FERNANDO ALONSO - ASTON MARTIN - KAAPT FP2 WEG IN ZONDVLOED IN MELBOURNE
In een waar hondenweer, met misdadig krachtige rukwinden, is de Spanjaard Fernando Alonso met Aston Martin de snelste gebleken. "Olie drijft altijd boven...", zeker in de regen die de FP2 teisterde als tweede vrije training om de GP van Australië F1. Tegenover de "nestor" van het veld leken de andere negentie "cracks", wereldkampioen of niet, slechts leerjongens. Maar eerlijkheidshalve moet erbij worden verteld dat de tweevoudige wereldkampioen (2005 en 2006 met Renault) zijn snelste tijd van 1'18"886 neerzette nog net voor de hemelsluizen iedereen begonnen te geselen. (wr)
VERSTAPPEN - RED BULL - SNELSTE IN FP1 IN MELBOURNE, HAMILTON TWEEDE
Twee gele en twee rode vlaggen ontsierden de eerste vrije oefeningen voor de GP van Australië in Melbourne. Max Verstappen reed met 1'18"790 al snel de beste tijd, na wat wijzerspelletjes met ploegmaat Sergio Pérez die genoegen moest nemen met de derde chrono. Zevenvoudig wereldkampioen Lewis Hamilton wist zich in zijn ongemakkelijke Mercedes W14 tweede te plaatsen op 0"433 achter Max Verstappen ! Fernando Alonso blijft de Aston Martin in de spits handhaven en de eerste Ferrari was die van Charles Leclerc. De eerste rode vlag had als oorzaak dat de GPS van het circuit niet meer functioneerde en de tweede rode was omdat de Williams van Sargeant drie minuten voor het einde op de baan stilviel. De koersdirectie liet de sessie niet hernemen. (wr)
MET HET OOG OP DE GP VAN AUSTRALIË IN MELBOURNE...
Dit is een poging om uit de roddelpraat in en rond de Formule 1 een concrete stand van zaken te schetsen. Daarna kunnen we weer lekker elkaar bekladden.
De stand in het WK na twee races is voor de Piloten als volgt:
1. Max Verstappen (Red Bull) 44 punten
2. Sergio Pérez (Red Bull) 43
3. Fernando Alonso (Aston Martin) 30
4. Carlos Sainz (Ferrari) 20
5. Lewis Hamilton (Mercedes) 20
Bij de Constructeurs, WK ingesteld in 1958, ziet het er zo uit:
1. Red Bull 87 punten
2. Aston Martin 38
3. Mercedes 38
4. Ferrari 26
5. Alpine 8
Met deze concrete gegevens gaan we naar de derde GP van het seizoen. Nu kunnen we verder roddelen en vertellen dat de "schoonvader" van Max Verstappen, de Braziliaan Nelson Piquet, drievoudig wereldkampioen F1, een fikse boet heeft moeten betalen omdat hij racistische en lasterlijke taal publiekelijk heeft geuit aan het adres van zevenvoudig wereldkampioen Lewis Hamilton. Deze Brit, een complete self-made-man, zag in 2021 in Abu Dhabi zijn achtste wereldtitel gestolen door een verkeerde beslissing van koersdirecteur Michaël Masi. Dat die is gestolen, werd vorige week nog eens bevestigd door Mercedes-teambaas Toto Wolff en Bernie Ecclestone ging zelfs zover te zeggen dat men (lees: de FIA) die titel van Verstappen moet afnemen...!
Er komt nog meer, cultuurbotsingen, de geest van de overleden Sergio Marchionne big-boss van het Fiat-Chrysler-concenrn (nu Stellantis), die volgens sommigen nog rondwaart in de Scuderia en de politiek daarbinnen nog steeds als erfgoed heeft gelaten... het gaat nog voort. In realiteit is Red Bull de beste auto van het hele veld. Op aerodynamisch vlak zeker, en dit komt omdat luchtstroom-tovenaar Adrian Newey de aggregaten als versnellingsbak "small inboard"heeft geplaatst. Bij Aston Martin daarentegen is de hele achterpartij (ophanging en versnellingsbak) van Mercedes overgenomen, is breder en er is meer downforce op de achtervleugel waardoor de topsnelheid van de Aston Martin AMR23 niet de cijfers van Red Bull haalt. En Mercedes ook niet kan, wat Hamilton doet zeggen "we kunnen nooit die seconde goedmaken op Red Bull..."
Principieel zou de Spanjaard Fernando Alonso dit jaar zijn derde wereldtitel kunnen pakken. "Maar...", zegt hij zelf, "dan moeten enige technische problemen bij Red Bull in mijn voordeel spelen..." Nu is jhet uist datgene wat zich niet aandient. Red Bull kon nog gewicht van zijn remmen afpitsen, een betere warmte-afvoor vinden ook die remmen in zijn geheel zijn...aerodynamischer maken tegenover de concurrentie. Het enige wat meer in de kaart van Alonso kan spelen is het spanningsveld dat is ontstaan tussen Sergio Pérez en Max Verstappen.
Dat zou wel eens kunnen leiden tot ongelukkige situaties dewelke teambaas Christian Horner veel vroeger al heeft gezien tussen Sebastien Vettel en Mark Webber. M.a.w. een ferme fysieke botsing op de piste die de twee auto's uitschakelt. Het disrespect dat Verstappen tegenover Pérez en per definitie door een familietrek naar zogoed als iedereen uitdraagt, kan in het voordeel spelen van Fernando Alonso die in 2005 en 2006 wereldkampioen werd met Renault. Hamilton tracht het te verdoezelen, maar hij is gekrenkt door wat eind 2021 is gebeurd. Die gestolen titel mag als een eindpunt van de na-oorlogse F1 worden gezien. Door puristen wordt het zo ook aangevoeld. Alles wat vanaf toen is opgevoerd is Amerikaanse show, versiert met een buitenissige Arabische interesse. Dit weekend zullen die aspecten nog duidelijker worden. (Walter Rombauts)
AUTOVERKOOP IN FEBRUARI + 11,5 %, BEV'S HEBBEN 12,1% MARKTAANDEEL
De moeilijke toeleveringen van halfgeleiders lijkt stilaan opgelost te raken, waardoor de autoverkoop in Europa opflakkert. In februari werden er 802.763 eenheden verkocht, hetzij een groei tot 11,5 %. Spanje en Italië nemen daarin het voortouw met respectievelijk + 19,2 en 17,4 % stijging t.a.v. het jaar 2022. De "Battery Electric Vehicles" (BEV) gaan er lichtjes op vooruit maar moeten het met 12,1 % toch afleggen tegenover de Hybride-auto's die 25,5 % marktaandeel veroveren in de eerste twee maanden van dit nieuwe jaar.
De verbrandingsmotoren nemen nog steeds het leeuwenaandeel van de markt in en zowel de Duitse- als de Italiaanse auto-industrie maakt er geen geheim van synthetische brandstof te verwelkomen om alle motoren met interne verbranding, Otto- en Dieselmotoren, gewoon verder te kunnen laten gebruiken en niet afgeschaft zien door Europa in 2035.
Mazda heeft recent een nog verleidelijker knipoog gegeven door een sportwagen uit te brengen met een rotary-engine (waarmee ze in 1991 de 24 Uren van Le Mans wonnen) die op waterstof rijdt, 450 pk levert en 300 km/h kan rijden. Als groene waterstof de markt mocht kunnen veroveren dan is de puur elektrische auto een maat voor niets geweest. De "EV" zal in de geschiedenisboeken verschijnen als vrucht van niet-technische maar politieke experten. (wr)
FERNANDO ALONSO KREEG DERDE PLAATS TERUG EN DAT VERANDERT WAT
Fernando Alonso plaatste zijn Aston Martin minder correct op de startgrid. Hij vertrok aan de leiding door polesitter Sergio Pérez (Red Bull) te verschalken. De stewards die de Aston Martin een tikkeltje "onvolmaakt" tussen de gridlijnen hadden zien staan, hadden 35 ronden nodig om de Spanjaard te bedenken met een straf van 5". Na de aankomst maakte dat tijdverschil dat Alonso's podiumplaats werd geannuleerd ten voordele van George Russell (Mercedes). Niet lang daarna zorgde een geanimeerde discussie tussen de stewards en Aston Mertin-team ervoor dat Fernando zijn derde plaats terugkreeg. Dat veranderde cijfers in de WK-stand voor piloten en constructeurs. Zo zien die standen er nu zo uit:
SERGIO PEREZ NU WINNAAR VAN TWEEDE DUBBELSLAG VAN RED BULL IN SAOEDI-ARABIË
Bij de start was Fernando Alonso in de Aston Martin als eerste weg. Blijkbaar niet volgens het boekje want nog voor Sergio Pérez in zijn Red Bull hem van de leiding haalde kreeg de Spanjaard al 5" straftijd. Zogenaamd omdat hij niet juist in zijn startrechthoekje stond... Max Verstappen, gestart van de vijftiende plaats, finishte tweede, maar zette uit pure nijd nog de snelste ronde in 1'31"906 wat hem 1 WK-punt extra oplevert. Een verrassende Alonso beklom voor de tweede keer dit seizoen het podium, maar speelde die kwijt door de tijdstraf van 5" aan George Russell. Deze en Hamilton in de Mercedes finishten daardoor drie en vijf, mede dankzij het technisch uitvallen van Lance Stroll, achttiende ronde, (Aston Martin). Alle overige teams hebben nog veel werk als ze nog enige vinger in de pap willen hebben voor het WK 2023.(wr)
De uitslag:
1. Sergio Pérez (Red Bull) 308,5 km in 1 uur 21'14"894 (gemiddeld 227,82 km/h)
MAX VERSTAPPEN SUPERIEUR, PEREZ TWEEDE EN ALONSO DERDE IN FP3
Russel (Mercedes), Perez (Red Bull) en Max Verstappen (Red Bull) waren de drie die met de snelste wijzerstand hebben geflirt in de derde vrije oefeningen voor de GP van Saoedi-Arabië. De laatstgenoemde had na driekwart van het voorziene uur in FP3 genoeg van het welles-nietes-spelletje tussen hem en zijn Mexicaanse ploegmaat en zette de wijzers op 1'28"485 ! Dat is ruim 6/10de van een seconde sneller ! Maar wie geduldig de beide "stieren" voor hem gadesloeg was "matador" Fernando Alonso in de Aston Martin. Hij scherpte zijn degen tot 1'29"483 ! Nog op enige afstand dus van de Red Bulls, maar geconcentreerd naar het moment kijkend, naar een foutje misschien, waarop hij één van beiden kan neersteken. Red Bull, Mc Laren en Ferrari hebben al onderdelen moeten vervangen. Sergio Perez gisteren een versnellingsbak, vandaag Max ook een nieuwe transmissie. Bij Alpha Tauri was het nog erger. Nick De Vries kon wegens motorperikelen, vooral elektronische niet eens in actie komen.
Alle tijden werden gereden op "softs", hoewel Max Verstappen een snelste tijd reed op "hard", en ik breng in herinnering dat Pirelli de bandenwarmers heeft zien afschaffen en tevreden is over de manier waarop hun rubbers op temperatuur komen. De Ferrari's konden niet mee en verdwenen uit de eerste tien. In race-configuratie draaiden ze rondjes van 1'34.0 en 1'34"8, zonder zelfs hun DRS te openen. Naar het einde toe raakte teamdirecteur Fréderic Vasseur ongetwijfeld wat in paniek en joeg Carlos Sainz en Charles Leclerc op softs de baan op, net voor de zwartwit-geblokte vlag viel.
Hun poging resulteerde in een zesde plaats voor Leclerc en een tiende voor Carlos Sainz. Ook bij Alpine, aanvankelijk sterk vooraan, redde Pierre Gasly andermaal de eer door net als gisteren de achtste tijd te rijden. Straks om 18 uur, onze tijd, wordt er gereden voor de pole en op het eerste gezicht zal dat gaan tussen Red Bull en...Aston Martin, want ook Lance Stroll liet zich niet onbetuigd met een vierde plaats. Zevenvoudig wereldkampioen Lewis Hamilton, herhaaldelijk door concurrenten gehinderd in deze FP3, bezet de vijfde plaats. "Wij kunnen met deze auto nooit een seconde goedmaken op Red Bull...". Daarmee schetst de Brit duidelijk hoe de kaarten voor de kwalificaties liggen. (Walter Rombauts/Foto: Alpine)
SERGIO PEREZ - RED BULL - IN POLE NA TECHNISCHE PECH VERSTAPPEN IN Q3
Even zag het ernaar uit dat Fernando Alonso met 1'28"925 de pole zou halen voor de GP van Saoedi-Arabië. Dat zou dan de eerste zijn geweest sinds 2012... Maar de Mexicaan Sergio Pérez stak daar een stokje voor door 1'28"265 neer te zetten. Daar moest zelfs een in paniek rakende Charles Leclerc met zijn Ferrari voor passen. Hij werd tweede maar door de tien plaatsen achteruit als gridstraf start hij op de twaalfde plaats. Toen er in de Q2 nog 8'34" moest worden geracet, begaf de aandrijfas het van de Red Bull en moest de regerende wereldkampioen ontstemd uitstappen. Als men bij de vijftiende plek ook tien plaatsen gridstraf krijgt moet Max wellicht gans achteraan starten. Maar die gridstraf blijft mogelijk uit en dan nog zal Max vanaf de 15de startplaats voor spektakel zorgen. Met zijn derde plaats staat Fernando Alonso dan met de Aston Martin en zijn 41 lentes jong op de figuurlijke eerste lijn.
De auto's staan immers nooit meer echt naast elkaar, een groot contrast met de tijd waar ze met drie écht naast elkaar op een smalle baan startten... Max wacht dus een inhaalrace. Peréz zucht naar een zege en Alonso ziet zich wellicht voor de grootste uitdaging van heel zijn loopbaan: winnen in Saoedi-Arabië. Met Aston Martin, eigendom van Lawrence Stroll en financieel gered door de Arabische, Chinese (Geely) en Duitse (Toto Wolff/Daimler) inbreng. Morgen wordt het spannend in de leeuwenkooi (zo komt het Jeddah Corniche Circuit optisch over), waar paarden (Ferrari) en stieren (Red Bull) samen die sakkerse Spaanse matador, nestor van het veld, Fernando Alonso van een zege willen houden. (Walter Rombauts/Foto: Alpine)
MAX VERSTAPPEN - RED BULL - SUPERIEUR IN FP1 IN SAUDI-ARABIË
De eerste vrije trainingen voor de GP van Saudi-Arabië zijn een duel geworden tussen Red Bull en...Aston Martin. Fernando Alonso reed een poos de snelste tijd, maar moest naar het einde toe toch genoegen nemen met de derde chrono. Lewis Hamilton tipte in het begin ook even de top aan, maar viel terug. George Russell redde de meubelen voor Mercedes met een vijfde tijd. Alle snelle tijden werden op Pirelli-softs gereden.
De twee Red Bulls staan bovenaan met de regerende wereldkampioen Max Verstappen op de eerste plaats met 1'29"617. Ferrari kwam er wezenlijk niet aan te pas. Bizar, want in de "12 Uren van Sebring", openingsmanche van het WEC pakten ze de pole. De twee disciplines hebben uiteraard niets met elkaar gemeen. Straks om 18 uur worden de tweede vrije trainingen gereden. (wr)
STRAKS BEGINT GP VAN SAOEDIE-ARABIË IN SPORTIEF EN POLITIEK GELADEN SFEER
Straks om 14.30 uur, onze tijd dus, beginnen de eerste vrije trainingen voor de GP van Saoedi-Arabië. Het gaat om een snel stratencircuit van 6,174 km lang waarop de gevaarlijkste blinde bochten zijn aangepast. Max Verstappen was ziek gisteren op de mediadag, maar vandaag zal hij wel in de Red Bull RB19 zitten. De F1 heeft een onheilspellende brief gekregen van een zekere AL-Khayyat wiens broer precies één jaar geleden één van de 81 geëxecuteerde mensen was in de nabijheid van het Jeddah-circuit.
Hij beschuldigd in die brief de F1 (Liberty Media in dit geval) mee te werken aan het schenden van de mensenrechten door Saoedi-Arabië te laten uitpakken met zo'n wereldevenement. Stefano Domenicali heeft al gereageerd en dat is het voorlopig. Maar tastbaar is dat de Formule 1 wordt geconfronteerd met politieke randjes die nu duidelijk niet meer lokaal maar wereldomvattend zijn. Laat ons hopen dat de tweede race om het WK 2023 niet wordt ontsierd door nevenaspecten die met de essentie van de autosport niets hebben te maken. (wr)
VERSTAPPEN - RED BULL - OOK IN FP2 SNELST, MAAR ALONSO TWEEDE MET ASTON MARTIN
Max Verstappen heeft ook in de tweede vrije training met 1'29"603 de snelste chrono op de tabellen gezet. Maar "matador" Fernando Alonso in de Aston Martin volgt hem op een zucht. De Ferrari's bengelen in het middenveld en Leclerc kijkt nu al tegen een gridstraf van tien plaatsen aan. Na 40' begon iedereen in "racetrim" te bollen en weer bleken de Red Bull's dan de snelste te zijn. Perez, op mediums, draaide zelfs tegen 1'34"7. Morgen zijn er de derde vrije oefeningen en wordt er daarna gereden voor de pole. Tot nu toe komt Hamilton in het stuk nauwelijks voor en er is een verbetering van de Alpine's met Gasly en Ocon vast te stellen. (wr/foto: Alpine)
VOLGENS MAX HEEFT PIRELLI STEVIGER VOOR- EN SLAPPERE ACHTERBANDEN GEMAAKT
Max Verstappen heeft nooit onder stoelen of banken gestoken dat hij "onderstuur" haat als de pest. Dat is het verschijnsel dat zo wordt genoemd wanneer de voorbanden de laterale druk van de rubbersamenstelling (compound) niet meer aankan en de neus van de auto naar de buitenkant van de bocht wordt "geduwd". Naar eigen zeggen volgens Max Verstappen, heeft Pirelli nu een compound voor de voorbanden die dat effect drastisch heeft verminderd. terwijl de achterbanden wat "sponsachtiger" zouden aanvoelen. Naar het resultaat te zien, Red Bull 1 en 2 in de openings-GP van Bahrein, bevalt die combinatie de tweevoudige wereldkampioen.
De Red Bull RB19 zou zich flexibeler door de bochtenkrommingen laten sturen. Als Max dat zegt, moeten we dat sinds een hele poos al, ernstig nemen. Hij is op weg om zich bij de beste autocoureurs van de wereld te voegen. Dan meen ik de "groten", Senna's, Schumacher's, Hamilton's, Clark's en Fangio's om daarin ook Alain Prost niet te vergeten en onze eigenste Jacky Ickx. De GP van Saoedi Arabië op 19 maart a.s. op het Jeddah-circuit van 6,174 km dat 50 keer moet worden afgedraaid om 308,45 km GP te hebben, naar die tweede race van het seizoen, wordt reikhalzend uitgekeken.(Walter Rombauts)
MAX VERSTAPPEN - RED BULL - WINT SOUVEREIN IN BAHREIN, ALONSO ZET ASTON MARTIN OP PODIUM
De dubbelzege van Red Bull in Bahrein met 1. Max Verstappen en 2. Sergio Pérez kunnen we als een klassieke dominantie samenvatten. Maar de derde man op het podium was Fernando Alonso die daarmee zichzelf maar ook Aston Martin onder de spots van de hele wereld zette. Er was één triest punt in ronde 41 voor Ferrari toen Charles Leclerc de SF-23 aan de kant parkeerde met panne van het elektrische gedeelte van de techniek. De snelste ronde werd door Guanyu Zhou (Alfa Romeo) gereden in 1'33"996. Geen enkele rookie finishte in de punten. In zijn 164ste GP behaalde Max Verstappen nu zijn 36ste overwinning. Hij legde vandaag de basis voor zijn derde wereldtitel zoals die in de geschiedenisboeken zal verschijnen. De volgende GP is die van Saoedi-Arabië op 19 maart. (Walter Rombauts/Foto: Alpine)
De uitslag:
1. Max Verstappen (Red Bull) 308,238 km in 1 uur 33'56"736 (196,848 km/h gemiddeld)
MAX VERSTAPPEN - RED BULL - START IN POLE IN DE GP VAN BAHREÏN
De kwalificaties hebben Max Verstappen, drager van één terechte wereldtitel en belast met een dubieuze tweede van 2021, aangeduid als pole-sitter. Natuurlijk kan de Hasselnaar, moeder Sofie Kumpen en vader Jos Verstappen, geen verwijt worden gemaakt. Hij reed zijn 21ste pole tezamen... Hij was de snelste zodat Charles Leclerc er het nut niet meer van inzag verder te vechten met de Ferrari SF-23. Fernando Alonso prikte de Aston Martin op de vijfde tijd. In vroegere tijden, toen "woke" nog niet bestond maakte men daarvoor een diepe buiging. Ook voor Nico Hülkenberg, even groot coureur als mens, die de Haas-Ferrari in de Q3 bracht. Morgen is het koers. Nog dichter tegen het waarachtige. De geldschieters van Aston Martin, de Chinese autobouwer Geely (eigenaar van Volvo), de Arabische- en Duitse inbreng, zullen wellicht dankbaar zijn aan die koppige, méér dan eigenzinnige maar ooh zo'n grote autocoureur als Fernando Alonso. (wr)
ALONSO - ASTON MARTIN - OOK SNELSTE IN FP3 IN BAHREIN
De tweevoudige wereldkampioen (2005-2006) Fernando Alonso heeft in de derde vrije oefeningen voor de GP van Bahreïn weerom de snelste tijd: 1'32"340. Daarmee kondigt de 41-jarige Spanjaard zich aan als ernstig te nemen kandidaat om vanuit "pole" te starten. Ofwel verstopt Red Bull zich bewust, ofwel houdt de matador uit Oviedo in Spanje aan zijn - soms - grote woord.(wr)
FERNANDO ALONSO ZET ASTON MARTIN BOVENAAN DE TABELLEN IN FP2 IN BAHREIN
Stroll, Ocon, Leclerc, Hülkenberg en Pérez hebben allen héél even de snelste chrono in handen gehad tijdens de tweede vrije trainingen. Tot na precies een half uur de Spanjaard Fernando Alonso met 1'30"907 een kanontijd neerzette die door niemand meer werd verbeterd. Zijn ploegmaat Lance Stroll, gekweld door pijn in de rechterpols, pakte weer de zesde stek. Pierre Gasly wist dan weer Alpine uit de schaduw te halen en zevenvoudig wereldkampioen Lewis Hamilton haalde de 8ste tijd.
Tijdens de race- en kwalificatie-simulaties bleek ook hierin Alonso de snelste van de drie die ervoor vochten. Max Verstappen zette 1'37"1 neer en de oudste coureur in het veld ging eronder met 1'36"7 ! In de pits was er een misverstand tussen rookie Nyck De Vries en Lando Norris, maar het geharrewar werd door de stewards na de tweede vrije training onderzocht. Morgen zijn er de derde vrije trainingen, gevolgd door de immer spannende kwalificaties voor de "pole". (Walter Rombauts/Foto: Alpine)
HAMILTON EN VERSTAPPEN MOETEN - EERLIJKHEIDSHALVE - EEN TITEL INLEVEREN
De manier waarop in 2021 Hamilton's achtste wereldtitel is gestolen, maakt dat die titel van Max Verstappen zou moeten geannuleerd worden. De FIA heeft daar niet het morele gezag voor. Maar als we het seizoen 2008 analyseren, zou ook de eerste wereldtitel van Lewis Hamilton moeten worden ingeleverd. In Singapore lokte Flavio Briatore een "crashgate" uit waar Nelson Piquet jr in opdracht tegen 160 km/h tegen een puur crashte waardoor de Safety Car buitenkwam en Fernando Alonso - achter SC - winnaar werd.
Maar het seizoen 2008 eindigde dramatisch tussen Hamilton en Felipe Massa (Ferrari). Felipe Massa reed als wereldkampioen over de meet in Interlagos, wereldkampioen, voor enkele seconden. Want in het ondoorzichtige regengordijn kon in de laatste bocht niemand zien dat Lewis Hamilton over de bezwijkende Timo Glöck ging en daardoor dat ene punt oogstte dat niet Massa maar Hamilton zijn eerste wereldtitel won in 2008. Of er vanuit Mercedes - telefonisch - druk uitgeoefend is, zal Timo Glöck NOOIT vertellen.
De twee anekdotes samen genomen kunnen concluderen dat wat Max Verstappen in 2021 Hamilton heeft aangedaan, niet correct was. Dus heeft Max Verstappen maar 1 wereldtitel. Als de FIA de morele kracht zou hebben, zouden ze ook de eerste wereldtitel van Lewis Hamilton in 2008 kunnen annuleren. Ze gaan dat niet doen. Maar als "recht" volgens de toenmalige Bernie Ecclestone zou zijn geschied was Hamilton zes wereldtitels waard in plaats van zeven. En Max Verstappen één, gezien de vergelijkbare oneerlijke situatie eind 2021.. In tegenstelling dat de FIA eens de puntjes op de beroemde "i" zouden zetten, hebben zij daarvoor de ruggengraat niet. (Walter Rombauts)
SERGIO PEREZ - RED BULL - SNELSTE IN FP1 IN BAHREIN, ALONSO TWEEDE
Lance Stroll zat wel degelijk in de auto en klokte zesde tijd. Lewis Hamilton werd tiende en Carlos Sainz na héél wat spins eindigde deze eerste vrije sessie als laatste. Ook Ocon en Gasly bleven met hun Alpine onder de verwachtingen. Alonso, Verstappen en Perez waren de drie die afwisselend de snelste chrono in handen hadden. (wr)