Inhoud blog
  • BLOG WALTER'S AUTO CAHIERS STOPT VANDAAG.
  • OLIGARCH, NIET NOODZAKELIJK NEGATIEF, EERDER SLACHTOFFER VAN JAOERSHEID ?
  • EVERFUEL SLUIT WATERSTOF TANKSTATIONS IN SKANDINAVIË
  • TRANSPORAMA WINT NOG ABONNEES DANKZIJ GEDEGEN TESTVERSLAGEN
  • GP VAN JAPAN ZONDAG ZAL NIEUWE VRAGEN BEANTWOORDEN
    Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    Walter's Auto Cahiers

    17-06-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.MAZDA ZET NIEUW WERELDRECORD IN GUINNESS BOOK !
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Op 15 juni j.l. reden 683 Mazda MX-5's door de polders rond Lelystad in Nederland. Het was de langste MX-5 stoet ooit. Het evenement "MAX-5" breekt daarmee het vorige record dat in Essen in 2010 doorging met de deelname toen van 459 hoekstenen van Mazda's rijke autogeschiedenis.

    17-06-2013 om 15:49 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.SIMUL-GRESSENS-CROSSET WONNEN BE TROPHY IN ZANDVOORT
    Er is tijdens de BE Trophy Benelux Open Zandvoort heel wat plezier gemaakt. Het werd een dubbelslag voor Michel Simul, Eric Gressens en Philippe Crosset. De posities wijzigden zich constant, maar uiteindelijk ging het om de fun. De foto's in bijlagen spreken voor zich.

    Bijlagen:
    BE Trophy - Benelux Open Zandvoort - Dubbel voor Simul-Crosset-Gressens (Colson Racing) i17613.JPG (767.3 KB)   
    Close-racing wa er de hele dag te zien i17613.JPG (643.2 KB)   
    Voor Michel Simul, Eric Gressens en Philippe Crosset kon gisteren in Zandvoort de pret niet op. i17613.JPG (608.7 KB)   

    17-06-2013 om 10:27 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    13-06-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.PORSCHE LMP1 VOOR LE MANS 2014 REED EERSTE RONDEN
    Klik op de afbeelding om de link te volgen De 200 werknemers van Porsche Research & Devlopment in Weissach hebben gisteren met veel plezier de eerste ronden van de Porsche LMP1 "anno 2014" op het fabriekscircuit bijgewoond. Het was Timo Bernhard (32) die de eer en het genoegen had de Porsche LMP1 over het asfalt te sturen. Porsche gaat volgend jaar deelnemen aan het World Endurance Championship (WEC) met daarin als hoogtepunt de "24 Uren van Le Mans". Een rare kwestie, want zoals de kaarten nu liggen, gaan ze in "eigen huis" Audi bekampen. Maar eerstdaags, na de etmaalrace van 22 en 23 juni a.s. zullen we daar meer klaarheid over krijgen. Audi zal dan zo goed als zeker voor de twaalfde maal hebben gewonnen. Tenzij Toyota met de TS 030 "een wit konijn uit de hoge hoed tovert."

    Timo Bernhard (32) heeft de ganse ontwikkeling meegemaakt. Wolfgang Hartz, Chaiman of the Executive R&D bij Porsche AG, bevestigde de ploegmaat van Bernhard. Dat is de vakkundige Fransman Romain Dumas (35) geworden. Tijdens testen over heel de wereld zal stapje voor stapje de hele "bemanning" van de drie Porsche's voor Le Mans 2014 worden bekendgemaakt. Het blijft intrigerend om te zien of Mark Webber van het pilotenlegertje al dan niet deel uit zal maken.

    Webber heeft Le Mans-ervaring, maar of zijn job bij Red Bull RB9 zal stoppen is zeer de vraag. Webber gaf iets aan in die richting na het - uitgeklaarde - incident met zijn ploegmaat Webber, begin dit seizoen. Dat Dumas Bernhard's ploegmaat wordt mag geen verrassing heten. In 2010 wonnen ze beiden met Mike Rockenfeller in een Audi R15 TDI de 24 Uren van Le Mans. (Tekst:Walter Rombauts/Foto:Porsche AG)

    13-06-2013 om 17:56 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    10-06-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.HET WERELDKAMPIOENSCHAP F1 CONSRUCTEURS IS ONDERSCHAT
    St.Nic Bretagne - Het wereldkampioenschap voor autoconstructeurs bestaat pas sinds het Belgische wereldtentoonstellingsjaar 1958. Op zich geen nieuws. Altijd moet er ergens embryonaal een idee ontstaan dat aanzet tot belichaming van mens of idee. Bernie Ecclestone die in 1981 de "Formule One Constructor Associaton" oprichtte (FOCA) die direct in aanvaring ging met de "Fédération Internationale de l' Automobile", Place de la Concorde nummer 8 in Parijs. Maar Bernie had het goed gezien. De acteurs, de constructeurs en hun clowns coureurs, verdienden aan de hele F1-winkel niks.

    Dus achtte de Grote Manitou de tijd rijp om de investeringen van de autoconstructeurs te honoreren en hen uit het "armoezaaiers-statuut" te halen. Even dreigde er twee afzonderlijke WK's te ontstaan. De "rijken" van de Crillon (hotel), de Lido (showgirls) en de Maximes (lekker eten-in-stijl) in Parijs en dat van de armoezaaiers, vooral de kleine Engelse renstallen, huizend in kleine marginale garages, als Cooper-Bristol, Connaught, BRM, HWM (waarvoor Paul Frère zijn eerste WK-punten scoorde), en waarom ook niet ineens Lotus in de persoon van de legendarische Colin Chapman genoemd ?

    Nu is er in dat hele verhaal één genânte historie dewelke eigenlijk niemand - ondergetekende ook niet - kan uitklaren. Toen Alberto Ascari in Monza verongelukte was dat volgens ondergetekende in een Ferrari, nadat hij tien successen voor Lancia bijeen reed. Lancia gaf zijn auto's aan Enzo Ferrari die er een combinatie van maakte: Lancia-Ferrari of andersom Ferrari-Lancia. Officieel behaalde Juan Manuel Fangio er in 1956 zijn derde wereldtitel mee. Maar iedereen wil dit naar de waarheid wringen dat Fangio in een Ferrari die titel in dat jaar voor Lancia won. Niets te zien met de wereldtitel voor coureurs.

    In mijn geest word ik altijd herinnerd aan een Lancia die een frontale motor had, achterwielaandrijving en de benzinetanks aan weerszijden van de coureur. Die Lancia - en nu is het voor mij persoonlijk gissen naar...- heeft ook bestaan in het geel, gesierd met het nummer 20 en moet dus kleursgewijs gebonden geweest zijn aan de "Ecurie Nationale Belge". Door Jacques Swaters moeten mogelijk mannen als Lucien Bianchi, John Claes en andere...Paul Frère's ermee hebben gereden. Het blijft gissen? Momenteel vind ik het antwoord absoluut niet.

    Autoconstructeurs zijn en zullen altijd lepe vossen blijven. Maar feit is wel dat ze enorme investeringen doen om hun marktpositie te versterken. Er mag terecht wat meer aandacht voor zijn. Ferrari (Fiat), Red Bull (Renault en...een beetje Infiniti dat zijn kans tegenover Lexus helemaal heeft misgelopen, maar 't is allemaal des mensen), Lotus (Renault en het fenomeen op zich dat Chapman creëerde), Mercedes dat sinds de Le Mans-ramp in 1955 met 82 doden (Pierre Levegh) in stilte rouwde, maar nu een jonge, nieuwe generatie aanspreekt.

    Marketing is feitelijk belangrijker geworden dan public relations. Daar heeft iedereen zich ondertussen doorheen gekeken. Woorden zijn zoet, maar onecht, publiciteit is even ongeloofwaardig als de bankensector. De regering doet niet echt wat ze moet doen: de burger een comfortabel leven geven en niet trachten zijn hele bezit aan de haak te slaan. Stel de vraag aan Bernie Ecclestone. Die kan een eerlijk en juist gericht antwoord geven. Grote Bernie, nog een kop kleiner dan ondergetekende, zal bevestigen dat het een foute handelwijze is om wat mensen door hun verdienste bezitten, aan te raken.

    Dat maakt dat het in de F1 fout is een té strenge regelgeving toe te passen. In het heetst van de strijd verliest de beste eens zijn koelbloedigheid of valt in slaap (Grosjean-Monaco 2013), (Vettel/Webber-Turkije 2010), Räikkönen versus Ricciardo (Monaco 2013) en we kunnen zo nog een poos verder gaan. Het zou logisch zijn dat de inspanningen van de constructeurs meer in de verf worden gezet. Hoe zou je in kranten bijvoorbeeld kunnen lezen dat ineens de naam Infiniti (Nissan) gekoppeld is aan de (motor-naam) Renault die liefst zes teams aandrijft met de 2,4 liter V8-atmosferische motor.
     
    Omdat alleen de "commercie" ermee is gediend. De dagdagelijkse pers mag zich heus herpakken. Er wordt niets meer van gebakken. Oog-in-oog interviews niet uit de weg gaan. Densoods met een simultaan-vertaler; Opnieuw figuren, als het moet tot Mike Hawthorn (WK-kampioen 1958 en verongelukt in een wegongeval op 22 januari 1959 met Jaguar-personenwagen) die met een strikje reed zoals Bondurant hem nadeed in Zolder.

    De Alliantie Renault-Nissan bestaat straks 12 jaar. Renault maakt het in de F1, Nissan doet wonderbaarlijke (maar nergens te lezen) inspanningen in het "World Endurance Championship" (WEC) en in het bijzonder in Le Mans waar het 16 van de 24 auto's in LMP2 uitrist met hun betrouwbare motoren waarop zelfs Porsche (lees: Piëch) afgunstig is geweest. De nieuwsgaring moet gericht zijn op wat de F1 industrieel mogelijk maakt. Niet de verdienstelijke Jean Todt in Parijs, maar Mercedes, Renault, Ferrari en andere Lotussen. Hen komt de verdienste toe die onwaarschijnlijk kostende F1 tot realiteit te doen komen.

    En de "tweede rijders" voor de constructeurstitel eens meer in de bloemetjes te zetten. Een onfortuinlijke Felipe Massa bij Ferrari, een wereldkampioen waardig bij Red Bull: Mark Webber, een Grosjean bij Lotus die tegenover de ijskoning Räikkönen rekenschap moet afleggen. Denk niet dat het anders is. Volg meer het WK F1 van de constructeurs, het is de moeite waard om te zien wat de achtergronden zijn. En daarin blijft alles en iedereen het volle respect waardig. Wat lastertongen ook in hun hoogste graad kunnen beweren.(Tekst:Walter Rombauts/Foto's:wr en Renault, Mercedes)
     
    PS: Als er foto's niet verschijnen, of de verkeerde bij de verkeerde ligt dat aan het overschakelen van Belgacom naar Telenet. Beiden blijken onbekwaam dik betaalde diensten correct uit te voeren. Er wordt daardoor Mercedes, Renault, Red Bulle en andere Ferrari's beschadigd. Daar trekken de hoogmoedige operators zich echter niets van aan. Je bent de citroen en die moet worden uitgeperst, tot een kale kei is geworden. Stelen van de burger die heeft/of nog heeft gewerkt (48 jaar), of nog werkt.

    Misschien komt een derde "operator" aan bod als ik weer "thuis" ben. Als de dingen echte "marcheren" als in een militaire parade daadwerkelijk  marcheren.Tussen aanhalingstekens, omdat de wereld en niet een hokje ergens mijn thuis is. Telenet is net als Belgacom mislukt. Omdat het data-verkeer niet slecher kan gaan, kan het mij ook niet schelen hoe het verder gaat. Na 18 jaar verrijkende en bewijsbare mede-werking aan het "gele blad" Touring Wegenhulp heb ik daar mijn job als journalist verloren omdat "the operater" (dat klinkt veel voornamer)  zijn taak die hem betaald was toevetrouwd niet uitvoerde... Telenet gaat naar een veelbelovend begin dezelfde weg op. Wat zei Bernie Ecclestone me jaren geleden in Hongarije weer. 'Dont' trust the people". Ik twijfelde toen. Na Le Mans 2013 twijfel ik niet meer aan zijn woorden. "Thanks Bernie, really." Tekst: Walter Rombauts en door wangebruik van Telenet géén foto's)









    10-06-2013 om 00:00 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    09-06-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.SEBASTIEN VETTEL VOERT CANADESE ONE-MAN-SHOW OP
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Le Mans - Er is plaats voor een nieuw magazine op de markt. Nog nooit uitgegeven maar wellicht alleen vol te schrijven door psychologen en psychiaters. Het is de hoogste tijd dat ieder team door de FISA wordt verplicht zo'n specialist in zielen-inzicht fulltime aan hun team te binden. Goed betaald uiteraard. Want als volgend jaar 2014 - straks - een geheel nieuwe F1 wordt opgevoerd - zullen ze er meer nodig zijn dan gewenst.

    Reeds drievoudig wereldkampioen Sebastien Vettel (Red Bull RB9-Renault) heeft in de GP van Canada gewoon de spot gedreven met zowat iedereen. Fernando Alonso, Lewis Hamilton, Mark Webber en Nico Rosberg ontsnapten aan de figuurlijke vernedering niet door Vettel op een ronde te worden gereden. Vier coureurs op de 24 aan de start ontglipten aan dat onaangename gevoel niet mee te kunnen. "Seb" moest zo nu en dan tot de orde worden geroepen, want het 24-jarige Duitse heerschap dacht voorwaar dat zijn Red Bull - de pole-position al dragend - gevleugeld de 70 ronden ging dragen. Minicamera's zagen hoe Seb in zijn neus wou peuteren, maar ja, door die hele veiligheidswinkel gaat dat zomaar niet. Als een oversekste tiener maalde hij het eiland St. Hélèna nabij Montreal onder zijn wielen af.

    De meest gefrustreerde moet ongetwijfeld Kimi Räkkönen zijn. Het incident met Ricciardo in Monaco draagt verder zijn sporen. Hij verliest duidelijk een tweede wereldtitel. Dit terwijl supermacho Ferando Alonso knap de tweede plaats pakte, aan WK-pensioenpunten bouwt en toch uitzicht behoudt op Vettels koppositie. Fernando herinnert zich hoe grillig iets kan verlopen. Remember Singapore 2006... Flavio Briatore, Nelson Piquet jr.... Romain Grosjean brengen we onder in de gestraften. Als je zoveel talent hebt bots je vanzelf overal tegenaan. Gelukkig nam hij het verstandige besluit Kimi niet aan te vallen en nieuwe mediums te gaan halen in de pits.

    In de voorlopige stand om het wereldkampioenschap F1 2013 staat "jonge snaak" Sebastien Vettel aan de leiding met 132 eenheden, gevolgd door een bewonderenswaardige maar niet jonger wordende Fernando Alonso. Kimi Räkkönen - nog niet helemaal - afgeschreven, telt er 88 punten in de "ranking". Over de rest moeten we niet meer spreken. Die moeten naar de psycholoog of de psychiater. Of ze daarmee zullen geholpen zijn, is zeer twijfelachtig. Die geleerden zijn vaak zotter dan hun cliënt. De enige remedie is een nadrukkelijke vrije geest die leeft binnen een gezond lichaam. Dat is Montreal, dat is Canada, dat is Vettel. Gooi frustraties overboord, praat met elkaar en doe vooral. Zoals de Canadezen ons tijdens de tweede wereldoorlog hebben getoond. "Québec, je me souviens". Eén van de prachtigste GP's van het jaar.

    Waar vrijheid van geest heerst. Dus Mijnheer de President van de FIA, edelachtbare Heer Jean Todt, voer die regel in je F1-reglementen van 2014 in. Psychologische tests. Anders geraakt een incident als in Monaco tussen Räikkönen en Ricciardo nooit opgelost. De nieuwe F1 in 2014 moet geest-bevrijdend zijn. Anders doen we voort als nu. Om Sebastien Vettel's vierde wereldtitel kunnen we geen van ons allen meer heen.. En die man wint omdat hij geen psycholoog of psychiater heeft. Hij is vrij van geest, of zoals de grote Goëthe in het land van Vettel (Duitsland) zei : "Het hoogste goed dat een mensenkind kan bezitten is persoonlijkheid." Sebastien Vettel heeft die. Webber heeft die ook, maar is door wijsheid de rol van voedstervader toebedeeld. Mark wéét dat gewoon. Volgende afspraak 30 juni 2013 in Silverstone.(Tekst: Walter Rombauts/Foto: Renault)





    09-06-2013 om 22:38 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 2/5 - (1 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.LOÏC DUVAL CRASHT AUDI NR 2 IN TERTRE ROUGE IN LE MANS
    Le Mans - In plaats dat de zon de ochtendnevel verdampte op het Circuit de La Sarth", voorzag de weerman heel de ochtend druilregen. Te weinig voor een paraplu, genoeg om de 55 bolides links en rechts pirouetten te zien maken. Tot groot jolijt van een overigens talrijk opgekomen publiek. De Dunlopbocht is één van de beste parameters om het verschil te zien tussen de hybride-wagens van Audi en Toyota en de overige deelnemers in LMP1. Op topsnelheid rijden ze over de aankomstlijn en leggen zich wat schuin in de lange rechtse bocht die naar de Dunlop-S voert. Waar nu de nieuwe 17 meter hoge controletoren staat die de stand weergeeft. Dan begint de remzone, wordt elektrische energie opgeslagen, de piloot ijvert de ideale lijn te volgen, en bij het uitkomen van de "S" roept hij alle energie van verbrandingsmotor en batterij/condensator weer af en schiet als een pijl uit een boog vooruit.

    Het duel Audi-Toyota geeft dit jaar weer hetzelfde - visueel - aanvoelende beeld als tijdens de editie 2012. In de remzones zijn de twee merken elkaar waard. Bij het accelereren uit de bocht schiet de Audi iets sneller vooruit dan de Toyota. Dat komt omdat twee elektromotoren aan de voorwielen de Audi enkele seconden in "quattro"-functie zet. Dus dat er kort vierwielaandrijving is. Daardoor kunnen de banden een grotere laterale kracht opnemen, en is dus het uitkomen van de bocht iets rapper dan de Toyota.

    Audi en Toyota samen, stellen alle andere LMP1 in de schaduw. Eén van hen beiden zal dus de 90ste "24 Uren van Le Mans op 22 en 23 juni winnen. Tenzij er ongelukken gebeuren. Zoals vanochtend eigenlijk om 11.24 uur de Fransman Loïc Duval de Audi nr2 aan flarden reed in de bocht van "Tertre Rouge" die de rechte lijn van Hunaudières ontsluit. De rode vlag ging uit omdat heel de baan met brokstukken versperd lag. Het ochtendfeest van "la journée test" was afgelopen. Bij de ochtend-analyse viel op dat de nieuwe Alpine's A450 in de LMP2 het heel goed deden. Bij het rood afvlaggen van de ochtendsessie reed één van hen op de eerste plaats in die groep en algemeen reed Alpine op de zesde plaats. Als we de Audi's en Toyota's wegdenken is dat eigenlijk eerste in de LMP2. De hele zondagochtend werd gedomineerd door André Lotterer in de Audi nummer 1. Hij won al twee keer op rij en de intentie van het team is een hattrick te ambiëren. Toch stond Loïc Duval op plaats nummer 1 toen het ongeval gebeurde.(Tekst en foto's:Walter Rombauts)

    09-06-2013 om 14:22 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.LOÏC DUVAL SNELSTE AUDI LMP1, MORGAN-NISSAN EERST IN LMP2
    Le Mans- Vanaf 14 uur deze namiddag rijden de bolides verder de testdag met het oog op de 24 Uren van Le Mans. De nummer 2 die Duval ineen plooide blijft voorlopig in de pit. Naar verluidt is de auto herstelbaar. Duval's uitleg over de oorzaak van het ongeval was "dat hij afgeleid was door iets op het windscherm". Dus een ongeval zonder derden, zonder een duidelijk mankement....Om precies 15 uur deze namiddag hield het op met regenen en stapte Loïc Duval opnieuw in de herstelde Audi R18 e-tron Quattro. Hoe hard Nicolas Lapierre in de Toyota TS30 Hybrid ook zijn best deed, Audi bleef aan de spits in de tijdentabellen.

    Op minder dan drie uur van het afsluiten van deze testdag, rijdt de Alpine A450 van Signatech nog steeds op de eerste plaats in de LMP2. Voor we het vergeten is deze auto aangedreven door een Nissanmotor. Alpine heeft dat voordeel uit de bestaande Alliantie Renault-Nissan gepuurd. Overigens hebben zestien van de 24 LMP2's een gelijkaardige Nissankrachtbron.

    Om precies 15.30 uur reden drie auto's in de spits van het LMP1-veld: nummer 1 bestuurd door Fässler, winnaar met Lotterer vorig jaar, nummer 2, bestuurd door Tom Kristensen, achtvoudig winnaar. De nu 46-jarige Tom Kristensen nam de titel "Mister Le Mans" over van Jacky Ickx die 6 keer won en nu 68 jaar is. De Toyota's TS O30 Hybrid doen hun uiterste best, maar die voorsprong van Audi door techniek...kent u de slogan nog ? Momenteel (15.56 uur) rijdt Tom Kristensen de snelste tijd in 3'43"01 in de Audi. Met nog twee uur voor de boeg waarin nog alles kan. Met het opdrogen van de baan rijdt ongeveer iedereen op slicks en wordt de ene snellere tijd na de andere gedraaid.


    Zoals nu Nicolas Lapierre in de Toyota op het voorplan rijdt met 3'37"698 !!! Maar net voor er een rode vlag komt omdat Fisichella van de baan is gegaan in zijn Ferrari 458 Italia, rijdt Treluyer met de Audi 3'35"234. De klok tikt verder naar 18.00... Toyota's (Nakajima) en Lola's van Rebellion Racing komen zich tussen de drie Audi's wringen. Nog een uur eer de zwartwit-geblokte vlag wordt gezwaaid. Tom Kristensen stelt zich kandidaat om snelst te eindigen met een messcherpe tijd: 3'25"683. Daarna een rode vlag voor een Lotus die in de Porsche-curve van het speelbord vliegt. Rijder (Dominik Kraihamer) ongedeerd maar wel voor check-up naar medisch centrum. We schrijven nu 17.23 uur. Panciatici rijdt de Signatech Alpine-Nissan naar de top in de LMP2 met 3'39"642. Maar aan het slot rijdt de Morgan-Nissan van OAK-Racing de twee Alpine-Nissan's voorbij. Bij het afvlaggen bleek de pechvogel van vanochtend, Loïc Duval de Audi nummer 2 naar de snelste tijd te hebben gestuurd: 3'22"583, hetzij 1"2 sneller dan het pole-record van 2012.(Tekst en foto's:Walter Rombauts)







     








    Bijlagen:
    Het quattro-effect van de Audi's R18 e-tron quattro is ontmoedigend voor iedereen ii9613.JPG (3.7 MB)   

    09-06-2013 om 00:00 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    08-06-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.VETTEL ZET DIAMANT OP ZIJN KROON
    Na alle geharrewar heeft drievoudig wereldkampioen Sebastian Vettel zich de "pole" voor de GP van Canada toegeëigend. Hij overklaste daarmee Lewis Hamilton, en een verrassend frisse Bottas met de Williams-Renault. Rosberg (Mercedes) werd vierde, Webber vijfde en Fernando Alonso (Ferrari) zesde. Hij liet er geen twijfel over bestaan: "het wordt een zéér ingewikkeld weekend". Räikkönen haalde pas een negende startplaats. De koele Fin zal vannacht wel ontdooien. Zijn ploegmaat Romain Grosjean verdwijnt in de totaliteit in het duister, en net als Felipe Massa, moet hij zich gaan afvragen of het niet beter is de handdoek in de ring te gooien en naar Le Mans af te zakken. Hun dagen zijn - in deze omstandigheden - beslist geteld. Ferrari is genadeloos, heeft via  Luca di Montezemola, nog even "a human face". Maar dat is schijn. Alonso jaagt een derde wereldtitel na, maar Ferrari denkt ook aan de constructeurstitel. Daarvoor heeft men "genius'" als Mark Webber ten overstaan  Webber nodig. Meer is er niet meer te zeggen voor de start van de GP van Canada met start om 20.00 uur Belgische tijd. Je neemt best "La Deux".

    Daar geeft Guiëtan Vigneron tenminste degelijke commentaar, bijgestaan door - meestal - Jerome D'Ambrosio, wie ik ook beter in een zitje in Le Mans was tegengekomen. Men houdt charmante Jerome aan het lijntje. Morgen geeft hij in ieder geval zijn volle "zijn" aan de zijde van Vigneron. die een niet te onderschatten erfenis deed van Monument Richard Debeer. In 't Frans. En dan nog.
    Vakmanschap telt. Talen zijn daarbij een belangrijke hulp. In de cockpit is dat wijsheid die kan helpen. Vooral Sebastian Vettel heeft die geërfd. Zeer jong, toegegeven. Kimi Râkkönen heeft die nog niet in zijn bezit. Dat hij vannacht of tegen het ochtendkrieken die vreselijke spiegeloefening eens maakt: tegen jezelf kan je niet liegen. En handel dan volgens je besluiten. Formule 1 GP van Canada in de nimmer overtroffen vrije stad Montréal. "Québec, je me souviens". Ik zie dat ook, in mijn geliefde Zoutelande, waar voor het kerkje gegrift staat dat na ieder dal weer het licht opduikt. Het waren Canadezen, bij deze helemaal vergeten... door de huidige generatie jongeren. Ik hou van de ordentelijke autosport. Omdat ze verrijkend werkt. Paul Frère zaliger, zou mijn uitlating beamen. De broer van Jacky Ickx - Pascal die mij beter kent - zou dit bevestigen. Het zou kunnen dat met de generatiewissel, de  industriële druk van de crisis, een nieuwe generatie "gentleman drivers" ontstaat. Nieuw rendez-vous, morgen in Le Mans en 's avonds...als de champagnekurken ontploffen. (Tekst:Walter Rombauts)

    08-06-2013 om 21:29 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.WEBBER SNELST IN FP3 VOOR HET STRAKS MENENS IS
    Door herstellingen aan de vangrails na een "Ferrari Challenge-race" als opvulsel, is de derde vrije training met dertig minuten ingekort. Mark Webber maakte zich de eer eigen om in deze sessie te schitteren met 1'17"895. Tweede werd Adrian Sutil met de Force India-Mercedes. Derde werd Lewis Hamilton in zijn "echte" Mercedes. Daarmee is het voorspel van de GP van Canada F1 afgerond en begint binnen twee uur het secure werk om morgen vanuit "pole" weg te flitsen. Net als in alle GP's is dat belangrijk, want ook in Canada is de eerste links-rechtse een flinke kluif als iedereen er eerst wil door zijn.(wr)

    08-06-2013 om 18:09 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.VANDAAG EN MORGEN ZONDAG OP DE TESTDAG IN LE MANS
    Vandaag hebben alle 55 deelnemers aan de komende "24 Uren van Le Mans" op 22 en 23 juni a.s. de technische controle ondergaan en doorstaan. Ook de twee nieuwe Renaults Alpine's A450 waarvan de Franse constructeur liever heeft dat je ze kortweg Alpine's noemt. Oudere rakkers herinneren zich de legendarische A110 waarmee in het begin van de zeventiger jaren mannen als Bernard Darniche, Jean Ragnotti's en Jean-Pierre Nicolas' de rallybezoekers kippenvel bezorgden. Vandaag staat Alpine met een nummer 36 en 37 in de pits in Le Mans. Mogelijk worden ze een onverwachte scheidsrechter voor de Audi's en de Toyota's die morgen zondag 9 juni 2013 om 9 uur 's morgens, als de mogelijke zon de piste nog doet dampen, weer hun duel van vorig jaar overdoen. Met praktisch technisch dezelfde inslag alsmede ze voor jaar tegenover elkaar stonden. Dat het er zal spannen, beaamden zaterdagavond hevige bliksems en donderslagen. In Le Mans is de weerman altijd "a part of the game"...

    Wat de rol als scheidsrechter betreft is dat wat overdreven. Ze rijden in LMP2 en als nieuweling scheer je zelden hoge toppen in Le Mans. Of je draagt als naam Porsche: tien keer gewonnen in La Sarthe. Zes keer met Jacky Ickx. Als je Audi heet is dat elf keer gewonnen, waarvan acht keer met de Deen Tom Kristensen die er natuurlijk ook weer van de partij is. Voor de rest is het afwachten wat morgen ten tonele wordt gevoerd. Nissan is weer massaal motorleverancier in de LMP2, de privaatklasse als je wil. Toyota en Audi's zijn LMP1's. Daar verschuilt een autoconstructeur zich niet achter. Hij komt er openlijk voor uit. Maar de slogan "winnen op zondag is verkopen op maandag" is beslist achterhaald. Maar het poetst imago op, brengt zon op de namen. In de hoop dat de wereldwijde crisis, beslist veroorzaakt door een nooit eerder vertoond wantrouwen van de consument, dat die kwelling voor de burger wereldwijd mag worden opgelost. Dat bommen en granaten niet meer rondslingeren op een planeet met meer dan zeven miljard burgers.

    In de jaarlijkse bedevaart naar Le Mans, de heilige plaats La Sarthe, zonder enige religie te raken doet bijna de grond kussen. Maar je poep omhoog steken hoeft niet. Le Mans doet je alleen leuke meiden kussen. En je slaapt er op het oorkussen van de duivel, midden een Normandië van kruisen. Met en zonder lijdende figuren erop. Maar voor de betekenis daarvan moet je terug in de tijd naar de Tempeliers. In de technische matras van Le Mans zijn die d'r niet. Je ziet er alleen puristen. Zo liepen Nico Verdonck en ikzelf elkaar nog eens tegen het lijf. Hij botste op mijn  buikje en zei dat het aanvoelde als een airbag die afging.

    De man die ooit op 18-jarige leeftijd F3000 reed, waaronder ook de GP van Monaco, is klaar in Le Mans om ergens in te springen. Nico Verdonck's toekomst ligt in Le Mans. Hij won er de Formula Le Mans - onklopbaar - en gaf recent nog een regendemonstratie weg in de Blancpain-series waaraan alleen de grootste namen als Senna en anders Stuck's kunnen worden getoetst. Waarom een Rubens Barrichello niet in Le Mans is te zien, kan geen mens snappen. Le Mans is de plaatst waar jong talent en ervaring elkaar vinden. Je zal op 23 juni 's avonds zien dat het geen puber is die daar op het hoogste schavotje staat. Maar wel een mengeling van jong vuur en wijze rijkunst. Dat geeft Le Mans bovenop de grootste industriële confrontatie van het jaar.(Tekst en foto's:Walter Rombauts)




    Bijlagen:
    Nico Verdonck is paraat in Le Mans voor een zitje. i8613.JPG (1.2 MB)   
    Zaterdag aan de technische controle...altijd hetzelfde beeld i8613.JPG (3.8 MB)   

    08-06-2013 om 00:00 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    07-06-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ALONSO HAALT VOORLOPIGE POLE BINNEN IN CANADA
    Het is een spelletje met die Pirelli-banden. Na de illegale FIA-test van Mercedes terzake kan blijkbaar iedereen over de "Prototype's" beschikken. Na gretig gebruik daarvan zakten de ronde-tijden - op droog - circuit maar bewolkt en vochtig tot spectaculaire waarden. Er is dus blijkbaar een compromis onder rijke vrienden bedongen om iedereen van Pirelli's nieuwste bevindingen te profiteren. Er is verder weinig over te vertellen.. Morgenochtend weten we meer. En ha, ja, Romain Grosjaen staat voor zijn kopman Kimi Räikkönen. Nog wel de derde plaats achter Alonso en Hamilton.Maar dat is allemaal zeer voorbarig. Pas morgen in de late namiddag gaan we weten wie wat het meest heeft gebruikt. Zeker is dat er een omwenteling in de bandentechnologie aan de orde van de dag is. Weliswaar een compromis om de zaak "Mercedes test illegaal" gewoon weer naar de sterren te schrijven. Sterren laat zich niet "zomaar" afschrijven.(wr)

    07-06-2013 om 00:00 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.PAUL DI RESTA SNELST IN FP1 IN CANADA
    Drievoudig wereldkampioen Sebastian Vettel (Red Bull RB9-Renault) schoot chaotisch op regenbanden het 4,361 km lange circuit Gilles Villeneuve in Montreal op, maar deemsterde weg onder een glittershow van eerst Nico Rosberg en dan ook wat spiegelwerk van Lewis Hamilton (beiden Mercedes). Rond Mercedes zijn de gemoederen wat gaan verhitten omdat ze na de GP van Spanje ter plaatse bleven en met Pirelli bandentesten uitvoerden. Mocht het met een oud model zijn geweest, was er niet zoveel aan de hand. Maar het gebeurde met de versie 2013. 't Is allemaal wat mistig rond ie testen, maar in essentie waren het proeven waarbij de - klassieke - stalen koorden vervangen werden door Kevlar-koorden. De FIA hoort Mercedes één van de volgende dagen (20 juni a.s.) in Parijs ten gronde over de ware toedracht. In ieder geval is het reglement duidelijk: dit is verboden.

    De eerste vrije oefeningen voor de GP van Canada F1 die zondag op het eiland St.Helène wordt gereden waren over heel de lijn boeiend. In het oog springend was het dat Kimi Räikkönen met zijn Lotus Renault gefrustreerd door wat in Monaco is gebeurd, trachtte de gasplank door de autobodem te duwen. In een spectaculaire stijl die - Gilles Villeneuve - in gedachten plaatste hij zich...vijfde  achter Paul Di Resta in de Force India, en...Fernando Alonso. Button in de Mc Laren, ,...Grosjean in de Lotus-Renault. En ware er die ene laatste minuut geen gele vlag gekomen doordat Pastor Maldonado de Williams in de vernieling reed, Kimi zou wellicht op de snelste tijd hebben gestaan. Nu was de sessie afgesneden door dit incident. En de chrono's werden zo doreen geschud dat hij pas de vijfde tijd heeft achter zijn "leerling-met-domme-streken": Romain Grosjean. 

    Straks echter kan de Fin zijn nijd tegenover vooral Ricciardo verder botvieren in de tweede vrije trainingen met het oog op één van de mooiste GP's van het jaar waarin nog-niet-kampioen Romain Grosjean vorig jaar tweede werd na Hamilton. De beloftevolle Fransman start echter in ieder geval op zijn best vanop de elfde plaats. Het incident van Monaco leverde hem een straf van tien plaatsen achterwaarts. In ieder geval worden de vijf wereldkampioenen hier in Montreal al meermaals stokken in de wielen gestoken door jongens die we gemakkelijk als "rookies" bestempelen. Er is een generatiewissel uitgebroken in de F1. Behalve voor Vettel. Die zit al als koning in de nieuwe orde.(wr)




    07-06-2013 om 00:00 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    06-06-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.RENAULT NA 35 JAAR TERUG IN LE MANS MET ALPINE
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Honfleur - Op de jaarlijkse bedevaart naar Le Mans, om alle aflaten van alle zonden tegen FIA- en nationale reglementen voor "onze jongens-en-meiskens" af te smeken, merkte ik het volgende op. Precies op 8 maart 2013 maakte Carlos Taveres, gedelegeerd Directeur-Generaal van de Renault-activiteiten, aan de President Pierre Fillon van de "l'Automobile de l'Ouest", bekend dat Renault 35 jaar na de historische overwinning in 1978, terugkeert naar Le Mans. Aanstaande zondag 9 juni zullen twee Renault's Alpine's deelnemen aan de testdag. Ze zijn herkenbaar aan de nummers 36 en 37, hun historische blauwe kleur, en hebben net als de Audi's een haaienvin-rug.  In het gezegende jaar 1978 wonnen Jean-Pierre Jaussaud en Didier Pironi in een Renault Alpine A442 - toen geel-zwart gekleurd - de mythische race. De nieuwe prototypes A450 worden gereden door Tristan Gommendy, Nelson Pantiacini en Pierre Ragues. Vrij onbekend klinkende namen. Nochtans hebben deze heren in de zes wedstrijden van de "European Le Mans Series" al een podiumplaats veroverd in het Italiaanse Imola. De "A450" zoals de Alpine's werden gecodeerd. worden door Signatech-Alpine in lijn gebracht. Morgen gaat Signatech bij Renault in Gyancourt kennis maken met het personeel en zaterdag doorstaan ze de technische controle. Zondag krijgen we van hun capaciteiten een eerste indruk. De 24 Uren van Le Mans worden dit jaar gereden op 22 en 23 juni 2013, iets later dan gewoonlijk.(wr)




    Bijlagen:
    De regendoop kreeg de Alpine al eerder i7613.jpg (11.9 KB)   

    06-06-2013 om 00:00 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    05-06-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.LATVALA MAAKT FURORE IN HET WRC
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Nu Sebastien Loeb al eens thuisblijft in het WRC, komen andere namen naar voor. Onder andere die van Latvala. In de jongste Acropolisrally in Griekenland reed hij zich na de opgave van Sebastian Ogier (brandstofpomp) in de kijker met de VW Polo WRC.(Foto's:Willy Weyens)


    Bijlagen:
    LATVALA AAN HET WERK IN ZIJN VW POLO WRC i5613.JPG (415.6 KB)   
    MIKKELSEN BEHOORT OOK TOT DE VW POLO R WRC-ARMADA i5613.JPG (200.7 KB)   
    OGIER IN DE VW POLO R WRC IN DE ACROPOLIS VOOR ZIJN OPGAVE i5613.JPG (299 KB)   
    OGIER MOEST IN GRIEKENLAND OPGEVEN MET DEFECTE BRANDSTOFPOMP i5613.JPG (333.7 KB)   
    Ogier-Igrassia wonnen dit jaar al de Rally van Zweden 11213.JPG (845.8 KB)   
    Ogier-Ingrassia aan het werk in de Rally van Zweden met de VW Polo R WRC.JPG (385.4 KB)   
    Sebastian Ogier overrtroefde dit keer Loeb in Zweden 11213.jpg (291.7 KB)   

    05-06-2013 om 12:29 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    02-06-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.LMP2 RACEWAGEN MAG €355.000 KOSTEN ZONDER MOTOR

    De meest fascinerende groep auto's in de 24 Uren van Le Mans (22 en 23 juni) zijn de prototypes LMP1 en LMP2. Principieel is de eerste groep voorbehouden aan de constructeurs die een industrieel spelletje spelen. Zoals Audi en Toyota. De tweede groep prototypes, de LMP2's, komen meer uit de privé-renstallen en zijn vooral gelinkt aan motorenleveranciers, zoals bijvoorbeeld Nissan.

    De Automobile Club de l'Ouest, sinds 1923 organisator van 's werelds grootste race, waakt enigszins over het kostenplaatje van vooral de LMP2's. Volgens hun technische reglement mag een LMP2 auto maximaal €355.000 kosten zonder motor. De toegelaten accessoires mogen in prijs nooit hoger worden dan 150% van de kostprijs van de auto. Met de onmisbare - bijvoorbeeld - V8-motoren zoals die van Nissan - kost dus een LMP2 auto alras meer dan €500.000.

    Op de LMP1-wagens is moeilijk een prijskaartje te plakken. Dat komt omdat het rijdende laboratoria zijn die het hele jaar door verder worden ontwikkeld. Zeker nu er een WK Endurance bestaat. Men moet van goede industriële komaf zijn om zo enkele van die auto's "in dienst" te houden. Audi en Toyota kunnen dit blijkbaar, maar door de wereldwijde crisis moest Peugeot voor twee jaar afhaken. Het prestigieuze familiebedrijf moest hulp van GM aanvaarden en moet nog dit jaar nog eens €100 miljoen besparingen doorduwen. Dat de Franse constructeur niet in Le Mans is, doet iedere rechtgeaarde autosportfanaat pijn. Maar de zaken zijn niet anders. Audi en Toyota hebben de hybride-machines die wellicht ook deze 90ste editie zullen domineren. Een eerste voorsmaakje daarvan krijgen we volgende zondag 9 juni op het circuit van La Sarthe in Normandië.(Tekst en foto's:Walter Rombauts)

    02-06-2013 om 14:08 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    01-06-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.MERCEDES GAAT IN ZEE MET WILLIAMS F1 IN 2014
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Het Williams Formule 1 team en Mercedes-Benz hebben aangekondigd dat ze een "long-term engine partnership" hebben afgesloten dat nu ingaat en in 2014 op de circuits zal te zien zijn. Mercedes-Benz zal dus een Ottomotor, voorzien van KERS leveren, die zal gemaakt en onderhouden worden door Mercedes AMG High Performance Powertrains (HPP), de firma die in het Britse Brixworth is gebaseerd. Voor wat de transmissie aangaat, Frank Williams heeft er aan gehouden die zelf verder te fabriceren.

    Het F1 reglement van 2014 eist als uitdaging dat de auto's een 300 km lange race kunnen rijden met maximum 100 kg brandstof in de tank. Om tot die prestatie te komen worden de huidige 2,4 literV8 atmosferische motoren vervangen door 1,6 liter V6 turbomotoren met hybride-fysionomie door de aanwezigheid van een KERS-systeem dat sterker zal zijn dan het huidige. Datgene wat nu wordt gebruikt slaat 60 kW of 82 pk aan elektrische energie op in wat eigenlijk een condensator is. Met een simpele druk op een knopje op het stuurwiel kan de piloot dat extra vermogen gedurende 6"77 afroepen. De nieuwe motoren voor 2014 zouden 30% energie-efficiënter moeten zijn.

    Wat nu "Kinetic Energy Recovery System" wordt genoemd zal volgend jaar simpelweg "Energy Recovery System (ERS) gaan heten. Dit nieuwe systeem zal zowel energie weer opslaan van de uitlaatturbine en de achteras. Die opgeslagen energie kan eveneens weer opgevraagd worden. Dit nieuwe reglement is - door de FIA - mee bedoeld om accessoires die in gewone auto's ook zitten een nieuwe boost te geven. Dat slaat zowel terug op de batterijtechnologieën, de turbotechniek, de energie-recuperatie als de verbrandings-efficiëntie van de brandstof in de motor.

    Toen de deal Mercedes-Williams werd bekendgemaakt dankten zowel Williams als Renault elkaar voor de geleverde inspanningen sinds hun contract in 2012 werd vernieuwd en Pastor Maldonado het merk de zege schonk in de GP van Spanje. Aarzelend als een sputterende fontein komen stukje bij beetje de ware allures van de Formule 1 2014 boven. Normaal gesproken zullen ook de eerste tracktesten concreet te zien zijn. Het blijft leuk om met autootjes te spelen.(Tekst:Walter Rombauts/Foto's:Mercedes-Benz)

    Bijlagen:
    Mercedes gaat in 2014 samenwerken met Williams i1613.jpg (1.7 MB)   
    Zij-aanzicht van de nieuwe Mercedes-Benz F1 motor i1613.jpg (1.7 MB)   

    01-06-2013 om 18:44 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.EXTRA BELASTING OP BEDRIJFSWAGENS IS INEFFICIËNT
    Ons land kreeg vorige dagen een - fiscale - veeg uit de pan van de Europese Commissie. Als reactie daarop volgen er meteen een aantal aanbevelingen waarvan er één de speciale aandacht heeft getrokken van zowel Febiac, Federauto en Renta. Deze waarin wordt opgeroepen om het privégebruik van de bedrijfswagens zwaarder te belasten !!! Voor de autosector alvast een reden om de realiteit van de bedrijfsauto in een correct kader te plaatsen.

    Een bedrijfsauto is in de eerste plaats een werkinstrument; nuttig en in vele gevallen onmisbaar. Hij maakt vaak ook deel uit van het verloningspakket van de werknemer, precies om de last op arbeid draaglijk en de concurrentiekracht van bedrijven aanvaardbaar te houden in dit land dat wereldkampioen loonlast is. In dat opzicht vormen de uitspraken van de commissie een opmerkelijke tegenspraak: verlaag de kost van arbeid, en voer bijkomende belasting in op één van de belangrijkste manieren om arbeid betaalbaar te houden...1 op 10 huishoudens in ons land beschikt over een bedrijfsauto, nieuwe belastingen hierop zijn een rechtstreekse aanslag op het gezinsbudget !!!

    Bovendien verhoogde de regering Di Rupo vorig jaar nog de belasting op het privégebruik van de bedrijfswagen met liefst 20% (voordeel alle aard). Meer dan een half miljoen werknemers, zelfstandigen en ondernemers betalen NU 600.000.000 euro belasting op het privégebruik van hun voertuigen. De nieuwe regeling zette heel wat kwaad bloed, is complex en bovenal een gemiste kans om de schoonste en zuinigste voertuigen en technologieën in ons land door te laten breken.

    Laat ons ten tweede kijken naar de effecten ervan. Bedrijfsauto's vormen vandaag de enige motor ter vergroening van het wagenpark: zij hebben gemiddeld de laagste uitstoot van CO2 van alle nieuw verkochte auto's. Ze zijn jonger, groener en veiliger dan gemiddeld. En ook dat is belangrijk en waardevol. Bovendien zien we dat in landen waar relatief gezien minder auto's van het bedrijf rondrijden, het gemiddelde autobezit, de grootte van het autopark, het gemiddeld aantal jaarlijks afgelegde kilometers en de zogenaamde autoafhankelijkheid niet beduidend verschillend zijn.

    De autosector is al jaren pleitbezorger van een ambitieuze, toekomstgerichte maar evenwichtige autofiscaliteit die sturend inwerkt in functie van de milieukenmerken van het voertuig en het gebruik ervan. Wij vragen een groene autofiscaliteit vandaag en de invoering van een slimme kilometerheffing in de nabije toekomst. En wij doen op heel geregelde basis concrete voorstellen in die richting. Omdat we weten dat dit helpt om de milieubelasting van het verkeer terug te dringen en ons land mobiel te houden.

    Maar evengoed verwerpen wij inefficiënte ingrepen die geen rekening houden met het volledige kader waarvan de bedrijfsauto deel uitmaakt. Namelijk de motor van de automarkt als tewerkstelling, de automotor ter vergroening van het autopark en van een modern verloningsbeleid ter compensatie van de torenhoge lasten op arbeid in ons land.

    De automobielsector, vertegenwoordigd Febiac, Federauto en Renta, telt zowat 16.000 bedrijven die bijna 200.000 mensen tewerkstellen, jaarlijks ruim 650.000 nieuwe en 750.000 occasievoertuigen verdelen, verhandelen, leasen en verhuren op de Belgische automarkt. Daarnaast staat de autosector in voor de opvolging, de herstelling en het onderhoud van een Belgisch wagenpark van bijna 800.000 wagens van bedrijven - waarvan ruim 300.000 lease- en huurwagens, 4,2 miljoen privéwagens en meer dan 300.000 wagens van zelfstandigen.(wr)




    01-06-2013 om 10:54 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.VALIEZEN PAKKEN VOOR LE MANS
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Morgen over acht dagen wordt in La Sarthe de testdag voor de "24 Uren van Le Mans" gehouden. Andermaal is Audi favoriet en zal wellicht voor de twaalfde keer op het mythische tracé van 13,612 km winnen. Buiten de jonge gasten zoals André Lotterer, Marcel Fassler en Benoit Treluyer (die toch al ieder twee keer wonnen) is de Audi-vloot eigenlijk bemand met "ouwe rakkers". Zoals Tom Kristensen die met acht overwinningen recordhouder is. Onze landgenoot Jacky Ickx heeft lang het record gehouden met zes keer winnen.

    Het is fascinerend te zien hoelang sommigen het Audistuurwieltje al bedienen. Dindo Capello is al 19 jaar trouw aan het merk. Frank Biela 18 jaar en Emanuele Pirro 15 jaar. Audi kwam naar Le Mans in 1999 en won vorig jaar voor de elfde keer. De eerste zege van een hybrid in Le Mans. Toyota nam de uitdaging aan. Ze gebruikten de degelijke techniek die is gebaseerd op die van elke Toyota Prius. Maar dat betekende dat de auto alles achteraan had en alleen de achterwielen werden aangedreven.

    Audi's e -tron hybride had een vernuftiger techniek. De vertragings-energie werd opgeslagen en als de coureur het elektrisch vermogen "afriep" gingen twee elektromotoren de voorwielen mee aandrijven. Op die manier crëeerde Audi een "quattro"-effect, vier aangedreven wielen die toelieten dat de banden een grotere laterale kracht konden opvangen en het globale motorkoppel (dat van de diesel en dat van de twee elektromotoren vooraan) heel evenwichtig over de vier wielen was verdeeld. In een volgende bijdrage, nadat de valiezen zijn gepakt voor wat het Mekka voor de autosporters is, gaan we dieper in of en hoe Toyota en Audi nog meer uit de technische hoed toverden voor de wedstrijd van 22 en 23 juni 2013.(wr)

    01-06-2013 om 00:00 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    30-05-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.VOLVO WINT STERPRIJS MET VOETGANGERSDETECTIE
    Volvo Cars heeft zojuist de "Global NCAP Innovation Award 2013" gewonnen dankzij de innovatieve voetgangersdetectie. Daarmee wordt het merk beloond het baanbrekend werk dat de Volvo Car Group levert op gebied van voetgangersbescherming. Het was professor Lotta Jakobsson, Senior Technical Specialist bij het Volvo Cars Safety Centtre, die vandaag de hoge onderscheiding in ontvangst nam op de "Enhanced Safety of Vehicle's (ESV)-conferentie in het Zuid-Koreaanse Seoel.

    Op deze ESV-conferentie sprak professor Lotta Jakobsson over de fantastische resultaten die Volvo Cars heeft geboekt op gebied van voetgangerbescherming. Zo lichtte ze de voetgangers-airbag in de Volvo V40 en de daaronder liggende technologie toe. "Het doel van 's werelds eerste airbag voor voetgangers is om zwakke weggebruikers in bepaalde omstandigheden te beschermen tegen hoofdletsels, bijvoorbeeld wanneer ze tegen de motorkap of harde delen rondom de voorruit botsen", aldus Lotta Jakobsson.

    In feite is het een internationale uitdaging. Dat Volvo daarvoor Chinese praktijkvoorbeelden aanhaalt is niet verwonderlijk want Volvo is in wezen eigenaar van het Chinese Geely. Daarom dit voorbeeld. In China maken voetgangers 25% van de dodelijke verkeerslachtoffers uit. In Europa gaat het om 14% en in de USA over 12%. Als enkel de gewonden onder ogenschouw worden genomen, lopen deze cijfers hoog op. Het zijn de harde onderdelen onder de motorkap, de onderzijde van de voorruit en de A-stijlen die de ernstigste hoofdletsels veroorzaken bij een aanrijding met een voetganger.

    In 2010 bood Volvo Cars al een antwoord op deze statistieken met de lancering van voetgangers-detectie met een volledig automatische remfunctie (Pedestrian Detection with Full Autobrake). Dit systeem helpt aanrijdingen met een voetganger te vermijden tot een snelheid van 35 km/h door te remmen in plaats van de bestuurder als deze niet snel genoeg reageert. Bij hogere snelheden verlaagt het systeem zo veel mogelijk de snelheid van de auto voor de aanrijding. De Volvo V40, gelanceerd in 2012, is uitgerust met 's werelds eerste voetgangers-airbag. Deze moet de gevolgen van een onafwendbare aanrijding met een voetganger maximaal beperken.

    Door zeven sensoren in de voorzijde van de auto sturen signalen naar een controle-eenheid. Wanneer de auto in contact komt met een object, evalueert de commando-eenheid de signalen. Als het een vorm zoals een menselijk been detecteert, dan wordt de voetgangers-airbag geactiveerd.

    De scharnieren van de motorkap zijn uitgerust met pyrotechnische ontstekers die het achterste deel van de motorkap ontgrendelen wanneer het systeem wordt geactiveerd. Tegelijk wordt de airbag opgeblazen. Hierbij wordt de motorkap tien centimeter opgetild door de airbag en blijft dan in deze positie staan.

    Door de extra plaats die ontstaat tussen de motorkap en de harde onderdelen van het motorblok heeft de motorkap een buffer om te verkreukelen. Zo blijft de impact van een botsing met een voetganger, vooral voor het hoofd en de borstkas, beperkt. "De airbag deheeft twee functies. Hij verhoogt de motorkap om een buffer te vormen en hij beperkt de impact door de harde delen rond de voorruit te bedekken", legt Lotta Jakobsson verder uit.

    Volvo haalde met dit systeem nu de beste Euro NCAP-score ooit. De nieuwe Volvo V40 behaalde in 2012 vijf sterren in de crashtesten van Euro NCAP en won ook de "Best-in-Class"-Award van Euro NCAP in de klasse van de kleine familiewagens, overigens met de hoogste algemene score die de organisatie ooit registreerde. In de categorie voetgangersbescherming behaalde de V40 zelfs een recordscore van 88%. Volvo - geboren in 1927 - heeft door heel zijn geschiedenis een veiligheidspolitiek gevoerd, in concurrentie met Mercedes, kunnen we besluiten.(wr/Foto's:Volvo)



    30-05-2013 om 18:55 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 1/5 - (1 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    29-05-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.HYUNDAI NEEMT GOEDE START MET TESTEN i20 WRC
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Na een paar intensieve maanden van voorbereiding in het nieuwe hoofdkwartier, heeft Hyundai Motorsport de i20 WRC uit het atelier gehaald en op de baan gezet om met concreet testwerk op het terrein te beginnen.

    Na een eerste testsessie met de jongste versie van de i20 WRC op een privé-testbaan in de omgeving van Alzenau, Duitsland, nabij het hoofdkwartier, was het resultaat bijzonder positief. Bij het uitvoeren van de proefritten ondervond het technische team van Hyundai Motorsport geen enkel verontrustend probleem. Hierdoor kan het testschema verder worden uitgerold ter voorbereiding van de officiële intrede in het FIA (Fédération Internationale de l'Automobile) World Rally Championship in 2014.

    De driedaagse test van maar liefst 550 kilometer impliceerde ook de kennismaking met de eerste diepgaande studie van de verschillende set-ups van de wagen, waarbij waardevolle gegevens voor computer-analyse werden verzameld door en voor de ingenieurs in het Hyundai Motorsport hoofdkwartier. De auto werd al op uiteenlopende aspecten grondig geëvalueerd, maar de focus lag toch vooral op de 1,6 liter turbomotor.

    "De wagen is nu echt op de weg en ik moet toegeven dat het wel een emotioneel moment was toen ik de laatste versie van de i20 WRC voor de eerste keer in actie zag !" Die woorden komen van Michel Nandan, baas van het team. "We hebben een intensief testprogramma voor de boeg in de resterende maanden van dit jaar 2013. Zo zullen we verschillende locaties in Europa aandoen, om op die wijze verder te evalueren in de verschillende situaties die zich in het WRC voordoen. Verschillende ondergrond, verschillende weersomstandigheden en de techniek van de auto die telkenmale anders zal reageren."

    Hyundai Motorsport wil op zeer korte termijn ambitieuze doelstellingen realiseren. Zo is een strak schema opgesteld om zeker op tijd paraat te zijn om mee te strijden in de Rally van Monte Carlo 2014 !

    "De eerste testritten hebben ons veel bijgeleerd en dat is alvast positief", deelde Nandan nog mee. "We hebben al veel feedback die we kunnen gebruiken in de volgende voorbereidingsfases."

    De Hyundai i20 WRC werd ontworpen in het R&D Center van Namyang in Zuid-Korea en wordt klaargestoomd in de hoofdzetel van Hyundai Motorsport in Alzenau in Duitsland.(wr)

    Bijlagen:
    De Hyundai i20 wordt klaargestoomd in Alzenau in Duitsland i29513.jpg (1.6 MB)   
    Deze Hyundai i20 WRC start in 2014 in de Rally van Monte Carlo i29513.jpg (518.1 KB)   

    29-05-2013 om 10:55 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)


    Archief per week
  • 18/09-24/09 2023
  • 11/09-17/09 2023
  • 04/09-10/09 2023
  • 28/08-03/09 2023
  • 21/08-27/08 2023
  • 14/08-20/08 2023
  • 07/08-13/08 2023
  • 31/07-06/08 2023
  • 24/07-30/07 2023
  • 17/07-23/07 2023
  • 10/07-16/07 2023
  • 03/07-09/07 2023
  • 26/06-02/07 2023
  • 19/06-25/06 2023
  • 12/06-18/06 2023
  • 05/06-11/06 2023
  • 29/05-04/06 2023
  • 22/05-28/05 2023
  • 15/05-21/05 2023
  • 08/05-14/05 2023
  • 01/05-07/05 2023
  • 24/04-30/04 2023
  • 17/04-23/04 2023
  • 03/04-09/04 2023
  • 27/03-02/04 2023
  • 20/03-26/03 2023
  • 13/03-19/03 2023
  • 06/03-12/03 2023
  • 27/02-05/03 2023
  • 20/02-26/02 2023
  • 13/02-19/02 2023
  • 06/02-12/02 2023
  • 23/01-29/01 2023
  • 16/01-22/01 2023
  • 09/01-15/01 2023
  • 02/01-08/01 2023
  • 26/12-01/01 2023
  • 19/12-25/12 2022
  • 12/12-18/12 2022
  • 05/12-11/12 2022
  • 28/11-04/12 2022
  • 21/11-27/11 2022
  • 14/11-20/11 2022
  • 07/11-13/11 2022
  • 31/10-06/11 2022
  • 24/10-30/10 2022
  • 17/10-23/10 2022
  • 10/10-16/10 2022
  • 03/10-09/10 2022
  • 26/09-02/10 2022
  • 19/09-25/09 2022
  • 05/09-11/09 2022
  • 29/08-04/09 2022
  • 22/08-28/08 2022
  • 15/08-21/08 2022
  • 08/08-14/08 2022
  • 01/08-07/08 2022
  • 25/07-31/07 2022
  • 18/07-24/07 2022
  • 11/07-17/07 2022
  • 04/07-10/07 2022
  • 27/06-03/07 2022
  • 20/06-26/06 2022
  • 13/06-19/06 2022
  • 06/06-12/06 2022
  • 30/05-05/06 2022
  • 23/05-29/05 2022
  • 16/05-22/05 2022
  • 09/05-15/05 2022
  • 02/05-08/05 2022
  • 25/04-01/05 2022
  • 18/04-24/04 2022
  • 04/04-10/04 2022
  • 28/03-03/04 2022
  • 21/03-27/03 2022
  • 14/03-20/03 2022
  • 07/03-13/03 2022
  • 28/02-06/03 2022
  • 21/02-27/02 2022
  • 14/02-20/02 2022
  • 24/01-30/01 2022
  • 03/01-09/01 2022
  • 27/12-02/01 2022
  • 13/12-19/12 2021
  • 06/12-12/12 2021
  • 29/11-05/12 2021
  • 22/11-28/11 2021
  • 15/11-21/11 2021
  • 08/11-14/11 2021
  • 01/11-07/11 2021
  • 18/10-24/10 2021
  • 04/10-10/10 2021
  • 20/09-26/09 2021
  • 13/09-19/09 2021
  • 06/09-12/09 2021
  • 30/08-05/09 2021
  • 23/08-29/08 2021
  • 16/08-22/08 2021
  • 09/08-15/08 2021
  • 02/08-08/08 2021
  • 26/07-01/08 2021
  • 12/07-18/07 2021
  • 05/07-11/07 2021
  • 28/06-04/07 2021
  • 21/06-27/06 2021
  • 14/06-20/06 2021
  • 07/06-13/06 2021
  • 31/05-06/06 2021
  • 24/05-30/05 2021
  • 17/05-23/05 2021
  • 03/05-09/05 2021
  • 26/04-02/05 2021
  • 19/04-25/04 2021
  • 12/04-18/04 2021
  • 05/04-11/04 2021
  • 29/03-04/04 2021
  • 22/03-28/03 2021
  • 08/03-14/03 2021
  • 01/03-07/03 2021
  • 22/02-28/02 2021
  • 15/02-21/02 2021
  • 08/02-14/02 2021
  • 01/02-07/02 2021
  • 25/01-31/01 2021
  • 18/01-24/01 2021
  • 04/01-10/01 2021
  • 28/12-03/01 2027
  • 14/12-20/12 2020
  • 07/12-13/12 2020
  • 30/11-06/12 2020
  • 23/11-29/11 2020
  • 09/11-15/11 2020
  • 26/10-01/11 2020
  • 19/10-25/10 2020
  • 05/10-11/10 2020
  • 28/09-04/10 2020
  • 21/09-27/09 2020
  • 14/09-20/09 2020
  • 07/09-13/09 2020
  • 31/08-06/09 2020
  • 24/08-30/08 2020
  • 17/08-23/08 2020
  • 10/08-16/08 2020
  • 03/08-09/08 2020
  • 27/07-02/08 2020
  • 20/07-26/07 2020
  • 13/07-19/07 2020
  • 06/07-12/07 2020
  • 29/06-05/07 2020
  • 08/06-14/06 2020
  • 01/06-07/06 2020
  • 25/05-31/05 2020
  • 11/05-17/05 2020
  • 04/05-10/05 2020
  • 06/04-12/04 2020
  • 16/03-22/03 2020
  • 17/02-23/02 2020
  • 10/02-16/02 2020
  • 27/01-02/02 2020
  • 13/01-19/01 2020
  • 06/01-12/01 2020
  • 30/12-05/01 2020
  • 16/12-22/12 2019
  • 02/12-08/12 2019
  • 25/11-01/12 2019
  • 18/11-24/11 2019
  • 11/11-17/11 2019
  • 28/10-03/11 2019
  • 21/10-27/10 2019
  • 07/10-13/10 2019
  • 30/09-06/10 2019
  • 23/09-29/09 2019
  • 16/09-22/09 2019
  • 09/09-15/09 2019
  • 02/09-08/09 2019
  • 26/08-01/09 2019
  • 19/08-25/08 2019
  • 05/08-11/08 2019
  • 29/07-04/08 2019
  • 22/07-28/07 2019
  • 15/07-21/07 2019
  • 08/07-14/07 2019
  • 01/07-07/07 2019
  • 24/06-30/06 2019
  • 17/06-23/06 2019
  • 10/06-16/06 2019
  • 03/06-09/06 2019
  • 27/05-02/06 2019
  • 20/05-26/05 2019
  • 13/05-19/05 2019
  • 06/05-12/05 2019
  • 29/04-05/05 2019
  • 22/04-28/04 2019
  • 15/04-21/04 2019
  • 08/04-14/04 2019
  • 01/04-07/04 2019
  • 25/03-31/03 2019
  • 18/03-24/03 2019
  • 11/03-17/03 2019
  • 04/03-10/03 2019
  • 25/02-03/03 2019
  • 18/02-24/02 2019
  • 11/02-17/02 2019
  • 21/01-27/01 2019
  • 14/01-20/01 2019
  • 07/01-13/01 2019
  • 31/12-06/01 2019
  • 24/12-30/12 2018
  • 17/12-23/12 2018
  • 26/11-02/12 2018
  • 19/11-25/11 2018
  • 12/11-18/11 2018
  • 05/11-11/11 2018
  • 29/10-04/11 2018
  • 22/10-28/10 2018
  • 15/10-21/10 2018
  • 01/10-07/10 2018
  • 24/09-30/09 2018
  • 17/09-23/09 2018
  • 10/09-16/09 2018
  • 03/09-09/09 2018
  • 27/08-02/09 2018
  • 20/08-26/08 2018
  • 13/08-19/08 2018
  • 06/08-12/08 2018
  • 23/07-29/07 2018
  • 16/07-22/07 2018
  • 09/07-15/07 2018
  • 02/07-08/07 2018
  • 25/06-01/07 2018
  • 18/06-24/06 2018
  • 11/06-17/06 2018
  • 04/06-10/06 2018
  • 28/05-03/06 2018
  • 21/05-27/05 2018
  • 14/05-20/05 2018
  • 07/05-13/05 2018
  • 23/04-29/04 2018
  • 09/04-15/04 2018
  • 02/04-08/04 2018
  • 26/03-01/04 2018
  • 19/03-25/03 2018
  • 12/03-18/03 2018
  • 05/03-11/03 2018
  • 26/02-04/03 2018
  • 19/02-25/02 2018
  • 05/02-11/02 2018
  • 29/01-04/02 2018
  • 15/01-21/01 2018
  • 08/01-14/01 2018
  • 01/01-07/01 2018
  • 25/12-31/12 2017
  • 11/12-17/12 2017
  • 04/12-10/12 2017
  • 27/11-03/12 2017
  • 20/11-26/11 2017
  • 06/11-12/11 2017
  • 30/10-05/11 2017
  • 16/10-22/10 2017
  • 09/10-15/10 2017
  • 02/10-08/10 2017
  • 25/09-01/10 2017
  • 18/09-24/09 2017
  • 11/09-17/09 2017
  • 04/09-10/09 2017
  • 28/08-03/09 2017
  • 21/08-27/08 2017
  • 14/08-20/08 2017
  • 07/08-13/08 2017
  • 24/07-30/07 2017
  • 17/07-23/07 2017
  • 10/07-16/07 2017
  • 03/07-09/07 2017
  • 05/06-11/06 2017
  • 29/05-04/06 2017
  • 22/05-28/05 2017
  • 08/05-14/05 2017
  • 01/05-07/05 2017
  • 24/04-30/04 2017
  • 10/04-16/04 2017
  • 03/04-09/04 2017
  • 27/03-02/04 2017
  • 20/03-26/03 2017
  • 13/03-19/03 2017
  • 06/03-12/03 2017
  • 27/02-05/03 2017
  • 20/02-26/02 2017
  • 13/02-19/02 2017
  • 06/02-12/02 2017
  • 30/01-05/02 2017
  • 23/01-29/01 2017
  • 16/01-22/01 2017
  • 09/01-15/01 2017
  • 02/01-08/01 2017
  • 26/12-01/01 2017
  • 19/12-25/12 2016
  • 12/12-18/12 2016
  • 05/12-11/12 2016
  • 28/11-04/12 2016
  • 21/11-27/11 2016
  • 14/11-20/11 2016
  • 07/11-13/11 2016
  • 31/10-06/11 2016
  • 24/10-30/10 2016
  • 17/10-23/10 2016
  • 10/10-16/10 2016
  • 03/10-09/10 2016
  • 26/09-02/10 2016
  • 12/09-18/09 2016
  • 05/09-11/09 2016
  • 29/08-04/09 2016
  • 22/08-28/08 2016
  • 15/08-21/08 2016
  • 08/08-14/08 2016
  • 01/08-07/08 2016
  • 25/07-31/07 2016
  • 18/07-24/07 2016
  • 11/07-17/07 2016
  • 04/07-10/07 2016
  • 27/06-03/07 2016
  • 20/06-26/06 2016
  • 13/06-19/06 2016
  • 06/06-12/06 2016
  • 23/05-29/05 2016
  • 16/05-22/05 2016
  • 09/05-15/05 2016
  • 25/04-01/05 2016
  • 18/04-24/04 2016
  • 11/04-17/04 2016
  • 04/04-10/04 2016
  • 28/03-03/04 2016
  • 21/03-27/03 2016
  • 14/03-20/03 2016
  • 07/03-13/03 2016
  • 29/02-06/03 2016
  • 22/02-28/02 2016
  • 15/02-21/02 2016
  • 08/02-14/02 2016
  • 01/02-07/02 2016
  • 25/01-31/01 2016
  • 11/01-17/01 2016
  • 04/01-10/01 2016
  • 28/12-03/01 2021
  • 21/12-27/12 2015
  • 14/12-20/12 2015
  • 07/12-13/12 2015
  • 23/11-29/11 2015
  • 16/11-22/11 2015
  • 09/11-15/11 2015
  • 02/11-08/11 2015
  • 26/10-01/11 2015
  • 19/10-25/10 2015
  • 05/10-11/10 2015
  • 28/09-04/10 2015
  • 21/09-27/09 2015
  • 14/09-20/09 2015
  • 31/08-06/09 2015
  • 17/08-23/08 2015
  • 03/08-09/08 2015
  • 20/07-26/07 2015
  • 06/07-12/07 2015
  • 29/06-05/07 2015
  • 15/06-21/06 2015
  • 08/06-14/06 2015
  • 01/06-07/06 2015
  • 25/05-31/05 2015
  • 18/05-24/05 2015
  • 11/05-17/05 2015
  • 04/05-10/05 2015
  • 13/04-19/04 2015
  • 06/04-12/04 2015
  • 30/03-05/04 2015
  • 23/03-29/03 2015
  • 16/03-22/03 2015
  • 09/03-15/03 2015
  • 02/03-08/03 2015
  • 23/02-01/03 2015
  • 16/02-22/02 2015
  • 02/02-08/02 2015
  • 26/01-01/02 2015
  • 19/01-25/01 2015
  • 12/01-18/01 2015
  • 05/01-11/01 2015
  • 22/12-28/12 2014
  • 15/12-21/12 2014
  • 08/12-14/12 2014
  • 24/11-30/11 2014
  • 17/11-23/11 2014
  • 27/10-02/11 2014
  • 13/10-19/10 2014
  • 06/10-12/10 2014
  • 29/09-05/10 2014
  • 22/09-28/09 2014
  • 15/09-21/09 2014
  • 08/09-14/09 2014
  • 01/09-07/09 2014
  • 25/08-31/08 2014
  • 18/08-24/08 2014
  • 11/08-17/08 2014
  • 04/08-10/08 2014
  • 28/07-03/08 2014
  • 21/07-27/07 2014
  • 14/07-20/07 2014
  • 07/07-13/07 2014
  • 30/06-06/07 2014
  • 23/06-29/06 2014
  • 16/06-22/06 2014
  • 09/06-15/06 2014
  • 02/06-08/06 2014
  • 26/05-01/06 2014
  • 19/05-25/05 2014
  • 05/05-11/05 2014
  • 28/04-04/05 2014
  • 21/04-27/04 2014
  • 14/04-20/04 2014
  • 07/04-13/04 2014
  • 31/03-06/04 2014
  • 24/03-30/03 2014
  • 17/03-23/03 2014
  • 10/03-16/03 2014
  • 03/03-09/03 2014
  • 24/02-02/03 2014
  • 27/01-02/02 2014
  • 16/12-22/12 2013
  • 09/12-15/12 2013
  • 28/10-03/11 2013
  • 09/09-15/09 2013
  • 02/09-08/09 2013
  • 12/08-18/08 2013
  • 05/08-11/08 2013
  • 29/07-04/08 2013
  • 15/07-21/07 2013
  • 08/07-14/07 2013
  • 24/06-30/06 2013
  • 17/06-23/06 2013
  • 10/06-16/06 2013
  • 03/06-09/06 2013
  • 27/05-02/06 2013
  • 20/05-26/05 2013
  • 13/05-19/05 2013
  • 06/05-12/05 2013
  • 22/04-28/04 2013
  • 15/04-21/04 2013
  • 08/04-14/04 2013
  • 01/04-07/04 2013
  • 25/03-31/03 2013
  • 18/03-24/03 2013
  • 11/03-17/03 2013
  • 04/03-10/03 2013
  • 25/02-03/03 2013
  • 18/02-24/02 2013
  • 11/02-17/02 2013
  • 29/10-04/11 2012
  • 22/10-28/10 2012
  • 15/10-21/10 2012
  • 01/10-07/10 2012
  • 24/09-30/09 2012
  • 20/08-26/08 2012
  • 13/08-19/08 2012
  • 06/08-12/08 2012
  • 30/07-05/08 2012
  • 23/07-29/07 2012
  • 16/07-22/07 2012
  • 09/07-15/07 2012
  • 02/07-08/07 2012
  • 11/06-17/06 2012
  • 04/06-10/06 2012
  • 21/05-27/05 2012
  • 14/05-20/05 2012
  • 07/05-13/05 2012
  • 30/04-06/05 2012
  • 23/04-29/04 2012
  • 16/04-22/04 2012
  • 09/04-15/04 2012
  • 02/04-08/04 2012
  • 26/03-01/04 2012
  • 19/03-25/03 2012
  • 12/03-18/03 2012
  • 05/03-11/03 2012
  • 27/02-04/03 2012
  • 20/02-26/02 2012
  • 13/02-19/02 2012
  • 06/02-12/02 2012
  • 30/01-05/02 2012
  • 23/01-29/01 2012
  • 16/01-22/01 2012
  • 09/01-15/01 2012
  • 02/01-08/01 2012
  • 24/12-30/12 2012
  • 19/12-25/12 2011
  • 12/12-18/12 2011
  • 05/12-11/12 2011
  • 21/11-27/11 2011
  • 14/11-20/11 2011
  • 31/10-06/11 2011
  • 03/10-09/10 2011
  • 26/09-02/10 2011
  • 05/09-11/09 2011
  • 15/08-21/08 2011
  • 01/08-07/08 2011
  • 25/07-31/07 2011
  • 18/07-24/07 2011
  • 11/07-17/07 2011
  • 04/07-10/07 2011
  • 20/06-26/06 2011
  • 06/06-12/06 2011
  • 30/05-05/06 2011
  • 16/05-22/05 2011
  • 09/05-15/05 2011
  • 02/05-08/05 2011
  • 25/04-01/05 2011
  • 18/04-24/04 2011
  • 11/04-17/04 2011
  • 14/03-20/03 2011
  • 07/03-13/03 2011
  • 28/02-06/03 2011
  • 21/02-27/02 2011
  • 07/02-13/02 2011
  • 31/01-06/02 2011
  • 24/01-30/01 2011
  • 17/01-23/01 2011
  • 10/01-16/01 2011
  • 03/01-09/01 2011
  • 27/12-02/01 2011
  • 13/12-19/12 2010
  • 06/12-12/12 2010
  • 29/11-05/12 2010
  • 22/11-28/11 2010
  • 15/11-21/11 2010
  • 08/11-14/11 2010
  • 01/11-07/11 2010
  • 25/10-31/10 2010
  • 18/10-24/10 2010
  • 11/10-17/10 2010
  • 27/09-03/10 2010
  • 13/09-19/09 2010
  • 06/09-12/09 2010
  • 30/08-05/09 2010
  • 23/08-29/08 2010
  • 16/08-22/08 2010
  • 09/08-15/08 2010
  • 02/08-08/08 2010
  • 26/07-01/08 2010
  • 19/07-25/07 2010
  • 12/07-18/07 2010
  • 28/06-04/07 2010
  • 21/06-27/06 2010
  • 24/05-30/05 2010
  • 17/05-23/05 2010
  • 10/05-16/05 2010
  • 03/05-09/05 2010
  • 26/04-02/05 2010
  • 19/04-25/04 2010
  • 12/04-18/04 2010
  • 05/04-11/04 2010
  • 29/03-04/04 2010
  • 22/03-28/03 2010
  • 15/03-21/03 2010
  • 08/03-14/03 2010
  • 01/03-07/03 2010
  • 22/02-28/02 2010
  • 15/02-21/02 2010
  • 08/02-14/02 2010
  • 01/02-07/02 2010
  • 25/01-31/01 2010
  • 18/01-24/01 2010
  • 11/01-17/01 2010
  • 04/01-10/01 2010
  • 28/12-03/01 2016
  • 21/12-27/12 2009
  • 14/12-20/12 2009
  • 07/12-13/12 2009
  • 30/11-06/12 2009
  • 23/11-29/11 2009
  • 16/11-22/11 2009
  • 09/11-15/11 2009
  • 02/11-08/11 2009
  • 26/10-01/11 2009
  • 19/10-25/10 2009
  • 12/10-18/10 2009
  • 05/10-11/10 2009
  • 28/09-04/10 2009
  • 21/09-27/09 2009
  • 14/09-20/09 2009
  • 07/09-13/09 2009
  • 31/08-06/09 2009
  • 24/08-30/08 2009
  • 17/08-23/08 2009
  • 10/08-16/08 2009
  • 20/07-26/07 2009
  • 13/07-19/07 2009
  • 06/07-12/07 2009
  • 29/06-05/07 2009
  • 22/06-28/06 2009
  • 15/06-21/06 2009
  • 01/06-07/06 2009
  • 25/05-31/05 2009
  • 18/05-24/05 2009
  • 11/05-17/05 2009
  • 04/05-10/05 2009
  • 27/04-03/05 2009
  • 20/04-26/04 2009
  • 13/04-19/04 2009
  • 06/04-12/04 2009
  • 30/03-05/04 2009
  • 23/03-29/03 2009
  • 16/03-22/03 2009
  • 09/03-15/03 2009
  • 02/03-08/03 2009
  • 23/02-01/03 2009
  • 16/02-22/02 2009
  • 09/02-15/02 2009
  • 02/02-08/02 2009
  • 26/01-01/02 2009
  • 19/01-25/01 2009
  • 12/01-18/01 2009
  • 05/01-11/01 2009
  • 29/12-04/01 2009
  • 22/12-28/12 2008
  • 15/12-21/12 2008
  • 08/12-14/12 2008
  • 01/12-07/12 2008
  • 24/11-30/11 2008
  • 17/11-23/11 2008
  • 10/11-16/11 2008
  • 03/11-09/11 2008
  • 27/10-02/11 2008
  • 20/10-26/10 2008
  • 13/10-19/10 2008
  • 06/10-12/10 2008
  • 29/09-05/10 2008
  • 22/09-28/09 2008
  • 15/09-21/09 2008
  • 08/09-14/09 2008
  • 01/09-07/09 2008
  • 18/08-24/08 2008
  • 11/08-17/08 2008
  • 04/08-10/08 2008
  • 28/07-03/08 2008
  • 21/07-27/07 2008
  • 14/07-20/07 2008
  • 07/07-13/07 2008
  • 30/06-06/07 2008
  • 23/06-29/06 2008
  • 16/06-22/06 2008
  • 09/06-15/06 2008
  • 02/06-08/06 2008
  • 19/05-25/05 2008
  • 12/05-18/05 2008
  • 05/05-11/05 2008
  • 28/04-04/05 2008
  • 21/04-27/04 2008
  • 14/04-20/04 2008
  • 07/04-13/04 2008
  • 24/03-30/03 2008
  • 17/03-23/03 2008
  • 10/03-16/03 2008
  • 03/03-09/03 2008
  • 25/02-02/03 2008
  • 18/02-24/02 2008
  • 11/02-17/02 2008
  • 04/02-10/02 2008
  • 28/01-03/02 2008
  • 21/01-27/01 2008
  • 14/01-20/01 2008
  • 07/01-13/01 2008
  • 31/12-06/01 2008
  • 17/12-23/12 2007
  • 03/12-09/12 2007
  • 26/11-02/12 2007
  • 29/10-04/11 2007
  • 01/10-07/10 2007
  • 17/09-23/09 2007
  • 10/09-16/09 2007
  • 03/09-09/09 2007
  • 27/08-02/09 2007
  • 13/08-19/08 2007
  • 06/08-12/08 2007
  • 30/07-05/08 2007
  • 23/07-29/07 2007
  • 16/07-22/07 2007
  • 09/07-15/07 2007
  • 02/07-08/07 2007
  • 18/06-24/06 2007
  • 11/06-17/06 2007
  • 28/05-03/06 2007
  • 28/11-04/12 -0001

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !

    Archief
  • Alle berichten


    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!