AUSTIN EN FUJI VER VAN ELKAAR, VOOR LAUDA DICHT BIJEEN..
1 augustus 1976. Adenau. Nürburgring, "die Alte mit 176 kurven". GP van Duitsland, negenëndertig jaar geleden. In de tweede ronde in de groene hel bolt een wiel van Lauda's Ferrari in Bergwerk. De bolide vliegt in brand, de Oostenrijker Niki Lauda en wereldkampioen 1975 wordt als een mummie naar het ziekenhuis in Bonn gevlogen. Zes weken later finishte hij vierde in de GP van Italië in Monza, terwijl het bloed uit zijn helm zeeg. Karakter. In de laatste GP, die van Japan in 1976 aan de Mont Fuji regende het pijpestelen. Niki Lauda moest nog maar één punt halen om ook in 1976 opnieuw wereldkampioen te worden in plaats van playboy James Hunt in een Mc Laren-Ford (Cosworth V8).
In de tweede ronde van die laatste GP stuurde Niki Lauda de Ferrari naast de piste, stapte uit en zei "Waanzin...!!!" Karakter. James Hunt werd wereldkampioen 1976 in een Mc Laren. Lauda - na een fikse ruzie met Enzo Ferrari, de "Il Commendatore" - reed Lauda voort voor Ferrari en won in 1977 zijn tweede wereldtitel. In 1984 zijn derde, met een half punt voorsprong (72 tegen 71,5) op Alain Prost in een Mc Laren-TAG Porsche.
Omstreeks 20.30 uur vandaag, zei hij hetzelfde in Austin waar om dezelfde gutsende regen gewacht werd met de kwalificaties voor de GP van Amerika die morgen zondag wordt gereden. Aanstonds probeert men het opnieuw. Lauda is woedend en zegt dat in zo'n weder niet te rijden is. Met hem waren Alain Prost en Jackie Stewart de hevigste tegenstanders van rijden in de regen. Senna hield daar dan weer van. Los van de Formule 1 maar in de Indy Cars - zelfs voor de 500 Mijlen van Indianapolis - wordt er niet geraced als het regent.
Een discussie waard, maar in concreto onoplosbaar. Het is nu éénmaal een kunst om die ingewikkelde machine die een auto is onder alle omstandigheden te beheersen. Kijk maar naar de WK-rallyrijders. Sorry Niki. Maar menselijk gesproken heb je diep en groot gelijk. Jij kan het weten en wij, de stuurlui aan wal, moeten eigenlijk braafjes onze mond houden. Als Niki Lauda spreekt, dan spreekt God. De Schepper van alles spreek je niet tegen.
Niki Lauda pleit om morgenochtend om 9 uur de strijd voor de "pole" te laten rijden. De legende wordt zenuwachtig. Nochtans duurt dat bij Niki héél lang. Herr Andrea Nicolas Lauda luidt mogelijk een nieuw tijdperk in. Zonder nog nattigheid te moeten voelen. Oorzaak van die chaos is - andermaal - een vrouw, met name de orkaan "Patricia" die haar toorn heeft laten uitdeinen naar Texas. Maar daar blijkt niemand meer in de appel te bijten. Zelfs Bernie Ecclestone niet. Die droomt van het zonnige Californië. Hij wil naar Tesla's basis, omdat hij in weerwil van zijn 85 lentes, nog altijd onder wisselstroom leeft. Hij heeft in Austin overigens Max Mosley weergezien. Als dat niet genoeg zegt...? Althans voor de ingewijden.
Conclusie : Niki Lauda's woorden wogen door. Matteo Bonciani van de FIA en racedirecteur Charles Withing beslisten om de kwalificaties om de "pole" morgenochtend om 9 uur te houden. Dat is bij ons om 15 uur in de namiddag. Naar mijn gevoel wintertijd in het land waar de zon maar weinig schijnt. (Walter Rombauts/Foto's: Mercedes)
ROSBERG (MERCEDES) SNELST IN FP1 IN DE GP VAN DE USA.
Hij heeft maar zeven ronden gereden maar is anderhalf uur de snelste gebleven met een chrono van 1'53"989 over een omloop van 5,513 km die zondag 56 keer zal moeten worden afgemaald. Het circuit van Austin in Texas heeft een lange rechte lijn en een bochtig gedeelte met enkele karaktertrekken van Suzuka in Japan. De eerste vrije trainingen begonnen op een natte piste die stilaan opdroogde, maar buiten Massa die vroeg al even in een ongevaarlijke fout ging, is niet veel commentaar aan deze training te melden.
Des temeer randinformatie is er te rapen, maar ieder item daarvan is een verhaal op zich. Vooral komiek klinkt de - jaloerse - kritiek op de 85-jarige Bernie Ecclestone die weldra de F1 van de hand laat doen door de nu heersende investeringsmaatshappij. Bernie "stay the boss". Dat zal wellicht zo zijn tot aan zijn dood. Voor de jonge mensen die nu laatdunkend op de kleine Reus neerkijken, is het nuttig te vertellen dat die Brit vanaf 1981 de Formule 1 de glitter- en geldstromen heeft binnengeleid waar nu blijkbaar de hele wereld van geniet. Voor dat tijdstip was de F1 natuurlijk ook een hoogstaand iets, maar wel met veel kleine renstallen, en zelfs grotere, die het water aan de lippen stond.
Bernie heeft dictatoriaal, niet te kloppen in simpele logica, van hen miljardairs gemaakt. Dus laat de kleine - van gestalte - Reus Bernie Ecclestone nog genieten van wat hem heeft bezield. Wie Bernie zegt, zegt Formule 1. Zoals wie Formule 1 zegt, ook direct moet denken aan Ferrari, Fangio, Senna, Prost en straks ook (zin of niet...) ook Lewis Hamilton. Binnen anderhalf uur worden de tweede vrije trainingen gereden.(Walter Rombauts/Foto: Mercedes)
Eerst werden de tweede vrije oefeningen (free practice 2) voor "onbepaalde" tijd verzet. Dat was in eerste instantie zo'n halfuur. Maar toen de regen toenam en het een heuse wervelstorm werd, besloot de koersdirectie deze FP2 af te voeren. Overigens zou geen enkele coureur buitengereden zijn. Er kon geen tijd worden verbeterd. Dus ook niet die van voorlopig trainingsnelste Nico Rosberg 1'53"989. Overigens werd FP1 ook al op een natte baan gereden. Maar de uiteindelijke reden waarom FP2 werd afgevoerd is dat de eerstvolgende twee uur geen helikopters konden uitrukken mocht dat nodig zijn.
Eén en ander deed Bernie Ecclestone murmeren dat de Californische weg moest ingeslagen. Waar de zon altijd schijnt, de moderne elektrische wagen is geboren door Elon Musk: de Tesla Roadster (inzet links) in 2007...al. Grote geesten denken traag. Een achterliggende reden is misschien dat - dit verwacht ondergetekende - dat de nu in de schaduwrijdende Formule "E" onder FIA-banier - in 2020 zo ongeveer de huidige F1 zal vervangen. Puur elektrisch racen ? Wellicht, want het moet iedere autobelangstellende toch duidelijk worden dat de fossiele"verbrandingstechnologie" van de Otto- én Dieselmotor naar de archieven zal worden verbannen. Ze zal worden vervangen door elektromotoren, batterijen en pientere software. Zo geraffineerd dat deze van VW de politici en oningewijden helemaal het noorden zullen laten verliezen.
De elektrisch zelfrijdende auto zal de reddingsboei blijken voor de huidige verkeerschaos. Hij rijdt nu al anoniem onder ons...Google, Tesla, Apple. De eerste twee staan het verst. Tesla (de naam van Nicolas Tesla die de wisselstroom uitvond, een Kroaat) is nu al een icoon. Maar effe terug naar de realiteit, morgen gaan onder voorbehoud van het weer, de derde vrije oefeningen door in Austin in Texas.
Met daarna de kwalificaties. Lewis Hamilton kan in die GP van Amerika zondag definitief wereldkampioen zijn. Fernando Alonso zegt over hem "Hij heeft alles in zich om tot de grootsten van de geschiedenis te behoren." Leuk gezegd Fernando, maar wat impulsief, want wie zich Juan Manuel Fangio, Ayrton Senna en de nu nog levende legende Niki Lauda herinnert, weet dat bescheidenheid de Meester tekent. Lewis Hamilton heeft die eigenschap vooralsnog niet écht. Hij plaatst zich in de categorie van Michaël Schumacher. Groot als piloot (iets anders dan autocoureur), maar beperkt als mens. Men kan nu éénmaal niet àlles hebben. Afspraak morgen in Austin.(Walter Rombauts)
De Brit Lewis Hamilton heeft met Mercedes voor de tweede opeenvolgende maal de GP van Rusland Formule 1 gewonnen. Hij speelde met de concurrentie, op Vettel (Ferrari) na, maar veroorloofde zich de luxe na driekwart van de race over 53 ronden nog een tandje bij te steken. Sebastien Vettel bleef echter stoer de tweede plaats vasthouden. Van ploegmaat Nico Rosberg had hij snel geen last meer want de "pole-sitter" viel al snel uit met mechanische remproblemen. Ook een knappe Nico Hulkenberg (Force India) verdween voor de race goed op gang kwam.
Dit pas nadat de Fransman Romain Grosjean zijn Lotus-Mercedes netjes tegen de muur ineenplooide. Hij kwam er ongedeerd uit, maar vond het zelf geen goeie demonstratie ten aanzien van zijn nieuwe werkgever Haas dewelke hem in 2016 het WK laat rijden. Carlos Sainz mocht rijden, deed het beter dan Verstappen, wiens Renaultmotor kracht verloor. Als gevolg van ook al een remdefect linksvoor plakte de Spanjaard de achterkant van de Toro Rosso tegen de muur.
Toen ook Daniël Riciardo de Red Bull-Renault machteloos aan de kant moest zetten, nam de spanning om de derde plaats een meeslepende wending. De Mexicaan Sergio Perez (Force India) nestelde zich achter Sebastien Vettel. Maar twee Finnen, de vierde Vallteri Bottas (Williams-Mercedes), de vijfde Kimi Räikkönen (Ferrari), trapten ze beiden harder op het gaspedaal. Daardoor liepen ze op Perez in en reden er in de voorlaatste ronden "als vanzelf voorbij".Sergio Perez was duidelijk verrast ! Meteen zag hij zijn eerste podiumplaats voor zijn neus afgepakt...
Als leeuwen springend naar hun prooi - de derde podiumplaats - bevochten Bottas en Räkkönen elkaar. Tot in de laatste bocht de ervaren Kimi de aanval inzette naar de binnenkant van de bocht, voor dewelke Bottas in zijn hoofd al de ideale lijn had uitgestippeld...Het rechterachterwiel van de Williams raakte het linkse sturende voorwiel van de Ferrari. Bottas ging van de baan, Räikkönen kon zich verder over het asfalt slepen naar een vierde plaats. Uiteraard zoefde een dolgelukkige Perez de Ferrari voorbij en behaalde een eerste podiumplaats en een feliciterende hand van President Vladimir Poetin.
Sebastien Vettel is nu Nico Rosberg in de voorlopige stand om het WK 2015 voorbijgestoken. De Duitse Mercedesrijder kan nu alle kans op een eerste wereldtitel vergeten. Zijn ploegmaat Lewis Hamilton daarentegen is met nog vier races te gaan zogoed als zeker van zijn derde wereldtitel. Zijn eerste won hij in 2008 met Mc Laren-Mercedes, zijn tweede vorig jaar 2024 met Mercedes en dit jaar, tja, weer met de Ster zeker. Onze landgenoot Stoffel Vandoorne is in Rusland officieel GP2-kampioen geworden !
Het zou logisch zijn dat Button (35) bij Mc Laren-Honda plaats ruimt voor de jonge Belg. Niets is minder waar. De Brit blijft nog een jaartje. Wegens PR-gewicht naar verluidt. Om Mc Laren minder sponsors te laten verliezen dan nu het geval is. Misschien kon Stoffel Vandoorne die mogelijk juist weer aantrekken. Afstoten en aantrekken, een eeuwig slingerende beweging in zowat alles wat is, blijft zelfs in de hoogste kringen, met de veronderstelde grootste geesten, een raar chemisch gebeuren. Zeker in de Formule 1.
Maar Stoffel Vandoorne is wellicht beter af met omheen Mc Laren een benoemde plaats te krijgen. Waarom Renault, dat volgend jaar terug in de F1 komt, nog twijfelt tussen Vergne en Vandoorne is een raadsel. Franse regeringsdruk natuurlijk, maar Stoffel is perfect drietalig. Onder zijn "Westvlaams" moeten tenminste geen ondertitels worden gezet...
Poetin en Ecclestone dronken samen een glas champagne. Het gespreksvoer ging wellicht over 2016. Over de derde GP van Rusland. Over geld. En/of Bernie Ecclestone (die nu nog 5%) van het circus in handen heeft en CEO is, er op zijn 85ste nog zal bij zijn. Het moet Poetin's beste taalvriendin Angela Merkel toch een doorn in het oog zijn dat "Deutschland Über Alles" geen GP van Duitsland meer heeft. Wel wereldkampioenen, Michaël Schumacher (7) en Sebastien Vettel (4), met nog één in de maak: Nico Hülkenberg.( Die komt tegen het tijdstip waarop bijna de helft van het veld op brugpensioen is of in Le Mans een vast zitje vindt. Geen schommelstoel zoals Stofel Vandoorne er in één zit. Maar wees gerust OudBelgenland: niet voor lang. (Walter Rombauts/Foto:Mercedes)
Toen wij nog geen senioren waren moesten we jaarlijks een fietsplaat betalen. Nu fietsers zich waarlijk ALLES veroorloven vraag ik - Walter Rombauts - mij af waarom tweewielers geen verkeersbelasting moeten betalen ? Ver van de realiteit ? Gisteren, rijdend tegen 27 km/h - de tweede tragere generatie - hing er bijna één van die geverniste boskabouters op mijn motorkap. Omdat ik - verkeerdelijk - het verstand heb laten zegevieren van kwaadheid, is de brave man verder kunnen "stormen". Alles in zijn recht. Welk gedrag hij ook vertoont. telefonerend, sneller dan 30 km/h die een auto mag, tegen de richting in...
Burgemeesters, heersers over simpel onwetend volk, jullie moeten eens terug contact opnemen met het waarachtige leven. Dat staat ver van een mooi kostuumpje, een merkhemdje, een glaasje champagne in gezelschap van een mooie dame die allemaal - uitzonderingen niet te na gesproken - een seksbeest achter de geheime hand hebben. Clown Politicus is toch altijd weg...Ooit verscheen in een krant "dat het plezanter was dat de hond bij me in bed lag, dan mijn man." (Naam bekend bij deze redactie...)
Als de regering Michel centen zoekt, dankbaar gebruik maakt van het belachelijke, nooit op te lossen drama van VW, kortom van de hele chaos in de wereld omdat we met tevelen zijn (+7 miljard...!) is het misschien nuttig, eens bij de fietsers te zoeken...Bakfietsen, "VRAC-fietsen", hoofdoeken die geluids-alarmen verhinderen te worden gehoord...
Elektrische snelle fietsen die worden "gereden" door mensen die nog niet weten dat ze al dood zijn...Tientallen factoren kan ik aanhalen. Het is aan het "vernuft" van de "onbenulligheid-in-persoon", Peeters dit uit te vissen. Dankzij zijn mankement fasoenlijk Frans te spreken, had hij de pretentie ook de "gevallen GM en Ford" aan te pakken. Met de gekende gevolgen.
Als volledige onkundige. Als absolute NUL ! Uit zéér intieme insiderskringen weten we dat hijeen Vlaams boerke is. Een beetje, te verbeteren Vlaams, zéér matig Frans; Engels gebrekkig. Duits: "Wir häben das Geschäft"....Arm Vlaanderen, Schoelis, hypokrieten, postjesjagers. In jullie plaats zou ik niet eens nog in de openbaarheid durven komen. Ongedisciplineerde fietsers aanpakken !!! Hallo regering Michel ? Zie je de centen niet liggen ? Onder ieder Belgisch kinderkopje kassei ligt er een goudklomp. Je hoeft je maar te bukken om het weg te jatten en het als parels voor de zwijnen te gooien. (Walter Rombauts)
De derde vrije oefeningen werden ontsierd door een zware crash van de Spanjaard Carlos Sainz jr. in de Toro Rosso. De impact was van die aard dat er heel wat advocatentaal vanwege Sainz zal nodig zijn om hem morgen in de GP te laten starten... De dokters hebben daarover zo hun twijfels. In die FP3 eistte de Duitser Nico Rosberg met Mercedes de beste tijd op.
Voor de kwalificaties waren de zenuwen gespannen omdat Mercedes de hete adem van Ferrari in de nek voelt.De Q1 liet direct de "betalende" rijders in het zand bijten, op uitzondering van Fernando Alonso die andermaal werd geëlimineerd, verraden zeg maar, door de Mc Laren-Honda die maar niet op punt is te krijgen.
In Q2 kreeg Jenson Button van hetzelfde laken een broek. Misschien is het al een goede zaak dat de wereldkampioen 2009 (met de Brawn by Ross Brawn) in 2016 bij Mc Laren blijft. Zo wordt "onze" Stoffel Vandoorne niet belast met dat slechte huwelijk van Mc Laren en Honda. Vandoorne heeft zoveel vaardigheid in zich, dat het ondenkbaar is dat een serieus team hem niet zal opnemen voor 2016. Evenwel niet als reserve-piloot. Dat wil Stoffel niet. "Na een jaar zijn ze je vergeten" placht hij te zeggen. En gelijk heeft hij. Max Verstappen, die al wel in de F1 zit', nestelt zich onder de groten. "Moeiteloos" haalde hij de Q3 en een 9de startplaats.
Onder de laatste tien die voor de pole streden was de hiërarchie snel gezet: Mercedes, Ferrari, Williams, Force India en eenzaam achteraan bengelend de Australiër Daniël Ricciardo in de Red-Bull Renault. NIco Ros berg zette snel de toon aan de spits. In de ultieme ronde waarin regerend wereldkampioen Lewis Hamilton zijn aanval plaatste op ploegmaat Rosberg om hem van de pole te verdrijven, maakte hij een foutje. Genoeg om niet voorbij Rosberg te geraken. Omdat de rijtijd omzeggens om was verdween Hamilton vredig, niet gefrustreerd overigens, in de pits. Morgen start Nico Rosberg in de Mercedes voor de GP van Rusland F1. Daarvoor reed hij een chrono van 1'37"113.
In de stand om de wereldtitel staat Lewis Hamilton met 277 eenheden aan de leiding. Zijn ploegmaat Nico Rosberg telt er 229, zijnde 48 eenheden minder, bijna twee zege's achter (een overwinning levert 25 punten op). Op de derde plaats staat de Duitser Sebastien Vettel met 218 punten in de Ferrari. Hoewel hij alleen mathematisch nog wereldkampioen kan worden - gesteld dat de andere twee in de resterende races geen enkel punt zouden scoren en Vettel de maximale - zal dat in de praktijk zo niet aflopen. Toch rijdt Vettel nog alsof de titel nog in zijn bereik ligt. Hij is een echte autocoureur en daarom ook al vier keer wereldkampioen.(wr)
Het regende over Sochi voor de tweede vrije oefeningen om de GP van Rusland. Vele coureurs w.o. Hamilton, Rosberg, bleven binnen en lieten geen tijd opschrijven. Wie dat wel deed wasFelipe Massa in de Williams-Mercedes. Die liet een tijd van 2'00"458 opschrijven, net voor Sebastien Vettel (Ferrari) die wel proefde van de schaatsbaan en aan 2'00"659 kwam. Derde werd Vallteri Bottas (Williams) met 2'00"458. Max Verstappen reed liefst de vierde tijd en kondigt zich daarmee ook als regenrijder aan. Morgen zijn er de derde vrije oefeningen en dan de kwalficaties om de "pole". Het plaatje zal er dan anders gaan uitzien.(wr)
HULKENBERG (FORCE INDIA) SNELST IN FP1 IN GP VAN RUSLAND
Nadat de piste van Sochi van dieselolie was opgekuist, begonnen de eerste vrijeoefeningen voor de GP van Rusland met ongeveer een half uur vertraging. Aanvankelijk nestelden de Mc Laren-Honda's van Jenson Button en Fernando Alonso zich vooraan. Te schoon om waar te zijn natuurlijk, want naarmate de tenoren als Vettel, Hamilton, Räïkkönen en Hamilton op de gladde baan kwamen, verzonken ze in een figurantenrol tot de elfde en veertiende chrono.
Het was geen boeiende eerste vrije oefening. Nico Hulkenberg sloot ze met 1'44"355 als snelste met de Force India af. De zege in de 24 Uren van Le Mans met Porsche dit jaar heeft hem duidelijk goed gedaan. Rosberg klokte tweede en Vettel derde.
Nu F1-bezieler en nog steeds CEO van de F1, Bernie Ecclestone 84 jaar is, heeft hij zelf bekend gemaakt dat de historische Formule 1 sinds 1950 nog wel eens voor 2016 zou kunnen verkocht zijn. CVC Capital Partners zijn de grootste aandeelhouders, Bernie zelf heeft nog 5% in handen, en Camp Beckenbauer Global wordt ook als medespeler genoemd. De dwergreus Bernie Ecclestone heeft nog niet beslist of hij na een overname CEO van "het Circus" blijft. Nostalgisch zeggen we nu al dat het nooit meer zal zijn zoals voorheen. Tot straks. (Walter Rombauts)
We zijn nu haast twaalf (12) dagen nadat ik beleefd heb verzocht TELENET om bijstand. TELENET HEEFT NIETS CONCREETS GEDAAN !!!!!!! Daarmee heb ik een mogelijke levenspartner gemist. Is er mij onmoellijke EMOTIONELE en ECONOMISCHE schade berokkend. Ik heb er een levensvriendin mee verloren. Schuldige: TELENET. (wr)
Het is nu morgen, zondag 4 oktober 2015 van deze naar-de-klote-gaande-wereld, precies 10 DAGEN dat een "Provider" een integer en trouw klient pest. Nooit achter op betalingen, sinds het afschuwelijke Belgacom - nu Proximus - onder Bellens, een verademing... Telenet gaat dezelfde weg op. Als ik op het Senniorennet niet meer kan schrijven is het de schuld van TELENET, Liersesteenweg in Mechelen.
Op economisch, sociaal en emotioneel vlak heeft het FALEN van TELENET mij een fortuin gekost. Omzeggens LETTERLIJK !!!!! Het management moet bestaan uit een bende schoelies, de operators uit een stelletjes amateurs, de techniekers fijne mensen, waarschijnlijk op zelfstandige basis vergoed.
Vanaf nu moet ik als beroepsjournalist deze wanpraktijk van TELENET aanklagen. En meteen ook MICROSOFT (hallo, mijnheer Bill Gates ?) om met WINDOWS 10 overal en bij iedereen huisvredebreuk tecreëren. In 't Frans, In 't Nederlands, in 't Duits en Engels. Buiten enkele woordjes Spaans en een huishoudhulp die mij enkele Poolse woordjes heeft geleerd, ken ik niets.
Ik ben maar een simpele technisch ingenieur in de thermodynamika (thermische behandeling van staal) die zich van een riante industriële job naar de journalistiek heeft laten verleiden....Een vergissing. Maar ik heb het ermee moeten doen. WE ZIJN FOUT BEZIG CEO'S ALLER LANDEN !!!!!! Uizondering gevraagd voor de "Einstein" van deze eeuw, de HEER ALAN MUSK, die ik in 2007 al mocht bezoeken in Californie¨voor de eerste Teasla Roadster op basis van een Lotus-chassis, maar met een elektromotor in. Porsche (VW) was jaloers en probeert nu na tien jaar een antwoord te geven met de "Porsche "Mission e" die in Frankfurt staat/morgen stond.
Te laat, zoals ook TELENET te laat is met een technisch antwoord. Mogelijk betaal ik voor de eerste keer in mijn leven een FACTUUR NIET. De gevolgen ? Eerst nog minder op Seniorennet.be, daarna rechtbank, en daarna misschien méér op het sublieme Seniorennet van Genius Pascal Vyncke. Volgende weekend is het de GP van Rusland F1 in Toschi. Als TELENET mij het commentaar van mijn goede kennis Niki Lauda (verschrikkelijke brandaccident 1 augustus 1976 Nürburgring) ontzegt - ik kijk op RTL - dan is een overstap van provider gerechtvaardigd. (Walter Rombauts/Foto:wr)
HAMILTON EVENAART 41 ZEGES VAN AYRTON SENNA IN JAPAN
Was Nico Rosberg (Mercedes) dan de polesitter, in de start snoepte ploegmaat Lewis Hamilton hem de ideale lijn voor de eerste bocht af. De Brit leidde verder de GP van Japan van begin tot eind. In zijn schaduw werd eerst Sebastien Vettel (Ferrari) meegezogen. Maar een knappe pitstrategie bracht Nico Rosberg ten nadele van Vettel op de tweede plaats. Een anderaal wijze Räikkönen (Ferrari) koos het geschikte ogenblik om landgenoot Vallteri Bottas (Williams-Mercedes) voorbij te zoeven en daarmee was de race gearchiveerd.
Het gerommel met schade voor Daniël Ricciardo (Red Bull-Renault) en Felipe Massa (Williams-Mercedes) was één kantnota. Het feit dat Mc Laren-Honda in de eigen tuin dank zij Fernando Alonso en Jenson Button - beiden op een ronde gezet - aan de eindmeet brachten stelde veel van de 100.000 Japanse toeschouwers tevreden. Maar het blijft Honda onwaardig, Mc Laren ook. Buiten deze povere accenten van de GP van Japan zijn er gelukkig nog twee oppeppers. Gelukkig scheen er de zon en was het windstil, zodat verdere Japanse ambities niet werden weggeblazen.
Andermaal zorgde Max Verstappen (Toro Rosso-Renault) voor een remonte-race. Vanaf de 14de plaats - gestraft met vijf plaatsen door elektrische pech in trainingen - remonteerde hij naar de 9de plaats en pakt dus weer 2 WK-punten. Op het ogenblik dat de Belgische Nederlander tweevoudig wereldkampioen Fernando Alonso (2005-2006) voorbij vloog alsof het in de bots-autootjes ging, werd een generatiekloof duidelijk. Het moment van komen, zijn, verandert in dat van "gaan". Maar Max "V" (V=in mechanica symbool voor snelheid) flitste ook teenergenoot Carlos Sainz jr. voorbij.
Met de 41 overwinningen van de legendarische mens Ayrton Senna da Silva te evenaren, drukt regerend wereldkampioen Lewis Hamilton weer alle negativisme rond zijn persoon de kop in. Hij is weer verstrekt in de stand voor zijn derde wereldtitel. Hij telt nu 277 punten tegenover Rosberg 229. Vettel volgt met 218 en heeft het als zijn intentie gemaakt om vice-wereldkampioen te worden met die duivelse Ferrari. De 11 punten tussen hem en landgenoot Rosberg zouden in de vijf races die nog resten overbrugbaar moeten zijn...
In Sochi, voor de GP van Rusland, zal het weer een spannende race worden. Al zullen Lewis Hamilton, Sebastien Vettel en Nico Rosberg als belangrijke WK-figurant er rijden met het mes tussen de tanden, échte wapens zullen er niet te zien zijn. Zelfs sterke president Vladimir Poetin zal in zichzelf toegeven dat een Formule 1 bolide leuker is dan een tank, een drone, bom of gevechtsvliegtuig. Het is en blijft echter een utopie dat wijsheid, kracht en schoonheid ieders bezit kan zijn. Afspraak in Soschi van 9 tot 11 oktober a.s. (Walter Rombauts/Foto:Mercedes)
Lewis Hamilton werd verwacht voor een knalprestatie in de Q3 die de "pole-position" bepaalt. Maar de Brit stuurde de Mercedes enkele verkeerde lijnen door in bochten en verknalde een goed begin. Kort daarop crashte de Rus Daniil Kvyat met de Red Bull-Renault zwaar in de haarspeldbocht waardoor er een rode vlag kwam. De Rus kwam heelhuids uit het avontuur en de Q3 kon verder. Voor Hamilton echter verknoeid, de derde opeenvolgende keer. Daardoor kon hij zijn 50ste "pole" nu niet vieren. Ondertussen snorde Nico Rosberg naar een steevaste tweede "pole" van dit seizoen.
De Duitser krijgt daarmee opnieuw enige hoop op de wereldtitel. Er zijn nog zes races te rijden en als het kantelmoment voor Hamilton zich doorzet in de negatieve zin, is er nog een waterkans op de titel. Max Verstappen reed naar gewoonte goed, maar in de Q2 kreeg hij elektrische problemen en plaatste zijn defecte auto in een onveilige zone. Daarvoor kreeg hij een startgridpenalty die maakt dat hij vanop een 15de plaats morgen de race aanvat. Ongetwijfeld zal de Belgische Nederlander zijn fans weer op een onvergetelijke inhaalrace vergasten.(wr)
Aanvankelijk eiste de Australiër Daniël Ricciardo in de Red Bull-Renault de beste tijd op in de derde vrije oefeningen. Hij werd op de hielen gezeten door - andermaal - de twee tieners Max Verstappen en Carlos Sainz jr in de Toro Rosso. Andere tenoren rommelden wat in de achtergrond, op het onrustwekkende af overigens. De Mercedessen reden achteraan, de Ferrari's nog meer. Maar naarmate het uur vorderde kwamen ook de ingrijpende veranderingen. Na precies 38' plaatste Nico Rosberg zijn Mercedes aan de spits met 1'33"995. Alsof het zijn schaduw was wipte regerend wereldkampioen Lewis Hamilton achter hem aan met 1'34"292, zijnde 0,267/1000ste van een seconde trager.
Ricciardo behield de derde plaats en Kimi Räikkönen en Sebastien Vettel plaatsen zich vanuit de achtergrond met de Ferrari's op respectievelijk 6de en 8ste plaats. De wig die tussen de twee wereldkampioenen gedreven was heette: Max Verstappen op de 7de rang ! Alonso en Button speelden met de Mc Laren weer een figurantenrol, al was Button even 4de. Pastor Maldonado (Lotus-volgend jaar bij Renault...) onderscheidde zich andermaal door overwegend naast de baan dan erop te rijden. Maar oliedollars vergeven veel. Straks zijn er de kwalificaties om de pole-position en het ziet er naar uit dat Mercedes zijn supprematie zal hernemen. In Suzuka is het 26°C warme en het asfalt laat 33°C opmeten. Kwestie van straks erop te spelen met de juiste rubbercompound. Hard, medium, zacht of supersoft.(wr)
Op een nog steeds nat asfalt heeft de Rus Daniil Kvyat met de Red Bull-Renault de snelste tijd neergezet in de FP2 in Suzuka. Hij ging daarmee de Duitser Nico Rosberg (Mercedes) die op zijn beurt sneller was dan ploegmaat Lewis Hamilton. Als analyse valt er weinig te zeggen. De derde vrije oefeningen zaterdagochtend zullen meer een reflectie van het wedstrijdverloop zijn. Die zijn op de kwalificaties gericht die naar de "pole-position" moeten leiden. Nico Rosberg zal uiteraard hemel en aarde bewegen om zijn titelkansen opnieuw gaaf te zien. Hij staat momenteel 41 eenheden achter op ploegmaat Hamilton.(wr)
Suzuka lag er kletsnat bij toen de eerste vrije oefeningen begonnen. Het zou de hele tijd zo duren. De "groten" zoals Vettel, Hamilton, Räikkönen en Rosberg hielden zich koest. Het was veel te vroeg om risico's te nemen. Deze eerste chronolijst is daardoor van geen enkele betekenis naar de race toe. Jonge coureurs wilden zich wel testen op de glijbaan. Carlos Sainz jr in de Toro Rosso bleek de beste schaatser met 1'49"434 en in zijn regendouche haalde de Rus Daniil Kvyat met de Red Bull de tweede tijd. Slechts 12 coureurs vonden het zinnig de baan op te gaan. Niet onverstandig, want mocht het zondag ook regenen, dan is deze oefening niet overbodig. Daarom dat Nico Rosberg (Mercedes) met 1'50"677 de derde tijd wegpikte, Ferrari-ridder Sebastien Vettel de vierde met 1'50"519 en Hamilton (Mercedes) de vijfde.
In het dozijn vierwielige waterskieërs walste de Nederlandse Belg Max Verstappen zich met de Toro Rosso naar de zesde plaats, direct achter de grote gevestigde waarden, én voor Kimi Räikkönen (Ferrari) die héél voorzichtig was en de kat eerder uit de boom keek.Massa (Williams-Mercedes) pakte de achtste en ja Ericsoon toch de negende met de Sauber. Bottas (Williams-Mercedes) sloot het rijtja van tien af. Straks gaan de tweede vrije oefeningen door met de vraag of er dan nog hemelwater uit de hemel zeikt. Een mistig begin van een GP die zondag wellicht onder volle zon wordt gereden.(wr)
WAT ER IN HET BEGIN VAN DEZE EEUW NODIG WAS VOOR EEN GP
Tolstoi zou het voorbestemdheid noemen. Ik noem het toeval. Namelijk dat ik in de autosport ben opgeleid in de Koninklijke Antwerp Motor Union. Die exclusieve club bestond, barstensvol, uit de grootste specialisten, de advokaten van autosportreglemente en uiteraard kwamen er de grootste Belgische autocoureurs en ingenieurs op bezoek Stichter was de controversiële, altijd door schitterende dames omgeven reus Tony Stappaerts. Terwijl ik dit schrijf hoor ik de tanden van zijn afgunstigen knarsen.
Voor, of tegen, Tony was "een grote" ! Maar met alleen feesten, orgietjes en overspelende leden kan een "nerdclub" niet overleven. Dus was er ook een "boss" nodig. Die groeide uit de figuur van de zeer geachte, even bekritiseerde, statige figuur van ene Jacques de Clippel. Over hem niets dan goed. Niet omdat de man volmaakt zou zijn geweest.
Gelijk alles van vlees en bloed droeg ook hij de kiem van de onvolmaaktheid in zich. Maar hij verstond de kunst om alles aan de buitenkant te laten blinken. Zelfs objecten met deuken, zoals zijn gele Jaguar D - van vader gekregen - waarmee hij eens deelnam aan een "Vliegende Kilometer in Wommelgem", waar ook de Bentley-Club present gaf. Een stomme Volkswagen Kever reed hem op de weg daartoe aan en veroorzaakte een bluts in de twee ronde borstvormige overkappingen van de voorwielen. Een aparte anekdote.
Terzake: Jacques de Clippel maakte Antwerp Motor Union Union gewoon groot. Nu met de GP van Japan bladerde ik wat lusteloos door de 800.000.000 bladzijden, dia's en foto's - die nog allemaal moeten worden gearchiveerd - en kwam tegen wat nodig was in 2001 voor de GP van Monaco. Antwerp Motor Union leverde standcommissarissen. In Le Mans, in Monaco, in Francorchamps. Overal. En leverde ook sportcommissarissen waarvan Jan Hendrikc en Robert Faes de meest tot de verbeelding sprekende waren. Dit was mijn inspiratie voor wat er bij een organisatie van een GP komt kijken:
Voor een parcours van 3,367 km (Monaco) is er nodig: (alles begin deze 21ste eeuw)
26 baancommissarissen brandblusapparaten (minimum 1 per 10 meter)
+ 590 baan en standcommissarissen (1 controle per stand)
33 bewakingscamera's + 3 mobiele camera's eigen aan de organisatie (geen TV-gedoe)
8 kranen (in Suzuka deze week staan er minsten het driedubbele...Jules Bianchi...2014...)
10 depannage firma's (met minimum 2 wagens)
40 intensive care dokters / chirurgen
60 dokters algemene geneeskunde
80 secouristen (eerste hulp) + 40 verpleegsters
40 ambulances
3 snelle interventiewagens (nu allemaal Safety Cars) en 3 auto's voor algemene diensten
40 cardio-vasculaire (ademhaling) valiezen
30 decompressiematrassen
6 K.E.D. Ortho-Plaster-Kits
+ voor de toeschouwers: 10 dokters, 20 verpleegsters en 175 secouristen
+ 2 afzonderlijke tenten voor reanimatie en kleine chirurgie
+ kikvorsmannen (wegens Monaco...), rubberboten en vedetten
+ 2 helikopters
+2 echte Safety Cars
Bovendien heeft de organisatie als medewerkers:
- de regering, de stadsdiensten, de Sociétè des Bains de Mer, het Patronaal Syndicaat van Hotelhouders, van de industriële en de Vereniging van handelaars en winkeliers.
- de officiële chronometers + materiaal + computerklokken
- de ordediensten en de stadspolitie
- de reinigingsdienst
- Het Rode Kruis en de omliggende klinieken
- de radioverbindingsdiensten
- de havendiensten en de zeevaartpolitie
- (in dit geval) Monaco-Telecom voor een tijdelijk geïnstalleerd netwerk van 1371 lijnen
297 telefoontoestellen, 30 faxtoestellen en 8500 meter bekabeling
- telefonisten en elelktriciens
- de dienst voor wegenwerken
- de montage en demontage-diensten en schrijnwerkers
- de micro's en sonorisatie van de omloop
- de TV technici + plaatsing van grote schermen van minstens 150 m2
- Internetspecialisten en operateurs
- de dienst voor prijzencontrole en economische klachten (tariefcontrole handelaren, standjes, biertenten...)
- de pers, public relations, ontvangst enz... (met minstens 120 hostessen, die van Van Rossum niet bijgeteld)
- de sponsors en de reclamediensten
- het organsiastiecomité van niet-bezoldigde leden, specialisten die uiteraard de dag na de race alweer beginnen aan de organsiatie van het volgende jaar.
Dank U Antwerp Motor Union dat in je wieg van de autosport heb mogen tutterzuigen, evenveel dank aan de ook al Koniklijke Renstal Excelsior, die de beste autocoureurs heeft gekweekt. Zonder die bagage was ik niet rondgeraakt. Dank aan de duizenden, misschien tienduizenden die me de Universiteit van het Leven hebben doen ondergaan. Dank Tony Stappaerts, Dank Jacques de Clippel, Dank Graaf de Liedekerke, Dank Pierre Ugeux, Dank Hugues de Fierlandt, Dank Paul Frère en Jacky Ickx. Ook de beste Belgische autocoureur Jacky Ickx, had bindingen met AMU. J.J.de Clippel leende hem zo'n kleine BMW 700 waarmee hij zijn eerste klimkoersen kon winnen.
Allemaal geschiedenis, maar hoe heroïsch het allemaal was is niet onder woorden te brengen. "Que la fête de la vie peut encore long durée". Morgen, straks begint de GP van Japan in Suzuka.Lewis Hamilton leidt met de Mercedes met 252 punten op ploegmaat Nico Rosberg met 211. Sebastien Vettel (Ferrari) telt 203 punten en bid een schietgebedje dat de "omstandigheden" van Singapore zich in de tuin van Honda mogen herhalen.(Tekst en foto's:Walter Rombauts)
MORGEN BEGINT GP VAN JAPAN, HIER EEN NOSTALGISCH CURSIEFJE
Door ons zomeruur is het morgen in Japan al negen uur later dan bij ons. Dat wil zeggen, als voorbeeld, dat het straks om 18 uur bij ons, in het land van de Rijzende Zon 03.00 uur in de nachts is. Binnen enkele uren worden daar de mecaniciens en autocoureurs wakker, die in de ochtend moeten acteren in de eerste vrije oefeningen voor de GP van Japan. Waarin vorig jaar de Fransman Jules Bianchi zich te pletter reed en nooit meer uit de coma kwam. Op die plaats is nu een gigantische kraan neergepoot om objecten van de piste te pikken zodat een dergelijk drama zich niet meer kan voordoen.
De GP van Japan F1 was altjd mijn lievelings-GP. Omdat de omloop een kleine -oude - Nürburgring is, eigendom van Honda, vlak langs de fabriek van Suzuka loopt en ook omdat er een zéér goed contact was tussen Nabuhiko Kawamato en mij. Dat kwam niet alleen omdat hij als toenmalige baas van Research & Devlopment (R&D) verantwoordelijk was voor de V10-motoren van Senna en Prost in de Mc Laren"s, maar ook omdat we - soms stuntelig - met elkaar konden praten over techniek. Hij en ik wisten van elkaar waarover het in die motoren ging.
Het stuntelige vond zijn oorzaak dat we alles, of moesten vertalen, of in het Engels langs twee kanten eens de bal missloegen. Maar dan ging het niet over techniek. Over speelsere dingen. Goeie herinneringen aan Suzuka, Honda, Mister Kawamoto en Japan in zijn algemeenheid. Dezelfde hartverwarmende "séjours" vielen me te beurt bij Mazda, Nissan, Mitsubishi, Toyota natuurlijk met een echt "manneke-pis" in de fabriekstuin, Subaru, Daihatsu en ik vergeet er nog steevast Izusu bij te vertellen. Onvergetelijke "timeless-memorys" In de wereld die mijn speeltijd is mogen/moeten zijn, had Japan een speciale plaats in mijn hart.
Ook won ik er in 1987 de "Golden Drivers Cup" in Tochigi, een jaarlijkse nogal scherp betwiste race op het circuit van Mazda. Daardoor schoot mij een anekdote te binnen, tijdens een GP van Japan, in een tijd waarin computer-communicatie in "opmars" was. De tijd van de Brother's, de Tandy's 100 en 200. De modems waarop je de telefoonhorens met elastieken moest aandrukken en er dan nog je vuist opzetten. Kwestie van zeker te zijn dat de verbinding naar 13.000 km verder goed zou zijn... De anekdote ging over de schaarse tijd waarin ik een artikel naar mijn krant moest krijgen. Ik noemde het cursiefje Mister Kawaguchi. Waarachtig gebeurd. Aan de tekst is geen haar geraakt.
...De omloop van Suzuka in Japan, in de tuin van Honda, lag in de zon te bakken. De trainingen voor de GP van Japan waren over. De journalisten haastten zich als bezige bijen hun teksten te schrijven en ze dan als...het kon ze naar naar de betrokken krant te zenden. Via de computer, de laptop, die omstreeks 1980 in zwabg kwam en sjiek stond. Iemand zonder een bengelende informatiekist (of toverdoos ? wat van de twee klinkt het leukst?) aan zijn hand was een jockey zonder paard. Maar het ging niet altijd vlot om met die dingen tekst over de wereld te verzenden. Hoewel ze daarvoor werden gemaakt. Met Japan op kop van het legertje producenten. Maar Walter (ik) was gerust. Ik had één van de betere merken van mijn krant gekregen. Het was Japans, high-tech en dus kon er niets misgaan.
Op het ogenblik dat het platte toestel het rochelende geluid liet horen dat de verbinding met de modem van een verafgelegen computer aansloeg, brak het onmiddellijk af en gaf een fluittoon. Die gaf aan dat de verbinding via de normale telefoonlijn was mislukt. Niet snel opgevend begon ik aan meerdere pogingen. Ze bleven mislukken. Ten einde raad begaf ik mij naar het informatiecentrum van het circuit, twintig minuten stappen onder een brandende zon, tussen de gigantische vrachtwagens van de teams door, langs de miljoenen kostende mobilhomes van de coureurs, naar een lokaal dat tegen die luxe afstak.
Toch mocht ik het beschouwen als het zenuwcenter van de hele organisatie. Binnen stond Mister Kawaguchi, een forse Japanner, lachend, zoals alle Japanners doen. Als ze je ontvangen, als je een stommiteit zegt, en ook als ze je echt uitlachen. De nuance daarin is in geen van de drie situaties goed te onderscheiden.
Ik legde mijn probleem uit. "Wacht even", zei Mister Kawaguchi, duidelijk de plaatselijke allesfikser. Ik wachte. Na twintig minuten kwam een tengere Japanner binnen. Hij was gekleed in een bruinrode overall. Kawaguchi stelde hem voor als "Mister Nobody". Via de grote baas werd het Engels in het Japans vertaald. Ook Mister Nobody begon te grijnzen, daarmee te kennen gevend dat het voor hem een gemakkelijke klus was, die vier draden van een snoer, hetwelk de computer met de telefoonplug in de muur verbond, gewoon in de juiste volgorde te leggen. Hij vergezelde mij naar de perstribune waar het communicatiedrama zich afspeelde.
Ik was niet de enige onfortuinlijke. Te merken aan een Italiaanse collega die zijn laptop plots doorheen de persruimte tegen de muur smakte. Het onding leek even op een satelliet die aan de sterrenhemel werd geplaakt. Dan kwam de klap. High-Tech tegen de grond, als een versplinterde granaat. Mister Nobody keek er nauwelijks van op.Hij was meer gewoon op het gebied van communicatie...Een rood aangelopen Italiaan had hij nochtans niet eerder gezien. Tja, temperament, weet u. Dat doe wonderen.
Geduldig stripte Mister Nobody het snoer van mijn computer en legde de vier draden daar binnenin in een andere volgorde - vandaag heet dat configuratie nvdr - en sloot onbewogen opnieuw het contactstekkertje. Alle verdere pogingen om teksten naar België te zenden mislukten. Ik werd nerveus, Mister Nobody niet. Hij werkte geduldig door. Draadje open, draadje weer dicht. Nieuwe poging, weer niets. De tijdzone maakt dat Japan acht uur op ons voorligt. Als het in België 20 uur is, is het in Japan al 's andernedaags 's morgens 04.00 uur, met ons zomeruur erbij dus 05.00 uur in de ochtend. Ik liet de Japanner verder doen en sloop heimelijk terug naar Mister Kawaguchi-"de-Keizer-van-Suzuka-voor-één-week". De tijd vertsreek verder. Dra was Mister Nobody....meer dan ZEVEN uren aan de slag. De "deadline" kwam dichterbij. "Just a moment", drong Kawaguchi aan op nog wat geduld.
Een ogenblik van weerom twintig minuten en dan...verscheen Mister Nobody in het deurgat. Ontgoocheld over zoveel gebrek aan vertrouwen keek hij mij aan. Ik wist er geen raad mee, voelde me schuldig. Samen gingen we terug naar de plaats van het onheil. 't Is toch Japans", zei ik tegen mijn compagnon. Mister Nobody verstond het niet en knikte lachend. Converseren was onmogelijk. De Japanner hervatte geduldig zijn taak. Onverdroten wisselde hij de positie van de vier draadjes in het snoer...Na precies acht uur werken met engelengeduld maakte mijn laptop verbinding met het land van regen en belastingen.
Nadat dit mirakel was geschied keken hij en ik elkaar aan, we vlogen rond elkaars hals en voerden enkele stuntelige danspasjes uit. Ik wilde Mister Nobody belonen, hem in de adelstand verheffen door hem een fooi te geven, een geschenk. De man uit het land van de Rijzende Zon weigerde. In essentie was het zijn fierheid die boven kwam. Hij had alleen maar zijn werk gedaan. Afgemeten precies dat wat hem was gevraagd. Maar hij was wel fier op zijn prestatie. Gewonnen van ongeloof van een barbaar die niet meer geloofde dat hij, simpele geest, de vier draadjes in die dunnen elektrische kous wereldomspannend zou maken.
Met gebarentaal, een Japanner die enkele woorden Engels sprak - we leefden eind van de jaren '70 van vorige eeuw - en ze in Oosterse taal omzette, maakte duidelijk dat ik, Walter, hem op een pint mocht trakteren als we elkaar eens in Tokio zouden tegenkomen. Die stad telde toen 13 miljoen inwoners. Hoewel ik die mierennest vaak heb mogen frekwenteren, kwam ik Mister Nobody nooit tegen. Zoals verwacht. Maar ik herinner me mijn leven lang de mooie boodschap in de eerlijke ogen van de Japanner : "Geef nooit op, verlies nooit het geloof in beterschap."
Morgen, ginder moeten we al bijna straks zeggen, beginnen de eerste vrije trainingen voor de GP van Japan. Met een Sebastien Vettel die nog gelooft in een vijfde wereldtitei, zijn eerste zou dat zijn met Ferrari. Met een Mercedesteam waar de twijfel is binnengeslopen. Met Red Bull en Renault die gaan scheiden. Met Fernando Alonso die zijn contract bij Mc Laren door Red Bull zou willen afgekocht zien. Met aan de einder een eigen nieuwe renstal voor Constructeur Renault die Lotus overneemt. Met als rijders - wellicht - Stoffel Vandoorne, een West-Vlaming, perfect drietalig, GP2-kampioen en barstensvol talent.
En...Pastor Maldonado omdat die Venezolaanse olievaten vol dollars laat binnen rollen. Perez is/was ook kandidaat maar Renault wil ook een Franstalige "behind the wheel". Gezien de Fransman Roamin Grosjean mogelijk naar Haas gaat, is er een redelijke kans opdat een Belg opnieuw in de F1 figureert. Hoogstwaarschijnlijk zal Stoffel Vandoorne méér doen. Ik tip hem aan Max Verstappen, ook geboren in Belgenland (Hasselt) maar Hollands boerser dan Stoffel die charmanter zal zijn. Dat is voor 2016. Nu eerst Suzuka, waar het altijd zalig was te toeven.(Tekst en foto's:Walter Rombauts)
Er is schandaal rond VW, het oudste automerk in Europa. Foefelen met uitlaatgastesten. Niets nieuw eigenlijk. Al is het logisch dat schadelijke stoffen in onze atmosfeer worden teruggedrongen. Medeschuldigen zijn de overheden die constructeurs normen opleggen die in de praktijk niet haalbaar zijn. Even kunnen ze worden gesimuleerd in een test, maar eens daarbuiten, in de praktijk valt dat alles als een kaarten huisje in elkaar. Een oude vuistregel in de auto-industrie zegt dat in de praktijk gerust 2 liter per 100 km mag worden bijgeteld bovenop het verbruik dat in de catalogus staat.
Maar dat komt niet alleen door de motorenbouwers. Er komt - geen mens blijkt het te snappen - een zéér verzachtende omstandigheid voor VW bij kijken. Zonder excuses in te roepen voor het monteren van software die "testomstandigheden" onderkent en zich als een cameleon aanpast in braafheid. Maar de autowereld is keihard, de concurrentie "sans pitié". De naam van het spel heet geld. Maar dat is niet echt de boosdoener, het is maar een betwistbaar menselijk gevolg.
Het echte venijn, dat overigens voor alle autoconstructeurs geldt, zit hem in de consument, de automobilist die de auto rijdt. Zeker een moderne "zelfbeweger" is een zeer ingewikkelde machine. Het is logisch dat de koper van zo'n onding niet moet weten hoe alles wat erin zit functioneert. Zo ook met een computer, een smartphone en met alles waar we met ons hoofd niet bij kunnen. Màààr de meeste autorijders bedienen die machine slecht. Neem als voorbeeld een juiste versnelling inschakelen.
Ik schat dat 7 op tien autorijders de verkeerde gang kiezen, de verkeerde overbrenging als ze rijden. Rijden in een te lage versnelling is frekwenter dan een te hoge. De motor draait dan te hoogtoerig en het brandstofverbruik is dan veel te hoog dan nodig is en kàn. Met een Peugeot 308 bijvoorbeeld, tank je in kloteland België, bijvoorbeeld in Antwerpen vol, en je rijdt vervolgens zonder te tanken naar Nice om er op de Promenade des Anglais "une crêpe Suzette" te gaan eten. In de zon.
De meeste mensen gaan veel te hoog in toerental eer ze een hogere versnelling (wezenlijk een vertraging) inschakelen. Toen de eerste vijfversnellingsbakken opdaagden, later de zesversnellingsbakken en zelfs zeven, reed ik met een notoire dagbladjournalist mee. Die bleef altijd in vierde versnelling rijden. Toen ik hem vroeg waarom hij niet naar vijfde ging - en dus een lager toerental zou hebben - kreeg ik als antwoord dat het altijd met vier versnellingen ging en dat nu zo zou blijven. De man bleef in vierde rijden. De hele rit !!! 'k Heb er ook één gekend die niet hoger ging dan derde...
In een automotor liggen twee karakters verscholen. Hij kan een tweeling als sterrenbeeld worden genoemd. Er is het VERMOGEN dat zorgt voor fikse prestaties en anderzijds (vandaag de belangrijkste karaktertrek) is er het KOPPEL - de trekkracht - die naar de drijvende wielen wordt gestuurd. Het maximum koppel is aangeduid in ieder onderhoudsboekje dat bijna nooit wordt gelezen. Vroeger werd het benoemd in kgm en in de "modern times" in Nm, Newtonmeter.
Om niemand slapeloos te maken staat achter, bijvoorbeeld 380 Nm, altijd een toerental bij hetwelke die krachtbron (zowel diesel als benzine) zijn hoogste werkdruk op de zuiger uitoefent. Dan zit de verbrandingsruimte maximaal vol lucht/brandstofmengsel dat de hoogst mogelijke expansie én de KOMPLEETSTE verbranding oplevert. Wie dat toerental als richtpunt neemt om in een hogere versnelling te schakelen rijdt het zuinigst. Stoot dus de minst schadelijke stoffen uit.
Maar de meeste automobilisten roeren zomaar lukraak met die ouderwetse pook in de transmissiepot. Met als gevolg dat - meestal - de motor in te hoge toeren draait, of zeldzamer, schokkerig de auto in een te lage transmissieverhouding doen voortbewegen. In beide gevallen is de uitstoot aan schadelijke gassen hoog. De enig juiste en minst mogelijke hoeveelheid vuiligheid oogst iedere motor bij het toerental van het maximum koppel. Racemotoren zijn bedoeld om prestatie te oogsten.
Gewone motoren dienen om een verplaatsing van punt A naar B mogelijk te maken met het minste brandstofverbruik. Dus moet er op "maximale koppeltoerental" worden gereden. Bij moderne dieselmotoren ligt dat - soms - al iets boven 1500 t/m, maar meestal ligt het om en rond 2000 t/m. Alleen een elektrische auto levert GEEN uitstoot op. ZERO-emissie. Bovendien levert een elektromotor vanaf zijn eerste omwenteling ook al het maximum koppel. Ook een BMW, Mercedes of Mazda op waterstof heeft ook 0. Een ander verhaal.
Nu zou de overheid een echt serieuze duid in het zakje kunnen doen om schadelijke uitstoot "vanzelf" te dempen. Verplicht gewoon een automatische versnellingsbak. Die kiest ten allen tijde de juiste en dus zuinigste overbrengingsverhouding in functie van de gasklepstand (bedienen van het "gas"pedaal). Nog efficiënter is de "Continu Variabele Transmissie" (CVT). Deze is gebaseerd op het variatorprincipe van de industrie en dat vroeger de mensen zo deed lachen met "de Dafjes" van de gebroeders van Doorne in Nederland.
Wezenlijk was dit al de auto en de transmissie van de toekomst. Dus overheid...VERPLICHT een automatische versnellingsbak. Haal het - nu overbodig geworden - emotionele, het machogedoe, van de auto weg. Nog iets overheid: verplicht auto's te reageren op snelheidsborden - ik reed er al 35 jaar geleden in een Volvo mee - maar ja dan verdwijnen de inkomsten van "overtreders" die 56 in plaats van 50 km/h rijden. Dus dat is teveel gevraagd.
Volkswagen's CEO, Martin Winterkorn die de opvolger is van de legendarische Ferdinand Piëch werd, heeft zich verontschuldigd. Dat is natuurlijk iets, maar het kwaad is in alle richtingen geschied. Zelfs "made in Germany" is ermee geschaad. Zoals Duitsland nog om andere redenen - opgehoest door een loodzware schouderklast van het verleden - nog op schrikwekkende manier wordt beschadigd. Martin Winterkorn verweet zijn klienteel niets. Hij schaamt zich ervoor. Maar de werkelijkheid naast het gefoefel is ook dat mensen een auto niet op de juiste manier weten te rijden.
Minstens tien van die elf miljoen "foefelmodellen" van VW heeft een slechte bediener achter het stuur. Dat is de verzachtende omstandigheid voor VW, Volkswagen. Op verzoek van Adolf Hitler aan Ferdinand Porsche Sr. bedacht. Maar het gefoefel is niet goed te praten. Hopelijk gaat men niet naar andere merken kijken. Want de Bijbel zegt dat wie zonder zonde is de eerste steen gooit. Buiten de elektrische auto's vrees ik dat zowat alle automerken aan de schandpaal worden genageld. Omdat niets en niemand volmaakt is, maar er daar in onze maatschappij toch moet voor doorgaan. Installeer nooit de gratische versie van Windows 10, want dan zit je in nesten. Geen enkel loket is open om daarvoor een schadeclaim in te dienen...(Tekst en foto's: Walter Rombauts)
SEBASTIEN VETTEL WINT MET DRIE STARTS GP VAN SINGAPORE
De Duitser Sebastien Vettel heeft met Ferrari de GP van Singapore gewonnen. In feite waren het drie races in één. Gisteren veroverde de viervoudige wereldkampioen de pole-position - de 208ste voor Ferrari - en vandaag won hij voor het Steigerende Paard de GP van Singapore. Hij won die eigenlijk drie keer, want er waren drie starts. De eerste bij het uitflippen van de rode lichten. Vetteltje was iedereen te snel af, terwijl een schitterende Max Verstappen zijn Toro Rosso dienst zag weigeren en op de achtste startplaats gevaarlijk stil bleef staan. Een ander verhaal.
De race was nog maar 15 van de 61 ronden op gang geronkt of Felipe Massa (Williams-Mercedes), uit de pitstraat komend, knalde een alsmaar grootser wordende Nico Hulkenberg in de Forca India-Mercedes uit de baan. De Duitser die dit jaar de 24 Uren van Le Mans won met Porsche, had het volle recht zijn ideale lijn te behouden. Massa dacht, niet kwaadaardig, dat hij sneller zou zijn en "boem" daar vloog Hulkenberg als van een Scalextricbaan van de speeltafel. Het resultaat was dat de Safety Car uitrukte en leider Vettel zag zijn voorsprong van 6"3 op Australiër Daniël Ricciardo (Red Bull-Renault) tot 0 herleid.
Baancommissarissen keerden het asfalt proper en Sebastien Vettel kon onder zware druk van Ricciardo aan een tweede start beginnen. Met succes, want zo goed als onmiddellijk, maakte hij weer een comfortabele afstand tegenover het zonnekind uit het Kangouroeland. Kimi Räikkönen (Ferrari) reed derde, nam geen risico's en diende daarmee de puntenoogst in het constructeurskampioenschap. Sebastien Vettel tufte in een Italiaanse designstoel "rustig" naar een lonkende zege. Tot er zowaar nog een gele vlag kwam. Waarom ? In de stad van nultolerantie wandelde doodgemoedereerd een "verdwaalde of verdwaasde" duistere figuur langs de vangrails op de piste ! Iemand die Duitsland zocht waarschijnlijk. De man voelde gevaar en stapte na enkele tientallen meters weer achter de vangrails en verdween wellicht in...de cel !
Maar de Mercedes-Safety-Car zoefde ondertussen weer op de baan, velen w.o. Vettel gingen pitten, en de Duitser zag voor de tweede maal opnieuw Daniël Ricciardo in zijn achteruitkijkspiegel. Met voorsprong opnieuw 0. Dan kwam de derde en laatste groene vlag in deze niet onaardige maar nu ook weer niet overweldigende GP van Singapore. Een zéér verdienstelijke Fernando Alonso, eens 9de rijdend zag zich opnieuw verraden door de Honda Power Unit in de Mc Laren.
Ploegmaat Jenson Button werd netjes door de clownesk rijdende Pastor Maldonado uit het koersspelletje gereden. Dus de twee Mc Laren's out ! Naar verluidt heeft men teambaas, de strenge, norse, selfmade-man, Ron Dennis van een zelfmoord moeten weerhouden. Terwijl deze daad als opperste schuldbekentenis in Japan uit het dagelijks denken en doen is afgevoerd. De Mc Donald-generaties sinds 6 juni 1945 (Hiroshima..), de tweede of derde nu denk ik, verkiezen léven, plezier, comfort, boven een geforceerde dood. Dus hebben de Japanse "ingenieurs-zonder-ON" de Brit daar vanaf gehouden.
Lewis Hamilton viel met motorpech uit. Ergens kreeg de V6-motor geen ademlucht meer en blies de fut weg. Nico Rosberg, ook al niet zonder problemen in zijn Mercedes, finishte vierde. Hij loopt daarmee wat punten in op leider Lewis Hamilton. Maar diens derde wereldtitel komt daar vooralsnog niet mee in gevaar. Tot slot rest er nog de grote onderscheiding voor tiener Max Verstappen. Vanaf de laatste positie remonteerde hij naar een achtste eindplaats. Even liet hij met 1'50"298 de snelste ronde opschrijven...Max wordt een grote, tja, met een vader als Jos....lang ploegmaat van een aan de beterhand zijnde Michaël Schumacher bij Benetton kan het niet anders. Jos is van alle markten thuis.
Ook volgende week in het Japanse Suzuka zijn "de jongens" thuis. Wie op die mini-Nürburgring wint daar in de achtertuin van Honda, letterlijk door de haarspeld langsheen de fabriekspoorten, mag iedereen met champagne onderspuiten. Alleen is het genânt voor Honda dat het geen Mc Laren-coureur zal zijn. Opnieuw Vettel ? Journalistiek met vraagtekens is slechte journalistiek. Dus schuiven we de glazen bol opzij. Want de toekomst is altijd sneller dan het verleden. Volgende week: Japan waar robotten tijdens de dag en fuivers tijdens de nacht het leven uitmaken.(Walter Rombauts/Foto:Ferrari)
VETTEL DOET FERRARI OPNIEUW STEIGEREN IN SINGAPORE
In de derde vrije trainingen hing het al in de lucht: Sebastien Vettel, de Duitse viervoudige weredkampioen, was snelste in de Ferrari. In de eigenlijke kwalificaties bevestigde hij dat met een tijd van 1'43"885 op een 5,065 km lang stratenparcours dat er droog bij lag, maar onder een versmachtende vochtige hitte. Iedere cockpit van de auto's was een sauna. Regerend wereldkampioen Lewis Hamilton bleef "plakken" en start vanop de vijfde positie. Nico Rosberg plaatste zijn Mercedes al evenmin goed. Sebastien Vettel deed Ferrari opnieuw steigeren. Hij reed er de 208ste pole position van het merk mee.
Terwijl Carlos Sainz jr zijn Toro Rosso tegen de muur tikte en rijdend in krabbenstijl naar de pits moest en de baancommissarissen wat koolstofonderdelen van de baan konden keren, nestelde de Belgische Nederlander Max Verstappen zich in een explosie van groeiende "importantie" (-dat klinkt netjes Hollands-). De tiener mengt zich zowaar in het gezelschap van de echte wereldkampioenen. Hij gaat er zelfs enkele vooraf, zoals Fernando Alonso en Jenson Button die met de Mc Laren sneuvelden in Q2.
Morgen zullen de 61 te rijden ronden van een hoogspanningskaliber zijn, want de heren Daniël Ricciardo en Daniil Kvyat in de Red Bulls kleven in de eerste rijen. Storen daarmee enorm de knappe Kimi Räikkönen (Ferrari) voor wie het duidelijk en duidelijker wordt dat hij in 2017 plaats zal moeten ruimen. Voor wellicht Max Verstappen. De koele maar hoogst kwalitatieve Fin kan het nog, maar heeft het karakterieel moeilijk in deze snel veranderende wereld. En - onder ons gezegd - heeft het ook al wat bekeken. Wereldkampioen in 2007 met Ferrari, proeven van het wereldkampioenschap rally, terugkomen naar Ferrari waar "drama" altijd troef is. Het wordt hem iets teveel.
Maar hij zal verbeten in zijn stijl verder rijden, net als een Fernado Alonso die Ferrari wisselde voor mooie Honda-beloftes en bedrogen uitkomt. Hij is ook niet meer van de jongsten, net als ploegmaat Jenson Button. Er is voor iedereen een tijd van komen en gaan. Zowel het (op-)komen als het (weg-)gaan is altijd moeilijk. De belevenis tussen die twee uitersten blijft plagen, niet kwellen. Morgen moet Lewis Hamilton de brokken van vandaag voor Mercedes zien te lijmen. Hopelijk is er vandaag voor hem enkel een technisch probleem geweest. Mocht het aan zijn James Hunt-achtige levenstijl liggen, dan wordt hij snel een vallende ster. Mercedes kan daarmee niet zijn gediend. Morgen andermaal hoogspanning.(Walter Rombauts)