WAT ER IN HET BEGIN VAN DEZE EEUW NODIG WAS VOOR EEN GP
Tolstoi zou het voorbestemdheid noemen. Ik noem het toeval. Namelijk dat ik in de autosport ben opgeleid in de Koninklijke Antwerp Motor Union. Die exclusieve club bestond, barstensvol, uit de grootste specialisten, de advokaten van autosportreglemente en uiteraard kwamen er de grootste Belgische autocoureurs en ingenieurs op bezoek Stichter was de controversiële, altijd door schitterende dames omgeven reus Tony Stappaerts. Terwijl ik dit schrijf hoor ik de tanden van zijn afgunstigen knarsen.
Voor, of tegen, Tony was "een grote" ! Maar met alleen feesten, orgietjes en overspelende leden kan een "nerdclub" niet overleven. Dus was er ook een "boss" nodig. Die groeide uit de figuur van de zeer geachte, even bekritiseerde, statige figuur van ene Jacques de Clippel. Over hem niets dan goed. Niet omdat de man volmaakt zou zijn geweest.
Gelijk alles van vlees en bloed droeg ook hij de kiem van de onvolmaaktheid in zich. Maar hij verstond de kunst om alles aan de buitenkant te laten blinken. Zelfs objecten met deuken, zoals zijn gele Jaguar D - van vader gekregen - waarmee hij eens deelnam aan een "Vliegende Kilometer in Wommelgem", waar ook de Bentley-Club present gaf. Een stomme Volkswagen Kever reed hem op de weg daartoe aan en veroorzaakte een bluts in de twee ronde borstvormige overkappingen van de voorwielen. Een aparte anekdote.
Terzake: Jacques de Clippel maakte Antwerp Motor Union Union gewoon groot. Nu met de GP van Japan bladerde ik wat lusteloos door de 800.000.000 bladzijden, dia's en foto's - die nog allemaal moeten worden gearchiveerd - en kwam tegen wat nodig was in 2001 voor de GP van Monaco. Antwerp Motor Union leverde standcommissarissen. In Le Mans, in Monaco, in Francorchamps. Overal. En leverde ook sportcommissarissen waarvan Jan Hendrikc en Robert Faes de meest tot de verbeelding sprekende waren. Dit was mijn inspiratie voor wat er bij een organisatie van een GP komt kijken:
Voor een parcours van 3,367 km (Monaco) is er nodig: (alles begin deze 21ste eeuw)
26 baancommissarissen brandblusapparaten (minimum 1 per 10 meter)
+ 590 baan en standcommissarissen (1 controle per stand)
33 bewakingscamera's + 3 mobiele camera's eigen aan de organisatie (geen TV-gedoe)
8 kranen (in Suzuka deze week staan er minsten het driedubbele...Jules Bianchi...2014...)
10 depannage firma's (met minimum 2 wagens)
40 intensive care dokters / chirurgen
60 dokters algemene geneeskunde
80 secouristen (eerste hulp) + 40 verpleegsters
40 ambulances
3 snelle interventiewagens (nu allemaal Safety Cars) en 3 auto's voor algemene diensten
40 cardio-vasculaire (ademhaling) valiezen
30 decompressiematrassen
6 K.E.D. Ortho-Plaster-Kits
+ voor de toeschouwers: 10 dokters, 20 verpleegsters en 175 secouristen
+ 2 afzonderlijke tenten voor reanimatie en kleine chirurgie
+ kikvorsmannen (wegens Monaco...), rubberboten en vedetten
+ 2 helikopters
+2 echte Safety Cars
Bovendien heeft de organisatie als medewerkers:
- de regering, de stadsdiensten, de Sociétè des Bains de Mer, het Patronaal Syndicaat van Hotelhouders, van de industriële en de Vereniging van handelaars en winkeliers.
- de officiële chronometers + materiaal + computerklokken
- de ordediensten en de stadspolitie
- de reinigingsdienst
- Het Rode Kruis en de omliggende klinieken
- de radioverbindingsdiensten
- de havendiensten en de zeevaartpolitie
- (in dit geval) Monaco-Telecom voor een tijdelijk geïnstalleerd netwerk van 1371 lijnen
297 telefoontoestellen, 30 faxtoestellen en 8500 meter bekabeling
- telefonisten en elelktriciens
- de dienst voor wegenwerken
- de montage en demontage-diensten en schrijnwerkers
- de micro's en sonorisatie van de omloop
- de TV technici + plaatsing van grote schermen van minstens 150 m2
- Internetspecialisten en operateurs
- de dienst voor prijzencontrole en economische klachten (tariefcontrole handelaren, standjes, biertenten...)
- de pers, public relations, ontvangst enz... (met minstens 120 hostessen, die van Van Rossum niet bijgeteld)
- de sponsors en de reclamediensten
- het organsiastiecomité van niet-bezoldigde leden, specialisten die uiteraard de dag na de race alweer beginnen aan de organsiatie van het volgende jaar.
Dank U Antwerp Motor Union dat in je wieg van de autosport heb mogen tutterzuigen, evenveel dank aan de ook al Koniklijke Renstal Excelsior, die de beste autocoureurs heeft gekweekt. Zonder die bagage was ik niet rondgeraakt. Dank aan de duizenden, misschien tienduizenden die me de Universiteit van het Leven hebben doen ondergaan. Dank Tony Stappaerts, Dank Jacques de Clippel, Dank Graaf de Liedekerke, Dank Pierre Ugeux, Dank Hugues de Fierlandt, Dank Paul Frère en Jacky Ickx. Ook de beste Belgische autocoureur Jacky Ickx, had bindingen met AMU. J.J.de Clippel leende hem zo'n kleine BMW 700 waarmee hij zijn eerste klimkoersen kon winnen.
Allemaal geschiedenis, maar hoe heroïsch het allemaal was is niet onder woorden te brengen. "Que la fête de la vie peut encore long durée". Morgen, straks begint de GP van Japan in Suzuka.Lewis Hamilton leidt met de Mercedes met 252 punten op ploegmaat Nico Rosberg met 211. Sebastien Vettel (Ferrari) telt 203 punten en bid een schietgebedje dat de "omstandigheden" van Singapore zich in de tuin van Honda mogen herhalen.(Tekst en foto's:Walter Rombauts)
MORGEN BEGINT GP VAN JAPAN, HIER EEN NOSTALGISCH CURSIEFJE
Door ons zomeruur is het morgen in Japan al negen uur later dan bij ons. Dat wil zeggen, als voorbeeld, dat het straks om 18 uur bij ons, in het land van de Rijzende Zon 03.00 uur in de nachts is. Binnen enkele uren worden daar de mecaniciens en autocoureurs wakker, die in de ochtend moeten acteren in de eerste vrije oefeningen voor de GP van Japan. Waarin vorig jaar de Fransman Jules Bianchi zich te pletter reed en nooit meer uit de coma kwam. Op die plaats is nu een gigantische kraan neergepoot om objecten van de piste te pikken zodat een dergelijk drama zich niet meer kan voordoen.
De GP van Japan F1 was altjd mijn lievelings-GP. Omdat de omloop een kleine -oude - Nürburgring is, eigendom van Honda, vlak langs de fabriek van Suzuka loopt en ook omdat er een zéér goed contact was tussen Nabuhiko Kawamato en mij. Dat kwam niet alleen omdat hij als toenmalige baas van Research & Devlopment (R&D) verantwoordelijk was voor de V10-motoren van Senna en Prost in de Mc Laren"s, maar ook omdat we - soms stuntelig - met elkaar konden praten over techniek. Hij en ik wisten van elkaar waarover het in die motoren ging.
Het stuntelige vond zijn oorzaak dat we alles, of moesten vertalen, of in het Engels langs twee kanten eens de bal missloegen. Maar dan ging het niet over techniek. Over speelsere dingen. Goeie herinneringen aan Suzuka, Honda, Mister Kawamoto en Japan in zijn algemeenheid. Dezelfde hartverwarmende "séjours" vielen me te beurt bij Mazda, Nissan, Mitsubishi, Toyota natuurlijk met een echt "manneke-pis" in de fabriekstuin, Subaru, Daihatsu en ik vergeet er nog steevast Izusu bij te vertellen. Onvergetelijke "timeless-memorys" In de wereld die mijn speeltijd is mogen/moeten zijn, had Japan een speciale plaats in mijn hart.
Ook won ik er in 1987 de "Golden Drivers Cup" in Tochigi, een jaarlijkse nogal scherp betwiste race op het circuit van Mazda. Daardoor schoot mij een anekdote te binnen, tijdens een GP van Japan, in een tijd waarin computer-communicatie in "opmars" was. De tijd van de Brother's, de Tandy's 100 en 200. De modems waarop je de telefoonhorens met elastieken moest aandrukken en er dan nog je vuist opzetten. Kwestie van zeker te zijn dat de verbinding naar 13.000 km verder goed zou zijn... De anekdote ging over de schaarse tijd waarin ik een artikel naar mijn krant moest krijgen. Ik noemde het cursiefje Mister Kawaguchi. Waarachtig gebeurd. Aan de tekst is geen haar geraakt.
...De omloop van Suzuka in Japan, in de tuin van Honda, lag in de zon te bakken. De trainingen voor de GP van Japan waren over. De journalisten haastten zich als bezige bijen hun teksten te schrijven en ze dan als...het kon ze naar naar de betrokken krant te zenden. Via de computer, de laptop, die omstreeks 1980 in zwabg kwam en sjiek stond. Iemand zonder een bengelende informatiekist (of toverdoos ? wat van de twee klinkt het leukst?) aan zijn hand was een jockey zonder paard. Maar het ging niet altijd vlot om met die dingen tekst over de wereld te verzenden. Hoewel ze daarvoor werden gemaakt. Met Japan op kop van het legertje producenten. Maar Walter (ik) was gerust. Ik had één van de betere merken van mijn krant gekregen. Het was Japans, high-tech en dus kon er niets misgaan.
Op het ogenblik dat het platte toestel het rochelende geluid liet horen dat de verbinding met de modem van een verafgelegen computer aansloeg, brak het onmiddellijk af en gaf een fluittoon. Die gaf aan dat de verbinding via de normale telefoonlijn was mislukt. Niet snel opgevend begon ik aan meerdere pogingen. Ze bleven mislukken. Ten einde raad begaf ik mij naar het informatiecentrum van het circuit, twintig minuten stappen onder een brandende zon, tussen de gigantische vrachtwagens van de teams door, langs de miljoenen kostende mobilhomes van de coureurs, naar een lokaal dat tegen die luxe afstak.
Toch mocht ik het beschouwen als het zenuwcenter van de hele organisatie. Binnen stond Mister Kawaguchi, een forse Japanner, lachend, zoals alle Japanners doen. Als ze je ontvangen, als je een stommiteit zegt, en ook als ze je echt uitlachen. De nuance daarin is in geen van de drie situaties goed te onderscheiden.
Ik legde mijn probleem uit. "Wacht even", zei Mister Kawaguchi, duidelijk de plaatselijke allesfikser. Ik wachte. Na twintig minuten kwam een tengere Japanner binnen. Hij was gekleed in een bruinrode overall. Kawaguchi stelde hem voor als "Mister Nobody". Via de grote baas werd het Engels in het Japans vertaald. Ook Mister Nobody begon te grijnzen, daarmee te kennen gevend dat het voor hem een gemakkelijke klus was, die vier draden van een snoer, hetwelk de computer met de telefoonplug in de muur verbond, gewoon in de juiste volgorde te leggen. Hij vergezelde mij naar de perstribune waar het communicatiedrama zich afspeelde.
Ik was niet de enige onfortuinlijke. Te merken aan een Italiaanse collega die zijn laptop plots doorheen de persruimte tegen de muur smakte. Het onding leek even op een satelliet die aan de sterrenhemel werd geplaakt. Dan kwam de klap. High-Tech tegen de grond, als een versplinterde granaat. Mister Nobody keek er nauwelijks van op.Hij was meer gewoon op het gebied van communicatie...Een rood aangelopen Italiaan had hij nochtans niet eerder gezien. Tja, temperament, weet u. Dat doe wonderen.
Geduldig stripte Mister Nobody het snoer van mijn computer en legde de vier draden daar binnenin in een andere volgorde - vandaag heet dat configuratie nvdr - en sloot onbewogen opnieuw het contactstekkertje. Alle verdere pogingen om teksten naar België te zenden mislukten. Ik werd nerveus, Mister Nobody niet. Hij werkte geduldig door. Draadje open, draadje weer dicht. Nieuwe poging, weer niets. De tijdzone maakt dat Japan acht uur op ons voorligt. Als het in België 20 uur is, is het in Japan al 's andernedaags 's morgens 04.00 uur, met ons zomeruur erbij dus 05.00 uur in de ochtend. Ik liet de Japanner verder doen en sloop heimelijk terug naar Mister Kawaguchi-"de-Keizer-van-Suzuka-voor-één-week". De tijd vertsreek verder. Dra was Mister Nobody....meer dan ZEVEN uren aan de slag. De "deadline" kwam dichterbij. "Just a moment", drong Kawaguchi aan op nog wat geduld.
Een ogenblik van weerom twintig minuten en dan...verscheen Mister Nobody in het deurgat. Ontgoocheld over zoveel gebrek aan vertrouwen keek hij mij aan. Ik wist er geen raad mee, voelde me schuldig. Samen gingen we terug naar de plaats van het onheil. 't Is toch Japans", zei ik tegen mijn compagnon. Mister Nobody verstond het niet en knikte lachend. Converseren was onmogelijk. De Japanner hervatte geduldig zijn taak. Onverdroten wisselde hij de positie van de vier draadjes in het snoer...Na precies acht uur werken met engelengeduld maakte mijn laptop verbinding met het land van regen en belastingen.
Nadat dit mirakel was geschied keken hij en ik elkaar aan, we vlogen rond elkaars hals en voerden enkele stuntelige danspasjes uit. Ik wilde Mister Nobody belonen, hem in de adelstand verheffen door hem een fooi te geven, een geschenk. De man uit het land van de Rijzende Zon weigerde. In essentie was het zijn fierheid die boven kwam. Hij had alleen maar zijn werk gedaan. Afgemeten precies dat wat hem was gevraagd. Maar hij was wel fier op zijn prestatie. Gewonnen van ongeloof van een barbaar die niet meer geloofde dat hij, simpele geest, de vier draadjes in die dunnen elektrische kous wereldomspannend zou maken.
Met gebarentaal, een Japanner die enkele woorden Engels sprak - we leefden eind van de jaren '70 van vorige eeuw - en ze in Oosterse taal omzette, maakte duidelijk dat ik, Walter, hem op een pint mocht trakteren als we elkaar eens in Tokio zouden tegenkomen. Die stad telde toen 13 miljoen inwoners. Hoewel ik die mierennest vaak heb mogen frekwenteren, kwam ik Mister Nobody nooit tegen. Zoals verwacht. Maar ik herinner me mijn leven lang de mooie boodschap in de eerlijke ogen van de Japanner : "Geef nooit op, verlies nooit het geloof in beterschap."
Morgen, ginder moeten we al bijna straks zeggen, beginnen de eerste vrije trainingen voor de GP van Japan. Met een Sebastien Vettel die nog gelooft in een vijfde wereldtitei, zijn eerste zou dat zijn met Ferrari. Met een Mercedesteam waar de twijfel is binnengeslopen. Met Red Bull en Renault die gaan scheiden. Met Fernando Alonso die zijn contract bij Mc Laren door Red Bull zou willen afgekocht zien. Met aan de einder een eigen nieuwe renstal voor Constructeur Renault die Lotus overneemt. Met als rijders - wellicht - Stoffel Vandoorne, een West-Vlaming, perfect drietalig, GP2-kampioen en barstensvol talent.
En...Pastor Maldonado omdat die Venezolaanse olievaten vol dollars laat binnen rollen. Perez is/was ook kandidaat maar Renault wil ook een Franstalige "behind the wheel". Gezien de Fransman Roamin Grosjean mogelijk naar Haas gaat, is er een redelijke kans opdat een Belg opnieuw in de F1 figureert. Hoogstwaarschijnlijk zal Stoffel Vandoorne méér doen. Ik tip hem aan Max Verstappen, ook geboren in Belgenland (Hasselt) maar Hollands boerser dan Stoffel die charmanter zal zijn. Dat is voor 2016. Nu eerst Suzuka, waar het altijd zalig was te toeven.(Tekst en foto's:Walter Rombauts)
Er is schandaal rond VW, het oudste automerk in Europa. Foefelen met uitlaatgastesten. Niets nieuw eigenlijk. Al is het logisch dat schadelijke stoffen in onze atmosfeer worden teruggedrongen. Medeschuldigen zijn de overheden die constructeurs normen opleggen die in de praktijk niet haalbaar zijn. Even kunnen ze worden gesimuleerd in een test, maar eens daarbuiten, in de praktijk valt dat alles als een kaarten huisje in elkaar. Een oude vuistregel in de auto-industrie zegt dat in de praktijk gerust 2 liter per 100 km mag worden bijgeteld bovenop het verbruik dat in de catalogus staat.
Maar dat komt niet alleen door de motorenbouwers. Er komt - geen mens blijkt het te snappen - een zéér verzachtende omstandigheid voor VW bij kijken. Zonder excuses in te roepen voor het monteren van software die "testomstandigheden" onderkent en zich als een cameleon aanpast in braafheid. Maar de autowereld is keihard, de concurrentie "sans pitié". De naam van het spel heet geld. Maar dat is niet echt de boosdoener, het is maar een betwistbaar menselijk gevolg.
Het echte venijn, dat overigens voor alle autoconstructeurs geldt, zit hem in de consument, de automobilist die de auto rijdt. Zeker een moderne "zelfbeweger" is een zeer ingewikkelde machine. Het is logisch dat de koper van zo'n onding niet moet weten hoe alles wat erin zit functioneert. Zo ook met een computer, een smartphone en met alles waar we met ons hoofd niet bij kunnen. Màààr de meeste autorijders bedienen die machine slecht. Neem als voorbeeld een juiste versnelling inschakelen.
Ik schat dat 7 op tien autorijders de verkeerde gang kiezen, de verkeerde overbrenging als ze rijden. Rijden in een te lage versnelling is frekwenter dan een te hoge. De motor draait dan te hoogtoerig en het brandstofverbruik is dan veel te hoog dan nodig is en kàn. Met een Peugeot 308 bijvoorbeeld, tank je in kloteland België, bijvoorbeeld in Antwerpen vol, en je rijdt vervolgens zonder te tanken naar Nice om er op de Promenade des Anglais "une crêpe Suzette" te gaan eten. In de zon.
De meeste mensen gaan veel te hoog in toerental eer ze een hogere versnelling (wezenlijk een vertraging) inschakelen. Toen de eerste vijfversnellingsbakken opdaagden, later de zesversnellingsbakken en zelfs zeven, reed ik met een notoire dagbladjournalist mee. Die bleef altijd in vierde versnelling rijden. Toen ik hem vroeg waarom hij niet naar vijfde ging - en dus een lager toerental zou hebben - kreeg ik als antwoord dat het altijd met vier versnellingen ging en dat nu zo zou blijven. De man bleef in vierde rijden. De hele rit !!! 'k Heb er ook één gekend die niet hoger ging dan derde...
In een automotor liggen twee karakters verscholen. Hij kan een tweeling als sterrenbeeld worden genoemd. Er is het VERMOGEN dat zorgt voor fikse prestaties en anderzijds (vandaag de belangrijkste karaktertrek) is er het KOPPEL - de trekkracht - die naar de drijvende wielen wordt gestuurd. Het maximum koppel is aangeduid in ieder onderhoudsboekje dat bijna nooit wordt gelezen. Vroeger werd het benoemd in kgm en in de "modern times" in Nm, Newtonmeter.
Om niemand slapeloos te maken staat achter, bijvoorbeeld 380 Nm, altijd een toerental bij hetwelke die krachtbron (zowel diesel als benzine) zijn hoogste werkdruk op de zuiger uitoefent. Dan zit de verbrandingsruimte maximaal vol lucht/brandstofmengsel dat de hoogst mogelijke expansie én de KOMPLEETSTE verbranding oplevert. Wie dat toerental als richtpunt neemt om in een hogere versnelling te schakelen rijdt het zuinigst. Stoot dus de minst schadelijke stoffen uit.
Maar de meeste automobilisten roeren zomaar lukraak met die ouderwetse pook in de transmissiepot. Met als gevolg dat - meestal - de motor in te hoge toeren draait, of zeldzamer, schokkerig de auto in een te lage transmissieverhouding doen voortbewegen. In beide gevallen is de uitstoot aan schadelijke gassen hoog. De enig juiste en minst mogelijke hoeveelheid vuiligheid oogst iedere motor bij het toerental van het maximum koppel. Racemotoren zijn bedoeld om prestatie te oogsten.
Gewone motoren dienen om een verplaatsing van punt A naar B mogelijk te maken met het minste brandstofverbruik. Dus moet er op "maximale koppeltoerental" worden gereden. Bij moderne dieselmotoren ligt dat - soms - al iets boven 1500 t/m, maar meestal ligt het om en rond 2000 t/m. Alleen een elektrische auto levert GEEN uitstoot op. ZERO-emissie. Bovendien levert een elektromotor vanaf zijn eerste omwenteling ook al het maximum koppel. Ook een BMW, Mercedes of Mazda op waterstof heeft ook 0. Een ander verhaal.
Nu zou de overheid een echt serieuze duid in het zakje kunnen doen om schadelijke uitstoot "vanzelf" te dempen. Verplicht gewoon een automatische versnellingsbak. Die kiest ten allen tijde de juiste en dus zuinigste overbrengingsverhouding in functie van de gasklepstand (bedienen van het "gas"pedaal). Nog efficiënter is de "Continu Variabele Transmissie" (CVT). Deze is gebaseerd op het variatorprincipe van de industrie en dat vroeger de mensen zo deed lachen met "de Dafjes" van de gebroeders van Doorne in Nederland.
Wezenlijk was dit al de auto en de transmissie van de toekomst. Dus overheid...VERPLICHT een automatische versnellingsbak. Haal het - nu overbodig geworden - emotionele, het machogedoe, van de auto weg. Nog iets overheid: verplicht auto's te reageren op snelheidsborden - ik reed er al 35 jaar geleden in een Volvo mee - maar ja dan verdwijnen de inkomsten van "overtreders" die 56 in plaats van 50 km/h rijden. Dus dat is teveel gevraagd.
Volkswagen's CEO, Martin Winterkorn die de opvolger is van de legendarische Ferdinand Piëch werd, heeft zich verontschuldigd. Dat is natuurlijk iets, maar het kwaad is in alle richtingen geschied. Zelfs "made in Germany" is ermee geschaad. Zoals Duitsland nog om andere redenen - opgehoest door een loodzware schouderklast van het verleden - nog op schrikwekkende manier wordt beschadigd. Martin Winterkorn verweet zijn klienteel niets. Hij schaamt zich ervoor. Maar de werkelijkheid naast het gefoefel is ook dat mensen een auto niet op de juiste manier weten te rijden.
Minstens tien van die elf miljoen "foefelmodellen" van VW heeft een slechte bediener achter het stuur. Dat is de verzachtende omstandigheid voor VW, Volkswagen. Op verzoek van Adolf Hitler aan Ferdinand Porsche Sr. bedacht. Maar het gefoefel is niet goed te praten. Hopelijk gaat men niet naar andere merken kijken. Want de Bijbel zegt dat wie zonder zonde is de eerste steen gooit. Buiten de elektrische auto's vrees ik dat zowat alle automerken aan de schandpaal worden genageld. Omdat niets en niemand volmaakt is, maar er daar in onze maatschappij toch moet voor doorgaan. Installeer nooit de gratische versie van Windows 10, want dan zit je in nesten. Geen enkel loket is open om daarvoor een schadeclaim in te dienen...(Tekst en foto's: Walter Rombauts)
SEBASTIEN VETTEL WINT MET DRIE STARTS GP VAN SINGAPORE
De Duitser Sebastien Vettel heeft met Ferrari de GP van Singapore gewonnen. In feite waren het drie races in één. Gisteren veroverde de viervoudige wereldkampioen de pole-position - de 208ste voor Ferrari - en vandaag won hij voor het Steigerende Paard de GP van Singapore. Hij won die eigenlijk drie keer, want er waren drie starts. De eerste bij het uitflippen van de rode lichten. Vetteltje was iedereen te snel af, terwijl een schitterende Max Verstappen zijn Toro Rosso dienst zag weigeren en op de achtste startplaats gevaarlijk stil bleef staan. Een ander verhaal.
De race was nog maar 15 van de 61 ronden op gang geronkt of Felipe Massa (Williams-Mercedes), uit de pitstraat komend, knalde een alsmaar grootser wordende Nico Hulkenberg in de Forca India-Mercedes uit de baan. De Duitser die dit jaar de 24 Uren van Le Mans won met Porsche, had het volle recht zijn ideale lijn te behouden. Massa dacht, niet kwaadaardig, dat hij sneller zou zijn en "boem" daar vloog Hulkenberg als van een Scalextricbaan van de speeltafel. Het resultaat was dat de Safety Car uitrukte en leider Vettel zag zijn voorsprong van 6"3 op Australiër Daniël Ricciardo (Red Bull-Renault) tot 0 herleid.
Baancommissarissen keerden het asfalt proper en Sebastien Vettel kon onder zware druk van Ricciardo aan een tweede start beginnen. Met succes, want zo goed als onmiddellijk, maakte hij weer een comfortabele afstand tegenover het zonnekind uit het Kangouroeland. Kimi Räikkönen (Ferrari) reed derde, nam geen risico's en diende daarmee de puntenoogst in het constructeurskampioenschap. Sebastien Vettel tufte in een Italiaanse designstoel "rustig" naar een lonkende zege. Tot er zowaar nog een gele vlag kwam. Waarom ? In de stad van nultolerantie wandelde doodgemoedereerd een "verdwaalde of verdwaasde" duistere figuur langs de vangrails op de piste ! Iemand die Duitsland zocht waarschijnlijk. De man voelde gevaar en stapte na enkele tientallen meters weer achter de vangrails en verdween wellicht in...de cel !
Maar de Mercedes-Safety-Car zoefde ondertussen weer op de baan, velen w.o. Vettel gingen pitten, en de Duitser zag voor de tweede maal opnieuw Daniël Ricciardo in zijn achteruitkijkspiegel. Met voorsprong opnieuw 0. Dan kwam de derde en laatste groene vlag in deze niet onaardige maar nu ook weer niet overweldigende GP van Singapore. Een zéér verdienstelijke Fernando Alonso, eens 9de rijdend zag zich opnieuw verraden door de Honda Power Unit in de Mc Laren.
Ploegmaat Jenson Button werd netjes door de clownesk rijdende Pastor Maldonado uit het koersspelletje gereden. Dus de twee Mc Laren's out ! Naar verluidt heeft men teambaas, de strenge, norse, selfmade-man, Ron Dennis van een zelfmoord moeten weerhouden. Terwijl deze daad als opperste schuldbekentenis in Japan uit het dagelijks denken en doen is afgevoerd. De Mc Donald-generaties sinds 6 juni 1945 (Hiroshima..), de tweede of derde nu denk ik, verkiezen léven, plezier, comfort, boven een geforceerde dood. Dus hebben de Japanse "ingenieurs-zonder-ON" de Brit daar vanaf gehouden.
Lewis Hamilton viel met motorpech uit. Ergens kreeg de V6-motor geen ademlucht meer en blies de fut weg. Nico Rosberg, ook al niet zonder problemen in zijn Mercedes, finishte vierde. Hij loopt daarmee wat punten in op leider Lewis Hamilton. Maar diens derde wereldtitel komt daar vooralsnog niet mee in gevaar. Tot slot rest er nog de grote onderscheiding voor tiener Max Verstappen. Vanaf de laatste positie remonteerde hij naar een achtste eindplaats. Even liet hij met 1'50"298 de snelste ronde opschrijven...Max wordt een grote, tja, met een vader als Jos....lang ploegmaat van een aan de beterhand zijnde Michaël Schumacher bij Benetton kan het niet anders. Jos is van alle markten thuis.
Ook volgende week in het Japanse Suzuka zijn "de jongens" thuis. Wie op die mini-Nürburgring wint daar in de achtertuin van Honda, letterlijk door de haarspeld langsheen de fabriekspoorten, mag iedereen met champagne onderspuiten. Alleen is het genânt voor Honda dat het geen Mc Laren-coureur zal zijn. Opnieuw Vettel ? Journalistiek met vraagtekens is slechte journalistiek. Dus schuiven we de glazen bol opzij. Want de toekomst is altijd sneller dan het verleden. Volgende week: Japan waar robotten tijdens de dag en fuivers tijdens de nacht het leven uitmaken.(Walter Rombauts/Foto:Ferrari)
VETTEL DOET FERRARI OPNIEUW STEIGEREN IN SINGAPORE
In de derde vrije trainingen hing het al in de lucht: Sebastien Vettel, de Duitse viervoudige weredkampioen, was snelste in de Ferrari. In de eigenlijke kwalificaties bevestigde hij dat met een tijd van 1'43"885 op een 5,065 km lang stratenparcours dat er droog bij lag, maar onder een versmachtende vochtige hitte. Iedere cockpit van de auto's was een sauna. Regerend wereldkampioen Lewis Hamilton bleef "plakken" en start vanop de vijfde positie. Nico Rosberg plaatste zijn Mercedes al evenmin goed. Sebastien Vettel deed Ferrari opnieuw steigeren. Hij reed er de 208ste pole position van het merk mee.
Terwijl Carlos Sainz jr zijn Toro Rosso tegen de muur tikte en rijdend in krabbenstijl naar de pits moest en de baancommissarissen wat koolstofonderdelen van de baan konden keren, nestelde de Belgische Nederlander Max Verstappen zich in een explosie van groeiende "importantie" (-dat klinkt netjes Hollands-). De tiener mengt zich zowaar in het gezelschap van de echte wereldkampioenen. Hij gaat er zelfs enkele vooraf, zoals Fernando Alonso en Jenson Button die met de Mc Laren sneuvelden in Q2.
Morgen zullen de 61 te rijden ronden van een hoogspanningskaliber zijn, want de heren Daniël Ricciardo en Daniil Kvyat in de Red Bulls kleven in de eerste rijen. Storen daarmee enorm de knappe Kimi Räikkönen (Ferrari) voor wie het duidelijk en duidelijker wordt dat hij in 2017 plaats zal moeten ruimen. Voor wellicht Max Verstappen. De koele maar hoogst kwalitatieve Fin kan het nog, maar heeft het karakterieel moeilijk in deze snel veranderende wereld. En - onder ons gezegd - heeft het ook al wat bekeken. Wereldkampioen in 2007 met Ferrari, proeven van het wereldkampioenschap rally, terugkomen naar Ferrari waar "drama" altijd troef is. Het wordt hem iets teveel.
Maar hij zal verbeten in zijn stijl verder rijden, net als een Fernado Alonso die Ferrari wisselde voor mooie Honda-beloftes en bedrogen uitkomt. Hij is ook niet meer van de jongsten, net als ploegmaat Jenson Button. Er is voor iedereen een tijd van komen en gaan. Zowel het (op-)komen als het (weg-)gaan is altijd moeilijk. De belevenis tussen die twee uitersten blijft plagen, niet kwellen. Morgen moet Lewis Hamilton de brokken van vandaag voor Mercedes zien te lijmen. Hopelijk is er vandaag voor hem enkel een technisch probleem geweest. Mocht het aan zijn James Hunt-achtige levenstijl liggen, dan wordt hij snel een vallende ster. Mercedes kan daarmee niet zijn gediend. Morgen andermaal hoogspanning.(Walter Rombauts)
RUS DANIIL KVYATT SNELST IN RED BULL IN MARINA BAY
De eerste twee vrije oefeningen voor de GP van Singapore, morgen zondag 20 september, hebben een raar verloop gekend. Mercedes sukkelde met banden, nieuwkomer Rossi in de Marussia zorgde voor een spectaculaire crash, en de Rus Daniil Kvyatt tikte op het laatst de snelste tijd aan. Die Red Bull wordt aangedreven door een Renaultmotor. Dat moet Renault verder doen denken. De bigboss, Carlos Ghosn, kondigde op het Salon van Frankfurt de vorige dagen aan dat Renault in 2016 geen motorleverancier blijft in de F1. Mogelijkheid is er nog om via het opkopen van Lotus-in-financiële problemen over te nemen en terug een compleet eigen team te creëren als constructeur. Maar al klinken overal - twijfelachtige - geruchten over een opbloeiende economie, de kans is groot dat Renault ook daarvan afziet. Want het zijn moeilijke tijden en er komen er nog moeilijker. Al is er momenteel lichte groei in de verkoop in alle grote autolanden.
Om die reden is de FIA opnieuw op zoek naar kosten besparende maatregelen. Het drukken van motorontwikkelingskosten, die van de versnellingsbakken en de windtunnels gewoon verbieden. Mocht dat laatste het geval zijn, dan worden Formule 1 wagens weer naakt, puur auto, hoewel de trend van de V6 TurboHybrid niet meer kan worden teruggedraaid. In tegendeel, tegen 2020 leeft het gevoel dat de Formula "E" zoals die nu bestaat wel eens de nu 65-jarige F1 zou kunnen opvolgen, vervangen. Als grootmeester van de centen, het Britse monument Bernie Ecclestone (84) van chemische samenstelling is veranderd.
Overigens is duidelijk dat tegen die tijd de elektrische auto, zeg maar de elektrische luxe-auto's als Tesla, Audi en Porsche ronduit een feit zal zijn. Als stinkend Europa, waar de middeleeuwen opnieuw zijn geïmporteerd, achterblijft zullen ze zeker in China, Arabië, Australië en USA rijden. Overigens komt Tesla uit Silicon Valley, dankzij de geniale Elon Musk. Die koos Tesla als naam, naar de uitvinder van de wisselstroom, Nicola Tesla een ingeweken Kroaat in de USA. Hij had de pech dat hij in dezelfde tijd als Edison leefde.
Op het Salon van Frankfort staat de Tesla "S", naast de Porsche Mission E, de Audi quattro e en het zelfrijdend idee van grootmeesters in de autobouw, Mercedes-Benz. Deze auto's en concepten moeten niet alleen Tesla - te laat - van antwoord dienen, maar ook Apple, Google en Uber. Al deze "draadloze" reuzen willen tegen 2020 de zelfrijdende elektrische auto in het straatbeeld zien. Van Google rijden er al een honderdtal "onder ons". Voor alle zekerheid met een levende mens op het passagierszitje, zodat kan worden ingegrepen... Op het Salon van Frankfort staat de terreinauto, de SUV (Sportly Utility Vehicle) van Tesla niet. Hij schittert door afwezigheid. Maar tegen het Salon van Detroit in januari 2016 zal deze Tesla "X" wellicht de show stelen. Fotootje van de ontklede "X" in inzet.
Maar van Google rijden ze al rond. Laat mij de hoop uitspreken dat de besturing perfect verloopt en niet zoals soms met zelfs de modernste GPS wel eens een verkeerd weggetje kan worden bereden. Onlangs stond ik via de GPS in de Haute Savoie, nabij de Col des Aravis, voor een gesloten garagepoort...Wat zal de zelfrijdende auto dan doen ? Maar zeker is dat tegen 2020 zowat alle topmerken hun auto "online" zullen hebben. Een gelukkig feit dat mogelijk agressiviteit in het verkeer kan voorkomen, snelheidsboetes tot archeologie maakt en de mens tegen zichzelf beschermt.
Daarom werd Tesla in de USA achteruit gezet tegenover hem. Maar ook alles wat nu draadloos is hebben we eigenlijk te danken aan die fascinerende genie die Nicolas Tesla was. Zoals vele groten zijn de verdiensten van Nicolas Tesla pas na zijn dood erkend. Elon Musk, ceo van Tesla, heeft door zijn auto die naam te geven de uitvinder opnieuw doen leven en onsterfelijk gemaakt. Naast het feit dat Elon Musk ook werkt aan een lanceerraket die naar de aarde kan terugkeren en dus "herbruikbaar" wordt, heeft het "genie van de eletrische sportwagen" Nicolas Tesla de hoogste eer bewezen. Terecht. Formule 1, straks de derde vrije oefeningen en de kwalificaties. Singapore. (Walter Rombauts/Foto:Tesla)
Morgen is er de eerste van de laatste zeven niet-Europese GP's. Dat is deze van Singapore, één van de magnetische en properste steden van de wereld. Na Monza heeft de Britse regerende wereldkampioen Lewis Hamilton zoveel voorsprong op ploegmaat Nico Rosberg dat hij vanaf nu aan een ereronde begint voor zijn derde wereldtitel (2008-2014...2015). De 53 eenheden die de Duitser achterstaat, zijn onoverbrugbaar. Overigens is dezer dagen Singapore niet zo zuiver. Er komt een smog binnengewaaid vanaf Sumatra doordat legereenheden daar oefeningen houden en er ook met blussen van bosbranden wordt geëxperimenteerd. Maar vooralsnog is er geen dreiging dat de timing van de GP zou moeten gewijzigd worden. Althans niet volgens de organisatoren.
Singapore...Bernie Ecclestone (84) heeft de F1 erheen gebracht. Flavio Briatore, toen teambaas van Renault heeft er de "crashgate" gecrëerd. Nelson Piquet Jr. naar het einde van de koers toe een Renault tegen 160 km/h tegen een betonmuur laten rijden. Opdat de "Safety Car" zou kunnen uitrukken en...Fernando Alonso (Renault toen) onder deze zou kunnen winnen... Het kostte de kop van Nelson Jr in de F1 en ook die van Briatore. Crashgate zal nooit worden vergeten. Fernando spreekt er liever niet over. Want dit weekend zal hij zowat - zonder schuldig te zijn - anoniem rondtoeren in de Mc Laren-Honda. Honda heeft gezegd in 2016 paraat te zijn...In de 65 jaar dat ik de Formule 1 met dronkenmakende hoogtepunten en misselijke dieptepunten heb mogen/moeten beleven is die bewering klassiek.
Vandaag hangt een coureur in de bandenmuur, komt er steevast levend uit, en beweert zonder blozen dat hij volgende race zal winnen. Sinds 1981 Bernie Ecclestone de F1 via zijn "Formule One Constructors Association"van "armeluislui" naar multi-miljardairs liet evolueren is bescheidenheid geschrapt uit het F1 woordenboek. Sterker nog zelfs de begrafenisssen na een race zijn sinds Ayrton Senna's dood in 1994 eerder een zeldzaamheid geworden. Die van Jules Bianchi en Wilson niet te na gesproken. Glamour, "say cheese", zelfs al ken je je sterfelijkheid. Helemaal in het begin van het wereldkampioenschap F1 in 1950 (13 juli Silverstone) was het anders. Zowel op training als in races vielen bijna altijd doden.
Nog erger was het in de oertijd van de automobiel. Vooraf zei gezegd dat "das auto" elktrisch is begonnen. Snel door het vinden van aardolie werd ingeruild voor een verbrandingsmotor (Ottomotor) maar vandaag staat het Salon van Frankfort (Internationale Automobil Austellung) vol met elektrische topwagens. Elon Musk die Tesla groot maakte lokt Audi met een elektrische Q6 uit de tent. Porsche pronkt met een elektrische "Mission E"...en laat ingewijden eraan herinneren dat de eerste Porsche (- de Lohner Porsche) een elektrische auto was. Mogelijk tijd om te gaan overpeinzen wanneer de tijd aanbreekt dat een puur elektrische LMP1 de "24 Uren van Le Mans" gaat winnen...? Porsche ? Tesla ? Audi ? Terug naar de oertijd, toen racewagens nog rijdende doodskisten waren. Met z'n twee in de kar. Een chauffeur en een boordmecanicien.
De altijd herschreven, bijgewerkte, nooit voltooide geschiedenis, het nooit voltooide leven, dwingt me te denken dat in de geschriften de echte eerste autorace in 1887 zou gereden zijn op een 31 km lange omloop nabij Parijs die de naam "La Velocipede" droeg. De race zou zijn gewonnen door een Graaf Jules Felix Philippe Albert de Dion tegen een gemiddelde snelheid van 59 km/h. Maar als ik de kladschriften van die oertijd terzijde leg, moet Parijs - Bordeaux in juni 1895. Er waren toestanden in die race die alleen Rudyard Kipling voor zijn jungleboek konden inspireren. Die race is een apart verhaal. Chaotisch, dodelijk, de eerste ongedisciplineerde confrontatie tussen de eerste autoconstructeurs die hun producten in de kijker wilden zetten. En hoe...!
Met de race Parijs - Amsterdam in 1898 kwamen er uit de vorige "Dante's Inferno's" enkele wijzen - die het hadden overleefd -die aandrongen op "enige, zij het nog embryonale, reglementering". Constructeurs fiksten krachtiger en snellere wagens en die werden onderverdeeld in "zwaargewichten" en "lichtgewichten". Met de Gordon Bennett Trophy in 1900 kon men aannemen dat de autosport "F1-zwanger" was. Dit weekeinde voegt de GP van Singapore zich als jongste item toe aan een gigantische autogeschiedenis. Dus ik doe "Walter's Auto Cahiers" op Seniorennet even dicht, en stap in bij Singapore Airlines, eerste klasse, beste service, veiligheid en airhostessen die hoe hoog ook wordt gevlogen met de sexy gehakte voeten op de zoemende grond blijven staan. 't Is dan wel naar Singapore, maar een glaasje champagne weigeren is neen zeggen tegen het leven. Dat is nu net wat autosport altijd heeft geweigerd. Tot morgen in Singapore. (Walter Rombauts/Foto's:wr)
STEWARDS BESLISSEN WIJS DAT HAMILTON ZEGE BEHOUDT...
Slechts één van de vier banden van de Mercedes van Hamilton had een te lage bandendruk voor de start van de GP van Italië. De stewards die een onderzoek instelden naar de te hoge bij Ferrari en een te lage bij Mercedes hebben een wijze beslissing genomen: Lewis Hamilton behoudt zijn overwinning...!!! Ze hebben daarmee een beschamende vertoning voorkomen. Eigenlijk hun eigen gezicht gered. En dat van de geloofwaardigheid van de nu 65 jaar bestaande F1.(wr)
LEWIS HAMILTON VOERT IN VOGELVLUCHT ONE-MAN-SHOW OP
Wat een renbaan vol gensters moest worden, is door de Brit Lewis Hamilton (Mercedes) omgebogen tot een sierlijke vlucht van een paradijsvogel. Op eenzame hoogte overklaste hij iedereen. De regerende wereldkampioen had na 15 ronden van de 53 al een voorsprong opgebouwd van 8" op Sebastien Vettel (Ferrari). Kimi Räïkkönen in de tweede reden miste helemaal zijn start en moest achteraan iedereen weer inhalen. Geen mens die er een verklaring voor had maar de Ferrari weigerde even te starten en meteen was de Fin 100 meter achter alleman aan. Spijtig want Kimi startte vanaf de tweede plaats.
Eigenlijk is het een race zonder geschiedenis geworden. Tenzij de paniek wordt vermeld die in de 48ste ronde ontstond tussen Nico Rosberg (Mercedes) en zijn teambaas Toto Wolff. Er werd overlegd met adviseur Niki Lauda en Toto schreeuwde door de radio dat "hij zo hard moest gaan als hij kon....". Op twee ronden van het einde vatte Rosberg's motor vuur en de race was over. Brute pech dat de Duitser daardoor in een schier onoverbrugbare achterstand voor de wereldtitel komt te staan tegenover "de god van vandaag", de geblondeerde, ge-oorringde ploegmaat Lewis Hamilton. Die mag zich virtueel al opnieuw wereldkampioen noemen. Zijn derde titel.
De GP van Italië is de laatste race op Europese bodem geweest. Vanaf nu resten er nog zeven koersen. Binnen veertien dagen is er de GP van Singapore. Nu al mogelijk een feest voor Hamilton. Opmerkelijk is ook dat Pirelli het vertrouwen schijnt te herwinnen van de coureurs en de teams. Na de klapband van vooral Vettel in Francorchamps was dat diep geschonden. Sebastien Vettel mistte daardoor een podiumplaats. Pirelli geeft wel te kennen ermee door te gaan tot 2017. Tegen dan zal er een aflosser zijn. Wellicht Michelin.
Ook wordt aangedrongen op een FIA-regel om met een "gesloten cockpit" te gaan racen. Inspiratie daarvoor is te vinden in het dodelijke ongeval van Justin Wilson voor veertien dagen in de Amerikaanse F1, de Indycars. Scott Dixon werd daar gisteren de nieuwe kampioen 2015 in. De kersverse kampioen treurt diep om Wilson maar zegde dat "het bij het racen hoort". Als vader van twee dochtertjes, ben je dan realist genoeg als je toegeeft dat het ook jezelf kan overkomen. Racen op niveau is als een vuile ziekte. De bacterie, de verslaving eraan, is niet uit te roeien.(Walter Rombauts)
Mercedes zou met een te lage bandenspanning (-0,3 PSI in linkerachterband LH) onder reglement zijn vertrokken en Ferrari met een te hoge. De stewards hebben een onderzoek bij de twee marken ingesteld. Natuurlijk is de bandendruk mee bepalend voor tractie, opvangen van zijdelingse krachten en globale wegligging en handelbaarheid van de auto. Maar als dit "spijkers zoeken op laag water" doorgaat en Hamilton zou daardoor zijn zekere zege - met weliswaar maar 25" voorsprong op Vettel - verliezen, dan maakt de F1 zich belachelijk. Ook al is tussen de regeltjes lezen belangrijk. Ook niet vergeten dat de warmte-ontwikkeling tussen de bandencompound en het asfalt voor een schommeling in bandendruk kan zorgen. Maar de dikgevreten stewards van de F1 hebben dit net voor de start vastgesteld. Winnen van start tot finish, als een paradijsvogel, dertig jaar jong en eindelijk verlost van het te strenge juk van Ron Dennis écht begint te leven, maakt mensen afgunstig. Hoe het ook afloopt, de stewards zouden beter hun "buikdruk" eens meten of zelfs "behind the wheel" kruipen en de infernale rondendans zelf uitvoeren. Tot groot jolijt van puristen die hen zich maar al te graag belachelijk zullen zien rijden. Vervolg komt.(wr)
Bloemen voor een dame. Het blijft klasse. Dit is zomaar een nostalgische herinnering aan een testrit met een toen fantastische wagen: de Rover 111 Cabriolet. Topless onder de zeldzame Engelse zon. 't Is anders dan oorlogvoeren.
Jong ging ik pogen wat te kribbelen. Voor de Gazet van Antwerpen, die naast mijn achtentwintig andere media, mijn ware thuis is geweest, moest ik altijd los van het eigenlijk verslag van een autorace een zogenaamd "randstukje" schrijven. Altijd een klus. Bij het opruimen van mijn vijftig jarig auto- en autosport-archief vond ik nog zo'n ding: De Vallei zonder Nacht. In de rand van de "24 Uren van Francorchamps 1973". Verschenen op 23 juli 1973. Met mijn naam fout eronder gedrukt. Maar het is "het gazetteke" vergeven. Ze hebben me de wereld als speeltuin geschonken. Dank zij mijn onbeperkte bewegingsvrijheid binnen de auto- en autosportwereld heb ik op doodgaan na letterlijk alles mogen/moeten meemaken. Sterven is voor straks. Of het de hemel wordt is zeer de vraag.
Over het Godsbegrip wil ik het hier niet hebben. Zeker is dat we van chemische samenstelling veranderen. Van driftig vlees en bloed minstens naar stof. Misschien fijn stof...? Zou dat de ziel kunnen zijn ? Grapje. Dank je "gazetteke" voor meer dan veel. Meer dan een vallei zonder nacht. Dit alles doet me denken aan een oud maar opmerkelijk boek van de Nederlander Bertus Aafjes: "Gebed om een goed Einde". Het doet vermoeden dat God niet zo afwezig is. Maar niet te zien is zoals mensen hem zich willen voorstellen. Te materieel bedoel ik... Ah ja, dat jaar wonnen Hezemans-Quester in een BMW 3.0 CSL. Ze legden 4422,980 km af tegen een gemiddelde van 184,290 km/h. Dat stond toen ook in 't gazetteke. ("Walter RombAuts-van-destijds-de-Gazet")
LEWIS HAMILTON - MERCEDES - OVERKLAST IEDEREEN IN MONZA
Door iedereen even in het zonnetje te laten rijden in de derde vrije oefeningen - FP3 - deze ochtend, zette de nu blond- en fuifgeverfde Brit Lewis Hamilton in zijn Mercedes W06 op zijn dooie gemak een dolkscherpe snelste tijd neer. Het is duidelijk: tweevoudig en regerend wereldkampioen Lewis Hamilton is de beste. Laat dat duidelijk zijn. Hij reed vandaag in het historische Monza, in dat Koninklijke Park, een paradijs gelijk, zijn 49ste pole uit zijn carrière, de 11de dit jaar, de 7de op rij....Op weg naar zijn derde wereldtitel. Mercedes blinkt - hoe kan het anders met een Ster ? - al even oogverblindend. Dokter Dieter Zetsche, big-boss van Mercedes, sist vanonder zijn indrukwekkende, grijze, walrus-achtige snor "dat het voor de Ster de 23ste pole op rij is...".
Drievoudig wereldkampioen Niki Lauda keek hem daarbij, momumentaal zoals hij is, in de ogen. Geen van beiden zegden nog iets. Werelden wisselden zonder woorden overdracht van gedachten. Lauda zag bij dit alles de verbetenheid van een knappe Nico Rosberg, Lewis' ploegmaat, een tikkeltje verbleken. Lauda hangt overwegend rond in het sterkamp, maar trekt aan vele koordjes achter de schermen van het duivelse muppettheater. Hij is de enige geweest die "Il Commendatore" Enzo Ferrari (-himself) durfde tegenspreken. Hij werd twee keer wereldkampioen met Ferrari (1975 en 1977) en dus wandelt hij met evenveel gemak met Fiatboss Sergio Marchionne arm in arm.
Keuvelend over hoe goed Ferrari dat "gat" tussen de Ster en het Steigerend Paard door Sebastien Vettel (derde vandaag) en Kimi Räikkönen (tweede vandaag) laat dichtstomen. Nico Rosberg werd vierde in die helse paradijsbochten. Gefrustreerd zoals hij raakt, vermoedt hij d'r straks nog een komplot in. Maar 't is het niet. Lewis is de beste geworden, met allures die aan playboy James Hunt (wereldkampioen 1976) doen denken. Maar het is anders. Ernst en plezier liggen dicht bijeen, geraffineerdheid en intelligentie ook.
Fernando Alonso en Jenson Button werden direct in Q1 geëlimineerd. Mc Laren met de Hondamotor staat nergens. Beide wereldkampioenen (Alonso 2005 en 2006 en Button in 2009) werden aan een hot-sakékraampje gemeld. Illusionistisch want in Monza is er geen, maar beiden voerden ze zich met rijstwijn stomdronken om de doodzonden van de Japanse Honda-ingenieurs te horen vergeven. Ze krijsten de naam van Nabuhiko Kawamoto. De ingenieur die de Mc Laren-Honda's van Senna en Prost zo'n schitterende krachtbron gaf.
Zo steengoed dat zelfs de norse Mc Larenboss Ron Dennis er nu en dan kon om glimlachen. Het historische merk, gegroeid uit de Nieuw-Zeelander Bruce Mc Laren, hoort zijn gebeente nu rammelen op wat zijn laatste rustplaats moest zijn. Honda moet de "ON" (oud-Japanse-filosofie) weer toepassen. De verantwoordelijke ingenieurs zijn belast met een onaflosbare schuld op de schouders tegenover het merk, zijn coureurs en hun land van de Rijzende Zon.
Morgen is het tracé van Monza - 5,793 km en 53 keer te rijden - één grote bliksemschicht. Tussen de goddelijke sterren uit Stüttgart en de bloedrode, duivelse steigerende paarden uit Maranello. Genoeg om een aardbeving op wielen te doen uitbarsten. Dat de beste uit dat infernale park er als winnaar mag uitkomen. 't Zal Lewis Hamilton zijn. Ontnuchterend ?
Misschien wel, want koele kikker Kimi Räikkönen en Ferrari-ceo Sergio Marchionne (-ja weer dezelfde) liepen gisteren samen lachend rond. Kimi doen lachen is mirakuleus en daarom reed hij maar 0,243" trager dan Hamilton. Waardoor die Duitser Vettel derde werd. Als die Ferrari's heel blijven, gedragen door 200.000 gekgeworden "tifosi", dan weet je daar in het park van vervoering maar nooit. Morgen, zondag 6 september 2015 om 14 uur. Vijf rode lichten die uitflippen. De start. Alchemie en chemie.
Betrachtingen, ambities, vakkennis, omzetten in goud. Zoals in 1980 de Amerikaanse atoomfysicus Glenn Seaborg via kernreacties er in slaagde uit "andere metalen elementen" zoals de alchimisten vroeger probeerden, fysiek goud te maken. De methode bleek echter te kostelijk om het op grote schaal te produceren. Daarvoor is de F1 alsnog goedkoper. Daarin is fysiek goud waarachtig aanwezig.Minstens bij de eerste zes op de startgrid. Waaronder drie wereldkampioenen: Hamilton, Räikkönen en Vettel. Zeven wereldtitels voor het ogenblik, en zéér binnenkort voegt Hamilton er de achtste aan toe als hij zijn derde wint.(Walter Rombauts/Foto:Ferrari)
VERLOREN ILLUSIE: DE OPEL HYDROGEN1 UIT HET JAAR 2000
Naar aanleiding van de zéér terechte kritiek op het boren naar fossiele brandstoffen op de Noordpool, komen bij hen die het nog kunnen navertellen de verloren illussies op. Zoals de drang naar motoren die op waterstof liepen, aangemaakt door brandstofcellen die hun energie weer van het zonlicht, wind- of waterkracht haalden. De droom was héél nabij. Zoals zowat iedere droom te mooi om waar te zijn. Al zijn er hier en daar bevoorradingsstations waar waterstof kan worden getankt. De droom om het massaal te zien gebruiken op korte termijn is aan diggelen. Mercedes, BMW, Mazda, Audi GM, in het bijzonder dan Opel, hebben de "nieuwe wereld" opnieuw in de archieven gezet. Net als de elektrische auto door onbenullige regeringen is genekt, zal de "alternatieve" auto pas op z'n vroegst in 2050 zijn redelijk veelvuldig gebruik kennen.
De zelfrijdende auto van Google, in samenwerking met technisch wonder Elon Musk, kunnen daar een versnelling in brengen. De zelfrijdende auto zal trouwens een zegen zijn voor de mensheid. Daarmee zullen immers de miljoenen gekken achter het stuurwiel worden lamgelegd in hun agressief, dwaas rijgedrag. Als een boemerang zal de negatie van de nabije toekomst in de rangen van regeringen terugvliegen. Vermits de elektrische zelfrijdende auto zich netjes aan de verkeersregels zal houden, zullen miljarden aan boetes uit de lege schatkisten blijven. Maar daar vinden havikken altijd wel iets op. Al was het maar met lijkenpikkerij.
Bijgaand nog een fotootje uit de tijd dat Opel nog betekenis had. Om precies te zijn juni 2000. Dus nu 15 jaar geleden. De knappe ingenieurs die Opel toen bevolkten bedachten een Opel HydroGen1. Hij beschikte over een 55 kW (75 pk) sterke elektromotor die door een brandstofcel werd gevoed. Hij haalde moeiteloos 140 km/h en deed de acceleratie van 0 naar 100 km/h in 16". Nu voor velen lachwekkend. Toen iets om fier over te zijn. Zoveel jaar geleden trachtte men al CONstructieve ontwerpen te maken. Nu 15 jaar later zijn - mede door de overbevolking van de aarde - minstens twee generaties gedoemd om te leven met DEStructieve ontwerpen. De intelligentia van Tesla, Google en Apple niet te na gesproken.
De grootste "automotive"-ingenieursdroom is de onbenullige mens te vervangen door intelligente robots. We zitten er dicht bij. Na de huidige Tarzan's uit de seksshops zullen potente knullige robotten met onze vrouwen vrijen. Het was al een jongens-ingenieursdroom van Nabuhiko Kawamoto. Hij was eerst President van R&D bij Honda in Suzuka, concipieerde de onklopbare Honda-F1-motoren van Ayrton Senna en Alain Prost, en beëindigde zijn sterrenloopbaan als President van Honda Motor Company in Japan. Moest Mc Laren-Honda vandaag een Kawamoto in zijn rangen tellen, dan waren de zorgen van Jenson Button en Fernando Alonso over. Zij reden dan vooraan. Ah ja ! Straks zijn het de derde vrije trainingen in Monza voor de GP van Italië F1. Om 14 uur de kwalificaties. Met 1.6 liter V6 turbomotoren met een Electronic Recovery System (ERS). En ook Drag Reduction System (DRS). En plofklare Pirelli-banden. Kwetsbaar spul. Niet zo bedrijfszeker als stoere, potente robotten.(Walter Rombauts/Foto:Opel)
Straks, vrijdagochtend om 10 uur, beginnen de eerste vrije oefeningen om de GP van Italië F1 in Monza. Voor het zover is blijken er enkele belangrijke flirtgedachten op te duiken. Zo is het volgens regerend wereldkampioen Lewis Hamilton compleet zinloos als zou Mercedes "hun" 1.6 liter V6 Turbomotoren aan Red Bull gaan leveren. De vraag is vanwege teamleider Christian Horner en nog meer door Red Bull-bigboss wél gesteld aan het merk met de ster. Natuurlijk is het logisch dat Mercedes dat niet gaat doen en daardoor een al sterke concurrent (nu met Renaultmotoren) op gelijk niveau brengen...
Monza is de flirtplaats bij uitstek. Door het prachtige park waarin het circuit ligt, liggen ydillische contractwissels- en breuken voor het rapen. De eerste bladeren vallen al door een naderende herfst van de bomen. Vijgenblaadjes, minieme schaamlapjes, verhullen nog de geheimste gedachten die niemand het waagt ze uit te spreken. Maar het rommelt. Volgend jaar komt het Amerikaanse team Haas erbij. Die hebben ook zo hun stilzwijgende wensen. Kortom, nog voor straks de motoren rommelen, is Monza al met elektriciteit geladen.
Als was het maar om over te seinen, mailen, twitteren, face-booken en soms ook gewoon nog bellen, dat de Heer Lewis Hamilton met 227 punten de voorlopige stand aanvoert in het WK. Waarmee ploegmaat Nico Rosberg met 199 eenheden buiten adem de achtervolging kan inzetten. Viervoudig wereldkampioen Sebstien Vettel (Ferrari) zal de ziel uit zijn rood steigerend paard rijden, maar met 160 punten op de derde plaats is alleen een illusionistische kans nog aanwezig. Als de sterren zouden vallen.
Maar die kans is miniem. Want Mercedes beschikt nog over 7 "troeven" die de ingenieurs toelaten wijzigingen aan cruciale motor- gangwissels, chassis' en remsystemen aan te brengen. Ook aerodynamisch. Dus de GP van Italië F1 zal geen vallende sterren laten zien. Bliksemschichten zijn mogelijk. Als Pirelli's weer aan flarden zouden vliegen, zoals Rosberg in de training ondervond. En Vettel er zijn zekere derde-podiumplaats mee verspeelde in Spa.
Tot slot groeit de wens aan om de F1's een gesloten cockpit te geven. De dood van Jules Bianchi heeft de geesten dooreengewoeld, en de recente door van Indycar-rijder Wilson, voedt die gedachte verder. Jenson Button sprak er zich openlijk voor uit. Als dat zou gebeuren - en sinds de introductie van de FIA e-formule die gedeeltelijk bedekte banden hebben om luchtturbulenties te verminderen, is àlles mogelijk. Bovendien heeft de President van de Fédération Internationale de l'Automobile geen uitgesproken belangstelling meer in de Formule 1 na 65 jaar.
Wie de engelbewaarder is van de man die de F1 maakte tot wat hij is, Bernie Ecclestone (84) is niet bekend. Hopelijk vliegen er nog meerdere van die Engelen rond. Want als Bernie's hoofd komt te leggen zullen er alleen nog gieren rondcirkelen. En dan wordt het een zootje. Het einde van de echte koninginneklasse van de historische autosport. Ophouden nu, want aanstonds schieten de motoren op gang. Als ze starten tenminste.(Walter Rombauts/Foto's:Mercedes)
Tijdens de tweede vrije trainingen voor de GP van Italië F1 in Monza was Lewis Hamilton slechts 0,021" sneller dan ploegmaat Nico Rosberg in dezelfde Mercedes W06. Viervoudig wereldkampioen Sebastien Vettel keek met de fel verbeterende Ferrari tegen een achterstand van 0,8" aan. Het "gat' tussen de Ster en het Steigerende Paard blijft dus. Morgenochtend, als al meer in kwalificatiegeest vrij wordt getraind, is het plaatje aanvankelijk wazig. Banden, wisselend gewicht aan benzine, aerodynamische afstellingen, de wielhoeken, het geeft allemaal geen klare kijk. Maar om 14 uur in de zaterdagnamiddag is het weer zover: de machtstrijd om de "pole". In Monza al bijna even belangrijk als in Monaco als uitgangspositie.
Omdat omzeggens direct na het uitflitsen van de vijf rode lampen een venijnige rechtse chicane roet in het veld strooit. Gelukkig met genoeg uitloop- en botsplaats voor degenen die hem "net niet halen" tijdens de remzone, of een slechte lijn kozen. En zoals bekend er is maar één ideale lijn. Die nauwe garendraad, onzichtbaar over de speelruimte van het 5,370 km asfaltlint getrokken. Wie die weet te beswingen, flirtend met millimeters ernaast, erop en erover, die is snelst. Houdt diegene dat alle ronden vol, kroont die zich met een zekere zege.(Walter Rombauts/Foto:Mercedes)
Vrijdagochtend beginnen de eerste vrije oefeningen voor de GP van Italië die zondag 6 september wordt gereden. In het thuisland van het steigerende paard wil Ferrari natuurlijk uitblinken. Maar die sakkerse Lewis Hamilton en Nico Rosberg rijden met die Mercedes zowat altijd in de weg. In de taal van wijlen Toon Hermans zou het ongeveer zo klinken: "autosport is een vervelende sport, die anderen wilden altijd voor me gaan rijden..." Feitelijk is Italië het land van de echte racewagens. Hoewel er in Engeland, Duitsland en Frakrijk ook schitterende krachtbeesten uit de hoge hoed zijn getoverd. Meestal uit het hoofdeksel van excentrieke fantasten die vanaf de geboorte van de "automobiel" op zoek gingen naar het snelheidsrecord te land.
Eén van hen was een zekere Sir Ernest A.D. Eldridge die in 1923 een zescilinder vliegtuigmotor in een oud Fiatchassis "legde". De motor was een zescilinder in lijn met een boring x slag van 160 en 180 mm. Een lange-slagmotor dus. Hij had een cilinderinhoud van 21,7 liter (21.706 cc) om precies te zijn en puurde daaruit tegen 1700 tm een vermogen van 235 kW of 320 pk. Goed om in 1924 in het Franse Arpajon de topsnelheid van toen op 234,98 km/h te verscherpen.
De auto werd "Mefistofeles" gedoopt, mede om het helse lawaai dat het monster uitbraakte. Op zich dus niets te maken met de GP van Italië die met 1.6 V6 Hybrid-motoren wordt gereden. Maar wel in de verte iets met het circuit van Monza op zich. Het is één van de snelste circuits van het seizoen. Motorvermogen, remmen en nu ook het "Energy Recovery System", worden er zwaar op de proef gesteld. Vanaf vrijdagochtend al.(Walter Rombauts/Foto's:Fiat)
HAMILTON WINT, KLAPBAND ONTNEEMT VETTEL LAATSTE WK-KANS
De GP van België F1 heeft Lewis Hamilton in de Mercedes als winnaar gekregen. Voor ploegmaat Nico Rosberg die nu weer tegen een achterstand van één overwinning aankijkt. Een grandiose Sebastien Vettel (Ferrari) moest vanop een derde plaats enkele ronden voor het einde een sterke Romain Grosjean van zich afschudden. Die kwam als een pijl uit een boog tegen soms 350 km/h af op het rode steigerende paard. Insiders waren er gerust in: Vettel's magische rijstijl zou de Fransman wel achter hem houden. Tot...twee ronden voor de finishvlag de rechterachterband van de Ferrari - net als Rosberg vorige vrijdag - uiteenscheurde. Vettel was out voor het podium waarop nu Romain Grosjean wat onwennig mee champagne in het rond spoot.
Samen met de tweede Pirelli-klapband, spatte de Duitser Sebastien Vettel's laatst WK-droom als een zeepbel uiteen. Tot daarstraks geloofde de viervoudige wereldkampioen nog in een WK-kans, maar nu, na een puntenloze inspanning, weet hij dat de droom over is. Het wereldje neemt natuurlijk Pirelli op de korrel. Want twee heus kwalijke klapbanden tegen om en rond 300 km/h zijn geen cadeautje voor de coureur die "de kist" dan toch nog wel heel moet zien te houden. Pirelli heeft lakoniek op de aanzwellende ongerustheid geantwoord dat er toch ook niets wordt gezegd als een piloot zijn auto in de muur knalt...De Venezolaan Pastor Maldonado (Lotus) dit weekeinde weer briljant deze rol. Zonder klapband. Pirelli zegde ook iets héél bezwarend voor Ferrari: "Vettel reed al te lang op die banden", omdat Ferrari voor een "one-stop-strategy" had geopteerd. Fout ?
Binnen veertien dagen is er de GP van Italië in Monza. Twaalfde race voor het WK van 8 processies nog te gaan. Gelukkig zit er geen Echernachtse tussen. Even gelukkig zijn er de jonge gasten, de teeners, de rookies. Max Verstappen stal vandaag de show, viel wereldkampioen 2007 Kimi Räikkönen (Ferrari) aan, maar de koele Fin wist dat de Toro Rosso hem té snel voorbijschoot. Zijn ervaring leerde hem dat met die astronomische vaart de volgende bocht niet te halen was...Max hield de auto op de baan en werd proper voorbij gereden door Kimi. Maar Max Verstappen behoort nu al bij de groten. In de voorlopige stand om de wereldtitel staat hij tiende. Vader Jos heeft de appels niet ver van zijn boom laten vallen.
Als toemaatje, en uiteraad los van deze GP van België, is er nog de anekdote uit de 65 jaar Formule 1. In 1952 al was een eerste wijziging op gebied van motorreglement. Dat jaar werd eigenlijk gereden met Formule 2 techniek. Maximum cilinderinhoud van 2000 cc indien atmosferische en 750 cc indien turbo- of kompressorgeladen. In 1954 - toen Mercedes in de F1 kwam - spitste men zich toe op 2,5 liter atmosferische krachtbronnen en 750 cc indien ze turbo- of kompressorgeladen zouden zijn.
In 1952 en 1953 waren de Ferrari's 500 superieur, na het terugtrekken van Alfa Romeo. Dat merk beheerste met de "Tipo 158/159" de jaren 1950 en 1951. Met een eerste wereldtitel voor Dokter-in-de-Rechten Guiseppe "Nino" Farina in 1950. Die eerste F1-titel werd behaald met...Pirelli ! De tweede wereldtitel in de 65-jarige F1-geschiedenis in 1951 was "voorbehouden" aan de Heer Juan Manuel Fangio, met Alfa Romeo Tipo 159. Met Pirelli. Met Ayrton Senna da Silva behoort de Argentijn wellicht tot de grootsten aller tijden. Ook al won Michaël Shumacher zeven keer de wereldtitel. Numeriek dus veel sterker. Als mens oneindig zwakker. Sir Stirling Moss moeten we er als mens ook bijtellen maar als coureur was hij de snelste. Hij is nu 85. En reed zoals Rubes Barrichello achter Schumacher, altijd achter Juan Manuel Fangio in de Mercedessen W196. In een tijdperk waarin een gegeven woord nooit werd gebroken. (Walter Rombauts/foto's: Mercedes)
Het Wereldkampioenschap Autorijden op het hoogste niveau begon op 13 mei 1950 in Silverstone. Ferrari was daar nog niet aanwezig. Maar voor WOII werd er ook al op hoog niveau met mammoetauto's gereden, zoals Mercedes en Auto Union. Alfa Romeo was ook aanwezig, maar vergeleken bij de merken die het Hakenkruis droegen op de zilveren carrosserie, was het Italiaanse merk alleen maar een bezige bij.... "Formule 1" voor de oorlog was een staats-aangelegenheid. Hitler wilde de Duitse wagens overal zien winnen, en bijna deden ze dat ook overal. Maar één keer - in 1935 - liep het mis.
De "Duivel van Mantua", de ItaliaanTazio Nuvolari in een "gammele" Alfa Romeo won op de oude Nürburgring met zijn 176 bochten, de groene hel genaamd, de GP van Duitsland ! Hitler en met hem ook Mercedes en Auto Union (het na-oorlogse Audi) verslikten zich. Maar het stopte daarbij niet. Toen het Italiaanse volkslied moest worden gespeeld voor de zegevierende Tazio op het podium, bleek dat niet aanwezig te zijn...Geen mens had geloofd dat één van de spectaculairste autocoureurs aller tijden Mercedes en Auto Union op thuisgrond zou kunnen verslaan. De tweede wereldbrand legde de autoraces stil, althans op het hoogste niveau.
Na de tweede wereldschande - nu dreigt er een derde - overlegde men binnen de Fédération Internationale de l'Automobile, Place de la Concorde nr 8 in Parijs via welomlijnde regels een heus Wereldkampioenschap uit te tekenen dat de naam "Formula nummer ééné kreeg. De technische commissie stelde in 1946 de volgende regelgeving vast: éénzitters met motoren van 1,5 liter met compressor "opgeladen", ofwel 4,5 liter atmosferische motoren. Zo begon de F1. Het was Renault die het eerst aandurfde om een 1,5 liter motor met turbocompressor in te zetten. In 1977 in Silverstone met de RS01 bestuurd door Jean-Pierre Jabouille.
De turbine die - koele - laadlucht naar de verbrandingskamers bracht, werd aangedreven door de uitlaatgassen die met een kinetische energie van 600 km uit de motor stroomden. Dat historische feit, getekend Renault, is een apart verhaal. Maar de F1 van 1950 is in 1946 bij de FIA, allé in het mondaine restaurant "Maxime's", achter de hoek, bij een goede fles Château Margaux uitgetekend. Wie morgen de GP van België volgt, ter plaatse of niet, mag daar eens aan denken. "Fuiver" Lewis Hamilton reed vandaag met een halve seconde sneller dan ploegmaat Nico Rosberg. Het is Lewis' zesde pole op rij en de tiende van het seizoen.(Walter Rombauts)
Zondag wordt met de GP van België in Francorchamps de elfde race om het WK Formule 1 gereden. In de voorlopige stand daarin staat regerend wereldkampioen Lewis Hamilton met Mercedes W06 aan de leiding, ei zo na achtervolgd door ploegmaat Nico Rosberg, die zijn WK-kansen weer gaaf ziet. Ferrari-ridder Sebastien Vettel, vier keer wereldkampioen, "sukkelt" er wat achteraan, maar wil niet gezegd hebben dat hij geen wereldkampioen meer kan worden na 19 races. Leuk is ook dat de Fin Kimi Raïkkônen door Ferrari voor 2016 is behouden. Dat is verstandig van teambaas Arrivabene. Kimi, grillig van karkter, "enfant-terrible" ongetwijfeld, is een Grote Autocoureur. Hij won in 2007 overigens met Ferrari zijn eerste wereldtitel. Morgenochtend beginnen op het historische tracé de eerste vrije oefeningen.
Met veel vraagtekens, want veel teams hebben gebruik gemaakt van hun "tokens" om upgrade's uit te voeren. Daardoor zijn de kaarten onder de merken weer dooreengeschud. Figuurlijk begint iedereen met een propere lei. Ook Hamilton, die recent werd bekritiseerd wegens iets te decadent fuiven. Maar teambaas van Mercedes Toto Wolff heeft hem verontschuldigd. Formule 1 is het Rijk der Levenden. De tijd dat na iedere GP ook een begrafenis volgde is gelukkig voorbij. Intens proeven van het leven, vreugde drinken als nectar, met pikante pitpoezen, champagne, is leuker dan oorlogvoeren. Alleen dwazen kunnen anders denken. De Formule 1 bestaat als WK ingesteld nu 65 jaar.
Een heel boeiend verhaal. Dat gaat van "stomme" Alfa Romeo Tipo's 158/159 via de "Zilverpijlen" van Mercedes in 1954 en 1955 over de "mid-rear-engine" van John Cooper's bolide's naar de 3 liter twaalfcilinder Ferraris, naar tot vandaag de gecompliceerde hybrid V6-motoren ingenieurs slapeloze nachten bezorgen. Gelukkig heeft een Toyota Prius-eigenaar niet die kopzorgen. Maar de "simpele" Prius stond wel model voor de embryonale Hybrid-F1. Het verhaal is daarmee niet af. Zo begint het nog maar.
Omdat het niet mogelijk is 65 jaar in enkele vellen te proppen, zal ik - Wout Christiaenssen - gedurende de GP van België telkens een "flitsopname" geven. De gebruikte foto's zijn van Walter Rombauts, de enige beroepsjournalist in België die alleen van zijn pen leefde door alleen over auto- en autosport te schrijven. De anderen moesten nog andere dingen ernaast doen. Ook veel onderwijzers en ambtenaren die tijdens hun werkuren wat bijschreven. Walter Rombauts "leidde" speels zoals hij altijd was, elf autojournalisten op. Eén monument onder hen heeft zich tot de beste ooit in ons land ontpopt: Koen Wijckmans. Zijn naam is een waarborg voor kwaliteit, echtheid en vakkennis. Een gouden pen gehanteerd door een gouden mens.