De voormalige manager van zevenvoudig wereldkampioen F1, Willi Weber, ergert zich dat Corinne, de vrouw van Michaël geen informatie "aan de wereld" geeft over de echte toestand van haar man. Weber doet dit om nog eens in de belangstelling te komen. Bij mijn weten hebben allen Jean Todt en Ross Brawn hem mogen bezoeken. De eerste is President van de "Fédération Internationale de l'Automobile". Hij was Ferrari teambaas toen Michaël vijf wereldtitels won. Net als Ross Brawn de ingenieur is die hem aan die titels hielp. Bernie Ecclestone mocht hem ook bezoeken maar wilde hem niet in zo'n toestand zien.
Wat de Duitser overkomen is op 29 december 2013 tijdens het - zij het gewaagd - skieën nabij Grenoble wenst niemand een ander toen. Hij was toen 45 jaar. Alles wat daarna is gebeurd is puur privé. Als journalist heb ik Michaël Schumacher mogen ontmoeten. Het was niet de gezelligste en de interviewminuten waren geteld, met de chrono erbij. Maar anderzijds heb ik met hem ook op de ouwe Nürburgring in een Ferrari mogen rijden. Hij aan het stuur en daarna mocht ik. Hij leerde me héél veel.
Zoals de ijzeren wet in de F1 dat je traag in de bocht gaat en er zo snel mogelijk uitkomt. Voor de rest heb ik de familie Schumacher, ook zoon Mick voor z'n nakende F1-loopbaan, alleen maar het beste te wensen. Privé heb ik met niemand en niets zaken. Heb ondervinding met neuzen in privélevens en gelukkig heb ik veel kunnen zien, horen en (ver-)zwijgen. In het Duits "Die Verschwiegenheit"...(Walter Rombauts)
BOTTAS WINT THRILLER, HAMILTON ZESDE KEER, ALBON GROOTS, VETTEL IN DRAMA
Een kruiwagen papier is niet genoeg om de GP van Amerika in al zijn facetten te beschrijven. Polesitter Valtteri Bottas was snelst weg, met in zijn schaduw na de eerste bocht...Max Verstappen ! De Fin leidde solied, maar toch was de lucht vol bedreigingen door Hamilton, Leclerc en Norris. In het startgewoel tikten Carlos Sainz en Alex Albon elkaar aan en de nieuwe Red Bull-rijder kon naar de pits om een nieuwe neus. Hij kon achteraan aan een indrukwekkende inhaalrace beginnen die hem de vijfde plaats opbracht en naar mijn gevoel de titel van "Driver of the Day".
Voor Sebastien Vettel (Ferrari) was de start slecht. Hij kon niet tegen het jonge geweld van ploegmaat Leclerc en ook dat van Lando Norris op. Als zevende brak hij op de curbstones in sector 2 ook nog de rechter-achterophanging van de Ferrari. Vettel was out, zero punten en opnieuw voorbij gestoken door Max Verstappen in de WK-stand.
Bandenwissels, de ene al slimmer dan de ander maakte de GP tot een ongemeen kijkspel. Zelfs in die mate dat Lewis Hamilton, wat futloos vanuit vijfde positie gestart, de leiding in handen nam en op een overwinning afstevende. Maar Bottas replikeerde met een nieuw stel mediums en kwam terug op Hamilton. Die bleef Bottas van zich afhouden tot zijn banden duidelijk minder waard werden. In de 52ste van 56 ronden "wipte" Bottas opnieuw over Hamilton en reed naar een zege. Hamilton scheen zich te schikken.
Toch kwam er nog een apart duel. In zijn spiegels zag hij Max Verstappen - en dat rond Haloweentime - die met zevenmijlsbanden dichter en dichter kwam en de dan al zesvoudige wereldkampioen wilde voorbij rijden. Zover kwam het net niet. Kevin Magnussen was zo vriendelijk in de laatste twee ronden nog een gele vlag uit te lokken door een stomme "sortie".
Concluderend was Bottas groot, Verstappen groots en Hamilton natuurlijk grootser dan iedereen. Als pleister op het houten been haalde Charles Leclerc nog rode, zachtste banden om de snelste ronde en één WK-punt te scoren. Ferrari stond plots weer nergens meer. Het WK F1 is gespeeld. Volgende GP is die van Brazilië op Interlagos, waar de geest van Senna rondwaart. Hij herinnert eraan dat in contradictie met het gezegde de afwezigen ook groots zijn. Zoals Michaël Schumacher, die zeven titels bijeen reed.
Of Hamilton dat ook wil/kan doen is vanaf nu een open vraag. Want volgend jaar wordt de laatste keer F1 gereden zoals in 1950 historisch is begonnen. De V6 Turbo Hybrid-motoren die in 2014 in gebruik werden genomen blijven dienen tot 2025. Mercedes is sinds 2014 nu al de zesde keer wereldkampioen bij de constructeurs. Gaat Daimler die intentie voortzetten, of accenten in de Formula E leggen. Onder druk van China, lees: Geely, kunnen bij Daimler-Benz rare beslissingen vallen. De Chinezen hebben 10% in Daimler, hebben de Smartafdeling overgekocht en tot overmaat van ramp dreigt de milieu-religie alle motoren met interne verbranding tot schroot te veroordelen.
Ook die aspecten beïnvloeden het aanwezig zijn iin de F1. Dat het maximum jaarbudget vanaf 2021 "maar" 175 miljoen dollar mag bedragen is een goede verdienste van Liberty Media, de nieuwe eigenaars sinds maart 2017. Of de "nieuwe auto's" dat ook zullen zijn is de vraag. Maar één ding is zeker. De puristen zijn allemaal zeventig jaar, gepensioneerd, dood, vergeten of hebben hun leven voltooid. De generatiewissel van de ouderen naar de jongeren (Verstappen, Albon, Norris, Sainz, Leclerc) die we vandaag in Austin hebben gezien is voer voor een nieuwe autosportwereld voor de jonge mensen. Die gaan alles wat komt aanvoelen alsof het nooit anders is geweest. (Walter Rombauts)
1. Valtteri Bottas (Mercedes) 306,320 km in 1 uur 33'55"653 / 195,67 km/h gemiddelde snelheid
MAX VERSTAPPEN HIJST NEDERLANDSE VLAG IN FP3 IN AUSTIN
Zijn het de bobbels op het 5,513 km lange tracé in Austin die het deelnemersveld dooreen rammelt ? Dat Max Verstappen net iets sneller was in FP3 is nog uit te leggen, maar dat Lando Norris met een Mc Laren-Renault de derde stek op de tabellen invult is wel nieuw en onverwacht. Bottas en Hamilton op respectievelijk vier- en vijfde plaats laten vragen rijzen over de kwalifcaties van straks 22.00 uur, onze tijd. Daarin moeten de motoren natuurlijk hun maximum kunnen geven. Hopelijk krijgen de Ferrari-ingenieurs de auto van Charles Leclerc tijdig in orde. De Monegask viel met rokende motor stil op minuut 22 van de 60 beschikbare in FP3. Dat zijn ongeveer de accenten waarmee de kwalificaties voor de pole tegemoet worden gezien.(wr)
BOTTAS - MERCEDES - IN POLE, HAMILTON START VIJFDE IN AUSTIN
Het is een héél spannende kwalificatie geweest waaruit de Fin Valtteri Bottas met een rakettijd van 1'32"029 als polesitter voor morgen tevoorschijn kwam. In de Q1 was het opnieuw Max Verstappen die de snelste chrono liet afdrukken, maar dat beviel Lewis Hamilton allerminst. Geërgerd door de Belgische Hollander zette hij de wijzers wat meer naar zijn hand en 1'33"454 bleef dan ook de snelste tijd in de Q1 waar Verstappen op 1"33"549 "strandde". Charles Leclerc kreeg een ouwe, gereviseerde motor in zijn Ferrari. Door dit maneuver kan men hem geen gridpenalty geven om een nieuwe motor te gebruiken. Voor we het vegeten, Lando Norris plaatste zich even op de eerste plaats, waardoor Mc Laren, samen met Carlos Sainz figureerden in de top zes. De Q1 zag Giovinazzi, Räikkönen, Russel, Perez en...Kubica als twintigste afvallen.
De Q2 werd even letterlijk opgeschrikt doordat Alex Albon 1'32"898 klokte en zich aan de spits van de tabellen zette in de Red Bull-Honda. Zijn truuk was de zachtste banden te gebruiken terwijl zogoed als iedereen op mediums reed. Maar zijn tijd bleef overeind. Zg maar kunstmatig want hij kwam de pits niet meer uit en werd snel "overreden" door de jongens die het mooie weer zouden gaan maken in de Q3. Om de pole. De Q2 zag Gasly, Hülkenberg, Magnussen, Stroll en natuurlijk ook Grosjean afvallen. Tijdens dit tweede luik ontston er herrie omdat iemand wat "fake-news" verspreidde dat enkele coureurs in bocht 19 het niet zo nauw namen met de tracklimits en dus tijd wonnen...Koersdirecteur Michaël Masi nam er toch wel nota van en beloofde een scherper toezicht.
De Q3 ten slotte was snel afgehaspeld voor Bottas die in zijn eerste run die kanontijd verwezenlijkte. Wat de anderen ook uitvoerden, ze bleven allemaal in hun eigen netten gevangen zitten. In die mate zelfs dat LewisHamilton afzag nog verder te proberen. Hij start vijfde, redelijk comfortabel als men bedenkt dat hij als achtste mag eindigen terwijl Bottas zou winnen om morgen voor de zesde keer wereldkampioen te zijn. De GP van Amerika is de derde laatste race voor het WK 2019. De race over het 20 bochten tellende, bobbelend, circuit van 5,513 km wordt 59 keren afgelegd. Benieuwd hoe het afloopt, want Vettel, Verstappen, Leclerc zitten slechts enkele duizendsten van een seconde van elkaar. Willen winnen zit in hun genen en zal gensters geven. (Walter Rombauts)
MAX VERSTAPPEN BESTE CHRONO IN FP1 VOOR GP VAN AMERIKA
Max Verstappen heeft met de Red Bull-Honda de snelste tijd gereden in de eerste vrije oefeningen voor de GP van Amerika in Austin. Vettel in de Ferrari werd tweede. Merkwaardig genoeg komen de Mercedessen niet vooraan in de tabellen. Er werd met nieuwe banden getest, prototypes zeg maar. Even kwam Lewis Hamilton naar het einde toe even op de vierde plaats "piepen", maar dan doofde de ster opnieuw. Alex Albon verrastte opnieuw met een derde plaats, voor Pierre Gasly en Daniël Ricciardo. Zoals altijd zegt een FP1 niets. Hamilton werd 8ste en Bottas 17de.
Uiteraard gaat alle aandacht uit naar Lewis Hamilton die hier voor de zesde keer wereldkampioen kan worden. In de wereldpers blijft ook het gehakketak tussen Vettel, Hamilton en Verstappen aandacht trekken. Maar zoals gisteren gezegd is "van adrenaline druipende Max" nog niet droog achter de oren en is het wel degelijk de Brit die wel al vijf keer wereldkampioen is. Het zal echter een andere wereldkampioen zijn. Die van de nieuwe F1 die in 2021 aanvangt. Vraag is of een wereldtitel daarin nog evenveel historische waarde zal hebben als deze van de voorbije zeventig jaar ? Straks is er de FP2 (wr)
De vriendelijke, onderschatte, maar tegelijk foutenrijke Romain Grosjean had beter stierenvechter geworden dan autocoureur. De tweede vrije oefeningen ging de Fransman toch weer uit de baan in "Esses" en blokkeerde met een rode vlag de FP2 voor tien minuten. De Haas-Ferrari was fel beschadigd aan de neus - plastiek en onbeduidend - maar ook de voorophanging werd genoegzaam beschadigd. Hoe Haas dat blijft nemen van Grosjean begrijpt geen mens ? Het was met 15°C en nattigheid niet echt leuk in Austin.
Na tien minuten hernam de FP2 en werd als in een ballet een bandenshow opgevoerd. Lichtvoetig, wat steviger tot betoverende bewegingen. Tot die Lewis Hamilton na 45' - de helft van de vrije training - een kanontijd neerzette van 1'33"232, op softs natuurlijk. Maar niemand verbeterde hem. Iedereen berustte ook. Zelfs na een uur "tuffen" op hards, mediums en softs, gaf iedereen het op. Met nog een half uur te toeren zette de teams in op de zogenaamde "race-conditions", meestal met volle tanks en dus zwaar, en Lewis zette daarin een tijd die boven iedereen uitstak: 1'39"7. Zelfs Charles Leclerc meldde langs de radio dat "hij zoiets onmogelijk kon waarmaken".
Dat duidt op een banden- en voetenspel waarin Lewis Hamilton zich steeds groter toont. Een beetje als Senna. Een grootmeester, getooid met een niet altijd aangenaam kapsel, tatouages en oorbelen, kruisjes, ringen en dies meer. Maar daarom niet minder diep menselijk. En perfectionist. Op het laatst van de FP2 ging hij twee keer buiten de baan. In de race zou dat een bestraffing met zich brengen. De stewards hebben immers aangekondigd dat "binnen het tracé blijven" vanaf nu nauwlettend zou gevolgd worden. Terecht. Lewis zal het ook proberen. Morgen FP3 voor de kwalificaties voor de "pole". (Walter Rombauts)
Toto Wolff van Mercedes heeft de poging om de F1-grid om te draaien en de polesitter dus achteraan doen starten kunnen afwimpelen. "Om het DNA van de F1 te redden", zo heeft hij letterlijk gezegd. En of hij gelijk heeft ! Sinds 1950 is de tweede, na-oorlogse F1-periode over 70 jaar een bron van technische vernieuwingen geweest. Dat is vandaag niet echt meer en eind 2020 is die historische periode teneinde. De Formula E gaat op 20 november zijn zesde seizoen in en sluit eerder aan bij een wereldwijde - al dan niet juiste - trend van elektrodenken.
Tot er in de nabije toekomst geen elektriciteit meer zal zijn wegens overconsumptie, materialen-schaarste, geopolitieke spelletjes en hopelijk komt daaruit geen derde wereldoorlog. A propo, Renault speelde al vijf jaar een hoofdrol in de Formula E. Niet verwonderlijk dat het management wegens de contradictie ervan met de F1 zich wil terugtrekken na 2020.
Morgen stapt vijfvoudig wereldkampioen Lewis Hamilton in zijn Mercedes met ouderwetse V6 Turbo Hybridmotor - die nog tot 2025 zal worden gebruikt....! - en zal in een zetel naar zijn zesde wereldtitel rijden. Ploegmaat Bottas zal wat tegenwringen, Verstappen heeft beloofd verstandiger te worden, Vettel weet hoe laat het is en Charles Leclerc zal trachten de show, de pole en de zege te stelen. Met die ingrediënten beginnen morgen de eerste vrije oefeningen in Austin, Texas voor de GP van Amerika die zondag wordt gereden. Er is een gevaarlijk spanningsveld tussen Lewis Hamilton en Max Verstappen.
Waarbij de negativiteit van de in Hasselt geboren Limburger komt. Grasduinend over wat er zoals verschijnt over de F1 stootte ik op een artikel met als titel "Max ergert zich aan Hamilton". Mijn bescheiden mening zegt dat zoiets te vroeg is. Lewis Hamilton komt uit een achtergestelde Londense wijk, vader deed drie jobs om Lewiskartingkansen te betalen, en Lewis is wat hij is geworden: straks zes keer wereldkampioen. Max komt uit een rijk nest, zeg maar super verwend nest, het is hem ook aan te zien, en best laat ik iedere verdere vergelijking stoppen. "De meester erkent men in de bescheidenheid". Van Goëthe dacht ik. Max heeft niet de wijsheid die ontwerpt, alleen maar de kracht die botst en dus nooit in schoonheid zal kunnen eindigen.
Tot slot zijn vandaag de nieuwe regels en nieuwe F1's voorgesteld door de FOM en de FIA. Ze gaan in op 1 januari 2021 en de nieuwe eigenaars van de F1 hebben bedongen dat het maximale budget 175 miljoen dollar mag bedragen. Verder zijn er dezelfde motoren als nu maar met 7 in plaats van 8-gangen versnellingsbakken, 18" wielen en lagere Pirellibanden. De wagenbodem moet een grondeffect creëren, niet zo sterk als weleer en er zijn kleine wielkappen voorzien die de koeling van de remmen moet verbeteren. De Amerikanen hebben kunnen bekomen dat zowel de FOM als de FIA - en de slippendragende pers - de nieuwe F1 een "revolutie" noemen. (Walter Rombauts)
NA DE STOOMMACHINE IS ONZE AUTO OOK RIJP VOOR HET MUSEUM
In 1769 kon men met de "fardier" van de Fransman Nicolas Cugnot spreken van een eerste "automobiel", uit het Grieks vertaald "zelfbeweger". Natuurlijk was de zeilwagen van Simon Stevin in de jaren 1500 al een eerdere zelfbeweger...als er wind was, veel wind was, want het vierwielige ding woog nogal wat. Na de stoommachine kwam er op gebied van auto de elektrische auto. De meeste pionierconstructeurs pakten er mee uit en ook de eerste Porsche - de Löhner Porsche - was een elektrische.
Omdat Gottlieb Daimler en Carl Benz in 1896 de motor met inwendige verbranding uitgevonden hadden, kunnen we nu gemakshalve van 125 jaar "auto" spreken. Na deze toch lange tijd bevindt de emotionele auto zoals we die hebben mogen beleven terug in het jaar "0". Geen enkele constructeur weet naar de nabije toekomst toe van wat hout pijlen maken. De teloorgang van het Westen en zijn Westerse autonijverheid is vandaag een feit. En de patstelling in de wereld komt an een heel andere hoek dan verwacht. Met name van de Artificiële Intelligentie....
Google wil zelf niet echt een auto maken. Maar via Waymo zouden ze wel hun software voor de zelfrijdende auto aan de man willen brengen. Nu Fiat-Chrysler-Peugeot-Citroën-Opel samenklissen uit radeloosheid, kan het ook met andere merken. Mercedes en BMW kochten lang geleden al aandelen in Tesla om iets van diens "know how" te vernemen. Elon Musk is mogelijk een fantast, verdient nog niet veel geld, maar maakt in Fremont in Californië via duizenden knalrode robotten 100.000 Tesla's 3 per kwartaal. De montagehall beslaat 50 Hectaren en de medewerkers die er nog lopen zijn allen in het zwart gekleed. Symbolisch om de "begraving" van de diesel- en benzinemotoren te syboliseren. Musk gaat zelfs zover dat hij een religieus karakter aan zijn onderneming. Aan de ingang hangt een gigantische slogan: "Accelerate the world's transition to sustainable Energy" (De overgang van de Wereld naar duurzame Energie"....
Op dit eigenste moment denken de Duitse autobouwers Mercedes, VW en BMW eraan samen te spannen om een zelfrijdende auto te concretiseren. Volgens analisten is Waymo (van Google dus) 250 miljard dollar als marktwaarde waar. Dat is Daimler, BMW en VW tesamen. Bovendien rijden er honderden zelfrijdende auto's "in de tuinen van Google" die slechts om de 18.000 km een menselijke ingreep eisen. In de proeftuinen van BMW moet al na 65 km worden ingegrepen.
Het is de bedoeling van de software-giganten de vooral Westerse autoindustrie op de knieën te krijgen opdat ze hun technologie zouden moeten aankopen. Het is moeilijk te geloven, maar dit jaar "0" van een emotieloze is zéér nakend. Is het niet 2020, dan is het in 2021 (waarin de F1 nog altijd met die ouwe rommel rijdt). Renault brengt volgend jaar al een elektrische auto voor €10.000 op de markt...(wordt vervolgd) (Walter Rombauts)
HAMILTON WINT IN MEXICO, MAAR MOET WACHTEN OP ZESDE TITEL
Charles Leclerc startte uit pole omdat Max Verstappen wegens het negeren van de gele vlag drieplaatsen achteruit werd gestraft op de grid. De meute raakte min of meer netjes weg, maar toch werd kort een virtuele safety car opgelicht omdat Hamilton en Verstappen elkaar even figuurlijk zoenden. Max kreeg daarna een lekke band en moest vanaf de twintigste plaats remonteren naar een zesde eindplaats. Dit keer achter zijn ploegmaat Alex Albon. Deze voelt zich al even lekker tussen de meervoudige wereldkampioen Hamilton en Vettel als Charles Leclerc die de snelste wedstrijdronde liet noteren en daarmee 1 WK-punt extra scoort.
In tegenstelling tot wat eerder werd gedacht vetrok Bottas niet uit de pits. Hij nam gewoon zijn zesde tijd in van de Q3 waarin hij zwaar in de bandenmuur ging. Hij was de oorzaak van die gele vlag die voor zoveel herrie rond Verstappen zorgde.Halverwege de race van 71 ronden nestelde Lewis Hamilton zich comfortabel aan de leiding, met Vettel na een bandenwissel achter hem.
De Ferrari-boy werd echter opgejaagd door een zelfzekere Valtteri Bottas die de fout van gisteren wilde goedmaken. Evenzeer wilde hij zoveel mogelijk weerstand opbouwen om ploegmaat Lewis Hamilton vandaag - voor de zesde keer - geen wereldkampioen te zien worden. Dat zal wellicht in de GP van Amerika gebeuren op 3 november a.s. op het "Circuit of the Americas". Dat is de derde laatste GP van een lang seizoen. (wr)
1. Lewis Hamilton (Mercedes) 313,891 km in 1 uur 36'48"904 - gemiddeld 194,53 km/h
2. Sebastien Vettel (Ferrari) + 1"766
3. Valtteri Bottas (Mercedes) + 3"553
4. Charles Leclerc (Ferrari) + 6"368 (snelste ronde)
Beelden vanuit Max Red Bull laten héél kort een gele wimpel zien. Een flits, want Max Verstappen moeten voorbij gevlogen zijn. Maar het is waar: Hamilton zag ze, en vertraagde, Vettel zag ze, en vertraagde. Max scheurde in vervoering naar de aankomstlijn er op volle snelheid langs. Dus zegt het reglement...het verhaal dat we kennen. Toch rijst ook de vraag of dan Mercedes geen boete moet worden opgelegd omdat Bottas stommiteit dan én de perfecte ronde van Hamilton, Vettel, Leclerc en dus ook die van Verstappen niet heeft verknald ?
De nobele kunst van "autoën" zoals de vroegere Winkler Prins in de jaren '50 autoracen noemde, is in essentie op de baan blijven. Wie van de Scalextricbaan afgaat, waar de huidige F1 wat op gelijkt, een videospelletje, die heeft verloren en betaald voor de gemaakte fout. Straks is er de race. Met Bottas vanuit de pits voor een inhaalrace-zonder-geschenken. (wr)
MAX VERSTAPPEN KRIJGT GRIDSTRAF EN START VANAF PLEK VIER !
Domheid is het enige waartegen je je niet kan verdedigen. Zo ook niet Max Verstappen die hem in Mexico door de FIA-stewards de pole-position afgepakt ziet. Hij had - zo luidt hun kleingeestige versie - net als Hamilton en Vettel wél moeten vertragen voor die gele vlag. Hoe dan ook, Max had ook zonder die laatste ronde de "pole". Hij reed net voordien 1"14"910, sneller dan iedereen. In die fatale laatste ronde waarin Bottas lomp tegen de bandenluur knalde, reed Max 1"14"758 !!!
Nu moet Max vanaf de vierde plaats starten. Alle door de stewards aangehaalde reglementsbepalingen zijn in theorie onaanvechtbaar. Ze vergeten alleen dat Max al de ronde voordien de "pole" had. Daarom kan Red Bull terecht nog in beroep gaan. Max eerlijkheid zegde dat hij wist dat Bottas gecrasht was. Maar volgens hem de baancommissarissen te traag met de gele vlag reageerden. Zijn verweer zal het echter niet winnen van een stelletje dat meer weet van de exclusieve wijnen in "Chez Maximes", achter de hoek op de Place de la Concorde nr 8, dan van koersen en vechten om te winnen.
Een Obesitas-reglement is niet opgenomen in de sportieve en technische reglementen van de FIA. De coureurs hebben die "Obe-Code" wel, enkele kilo's teveel kost enkele tienden van een seconde over een ronde. Dus magerzucht is hun betrachting. Destijds had Nigel Mansell er last mee en kreeg bakken kritiek over hem van "Il Commendatore", Enzo Ferrari hemzelve. Maar Nigel had zoveel klasse dat enkele Big Mac's de Ferrari niet trager maakte, hoewel Prost met zijn toen 64 kg toch sommige chrono's heeft beïnvloed.
Bottas moet vanuit de pits vertrekken, wat wil zeggen dat het leerjongetje van vijfvoudig wereldkampioen Lewis Hamilton een hele inhaalrace voor zich heeft. Wat het Hamilton gemakkelijker kan maken om vanavond al voor de zesde keer wereldkampioen F1 te zijn. Alleen Michaël Shumacher kon vroeger, voor zijn fataal ski-ongeval op 29 december 2013 dat gevoel vertellen. Vanavond wordt het dus een speciale GP van Mexico. In winterstemming waar het zonnig is. (Walter Rombauts)
VERSTAPPEN'S POLE BEDREIGT DOOR NEGEREN GELE VLAG BIJ BOTTAS FOUT
Op de persconferentie na de kwalificaties werd Max Verstappen zwaar op de korrel genomen omdat hij de gele vlag zou genegeerd hebben na Bottas crash. Dat was in de laatste bocht van de laatste ronde. Max replikeerde fel en terecht zegde hij dat die ronde dan maar mag worden geschrapt. Want zelfs zonder zijn eigen snelste poletijd te verbeteren had hij nog de pole... Wat juist is. Maar de concurrentie zoekt een gaatje om de Belgische Hollander te pesten. Wat er ook van zij, als aan Max' pole wordt geraakt door een bestraffing - bijvoorbeeld achteruit op de startgrid - dan is de FIA en al zijn stewards alle geloofwaardigheid kwijt.
In Monza botste Leclerc op Hamilton, sneed een chicane af...De stewards waren te laf om die fouten te bestraffen. Hopelijk komt er deze nacht geen slecht nieuws...Maar de F1 is een milieu waar iedereen tegen iedereen wordt opgezet, haat en nijd troef is, en de geldelijke belangen zo groot zijn dat een slag onder de gordel tot de spelregels behoort. Hopelijk krijgen we morgen een genietbare GP, met een beetje rijles voor Bottas die - begrijpelijk - tegen ploegmaat Hamilton op botst. Of tegen bandenmuren. De Fin is geen wereldkampioengehalte. Tenzij hij morgen het tegendeel bewijst.(wr)
MAX VERSTAPPEN - RED BULL HONDA - TOVERT EEN MEXICAANSE POLE-POSITION !
Max Verstappen start morgen in de GP van Mexico vanuit pole. Hij spelde letterlijk het hele veld de les met een tijd van 1'14"758. In de laatste meters van de Q3 plantte Valtteri Bottas zijn Mercedes in de muur. Lewis Hamilton start morgen vanuit een comfortbale vierde positie, het hoofd koel houdend op weg naar een zesde wereldtitel.(wr)
LECLERC - FERRARI - SNELST IN REGENTOMBOLA IN MEXICO
De derde oefensessie begon met regen. Max Verstappen reed in 1'26"118 met de Red Bull-Honda de snelste chrono en zelfs Lewis Hamilton die 4/10de trager was liet het daarbij. Iedereen berustte in de tijd van Max en hoopte op drogere tijden. Tot Kimi Räikkönen zag dat de baan droger werd, rap een beste tijd klokte in 1'21"673 de Alfa-Romeo. Terwijl Bottas gele banden, de mediumdroogweerbanden, ging halen sneuvelde de tijd van Max Verstappen.
Enigzins verrast moest de Limburger opnieuw in zijn bolide springen want op tien minuten van het einde reden Albon, Sainz, dan weer Vettel en Bottas de snelste klokstand. Met op het einde de mokerslag van Charles Leclerc in zijn Ferrari die 1'16"145 als uitdaging voor de kwalificaties op de tabellen zette. Dat is straks en dan kennen we de polesitter. Over Mexico City is opnieuw onweer voorspeld tegen de aanvang ervan. Regenrijders aan bod ? (wr)
De "vergeten" Vettel uit de FP1 vond stilaan alle kritiek op hem welletjes. Hij bracht zoveel adrenaline samen dat hij de Ferrari in 1'16"607 bovenaan zette. Voor Max Verstappen die op zijn beurt de agressieve Charles Leclerc achter hem hield. De enige twee die nog aanspraak maken op de wereldtitel, Bottas en Hamilton konden hun sterwagens slechts op vier en vijf zetten. Morgen in de derde vrije oefeningen komt het er op aan de configuraties te vinden voor de kwalificaties naar de "pole". Albon kende pech, Kubica sierde zoals altijd met ruim drie seconden trager de voorlaatste plaats.(wr)
Een eerste vrije oefening voor een GP is voor iedereen altijd wat zoeken. Het duurde dan ook omeggens een uur eer de eerste veelzeggende chrono's op het bord kwamen. 1'18"849 liet Charles Leclerc opschrijven. Iedereen hield de adem in. Tot er nog 33' moesten worden gereden. Toen viel ieders mond open omdat Alex Albon, ploegmaat van Max Verstappen bij Redd Bull-Honda, de bolide tot 1'17"949 dwong ! Iets later knalde Lance Stroll tegen de muur en werd de sessie gestopt.
Na de relancering van FP1 pakte Lewis Hamilton in zijn Mercedes het serieuze werk aan. Hij zette 1'17"327 op de tabellen en ging daarmee Charles Leclerc vooraf. De vijfvoudige wereldkampioen kan zondag in de Autodromo Hermanos Rodriguez een zesde wereldtitel verzilveren.Op voorwaarde dat hij veertien punten op zijn ploegmaat Valtteri Bottas uitloopt. De GP van Mexico is de 18de in een reeks van 21 GP's die het WK 2019 uitmaken. De race zondag gaat over 69 ronden van 4,421 km of 305,049 km op een moeilijk circuit dat op 2.245 meter hoogte ligt. Vervanger voor Robert Kubica in deze FP1 bij Williams, Nicholas Latifi, kon geen potten breken, maar maakte wel een goede indruk binnen het historische team (Walter Rombauts)
Er moeten nog vier races worden gereden in het WK F1 2019. Met een voorsprong van 64 punten op zijn Finse ploegmaat Valtteri Bottas kan vijfvoudig wereldkampioen Lewis Hamilton principieel niet meer naast een zesde titel grijpen. Of dat zondag gebeurt is nog maar de vraag. Alle pronostieken ten spijt rijdt ook Max Verstappen mee in de Red Bull-Honda. De Limburger die we omwille van respect vandaag Nederlander zullen noemen heeft vorig jaar op de Autodromo Hermanos Rodriguez deze GP gewonnen. Da's niet niks.
De eerste GP van Mexico werd in 1963 gereden, hetzelfde jaar als waarop Circuit Zolder operationeel werd. Die Mexicaanse GP werd gewonnen door Jim Clark (Lotus-Climax), voor Jack Brabham (Brabham-Climax). Wie de geschiedenisboeken er wil op naslaan ziet in dat jaar 1963 een Nederlander op de tiende eindplaats staan: Carel Godin de Beaufort. In het milieu "klein Kareltje" genoemd omwille van zijn lengte van 2,15 meter. Hij reed in een Porsche 718 of een Porsche RSK zoals die toen ook wel werden genoemd. Omdat ik hem heb mogen kennen als opgroeiende man, viel zijn naam mij op. Hij was een nobel - zoals de kleine "d" in zijn naam doet vermoeden - iemand die altijd voor iedereen aandacht en tijd had. Hij was een Porschist in hart en nieren. Alleen in 1959 en 1960 is hij even vreemd gegaan met Maserati in de GP van Frankrijk en met een Cooper in Nederland.
Zijn 4 WK-punten verbleken natuurlijk tegen die welke Max Verstappen nu op de tabellen heeft staan. Geboren in 1934 heeft hij ook niet veel kans meer gehad om zich verder te bewijzen want hij verongelukte - in een Porsche - in 1964 tijdens de oefeningen voor de GP van Duitsland op de Nürburgring. Dat is zomaar een stukje geschiedenis. Max staat voor een felle toekomst. Als hij zondag over 69 ronden van 4,421 km (305,049 km) zijn prestatie van vorig jaar kan herhalen, dan kan hij mogelijk opnieuw zijn derde plaats veroveren in de WK-stand die hij nu moet delen met Vettel met ieder 212 punten.
In ieder geval zet hij in Mexico een Nederlands accent. Max' zorgen zijn echter iets minder dan die van Hamilton, al ziet de Brit de Red Bull van grootmeesterhand Adrian Newey getekend niet graag in zijn spiegels komen. Dan nog liever een Ferrari. Ha ja, nu ik toch over Fiat spreek. Mick Schumacher heeft de nieuwe straatauto Ferrari F8 Tributo gereden. Als voorproefje naar de rode loper in Maranello. Nochtans is het F2-kampioen Latifi die tijdens de vrije oefeningen in Mexico - eindelijk - Robert Kubica zal vervangen. 2020 dondert op ons af. (Walter Rombauts)
Nu volgend weekend de GP van Mexico doorgaat en de Brit Lewis Hamilton verder timmert aan zijn zesde wereldtitel F1, vindt de goegemeente toch dat de Mercedes zich zorgen moet gaan maken. Zijn merk rijdt nu ook in het ABB Formula E kampioenschap, met o.a. onze Stoffel Vandoorne en sommigen vinden dat ook Hamilton daarin aan de slag moet gaan. Allé, dat vindt ten minste Jean Eric Vergne, de nu regerende wereldkampioen in de elektrische eenzitters. De druk op Lewis Hamilton stijgt enorm nu Het Laatste Nieuws zaterdag meldde dat wielerkampioen Tom Boonen zijn eerste internationale autosporttitel in de wacht sleepte en 's anderendaags "aan de dood ontsnapte" door een auto bovenop zijn Norma te zien donderen.
Manmoedig antwoordde de ex-wereldkampioen wielrennen, met een meer dan bewonderenswaardig palmares, dat hij direct terug in de auto stapt om de emoties weg te rijden. Het zal nog iets te kort zijn om in 2020 een zitje onder de twintig op de F1-grid te bemachtigen, maar als in 2021 de F1 toch een totale kermis zal geworden zijn, is er misschien toch een plaatsje voor hem. Op die auto's staat een HALO-systeem. Daarmee kunnen bij verwikkelingen andere auto's minder vlug tegen je hersens aanvliegen.
In de wandelgangen van de Belgische Belcar wordt gefluisterd dat die open auto's zoals de snelle Norma's ook best een HALO-systeem zouden hebben. Om zich de andere vreemd gevormde voertuigen die er tussendoor rijden in datzelfde kampioenschap van het lijf te houden. Er is niet vermeld of de FIA over dit uiterst dramatische ongeval van Tom Boonen een onderzoek zal openen. (Walter Rombauts)
BOTTAS WINT GP VAN JAPAN, MERCEDES ZESDE KEER WERELDKAMPIOEN CONSTRUCTEURS
Sebastien Vettel was snelst in de geïmproviseerde kwalificaties deze zondag ochtend. Gisteren konden ze niet worden gehouden omwille van de tyfoon Hagebis die elders in Japan doden en gewonden maakte. Maar hij liet zich in de start van de 53 ronden lange race op Suzuka, een kleine Nürburgring, verrassen door de Fin Valtteri Bottas in de Mercedes die als een kanonkogel vertrok. Lewis Hamilton in de andere sterwagen hield zich uit het startgewoel waarin Max Verstappen volgens Charles Leclerc zijn Red Bull-Honda doodleuk in zijn Ferrari "prikte". Beiden hun race was verknald. Nieuwe neus voor Leclerc's Ferrari en daarna een prachtige inhaalrace. Voor Max kwam de roemloze opgave in de vijftiende ronde. Wellicht zullen de Nederlandse kommentaren zeggen dat het niet Max's schuld was, maar wel die van die andere. Maar in dit geval kregen de Hollanders gelijk van de wedstrijdjury. Leclerc werd bestraft voor de botsing en het doorrijden met schade...
Bandenwissels zorgden voor dan weer Hamilton, dan weer Vettel, of Bottas aan de spits. Maar toen de bandjes netjes gekleurd naar de eindmeet reden was duidelijk dat Bottas deze GP zou winnen. Vijfvoudig wereldkampioen Lewis Hamilton pikte in zijn nijdige aanval op Sebastien Vettel nog de snelste ronde mee. Even zag het ernaar uit dat Hamilton zijn "ami-ennemi" Vettel nog de tweede plaats zou afpakken in de laatste ronde, ware het niet dat Sergio Perez zijn Racing Point 1 in de muur plofte. Gele vlag en einde race.
In de stand om het WK blijft Lewis Hamilton leider, en Mercedes is voor de zesde opeenvolgende keer wereldkampioen bij de constructeurs sinds 2014 met de V6 Turbo Hybrid's wordt gereden. Die motoren zullen tot eind 2024 nog worden gebruikt. Eind oktober is er niet alleen principieel de Brexit, maar moet ook het nieuwe F1-reglement voor 2021 klaar liggen. Uit de wandelgangen is geweten dat de verantwoordelijken ervoor, Ross Brawn, Pat Symonds, Chase Carey en Jean Todt om de hoogsten maar te noemen al hebben gefluisterd "of het niet beter zou zijn de huidige F1 te behouden zoals hij is..."
Nochtans staan designers als Adrian Newey al voor het lege blad om alle nieuwe componenten voor 2021 onder te brengen in een vorm die een twee meter brede voorvleugel heeft, korte side-pods, een omgekeerde vliegtuigvleugel als wagenbodem - ground-effect - en dicht gemaakte wielvelgen en kleine wielkapjes boven de banden. Dat is voer voor vanaf 1 november a.s.. Veel wijst erop dat kleine details ervan al in 2020 zullen worden uitgetest. (Walter Rombauts)
De uitslag:
1. Valtteri Bottas (Mercedes) 53 ronden van 5,451 km of 288,903 in 1 uur 21'46"755 - gemiddeld 168,318 km/h