. Hoe het kon dat die sakkerse Mazda MX-5 de giganten van de aarde in iedere haarspeld, in iedere remzone hen het nakijken gaf.
Toen ik hun beteuterdheid zag en ze curieus rond het helvuur uit Hiroshima draaiden, binnen naar het zitje, het kleine stuurtje, het korte schakelpookje keken kon er één het niet laten van Its a nice toy te zeggen. Hij besefte niet dat zijn Wiesmann houten speelgoed was in vergelijking met die roodgeaderde Mazda MX-5. Hoe goed ie wel is, vertel ik in de volgende dagen. Zoals het in een abdij hoort bad ik s avonds een schietgebedje. Aan het Meer van Annecy weerspiegelde de MX-5 het avondrood. In de verte luidde de klok van een kerk. Eén zware bons, zoals die in Hiroshima.Inleiding tot de studie. (Tekst en fotos:Walter Rombauts)
Total startte vandaag zijn Plug to Drive in Ruisbroek
Vandaag heeft Total in Ruisbroek op de weg van Brussel naar Parijs zijn netwerk opgestart om elektrische voertuigen te laden. Dat is de eerste stap naar een degelijke infrastructuur om de autonomie van puur EVs uit te breiden. Total zal nog voor eind 2010 twaalf bijkomende laadpalen installeren in een aantal strategisch gekozen servicestations.
In aanwezigheid van Etienne Schouppe, staatssecretaris voor mobiliteit en Bernard Clerfayt, staatssecretaris voor de modernisering van de Federale overheidsdienst Financiën en Milieufiscaliteit, werd ook nog eens de aandacht getrokken op het feit dat in Ruisbroek ook waterstof kan worden getankt. Voor wat de laadpalen voor EVs betreft, die zijn polyvalent voor alle voertuigen. Voor degenen die nu al beschikbaar zijn zoals de Mitsubishi iMiEV, de Citroën C-Zero, de Peugeot Ion als voor die die aan de poorten staan te kloppen. Dat zijn vooral de Nissan Leaf en de Renault Fluence. Maar dus ook de Plug-in-Hybrides, die weliswaar nog niet massaal waar te nemen zijn.
Omdat snelladen de meest flexibele manier is, heeft men daarvoor geopteerd. In 30 minuten kan het voertuig genoeg energie absorberen om genoeg autonomie te hebben om een volgend laadpunt te bereiken. Betaling geschiedt met een voorafbetaalde kaart. Concreet zullen automobilisten hun voertuig kunnen opladen voor 4 per snellading van 10 minuten, 20 minuten voor een halfsnelle oplading of trage oplading die één uur duurt.
Total geeft hiermee de elektrische auto een stroomstoot vooruit. Voor wie het nog niet mocht hebben vernomen: wie een elektrisch voertuig koopt kan tot 9000 fiscaal aftrekken. Omdat overheidsgeld alsmaar meer ontbreekt zal de overgang naar elektrische autos de fiscale overheidspremies van 15% op zogenaamde groene wagens met een lage CO2-uitstoot mogelijk in gevaar brengen.(Tekst:Walter Rombauts/Foto:Citroën)