EEN PODIUM MET ROSBERG ALS WINNAAR EN BUTTON ALS WERELDKAMPIOEN
Het heeft geen zin verslag uit te brengen over iets wat iedereen heeft gezien. Opmerkelijk is dat het podium geen enkele wereldkampioen droeg. Wél een kandidaat, met name Kéké Rosberg, zoon van de legendarische Kéké Rosberg (66) en wereldkampioen in 1982 met Williams-Ford. De Fin zijn zoon is Duitser, spreekt vier tale en won vorige zondag zijn vierde GP met Mercedes. Raar genoeg is het de motor van trainingssnelste Lewis Hamilton's Mercedes de enige van de acht V6 turbo-Mercedessen die er na twee ronden de brui aan gaf. Alle andere - Mercedessen - bleven heel.
De eerste race is is er al boel. De Australiër Daniël Ricciardo die in zijn Red Bull-Renault tweede eindigde werd gediskwalificeerd weggens gesjoemel met het debiet van zijn brandstoftoevoer. Het is een lang technisch verhaal dat onderwerp is van een speciale aparte bijdrage. De FIA-commissarissen vonden het al heel verdacht dat de Red Bull zo snel was. Het brandstofdebiet en de hoeveelheid gram die per arbeidsslag wordt ingespoten is zelfs voor de reglementenmakers zelf een nachtmerrie.
Het soortelijk gewicht van (handels-)benzine is 0,790 kg en de racewagens mogen 100 kg meenemen wat dus een goede 125 liter is. Afhankelijk van het inspuitsysteem, de doorsnede van de leidingen en zelfs het matriaal ervan geeft "speelruimte" aan pientere ingenieurs. De FIA wil nu een strenge controle op dat brandstofgebruik. Wié dat nu precies gaat doe is een groot vraagteken.
Ferrari-directeur Luca di Montezemola heeft de stok in het hoenderhok gegooid. Fernando Alonso finishte vierde (na diskwalificatie Ricciardo) en aast op een derde wereldtitel. Zijn race was, zoals hijzelf, verstandig, evenwicht en foutloos. Over de brandstoftoevoer/gebruik zal nog veel te doe zijn, het hele seizoen door. Het begint wel op eco-driving te gelijken. Sraks durft geen coureur nog gas te geven. Ingenieurs als Dmoencicali (Ferrari) en andere Horner's, Newey's zullen wel een compromis vinden. Wat in hun hoofd zit maakt een mens - gezond - jaloers. Genialiteit heet dat.
Zondag over acht dagen is het de GP van Maleisië, een onberekenbare race, een soort Russische roulette. Regen, zon, wind, weer regen. Wie dat niet meer zal kunnen bekijken op TV is mijn leerling Marc Martens die vorige zaterdag overleed op 58-jarige leeftijd. Ooit haalde ik hem uit het slijk van het rallycrosscircuit van Opgrimbie (Maasmechelen) toen hij nog voor het Belang van Limburg Concentra schreef. Ik nam hem op in mijn ploeg van Keesings Auto Magazine waarvan ik stichter en hoofdredacteur was en liet Marc zich uitleven. Alras blekren rally's, de Belgische, de Europese en het Wereldkampioenschap zijn stokpaardje. Hij werd er een Europese specialist in.
In de furie van zijn jeugdigheid schreef hij het niet geëvenaarde boek "De Drie Musketiers". Dat was toen rallymonument Gilbert Staepelaere zijn drie leerlingen onder zijn vleugels nam: de veelzijdige Marc Duez die zowel éénzitters, sport-prototypes, toerwagens als rally-auto's kon besturen. Vervolgens was er Robert Droogmans, als een raket zo snel, maar vaak zelf-onderschattend. En ten slotte was en is er nog (net als Marc Duez) de speelse, slungelse, grappende Patrick Snijers die nu en dan nog rijdt maar afhankelijk is van sponsorbudgetten. Marc Martens zal me bijblijven als een grote mijnheer. We maakten vaak ruzie, waren al eens samen zat van de "hot-shaké" in Japan, legde iedere ruzie met een open gesprek bij. In die mate dat we altijd opnieuw samen door één deur konden.
Hij was ook de bedenker van Zolder's "Clean Week 2020" (elektrische auto's, hybride's, waterstofauto's e.d.) waar hij zonder grondige reden gewoon van afgehaald werd om er een onbenullige leek op te zetten die het naar de "boem" deed. (behoudens de hartstilstand van Marc die hem soms "trager" maakte). Ik wens dat Marc Martens, na een zéér kommervol leven in glitter en armoede, opgenomen wordt in de galerij van de grote Belgische autojournalisten. Gebotst, geruzied, gefeest, soms wat wachten op centjes, zijn we hem allen - de Waalse, Duitse, Vlaamse en Europese - gemeenschap die eer schuldig. Geen enkel negatief argument kan dat aan diggelen slaan.
Gelééfd hebben we allemaal, soms niet zo proper, soms als ridders. We sarden elkaar, vonden de gekste namen voor elkaar uit, we vormden een clubje " J&W (komende van Jan Van Hemeledonck zaliger en Walter Rombauts uit de jeudgboeken "Jongens en Wetenschap). Het clubje bestond - fictief - uit professoren, sterrenkundigen en profeten... Ook Marc Martens was een professor. Er werd "gevochten" om aan onze tafel te zitten. Want lachen was de essentie, lachen over elkaar en over onszelf. We wisten dat we inperfect waren en zijn. Wie in het clubje daaraan twijfelde moest dringend in een spiegel kijken. Lang. Hij zag dan zijn opperste rechter, de enige die hij niet kon/kan beliegen. Na die oefening kwam hij terug op zijn plaats zitten en zwoer alle ijdelheid af. Om weer met elkaar te lachen en te genieten van wat de tafel ons bood.(Walter Rombauts)
In de ultieme kwalificatie reed gisteren Kimi Räkkönen (GP in Melbourn start binnen 5 uur) zijn Ferrari aan diggelen. Zure smoelen bij de Scuderia. Kimi zelf onbewogen, levend in zijn emotionele binnenste en er het zijne van denkend. "Ik was wat aan het spelen met de schakelaars en daardoor volgde de ongelukkige wielspin en de crash." Speelvogel in zijn gouden - sorry - rode vogelkooi die deze nieuwe Ferrari voor hem is. Vorig jaar won hij de GP van Australië F1 in een Lotus-Renault. Hij startte toen vanaf de zevende positie op de startgrid.
Straks moet hij van de twaalfde positie vertrekken. Ongemakkelijk als je juist een nieuwe werkgever hebt en je ploegmaat "comfortabel" in de spits van de bende van 24 start. Maar de Fin heeft "verlichte" momenten, alsof hij door engelen van de materie wordt onthecht. Plots komt er een wind opzetten die hem naar voren stuwt in het klassement. Niet in alle 19 GP's natuurlijk, maar het is een opmerkelijk fenomeen. Laat ons in dat opzicht zijn seizoen 2013 eens bekijken.
Öm te beginnen Australië winnen vanaf de zevende positie op de startgrid. Vervolgens vanaf de negende startplaats in Bahrein tweede op het podium eindigen... In Hongarije vanaf de zesde op de grid tweede eindigen op het podium. In Singapore nog straffer. Vanaf de dertiende startplaats derde finishen op het podium om in Korea vanaf de tiende uitgangspositie...tweede op het podium te komen staan. Geef toe, Kimi is geen normaal man met zijn 33 lentes jong. Soms doet hij mij aan Senna denken. "In een snelste ronde spreek ik met God, bid ik, en Hij verhoort mijn verzoeken en laat me ze motorisch juist uitvoeren..."
Ver gezocht wellicht, maar in Kimi leeft ook zo'n apart universum dat niet te verklaren is. Zijn koelheid is er, maar binnenin is hij emotioneel. Gevoelig. Afkerig van flauwe kul Zijn enige wereldtitel (2008) was met Ferrari. Alonso zal het niet graag horen, maar een tweede titel kan mogelijk ook met een Ferrari zijn. Och ja, die crash...? Ja die is er geweest gisteren/vandaag. En hij is perfect op de afspraken met de ingenieurs, luistert, zegt zijn ongezouten mening en gaat dan weer naar zijn gewilde eenzaamheid in zichzelf.
Omdat hij een hekel heeft aan inperfectie, grootheidswaanzin, ijdelheid en voor hem alleen de essenties van de eenvoud tellen. Het "zijn" maakt hem uniek. Hij is ondeelbaar met anderen. Die hebben het daar enorm lastig mee. Ook zijn tegenstrevers. Als die hem vanuit een verloren gewaande positie in hun bibberende spiegels zien opduiken, worden zelfs de snelsten, de meest groten, ongemakkelijk, onzeker. Wat gaat Kimi doen ? Wellicht hen als broekventjes voorbijrijden.
Zijn rijstijl analyserend doet hij mij aan Jackie Stewart denken. Die zei altijd: "Redelijk vroeg remmen, de bocht insturen en dan in de kromming ervan snelheid winnen. Alsof er geen bocht is maar alleen een rechte lijn die je razendssnel, volgas, er doorheen haalt. Vanuit de lucht gezien zijn er op die manier geen echte lange snelle bochten meer. Alleen nog rechte lijnen, startbanen om de afstand van de rechte lijn tussen twee krommingen zo snel mogelijk af te leggen. Gebruik makend van alle paardenkrachten die de motor kan leveren...." Zo ongeveer is de rijstijl van Kimi Räikkönen. In "zijn" cockpit. De enige plaats waar hij zichzelf kan zijn, zonder inmenging van anderen. Of zoals Jackie Stewart zei :"Behind the streering wheel, I'm the boss". Voor Kimi is het geruststellend dat zijn tegenstanders dàt teminste van hem weten.(Walter Rombauts)
Lewis Hamilton en zijn Mercedes hebben de pole-position voor de GP van Australië F1. Waar Sebastien Vettel als ultieme "belager" zou moeten zijn opgedoken, was het teamgenoot Ricciardo in de Red Bull-Renault die Hamilton's snelste tijd aanvocht. Het gebeurde in de regen. Hamilton bleef op volle regenbanden rondtoeren en de Red Bull-race waagde het intermediums te gebruiken. Bijna was het hem gelukt....
Vettel start dertiende wegens een ontregelde versnellingsbak en Räikkönen reed zijn Ferrari aan diggelen op een droog stuk piste. Voorwaar een onheilsteken boven zijn aureool. Kimi mag dan speciaal zijn, een auto plooien als wereldkampioen wordt voorwaar niet in dank afgenomen. Mogelijk rekent de Fin op zijn speciaal talent om vanuit uitzichtloze posities achteraan aan het eind van de race toch op het podium te geraken. Of zelfs te winnen, zoals vorig jaar in dat eigenste Albert Park. Degene die er het best uitkomt is weer die Fernando Alonso. Bezadigd, auto heel houden, toch goede chrono's neerzetten...Gedachten bij een - mogelijke - derde wereldtitel.(Walter Rombauts)
Straks is bekend wie de eerste pole-position van een complete nieuwe Formule 1 zal opeisen. Feit is dat Lewis Hamilton met de Mercedes de snelste tijd draaide en zijn ploemaat Nico Rosberg de tweede. "Matador" Fernando Alonso liet de derde cijferstand opschrijven. Maar dan...Na 50 minuten "sukkelen" in de stand kon viervoudig wereldkampioen Sebastien Vettel zijn Red Bull-Renault (RB10) de baan opsturen. Wonderlijk genoeg klokte de Duitser de vierde tijd...
Wat beduidt dat na een bijzonder moeilijk seizoenbegin in de pré-traingen Red Bull erop vooruit gaat en Vettel aansluiting vindt in de top van de nieuwe F1. Mercedes en dus ook hun motor maakte het mooie weer. Het Duitse prestigemerk heeft ook de meeste testkilometers afgelegd, en vervolgens Fernando Alonso in de Ferrari. Ploegmaat Kimi Räkkönen liet de zevende tijd noteren, trok er zich niets van aan, en ging met zijn hond een jogging-wandeling maken. Maar het zegt niets over vandaag 15 maart 2014 als de kwalificaties de eerste "pole" aanduiden en het zegt nog minder over zondag als die mengelmoes van technische controversen voor een zege of minimum een podium moeten zorgen.
In de media wordt een nieuwe F1 met V6 turbomotor en versterkte KERS (Kinetic Energy Recovery System" nu als een "hybride" of zelfs "groene" auto voorgesteld. Zondag zal dat plaatje gewoon naar de kolderblaadjes worden verwezen. Want in werkelijkheid wordt het een vorm van "eco-driving". Wie zich niet kan beheersen in ijdelheid om vooraan te rijden zal later in de race worden afgestraft. Wie weet dat hij met 100 liter benzine een hele race moet ronden, het opslaan van elektrische energie en het er weer afroepen ervan (160 pk) goed moet beheersen, heeft meer kans om op het podium te geraken. In ieder geval is in ieder team een bezorgdheid aanwezig om met één reservoir een race te ronden. Straks kennen we de "pole-sitter", zondag de eerste kandidaat die zich meldt voor een onuitgegeven wereldtitel. Maar het seizoen is lang - 19 races - en de circuits zo verschillend dat nu een gokje wagen ronduit belachelijk is. Ingenieurs denken zich zot, slapen niet meer.
Top-ingenieur Ross Brawn heeft dat zien aankomen en het geval Michaël Schumacher heeft hem zeker geholpen om zijn indrukwekkend technisch palmares maar in de kast te zetten. Maar hij blijft deel uitmaken van die grote - aristocratische - familie waaarin steeds nieuwere namen opduiken. Die geld meebrengen en niet moeten worden betaald (zoals Alonso door de bank Santander bijvoorbeeld). Want ondertussen rijden in de voorste gelederen, vele wereldkampioenen: Fernando Alonso, Sebastien Vettel, Jenson Button, Lewis Hamilton, Kimi Räkkönen. Die kosten een centje.
Maar de Grote Drie (Mercedes, Renault en Ferrari) vinden dat een industrieel robbbertje waard. Zondagochtend (onze tijd) wordt in het Albertpark in Melbourne in Australië een thriller ten tonele gevoerd die zelfs Hitchcock niet zou kunnen bedenken. Misschien wel Bernie, de FISA, de FOCA, de FOM en de technische commissie op de Place de la Concorde nummer 8 in Parijs waar President Jean Todt zo weinig commentaar uit. Nochtans mag hij na Bernie Ecclestone tot de kandidaten worden gerekend voor de opvolging. Maar dat is - mede met de gebeurtenissen rond CVC - politieke koek. Morgen eigenlijk al staan de titelpretendenten tot barstens toe van adrenaline. Blijkbaar heeft Lewis Hamilton er het minst last van.
Een aangename vrouw in je buurt doet wonderen. Op zeer jonge leeftijd werd hij opgevoed door Mc Laren-boss Ron Dennis, heeft die hem ook dàt geleerd ? Datgene waarover bijna nooit openlijk wordt gesproken: klasse, comfort, een goed privéleven en het plezier er de vruchten van te smaken. Hamilton - die geen spijt heeft bij Mc Laren weg te zijn - maakt op al dat positieve een reële kans een wereldbeker voor de tweede keer tot op de bodem te ledigen. Maar het zou geen thriller zijn als die sakkerse Vettel al niet als een schaduw boven het 24-koppige veld hangt. Vooral Fernando Alonso voelt Vettel's adem al in zijn nek. Ook al is hij mede-kandidaat wereldkampioen 2014. De sterke kant van de Spanjaard is zijn innerlijk evenwicht. Zondag zullen we dat - behoudens ongevallen - kunnen vaststellen. Maar er is meer in deze F1-cosmos dan de menselijke geest kan vermoeden. Verrassingen zijn helemaal niet uitgesloten.(Walter Rombauts)
IN FEITE IS FORMULE 1 PARELS VOOR DE ZWIJNEN GEWORDEN
Vierënzestig jaar geleden is het wereldkampioenschap Formule 1 ontstaan. In 1950 om precies te zijn. De geboorte van het meest prestigieuze kampioenschap (naast de 24 Uren van Le Mans wel te verstaan) gebeurde onder de hoede van de "Fédération International de l'Automobile" (FIA). Gentlemen' kon je ze niet allemaal noemen, maar het was een groep van elitaire mannen en vrouwen die de reglementen samen stelden en de eerste concrete races mogelijk maakten. In de eerste GP namen 21 auto's de start. het waren merken die nu tot de verbeelding spreken: Cooper-Bristol, HWM (bestuurd door o.a. Paul Frère) en andere BRM's en Talbot-Lago's...
De eerste GP werd gereden in Silverstone en Farina viel de eer te beurt de eerste "pole-position" neer te zetten en de race te winnen. In 1950 waren er zeven GP's en Juan Manuel Fangio won er drie van (Monaco, Reims en Francorchamps). Sinds 1951 drukte de Argentijn zijn stempel op de hele F1. Met Ferrari, Mercedes en Maserati (een omgebouwde Lancia). In 1958 beleefde hij de grootste triomf uit zijn loopbaan door op de Nürbürgring zijn vijfde wereldtitel binnen te halen. Inderdaad, in die omgebouwde Lancia die voor de gelegenheid Maserati werd gedoopt.
Hij werd als held op de schouders van fans, mecaniciens, ingenieurs en directeurs door de "pitlane" gedragen. Tot dan toe de beste autocoureur ter wereld (samen met Stirling Moss), ook kampioen als mens door zijn bescheidenheid, zijn ingetogenheid die soms aan verlegenheid deed denken. In wezen was hij in zichzelf gekeerd om emoties en nederigheid te verwerken die geen enkel ander mens ter wereld in zijn ziel kon/kan lezen.
De Formule 1 was een chaotisch iets. Tot in 1974 de "Formule One Constructors Association" (FOCA) werd opgericht. Met als drijvende kracht - wie dacht u ? - natuurlijk Bernie Ecclestone achter de schermen. Hij durfde het zelfs aan een krachtmeting met de "Fédération Internationale du Sport Automobile" (FISA) aan te gaan. Met een stok achter de deur dat hij een parallel kampioenschap zou opzetten dat de FIA in zijn blootje zou zetten... Dan schrijven we 1981.
Vervolgens "kabbelden" de wereldkampioenschappen voort. Jackie Stewart (driemaal), Niki Lauda (driemaal), Alain Prost (viermaal), Jack Brabham (driemaal), Michaël Schumacher (zevenmaal...), Allemaal onder de "hoede" van een grote familie. Enzo Ferrari, Bernie Ecclestone, Jean Todt, Jean-Marie Balestre..., Max Mosley...Grote ingenieurs als Colin Chapman, Bernard Dudot en andere Ross Brawn's. Tot plots op 1 mei 1994 drievoudig wereldkampioen Ayrton Senna in Imola in de Tamburellobocht de dood vond. Dan veranderde de Formule 1. Zoals bij alle sterfgevallen vallen families uiteen, verkillen vriendschappen en komen nieuwe namen de bekende "nonkels" en "tantes" hun wil opdringen.
Bernie Ecclestone is nu 83 jaar jong. Pas nu begint hij zijn sterfelijkheid te beseffen en denkt aan een machts-overdracht. Er zijn namen bekend. De hamvraag is echter wie de Grote Manitou kàn vervangen. Wellicht wordt het iemand die weinig of niets met de F1, met de autosport in het algemeen, te maken heeft. Geen Ron Dennis die het van mecanicien tot ceo van Mc Laren bracht. Eerder een "maatpakfigur" die zich blind staart op zakencijfers, eerder dan te weten wat zich binnen de ingewikkeldheid van een cockpit in een F1-bolide of sport-prototype (LMP1's bijvoorbeeld) afspeelt. Zo iemand gaat na 64 jaar de F1-passie bestendigen ? Twijfelachtig.
Nu valt dat juist samen met die drastische wijziging van de fysionomie van de F1. Alle historie ligt aan diggelen. Parels voor de zwijnen. Bovendien - en Ecclestone's geldhonger heeft daar mee schuld aan - is de F1 weggegleden uit de bakermat Europa (en een beetje USA met Indianapolis) naar de ontwikkelingslanden. waar nieuwe automarkten zich ontsluiten, terwijl Europa verkommert in een nooit eerder geziene kommer en kwel. Waar een nieuwe voedingsbodem ligt voor wat tachtig jaar geleden voor een tweede wereldbrand zorgde.
Buiten Fernando Alonso, Kimi Räikkönen, Sebastien Vettel, Jenson Button, Lewis Hamilton en Nico Rosberg, kent in die landen geen mens de namen, laat staan de gezichten van de 24 coureurs die het WK F1 2014 volgende zondag gestalte moeten geven. Buiten de zojuist genoemde "mannen", rijdt de rest er als parels voor de zwijnen bij. Ah ja, er is iemand vergeten: Felipe Massa met Williams-Mercedes. Die moeten we extra in het oog houden. Hij heeft nog iets tegoed. Mogelijk is zijn verbetenheid een waarborg voor Williams en Mercedes. Tevens een obstakel voor Ferrari.(Walter Rombauts)
BOTTAS EN MASSA BIJ WILLIAMS GESTEUND DOOR MARTINI
Mechelen - De alcoholische drank Martini is een oeroud sponsor in zowel de Formule 1, de rally's als de sport-protototypes. Nu wordt Frank Williams gesponsord door de Italiaanse lekkernij. Mooie blauw/rode strepen op een maagdelijk witte auto. Massa en Bottas zijn de coureurs. Zij kunnen wel eens voor verrassingen zorgen, want ze beschikken over de Mercedes-motor die aan dit seizoendebuut als de kanshebber bij uitstek blijkt. Sebastien Vettel's Red Bull met Renault-motor kijkt aan tegen een achterstand van minstens twee maanden t.a.v. de concurrentie.
Het zou voor Red Bull een zegen zijn mocht de arrogante klasse van de viervoudige wereldkampioen de kinderziekten van de auto zou kunnen compenseren. Stel dat hij daarin slaagt, dan is hij een hele grote. Maar wat hij vorig seizoen in Maleisië zijn ploegmaat Mark Webber lapte, is bij het grote publiek blijven hangen. Hij zal net als Michaël Schumacher als een kil, egoïstisch persoontje zijn verdere loopbaan afwerken. Tja, iedereen is anders...(Walter Rombauts)
Mont-St_André - Het feit dat de opslagcapaciteit en dus ook het "afroepvermogen" is verdubbeld rond de KERS (Kinetic Energy Recovery System) van bruutweg 80 naar 160 pk is al lang geen op zichzelf staand gegeven meer. Toch zal Dr.Ulrich van Audi aanwezig zijn, hoewel die F1, niets te maken heeft met de Audi-prototypes die de 24 Uren van Le Mans betwisten. Maar als KERS is verdubbeld is er - reglementaire - mogelijkheid die ook in Le Mans bij de 'l Automobile Club de l'Oust" (ACO) af te dwingen... De 24 Uren van Le Mans worden dit jaar op 14 en 15 juni gereden.
In dat geval betekent dat concreet dat de Audi's tweemaal langer de 4x4 aandrijving in de boschten zullen kunnen gebruiken. Dus snellrerz zijn. Mogelijk is daarom Dr Ullrich in Melbourne. M aar er is geen zekerheid over. l'ACO zegt niet veel, ook niet meer op gebied van de Nissan stand O56... Het is een technische heropflakkering geweest. Publicitair minstens geslaagd. Zoals heel die wereld als hakketak ineenhangt Ik ga - vrij vlug naar Le mans - veel vroeger dan de "Journée de test"(1 juni 2014). Pour me reposer dans les inconnnus "Ardennes Mancelles". Et nadien, effectivement, le boulot RECOMMENCE!!!!! (Walter Rombauts)
Binnen veertien dagen begint het nieuwe wereldkampioenschap Formule 1. In het Albert Park in het Australische Melbourne waar vorig jaar de Fin Kimi Räikkönen in een Lotus-Renault die openingsrace op zijn naam schreef. Dit jaar is alles anders. Iedereen verkeert in het ongewisse. De atmosferische V8 motoren zijn vervangen door V6 turbomotoren met een versterkte "Kinetic Energy Recovery System". (KERS). Die KERS is van 60 kW (81,6 pk) verdubbeld naar 120 kW àt 163,2 pk. De coureurs moeten een race afronden met 100 liter brandstof. Zuinigheid gaat dus meespelen. Wedden dat er aan het eind van de race enkelen met "lege tank" aan de kant zullen staan ?
Als we Nico Rosberg mogen geloven zullen de remmaneuvers van cruciaal belang zijn. Omdat het de kunst zal zijn zoveel mogelijk vertragings-energie om te zetten in elektrische - en weer afroepbare - energie op te slaan. We moeten ons dat voorstellen als de "ouwe" condensator die veel, maar korte tijd, elektrische energie kon ophouden en enkele seconden lang kon "vasthouden". De mate waarin de piloot zichzelf kan beheersen in - bijvoorbeeeld - de rechte lijn van een circuit, kan bepalend zijn voor zijn brandstofverbruik dat permanent voor zijn neus op het stuurwiel verschijnt. In functie daarvan kan hij zijn race-strategie bepalen. Winnen of zomaar voor de bijl gaan.
Nooit eerder in de geschiedenis van de F1 is zo'n omwenteling ontstaan. Geen mens, geen enkele ingenieur, weet waar ie aan toe is. Alleen gissingen doen de ronde. Zelfs het "explosievat" Räikkönen - Alonso bij Ferrari heeft voorlopig geen enkele betekenis. Buiten het publicitaire karakter ervan natuurlijk. We leven naar een nooit eerder gezien hoogtepunt in de geschiedenis van de F1 die in 1950 het karakter van officieel wereldkampioenschap meekreeg. Met Farina als eerste wereldkampioen. Wie het in 2014 wordt is onmogelijk te voorspellen.
Voor de GP-similaties die zojuist in Sakhir zijn gehouden, komt Ferrari er met Fernando Alonso goed uit. De Spanjaard (wereldkampioen 2005-2006) legde 60 ronden af zonder de pits te moeten opzoeken. In het totaal reed hij 122 ronden, hetzij iets meer dan 660 km... Nij ziet de GP van Australië op 16 maart 2014 met optimisme tegemoet. Maar hij wil tegelijkertijd verbaal de overhand al hebben over zijn - onverwachte - ploegmaat Kimi Räkkönen. Dat is niet zo moeilijk want "Iceman" zegt niets. Zoals gewoonlijk, opgesloten in zijn eigen buitenaardse wereld. Hij is geen man van woorden maar van daden. Daarom is de GP van Australië in het Albert Park (waar Kimi vorig jaar in een Lotus won) zo intrigerend. Met Kimi weet je nooit... Hij is de meest vrije vogel van de hele F1-galaxy. Geen mens die ooit zijn gedachten heeft kunnen lezen, geen mens die hem ooit van een onzichtbare rechlijnigheid heeft kunnen afbrengen. Favoriet ? Niet zeker, want de nieuwe F1 is daarvoor een nog te grote hutsepot.(Walter Rombauts)
In het weekeinde van 14 tot 16 maart 2014 start het nieuwe F1 kampioenschap met de GP van Australië in het beroemde Albertpark. Door de reglementswijzigingen zal er nooit een chaotischer seizoen op gang worden geflitst. Iedere ingenieur - tot de knapste toe - zit met de handen in het haar. De ouwe getrouwe 2,4 liter V8 motoren zijn naar het museum verwezen. Ze zijn vervangen door 1,6 liter V6 motoren, voorzien van turbocompresssors en een versterkt KERS-systeem. Principieel zijn ze als carrosserie 100 mm lager opgehangen, maar ingenieurs hebben toch verschillende aerodynamische opties. "Mooi" als dusdanig zijn ze niet, maar in efficiëntie zouden ze alles wat tot nu toe bestond, moeten ovetreffen. Tot - 30% brandstofverbruik bij een vermogen dat om en rond 750 pk (551 kW) pk moet draaien.
De kunst zal erin bestaan al die uiteenlopende en vaak controversiële gegevens tot een winnende cocktail samen te gieten. Er is momenteel geen enkel zicht op de krachtverhoudingen binnen de coureurs. Alleen dat Fernando Alonso niet echt gelukkig is met de aanwezigheid van de Fin Kimi Räikkönen bij Ferrari. Volgens technisch directeur Domenicali van Ferrari leeft de Fin in een andere wereld, op een andere planeet. Spanningen hebben geen vat op hem. En als die er toch zouden zijn, krëert hij die in zichzelf als een soort krachtmeting met zichzelf, op "zelfkastijding" af. Toch wordt Räkkönen als superfavoriet voor het WK F1 2014 aangeduid. Juist omdat de speerpunten die op hem afkomen op zijn moderne "maliënkolder" afschampen.(Tekst:Walter Rombauts)
WEBBER SLUIT MET 42-STE PODIUM SUBLIEME F1 LOOPBAAN AF
Als de Australiër Mark Webber in 2014 in de Porsche zal instappen om te trachten de "24 Uren van Le Mans" te winnen, zal hij 42 podiums bijeen hebben gereden in de F1. Het jongste behaalde hij in een traditioneeel emotioneel geladen GP van Brazilië in Interlagos. Andermaal speelde het waterbassin rond Sao Paulo mee een determinerende rol in het verloop van de race.
Trouwens Mark Webber neemt niet alleen afscheid van de F1. De hele F1 neemt afscheid van een tijdperk. Met name dat van de atmosferische 2,4 liter V8-motoren. Ze gaan naar het museum en worden vervangen vanaf 2014 voor nijdige V6 turbomotor die een versterkt KERS-systeem zullen hebben. Verwacht wordt dat deze auto's kinderziektes zullen hebben. Maar ook wordt verwacht dat een viervoudig wereldkampioen als Sebastian Vettel of een Fernando Alonso die kinderziekten zullen bijsturen. Dit overigens al vanaf de eerste GP in Australië die traditioneel seizoens-opener blijft.(wr)
Nieuwe reglementen kunnen Red-Bull hegemonie breken
Er worden nog drie GP's gereden met de atmosferische 2,4 liter V8 motor. Renault steekt met die motor kop en nek boven de anderen uit. Volgend seizoen wordt met de nieuwe V6 turbomotoren en een sterker KERS-systeem gereden. Mercedes, Renault en Ferrari zullen opnieuw de bijzonderste spelers zijn. Maar toch stelt iedereen zich vragen, want die reglementswijziging verandert zo goed als helemaal de "fysionomie" van de nieuwe Formule 1.
Wie vanuit de eigen rijdende cocon goed oplet ziet vaker en vaker de naam Dacia Duster in zijn file invoegen. Als kenmerk snoeft hij met een stoere carrosserie, terwijl binnenin nieuwe bekleding, een nieuw dashboard en pientere instrumenten tegen een ongewijzigde basisprijs van €11.990 wordt aangeboden. Op het Salon van Frankfurt stunt Dacia verder met de Dacia Media NAV, een snelheidsregelaar/-begrenzer, parkeerhulp achteraan, standaard stabiliteitsregeling (ESC) en verbeterde moduleerbaarheid.
Aspecten die - eens goed onder de loep genomen - een gewaarwording geven van verhoogde algemene kwaliteit. In perceptie zeker, onderhuids nog sterker o.a. omdat in de TCe 125-benzinemotor het brandstofverbruik en dus ook de CO2-uitstoot is teruggedrongen tot 6 l/100 km. De Duster is zowel in 4x2 als in 4x4-versie beschikbaar en geniet drie jaar of 100.000 km garantie zoals alle modellen uit de Dacia-gamma.(wr)
Drievoudig wereldkampioen Sebastian Vettel (Red Bull-Renault) komt met 38 punten voorsprong op Kimi Räikkönen (Lotus-Renault) naar de GP van België die zondag 25 augustus 2013 in Francorchamps wordt gereden. De Fin koestert nog de droom om een tweede keer wereldkampioen te worden. "Maar dan moet ik vanaf nu winnen. Tweede plaatsen zijn dan niet meer voldoende." Aldus "Iceman". Fernando Alonso (Ferrari) telt 133 eenheden en Lewis Hamilton (Mercedes) 124. In theorie zouden zij nog een kans maken, maar in de praktijk is dit niet het geval. De GP van België is de elfde race van het WK F1 2013. Het is na een zomerbreak de aanloop naar de wereldtitel, waar Vettel voor de vierde keer voor gaat.(wr)
Opel werft 350 ingenieurs aan om het lopende productoffensief van het merk te ondersteunen. Driehonderd van hen zullen worden aangeworven voor het International Technical Development Center (ITDC) in Russelsheim, het centrum voor engineering in Turijn is op zoek naar naar 50 nieuwe ingenieurs: Het ITDC van Russelsheim zal ingenieurs aanwerven voor zowel voertuig- als motorengineering. Op die manier versterkt Opel de rol van het ITDC waar momenteel 6.000 werknemers actief zijn.(wr)
Zo is het bekomen van de noodzakelijke superlicentie een eerste prioriteit. Het is dus zaaks dat Sirotkin op de vrijdagen tijdens vrije trainingen zoveel mogelijk kilometers op de teller krijgt. In 2014 zal de F1 een technische metamorfose hebben ondergaan. Dan wordt gereden met 1.6 liter V6-turbomotoren die er bovenop een sterker KERS (Kinteic Energy Recovery System) hebben. Het zal een nieuwe mijlpaal worden in het WK F1 dat in 1950 zijn ontstaan kende.(wr)
HYUNDAI i20 WRC TEST SUCCESVOL OP ONVERHARD VOOR 2014
De voorbije maand juli heeft het Zuid-Koreaanse succesmerk Hyundai zijn nieuwe i20 WRC verder uitgetest op grintbanen. Juho Hänninen, Bryan Bouffier en Chris Atkinson bestuurden allemaal de compacte rallywagen die in 2014 de concurrentie aangaat met o.a. de VW Polo van Sebastian Ogier. Volgens Hyundai Motorsport CEO Michel Nandan is de ervaring, opgedaan met de i20 zeer positief. De twee jongste testen werden gehouden in Zuid-Frankrijk, meer bepaald op de domeinen van Château Lastours en Mazamet. Nu zullen andere testen doorgaan die zijn gericht op de Rally van Monte Carlo 2014. Een volgende fase van optimisme is bij Hyundai ingegaan.(wr)
MERCEDES WON DE 24 UREN VAN FRANCORCHAMPS, VAN 1964 GELEDEN
Mercedes won met Lewis Hamilton de GP van Hongarije. Mercedes won diezelfde dag ook voor de tweede keer de "24 Uren van Francorchamps". Kalendergewijs is het niet fatsoenlijk twee evenementen met dat allure op dezelfde weekeinde te laten doorgaan. Wat de belangrijkheid van de 24 Uren van Le Mans voor de hele auto industrie is, is de 24 Uren van Francorchamps van even belangrijke orde. Met alleen GT-wagens, maar een deelnemersveld om van te snoepen. In concreto viel de GP van Hongarije - tiende race in het WK F1 - daartegenover wat in het niet. Maar goed, dingen gebeuren en telkens doet de tijd zijn werk op de weg naar vergetelheid.
Sterjournalist Koen Wijckmans was voor de eerste keer in zijn leven niet fysiek aanwezig in Francorchamps door andere belangrijke autosportbezigheden elders in de wereld. Maar in een mailtje herinnerde hij me eraan dat het van 1964 geleden is dat Mercedes in het feeërieke Francorchamps, uitloper van het Eifelgebergte de eerste keer won. Nu won Mercedes voor de tweede keer de 24 Uren van Spa (we tellen vanaf 1964, de start van de "moderne" etmaalrace en het magere palmares zegt alles over de geschiedenis van Mercedes in de 24 Uren van Francorchamps In tegenstelling tot Porsche en vooral BMW (met gentlemen-driver Pascal Ickx, broer van...), toonde men in Stuttgart nooit veel belangstelling voor de rond-de-klok-race van Francorchamps. In een boeiende flash back laten we Koen Wijckmans, kenner bij uitstek, zijn verhaal doen over die 24 Uren van Spa 1964:
"Zondagmiddag telde de Mercedes 300 SE van Eugen Böhringer-Dieter Glemser 1 ronde voorsprong op de BMW van Rauno Aaltonen-Hubert Hahne (broer van Armin die in '82 en '83 Spa zou winnen) en 4 ronden op de zusterauto van Belgen Robert Crevits en Taf Gosselin. Niet veel later verloor de BMW 25 minuten door de herstelling van de remmen. Crevits en Gosselin schoven door naar plaats 2. Ook de leidende Mercedes verscheen in de pitlane met rokende remmen. Wegens het buiten de pits oppikken van nieuwe remmen, werden zij evenwel uitgesloten. Crevits en Gosselin kregen hierdoor de leiding in de schoot geworpen, maar sukkelde, met slechts 2 versnellingen naar de finish en wonnen met 1 ronde voorsprong van Aaltonen-Hahne (BMW 1800 Ti) en de Alfa Romeo van Giancarlo Galimberti en Carlo Facetti.
Onder invloed van het succes van de door Paul Frère gelanceerde Toerwagen-formule, kozen heel wat merken voor een afvaardiging in de Ardennen. Zo niet Mercedes. Pas na een zeer bescheiden 28ste plaats van de 250 S van het duo Leysieffer-Eck in '68 pakte Daimler-Benz in '69 zwaar uit met liefst drie Mercedessen 300 SEL voor sterduo's Ickx-Hermann, Aaltonen-Glemser en Ahrens-Waxenberger. Maar problemen met de banden - die niet bestand waren tegen het zware gewicht van de 300 en tijdens tests op de Nürburgring ontploften - en wellicht geholpen door het terugkerende beeld van het ongeval in Le Mans in 1955, deed Mercedes beslissen om de drie auto's terug te trekken...
Porsche won dat jaar voor de derde keer de 24 Uren, maar het zou ook voor hen een afscheid worden. Dat had evenwel alles te maken met de gewijzigde reglementering: de 911 voldeed immers niet langer aan de (nieuwe) reglementen waarbij een "toerwagen" over 4 plaatsen diende te beschikken. Het zou wachten zijn tot 1989 vooraleer een Porsche opnieuw aan de start kon verschijnen van de 24 Uren van Spa...
Terug naar Mercedes. In 1971 was AMG - wat staat voor de A van Hans Werner Aufrecht, nog steeds actief, zijn toenmalige vennoot Eberhard Melcher en Grospach, de naam van de geboorteplaats van Aufrecht - nog een onafhankelijke tuner en kwam het initiatief van hen om een 300 SEL te laten rijden in de 24 Uren. Ondanks een hoog brandstofverbruik en snel slijtende banden, slaagden Hans Heyer en Clemens Schickentanz erin om het bakbeest naar een derde plaats te loodsen. Toen Mass-Birell, in de tweede fabrieks-Capri, dienden op te geven, schoof de 300 SEL op naar een verrassende 2de plaats op drie ronden van de winnende Ford Capri van Glemser- Soler Roig.
Na de lancering in 1984 van de 190E - met een Mercedes-merkenrace tussen vedetten zoals Senna en Prost op de hertekende Nürburgring - keerde Mercedes uiteindelijk terug naar de racerij, maar enkel in het DTM. Het was slechts via het Franse Snobeck Racing Service, het Duitse Carlsson en (opnieuw) Serge Power dat de 190E in '86 te zien was in de 24 Uren, maar dan wel in KLasse 2 (met de BMW 325i als concurrent)
Bij SRS waren dat Snobeck-CudinDestic, Duez-Di Gioia-Vojtech reden voor Carlsson en De Dryver-Van Dalen (Thierry)- De Deyne k Powerwamen uit onder de vlag van Monroe/Serge Power. Idem in '87 voor Snobeck - met de nieuwe BMW M3 als tegenstrever, die meteen Spa won - en het genaamde AMG/Marko (van Helmut Marko, nu jeugdverantwoordelijke bij Red Bull F1) voor Peter Oberndorfer en ex-skikampioen Franz Klammer...
Om toegelaten te worden tot de 24 Uren, dienden de organisatoren wel het reglement aan te passen. Na het door de FIA schrappen van het EK Toerisme, waarvoor Spa vanaf '82 opnieuw had geteld, en om toch voldoende auto's aan de start te krijgen voor de eerste 24 uren buiten elk kampioenschap, zag men zich genoodzaakt alle mogelijke categorieën aan te trekken. In dat "patchwork" werd er daarom plaats gemaakt voor o.m. DTM-auto's !!! Totdat Domingo Piedade, de toenmalige sterke man bij AMG, op de proppen kwam met de tot de verbeelding sprekende AMG Mercedes 500 SEC, die volgens de technische gegevens thuishoorde in de klasse...DTM !! De klasse DTM werd daarop voor de 24 Uren verruimd tot meer dan 2500 cc...
Cudini-Ludwig-Heyer reden in 6de stelling toen zondagochtend omstreeks 11.25 uur de versnellingsbak het liet afweten. De andere 500 SEC verdween zaterdagavond al in het opgeverspark.
In 2001 kozen de 24 Uren van Spa voor het FIA GT, en elf jaar later kondigde AMG de terugkeer aan naar Francorchamps met de Mercedes SLS.