Inhoud blog
  • BLOG WALTER'S AUTO CAHIERS STOPT VANDAAG.
  • OLIGARCH, NIET NOODZAKELIJK NEGATIEF, EERDER SLACHTOFFER VAN JAOERSHEID ?
  • EVERFUEL SLUIT WATERSTOF TANKSTATIONS IN SKANDINAVIË
  • TRANSPORAMA WINT NOG ABONNEES DANKZIJ GEDEGEN TESTVERSLAGEN
  • GP VAN JAPAN ZONDAG ZAL NIEUWE VRAGEN BEANTWOORDEN
    Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    Walter's Auto Cahiers

    08-06-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.WEBBER SNELST IN FP3 VOOR HET STRAKS MENENS IS
    Door herstellingen aan de vangrails na een "Ferrari Challenge-race" als opvulsel, is de derde vrije training met dertig minuten ingekort. Mark Webber maakte zich de eer eigen om in deze sessie te schitteren met 1'17"895. Tweede werd Adrian Sutil met de Force India-Mercedes. Derde werd Lewis Hamilton in zijn "echte" Mercedes. Daarmee is het voorspel van de GP van Canada F1 afgerond en begint binnen twee uur het secure werk om morgen vanuit "pole" weg te flitsen. Net als in alle GP's is dat belangrijk, want ook in Canada is de eerste links-rechtse een flinke kluif als iedereen er eerst wil door zijn.(wr)

    08-06-2013 om 18:09 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.VANDAAG EN MORGEN ZONDAG OP DE TESTDAG IN LE MANS
    Vandaag hebben alle 55 deelnemers aan de komende "24 Uren van Le Mans" op 22 en 23 juni a.s. de technische controle ondergaan en doorstaan. Ook de twee nieuwe Renaults Alpine's A450 waarvan de Franse constructeur liever heeft dat je ze kortweg Alpine's noemt. Oudere rakkers herinneren zich de legendarische A110 waarmee in het begin van de zeventiger jaren mannen als Bernard Darniche, Jean Ragnotti's en Jean-Pierre Nicolas' de rallybezoekers kippenvel bezorgden. Vandaag staat Alpine met een nummer 36 en 37 in de pits in Le Mans. Mogelijk worden ze een onverwachte scheidsrechter voor de Audi's en de Toyota's die morgen zondag 9 juni 2013 om 9 uur 's morgens, als de mogelijke zon de piste nog doet dampen, weer hun duel van vorig jaar overdoen. Met praktisch technisch dezelfde inslag alsmede ze voor jaar tegenover elkaar stonden. Dat het er zal spannen, beaamden zaterdagavond hevige bliksems en donderslagen. In Le Mans is de weerman altijd "a part of the game"...

    Wat de rol als scheidsrechter betreft is dat wat overdreven. Ze rijden in LMP2 en als nieuweling scheer je zelden hoge toppen in Le Mans. Of je draagt als naam Porsche: tien keer gewonnen in La Sarthe. Zes keer met Jacky Ickx. Als je Audi heet is dat elf keer gewonnen, waarvan acht keer met de Deen Tom Kristensen die er natuurlijk ook weer van de partij is. Voor de rest is het afwachten wat morgen ten tonele wordt gevoerd. Nissan is weer massaal motorleverancier in de LMP2, de privaatklasse als je wil. Toyota en Audi's zijn LMP1's. Daar verschuilt een autoconstructeur zich niet achter. Hij komt er openlijk voor uit. Maar de slogan "winnen op zondag is verkopen op maandag" is beslist achterhaald. Maar het poetst imago op, brengt zon op de namen. In de hoop dat de wereldwijde crisis, beslist veroorzaakt door een nooit eerder vertoond wantrouwen van de consument, dat die kwelling voor de burger wereldwijd mag worden opgelost. Dat bommen en granaten niet meer rondslingeren op een planeet met meer dan zeven miljard burgers.

    In de jaarlijkse bedevaart naar Le Mans, de heilige plaats La Sarthe, zonder enige religie te raken doet bijna de grond kussen. Maar je poep omhoog steken hoeft niet. Le Mans doet je alleen leuke meiden kussen. En je slaapt er op het oorkussen van de duivel, midden een Normandië van kruisen. Met en zonder lijdende figuren erop. Maar voor de betekenis daarvan moet je terug in de tijd naar de Tempeliers. In de technische matras van Le Mans zijn die d'r niet. Je ziet er alleen puristen. Zo liepen Nico Verdonck en ikzelf elkaar nog eens tegen het lijf. Hij botste op mijn  buikje en zei dat het aanvoelde als een airbag die afging.

    De man die ooit op 18-jarige leeftijd F3000 reed, waaronder ook de GP van Monaco, is klaar in Le Mans om ergens in te springen. Nico Verdonck's toekomst ligt in Le Mans. Hij won er de Formula Le Mans - onklopbaar - en gaf recent nog een regendemonstratie weg in de Blancpain-series waaraan alleen de grootste namen als Senna en anders Stuck's kunnen worden getoetst. Waarom een Rubens Barrichello niet in Le Mans is te zien, kan geen mens snappen. Le Mans is de plaatst waar jong talent en ervaring elkaar vinden. Je zal op 23 juni 's avonds zien dat het geen puber is die daar op het hoogste schavotje staat. Maar wel een mengeling van jong vuur en wijze rijkunst. Dat geeft Le Mans bovenop de grootste industriële confrontatie van het jaar.(Tekst en foto's:Walter Rombauts)




    Bijlagen:
    Nico Verdonck is paraat in Le Mans voor een zitje. i8613.JPG (1.2 MB)   
    Zaterdag aan de technische controle...altijd hetzelfde beeld i8613.JPG (3.8 MB)   

    08-06-2013 om 00:00 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    07-06-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ALONSO HAALT VOORLOPIGE POLE BINNEN IN CANADA
    Het is een spelletje met die Pirelli-banden. Na de illegale FIA-test van Mercedes terzake kan blijkbaar iedereen over de "Prototype's" beschikken. Na gretig gebruik daarvan zakten de ronde-tijden - op droog - circuit maar bewolkt en vochtig tot spectaculaire waarden. Er is dus blijkbaar een compromis onder rijke vrienden bedongen om iedereen van Pirelli's nieuwste bevindingen te profiteren. Er is verder weinig over te vertellen.. Morgenochtend weten we meer. En ha, ja, Romain Grosjaen staat voor zijn kopman Kimi Räikkönen. Nog wel de derde plaats achter Alonso en Hamilton.Maar dat is allemaal zeer voorbarig. Pas morgen in de late namiddag gaan we weten wie wat het meest heeft gebruikt. Zeker is dat er een omwenteling in de bandentechnologie aan de orde van de dag is. Weliswaar een compromis om de zaak "Mercedes test illegaal" gewoon weer naar de sterren te schrijven. Sterren laat zich niet "zomaar" afschrijven.(wr)

    07-06-2013 om 00:00 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.PAUL DI RESTA SNELST IN FP1 IN CANADA
    Drievoudig wereldkampioen Sebastian Vettel (Red Bull RB9-Renault) schoot chaotisch op regenbanden het 4,361 km lange circuit Gilles Villeneuve in Montreal op, maar deemsterde weg onder een glittershow van eerst Nico Rosberg en dan ook wat spiegelwerk van Lewis Hamilton (beiden Mercedes). Rond Mercedes zijn de gemoederen wat gaan verhitten omdat ze na de GP van Spanje ter plaatse bleven en met Pirelli bandentesten uitvoerden. Mocht het met een oud model zijn geweest, was er niet zoveel aan de hand. Maar het gebeurde met de versie 2013. 't Is allemaal wat mistig rond ie testen, maar in essentie waren het proeven waarbij de - klassieke - stalen koorden vervangen werden door Kevlar-koorden. De FIA hoort Mercedes één van de volgende dagen (20 juni a.s.) in Parijs ten gronde over de ware toedracht. In ieder geval is het reglement duidelijk: dit is verboden.

    De eerste vrije oefeningen voor de GP van Canada F1 die zondag op het eiland St.Helène wordt gereden waren over heel de lijn boeiend. In het oog springend was het dat Kimi Räikkönen met zijn Lotus Renault gefrustreerd door wat in Monaco is gebeurd, trachtte de gasplank door de autobodem te duwen. In een spectaculaire stijl die - Gilles Villeneuve - in gedachten plaatste hij zich...vijfde  achter Paul Di Resta in de Force India, en...Fernando Alonso. Button in de Mc Laren, ,...Grosjean in de Lotus-Renault. En ware er die ene laatste minuut geen gele vlag gekomen doordat Pastor Maldonado de Williams in de vernieling reed, Kimi zou wellicht op de snelste tijd hebben gestaan. Nu was de sessie afgesneden door dit incident. En de chrono's werden zo doreen geschud dat hij pas de vijfde tijd heeft achter zijn "leerling-met-domme-streken": Romain Grosjean. 

    Straks echter kan de Fin zijn nijd tegenover vooral Ricciardo verder botvieren in de tweede vrije trainingen met het oog op één van de mooiste GP's van het jaar waarin nog-niet-kampioen Romain Grosjean vorig jaar tweede werd na Hamilton. De beloftevolle Fransman start echter in ieder geval op zijn best vanop de elfde plaats. Het incident van Monaco leverde hem een straf van tien plaatsen achterwaarts. In ieder geval worden de vijf wereldkampioenen hier in Montreal al meermaals stokken in de wielen gestoken door jongens die we gemakkelijk als "rookies" bestempelen. Er is een generatiewissel uitgebroken in de F1. Behalve voor Vettel. Die zit al als koning in de nieuwe orde.(wr)




    07-06-2013 om 00:00 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    06-06-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.RENAULT NA 35 JAAR TERUG IN LE MANS MET ALPINE
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Honfleur - Op de jaarlijkse bedevaart naar Le Mans, om alle aflaten van alle zonden tegen FIA- en nationale reglementen voor "onze jongens-en-meiskens" af te smeken, merkte ik het volgende op. Precies op 8 maart 2013 maakte Carlos Taveres, gedelegeerd Directeur-Generaal van de Renault-activiteiten, aan de President Pierre Fillon van de "l'Automobile de l'Ouest", bekend dat Renault 35 jaar na de historische overwinning in 1978, terugkeert naar Le Mans. Aanstaande zondag 9 juni zullen twee Renault's Alpine's deelnemen aan de testdag. Ze zijn herkenbaar aan de nummers 36 en 37, hun historische blauwe kleur, en hebben net als de Audi's een haaienvin-rug.  In het gezegende jaar 1978 wonnen Jean-Pierre Jaussaud en Didier Pironi in een Renault Alpine A442 - toen geel-zwart gekleurd - de mythische race. De nieuwe prototypes A450 worden gereden door Tristan Gommendy, Nelson Pantiacini en Pierre Ragues. Vrij onbekend klinkende namen. Nochtans hebben deze heren in de zes wedstrijden van de "European Le Mans Series" al een podiumplaats veroverd in het Italiaanse Imola. De "A450" zoals de Alpine's werden gecodeerd. worden door Signatech-Alpine in lijn gebracht. Morgen gaat Signatech bij Renault in Gyancourt kennis maken met het personeel en zaterdag doorstaan ze de technische controle. Zondag krijgen we van hun capaciteiten een eerste indruk. De 24 Uren van Le Mans worden dit jaar gereden op 22 en 23 juni 2013, iets later dan gewoonlijk.(wr)




    Bijlagen:
    De regendoop kreeg de Alpine al eerder i7613.jpg (11.9 KB)   

    06-06-2013 om 00:00 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    05-06-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.LATVALA MAAKT FURORE IN HET WRC
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Nu Sebastien Loeb al eens thuisblijft in het WRC, komen andere namen naar voor. Onder andere die van Latvala. In de jongste Acropolisrally in Griekenland reed hij zich na de opgave van Sebastian Ogier (brandstofpomp) in de kijker met de VW Polo WRC.(Foto's:Willy Weyens)


    Bijlagen:
    LATVALA AAN HET WERK IN ZIJN VW POLO WRC i5613.JPG (415.6 KB)   
    MIKKELSEN BEHOORT OOK TOT DE VW POLO R WRC-ARMADA i5613.JPG (200.7 KB)   
    OGIER IN DE VW POLO R WRC IN DE ACROPOLIS VOOR ZIJN OPGAVE i5613.JPG (299 KB)   
    OGIER MOEST IN GRIEKENLAND OPGEVEN MET DEFECTE BRANDSTOFPOMP i5613.JPG (333.7 KB)   
    Ogier-Igrassia wonnen dit jaar al de Rally van Zweden 11213.JPG (845.8 KB)   
    Ogier-Ingrassia aan het werk in de Rally van Zweden met de VW Polo R WRC.JPG (385.4 KB)   
    Sebastian Ogier overrtroefde dit keer Loeb in Zweden 11213.jpg (291.7 KB)   

    05-06-2013 om 12:29 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    02-06-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.LMP2 RACEWAGEN MAG €355.000 KOSTEN ZONDER MOTOR

    De meest fascinerende groep auto's in de 24 Uren van Le Mans (22 en 23 juni) zijn de prototypes LMP1 en LMP2. Principieel is de eerste groep voorbehouden aan de constructeurs die een industrieel spelletje spelen. Zoals Audi en Toyota. De tweede groep prototypes, de LMP2's, komen meer uit de privé-renstallen en zijn vooral gelinkt aan motorenleveranciers, zoals bijvoorbeeld Nissan.

    De Automobile Club de l'Ouest, sinds 1923 organisator van 's werelds grootste race, waakt enigszins over het kostenplaatje van vooral de LMP2's. Volgens hun technische reglement mag een LMP2 auto maximaal €355.000 kosten zonder motor. De toegelaten accessoires mogen in prijs nooit hoger worden dan 150% van de kostprijs van de auto. Met de onmisbare - bijvoorbeeld - V8-motoren zoals die van Nissan - kost dus een LMP2 auto alras meer dan €500.000.

    Op de LMP1-wagens is moeilijk een prijskaartje te plakken. Dat komt omdat het rijdende laboratoria zijn die het hele jaar door verder worden ontwikkeld. Zeker nu er een WK Endurance bestaat. Men moet van goede industriële komaf zijn om zo enkele van die auto's "in dienst" te houden. Audi en Toyota kunnen dit blijkbaar, maar door de wereldwijde crisis moest Peugeot voor twee jaar afhaken. Het prestigieuze familiebedrijf moest hulp van GM aanvaarden en moet nog dit jaar nog eens €100 miljoen besparingen doorduwen. Dat de Franse constructeur niet in Le Mans is, doet iedere rechtgeaarde autosportfanaat pijn. Maar de zaken zijn niet anders. Audi en Toyota hebben de hybride-machines die wellicht ook deze 90ste editie zullen domineren. Een eerste voorsmaakje daarvan krijgen we volgende zondag 9 juni op het circuit van La Sarthe in Normandië.(Tekst en foto's:Walter Rombauts)

    02-06-2013 om 14:08 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    01-06-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.MERCEDES GAAT IN ZEE MET WILLIAMS F1 IN 2014
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Het Williams Formule 1 team en Mercedes-Benz hebben aangekondigd dat ze een "long-term engine partnership" hebben afgesloten dat nu ingaat en in 2014 op de circuits zal te zien zijn. Mercedes-Benz zal dus een Ottomotor, voorzien van KERS leveren, die zal gemaakt en onderhouden worden door Mercedes AMG High Performance Powertrains (HPP), de firma die in het Britse Brixworth is gebaseerd. Voor wat de transmissie aangaat, Frank Williams heeft er aan gehouden die zelf verder te fabriceren.

    Het F1 reglement van 2014 eist als uitdaging dat de auto's een 300 km lange race kunnen rijden met maximum 100 kg brandstof in de tank. Om tot die prestatie te komen worden de huidige 2,4 literV8 atmosferische motoren vervangen door 1,6 liter V6 turbomotoren met hybride-fysionomie door de aanwezigheid van een KERS-systeem dat sterker zal zijn dan het huidige. Datgene wat nu wordt gebruikt slaat 60 kW of 82 pk aan elektrische energie op in wat eigenlijk een condensator is. Met een simpele druk op een knopje op het stuurwiel kan de piloot dat extra vermogen gedurende 6"77 afroepen. De nieuwe motoren voor 2014 zouden 30% energie-efficiënter moeten zijn.

    Wat nu "Kinetic Energy Recovery System" wordt genoemd zal volgend jaar simpelweg "Energy Recovery System (ERS) gaan heten. Dit nieuwe systeem zal zowel energie weer opslaan van de uitlaatturbine en de achteras. Die opgeslagen energie kan eveneens weer opgevraagd worden. Dit nieuwe reglement is - door de FIA - mee bedoeld om accessoires die in gewone auto's ook zitten een nieuwe boost te geven. Dat slaat zowel terug op de batterijtechnologieën, de turbotechniek, de energie-recuperatie als de verbrandings-efficiëntie van de brandstof in de motor.

    Toen de deal Mercedes-Williams werd bekendgemaakt dankten zowel Williams als Renault elkaar voor de geleverde inspanningen sinds hun contract in 2012 werd vernieuwd en Pastor Maldonado het merk de zege schonk in de GP van Spanje. Aarzelend als een sputterende fontein komen stukje bij beetje de ware allures van de Formule 1 2014 boven. Normaal gesproken zullen ook de eerste tracktesten concreet te zien zijn. Het blijft leuk om met autootjes te spelen.(Tekst:Walter Rombauts/Foto's:Mercedes-Benz)

    Bijlagen:
    Mercedes gaat in 2014 samenwerken met Williams i1613.jpg (1.7 MB)   
    Zij-aanzicht van de nieuwe Mercedes-Benz F1 motor i1613.jpg (1.7 MB)   

    01-06-2013 om 18:44 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.EXTRA BELASTING OP BEDRIJFSWAGENS IS INEFFICIËNT
    Ons land kreeg vorige dagen een - fiscale - veeg uit de pan van de Europese Commissie. Als reactie daarop volgen er meteen een aantal aanbevelingen waarvan er één de speciale aandacht heeft getrokken van zowel Febiac, Federauto en Renta. Deze waarin wordt opgeroepen om het privégebruik van de bedrijfswagens zwaarder te belasten !!! Voor de autosector alvast een reden om de realiteit van de bedrijfsauto in een correct kader te plaatsen.

    Een bedrijfsauto is in de eerste plaats een werkinstrument; nuttig en in vele gevallen onmisbaar. Hij maakt vaak ook deel uit van het verloningspakket van de werknemer, precies om de last op arbeid draaglijk en de concurrentiekracht van bedrijven aanvaardbaar te houden in dit land dat wereldkampioen loonlast is. In dat opzicht vormen de uitspraken van de commissie een opmerkelijke tegenspraak: verlaag de kost van arbeid, en voer bijkomende belasting in op één van de belangrijkste manieren om arbeid betaalbaar te houden...1 op 10 huishoudens in ons land beschikt over een bedrijfsauto, nieuwe belastingen hierop zijn een rechtstreekse aanslag op het gezinsbudget !!!

    Bovendien verhoogde de regering Di Rupo vorig jaar nog de belasting op het privégebruik van de bedrijfswagen met liefst 20% (voordeel alle aard). Meer dan een half miljoen werknemers, zelfstandigen en ondernemers betalen NU 600.000.000 euro belasting op het privégebruik van hun voertuigen. De nieuwe regeling zette heel wat kwaad bloed, is complex en bovenal een gemiste kans om de schoonste en zuinigste voertuigen en technologieën in ons land door te laten breken.

    Laat ons ten tweede kijken naar de effecten ervan. Bedrijfsauto's vormen vandaag de enige motor ter vergroening van het wagenpark: zij hebben gemiddeld de laagste uitstoot van CO2 van alle nieuw verkochte auto's. Ze zijn jonger, groener en veiliger dan gemiddeld. En ook dat is belangrijk en waardevol. Bovendien zien we dat in landen waar relatief gezien minder auto's van het bedrijf rondrijden, het gemiddelde autobezit, de grootte van het autopark, het gemiddeld aantal jaarlijks afgelegde kilometers en de zogenaamde autoafhankelijkheid niet beduidend verschillend zijn.

    De autosector is al jaren pleitbezorger van een ambitieuze, toekomstgerichte maar evenwichtige autofiscaliteit die sturend inwerkt in functie van de milieukenmerken van het voertuig en het gebruik ervan. Wij vragen een groene autofiscaliteit vandaag en de invoering van een slimme kilometerheffing in de nabije toekomst. En wij doen op heel geregelde basis concrete voorstellen in die richting. Omdat we weten dat dit helpt om de milieubelasting van het verkeer terug te dringen en ons land mobiel te houden.

    Maar evengoed verwerpen wij inefficiënte ingrepen die geen rekening houden met het volledige kader waarvan de bedrijfsauto deel uitmaakt. Namelijk de motor van de automarkt als tewerkstelling, de automotor ter vergroening van het autopark en van een modern verloningsbeleid ter compensatie van de torenhoge lasten op arbeid in ons land.

    De automobielsector, vertegenwoordigd Febiac, Federauto en Renta, telt zowat 16.000 bedrijven die bijna 200.000 mensen tewerkstellen, jaarlijks ruim 650.000 nieuwe en 750.000 occasievoertuigen verdelen, verhandelen, leasen en verhuren op de Belgische automarkt. Daarnaast staat de autosector in voor de opvolging, de herstelling en het onderhoud van een Belgisch wagenpark van bijna 800.000 wagens van bedrijven - waarvan ruim 300.000 lease- en huurwagens, 4,2 miljoen privéwagens en meer dan 300.000 wagens van zelfstandigen.(wr)




    01-06-2013 om 10:54 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.VALIEZEN PAKKEN VOOR LE MANS
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Morgen over acht dagen wordt in La Sarthe de testdag voor de "24 Uren van Le Mans" gehouden. Andermaal is Audi favoriet en zal wellicht voor de twaalfde keer op het mythische tracé van 13,612 km winnen. Buiten de jonge gasten zoals André Lotterer, Marcel Fassler en Benoit Treluyer (die toch al ieder twee keer wonnen) is de Audi-vloot eigenlijk bemand met "ouwe rakkers". Zoals Tom Kristensen die met acht overwinningen recordhouder is. Onze landgenoot Jacky Ickx heeft lang het record gehouden met zes keer winnen.

    Het is fascinerend te zien hoelang sommigen het Audistuurwieltje al bedienen. Dindo Capello is al 19 jaar trouw aan het merk. Frank Biela 18 jaar en Emanuele Pirro 15 jaar. Audi kwam naar Le Mans in 1999 en won vorig jaar voor de elfde keer. De eerste zege van een hybrid in Le Mans. Toyota nam de uitdaging aan. Ze gebruikten de degelijke techniek die is gebaseerd op die van elke Toyota Prius. Maar dat betekende dat de auto alles achteraan had en alleen de achterwielen werden aangedreven.

    Audi's e -tron hybride had een vernuftiger techniek. De vertragings-energie werd opgeslagen en als de coureur het elektrisch vermogen "afriep" gingen twee elektromotoren de voorwielen mee aandrijven. Op die manier crëeerde Audi een "quattro"-effect, vier aangedreven wielen die toelieten dat de banden een grotere laterale kracht konden opvangen en het globale motorkoppel (dat van de diesel en dat van de twee elektromotoren vooraan) heel evenwichtig over de vier wielen was verdeeld. In een volgende bijdrage, nadat de valiezen zijn gepakt voor wat het Mekka voor de autosporters is, gaan we dieper in of en hoe Toyota en Audi nog meer uit de technische hoed toverden voor de wedstrijd van 22 en 23 juni 2013.(wr)

    01-06-2013 om 00:00 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    30-05-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.VOLVO WINT STERPRIJS MET VOETGANGERSDETECTIE
    Volvo Cars heeft zojuist de "Global NCAP Innovation Award 2013" gewonnen dankzij de innovatieve voetgangersdetectie. Daarmee wordt het merk beloond het baanbrekend werk dat de Volvo Car Group levert op gebied van voetgangersbescherming. Het was professor Lotta Jakobsson, Senior Technical Specialist bij het Volvo Cars Safety Centtre, die vandaag de hoge onderscheiding in ontvangst nam op de "Enhanced Safety of Vehicle's (ESV)-conferentie in het Zuid-Koreaanse Seoel.

    Op deze ESV-conferentie sprak professor Lotta Jakobsson over de fantastische resultaten die Volvo Cars heeft geboekt op gebied van voetgangerbescherming. Zo lichtte ze de voetgangers-airbag in de Volvo V40 en de daaronder liggende technologie toe. "Het doel van 's werelds eerste airbag voor voetgangers is om zwakke weggebruikers in bepaalde omstandigheden te beschermen tegen hoofdletsels, bijvoorbeeld wanneer ze tegen de motorkap of harde delen rondom de voorruit botsen", aldus Lotta Jakobsson.

    In feite is het een internationale uitdaging. Dat Volvo daarvoor Chinese praktijkvoorbeelden aanhaalt is niet verwonderlijk want Volvo is in wezen eigenaar van het Chinese Geely. Daarom dit voorbeeld. In China maken voetgangers 25% van de dodelijke verkeerslachtoffers uit. In Europa gaat het om 14% en in de USA over 12%. Als enkel de gewonden onder ogenschouw worden genomen, lopen deze cijfers hoog op. Het zijn de harde onderdelen onder de motorkap, de onderzijde van de voorruit en de A-stijlen die de ernstigste hoofdletsels veroorzaken bij een aanrijding met een voetganger.

    In 2010 bood Volvo Cars al een antwoord op deze statistieken met de lancering van voetgangers-detectie met een volledig automatische remfunctie (Pedestrian Detection with Full Autobrake). Dit systeem helpt aanrijdingen met een voetganger te vermijden tot een snelheid van 35 km/h door te remmen in plaats van de bestuurder als deze niet snel genoeg reageert. Bij hogere snelheden verlaagt het systeem zo veel mogelijk de snelheid van de auto voor de aanrijding. De Volvo V40, gelanceerd in 2012, is uitgerust met 's werelds eerste voetgangers-airbag. Deze moet de gevolgen van een onafwendbare aanrijding met een voetganger maximaal beperken.

    Door zeven sensoren in de voorzijde van de auto sturen signalen naar een controle-eenheid. Wanneer de auto in contact komt met een object, evalueert de commando-eenheid de signalen. Als het een vorm zoals een menselijk been detecteert, dan wordt de voetgangers-airbag geactiveerd.

    De scharnieren van de motorkap zijn uitgerust met pyrotechnische ontstekers die het achterste deel van de motorkap ontgrendelen wanneer het systeem wordt geactiveerd. Tegelijk wordt de airbag opgeblazen. Hierbij wordt de motorkap tien centimeter opgetild door de airbag en blijft dan in deze positie staan.

    Door de extra plaats die ontstaat tussen de motorkap en de harde onderdelen van het motorblok heeft de motorkap een buffer om te verkreukelen. Zo blijft de impact van een botsing met een voetganger, vooral voor het hoofd en de borstkas, beperkt. "De airbag deheeft twee functies. Hij verhoogt de motorkap om een buffer te vormen en hij beperkt de impact door de harde delen rond de voorruit te bedekken", legt Lotta Jakobsson verder uit.

    Volvo haalde met dit systeem nu de beste Euro NCAP-score ooit. De nieuwe Volvo V40 behaalde in 2012 vijf sterren in de crashtesten van Euro NCAP en won ook de "Best-in-Class"-Award van Euro NCAP in de klasse van de kleine familiewagens, overigens met de hoogste algemene score die de organisatie ooit registreerde. In de categorie voetgangersbescherming behaalde de V40 zelfs een recordscore van 88%. Volvo - geboren in 1927 - heeft door heel zijn geschiedenis een veiligheidspolitiek gevoerd, in concurrentie met Mercedes, kunnen we besluiten.(wr/Foto's:Volvo)



    30-05-2013 om 18:55 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 1/5 - (1 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    29-05-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.HYUNDAI NEEMT GOEDE START MET TESTEN i20 WRC
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Na een paar intensieve maanden van voorbereiding in het nieuwe hoofdkwartier, heeft Hyundai Motorsport de i20 WRC uit het atelier gehaald en op de baan gezet om met concreet testwerk op het terrein te beginnen.

    Na een eerste testsessie met de jongste versie van de i20 WRC op een privé-testbaan in de omgeving van Alzenau, Duitsland, nabij het hoofdkwartier, was het resultaat bijzonder positief. Bij het uitvoeren van de proefritten ondervond het technische team van Hyundai Motorsport geen enkel verontrustend probleem. Hierdoor kan het testschema verder worden uitgerold ter voorbereiding van de officiële intrede in het FIA (Fédération Internationale de l'Automobile) World Rally Championship in 2014.

    De driedaagse test van maar liefst 550 kilometer impliceerde ook de kennismaking met de eerste diepgaande studie van de verschillende set-ups van de wagen, waarbij waardevolle gegevens voor computer-analyse werden verzameld door en voor de ingenieurs in het Hyundai Motorsport hoofdkwartier. De auto werd al op uiteenlopende aspecten grondig geëvalueerd, maar de focus lag toch vooral op de 1,6 liter turbomotor.

    "De wagen is nu echt op de weg en ik moet toegeven dat het wel een emotioneel moment was toen ik de laatste versie van de i20 WRC voor de eerste keer in actie zag !" Die woorden komen van Michel Nandan, baas van het team. "We hebben een intensief testprogramma voor de boeg in de resterende maanden van dit jaar 2013. Zo zullen we verschillende locaties in Europa aandoen, om op die wijze verder te evalueren in de verschillende situaties die zich in het WRC voordoen. Verschillende ondergrond, verschillende weersomstandigheden en de techniek van de auto die telkenmale anders zal reageren."

    Hyundai Motorsport wil op zeer korte termijn ambitieuze doelstellingen realiseren. Zo is een strak schema opgesteld om zeker op tijd paraat te zijn om mee te strijden in de Rally van Monte Carlo 2014 !

    "De eerste testritten hebben ons veel bijgeleerd en dat is alvast positief", deelde Nandan nog mee. "We hebben al veel feedback die we kunnen gebruiken in de volgende voorbereidingsfases."

    De Hyundai i20 WRC werd ontworpen in het R&D Center van Namyang in Zuid-Korea en wordt klaargestoomd in de hoofdzetel van Hyundai Motorsport in Alzenau in Duitsland.(wr)

    Bijlagen:
    De Hyundai i20 wordt klaargestoomd in Alzenau in Duitsland i29513.jpg (1.6 MB)   
    Deze Hyundai i20 WRC start in 2014 in de Rally van Monte Carlo i29513.jpg (518.1 KB)   

    29-05-2013 om 10:55 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    26-05-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.NICO ROSBERG OVERKLAST HEEL MONACO
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Nico Rosberg heeft van start tot finish met zijn Mercedes de GP van Monaco gedomineerd. Zelfs Sebastian Vettel die tweede werd, was nimmer een echte bedreiging. De pechvogels in deze nooit eerder geziene chaotische GP waren Felipe Massa die zijn Ferrari op net dezelfde manier en plaats in St.Devote aan diggelen reed als hij daags voordien deed. Later bromde Fernando Alonso in een incident met Sergio Perez en zag kostelijke WK-punten verloren gaan. In de slotfase, na een feitelijke derde restart werd ook Kimi Räikkönen aangereden door Sergio Perez en moest met een nieuwe snor op de Lotus vanaf een zestiende positie in enkele ronden met superzachte banden het ene punt nog behalen dat aan de tiende plaats is voorbehouden. Romain Grosjean met Lotus-Renault beging een zoveelste flater door rechtaan op zijn voorligger Daniël Ricciardo (Toro Rosso) te botsen bij het uitkomen van de tunnel. 

    Pastor Maldonado's Williams werd door de Marussia van Max Chilton de bandenmuur in geknald. Twee keer de safetycar, gele vlaggen, één keer een rode vlag (45ste ronde) waardoor de race pas na twintig minuten werd herstart. Chaos alom. Alleen niet voor Rosberg, Vettel, Webber en Hamilton. Die reden als een voorgevormd treintje de 78 ronden uit. Sebastian Vettel doet de beste zaak. Hij verstevigt zijn leidersplaats tot 107 punten tegenover Räikkönen die zijn score na de Monegaskse chaos op 86 ziet staan. Fernando Alonso kon zijn afbrokkelende kijk op een derde wereldtitel beperken tot de derde plaats met 78. Hamilton, de overgewaardeerde Mercedesrijder, staat vierde met 62 eenheden en kan zich binnen veertien dagen in de GP van Canada mogelijk nog zien voorbijrijden door Mark Webber (Red Bull RB9-Renault) die nu 56 punten telt. Een GP van Monaco om snel te vergeten, behalve voor Nico Rosberg die 30 jaar na vader's (Kéké) zege in het Prinsdom, een jongensdroom in vervulling heeft laten gaan.(wr)

    26-05-2013 om 00:00 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    25-05-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.NICO ROSBERG RIJDT VIERDE POLE OP RIJ IN MONACO
    Met 1'13"8 heeft de Duitser Nico Rosberg de "pole" binnengehaald voor de GP van Monaco die morgen wordt gereden over 78 ronden van 3,340 km met 19 bochten in elke ronde. Achter hem starten Lewis Hamilton (Mercedes), Mark Webber (Red Bull RB9-Renault) en Sebastian Vettel (Red Bull RB9-Renault). Australiër Mark Webber behaalde in 2005 zijn eerste F1-podium in Monaco. Hij won er tevens twee van de jongst gereden GP's in een Red Bull. Als hij erin slaagt een goede start te maken en voor zijn ploegmaat en WK-leider Vettel de venijnige bocht van St.Devote door te rijden is hij kandidaat voor een derde zege in het Prinsdom. Tot slot een antwoord op een veel gestelde vraag hoeveel zo'n F1 aan brandstof verbruikt. De 2,4 liter RS27 V8-motor verbruikt 1,6 kg (soortelijk gewicht benzine 102 octaan is 0,700 kg) of over heel de GP genomen 64 l/100 km.(wr)
     

    25-05-2013 om 15:11 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.NICO ROSBERG SNELST IN FREE PRACTICE 3 IN MONACO
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Met een vergrootglas bekeken is de Duitser Nico Rosberg de meest onderschatte en de Brit Lewis Hamilton de meest overschatte Mercedes-coureur. Eerstgenoemde plaatste de Mercedes met 1'14"378 netjes aan de spits van het veld waarin het er nogal rumoerig aan toe ging. Romain Grosjean knalde de Lotus twee keer tegen de vangrails. De tweede crash - bij het afsluiten  van FP3 - beukte hij links voor rechtuit in St.Devote. Niettemin prijkt Grosjean voor de kwalificaties op de tweede plaats met 1'15"039. Twaalf coureurs bleven in die 1'15" vertoeven.

    Grosjean vloog tegen zeer hoge snelheid en misschien door een schrikreactie veroorzaakt door Lewis Hamilton die als een raket uit de pits schoot en langszij de Fransman reed. Al bij al deed het Kimi Räikkönen lakoniek opmerken "dat zijn ploegmaat -Romain Grosjean - zeer snel zou zijn mocht hij leren de obstakels op de piste te vermijden..." In ieder geval zijn de gemoederen hoogst gespannen, want Monaco met zijn 3,340 km lange stratenomloop, blijft een valkuil van jewelste. Zelfs een verdienstelijk rijdende Felipe Massa crashte de Ferrari. In die mate dat de mecaniciens wellicht het middagmaal kunnen overslaan. Ook Adrian Sutil maakte kennis met de vangrails.(wr)



    25-05-2013 om 00:00 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    24-05-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.MAGIC MONACO WORDT NU ZONDAG GEREDEN
    De eerste twee vrije sessies voor de GP van Monaco zijn gedomineerd door de Mercedes van Nico Rosberg en Lewis Hamilton. Vandaag wordt niet gereden. De derde vrije oefensessie gaat morgenochtend (25 mei 2013) door en de kwalificaties waarmee de "pole" wordt aangeduid gaan door om 14 uur in de namiddag. Op "pole" staan in Monaco is van cruciaal belang. Als je dan een goede start neemt en aan de spits door die venijnige bocht van St.Devote slingert, dan heb je de baan alleen voor je. In Monaco voorsteken kan alleen bij afroep van een mirakel. Mark Webber heeft een speciale band met Monaco. Hij scoorde hier in 2005 zijn eerste F1-podium. Bovendien won hij twee van de laatste drie gereden GP's bij Red Bull. Het "magic-aspect" kan hij niet echt verklaren. "Ik rij hier gewoon graag. De uitdagingen van het stratencircuit maken de race tot een echte pilotenkluif. Ook Fernando Alonso met zijn Ferrari denkt er net zo over.

    De GP is een harde brok voor de banden. De keuze tussen eenmaal of tweemaal van banden wisselen blijft een kiese zaak. "Vorig jaar won ik met één bandenwissel", zegt Mark Webber."De kwalificatie morgennamiddag" zal inzicht verschaffen naar de juiste beslissing". Tot daar de Australiër. In de stand om het WK 2013 leidt Sebastian Vettel (Red Bull RB9-Renault)  met 89 punten voor Kimi Räikkönen in de Lotus-Renault met...85 eenheden. Fernando Alonso is eigenlijk de derde titelkandidaat met Ferrari en 72 punten.(wr)

    24-05-2013 om 17:48 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    20-05-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.DE GEWETTIGDE STAP NAAR DE CVT.
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Toen van Doorne's Automobiel Fabriek (DAF) iets voor de Wereldtentoonstelling in Brussel in 1958 de automarkt "schokte" met de "auto-zonder-vitessen", lachte de hele auto-industrie hartelijk om zoveel naïviteit. Er werd al minder gelachen toen bleek dat de "Dafkes" het niet zo slecht deden in o.a. de Rally van Monte Carlo. De laatste grijns verdween toen ook Rob Slotemaker en Eliane Engeman de éénzitters F3 lieten rondzoeven. De Daf's waren razensnel, maar de toen rubberen riemen konden maar een beperkt maximaal motorkoppel aan. Eens daarover vlogen ze als goedkope broeksbretellen aan flarden. Het minstens 150 jaar oude industriële variatorprincipe bleek na die avonturen niet direct geschikt als transmissie-systeem in auto's met verbrandingsmotoren. Even was het heel stil...Maar NU, vandaag, is die CVT actueler dan ooit !!!

    De beste CVT (voor eens en altijd: Continu Variabele Transmissie) is weer te vinden in de Nissan Juke Serie. Welke uitvoering je bij wijze van spreken ook mag aankopen. Een "CVT" bestaat uit twee schijven die over assen met spiebanen in- en uit elkaar kunnen schuiven zodanig dat tussen twee uitersten (minimum diameter naar maximale diameter) een oneindig aantal overbrengingsverhoudingen ontstaan om het motorkoppel (in functie van de gasklepstand=voet bestuurder) naar de wielen te voeren. In het geval van de Nissan Juke 4WD is dat verdeeld naar de vier wielen waardoor net als bij een Audi Quattro permanent vierwielaandrijving de banden meer zijdelingse kracht kunnen incasseren en dus een betere wegligging waarborgen. In bochten, bij regen en op sneeuw en ijs.

    Moderne automatische "versnellingsbakken" bieden alsmaar grotere brandstofzuinigheid. Geen enkele bestuurder, ook niet de beste, kan juister schakelen op het gewenste koppel van de motor dan de elektronica die een automaat "beveelt". Hyundai heeft al een automatische schakelkist met acht overbrengingen. De drie hoogste gangen hebben een geweldig "overdrive-effect". Overdrive is de uitdrukking die aangeeft dat de aangedreven wielen veel sneller gaan draaien dan het motortoerental doet. Dat betekent concreet minder verbruik, minder lawaai en doordat het toerental daalt dus ook minder sleet. Geruchten doen de ronde dat Honda naar een zestientraps-automaat zou evolueren. Als dat waar is zitten we dicht in de richting van de Continu Variabele Transmissie. Een oneindig aantal verhoudingen tussen - bijvoorbeeld - 0 en 5000 t/m. In de nieuwe Formule 1 technologie voor 2014 is de CVT (vooralsnog niet-) ter sprake gekomen.

    Maar het zou voor veel constructeurs een ernstige uitdaging betekenen mocht het al dan niet alternatief in een nieuw technisch reglement worden opgenomen...In de GP van Monaco die zondag a.s. wordt gereden is daarvan uiteraard geen sprake. Schakelbakken met zeven verhoudingen maken daar de dienst uit. En KERS (Kinetic Energy Recovery System) dat de coureur toelaat nu en dan uit een reserve van 60 kW (82 pk) te putten. Zoals op de helling van St.Devote naar Hotel de Paris of de Casino. Een knipje op een knop is genoeg om een lastige voorligger - mogelijk - voorbij te wippen. Daarmee gan we toch wel echt terug naar die CVT. Zoals Nissan hem spannender dan ooit heeft gemaakt(wr)



    Bijlagen:
    Nissan mag gerust toonaangevend worden genoemd in de CVT i22513.jpg (1.6 MB)   

    20-05-2013 om 00:00 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    14-05-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.MAZDA MX-5 KNIPOOGT NAAR NIEUW WERELDRECORD
    Klik op de afbeelding om de link te volgen De best verkochte roadster ooit, de Mazda MX-5, mikt op 15 juni a.s. in het Nederlandse Lelystad op een nieuw wereldrecord voor het Guiness-boek. De happening wordt georganiseerd door Mazda en kreeg de naam "IMAX-5". Het doel ervan is het huidige wereldrecord van de grootste Mazda MX-5-parade te breken. In 2010 werd het record in het Duitse Essen neergekwakt met liefst 459 Mazda's MX-5. Het mythische merk uit Hiroshima, maar Europees gebaseerd in Leverkusen in Duitsland, hoopt dat minstens 800 MX-5's naar het RDW Test Centrum in Lelystad zullen paraderen.

    Om 16.30 uur in de namiddag zullen ze over fascinerende  Hollandse polderroutes van 15 km nabij Lelystad de recordpoging uitvoeren. Uiteraard wordt het geheel opgesmukt vanaf 's middags 12 uur met attracties, en kunnen belangstellenden testritten doen met de nieuwe SKYACTIV-modellen in het merk zoals ook de i-ACTIVSENSE veiligheids-technologie op de verschillende wagens op waarheidsgehalte kunnen worden getoetst. Deelnemers aan de parade kunnen hun eigen MX-5 gratis op een inspectiebeurt laten trakteren of ook wel in simulatoren. Eén van de vedetten binnen het evenement zal ook Van Herck's Mazda3 B20 zijn met "three rotor engined". De avond wordt afgesloten met een filmvertoning in Europa's grootste drive-in cinema.

    Met een totale verkoop die 1.000.000 benaderd, bezit de Mazda MX-5 veel goedgehuleurde bezitters. Want het is waar: onopgemerkt kom je er met een MX-5 niet door. In zijn bijna 24 jarige loopbaan beleefde "het Monument" de viering van zijn  500.000-ste exemplaar, dan zijn 700.000-ste; en 900.000-ste - alleen van de band gerold voor de 20ste verjaardag. En het einde is nog niet in zicht. De Mazda MX-5 is een collectors-item.

    Belangrijk is nog te weten dat al wie wil deelnemen en zich wil registreren voor de IMAX-5 2013 dat kan doen op www.imax-5.nl. Het inschrijvngsrecht is €30 per auto met twee personen, inbegrepen een warm eetmaal en twee drinks per persoon. Inschrijvingen zijn beperkt tot 800.000 MX-5s - kwestie van het beoogde record. Tickets moeten op voorhand besteld én worden betaald. Maar ja, als de poging slaagt sta je wel voor een prikje in het Guiness Book of Records.(wr)

    14-05-2013 om 00:00 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    13-05-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.NICO VERDONCK SCOORT HISTORISCHE ZEGE IN ADAC MASTERS
    Gisteren was er de première van de ADAC GT-Masters in Spa-Francorchamps. Nico Verdonck trad er als enige Belg aan in de 27 teams die deelnamen. Hij reed in de Lambda Ford GT GT3 met  Frank Kechele als ploegmaat. Met snel wisselende weersomstandigheden beloofde het tweede Masters-weekeinde opwindende race-actie tussen de teams. Gedurende de eerste kwalificatie ging Nico de natte baan op met slicks. Tot grote verwondering van de andere deelnemers die allemaal voor regenbanden kozen. Stuurvirtuoos als ie is, gaf Nico Verdonck een regenwals ten beste en ontpopte zich als ware regenmeester. . Hij slaagde erin de Ford GT GT3 op indrukwekkende wijze niet alleen uit slips te loodsen, maar naarmate de baan opdroogde, reed hij sneller en sneller om uit te komen bij de..."pole-position".

    Nico nam een perfecte start vanuit de "pole" en bleef zijn hele stint door aan de leiding in het magische Francorchamps. Hij sloeg erin van de concurrenten weg te rijden, het gat groter te maken. Toen een nieuwe wolkbreuk rijders naar de pits dwong voor regenbanden, besloot Nico Verdonck een nieuwe regendans ten beste te geven en bleef op de baan. In een extreem snelle pitstop nam Frank Kechele het stuur van Nico over en - behoudens een 360° spin - bracht hij de Ford GT heelhuids naar de meet en wel in eerste positie. Verdonck - Kechele schonken daarmee de eerste zege ooit voor een Ford in de GT-Masters. Een historische overwinning dus voor het Lambda Performance Team ! (wr)

    13-05-2013 om 09:56 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 1/5 - (1 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    12-05-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ALONSO EN RÄIKKÖNEN AZEN OP DE WERELDTITEL
    Het heeft geen zin de GP van Spanje verder te bespreken. Iedereen heeft gezien hoe Ferrari en Lotus de hegemonie van Red Bull zoetjes aanvreten. Mercedes vond zaterdag de aansluiting met wat hun voornaamste concurrenten zijn. In de overtreffende trap zelfs want Nico Rosberg pakte de "pole" en Lewis Hamilton ging met de andere Mercedes achter hem op plaats twee staan. In de race zakten ze vanop het front weg. Hamilton buiten de punten, Rosberg eervol zesde. Dat is het hele verhaal.

    Drievoudig wereldkampioen Sebastian Vettel finishte vierde en ziet zijn puntentotaal als WK leider als 89 geschreven. Maar in zijn zog volgt die sakkerse Kimi met 85 eenheden en Alonso met 72. Lewis Hamilton staat vierde met...50 punten. Logischerwijs is zijn kans om dit jaar een tweede wereldtitel te halen ei zo na weggesmolten. Vettel, Räikkönen en Alonso. Eén van hen drie wordt de nieuwe wereldkampioen in 2013. Volgende week in Monaco komt het spannend vervolg.(wr)

    12-05-2013 om 17:11 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)


    Archief per week
  • 18/09-24/09 2023
  • 11/09-17/09 2023
  • 04/09-10/09 2023
  • 28/08-03/09 2023
  • 21/08-27/08 2023
  • 14/08-20/08 2023
  • 07/08-13/08 2023
  • 31/07-06/08 2023
  • 24/07-30/07 2023
  • 17/07-23/07 2023
  • 10/07-16/07 2023
  • 03/07-09/07 2023
  • 26/06-02/07 2023
  • 19/06-25/06 2023
  • 12/06-18/06 2023
  • 05/06-11/06 2023
  • 29/05-04/06 2023
  • 22/05-28/05 2023
  • 15/05-21/05 2023
  • 08/05-14/05 2023
  • 01/05-07/05 2023
  • 24/04-30/04 2023
  • 17/04-23/04 2023
  • 03/04-09/04 2023
  • 27/03-02/04 2023
  • 20/03-26/03 2023
  • 13/03-19/03 2023
  • 06/03-12/03 2023
  • 27/02-05/03 2023
  • 20/02-26/02 2023
  • 13/02-19/02 2023
  • 06/02-12/02 2023
  • 23/01-29/01 2023
  • 16/01-22/01 2023
  • 09/01-15/01 2023
  • 02/01-08/01 2023
  • 26/12-01/01 2023
  • 19/12-25/12 2022
  • 12/12-18/12 2022
  • 05/12-11/12 2022
  • 28/11-04/12 2022
  • 21/11-27/11 2022
  • 14/11-20/11 2022
  • 07/11-13/11 2022
  • 31/10-06/11 2022
  • 24/10-30/10 2022
  • 17/10-23/10 2022
  • 10/10-16/10 2022
  • 03/10-09/10 2022
  • 26/09-02/10 2022
  • 19/09-25/09 2022
  • 05/09-11/09 2022
  • 29/08-04/09 2022
  • 22/08-28/08 2022
  • 15/08-21/08 2022
  • 08/08-14/08 2022
  • 01/08-07/08 2022
  • 25/07-31/07 2022
  • 18/07-24/07 2022
  • 11/07-17/07 2022
  • 04/07-10/07 2022
  • 27/06-03/07 2022
  • 20/06-26/06 2022
  • 13/06-19/06 2022
  • 06/06-12/06 2022
  • 30/05-05/06 2022
  • 23/05-29/05 2022
  • 16/05-22/05 2022
  • 09/05-15/05 2022
  • 02/05-08/05 2022
  • 25/04-01/05 2022
  • 18/04-24/04 2022
  • 04/04-10/04 2022
  • 28/03-03/04 2022
  • 21/03-27/03 2022
  • 14/03-20/03 2022
  • 07/03-13/03 2022
  • 28/02-06/03 2022
  • 21/02-27/02 2022
  • 14/02-20/02 2022
  • 24/01-30/01 2022
  • 03/01-09/01 2022
  • 27/12-02/01 2022
  • 13/12-19/12 2021
  • 06/12-12/12 2021
  • 29/11-05/12 2021
  • 22/11-28/11 2021
  • 15/11-21/11 2021
  • 08/11-14/11 2021
  • 01/11-07/11 2021
  • 18/10-24/10 2021
  • 04/10-10/10 2021
  • 20/09-26/09 2021
  • 13/09-19/09 2021
  • 06/09-12/09 2021
  • 30/08-05/09 2021
  • 23/08-29/08 2021
  • 16/08-22/08 2021
  • 09/08-15/08 2021
  • 02/08-08/08 2021
  • 26/07-01/08 2021
  • 12/07-18/07 2021
  • 05/07-11/07 2021
  • 28/06-04/07 2021
  • 21/06-27/06 2021
  • 14/06-20/06 2021
  • 07/06-13/06 2021
  • 31/05-06/06 2021
  • 24/05-30/05 2021
  • 17/05-23/05 2021
  • 03/05-09/05 2021
  • 26/04-02/05 2021
  • 19/04-25/04 2021
  • 12/04-18/04 2021
  • 05/04-11/04 2021
  • 29/03-04/04 2021
  • 22/03-28/03 2021
  • 08/03-14/03 2021
  • 01/03-07/03 2021
  • 22/02-28/02 2021
  • 15/02-21/02 2021
  • 08/02-14/02 2021
  • 01/02-07/02 2021
  • 25/01-31/01 2021
  • 18/01-24/01 2021
  • 04/01-10/01 2021
  • 28/12-03/01 2027
  • 14/12-20/12 2020
  • 07/12-13/12 2020
  • 30/11-06/12 2020
  • 23/11-29/11 2020
  • 09/11-15/11 2020
  • 26/10-01/11 2020
  • 19/10-25/10 2020
  • 05/10-11/10 2020
  • 28/09-04/10 2020
  • 21/09-27/09 2020
  • 14/09-20/09 2020
  • 07/09-13/09 2020
  • 31/08-06/09 2020
  • 24/08-30/08 2020
  • 17/08-23/08 2020
  • 10/08-16/08 2020
  • 03/08-09/08 2020
  • 27/07-02/08 2020
  • 20/07-26/07 2020
  • 13/07-19/07 2020
  • 06/07-12/07 2020
  • 29/06-05/07 2020
  • 08/06-14/06 2020
  • 01/06-07/06 2020
  • 25/05-31/05 2020
  • 11/05-17/05 2020
  • 04/05-10/05 2020
  • 06/04-12/04 2020
  • 16/03-22/03 2020
  • 17/02-23/02 2020
  • 10/02-16/02 2020
  • 27/01-02/02 2020
  • 13/01-19/01 2020
  • 06/01-12/01 2020
  • 30/12-05/01 2020
  • 16/12-22/12 2019
  • 02/12-08/12 2019
  • 25/11-01/12 2019
  • 18/11-24/11 2019
  • 11/11-17/11 2019
  • 28/10-03/11 2019
  • 21/10-27/10 2019
  • 07/10-13/10 2019
  • 30/09-06/10 2019
  • 23/09-29/09 2019
  • 16/09-22/09 2019
  • 09/09-15/09 2019
  • 02/09-08/09 2019
  • 26/08-01/09 2019
  • 19/08-25/08 2019
  • 05/08-11/08 2019
  • 29/07-04/08 2019
  • 22/07-28/07 2019
  • 15/07-21/07 2019
  • 08/07-14/07 2019
  • 01/07-07/07 2019
  • 24/06-30/06 2019
  • 17/06-23/06 2019
  • 10/06-16/06 2019
  • 03/06-09/06 2019
  • 27/05-02/06 2019
  • 20/05-26/05 2019
  • 13/05-19/05 2019
  • 06/05-12/05 2019
  • 29/04-05/05 2019
  • 22/04-28/04 2019
  • 15/04-21/04 2019
  • 08/04-14/04 2019
  • 01/04-07/04 2019
  • 25/03-31/03 2019
  • 18/03-24/03 2019
  • 11/03-17/03 2019
  • 04/03-10/03 2019
  • 25/02-03/03 2019
  • 18/02-24/02 2019
  • 11/02-17/02 2019
  • 21/01-27/01 2019
  • 14/01-20/01 2019
  • 07/01-13/01 2019
  • 31/12-06/01 2019
  • 24/12-30/12 2018
  • 17/12-23/12 2018
  • 26/11-02/12 2018
  • 19/11-25/11 2018
  • 12/11-18/11 2018
  • 05/11-11/11 2018
  • 29/10-04/11 2018
  • 22/10-28/10 2018
  • 15/10-21/10 2018
  • 01/10-07/10 2018
  • 24/09-30/09 2018
  • 17/09-23/09 2018
  • 10/09-16/09 2018
  • 03/09-09/09 2018
  • 27/08-02/09 2018
  • 20/08-26/08 2018
  • 13/08-19/08 2018
  • 06/08-12/08 2018
  • 23/07-29/07 2018
  • 16/07-22/07 2018
  • 09/07-15/07 2018
  • 02/07-08/07 2018
  • 25/06-01/07 2018
  • 18/06-24/06 2018
  • 11/06-17/06 2018
  • 04/06-10/06 2018
  • 28/05-03/06 2018
  • 21/05-27/05 2018
  • 14/05-20/05 2018
  • 07/05-13/05 2018
  • 23/04-29/04 2018
  • 09/04-15/04 2018
  • 02/04-08/04 2018
  • 26/03-01/04 2018
  • 19/03-25/03 2018
  • 12/03-18/03 2018
  • 05/03-11/03 2018
  • 26/02-04/03 2018
  • 19/02-25/02 2018
  • 05/02-11/02 2018
  • 29/01-04/02 2018
  • 15/01-21/01 2018
  • 08/01-14/01 2018
  • 01/01-07/01 2018
  • 25/12-31/12 2017
  • 11/12-17/12 2017
  • 04/12-10/12 2017
  • 27/11-03/12 2017
  • 20/11-26/11 2017
  • 06/11-12/11 2017
  • 30/10-05/11 2017
  • 16/10-22/10 2017
  • 09/10-15/10 2017
  • 02/10-08/10 2017
  • 25/09-01/10 2017
  • 18/09-24/09 2017
  • 11/09-17/09 2017
  • 04/09-10/09 2017
  • 28/08-03/09 2017
  • 21/08-27/08 2017
  • 14/08-20/08 2017
  • 07/08-13/08 2017
  • 24/07-30/07 2017
  • 17/07-23/07 2017
  • 10/07-16/07 2017
  • 03/07-09/07 2017
  • 05/06-11/06 2017
  • 29/05-04/06 2017
  • 22/05-28/05 2017
  • 08/05-14/05 2017
  • 01/05-07/05 2017
  • 24/04-30/04 2017
  • 10/04-16/04 2017
  • 03/04-09/04 2017
  • 27/03-02/04 2017
  • 20/03-26/03 2017
  • 13/03-19/03 2017
  • 06/03-12/03 2017
  • 27/02-05/03 2017
  • 20/02-26/02 2017
  • 13/02-19/02 2017
  • 06/02-12/02 2017
  • 30/01-05/02 2017
  • 23/01-29/01 2017
  • 16/01-22/01 2017
  • 09/01-15/01 2017
  • 02/01-08/01 2017
  • 26/12-01/01 2017
  • 19/12-25/12 2016
  • 12/12-18/12 2016
  • 05/12-11/12 2016
  • 28/11-04/12 2016
  • 21/11-27/11 2016
  • 14/11-20/11 2016
  • 07/11-13/11 2016
  • 31/10-06/11 2016
  • 24/10-30/10 2016
  • 17/10-23/10 2016
  • 10/10-16/10 2016
  • 03/10-09/10 2016
  • 26/09-02/10 2016
  • 12/09-18/09 2016
  • 05/09-11/09 2016
  • 29/08-04/09 2016
  • 22/08-28/08 2016
  • 15/08-21/08 2016
  • 08/08-14/08 2016
  • 01/08-07/08 2016
  • 25/07-31/07 2016
  • 18/07-24/07 2016
  • 11/07-17/07 2016
  • 04/07-10/07 2016
  • 27/06-03/07 2016
  • 20/06-26/06 2016
  • 13/06-19/06 2016
  • 06/06-12/06 2016
  • 23/05-29/05 2016
  • 16/05-22/05 2016
  • 09/05-15/05 2016
  • 25/04-01/05 2016
  • 18/04-24/04 2016
  • 11/04-17/04 2016
  • 04/04-10/04 2016
  • 28/03-03/04 2016
  • 21/03-27/03 2016
  • 14/03-20/03 2016
  • 07/03-13/03 2016
  • 29/02-06/03 2016
  • 22/02-28/02 2016
  • 15/02-21/02 2016
  • 08/02-14/02 2016
  • 01/02-07/02 2016
  • 25/01-31/01 2016
  • 11/01-17/01 2016
  • 04/01-10/01 2016
  • 28/12-03/01 2021
  • 21/12-27/12 2015
  • 14/12-20/12 2015
  • 07/12-13/12 2015
  • 23/11-29/11 2015
  • 16/11-22/11 2015
  • 09/11-15/11 2015
  • 02/11-08/11 2015
  • 26/10-01/11 2015
  • 19/10-25/10 2015
  • 05/10-11/10 2015
  • 28/09-04/10 2015
  • 21/09-27/09 2015
  • 14/09-20/09 2015
  • 31/08-06/09 2015
  • 17/08-23/08 2015
  • 03/08-09/08 2015
  • 20/07-26/07 2015
  • 06/07-12/07 2015
  • 29/06-05/07 2015
  • 15/06-21/06 2015
  • 08/06-14/06 2015
  • 01/06-07/06 2015
  • 25/05-31/05 2015
  • 18/05-24/05 2015
  • 11/05-17/05 2015
  • 04/05-10/05 2015
  • 13/04-19/04 2015
  • 06/04-12/04 2015
  • 30/03-05/04 2015
  • 23/03-29/03 2015
  • 16/03-22/03 2015
  • 09/03-15/03 2015
  • 02/03-08/03 2015
  • 23/02-01/03 2015
  • 16/02-22/02 2015
  • 02/02-08/02 2015
  • 26/01-01/02 2015
  • 19/01-25/01 2015
  • 12/01-18/01 2015
  • 05/01-11/01 2015
  • 22/12-28/12 2014
  • 15/12-21/12 2014
  • 08/12-14/12 2014
  • 24/11-30/11 2014
  • 17/11-23/11 2014
  • 27/10-02/11 2014
  • 13/10-19/10 2014
  • 06/10-12/10 2014
  • 29/09-05/10 2014
  • 22/09-28/09 2014
  • 15/09-21/09 2014
  • 08/09-14/09 2014
  • 01/09-07/09 2014
  • 25/08-31/08 2014
  • 18/08-24/08 2014
  • 11/08-17/08 2014
  • 04/08-10/08 2014
  • 28/07-03/08 2014
  • 21/07-27/07 2014
  • 14/07-20/07 2014
  • 07/07-13/07 2014
  • 30/06-06/07 2014
  • 23/06-29/06 2014
  • 16/06-22/06 2014
  • 09/06-15/06 2014
  • 02/06-08/06 2014
  • 26/05-01/06 2014
  • 19/05-25/05 2014
  • 05/05-11/05 2014
  • 28/04-04/05 2014
  • 21/04-27/04 2014
  • 14/04-20/04 2014
  • 07/04-13/04 2014
  • 31/03-06/04 2014
  • 24/03-30/03 2014
  • 17/03-23/03 2014
  • 10/03-16/03 2014
  • 03/03-09/03 2014
  • 24/02-02/03 2014
  • 27/01-02/02 2014
  • 16/12-22/12 2013
  • 09/12-15/12 2013
  • 28/10-03/11 2013
  • 09/09-15/09 2013
  • 02/09-08/09 2013
  • 12/08-18/08 2013
  • 05/08-11/08 2013
  • 29/07-04/08 2013
  • 15/07-21/07 2013
  • 08/07-14/07 2013
  • 24/06-30/06 2013
  • 17/06-23/06 2013
  • 10/06-16/06 2013
  • 03/06-09/06 2013
  • 27/05-02/06 2013
  • 20/05-26/05 2013
  • 13/05-19/05 2013
  • 06/05-12/05 2013
  • 22/04-28/04 2013
  • 15/04-21/04 2013
  • 08/04-14/04 2013
  • 01/04-07/04 2013
  • 25/03-31/03 2013
  • 18/03-24/03 2013
  • 11/03-17/03 2013
  • 04/03-10/03 2013
  • 25/02-03/03 2013
  • 18/02-24/02 2013
  • 11/02-17/02 2013
  • 29/10-04/11 2012
  • 22/10-28/10 2012
  • 15/10-21/10 2012
  • 01/10-07/10 2012
  • 24/09-30/09 2012
  • 20/08-26/08 2012
  • 13/08-19/08 2012
  • 06/08-12/08 2012
  • 30/07-05/08 2012
  • 23/07-29/07 2012
  • 16/07-22/07 2012
  • 09/07-15/07 2012
  • 02/07-08/07 2012
  • 11/06-17/06 2012
  • 04/06-10/06 2012
  • 21/05-27/05 2012
  • 14/05-20/05 2012
  • 07/05-13/05 2012
  • 30/04-06/05 2012
  • 23/04-29/04 2012
  • 16/04-22/04 2012
  • 09/04-15/04 2012
  • 02/04-08/04 2012
  • 26/03-01/04 2012
  • 19/03-25/03 2012
  • 12/03-18/03 2012
  • 05/03-11/03 2012
  • 27/02-04/03 2012
  • 20/02-26/02 2012
  • 13/02-19/02 2012
  • 06/02-12/02 2012
  • 30/01-05/02 2012
  • 23/01-29/01 2012
  • 16/01-22/01 2012
  • 09/01-15/01 2012
  • 02/01-08/01 2012
  • 24/12-30/12 2012
  • 19/12-25/12 2011
  • 12/12-18/12 2011
  • 05/12-11/12 2011
  • 21/11-27/11 2011
  • 14/11-20/11 2011
  • 31/10-06/11 2011
  • 03/10-09/10 2011
  • 26/09-02/10 2011
  • 05/09-11/09 2011
  • 15/08-21/08 2011
  • 01/08-07/08 2011
  • 25/07-31/07 2011
  • 18/07-24/07 2011
  • 11/07-17/07 2011
  • 04/07-10/07 2011
  • 20/06-26/06 2011
  • 06/06-12/06 2011
  • 30/05-05/06 2011
  • 16/05-22/05 2011
  • 09/05-15/05 2011
  • 02/05-08/05 2011
  • 25/04-01/05 2011
  • 18/04-24/04 2011
  • 11/04-17/04 2011
  • 14/03-20/03 2011
  • 07/03-13/03 2011
  • 28/02-06/03 2011
  • 21/02-27/02 2011
  • 07/02-13/02 2011
  • 31/01-06/02 2011
  • 24/01-30/01 2011
  • 17/01-23/01 2011
  • 10/01-16/01 2011
  • 03/01-09/01 2011
  • 27/12-02/01 2011
  • 13/12-19/12 2010
  • 06/12-12/12 2010
  • 29/11-05/12 2010
  • 22/11-28/11 2010
  • 15/11-21/11 2010
  • 08/11-14/11 2010
  • 01/11-07/11 2010
  • 25/10-31/10 2010
  • 18/10-24/10 2010
  • 11/10-17/10 2010
  • 27/09-03/10 2010
  • 13/09-19/09 2010
  • 06/09-12/09 2010
  • 30/08-05/09 2010
  • 23/08-29/08 2010
  • 16/08-22/08 2010
  • 09/08-15/08 2010
  • 02/08-08/08 2010
  • 26/07-01/08 2010
  • 19/07-25/07 2010
  • 12/07-18/07 2010
  • 28/06-04/07 2010
  • 21/06-27/06 2010
  • 24/05-30/05 2010
  • 17/05-23/05 2010
  • 10/05-16/05 2010
  • 03/05-09/05 2010
  • 26/04-02/05 2010
  • 19/04-25/04 2010
  • 12/04-18/04 2010
  • 05/04-11/04 2010
  • 29/03-04/04 2010
  • 22/03-28/03 2010
  • 15/03-21/03 2010
  • 08/03-14/03 2010
  • 01/03-07/03 2010
  • 22/02-28/02 2010
  • 15/02-21/02 2010
  • 08/02-14/02 2010
  • 01/02-07/02 2010
  • 25/01-31/01 2010
  • 18/01-24/01 2010
  • 11/01-17/01 2010
  • 04/01-10/01 2010
  • 28/12-03/01 2016
  • 21/12-27/12 2009
  • 14/12-20/12 2009
  • 07/12-13/12 2009
  • 30/11-06/12 2009
  • 23/11-29/11 2009
  • 16/11-22/11 2009
  • 09/11-15/11 2009
  • 02/11-08/11 2009
  • 26/10-01/11 2009
  • 19/10-25/10 2009
  • 12/10-18/10 2009
  • 05/10-11/10 2009
  • 28/09-04/10 2009
  • 21/09-27/09 2009
  • 14/09-20/09 2009
  • 07/09-13/09 2009
  • 31/08-06/09 2009
  • 24/08-30/08 2009
  • 17/08-23/08 2009
  • 10/08-16/08 2009
  • 20/07-26/07 2009
  • 13/07-19/07 2009
  • 06/07-12/07 2009
  • 29/06-05/07 2009
  • 22/06-28/06 2009
  • 15/06-21/06 2009
  • 01/06-07/06 2009
  • 25/05-31/05 2009
  • 18/05-24/05 2009
  • 11/05-17/05 2009
  • 04/05-10/05 2009
  • 27/04-03/05 2009
  • 20/04-26/04 2009
  • 13/04-19/04 2009
  • 06/04-12/04 2009
  • 30/03-05/04 2009
  • 23/03-29/03 2009
  • 16/03-22/03 2009
  • 09/03-15/03 2009
  • 02/03-08/03 2009
  • 23/02-01/03 2009
  • 16/02-22/02 2009
  • 09/02-15/02 2009
  • 02/02-08/02 2009
  • 26/01-01/02 2009
  • 19/01-25/01 2009
  • 12/01-18/01 2009
  • 05/01-11/01 2009
  • 29/12-04/01 2009
  • 22/12-28/12 2008
  • 15/12-21/12 2008
  • 08/12-14/12 2008
  • 01/12-07/12 2008
  • 24/11-30/11 2008
  • 17/11-23/11 2008
  • 10/11-16/11 2008
  • 03/11-09/11 2008
  • 27/10-02/11 2008
  • 20/10-26/10 2008
  • 13/10-19/10 2008
  • 06/10-12/10 2008
  • 29/09-05/10 2008
  • 22/09-28/09 2008
  • 15/09-21/09 2008
  • 08/09-14/09 2008
  • 01/09-07/09 2008
  • 18/08-24/08 2008
  • 11/08-17/08 2008
  • 04/08-10/08 2008
  • 28/07-03/08 2008
  • 21/07-27/07 2008
  • 14/07-20/07 2008
  • 07/07-13/07 2008
  • 30/06-06/07 2008
  • 23/06-29/06 2008
  • 16/06-22/06 2008
  • 09/06-15/06 2008
  • 02/06-08/06 2008
  • 19/05-25/05 2008
  • 12/05-18/05 2008
  • 05/05-11/05 2008
  • 28/04-04/05 2008
  • 21/04-27/04 2008
  • 14/04-20/04 2008
  • 07/04-13/04 2008
  • 24/03-30/03 2008
  • 17/03-23/03 2008
  • 10/03-16/03 2008
  • 03/03-09/03 2008
  • 25/02-02/03 2008
  • 18/02-24/02 2008
  • 11/02-17/02 2008
  • 04/02-10/02 2008
  • 28/01-03/02 2008
  • 21/01-27/01 2008
  • 14/01-20/01 2008
  • 07/01-13/01 2008
  • 31/12-06/01 2008
  • 17/12-23/12 2007
  • 03/12-09/12 2007
  • 26/11-02/12 2007
  • 29/10-04/11 2007
  • 01/10-07/10 2007
  • 17/09-23/09 2007
  • 10/09-16/09 2007
  • 03/09-09/09 2007
  • 27/08-02/09 2007
  • 13/08-19/08 2007
  • 06/08-12/08 2007
  • 30/07-05/08 2007
  • 23/07-29/07 2007
  • 16/07-22/07 2007
  • 09/07-15/07 2007
  • 02/07-08/07 2007
  • 18/06-24/06 2007
  • 11/06-17/06 2007
  • 28/05-03/06 2007
  • 28/11-04/12 -0001

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !

    Archief
  • Alle berichten


    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!