Inhoud blog
  • BLOG WALTER'S AUTO CAHIERS STOPT VANDAAG.
  • EVERFUEL SLUIT WATERSTOF TANKSTATIONS IN SKANDINAVIË
  • OLIGARCH, NIET NOODZAKELIJK NEGATIEF, EERDER SLACHTOFFER VAN JALOERSHEID ?
  • TRANSPORAMA WINT NOG ABONNEES DANKZIJ GEDEGEN TESTVERSLAGEN
  • GP VAN JAPAN ZONDAG ZAL NIEUWE VRAGEN BEANTWOORDEN
    Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    Walter's Auto Cahiers

    03-06-2023
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.MAX VERSTAPPEN SNELST IN UITGEREGENDE FP3 IN BARCELONA

    Er werd regen aangekondigd en de slimsten reden meteen de baan op om een "droge" chrono neer te zetten. Max Verstappen reed met 1'13"664 de scherpste en ploegmaat Sergio Pérez zette 1'13"914 op de klokken. Lewis Hamilton nestelde zich derde. Iedereen ging vervolgense de pits in, ook omdat Logan Sargeant de Williams uit de baan stuurde wat 8' rode vlag veroorzaakte. Nog voor de wagen goed en wel was weggetakeld begon het te stortregenen. Iedereen de pits in. Iets over de helft van FP3 probeeerden Sainz en Leclerc op intermediairs, ook Lando Norris deed, net als Ocon die 1'24"262 liet opschrijven. De piste werd wat droger, maar zelfs Max Verstappen zag af van nog enig avontuur te beleven op de droog/nat gemixte baan. (wr)

    FP3:

    1. Max Verstappen (Red Bull)                      1'13"664

    2. Sergio Pérez (Red Bull)                           1'13"914

    3. Lewis Hamilton (Mercedes)                      1'14"072

    4. Carlos Sainz (Ferrari)                              1'14"240

    5. Fernando Alonso (Aston Martin)               1'14"264

    03-06-2023 om 13:56 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    02-06-2023
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.MAX VERSTAPPEN - RED BULL - BOVENAAN DOOR SNELLERE CIRCUIT- LAYOUT

    Omdat men de chicane heeft weggelaten is de lay-out van het Circuit van Barcelona zo'n 4" sneller geworden. Vorig jaar was de polepositie goed met 1'18"750 en nu zit regerend wereldkampioen Max Verstappen in de FP1 al aan 1'14"606 met een stuiterende wagen en hevige rukwinden op de 1,5 km lange rechte lijn naar bocht 1. Pirelli stelde nieuwe prototype-banden voor. Die zouden steviger moeten zijn.

    Zo goed als alle coureurs probeerden ze, maar halverwege de één uur durende vrije training ging iedereen over op softs. In de eerste vijf in de uitslag komen merkwaardige namen voor. Nyck De Vries (AlphaTauri) zette zich op plek vier, terwijl Esteban Ocon en Pierre Gasly de Alpines op drie en vijf zetten... Straks is er de FP2, waarin het talrijk opgekomen overwegend Spaans publiek toch iets meer verwacht van Fernando Alonso (Aston Martin) en Carlos Sainz (Ferrari). (wr)

    FP1:

    1. Max Verstappen (Red Bull)                      1'14"606

    2. Sergio Pérez (Red Bull)                           1'15"374

    3. Esteban Ocon (Alpine)                            1'15"418

    4. Nyck De Vries (AlphaTauri)                     1'15"504

    5. Pierre Gasly (Alpine)                              1'15"545

    02-06-2023 om 15:22 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.MAX VERSTAPPEN SNELST, MET IN ZIJN SCHADUW ALONSO IN FP2 IN MONTEMELO

    Carlos Sainz heeft zijn spierballen gerold om zijn landgenoten te plezieren, maar die andere Spanjaard, Fernando Alonso met de groene Aston Martin plakte zo goed als een schaduw achter de scherpste chrono van Max Verstappen. De tweede vrije trainingen leken voor de Limburger als een leuke kermis. Hij vond nog de tijd om over de radio wat te grappen met zijn teambazen en ingenieurs. Zijn lange-run-tijden waren met 1'19" à 1'20" ook de snelste. Het 4,675 km lange circuit nabij Barcelona is voor hem een speeltuin. Hij won er ook zijn eerste GP op 15 mei 2016 na zijn overstap van Toro Rosso naar Red Bull.

    Anders was het gesteld met ploegmaat Sergio Pérez die er mogelijk verstandig zou aan doen in de regerende wereldkampioen zijn meerdere te erkennen. Zich compleet toe te spitsen op het vergaren van WK-punten voor Constructeurs én misschien bij wat pech van Max een zege te grijpen. Enige realiteitszin verplicht ons dat te zeggen.

    Wat iedereen al weet stopt de Nederlandse voedingsketen Jumbo met Max Verstappen en Wout Van Aert te sponseren. Maar dat is voer voor een ingewikkeld apart verhaal rond de Nederlandse familie van Eerd. Met een kleine "v", omdat onze noorderburen daar een extraatje ijdelheid in zien...

    Op negen minuten van het einde van de FP2 druppelde het even rondom bocht 9 maar dat was van geen betekenis meer. Nico Hülkenberg (Haas) en Esteban Ocon (Alpine) kleurden de training en gaven het rode "wagonnetje" van Charles Leclerc het nakijken op de vijfde plaats. Al de anderen vulden een figurantenrol in. De nieuwe prototype-banden van Pirelli werden maar sporadisch getest. (wr)

    FP2:

    1. Max Verstappen (Red Bull)                    1'13"907

    2. Fernando Alonso (Aston Martin)            1'14"077

    3. Nico Hülkenberg (Haas)                       1'14"177

    4. Sergio Pérez (Red Bull)                        1'14"219

    5. Esteban Ocon (Alpine)                         1'14"242

    Bijlagen:
    Esteban Ocon pakte de vijfde plaats in FP2 in Spanje 2623.jpg (4.1 MB)   

    02-06-2023 om 00:00 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    31-05-2023
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.GP VAN SPANJE KOMT ER AAN, WAAR AERODYNAMICA V00R 80% MEESPEELT

    Doordat Sergio Pérez's Red Bull werd weggetakeld heeft iedereen "onder de rok" van de beste racewagen van het moment kunnen kijken. Er zijn honderden foto's gemaakt van de bodem. Die is er volgens specialisten de oorzaak van dat die RB19 zo snel is. Zo aan de weg plakt. In Monaco is de aerodynamica voor hoge snelheid niet zo doorslaggevend geweest. Pure "downforce" om de trekkende achterwielen maximaal motorkoppel op het asfalt te doen drukken was daar het hoofddoel.

    Maar op de 4,675 km lange omloop van Barcelona waar op het eind van de 1,5 km lange rechte lijn minstens 325 km/h wordt gehaald is de rol van het "ground effect" van een racewagen cruciaal. Het is de kunst de lucht onder de auto naar achteren toe, door de twee daarvoor voorziene bodemtunnels, zo te versnellen dat én downforce en toch lucht klievend met zo weinig mogelijk voortstuwings-hinder de hoogste snelheid te halen. In de zaak van de Red Bull is dat natuurlijk het werk van Adrian Newey. Die maakt al vijftien jaar de beste aerodynamica, gewoon uit zijn geest geplukt, door anderen op de computer gezet, de windtunnel als bewijs en klaar is Kees !

    Red Bull dreigt enige winst te moeten inboeten omdat in de straf voor het overschrijden van het plafondbudget de uren dat ze in de windtunnel mogen testen (-10%) terug gedrongen zijn door de FIA. Maar met 83% volgas over een ronde, riskante voortijdige bandensleet, minder erg voor de remmen (ook over één ronde gezien), worden Max Verstappen en Sergio Pérez volgend weekeinde weer vooraan verwacht. Vorig jaar won de regerende wereldkampioen en een herhaling hiervan is in Spanje allerminst uitgesloten. Het geheim ervan zit onderaan in de bodem die niet of zelden te zien is. En als dat toch het geval is, is kopiëren ervan te laat in dit seizoen. (Walter Rombauts)

    31-05-2023 om 17:34 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    28-05-2023
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.MAX VERSTAPPEN - RED BULL - DOMINEERT IN GP VAN MONACO

    Polesitter Max Verstappen was het snelst weg bij de start, met in zijn schaduw Fernando Alonso, gevolgd door Esteban Ocon. De regerende wereldkampioen koos voor mediums en op de Aston Martin van Alonso waren harde banden gemonteerd. Max Verstappen kon op die manier een comfortabele kloof tussen hem en de Spanjaard opbouwen. Dewelke echter nooit groter werd dan 12".

    Bij Red Bull rekten ze een pitstop omdat de meteo regen aankondigde. In de 49ste van 78 te rijden ronden druppelde het links en rechts over het Prinsdom... Vier ronden later regende het fors en iedereen ging binnen voor intermediairs, nog net geen "full wets", en Max Verstappen bleef aan de leiding en sprokkelde tot 22" voorsprong op Fernando Alonso die minder risico's nam. Plaatselijk idool Charles Leclerc die derde was in de kwalificaties kreeg een penalty van drie plaatsen omwille van een hinder-incident in de tunnel. Hij kwam in de 68ste GP van Monaco alleen nog als figurant voor en werd zesde.

    Max nam die wel, want op 8 ronden van de finish raakte hij met de rechtse achterkant de muur, zonder schade evenwel, alleen met het risico op een leeglopende band... die uitbleef. Na de aankomst gaf Max Verstappen toe dat het een delicate GP was. "Ik maakte vele schuivers..." verduidelijkte hij. Zijn ploegmaat Sergio Pérez die door zijn ongeval achteraan vertrok eindigde na een heuse zwanenzang op de zestiende plaats. Wie zich wél héél goed in de picture reed was de Fransman Esteban Ocon.

    Die behaalde zijn derde podium uit zijn loopbaan en brengt samen met Pierre Gasly (7de) Alpine in de constructeursstand voor Mc Laren met Norris negende en Oscar Piastra tiende. In de voorlopige stand om de wereldtitel van de piloten versterkt Max Verstappen zijn leidersplaats. Lewis Hamilton scoorde de snelste ronde in 1'15"650 en pakt dus 1 WK punt en de onderscheiding van "Driver of the Day" ging naar Fernando Alonso. De volgende, zevende GP, is die van Spanje op 4 juni e.k. (Walter Rombauts/foto: Alpine)

    De uitslag:

    1. Max Verstappen (Red Bull)                              260,286 km in 1 uur 48'51"980 (139,60 km/u gemiddeld)

    2. Fernando Alonso (Aston Martin)                      + 27"921

    3. Esteban Ocon (Alpine)                                    + 36"990

    4. Lewis Hamilton (Mercedes)                             + 39"062

    5. George Russell (Mercedes)                             + 56"284

    WK-stand Piloten na 6 van 22 races:

    1. Verstappen                                                    144 punten

    2. Pérez                                                            105

    3. Alonso                                                            93

    4. Hamilton                                                         69

    5. Russell                                                            50

    WK-stand Constructeurs na 6 van 22 races:

    1. Red Bull                                                        249 punten

    2. Aston Martin                                                  120

    3. Mercedes                                                       119

    4. Ferrari                                                             90

    5. Alpine                                                              35

    Bijlagen:
    In Monaco behaalde Esteban Ocon zijn derde podium uit zijn loopbaan !.jpg (3.1 MB)   

    28-05-2023 om 00:00 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    27-05-2023
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.MAX VERSTAPPEN OOK SNELST IN FP3 DIE WEER MET RODE VLAG EINDIGT

    Van deze bijna overbodige derde vrije training om de GP van Monaco moeten we drie gebeurtenissen aanstippen. Ten eerste dat Fernando Alonso zich met de Aston Martin tussen de twee Red Bulls heeft kunnen wringen. Ten tweede dat Max Verstappen met een tijd van 1'12"776 de snelste chrono reed en ten derde dat Alonso's kansen om die chrono van de regerende wereldkampioen aan te vallen, werden vernietigd door een gele vlag doordat Magnussen (Haas) in St. Devote rechtdoor was gegaan.

    De daarna resterende tijd was niet genoeg meer voor Alonso en ramp boven ramp knalde Lewis Hamilton zijn Mercedes in de muur. Met als gevolg een rode vlag die met liefst 5' nog te gaan de FP3 als gereden aangaf. Er moest een straf worden voorzien voor degenen waardoor een sessie met rood voortijdig wordt afgesloten. De koersdirecties vandaag gaan nogal lichtzinnig met rode vlaggen om... Straks zijn er de kwalificaties voor de "pole" en het is maar de vraag of Mercedes de ophanging van de auto van Lewis Hamilton tijdig hersteld krijgt. De verwachte tijd voor de "pole" moet in 1'11" of lager worden genoteerd. Spanning is er wel ! (Walter Rombauts)

    FP3:

    1. Max Verstappen (Red Bull)                   1'12"776

    2. Sergio Pérez (Red Bull)                        1'12"849                      

    3. Lance Stroll (Aston Martin)                   1'12"942        

    4. Carlos Sainz (Ferrari)                           1'13"261

    5. Lando Norris (Mc Laren)                       1'13"396

    27-05-2023 om 13:57 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.MAX VERSTAPPEN - RED BULL - PAKT ZIJN EERSTE POLE IN MONACO, PEREZ CRASHT

    Het zijn ongemeen boeiende kwalificaties geworden in Monaco. De Q1 werd wel ontsierd door een ferme crash van de Mexicaan Sergio Pérez. Hij vernielde de linker achterkant van de Red Bull tegen de muur in de eerste bocht, die van St. Devote. Ruim tien minuten lag de Q1 stil en nadien melde Fernando Alonso zich vooraan met 1'12"886. Maar Yuki Tsunoda verbeterde die tijd tot 1'12"642 en dan vond Max Verstappen het welletjes en sloot de Q1 af met 1'12"386. P1. Verliezers in de Q1 waren respectievelijk Sergio Perez (Red Bull), Guanyu Zhou (Alfa Romeo), Nico Hülkenberg (Haas), Kevin Magnussen (Haas) en Logan Sargeant (Williams.

    De Q2 liet Max Verstappen en Fernando Alonso als de snelste zien, maar uiteindelijk zette de regerende wereldkampioen zich met 1'11"908 aan de spits. Als spektakel kregen de toeschouwers een zoentje tegen de muur van Ocon (Alpine) en ook Norris berokkende Mc Laren schade tegen de muur. Maar de mecaniciens konden "den bak" weer rijvaardig maken om mee te doen in de Q3. Uitvallers in de Q2 waren achtereenvolgens Valtteri Bottas (Alfa Romeo), Lance Stroll (Aston Martin), Alex Albon (Williams), Nick De Vries (Alphatauri) en Oscar Piastra (Mc Laren).

    De Q3 deed denken aan een grote, feestelijke corrida. Matado, "Nestor", 41 jaar, Fernando Alonso pakte de pole nadat eerst ook Verstappen, Ocon en Leclerc hem al even in handen hadden. Maar aan de tijd van de Spanjaard - 1'11"449 - leek niet meer te tornen. Voor het eerst sinds 2012 zou "Fernand" weer in pole staan. In Monaco dan nog ! Max Verstappen kroop terug in zijn Red Bull, reed met millimeterwerk doorheen de muren en bochten en versloeg met 84/1000ste van een seconde de monumentale Alonso. Max's tijd: 1'11"365 ! Morgen moet Max Verstappen snel zien weg te komen, want naast zich staat Fernando Alonso. Een stierenvechter die zijn derde wereldtitel ruikt. Pikant detail in de geschiedenis van de GP van Monaco, 22 keer moest de "polesitter" opgeven. (Walter Rombauts/foto: Alpine)

    De kwalificatie:

    1. Max Verstappen (Red Bull)                     1'11"365

    2. Fernando Alonso (Aston Martin)              1'11"449

    3. Charles Leclerc (Ferrari)                         1'11"471

    4. Esteban Ocon (Alpine)                            1'11"553

    5. Carlos Sainz (Ferrari)                             1'11"630

    Bijlagen:
    Esteban Ocon was met de Alpine in Monaco héél dicht tegen zijn eerste pole-position 27523.jpg (4 MB)   

    27-05-2023 om 00:00 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    26-05-2023
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.MAX VERSTAPPEN - RED BULL - ZET VOORLOPIG PUNTJES OP i IN FP2 IN MONACO

    In een weeral door twee rode vlaggen (eerste Tsunoda, tweede Sainz) getekende tweede vrije training om de GP van Monaco, heeft regerend wereldkampioen Max Verstappen in de Red Bull RB19 de snelste tijd gereden. Helemaal vanzelf ging het niet want in het begin klokte Fernando Alonso enkele scherpste wijzerstanden. Maar uiteindelijk zette die 1'12"462 van de Limburger de voorlopige puntjes op de spreekwoordelijke "i". Hoewel derde, kreeg Carlos Sainz door zijn "sortie" aan het zwembad, bocht 15, een morele knauw. Vroeger reden daar Verstappen en Leclerc al in de muur, om niet van die knal van Michaël Schumacher te spreken vorig jaar...

    Het kan niet zijn dat de knappe krullenbol Carlos door "topless girls" op de jachten of aan de "piscine" afgeleid was, want zoals bekend zijn we al een poos en langer dan "woke" in een nieuw Victoriaans tijdperk beland. Laat ons concluderen dat beide Ferrari-rijders graag hun auto's de muur inbotsen voor een select publiek. Lewis Hamilton moest genoegen nemen met een zesde plaats.

    Globaal zegt het allemaal niks omdat het morgen namiddag in de kwalificaties moet gebeuren. Leclerc klokte vorig jaar met 1'11"376 de "pole" maar het was Sergio Pérez die won. Yuki Tsunoda wordt op dit ogenblik aangepakt door de stewards om te snel te rijden in de pitstraat. Meestal is dat 5" of 10". 't Is maar een detail. (Walter Rombauts)

    FP2:

    1. Max Verstappen (Red Bull)                  1'12"462

    2. Charles Leclerc (Ferrari)                      1'12"527

    3. Carlos Sainz (Ferrari)                          1'12"569

    4. Fernando Alonso (Aston Martin)           1'12"682

    5. Lando Norris (Mc Laren)                      1'12"906

    Bijlagen:
    Esteban Ocon deed het niet slecht, maar Alpine geraakt niet vooruit 26523 1.jpg (4.2 MB)   

    26-05-2023 om 23:45 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.CARLOS SAINZ - FERRARI - SNELST VOOR ALONSO IN FP1 MET TWEE RODE VLAGGEN IN MONACO

    Een kwartier voor het einde van de FP1 zette Fernando Alonso in de Aston Martin met 1'13"710 op mediums de snelste tijd ! Nauwelijks drie minuten later verbeterde Carlos Sainz die tijd door 1'13"690 neer te zetten. Ongetwijfeld had Alonso nog geprobeerd opnieuw P1 te veroveren, ware het niet dat Alex Albon de linkerkant van zijn Williams in St.Devote, de eerste bocht, tegen de vangrail kwakte. Na de rode vlag door Hülkenberg (Haas) na een half uur vrije training, kwam hierdoor de tweede rode vod.

    De koersdirectie besloot de FP1 op vier minuten van het einde niet meer te hervatten. In het totaal gingen daardoor 7' rijtijd in FP1 verloren. Ook werd o.a. Alonso gehinderd door Pérez die traag op de ideale lijn bleef rijden. In Verstappens taal: "bracht er niet veel van terecht" en werd door een nukkige, stuiterende, auto zesde. Charles Leclerc, plaatselijk troetelkind, bracht even zijn Ferrari op P1, maakte daarna weerom een kleine fout, maar zit op P5 nog respectabel. Straks zijn er de tweede vrije oefeningen. Die kunnen alles weer omgooien. Liefst zonder rood. (Walter Rombauts)

    FP1:

    1. Carlos Sainz (Ferrari)                                 1'13"372

    2. Fernando Alonso (Aston Martin-Mercedes)   1'13"710

    3. Lewis Hamilton (Mercedes)                        1'14"035

    4. Sergio Pérez (Red Bull)                              1'14"038

    5. Charles Leclerc (Ferrari)                             1'14"093

    26-05-2023 om 15:29 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.STRAKS BEGINT GP VAN MONACO MET INDUSTRIEEL SCHAAKSPEL

    Nu geweten is dat Honda zich zal koppelen aan Aston Martin, dat gigantisch Arabisch, Chinees en een beetje Duits kapitaal, de roemruchte naam ondersteunt, mag men gerust spreken van een industriële confrontatie zoals ook de 24 Uren van Le Mans ervan het summum zijn. Het blijft nog sport, "om ter eerst" zoals in onze kindertijd. Maar de geografische, technische- en financiële tendensen gaan veel dieper dan het showgehalte dat Liberty Media er met zes sprintraces en een wereldvuurwerk in Las Vegas, er wil inleggen. Wie goed oplet, ziet dat onze Westerse welvaart, onze overdreven eigendunk, zich stilaan losmaakt en verschuift naar Arabië en Azië.

    Gisteren sprak ik nog met een organisator van de toerwagendisciplines. Die bevestigde me dat het spektakel-aspect héél belangrijk is om de toeschouwers waar voor hun geld te geven. Dat was ook de reden dat ik als betrokkene bij de "Bekers van de Toekomst" mee inzag dat de F3 met twee manches, dus twee starts, meerwaarde had. Omdat de toen grootste piloten, Jochen Rindt, Jacky Ickx en andere Jackie Stewarts, dan twee keer het beste van zichzelf moesten geven.

    De eigenaars van de F1 vandaag, onder ceo-leiding van Stefano Domenicali (ex-Ferrari) wil hetzelfde effect bereiken. Met 22 races (i.p.v. 23 door Emilia Romagna weg te vallen) vermeerderd met zes sprintraces, moet Liberty Media én de Fédération Internationale de l'Automobile (FIA) zich toch afvragen op dit niet teveel hooi op de vork is. Dat moet gedekt worden met het maximum budget van $135.000.000 + $3,6 miljoen dollars voor de uitbreiding van de kalender  ? Coureurs, ingenieurs, mecaniciens en de teams zelf beginnen het overdreven te vinden. Ze zijn letterlijk nooit meer thuis. Wonen in hotels en vliegtuigen.  Ik heb zo'n leven 45 jaar mogen/moeten leiden. Het verwoest ieder huisgezin, ieder normaal functioneren op gelijk welk gebied. Geen mens kan dat zonder sociale- en soms gezondheidsschade invullen.

    Het is te vergelijken met wat die Hollandse milieugek, Timmermans, ons continent wil vergroenen. Alles tegelijk op geen tijd. Zonder zich af te vragen of die "energietransitie" praktisch wel haalbaar is. "DE" elektrische auto is er, minimaal aanwezig op een wereldmarkt en terwijl is hij al met zekerheid gedoemd om te verdwijnen voor de waterstof- of brandstofcel (ook waterstof afleverend) die NU al auto's aandrijft en waarvoor de "l' Automobile Club de l'Ouest" (organisators van 24 Uren van Le Mans sinds 1923) al een nieuw reglement heeft geschreven... Terecht heeft Emanuel Macron, Ursula von der Leyen, en nadien ook Premier Alexander De Croo, de groendenkenden tot enige gezapigheid in de evolutie van hun gekkenhuis-denken verzocht. Politiek-gewijs heb ik voor niet één van de drie een gegronde symphatie. Maar wie nog over een greintje gezond verstand beschikt, geeft hen gelijk.

    Zoals ook Mercedes nu op verstandelijke wijze zegt fout te hebben gedaan door geen podcasts te plaatsen op de W14. "Maar", zegt Toto Wolff daarop aansluitend", "dan moesten we wellicht het budgetplafond hebben overschreden..." en was Mercedes weer in botsing met de FIA gekomen. Wie zich daar straks op het 3,337km lange straatcircuit van Monaco niets zal van aantrekken is de Spanjaard Fernando Alonso. Hij weet dat de Red Bulls zich hier in die hoekjes en kantjes van de miljardairstad, niet zullen kunnen beroepen op hun superieure topsnelheid alleen. Er zal meer moeten komen bij kijken. Alonso, winnaar in 2005 en 2006, heeft een encyclopedische ervaring in het Prinsdom. Deze én het welslagen van Aston Martin doen de bookmakers hem als favoriet aanduiden. Straks zien of dat terecht is. (Walter Rombauts/foto:Alpine)

    26-05-2023 om 00:00 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    24-05-2023
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.MC LAREN EN ALPINE WILLEN ZICH IN HET PRINSDOM ONTDUBBELEN VOOR DE CONSTRUCTEURS

    In de Mc Larenstal en de Alpine stand heerst extra opwinding. Voor de zesde race staan ze allebei met 14 punten in de voorlopige stand om de wereldtitel van de constructeurs 2023. Het is Lando Norris en Oscar Piastri voor Mc Laren en Sebastien Ocon en plogemaat Pierre Gasly die dat daar in Monaco moeten klaren. Onderling zijn ze even sterk, de auto's, de piloten. Alles hangt af van wat zij in de vrije trainingen aan nuttigheden langs de computer zullen kunnen opdoen, en hoe ze dat in de kwalificaties voor de pole ervan af zullen brengen. Nog méér is de race zelf de hoogste scheidsrechter. Voor Alpine rekent men vooral op de nogal ervaren Pierre Gasly, en bij Mc Laren vooral op Lando Norris.(wr)

    De stand bij de constructeurs zit als volgt na VIJF GP's:

    1 Red Bull                           224 punten

    2. Aston Martin                    102

    3. Mercedes                          96

    4. Ferrari                              78

    5. Mc Laren/Alpine                14

    Bijlagen:
    Alpine heeft met Ocon en Gasly nog heel wat werk voor de boeg i25223.jpg (1.3 MB)   

    24-05-2023 om 22:44 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    23-05-2023
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.THE KING OF MONACO RIJDT ZONDAG NIET MEE...

    De Brit Graham Hill verongelukte, samen met zijn pupil Tony Brise, op 29 november 1975 met hun vliegtuigje toen ze terugkwamen van een training in Le Castellet. De flegmatieke Engelsman met het snorretje, ontdaan van iedere pretentie, is de enige tot nu toe in de autosportgeschiedenis die de "Triple Crown" heeft gewonnen. Om die te bemachtigen moet een coureur de "500 Mijlen van Indianapolis", de "24 Uren van Le Mans" én de GP van Monaco hebben gewonnen.

    In Indianapolis legde Graham de eerste diamant voor die kroon door met een Lola-Ford te winnen in 1966. De tweede parel aan de kroon veroverde hij in de 24 Uren van Le Mans in 1972 in een Matra-Simca met Henri Pescarolo. De eerste keer dat hij de GP van Monaco won, en dus de derde edelsteen aan de kroon bevestigde was in 1963 met een BRM. Hij zou die oefening nog tot vijf keer herhalen, net zoals Ayrton Senna en Michaël Schumacher hem dat nadeden. Graham Hill, geboren op 17 februari 1929 won twee keer het wereldkampioenschap F1, in 1962 (BRM P57) en in 1968 (Lotus 49B).

    In het veld dat zondag de GP van Monaco uitmaakt is de 41-jarige Fernando Alonso het dichtst, maar door leeftijd ook het verst verwijderd van die "Triple Crown". Hij won tweemaal Le Mans met Toyota, plus WEC-titel, tweemaal de GP van Monaco, in 2005 en 2006. De jaren waarin hij telkens ook wereldkampioen werd met Renault. Maar in de buitenaards snelle Indy 500 vlotte het niet. De kans is bijgevolg klein dat hij die wedstrijd ooit nog zou winnen. Graham Hill is zondag alleen in gedachte aanwezig, maar iedere coureur speelt in het hoofd met zijn opvolging.

    De GP van Monaco wordt zondag gereden over 78 ronden van 3,337 km of een totale race-afstand van 260,286 km. Gezien de vele korte nochten wordt voor 100% beroep gedaan op de "downforce", de neerwaartse druk van vooral de achterwielen op het asfalt. De motor die voor slechts 43% van een ronde zou instaan wordt minder belast en ook de banden- en remmenslijtage is eerder gematigd. Vorig jaar won de Mexicaan Sergio Pérez in een Red Bull voor Carlos Sainz (Ferrari) en Max Verstappen (Red Bull). De pole-position 1'11"376 vorig jaar ging naar Charles Leclerc (Ferrari) maar slaagde er nooit in om voor eigen publiek het podium te beklimmen. De snelste ronde in de race vorig jaar ging dan weer naar Lando Norris (Mc Laren-Mercedes). De eerste vrije oefeningen beginnen vrijdagochtend. Er is regen voorspeld, maar niet zoals in Italië. (Walter Rombauts)

    23-05-2023 om 00:00 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    21-05-2023
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.WE GAAN NAAR MONACO...

    Monaco vandaag is helemaal anders dan toen op 26 april 1929 de eerste GP van Monaco werd gereden. Het was een zekere William-Grover-Williams in een Bugatti 35B die voor Rudolf Carraciola in een Mercedes finishte. Monaco is de parel op de kroon van de Formule 1. Wie de drie kan winnen, de "24 Uren van Le Mans", de "500 Mijlen van Indianapolis" én de GP van Monaco, is één van de grootste, zoniet het godenkind van de éénzitterracerij. In uitzonderlijke regenomstandigheden wonnen Jean Pierre Beltoise in een BRM in 1972, Olivier Panis in 1996 en Jarno Trulli in 2004.

    Vorig jaar won de Mexicaan Sergio Pérez in een Red Bull. In 1985 werd de koers voortijdig door regen afgevlagd door de toen dienstdoende koersdirecteur Jacky Ickx, die vanaf de cockpit van Alain Prost een "seintje" had gekregen dat het niet meer doenbaar was. De echte reden was dat Ayrton Senna zich in een Toleman vislekker voelde om Prost voorbij te rijden... Maar onze - zéér terechte - nationale trots, Jacky Ickx, gaf gevolg aan Prost's verzoek en vlagde af. 

    Och, nu gaat het tussen Red Bull en zijn twee tegenpolen, regerend wereldkampioen Max Verstappen, en toch wel verdienstelijke Sergio Pérez, die met "permissie" gezegd, dit jaar toch wel twee straatraces won. Het is niet abnormaal dat Max de "voorrang" krijgt om zijn tweede "legale" titel te veroveren. De familie Verstappen-Kumpen heeft daarvoor héél veel inspanningen geleverd. Dus mogen die worden beloond. Maar Max begaat nu en dan toch ook wel eens een foutje. Akkoord, Ayrton Senna maakte die ook, al won hij vijf keer die benijdenswaardige GP van Monaco, waar de mensen met de meeste schulden op de eerste lijn lopen. Jack Brabham botste ook op het moment van een niet te missen overwinning tegen de vangrails...

    Monaco is niet te voorspellen. Hoe dank ik mijn Nonkel Jos, dat ik als kind, mocht slapen in Hotel de Paris, vlak tegenover het Casino, waar de racewagens de bocht induiken naar Mirabeau, nu naar het Hotel de "Löws", en zo naar de haakse rechtse bocht voor de zee kon horen opschakelen om plankgas de tunnel in te duiken. Daarna is het Alberto Ascari en Paul Hawkins geweest die door duikers uit de zee moesten worden gered. De eerste keer dat ik de GP van Monaco tegen échte betaling mocht verslaan voor een krant was 1973.

    Jackie Stewart won in een Tyrrell-Ford. Daarna is mijn leven veranderd, droeg ik een "Heuer-Monaco", Jacky Ickx maakte me er vorig jaar nog attent op, 1973, ik was maar een "opstellertje", een beginnend journalist. Terwijl ik als beroep diep in de thermische behandeling van staal verweven zat. Wat moest ik kiezen ? Ik zag dat jaar opnieuw als journalist Jackie Stewart, net als Christian Lahaye, in het kader van een promotie van Ford: Formule Finesse ! Jackie Stewart haatte Vlaanderen en Wallonië omdat ze geen goed Engels konden. Maar hij gaf aan ons allen de meest wijze lessen hoe je een bocht in- en uitgaat. Van de GP van Monaco heb ik een leven lang genoten. En wat betreft de volgende ook. (Walter Rombauts)

    21-05-2023 om 16:45 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    20-05-2023
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.MEMORIES: DE DAIHATSU TAFT 4 x 4

    In 1974 bracht Daihatsu de Taft 4 x 4 uit die dan in 1975 naar België kwam. Hij kon zowel met een hard- als een softtop worden gekocht. Hij had een korte wielbasis en in 1977 legde Daihatsu accenten met de F20 als 1600 cc Benzineversie en de F50 met diesel van 2500 cm³, beiden viercilinders. In 1984 veranderde men de naam in Rocky, maar het verhaal wil dat de auto in Indonesië als "Taft GT" nog altijd populair is.(wr)

    Bijlagen:
    Daihatsu Taft 4 x 4.jpg (579.5 KB)   

    20-05-2023 om 14:42 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    18-05-2023
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ZOALS BEKEND GP VAN EMILIA-ROMAGNA AFGELAST...

    Het regent in de straten, het regent in Bologna, Imola en Emilia-Romagna, het regent ook in mijn hart. Sinds de autosport mij heeft verlaten is niets meer zoals het was. Ik herinner mij nog die avond van zondag 1 mei 1994 in Imola. Officieel is Ayrton Senna da Silva om 20 uur 's avonds overleden verklaard. Professor Sid Watkins, de hoofdarts van de F1, had ons - de journalisten - al verklapt dat het stuurgenie op slag dood was toen hij te vroeg in de race nodeloos, opgejaagd door Michaël Schumacher, tegen 315 km/h door onderstuur uit die Tamburellobocht tegen die verdomde muur voor dat riviertje zich te pletter reed. Koersdirecteur Roland Bruynseraede en ik, laat gewerkt in de perstribune, naar onze auto wandelden. Roland kon niet veel zeggen, en ik ook niet. We dachten alleen allebei ongeveer hetzelfde. "De F1 zal nooit meer hetzelfde zijn."

    "s Zaterdags was Ratzenberger al dood, waren vijf toeschouwers gewond door een wiel, had Rubens Barichello zich bijna gedood door zijn dolle tocht aan de pits. Professor Watkins heeft zijn leven gered en zondags dartelde de Braziliaan alweer door de paddock alsof er niets was gebeurd. En dan was er die klap met Senna... Hij was moe en te laat aangekomen uit Brazilië. Hij redetwistte met hoofdingenieur Patrick Head dat die Williams-Renault niet goed ineen zat, dat hij zelf zijn eigen auto zou ontwerpen. Die dan goed zou zijn, zoals Jack Brabham ooit deed. Ik at een tafeltje verder bij Williams een spaghetti met een toen bevriende collega van een andere krant, en we konden alles volgen...

    Dat de koers toch doorging en werd gewonnen door Michaël Schumacher in een Benetton-Ford voor Nicola Larini in een Ferrari is gans normaal. De tweede start is de heer Roland Bruynseraede altijd kwalijk genomen. Maar dat er na 82 doden in Le Mans 1955 de 24 uren gewoon verder werd gereden was om paniek te voorkomen. In Imola was het vooral om het verschrikkelijke nieuws uit te stellen in de officiiële bevestigingi ervan. Nu regent het in Imola, miljarden tranen van droevenis, over een diepmenselijke figuur die in Alain Prost zijn duivel tegen kwam.

    De GP van Emilia-Romagna die door die zondvloed is afgelast moge de uitdrukking zijn van de pijn die echte autosporters in hun hart voelen. De verkrachting van een nobel gevecht van iedere piloot tegen zichzelf, eerder dan tegen een concurrent, is definitief ingeluid in 2021 in Abu Dhabi. Een litteken voor Lewis Hamilton. Mogelijk is dergelijk onrecht al eerder begonnen. In 2008, in Interlagos, of eerder nog in Singapore met de "crashgate". Felipe Massa reed in Brazilië als wereldkampioen over de meet. In ondoorzichtige stortregens, zoals vaak daar, maar Lewis Hamilton raakte - onzichtbaar - net voorbij Timo Glock en pikte daarmee dat ene puntje dat Massa's titel liet wegregenen. Timo Glock zal nooit of te nimmer de waarheid vertellen wat er in die mistwolk is gebeurd. Het stortregent in Imola, het water treedt uit zijn oevers en een GP is niet haalbaar. Niet Imola maar wel Monaco wordt dus de zesde race van 2023 ! De kans is groot dat de kalender met 23 races "beperkt" blijft tot 22. (Walter Rombauts)

    18-05-2023 om 18:15 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    16-05-2023
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.GP VAN EMILIA-ROMAGNA DREIGT IN HET REGENWATER TE VALLEN

    Door een niet eerder gezien noodweer over San Marino dreigt de zesde race van dit jaar in het water te vallen. Vandaag is in ieder geval de paddock ontruimt in Imola en moest iedereen worden geëvacueerd. Hoe het verder moet weet niemand met preciesheid te zeggen. Wel wordt er in de streek rond Bologna nog tot 100 liter water per vierkante meter voorspeld. F1-organisator Liberty Media laat echter verstaan dat de GP niet in gevaar komt, maar mogelijk wel in de regen wordt gereden. Het riviertje, de Saterno genaamd, achter de muur waartegen Ayrton Senna zich op 1 mei 1994 dood reed, is uit zijn oevers getreden en dreigt heel het circuit - behalve het hogerliggende gedeelte - te overspoelen... (wr)

    16-05-2023 om 00:00 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    15-05-2023
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.CONSTRUCTEUR-DUELS BOEIENDER DAN ONE-TEAM SHOW VAN RED BULL

    Max Verstappen rijdt naar zijn tweede terechte wereldtitel toe. Sergio Pérez heeft in Miami moeten ondervinden dat hij de nummer 2 is bij Red Bull. Daar is overigens niets schandelijks aan, de Mexicaan won al twee keer dit seizoen, maar moet zijn ambities voor een Mexicaanse wereldtitel opbergen. Mogelijk nog eens winnen voor eigen publiek, zoals Juan Manuel Fangio dat ook deed voor Stirling Moss in 1955 in Aintree (16 juli 1955). Maar de suprematie van Max Verstappen, Pérez én Red Bull maakt dat de strijd rond de Constructeurstitel, boeiender wordt dan wie wereldkampioen zal worden. Dat is bekend, behoudens aardbevingen, bankencrisissen of oorlogen.

    Matador Fernando Alonso bracht de Aston Martin AMR23 met 102 punten achter "het merk" Red Bull met 224 eenheden. Dat is héél opmerkelijk want die Aston is eigenlijk een "kopie" van de Mercedes W14 die door Lewis Hamilton en George Russell worden bestuurd en maar 96 punten hebben. Dus kan iedereen nagaan hoe de twee Sterrenboys in Imola zullen jagen op die groene Aston Martin...? Ferrari heeft problemen. Niet alleen technisch, maar ook coureurs-gewijs. Charles Leclerc is ronduit ondermaats. Snel op één ronde, maar dat is het dan. Carlos Sainz, is zonder het te willen altijd betrokken in straftijden, en mis ingeschatte bandenkeuzes. Het is altijd zo geweest bij Ferrari. Niki Lauda heeft het me zelf verteld. Drama, tenzij je de "Oude" (lees: Il Commendatore Enzo Ferrari) eronder kreeg. Maar de Grote Enzo is al lang niet meer.

    Zijn onechte zoon, Pierre Lardi, die hij kort voor zijn dood erkende als zoon, en nu dus Pierre Ferrari-Lardi heet, heeft een sterke invloed op het team. Hij is niet tevreden dat een niet-Italiaan, Fréderic Vasseur, de leiding over het team heeft. De Monegask en die Spanjaard zinnen hem ook niet. Hij denkt aan een Giovinazzi, in zijn ogen verguisd als Italiaans piloot. Ferrari telt 78 punten in de voorlopige stand om het WK van de automerken. Dat werd in 1958 in het leven geroepen en voor de eerste keer gewonnen door Vanwall. De koersauto van de industrieel Tony Vandervell.

    Zondag proberen ook Alpine en Mc Laren die met 14 evenveel punten tellen zich daaruit los te wrikken. Vorig jaar was het herboren merk Alpine de vierde. Esteban Ocon en Pierre Gasly gaan dit zeker pogen over te doen. Mc Laren zit eerder met problemen dan Alpine. Maar vergeten we niet dat we nimmer motoringenieurs gaan kennen dan in de tijd van de Renault V10-motor, ontworpen door motorgenie Bernard Dudot, mens, ingenieur zoals Nabuhiko Kawamoto of Kenichi Yamamoto van respectievelijk Honda en Mazda. De grootsten.

    De laatste was in staat de verguisde Wankelmotor van Felix Wankel verder te ontwikkelen tot het merk uit Hiroshima er de "24 Uren van Le Mans" mee won in 1991 (Gachot, Herbert en Weidler) en ook de "24 Uren van Francorchamps" in 1981 met een Mazda RX7 in handen van Pierre Dieudonné en Tom Walkinshaw. Vergeet dit alles niet naar te kijken zondag in de GP van Emilie-Romagna. Wie héél goed kijkt ziet het Arabisch/Chinees kapitaal ervan afdruipen. Europa, waar de zon ondergaat is het verloren continent. Dat is het WK van de Constructeurs. (Walter Rombauts/foto:Alpine)

    15-05-2023 om 00:00 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.GP VAN EMILIA-ROMAGNA DIENT ZICH AAN IN IMOLA...

    Wanneer vrijdagochtend de eerste vrije oefeningen aanvangen voor de GP van Emilie-Romagna in het ministaatje San Marino, zijn we aan de zesde GP van 2023 beland. De race wordt gereden op het 4,909 km lange circuit van Imola waar op 1 mei 1994 de godgelijke Ayrton Senna het leven liet. Vorig jaar won Max Verstappen voor Sergio Pérez en Lando Norris. De kans dat de regerende wereldkampioen dit opnieuw gaat doen is groot. De omloop is motortergend want 71% over een ronde wordt vollast gereden, terwijl 60% de aerodynamische kwaliteiten van de auto een scherpe tijd in de hand werken. Remmen en banden worden in gelijke mate, ook 60 %, aangesproken. Zondag wordt de omloop 63 keer afgerond, in het totaal 309,049 km. Het is de derde keer dat Imola de naam "Emilie-Romagna" krijgt om zich te onderscheiden van de GP van Italië. Tussen de vorige GP van Miami en deze race is de tijd gevuld met vele al dan niet beschaafde commentaren. Franz Totz vetrekt bij Alpha Tauri, Nick De Vries zijn krediet vermindert, en regerend wereldkampioen Max Verstappen heeft weer een comfortabele voorsprong in de stand om het WK 2023.(wr)

    15-05-2023 om 00:00 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    10-05-2023
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.DR. WOLFGANG PORSCHE IS 80 JAAR !

    The "Chaiman of the Supervisory Board of Porsche AG" viert vandaag zijn 80ste verjaardag. Hij is na Ferdinand Porsche, ontwerper van de eerste Volkswagen, diens zoon "Ferry" Porsche, één van de meest actieve en opgemerkte van de plusminus 200 familieleden van de clan Porsche-Piëch. Op de foto in bijlage poseert hij bij de eerste Porsche 356 uit 1948 die merkwaardig genoeg rood als bekelding heeft.

    Hij kwam aan het hoofd van het historische merk in 2009. In moeilijke tijden zeg maar want de bankencrisis met de van de bank Lehman Brothers bracht heel de wereld in moeilijkheden. Zoals Ferndinand Porsche's zoon, de troetelnaam "Ferry" kreeg, beweert de huidige CEO Olivier Blume dat de naaste medewerkers hem "WoPo" noemen. Echte eretitels hoeven niet lang te zijn. (Walter Rombauts/foto: Porsche AG)

    Bijlagen:
    Dr. Wolfgang Porsche is 80 jaar !.jpg (206.6 KB)   

    10-05-2023 om 00:00 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    07-05-2023
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.UITLOKKEN RODE VLAG ZOU ZWAAR MOETEN WORDEN BESTRAFT IN F1

    Iedereen die gisteren zag hoe onbesuisd de Monegask Charles Leclerc zijn Ferrari SF-23 over het asfalt in het "Hard Rock Stadium" stuurde, wist dat dit fout zou aflopen in de pole-poging. De sessie werd met nog 1'36" te gaan door de koersdirectie afgesloten. Max Verstappen zag daarmee zijn kans ontglippen om ploegmaat Sergio Pérez sneller af te zijn. Die vetrekt nu straks op "pole", met iets achter zich Fernado Alonso in de Aston Martin. Ze maken samen "de eerste lijn" van de startgrid uit. Sinds Liiberty Media in maart 2017 de Formule 1 heeft overgenomen, zijn er nooit eerder zoveel rode vlaggen en safety cars geweest die het "DNA" van de sport in essentie schaden. Pijnlijkste voorbeeld Abu Dhabi 2021 waar Max Verstappen een - bij kenners - voor altijd dubieuze wereldtitel zal hebben behaald.

    Stefano Domenicali, F1-directeur, windt er geen doekjes om dat de drie vrije oefeningen in het huidige klassieke GP-format moeten verdwijnen. "De ingenieurs hebben er iets aan", zegt hij, "maar het publiek vindt het saai." Hij is dus, net als zijn werkgever Liberty Media, geneigd meer sprintraces in te voeren. Dit jaar hebben we er al één gehad. Die heeft overigens Sergio Pérez geen windeieren gelegd ten nadele van ploegmaat en veronderstelde nummer één, Max Verstappen bij Red Bull. Tot overmaat van ramp wint de Mexicaan dan ook nog de snelle straatrave in Baku, Azerbeidsjan en is tot op 6 punten genaderd van zijn "kopman" Max in de voorlopige stand om de wereldtitel 2023. Dat zijn de nuchtere feiten.

    Hoever teambazen, ingenieurs en de héél zwijgzame FIA het wijzigen van het "DNA" van de F1 verder gaan verwerken is niet helemaal duidelijk. De FIA heeft al toegevingen moeten doen inzake gridstraffen door meer onderdelen te vervangen dan toegelaten. Teambazen hebben terecht gewezen op de grotere sleet, de vermeerderde kans op accidenten en de daaruit vloeiende schade die veel geld kost. In die mate zelfs dat het huidige budgetplafond van $145.000.000 niet meer zal volstaan om volwaardig een seizoen af te werken. 23 races + 6 sprintraces en men wil er nog meer. De kermis moet draaien.

    Zouden er tussen die hooggeleerde heren, bijvoorbeeld een monument als Helmut Marko (80) puik, succesvol ex-coureur, of een Toto Wolff, en andere Fréderic Vasseurs geen te vinden zijn die het uitlokken van een rode vlag of zelfs safety car zwaarder op de grid willen bestraft zien ? Zoals gisteren, en niet de eerste keer, Charles Leclerc, andere rijders op ultieme momenten hun rijtijd afnemen ? Charles Leclerc start nu op de zevende plek...en Max Verstappen negende... Mocht ik reglementenmaker zijn vertrok Leclerc gewoon achteraan, als leerling-coureur die moet proberen de auto op de baan te houden, hem heel aan de meet te brengen, de essentie van "Autoën" zoals Winkler Prins begin de vijftiger jaren autorijden en autokoersen in hun encyclopedies omschreef. (Walter Rombauts)

    WK-stand Piloten voor de GP van Miami, vijfde race van 2023.

    1. Verstappen                           93

    2. Pérez                                   87

    3. Alonso                                 60

    4. Hamilton                              48

    5. Sainz                                   34

    Bijlagen:
    Helmut Marko, de wijze man bij Red Bull 7523 1.jpg (22.6 KB)   

    07-05-2023 om 14:53 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)


    Archief per week
  • 18/09-24/09 2023
  • 11/09-17/09 2023
  • 04/09-10/09 2023
  • 28/08-03/09 2023
  • 21/08-27/08 2023
  • 14/08-20/08 2023
  • 07/08-13/08 2023
  • 31/07-06/08 2023
  • 24/07-30/07 2023
  • 17/07-23/07 2023
  • 10/07-16/07 2023
  • 03/07-09/07 2023
  • 26/06-02/07 2023
  • 19/06-25/06 2023
  • 12/06-18/06 2023
  • 05/06-11/06 2023
  • 29/05-04/06 2023
  • 22/05-28/05 2023
  • 15/05-21/05 2023
  • 08/05-14/05 2023
  • 01/05-07/05 2023
  • 24/04-30/04 2023
  • 17/04-23/04 2023
  • 03/04-09/04 2023
  • 27/03-02/04 2023
  • 20/03-26/03 2023
  • 13/03-19/03 2023
  • 06/03-12/03 2023
  • 27/02-05/03 2023
  • 20/02-26/02 2023
  • 13/02-19/02 2023
  • 06/02-12/02 2023
  • 23/01-29/01 2023
  • 16/01-22/01 2023
  • 09/01-15/01 2023
  • 02/01-08/01 2023
  • 26/12-01/01 2023
  • 19/12-25/12 2022
  • 12/12-18/12 2022
  • 05/12-11/12 2022
  • 28/11-04/12 2022
  • 21/11-27/11 2022
  • 14/11-20/11 2022
  • 07/11-13/11 2022
  • 31/10-06/11 2022
  • 24/10-30/10 2022
  • 17/10-23/10 2022
  • 10/10-16/10 2022
  • 03/10-09/10 2022
  • 26/09-02/10 2022
  • 19/09-25/09 2022
  • 05/09-11/09 2022
  • 29/08-04/09 2022
  • 22/08-28/08 2022
  • 15/08-21/08 2022
  • 08/08-14/08 2022
  • 01/08-07/08 2022
  • 25/07-31/07 2022
  • 18/07-24/07 2022
  • 11/07-17/07 2022
  • 04/07-10/07 2022
  • 27/06-03/07 2022
  • 20/06-26/06 2022
  • 13/06-19/06 2022
  • 06/06-12/06 2022
  • 30/05-05/06 2022
  • 23/05-29/05 2022
  • 16/05-22/05 2022
  • 09/05-15/05 2022
  • 02/05-08/05 2022
  • 25/04-01/05 2022
  • 18/04-24/04 2022
  • 04/04-10/04 2022
  • 28/03-03/04 2022
  • 21/03-27/03 2022
  • 14/03-20/03 2022
  • 07/03-13/03 2022
  • 28/02-06/03 2022
  • 21/02-27/02 2022
  • 14/02-20/02 2022
  • 24/01-30/01 2022
  • 03/01-09/01 2022
  • 27/12-02/01 2022
  • 13/12-19/12 2021
  • 06/12-12/12 2021
  • 29/11-05/12 2021
  • 22/11-28/11 2021
  • 15/11-21/11 2021
  • 08/11-14/11 2021
  • 01/11-07/11 2021
  • 18/10-24/10 2021
  • 04/10-10/10 2021
  • 20/09-26/09 2021
  • 13/09-19/09 2021
  • 06/09-12/09 2021
  • 30/08-05/09 2021
  • 23/08-29/08 2021
  • 16/08-22/08 2021
  • 09/08-15/08 2021
  • 02/08-08/08 2021
  • 26/07-01/08 2021
  • 12/07-18/07 2021
  • 05/07-11/07 2021
  • 28/06-04/07 2021
  • 21/06-27/06 2021
  • 14/06-20/06 2021
  • 07/06-13/06 2021
  • 31/05-06/06 2021
  • 24/05-30/05 2021
  • 17/05-23/05 2021
  • 03/05-09/05 2021
  • 26/04-02/05 2021
  • 19/04-25/04 2021
  • 12/04-18/04 2021
  • 05/04-11/04 2021
  • 29/03-04/04 2021
  • 22/03-28/03 2021
  • 08/03-14/03 2021
  • 01/03-07/03 2021
  • 22/02-28/02 2021
  • 15/02-21/02 2021
  • 08/02-14/02 2021
  • 01/02-07/02 2021
  • 25/01-31/01 2021
  • 18/01-24/01 2021
  • 04/01-10/01 2021
  • 28/12-03/01 2027
  • 14/12-20/12 2020
  • 07/12-13/12 2020
  • 30/11-06/12 2020
  • 23/11-29/11 2020
  • 09/11-15/11 2020
  • 26/10-01/11 2020
  • 19/10-25/10 2020
  • 05/10-11/10 2020
  • 28/09-04/10 2020
  • 21/09-27/09 2020
  • 14/09-20/09 2020
  • 07/09-13/09 2020
  • 31/08-06/09 2020
  • 24/08-30/08 2020
  • 17/08-23/08 2020
  • 10/08-16/08 2020
  • 03/08-09/08 2020
  • 27/07-02/08 2020
  • 20/07-26/07 2020
  • 13/07-19/07 2020
  • 06/07-12/07 2020
  • 29/06-05/07 2020
  • 08/06-14/06 2020
  • 01/06-07/06 2020
  • 25/05-31/05 2020
  • 11/05-17/05 2020
  • 04/05-10/05 2020
  • 06/04-12/04 2020
  • 16/03-22/03 2020
  • 17/02-23/02 2020
  • 10/02-16/02 2020
  • 27/01-02/02 2020
  • 13/01-19/01 2020
  • 06/01-12/01 2020
  • 30/12-05/01 2020
  • 16/12-22/12 2019
  • 02/12-08/12 2019
  • 25/11-01/12 2019
  • 18/11-24/11 2019
  • 11/11-17/11 2019
  • 28/10-03/11 2019
  • 21/10-27/10 2019
  • 07/10-13/10 2019
  • 30/09-06/10 2019
  • 23/09-29/09 2019
  • 16/09-22/09 2019
  • 09/09-15/09 2019
  • 02/09-08/09 2019
  • 26/08-01/09 2019
  • 19/08-25/08 2019
  • 05/08-11/08 2019
  • 29/07-04/08 2019
  • 22/07-28/07 2019
  • 15/07-21/07 2019
  • 08/07-14/07 2019
  • 01/07-07/07 2019
  • 24/06-30/06 2019
  • 17/06-23/06 2019
  • 10/06-16/06 2019
  • 03/06-09/06 2019
  • 27/05-02/06 2019
  • 20/05-26/05 2019
  • 13/05-19/05 2019
  • 06/05-12/05 2019
  • 29/04-05/05 2019
  • 22/04-28/04 2019
  • 15/04-21/04 2019
  • 08/04-14/04 2019
  • 01/04-07/04 2019
  • 25/03-31/03 2019
  • 18/03-24/03 2019
  • 11/03-17/03 2019
  • 04/03-10/03 2019
  • 25/02-03/03 2019
  • 18/02-24/02 2019
  • 11/02-17/02 2019
  • 21/01-27/01 2019
  • 14/01-20/01 2019
  • 07/01-13/01 2019
  • 31/12-06/01 2019
  • 24/12-30/12 2018
  • 17/12-23/12 2018
  • 26/11-02/12 2018
  • 19/11-25/11 2018
  • 12/11-18/11 2018
  • 05/11-11/11 2018
  • 29/10-04/11 2018
  • 22/10-28/10 2018
  • 15/10-21/10 2018
  • 01/10-07/10 2018
  • 24/09-30/09 2018
  • 17/09-23/09 2018
  • 10/09-16/09 2018
  • 03/09-09/09 2018
  • 27/08-02/09 2018
  • 20/08-26/08 2018
  • 13/08-19/08 2018
  • 06/08-12/08 2018
  • 23/07-29/07 2018
  • 16/07-22/07 2018
  • 09/07-15/07 2018
  • 02/07-08/07 2018
  • 25/06-01/07 2018
  • 18/06-24/06 2018
  • 11/06-17/06 2018
  • 04/06-10/06 2018
  • 28/05-03/06 2018
  • 21/05-27/05 2018
  • 14/05-20/05 2018
  • 07/05-13/05 2018
  • 23/04-29/04 2018
  • 09/04-15/04 2018
  • 02/04-08/04 2018
  • 26/03-01/04 2018
  • 19/03-25/03 2018
  • 12/03-18/03 2018
  • 05/03-11/03 2018
  • 26/02-04/03 2018
  • 19/02-25/02 2018
  • 05/02-11/02 2018
  • 29/01-04/02 2018
  • 15/01-21/01 2018
  • 08/01-14/01 2018
  • 01/01-07/01 2018
  • 25/12-31/12 2017
  • 11/12-17/12 2017
  • 04/12-10/12 2017
  • 27/11-03/12 2017
  • 20/11-26/11 2017
  • 06/11-12/11 2017
  • 30/10-05/11 2017
  • 16/10-22/10 2017
  • 09/10-15/10 2017
  • 02/10-08/10 2017
  • 25/09-01/10 2017
  • 18/09-24/09 2017
  • 11/09-17/09 2017
  • 04/09-10/09 2017
  • 28/08-03/09 2017
  • 21/08-27/08 2017
  • 14/08-20/08 2017
  • 07/08-13/08 2017
  • 24/07-30/07 2017
  • 17/07-23/07 2017
  • 10/07-16/07 2017
  • 03/07-09/07 2017
  • 05/06-11/06 2017
  • 29/05-04/06 2017
  • 22/05-28/05 2017
  • 08/05-14/05 2017
  • 01/05-07/05 2017
  • 24/04-30/04 2017
  • 10/04-16/04 2017
  • 03/04-09/04 2017
  • 27/03-02/04 2017
  • 20/03-26/03 2017
  • 13/03-19/03 2017
  • 06/03-12/03 2017
  • 27/02-05/03 2017
  • 20/02-26/02 2017
  • 13/02-19/02 2017
  • 06/02-12/02 2017
  • 30/01-05/02 2017
  • 23/01-29/01 2017
  • 16/01-22/01 2017
  • 09/01-15/01 2017
  • 02/01-08/01 2017
  • 26/12-01/01 2017
  • 19/12-25/12 2016
  • 12/12-18/12 2016
  • 05/12-11/12 2016
  • 28/11-04/12 2016
  • 21/11-27/11 2016
  • 14/11-20/11 2016
  • 07/11-13/11 2016
  • 31/10-06/11 2016
  • 24/10-30/10 2016
  • 17/10-23/10 2016
  • 10/10-16/10 2016
  • 03/10-09/10 2016
  • 26/09-02/10 2016
  • 12/09-18/09 2016
  • 05/09-11/09 2016
  • 29/08-04/09 2016
  • 22/08-28/08 2016
  • 15/08-21/08 2016
  • 08/08-14/08 2016
  • 01/08-07/08 2016
  • 25/07-31/07 2016
  • 18/07-24/07 2016
  • 11/07-17/07 2016
  • 04/07-10/07 2016
  • 27/06-03/07 2016
  • 20/06-26/06 2016
  • 13/06-19/06 2016
  • 06/06-12/06 2016
  • 23/05-29/05 2016
  • 16/05-22/05 2016
  • 09/05-15/05 2016
  • 25/04-01/05 2016
  • 18/04-24/04 2016
  • 11/04-17/04 2016
  • 04/04-10/04 2016
  • 28/03-03/04 2016
  • 21/03-27/03 2016
  • 14/03-20/03 2016
  • 07/03-13/03 2016
  • 29/02-06/03 2016
  • 22/02-28/02 2016
  • 15/02-21/02 2016
  • 08/02-14/02 2016
  • 01/02-07/02 2016
  • 25/01-31/01 2016
  • 11/01-17/01 2016
  • 04/01-10/01 2016
  • 28/12-03/01 2021
  • 21/12-27/12 2015
  • 14/12-20/12 2015
  • 07/12-13/12 2015
  • 23/11-29/11 2015
  • 16/11-22/11 2015
  • 09/11-15/11 2015
  • 02/11-08/11 2015
  • 26/10-01/11 2015
  • 19/10-25/10 2015
  • 05/10-11/10 2015
  • 28/09-04/10 2015
  • 21/09-27/09 2015
  • 14/09-20/09 2015
  • 31/08-06/09 2015
  • 17/08-23/08 2015
  • 03/08-09/08 2015
  • 20/07-26/07 2015
  • 06/07-12/07 2015
  • 29/06-05/07 2015
  • 15/06-21/06 2015
  • 08/06-14/06 2015
  • 01/06-07/06 2015
  • 25/05-31/05 2015
  • 18/05-24/05 2015
  • 11/05-17/05 2015
  • 04/05-10/05 2015
  • 13/04-19/04 2015
  • 06/04-12/04 2015
  • 30/03-05/04 2015
  • 23/03-29/03 2015
  • 16/03-22/03 2015
  • 09/03-15/03 2015
  • 02/03-08/03 2015
  • 23/02-01/03 2015
  • 16/02-22/02 2015
  • 02/02-08/02 2015
  • 26/01-01/02 2015
  • 19/01-25/01 2015
  • 12/01-18/01 2015
  • 05/01-11/01 2015
  • 22/12-28/12 2014
  • 15/12-21/12 2014
  • 08/12-14/12 2014
  • 24/11-30/11 2014
  • 17/11-23/11 2014
  • 27/10-02/11 2014
  • 13/10-19/10 2014
  • 06/10-12/10 2014
  • 29/09-05/10 2014
  • 22/09-28/09 2014
  • 15/09-21/09 2014
  • 08/09-14/09 2014
  • 01/09-07/09 2014
  • 25/08-31/08 2014
  • 18/08-24/08 2014
  • 11/08-17/08 2014
  • 04/08-10/08 2014
  • 28/07-03/08 2014
  • 21/07-27/07 2014
  • 14/07-20/07 2014
  • 07/07-13/07 2014
  • 30/06-06/07 2014
  • 23/06-29/06 2014
  • 16/06-22/06 2014
  • 09/06-15/06 2014
  • 02/06-08/06 2014
  • 26/05-01/06 2014
  • 19/05-25/05 2014
  • 05/05-11/05 2014
  • 28/04-04/05 2014
  • 21/04-27/04 2014
  • 14/04-20/04 2014
  • 07/04-13/04 2014
  • 31/03-06/04 2014
  • 24/03-30/03 2014
  • 17/03-23/03 2014
  • 10/03-16/03 2014
  • 03/03-09/03 2014
  • 24/02-02/03 2014
  • 27/01-02/02 2014
  • 16/12-22/12 2013
  • 09/12-15/12 2013
  • 28/10-03/11 2013
  • 09/09-15/09 2013
  • 02/09-08/09 2013
  • 12/08-18/08 2013
  • 05/08-11/08 2013
  • 29/07-04/08 2013
  • 15/07-21/07 2013
  • 08/07-14/07 2013
  • 24/06-30/06 2013
  • 17/06-23/06 2013
  • 10/06-16/06 2013
  • 03/06-09/06 2013
  • 27/05-02/06 2013
  • 20/05-26/05 2013
  • 13/05-19/05 2013
  • 06/05-12/05 2013
  • 22/04-28/04 2013
  • 15/04-21/04 2013
  • 08/04-14/04 2013
  • 01/04-07/04 2013
  • 25/03-31/03 2013
  • 18/03-24/03 2013
  • 11/03-17/03 2013
  • 04/03-10/03 2013
  • 25/02-03/03 2013
  • 18/02-24/02 2013
  • 11/02-17/02 2013
  • 29/10-04/11 2012
  • 22/10-28/10 2012
  • 15/10-21/10 2012
  • 01/10-07/10 2012
  • 24/09-30/09 2012
  • 20/08-26/08 2012
  • 13/08-19/08 2012
  • 06/08-12/08 2012
  • 30/07-05/08 2012
  • 23/07-29/07 2012
  • 16/07-22/07 2012
  • 09/07-15/07 2012
  • 02/07-08/07 2012
  • 11/06-17/06 2012
  • 04/06-10/06 2012
  • 21/05-27/05 2012
  • 14/05-20/05 2012
  • 07/05-13/05 2012
  • 30/04-06/05 2012
  • 23/04-29/04 2012
  • 16/04-22/04 2012
  • 09/04-15/04 2012
  • 02/04-08/04 2012
  • 26/03-01/04 2012
  • 19/03-25/03 2012
  • 12/03-18/03 2012
  • 05/03-11/03 2012
  • 27/02-04/03 2012
  • 20/02-26/02 2012
  • 13/02-19/02 2012
  • 06/02-12/02 2012
  • 30/01-05/02 2012
  • 23/01-29/01 2012
  • 16/01-22/01 2012
  • 09/01-15/01 2012
  • 02/01-08/01 2012
  • 24/12-30/12 2012
  • 19/12-25/12 2011
  • 12/12-18/12 2011
  • 05/12-11/12 2011
  • 21/11-27/11 2011
  • 14/11-20/11 2011
  • 31/10-06/11 2011
  • 03/10-09/10 2011
  • 26/09-02/10 2011
  • 05/09-11/09 2011
  • 15/08-21/08 2011
  • 01/08-07/08 2011
  • 25/07-31/07 2011
  • 18/07-24/07 2011
  • 11/07-17/07 2011
  • 04/07-10/07 2011
  • 20/06-26/06 2011
  • 06/06-12/06 2011
  • 30/05-05/06 2011
  • 16/05-22/05 2011
  • 09/05-15/05 2011
  • 02/05-08/05 2011
  • 25/04-01/05 2011
  • 18/04-24/04 2011
  • 11/04-17/04 2011
  • 14/03-20/03 2011
  • 07/03-13/03 2011
  • 28/02-06/03 2011
  • 21/02-27/02 2011
  • 07/02-13/02 2011
  • 31/01-06/02 2011
  • 24/01-30/01 2011
  • 17/01-23/01 2011
  • 10/01-16/01 2011
  • 03/01-09/01 2011
  • 27/12-02/01 2011
  • 13/12-19/12 2010
  • 06/12-12/12 2010
  • 29/11-05/12 2010
  • 22/11-28/11 2010
  • 15/11-21/11 2010
  • 08/11-14/11 2010
  • 01/11-07/11 2010
  • 25/10-31/10 2010
  • 18/10-24/10 2010
  • 11/10-17/10 2010
  • 27/09-03/10 2010
  • 13/09-19/09 2010
  • 06/09-12/09 2010
  • 30/08-05/09 2010
  • 23/08-29/08 2010
  • 16/08-22/08 2010
  • 09/08-15/08 2010
  • 02/08-08/08 2010
  • 26/07-01/08 2010
  • 19/07-25/07 2010
  • 12/07-18/07 2010
  • 28/06-04/07 2010
  • 21/06-27/06 2010
  • 24/05-30/05 2010
  • 17/05-23/05 2010
  • 10/05-16/05 2010
  • 03/05-09/05 2010
  • 26/04-02/05 2010
  • 19/04-25/04 2010
  • 12/04-18/04 2010
  • 05/04-11/04 2010
  • 29/03-04/04 2010
  • 22/03-28/03 2010
  • 15/03-21/03 2010
  • 08/03-14/03 2010
  • 01/03-07/03 2010
  • 22/02-28/02 2010
  • 15/02-21/02 2010
  • 08/02-14/02 2010
  • 01/02-07/02 2010
  • 25/01-31/01 2010
  • 18/01-24/01 2010
  • 11/01-17/01 2010
  • 04/01-10/01 2010
  • 28/12-03/01 2016
  • 21/12-27/12 2009
  • 14/12-20/12 2009
  • 07/12-13/12 2009
  • 30/11-06/12 2009
  • 23/11-29/11 2009
  • 16/11-22/11 2009
  • 09/11-15/11 2009
  • 02/11-08/11 2009
  • 26/10-01/11 2009
  • 19/10-25/10 2009
  • 12/10-18/10 2009
  • 05/10-11/10 2009
  • 28/09-04/10 2009
  • 21/09-27/09 2009
  • 14/09-20/09 2009
  • 07/09-13/09 2009
  • 31/08-06/09 2009
  • 24/08-30/08 2009
  • 17/08-23/08 2009
  • 10/08-16/08 2009
  • 20/07-26/07 2009
  • 13/07-19/07 2009
  • 06/07-12/07 2009
  • 29/06-05/07 2009
  • 22/06-28/06 2009
  • 15/06-21/06 2009
  • 01/06-07/06 2009
  • 25/05-31/05 2009
  • 18/05-24/05 2009
  • 11/05-17/05 2009
  • 04/05-10/05 2009
  • 27/04-03/05 2009
  • 20/04-26/04 2009
  • 13/04-19/04 2009
  • 06/04-12/04 2009
  • 30/03-05/04 2009
  • 23/03-29/03 2009
  • 16/03-22/03 2009
  • 09/03-15/03 2009
  • 02/03-08/03 2009
  • 23/02-01/03 2009
  • 16/02-22/02 2009
  • 09/02-15/02 2009
  • 02/02-08/02 2009
  • 26/01-01/02 2009
  • 19/01-25/01 2009
  • 12/01-18/01 2009
  • 05/01-11/01 2009
  • 29/12-04/01 2009
  • 22/12-28/12 2008
  • 15/12-21/12 2008
  • 08/12-14/12 2008
  • 01/12-07/12 2008
  • 24/11-30/11 2008
  • 17/11-23/11 2008
  • 10/11-16/11 2008
  • 03/11-09/11 2008
  • 27/10-02/11 2008
  • 20/10-26/10 2008
  • 13/10-19/10 2008
  • 06/10-12/10 2008
  • 29/09-05/10 2008
  • 22/09-28/09 2008
  • 15/09-21/09 2008
  • 08/09-14/09 2008
  • 01/09-07/09 2008
  • 18/08-24/08 2008
  • 11/08-17/08 2008
  • 04/08-10/08 2008
  • 28/07-03/08 2008
  • 21/07-27/07 2008
  • 14/07-20/07 2008
  • 07/07-13/07 2008
  • 30/06-06/07 2008
  • 23/06-29/06 2008
  • 16/06-22/06 2008
  • 09/06-15/06 2008
  • 02/06-08/06 2008
  • 19/05-25/05 2008
  • 12/05-18/05 2008
  • 05/05-11/05 2008
  • 28/04-04/05 2008
  • 21/04-27/04 2008
  • 14/04-20/04 2008
  • 07/04-13/04 2008
  • 24/03-30/03 2008
  • 17/03-23/03 2008
  • 10/03-16/03 2008
  • 03/03-09/03 2008
  • 25/02-02/03 2008
  • 18/02-24/02 2008
  • 11/02-17/02 2008
  • 04/02-10/02 2008
  • 28/01-03/02 2008
  • 21/01-27/01 2008
  • 14/01-20/01 2008
  • 07/01-13/01 2008
  • 31/12-06/01 2008
  • 17/12-23/12 2007
  • 03/12-09/12 2007
  • 26/11-02/12 2007
  • 29/10-04/11 2007
  • 01/10-07/10 2007
  • 17/09-23/09 2007
  • 10/09-16/09 2007
  • 03/09-09/09 2007
  • 27/08-02/09 2007
  • 13/08-19/08 2007
  • 06/08-12/08 2007
  • 30/07-05/08 2007
  • 23/07-29/07 2007
  • 16/07-22/07 2007
  • 09/07-15/07 2007
  • 02/07-08/07 2007
  • 18/06-24/06 2007
  • 11/06-17/06 2007
  • 28/05-03/06 2007
  • 28/11-04/12 -0001

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !

    Archief
  • Alle berichten


    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!