MALDONADO OVERKLAST NIPT MAX-V IN DE NAMIDDAG IN BARCELONA
De Venezolaan Pastor Maldonado reed deze namiddag met 1'24"348 nipt sneller dan Max Verstappen die met de Toro Rosso op de tweede plaats de tweede voorseizoenstraining in Barcelona afsloot. De Lotus-rijder die nu ongeveer bijna tien jaar door de Venezolaanse olie-industrie is gesponsord én Max-V waren de enige twee die in die fameuze 1'24" rondetijd geraakten. Op de derde plaats "strandde" wereldkampioen Lewis Hamilton in zijn Mercedes op...1'26"076. Nieuwe Ferrari-ridder Sebastian Vettel haalde de vijfde chrono achter nieuweling Marcus Ericsson in de Sauber.
Jenson Button in de Mc Laren-Honda pikte de tiende tijd in en de miserie bij het even arrogante als historische team lijkt nog lang niet voorbij. Terwijl iedereen in de peilingen Renault als motorleverancier met 4% in de bak van afgelaten olie gooit, rijdt de Franse autogigant toch maar netjes in de spits van de voorlopige hiërarchie... Ricciardo in de Red Bull, Max Verstappen in de Toro Rosso en Pastor (wat een zalige voornaam; anders dan Devil...) Maldonado doorbrak deze namiddag de Renaultspitsen in de Lotus-Mercedes. Vooral de piepjonge Max-V is een doorn in het oog van de Grote Mijnheren, al jaren getooid met wereldtitels. Dat zal morgen zondag vuurwerk geven...Gensters onder en om de bolide's. Coureurs met het mes tussen de tanden. Gelukkig willen ze daarmee alleen chrono's de wijzerkoppen afsnijden.(Walter Rombauts)
We schrijven 11.30 uur in Barcelona. Max Verstappen heeft in zijn Toro Rosso met 1'25"417 respectievelijk wereldkampioen Lewis Hamilton (Mercedes) enSebastian Vettel (Ferrari) een neus gezet. Hij staat op de snelste tijd, eerste plaats, op de voorlopige trainingslijst ! Vettel spinde al in het begin met de Ferrari, en noch hij, noch Hamilton kwamen onder de 1'26". Alleen Max-V. Er is nu weer een peiling aan de gang welke piloot het meest GP's zal winnen. Favoriet daar is - weeral voorlopig - Kimi Räikkönen met Ferrari.... Iceman ontdooit als je hem nu bezig ziet. Hij overigens gesproken, iets wat hij zelden doet. "Ferrari is op alle gebied verbeterd !". Zijn woorden waren nog niet koud of Max-V zette die snelste chrono met een Renault-motor ! Terwijl dit aan mijn blog wordt toegevoegd heeft de "rakker" voor de middagpauze zijn eigen tijd nog eens verbeterd: 1'24"739. Waarmee hij momenteel torenhoog boven de wereldkampioen Hamilton (2 titels) en Vettel (4 titels) staat. Bijna twee volle seconden...Max-V meld zich aan de Grote Wereld aan. (Walter Rombauts)
IN DE LAATSTE STAND VAN ZAKEN KLOPT FERRARI NET HONDA
Terwijl het een Renaultmotor is die door Ricciardo in de Red Bull op de snelste chrono is gezet in Barcelona, gingen de opiniepeilingen door. In de laatste stand van zaken klopt Ferrari met 44% net Honda dat 40% telt als attraktiefste motorleverancier voor het seizoen 2015. Renault telt 4% maar rijdt wel de snelste tijd, of hoe relatief (lees: waardeloos) opiniepeilingen kunnen zijn. Mercedes haalt 12% binnen maar vangt wel als wereldkampioen bij de constructeurs EN de piloten (Lewis Hamilton) het seizoen 2015 aan !!!!??? Bovendien figureert Mc Laren deze testdag op de vijfde plaats.
Niet dank zij de Hondamotor maar wel door het talent van Fernando Alonso. Het is tijd dat het 15 maart is, dan is er de eerste race. Zonder gezwetst, wel met concreet precies stuurwerk zoals dat vandaag ook door Kimi Räikkönen werd opgevoerd in Barcelona. En met Renaultmotoren die wel eens viervoudig wereldkampioen Sebastien Vettel spijt kan doen krijgen van Red Bull te wisselen voor Ferrari, waar nu de ware "boss" Kimi is. Hij kan met "drama" leven. Als je dat bij Ferrari niet kan, kan je d'r ook niet werken. Vettel zal er moeite mee hebben....(wr)
PEILINGEN DOEN HONDA EN FERRARI BIJNA GELIJK SCOREN
Momenteel rijdt de Australiër Daniël Ricciardo met zijn Red Bull-Renault met 1'24"574 de snelste tijd in de voorseizoentrainingen in Barcelona. Daarmee gaat hij Kimi Räikkönen in de Ferrari vooraf. Met één tiende van een seconde. Raar die Renaultmotor bovenaan de tabellen. Want de peilingen die zijn uitgevoerd over wie de beste motorleverancier zal worden geven Honda (foto-inzet) met 43% als beste aan en Ferrari met 41%. Mercedes komt uit op 12% en Renault aan...4%. Peilingen zijn relatief. Net zoals de voorseizoenstrainingen. De ware toedracht zal pas duidelijk worden op 15 maart 2015 als in Australië het echte seizoen van 20 races aanvangt. Want al geven de peilingen Honda als beste aan, Mc Laren mag zich gelukkig prijzen een Fernando Alonso te hebben die een manke Honda toch - bijna - voorin rijdt.(wr)
JEREZ DAG 3 EN 4: GROSJEAN GLANST, RAIKKÖNEN SNELST !
Tijdens de derde trainingsdag in het Spaanse Jerez-de-la-Frontera plaatste de Fransman Romain Grosjean zich in de nieuwe Lotus E23 zowaar bovenaan de chronotabellen. Vandaag, de vierde en laatste dag van de pré-seizoentrainingen, is hij zojuist goedgemutst vertrokken. Een snelle chrono geeft een coureur adrenaline en een goed humeur. Jenson Button rijdt vandaag in de Mc Laren-Honda. Raar, maar deze nieuwe motor klinkt luider dan de anderen. Maar Jenson was nog maar net de pits uit of de auto viel al stil.
Omzwermd door tientallen fotografen werd de auto door de mecaniciens dan maar opnieuw de pits ingeduwd voor wat denk- en sleutelwerk. Door de schimmigheid die voorseizoen-trainingen met zich brengen lijken Lotus en Ferrari erop vooruit te gaan. Toch is het voor iedereen duidelijk dat de Mercedes van wereldkampioen Lewis Hamilton en zijn compaan Kéké Rosberg de te kloppen combinatie blijft.
Om 10 uur vanochtend was het de Rus Daniil Kvyat in de Red Bull-Renault die de snelste tijd reed: 1'37"195. Hij ging Marcus Ericsson in de Sauber-Ferrari vooraf. Romain Grosjean plaatste zich derde met de Lotus E23. Uiteraard zijn pas vanavond de chrono's bindend om een - wankele - momentopname te maken van de eerste actie van het WK F1 2015, het 65ste in de rij sinds het ontstaan van het Wereldkampioenschap van de Piloten in 1950.
Onder een stralende zon van Jerez sloot Kimi Räikkönen met de Ferrari SF15-T met 1'20"841 de laatste fase af als snelste. "Iceman" ontdooit opnieuw. Een verrassing toch wel, want bij Mc Laren-Honda bleef het gesukkel de hele dag duren voor Jenson Button. Wereldkampioen Lewis Hamilton reed de derde tijd met de Mercedes en na de verrassende Fin Kimi, finishte Marcus Ericsson in de Sauber-Ferrari tweede !ii. Ook kwam er een donderslag bij heldere hemel met een vierde tijd van Max Verstappen in de Toro Rosso, net achter Hamilton en voor Felipe Massa. Ferrari schitterde dus in Jerez. Moet Fernando Alonso besluiten te vroeg zijn zitje aan Vettel te geven in de Scuderia Ferrari ? Antwoord op deze vraag komt op 15 maart 2015 in Melbourne als de eerste GP van 20 in dit seizoen wordt gereden.(Walter Rombauts/Foto Fiat/Ferrari)
Nissan zal op 13 en 14 juni 2015 Audi, Porsche en Toyota aanvallen in het wereldkampioenschap uithouding (WEC= "World Endurance Championship") waarvan het hoogtepunt op die data ligt. Met name de 24 Uren van Le Mans, waarin Audi vorig jaar voor het eerst een hybride-auto aan de top van de erelijst zette. Nissan Nismo heeft een centraal voorin liggende 3 liter V6 motor met biturbotechniek en vierwielaandrijving én hybridetechniek. Dat betekent dat er een verbrandingsmotor én een elektromotor inzit die interactief werken. Nissan nam lang geleden al deel aan de etmaalrace, maar beet telkens, net als Toyota in ongeveer dezelfde periode, in het zand. Mazda blijft - voorlopig ? - de enige Japanse auto die in Le Mans won. Met een rotary-engine nog wel, een erfenis van wijlen Felix Wankel. Audi won vorig jaar met de nu zo bekritiseerde dieselmotor. Toch wordt die nog door-ontwikkeld. Nissan staat voor een grote uitdaging...(wr)
JEREZ DAG 2: BOTTAS GELUKKIG MET PROBLEEMLOZE DAG VOOR WILLIAMS
In het Spaanse Jerez is voor de tweede opeenvolgende dag getraind met de Formule 1's van 2015. Jenson Button reed de Mc Laren met de nieuwe Hondamotor. Evenmin als gisteren was hij ongerust over de trage aanloop van de auto. Toch verwacht men de nieuwkomer na zes jaar afwezigheid in de voorste gelederen voor de eerste GP van het WK 2015 op 15 maart a.s. in Australië.
Gisteren reed Sebastien Vettel in de nieuwe Ferrari de snelste tijd. Hij was tevreden, maar gaf geen commentaar. Dat deed Felipe Nasr die de Sauber C34 reed wel. Sauber die dezelfde Ferrari-motor gebruikt, zou volgens hem héél dicht tegen de soepelheid en vermogen liggen van de Mercedes-motor die hij vorig jaar in de Williams reed. Het blijft gissen.
Die voorseizoenstrainingen zijn misleidend. Niemand weet precies met wat de ander bezig is. Dag per dag gaat het plaatje duidelijker worden. Morgen, dinsdag rijdt Vettel weer in de Ferrari en Alonso opnieuw in de Mc Laren-Honda. Alleen eind februari zullen we monden zien lachen en anderen hun wenkbrauwen zien fronsen... en in de warrige haren zien krabben...Romain Grosjean in de Lotus-Renault reed de snelste chrono voor Paul di Resta en Daniël Ricciardo.(wr)
JEREZ DAG 1 VETTEL SNELST IN FERRARI, HONDA MAAR ZES RONDEN
Jerez-de-la Frontera. Viervoudig wereldkampioen Sebastien Vettel reed vandaag in de Ferrari de snelste tijd in de voorseizoentrainingen. Fernando Alonso rondde met de Mc Laren MP30 slechts zes ronden. De V6 Honda turbomotor baart nog wat zorgen. "Doodnormaal" becommentarieerde de Spanjaard het nieuw begonnen F1-seizoen 2015.(wr)
De enige die nog een film over de Formule 1 had moeten maken is Alfred Hitchcock. Wat zou hij een thriller hebben gemaakt van het gisteren opgedoken "gegeven" als zou Nico Rosberg's Mercedes zijn gesaboteerd in Singapore. "Een niet te indenticifiëren "giftige vloeistof" zou de elektronica van vooral de koppeling, maar ook die van de V6 Turbomotor hebben ontregeld.Waardoor de Duitser op de grid niet wegraakte. Mercedes is er uiteraard zwijgzaam over, maar helemaal ondenkbaar is het niet. Gelukkig maar zeldzame duistere technische "voorvallen" zijn door de autosportgeschiedenis(-sen) voorgevallen. Soms opgelost in de zin de oorzaak gevonden, soms ook niet.
Met het oog op de GP van Japan die zondag 5 oktober op de omloop van Suzuka wordt gereden, is het een vervelende kwestie. Lewis Hamilton nam in Singapore de leiding en telt nu precies 3 punten voorsprong op Nico Rosberg. Er hangt hoogspanning in de lucht in de tuin van Honda (circuit ligt aan de uitgang van Honda's productie-eenheid aldaar). Raar in al die zaken is dat vader Kéké Rosberg zo vervelend op de achtergrond blijft en zelden commentaar uit over het verloop van de laatste vijf races.
Hij zou nochtans maar al te graag zoonlief zien doen wat hijzelf in 1981 met een Williams deed: wereldkampioen worden ! Binnen Mercedes weet teamleider Toto Wolff zich geen raad met heel de "affaire". De GP van Japan zal - zeker nu Honda terugkomt in 2015 - uitermate spannend worden. We volgen de intriges.(wr/foto: Rosberg in Portugal:archief Walter Rombauts)
GP VAN JAPAN ZEKER TOT 2019 GEREDEN OP SUZUKA-CIRCUIT
Zondag wordt voor de 26ste keer de GP van Japan gereden op het Suzuka-Circuit in de achtertuin van Honda. De omloop die 5,8 km lang en 17 bochten telt werd in 1962 uitgekiend door de Nederlander John Hugenholtz. Aanvankelijk was de "acht"baan bedoeld om er enkel nieuwe seriemodellen van gewone Honda's op uit te testen. Inderdaad, als de poort van de productiehall van de Hondafabriek openging, reden de nieuw gefabriceerde auto's als eerste testkilometers een rondje op de piste. Van opvatting is de achtbaan, die daardoor evenzeer met als tegen de wijzerzin van een uurwerk draait, een kleine oude "Nürburgring".
Dat is niet verwonderlijk want de ontwerper ervan was van een generatie waarin de oude Duitse 22,6 km lange Nürburgring, bijgenaamd "de groene hel", als summum van autocircuit gold. De grootste namen als vijfvoudig wereldkampioen Juan Manuel Fangio werd er als een god op de schouders rondgedragen na zijn laatste zege voor de wereldtitel in 1957. Met een tot Maserati omgebouwde Lancia. Voor WOII, in 1938, versloeg de "Duivel van Nantua", Tazio Nuvolari in een "kleine" Alfa Romeo de fabrieks-Audi's en Mercedessen die toen al het hakenkruis droegen. Het verschrikkelijke ongeval op 1 augustus 1976 van Oostenrijker Niki Lauda in een Ferrari, maakte een einde aan de mythe, of ook wel als je wil aan de waanzin.
De eerste GP van Japan F1 werd op 1 november 1987 gewonnen door de Oostenrijker Gerhard Berger in een Ferrari, voor Ayrton Senna in een Lotus-Honda. Onze landgenoot Thierry Boutsen werd verdienstelijk vijfde in een Benetton-Ford. De 25ste GP vorig jaar door de Duitser Sebastien Vettel in een Red Bull-RB9-Renault. Zeer recent heeft de Heer Hiroshi Soda, voorzitter van het "Mobilityland" dat als corporatie Suzuka Circuit beheert, een akkoord afgesloten met...Bernie Ecclestone dat de GP van Japan tot 2019 zeker in "de tuin van Honda" blijft. Beiders hoofden knokten van wederzijdse dankbaarheid op zijn Japan's tegen elkaar. Niet voor niets eigenlijk, want in 2015 komt Honda als "motorist" weer in de F1 en zal als beste klant Mc Laren bevoorraden.
Met een kans dat de Belg Stoffel Vandoorne meteen in de Formule 1 wordt geprojecteerd. Nu Dieter Maeteschitz, bigboss van Red Bull's energydrank, de "stunt" uithaalde door een 17-jarige Max Verstappen te laten debuteren in de Toro Rosso (nu vrijdagochtend al), kan Ron Dennis van Mc Laren omzeggens niet anders dan een even grote "donderdslag bij heldere hemel geven": Stoffel Vandoorne. Héél vroeg, mogelijk iets te vroeg, maar nood breekt wetten.
En Ron Dennis is aan Honda nogal wat verplicht, al staat dat nergens in een contract zwart op wit. Het is nog ongeschreven, maar de sfeer kan je zo uit de lucht plukken. De druk om Stoffel in te zetten is hoog. Het wordt dit weekeinde weer zo'n GP van Japan (8 uur + zomeruur vroeger dan bij ons) om tussen knusse kussens te genieten van die verre harde werkelijkheid die dit jaar gestalte geeft aan die race: duel Hamilton-Rosberg. Om enkele puntjes. Allebei Mercedes.(Tekst & Foto's: archief Walter Rombauts)
FRIC (Front and Rear Interconnected Suspension) om het chassis zo roerloos vlak te houden, was voor de GP van Duitsland "het" onderwerp van gesprek. Zonder FRIC blijkt echter dat niemand nog mort en Charlie Whiting, koersdirecteur van de FIA, heeft in feite zijn slag thuisgehaald. Met de staande herstart nadat de Safety Car is uitgerukt voor minstens vijf ronden, is dat niet zeker, hoewel het op het World Motorsport Council "erdoor is gehaald". De puristen vinden het niet kunnen, de coureurs en teamleiders zijn erover misnoegd. Het voedt alleen maar de gevaarsfactor voor nieuwe aanrijdingen in de drang eerst door de bocht te komen...
Zelfs Bernie Ecclestone komt ertegen in opstand. "Het dient tot niets. Een "rollende herstart", zoals we zonet in de GP van Hongarije hebben gezien is toch genoeg spektakel", placht hij te zeggen. En vergeet daarbij iets, waar weer geen mens meer aan denkt. Zonder het ongeval van Ericcson in de Caterham-Renault, had Nico Rosberg zijn comfortabele voorsprong op Sebastien Vettel, Daniël Ricciardo en Fernando Alonso behouden. De winstkansen van de Duitser waren gaaf gebleven, veel polemieken uitgebleven... Maar nu terug naar FRIC.
Het systeem is hydraulisch (Mercedes), elektronisch of een combinatie van beiden, en beïnvloedt de toleranties van de veren, schokdempers en stabilisators (antirollbars). In het geval van de Mercedes vijvoorbeeld is het hydraulische interactie tussen de hoofremcililnder van de voorremmen en de hoofdremcilinder van de achterremmen. Helemaal nieuw is FRIC in alle "gedaantenvormen" helemaal niet. In 1995 experimenteerde Tyrrell in de "023" ermee en...eind van de jaren '70 pastte Moskvich het in de "single-seaters" in de Formule East toe. Zonder succes.
De bedoeling ervan is de bodemvrijheid van de auto zo vlak mogelijk te houden als de coureur gaat remmen. Door een druk van bijvoorbeeld 130 kg op het pedaal - zoals in de Mercedes - wil de auto met zijn neus "duiken". Daardoor wordt de aerodynamika lichtelijk verstoord. Om die korte onstabiliteit van al het vleugelwerk tegen te gaan, is FRIC toegepast. Achter de schermen wordt over artikel 3.15 van het FIA-reglement fel gesdicussieerd. Maar voorlopig blijft het in de verzwegenheid. De GP van Duitsland en Hongarije was er niet minder spectaculair door.
Maar een duikende neus van een racewagen bij het remmen leidt vaak een onderstuur in. Vooral in korte bochten. Let er maar eens op. Daarom gaan de coureurs sinds Hockenheim vaak zo "wijd" in de bochten, ver over de curbstones. De neus wil rechtdoor... Niet één ontsnapt eraan. Comfort - al is het dan technisch - mist men vlug. Alleen talentrijke piloten weten daaraan te sleutelen in hun rijstijl en in de afstelling-dialogen met hun ingenieurs. De anderen eindigen in de banden- of betonnen muur. Of in het beste geval in de "clemente" vangrails.(wr)
HAMILTON VERSCHALKT ROSBERG MET 183/1000ste SECONDE !
Lewis Hamilton reed met 1'25"814 de snelste ronde in de eerste vrije oefeningen voor de GP van Hongarije. Binnen dezelfde ronde had WK leider Nico Rosberg er 1'25"997 voor nodig met hun Mercedessen. Dat is 183/1000ste verschil tussen beiden. Kimi Räikkönen werd in de Ferrari derde en Fernando Alonso vierde. Evenwel binnen de 1'26"... Om 14 uur beginnen de tweede vrije oefeningen die nog "spielerei" kunnen worden genoemd.(wr)
PIRELLI ZET EXPERIMENTEN MET LAAGPROFIELBANDEN VOORT
Na de GP van Engeland heeft Pirelli met Lotus diepgaande praktijktesten gedaan daar in Silverstone. Dit omdat men 18"-velgen wil invoeren. 18-duims velgen hebben een metrische diameter van 457 mm en als daar laagprofielbanden op legt crëert men een breder bandoppervlak om in de rijlucht te penetreren. Dat wil zeggen dat - als de wijziging wordt doorgedrukt - de hele aerodynamica van de F1-auto moet worden herzien. Laagprofielbanden met een dan verplichte laaddruk van 1,4 bar, kunnen de bolide stabieler maken en vooral in de snelle bochten hogere snelheden waarborgen. Omdat ze grotere laterale krachten kunnen opnemen als gevolg van een mindere "vervorming" van de "flank" van de band.
Verondersteld dat men de laaprofielbanden tot een feit gaat maken, dan zullen de artikels 12.4.1/2/3 en 4 van vandaag moeten herschreven worden. Vooral de breedte van de band zal kopzorgen bezorgen over het luchtdoordringings-coëfficiënt in de lucht. Voor wie zich afvraagt hoe breed de banden vandaag op de "nieuwe F1" mogen/moeten zijn, citeer ik de afmetingen uit het huidige technische reglement.
Vooraan mogen ze 305 tot 355 mm breedte hebben. Achteraan is dat 365 tot 380 mm. De speling tussen de twee toleranties hangt af van de bandenkeuze, soft, supersoft, mediums, hard en wet's. De supersofts geven de hoogste grip, zuigen zich als een spons vast aan het asfalt, maar zijn ook het snelst "opgebruikt", versleten. De gewone "softs" hebben een compound die wat langer stand houdt, maar minder snel zijn. De "mediums" - het woord zeg het zelf - houden het midden tussen de twee "standtijden" en lenen zich ook best als de piste vochtig is zonder doornat te zijn. Het type "hard" gaat het langst mee en de regenbanden (wet's) hebben een profiel om het regenwater weg te pompen.
Ook het profiel op de banden van gewone personenwagens heeft tot doel bij regen het water letterlijk weg te pompen. Op die manier wordt watergladheid beperkt. Net als in de F1 is er een eeuwig duel tussen wegligging en duurzaamheid. Om het eens "cru" te stellen. Met Pirelli's heb je de beste wegligging, maar ze zijn vlugger versleten. Met Michelin's moet je als het regent iets beter opletten, maar ze gaan "eindeloos" mee als de voorgeschreven bandenspanning wordt gerespecteerd. In de jongste 24 Uren van Le Mans opteerde Porsche na zestien jaar afwezigheid terug te komen met Michelin's. 't Is maar een vaststelling, want dié banden hebben natuurlijk geen vergelijk met die van een gewone autoband van dat merk. Na de LMP's in Le Mans en het FIA-kampioenschap van puur elektrische éénzitters - dat weldra begint - is men zinnens ook de F1's op 18"-velgen te zetten. Nieuw denkwerk in windtunnels voor de ingenieurs in aerodynamica.(Walter Rombauts)
ROSBERG WINT, HAMILTON STUNT MET DERDE PLAATS IN GP VAN DUITSLAND
De Duitser Nico Rosberg heeft vanuit "pole-position" de GP van Duitsland F1 gewonnen. Dat is zijn zevende GP-zege uit zijn loopbaan en zijn twintigste podium. De Fin Vallteri Bottas werd met de Williams-Mercedes tweede. Derde en vedette van de tiende race voor het WK 2014 werd de Brit Lewis Hamilton in de Mercedes. Door de pech van gisteren startte hij uiteindelijk vanaf de twintigste plaats. Hij remonteerde, bollend als een vuursteen, tot op de derde eindplaats. Bravo Lewis ! Hij beperkt daarmee de achterstand in de voorlopige stand om de wereldtitel t.o.v. ploegmaat Nico Rosberg. Volgende race is de GP van Hongarije op de Hongaroring nabij Budapest. Rosberg leidt met 190 punten voor Hamilton met 176, Ricciardo 106, Alonso 97...
De startende meute had nog geen ronde gereden of er was al een rode vlag en safetycar. In de eerste bocht was het al prijs. Felipe Massa (Williams-Mercedes) nam een knappe derde plaats in en ging wat kort door de eerste bocht, met naast hem Kevin Magnussen (Mc Laren-Mercedes). Op de wielen van de jonge, talentvolle Deen, werd Massa in de lucht gekatapulteerd, ging over de kop, schoof op zijn rolbeugel een tiental meter ondersteboven, gensters makend, verder. Toen besloot zijn engelbewaarder - die hij zeker moet hebben als je zijn carrière overloopt - dat er genoeg show was en kantelde de Williams weer recht op zijn wielen. Braziliaan Felipe Massa stapte ongedeerd uit. Aan alles wordt men gewend. De knappe, vooral gentlemen, nam het Magnussen niet kwalijk en de wedstrijdcommissarissen klasseerden het voorval als een wedstrijd-incident. Gedeelde schuld zeg maar. Die voor Massa wel goed is afgelopen.
De GP van Duitsland was doorspekt met wiel-in-wielduels, waarin al eens een stukje voorvleugel sneuvelde. Ook bij Hamilton die daardoor meer onderstuur in zijn Mercedes kreeg. Maar de manier waarop hij zich gefixeerd had om tweede te worden was een vulkaanuitbarsting. Tijdens een inhaalmaneuver met Button tikte hij die rechts in het midden van de Mc Laren aan. Al langsvliegend verontschuldigde hij zich met een handgebaar naar landgenoot Jenson. Maar Lewis leed wat schade aan de voorvleugel en dat kostte hem meer dan waarschijnlijk de tweede plaats.
De aarbeving op wielen bleef duren. Onverdroten demonstreerde Lewis Hamilton dat hij aan een stuurtje kan draaien. De tweede plaats isniet gelukt omdat Bottas met dezelfde Mercedes-motor tot in laatste bocht de druk aankon. Mocht Hamilton gisteren die rempech niet hebben voorgehad gebiedt de eerlijkheid of Nico Rosberg zo'n verbetenheid 67 ronden van zich af had kunnen houden...en winnen.
Het is een waardige GP geworden met één vraagteken. Voor een vogelscheet rukt de Safety Car uit, maar toen in de 50ste ronde Adrien Sutil's Force India in de laatste bocht voor de aankomst ging spinnen, blokkeerde, liet men de auto gewoon liggen. Sutil stapte uit en wandelde naar de pits. De auto bleef drie ronden ter plekke eer baancomissarissen de piste overliepen en hem uit die gevarenzone haalde. De Belgische FIA koersdirecteur Roland Bruynseraede heeft een dertigtal jaar geleden zogoed als een identieke situatie meegemaakt.
De verklaring ervoor is dat de auto niet in de "ideale lijn" voor de andere coureurs "lag". Mogelijk is er nog een andere chauvinistische reden. Mocht de Safety Car zijn uitgerukt kon aan de voorsprong van latere winnaar Rosberg wat "gepeuzeld" worden. Lewis zou gelachen hebben... En Rosberg moest winnen...Duitsland wereldkampioen voetbal, GP van Duitsland F1 een Duitse winnaar en wereldkampioen in spé. Iedereen kleurde vandaag mooi tussen de witte lijntjes, behalve één keer Romain Grosjean met de Lotus-Renault. De sportcommissarissen straften niet omdat de onderschatte Fransman weggeduwd werd. Als "hoogtepunten" waren er nog twee voorvallen.
In de 46ste rond kreeg de Rus Kvyatt in zijn Toro Rosso een "keukenbrandje". Indrukwekkend om te zien, niets op zichzelf. De auto brandde lekker en werd door baancommissarissen geblust uit nadat de piloot eruit was. Ooit had de Nederlander Jos Verstappen, toen ploegmaat van Michaël Schumacher bij Benetton, ook zo iets voor in de pits. Gezien de kledij van de coureur één minuut minstens 1200°C kan weerstaan, en er dus niets gebeurde. Jos stapte uit, er werd geblust en dat was het.
Alle kranten, wereldwijd, pronkten ermee op de frontpagina. Behalve ondergetekende in zijn "gazet". Omdat hij al zoveel wel gevaarlijke keukenbrandjes in auto's, pits en op de piste had meegemaakt, was het de moeite van vermelden niet waard. De hoofdredactie riep hem op het matje. "Waarom heel de wereld die vlammenzee had, en "wij" niet ?", vroeg hij toornig. "Omdat dat brandje niets betekende", antwoordde het pennenriddertje in kwestie.
Tijdens de berisping dacht hij aan voorvallen als Archie Scott Brown die met een Liter-Jaguar levend opbrandde in de haarspeldbocht van "La Source" in Francorchamps, "Jo Schlesser van 't zelfde in Rouen, Roger Williamson ook al in Zandvoort, Niki Lauda op de Nürburgring, maar het er levend vanaf bracht.
Vanaf die operking is het "reportertje-ter-plaatse" ieder vlammetje, ieder gensterje, zelfs een hete zonnenstraal gaan noteren in zijn "Moleskine", zoals Hemingway deed, maar die had daarvoor meer whisky nodig. Het is de Amerikaan die tien jaar in Valencia aan de kust woonde, altijd een whisky-flacon als een infuus bij zich had, die hét standaardwerk over stierenvechten schreef, meer dan vergeven. Maar hij leerde hem een "Moleskine" gebruiken. Met alle brandjes erin beschreven. "Moleskine" maakt ook nu nog van Ernest Hemingway's roem dankbaar gebruik o hun - knappe - notaboekjes aan te prijzen.
Daarom volgt hier de slot-anekdote van de GP van Duitsland. Vallen de heren Vettel, Räikkönen en Alonso toch niet samen in een scherpe bocht waar maar plaats is voor één, met wat goede wil twee. Maar ze waren met drie, en alle drie wilden ze er eerst door. Een wiskundig vraagstuk, zeker als ze met zijn gedrieën goed zijn voor zeven wereldtitels. Vettel 4, Räikkönen 1 en Alonso 2. De Fin, "Iceman", werd gesandwichst tussen de Duitser en de Spanjaard. Er vloog rechts vooraan wat vleugel af van zijn speeltuigje. Verder liep het goed af. Ze hernamen netjes het hiërachische rijtje. F1 wordt in weerwil van wiel-in-wiel-duels, over de kop gaan, keukenbrandjes in de bolides en binnen de lijntjes kleuren, een beetje saai.
Er komt zowaar verstand in de coureurs hun hoofd. Ze zijn meer gedisciplineerd, nemen bijna de helm af om bij een inhaalmaneuver de tegenstander te groeten...Men zou er de "Staatskunde", "Politica" van Aristoteles beginnen op na slaan in plaats van de reglementen van de FIA. Maar misschien moet de Fédération Internationale de l'Automobile op de Place de la Concorde nummer 8 in Parijs dat wel sneller doen dan gedacht. Op 12 oktober is er de GP van Rusland in Sochi aan de Zwarte Zee. Gezien wat met Malaysia Airlines drie dagen geleden is gebeurd, rijst de vraag toch wel of die GP op de kalender wordt behouden ? Penibele vraag. Misschien bellen Poetin en Ecclestone nu elkaar eens. Drie jaar geleden wandelden ze samen langs de aanleg van de omloop. Er was toen nog geen "777"-vuiltje in de lucht. (Walter Rombauts/foto:Mercedes)
ROSBERG EN HAMILTON BLIJVEN OOK ZONDER FRIC SUPERIEUR IN FP3
Het verbieden van de FRIC heeft wel voor een hutsepotje gezorgd in de derde vrije oefeningen voor de GP van Duitsland. Even zag het ernaar uit dat ook Nico Rosberg en Lewis Hamilton er de kluts van kwijt waren. Hun namen stonden niet meer vooraan. Het was zowaar Ferrari en Williams die zich aandienden als snelsten. Toen Kimi Räikkönen op twintig minuten supersofts liet monteren om te rijden op een asfalt die met 52°C ei zo na begon te smelten, zette de eigenzinnige Fin zich comfortabel op de eerste plaats. Daarmee wist hij genoeg, reed de pits binnen en likte een ijsje, terwijl de macaniciens een brandstofprobleempje verhielpen.
Ploegmaat Fernando Alonso wilde de Ferrari F14T zo lang mogelijk op een heet Hockenheim (33°C) aanvoelen en zette uiteindelijk - weerom knap - de derde tijd met 1'18"384. En wie zou er op de eerste en tweede plaats taan ? Nico Rosberg één en Lewis Hamilton twee. Met een chronoverdict van 1'17"779 was de Duitse Mercedescoureur zelfs 601/1000ste van een seconde sneller dan de winnaar van de jongste GP van Engeland, Lewis Hamilton. Die geraakte niet onder de 1'18".
De Fin Vallteri Bottas en de Braziliaan Felipe Massa reden in hun Williams-Mercedes de derde en vierde plaats en het is Daniël Ricciardo in de Red Bull RB10 die met een vijfde plaats de eer redde voor de Renault Power Unit. De viervoudige wereldkampioen sukkelde gewoon heel de FP3, kreeg de Red Bull niet getemd, niet afgesteld en nog jong als hij is wordt Sebastien dan als een kleine gestrafte jongen nukkig. Begrijpelijk bijna beschaamd voor eigen publiek.
FRIC-loos ging Lotus helemaal de mist in. Pastor Maldonado, ooit aangekondigd als een Venezuolaanse god, zag zich voorbij gestoken door Bianchi met de Marussia zonder FRIC en ook zonder centen. Om 14 uur aanstonds zijn het de kwalificaties voor de "pole-position". FRIC of geen FRIC, vuurwerk tussen Hamilton en Rosberg is verzekerd. Allebei in een Mercedes, door de anderen benijd om het superieure van de bolide.(Walter Rombauts)
ROSBERG PAKT IN KANONRONDE DE POLE VOOR GP VAN ENGELAND
In de laatste tien minuten van de kwalificaties nestelde de Brit Lewis Hamilton zich keizerlijk aan de spits van de tien overblijvende gladiatoren voor de pole. Het gevoel leefde dat niemand hem daarvan vanaf zou houden. Williams (Massa - tweede sortie in Stowe in opeenvolgend jaar) en Bottas), Lotus (Grosjean en Maldonado) en...Ferrari (Alonso en Räikkönen) waren in de Q2 en Q1 al uitgeschakeld.
Om 14.54 uur bij ons begon er motregen te vallen en wist niemand op minder dan 5' van de zwartwit-geblokte vlag nog wat te doen. Het vervelende was dat op de ene helft van de omloop die nattigheid viel en op de andere helft niet. Alle tien gingen de pits in en voelden zich als in een patstelling in het schaakspel. Ze konden geen kant meer uit. Met welke banden uitrijden ? Lewis Hamilton zat in een zetel, neen een troon, wachtend tot de seconden van Q3 wegtikten en hem de pole in handen zouden spelen...
Tot die duivelse Australiër Daniël Ricciardo de baan opging, op zoek naar de snelste chrono. Hij deed de adrenaline in Sebastian Vettel zo opspuiten dat die ook in kamikaze-stijl de onberekenbare asfalt opging. Gevolgd door Rosberg, Button, Hulkenberg, Kevin Magnussen en niet anders kunnend ook Lewis Hamilton. In die hectische coctail van de laatste drie minuten, raakte Hulkenberg even tweede, Vettel even eerste om uiteindelijk die sakkerse Nico Rosberg in de Mercedes op "pole" terug te vinden.
Hamilton kreeg een afstraffing en stond na de kwalificatie letterlijk met de mond vol tanden, wist niet meer wat zeggen. Hij start vanop de zesde positie (zogezegde derde rij). Sebastian Vettel had geen moeite met de "pole" van Rosberg, overigens winnaar van vorig jaar van de GP van Engeland. Als tweede startend was "zijn" doel bereikt: ploegmaat Ricciardo die eeuwig zelfgenoegzame glimlach afnemen. Morgen starten dus twee Duitsers op de eerste twee plaatsen voor de GP van Engeland. Eén die wereldkampioen gaat worden en één die het al vier keer is en titelhouder is.
Daardoor mag niet uit het oog worden verloren dat Jenson Button de derde en Kevin Magnussen de vijfde tijd reden in de Mc Laren-Mercedes. Teambaas Ron Dennis ziet dat analytisch aan. Natuurlijk is hij daarmee "content", maar hoe leuk zou het zijn - nu Honda terugkomt in de F1 - terug te kunnen spreken van Mc Laren-Honda... En die geweldige Fernando Alonso uit te kopen bij Ferrari. Diens contract loopt nog tot eind 2015 bij Ferrari. Maar met Luca di Montezemolo en Rond Dennis, beiden geldmagnaten, is een gesprek onder vier ogen altijd mogelijk. Het moet niet in Wokin of Maranello zijn. Het kan gelijk waar doorgaan. Dus wie een worp wil doen naar een Ferrarizitje; het is dé moment.
Voor wat de race van morgen zelf betreft is er één scheidsrechter. Het is de weerman. Als de weersomstandigheden zo onstabiel blijven als nu zal het een kwestie worden van de "juiste band te kiezen op het juiste moment". Geen Russische roulette, maar een intuïtieve intelligentie, bijne emotionele intelligentie, die motregen van regen en zondvloed kan onderscheiden.
Om dan met de "intermediums" of de "full-wets" daarover te glijden te schaatsen of de golven te doen splijten zodat het geprofileerde loopvlak van de band het water kan wegpompen en grondcontact verzekert. Daardoor ontsnapt de auto aan "aqua-planing"; watergladheid. Zo'n beetje rijden zoals Rosberg vandaag deed. Met één hete adem in de nek, met name zijn landgenoot Vettel die dat ook kan. Het zal morgen daar in Silverstone "een aardbeving op wielen worden".(Walter Rombauts)
ROSBERG BEWIJST MET POLE IN CANADA DAT MONACO GEEN TOEVAL WAS
Nico Rosberg heeft met Mercedes met enkele duizendsten van een seconde de pole-position afgesnoept van ploegmaat Lewis Hamilton. De Brit domineerde de tweede en derde vrije oefeningen, maar in de ultieme kwalificatie won de Duitser het pleit. Een verrassing kwam er toch ook wel van Sebastien Vettel die de derde tijd voor zich liet opschrijven. Of dat een heropstanding is van de viervoudige wereldkampioen met de Red Bull RB10 is geen zekerheid. De wereldtitel kan hij vergeten. Maar wat hij sinds kort heeft beloofd, met name dat hij de Mercedessen op de hielen zou zitten, heeft hij in deze kwalifiaties wel waargemaakt.
Drama, zoals het onlosmakelijk bij Ferrari hoort, is er wel voor die goeie sloeber Fernando Alonso. Hij reed de snelste chrono in de eerste vrije oefeningen. Daardoor kondigde de GP van Canada zich beloftevol aan. Ook voor Kimi Räikkönen lagen de kaarten gunstiger. Maar uiteindelijk start hij "anoniem" in het middenveld. Zowel Alonso als Räikkönen behoren tot de beste autocoureurs. Aan hen kan het niet liggen dat Ferrari op het niveau van Williams en Mc Laren blijft hangen. Ferrari zal eens in eigen boezem moeten kijken. De technici krijgen de auto's niet gesmeerd.
Het is morgen uitkijken of Sebastien Vettel voeling kan blijven houden met Rosberg en Hamilton. Want de Mercedes, die de meeste winterkilometers trainde, blijkt toch met kop en nek bovende anderen uitsteken. Nochtans maakt men evengoed gebruik van hetzelfde motorconcept. V6 Turbo met zelfde "Energy Recovery System" en verdere tecnische aspecten zijn reglementair gebonden zoals voor iedereen. De bal zit in het kamp van de doorgedreven afstellingen die de coureurs van de ingenieurs afdwingen. Zoals Vettel helemaal op het laatst in de pits zijn eisen stelde en de Red Bull RB10-Renault op de derde startplaats pinde.(wr)
GP VAN CANADA BRENGT PILOOT EN AUTO IN SLINGERBEWEGING
Zondag 8 juni a.s. wordt de GP van Canada Formule 1 gereden. Dat is de zevende race om het Wereldkampioenschap Formule 1 2014. Het "Circuit Gilles Villeneuve" is sinds 1978 in gebruik en is 4,361 km lang. Het is gelegen op het "Ile Notre Dame" naast de Saint-Lawrence-rivier waarop ieder jaar de mecaniciens van de verschillende teams met veel jolijt een roeibootrace houden. De omloop is een klassieker en bevat twee extremen, afgezien van een glad en relatief smal tracé. De "extremen" zijn twee lange, snelle rechte lijnen en twee verraderlijke bochten. Eén echte haarspeldbocht, en na de start al omzeggens direct een flessenhals met de "Senna-bocht" waarin vaak ook al direct auto's in elkaar haken. Voor de ingenieurs is de opdracht tweeledig: hoge snelheid in de rechte lijnen, perfect afremmen voor de haarspeld, goede balans over de rest van het tracé. Simpel gezegd, moeilijk waargemaakt.
Rond de GP van Canada zijn een paar nota's te maken. In het jaar 1982 verongelukte de Canadees Gilles Villeneuve in een Ferrari tijdens de zaterdagkwalificaties voor de GP van België in Zolder. De ongewilde en onbedoelde rol van Jochen Mass in dit drama laten we in het midden. In de GP van Canada van datzelfde jaar blokkeerde de Ferrari van Didier Pironi - die de pole reed - op de startgrid. Riccardo Paletti die met zijn Osella-Ford vanaf de laatste rij vertrok, accelereerde ten volle, zag de stilstaande Ferrari niet, en reed er zich op te pletter. Op slag dood. De race werd stilgelegd en nadien herstart. Nelson Piquet won er met de Brabham-BMW Turbo.
Waarom worden zowel auto als piloot in Canada in een slingerbeweging gebracht ? Het antwoord is simpel. Letterlijk alle aspecten die in de techniekknoop die een F1-auto is komen aan bod. De rechte lijnen zijn een aerodynamische uitdaging, ook een hybride-vraagtstuk, want wie veel extra energie "afroept" van de batterij, riskeert op een ander punt met onvoldoende vermogen zich te zien voorbijrijden. Het "Circuit Gilles Villeneuve" is geen Parijs-Roubaix, maar ook geen biljartbal. De afvering en demping van de auto die mee de wegligging van de auto bepalen spelen een grote rol. De remmen om vanaf topsnelheid traag de haarspeldbocht in te duikelen en er met maximum turbodruk weer uit te accelereren. Piloot en bolide slingeren van het ene uiterste in het andere. En vooral die chicane op de rechte lijn naar die haarpin is verraderlijk. Je moet hem goed inschatten omdat hij optisch een bedrieglijke snelheidsbreker is. Michaël Schumacher, Jacques Villeneuve en Damon Hill (drie wereldkampioenen) mispakten er zich aan. Daarom kreeg die chicane de bijnaam "The Wall of Champions".
Nico Rosberg (Mercedes) voert de voorlopige stand om het WK aan met 122 punten, voor zijn ploegmaat Lewis Hamilton met 118 eenheden. Beiden zijn door teambaas samen al op het matje geroepen voor een hersenspoeling. Dat ze kost wat kost hun apenkuren op de piste moeten laten. In geen geval een crash onder hun beiden voorkomen. Fernando Alonso, die derde staat in de stand, kan dat vanaf zijn knusse Ferrari-zitje "rustig" aanzien. Hij zit voor een duel Rosberg-Hamilton op de eerste rij. Op voorwaarde dat hij die verrassend snelle Daniël Riccardo (Red Bull RB10-Renault) en gedeprimeerde viervoudig wereldkampioen Sebastien Vettel (idem) als vliegen van zich af kan meppen. Ferrari-ridder Kimi Räikkönen wil de tegenslag van dit voorseizoen van zich afschudden en Romain Grandjean (Lotus-Renault) voelt de tijd rijp om te stunten. Het Canadese circuit ligt hem daarvoor. Want dat is zo aantrekkelijk aan Canada, net als het land zijn burgers, laat het circuit toe iedereen in vrijheid zijn rijstijl ten volle te demonstreren. Met de slingerbeweging van een pendelklok, eeuwig tussen twee uitersten. Begin GP van Canada vrijdag 6 juni met de eerste vrije trainingen. (Walter Rombauts)
MET DE FORMULE E VINDT FIA HET WARM WATER WEER UIT
Fernando Alonso komt op 14 juni 2014 de "24 Uren van Le Mans" op gang flitsen. Daarvoor moet de wereldkampioen F1 van 2005 en 2006 volgend weekeinde nog de GP van Canada rijden met de Ferrari T14. Wat anders kon hij antwoorden op de vraag of hij optimist is, met de woorden "ik maak me sterk dat een podium binnen bereik ligt en dat we aansluiting krijgen met Red Bull en het dominerende Mercedes". Goeie vent die Fernando, nog betere autocoureur overigens. Le Mans suddert onder de hybridespanning, hotels zitten proppensvol tot in een straal van meer dan 100 km van wat ooit een klein provinciestadje was met 100.000 inwoners. Gemoedelijk, historisch groot, nu industrieel rijk.
We laten het Mekka van de hoogtechnologische autosport even rusten, fixeren ons een wijl op Montréal in Canada waar volgend weekeinde op het eiland Ile Notre Dame, daarna Circuit Gilles Villeneuve geheten, het WK Formule 1 verder gaat. Hamilton zal trachten zijn ploegmaat Rosberg weer van de leidersplaats in de WK-stand te stoten. Maar deze bijdrage gaat over iets héél anders. Over vijgen na Pasen vanwege de "Fédération Internationale de l'Automobile" (FIA) die zowaar met de Formule E (elektrische éénzitterracen) het warm water opnieuw heeft uitgevonden. Ongeziene arrogantie ten top. Minstens dertig jaar te laat, om niet te zeggen meer dan...100 jaar te laat. Na een eeuw wakker worden is als uit de volledige narcose komen na een zware operatie. Het gaat dan spoken, het raaskallen begint, schrikbewegingen gaan het pad effenen om weer met beide voeten op de grond te komen. Formule E, geen lachertje, maar zoals ineengegoten bijna een kermis-attractie.
We zullen het braafjes houden. In de oertijd van de automobieljournalistiek, toen er in de kranten nauwelijks iets verscheen over autosport, was het ten strengste verboden in de ik-vorm te schrijven. Dat was arrogant. Vandaag begint alles met "ik". Daarom ga ik een uitzondering maken en tegenover de FIA eens in de "ik-vorm" formuleren. In 2012 ontstond binnen de FIA de belangstelling een kampioenschap met puur elektrische éénzitters te organiseren dat "het hoogst gekwalificeerde kampioenschap met EV's moet zijn". Een elektrisch Formule 1...WK ??? Wie weet ? Er zijn wereldwijd tien races gepland met 20 coureurs en...40 auto's. Iedere manche duurt 45' en er zijn twee pitstops voorzien. De batterijen komen van Williams in samenwerking met Spark Racing Technology en de elektromotoren van Mc Laren...De chassis' zijn van Dallara en om het gezever kort te houden is het Renault die tijdens het startjaar de drijvende kracht achter de schermen zal zijn.
Achttien jaar geleden (1996) woonde ik geregeld dergelijke races bij in Amerika. Daar was zo'n kampioenschap al gemeengoed, met die nuance dat de met F3 te vergelijken éénzitters in elkaar gedacht werden door universiteiten. De FIA had toen nog niet in de verste verte benul van het bestaan van die kampioenschappen. De auto's haalden een topsnelheid van 170 km/h, en accelereerden evengoed als die van de FIA in 3" van 0 naar 100 km/h. Een koud kunstje als men in herinnering brengt dat een elektromotor vanaf zijn eerste omwenteling zijn maximum koppel aflevert. Ik heb Lynn St. James en Marc Schonkert leren kennen in die Amerikaanse races en met hen vele babbels mogen hebben. Lynn St.james - ooit in de 500 Mijlen van Indianapolis actief - wist me te vertellen dat racen met elektro-auto's het beheersen van de - batterij - energie de essentie is. De huidige Formule 1 neigt ook naar die kant en de hybride-auto's in Le Mans kantelen ook naar energiecontrole. De piloten kunnen niet zomaar dwaas op de gasplank trappen, want dat wordt zwaar afgestraft.
Nog steeds in Amerika was er een pitstop als de batterijen (lood-acide nog) leeg waren. De tweemaal twaalf (aan iedere kant twaalf) werden door mecaniciens vervangen en de auto ging terug de baan op. Wie het juiste evenwicht tussen balletdansen op de potentiometer vond en de aangehouden snelheid, won meestal de race. Er was geen lawaai, en dus ook geen publiek. De FIA-auto's zouden 80 dB aan geluid produceren, 10 dB minder dan de gemiddelde personenwagen. Ik heb nu geen verklaring hoe dat komt. Michelin die slickx heeft ontwikkeld voor de Formule E zit er voor iets tussen. Maar ik mis op dit moment daarvan de essentie.
In het Formule E-kampioenschap zijn er ook pitstops. Als de batterijen plat zijn stopt de coureur met wagen A aan de pits, springt uit de auto en loopt 100 meter verder naar wagen B die hem opwacht met volle batterijen...De race gaat dan voort en zo zijn er 40 auto's die deelnemen aan de kermiscarrousel. Iemand wint, iemand wordt kampioen en verder wordt er niets nuttigs bewezen. Minder "energie-management" vanwege de coureur. Omdat alle races in steden worden gereden zal de GP van Monaco op 9 mei 2015 als hoogtepunt worden ervaren. Het zal moeilijk zijn om de race-techniek aan het grote publiek uit te leggen. Hoe breng je visueel "energiemanagement" over ? Ik doe een poging. Met de Nissan LEAF, de onderschatte puur elektrische auto van de partner van Renault, vertrok ik met een volle batterij die een autonomie van 126 km "waarborgde". De rit liep over departementale wegen die wel verkeer en veel bochten hadden maar file-vrij waren. (In de file ben je met een EV zo uitgeteld).
Via het fascinerende spel van acceleratie, gaspedaal (potentiometer) lossen voor de bocht en de vertragings-energie gebruiken om de batterij weer met elektrische energie bij te laden. Walsen met acceleratie, vertragen, soms remmen voor een hindernis of scherpe bocht haalde ik de hele afstand met aan het eind een zogoed als intact gebleven autonomie van 123 km. Niemand zal dit geloven, behalve de personen die bij me waren. En laat het duidelijk zijn: het kan alleen in die wegomstandigheden omdat niet telkens die 1000 kg en meer vanuit stilstand op zwier moet worden gebracht.
De essentie is echter dat er bij die oefening ZERO-uitstoot aan schadelijke gassen is. Want die zijn er gewoon niet. Dat is wat de FIA goedbedoeld maar wat laat naar het grote publiek wil communiceren met de Formule E. Eind vorige eeuw won Ferdinand Porsche met een Lohner-Porsche al elektrisch races. Ieder van de vier wielen had een elektromotor en de batterij lag laag en precies in het midden tussen de vier wielen. De FIA-promotors van de Formule E op de Place de la Concorde nummer 8 in Parijs, moeten eens goed in de archieven kijken. Dat brengt realiteitszin en bescheidenheid bij. Laat de FIA vooral niet denken dat ze met iets wereldschokkendst nieuw komen. Vervelend om zeggen, maar ze komen bangelijk honderd jaar te laat. Vergevingsgezindheid is een goede deugd. Laat ons daarom zeggen minstens dertig jaar te laat. Wat niet belet dat de Formule E leuke situaties kan opleveren. (Tekst en foto's:Walter Rombauts)
MIJNBOUW IN ZEEBODEM KAN VOOR MATERIALENVOORRAAD ZORGEN
Met de voortschrijdende elektronische vernuftigheid stijgt ook de vraag naar zeldzame aardmetalen. Het onderwerp is weinig besproken, maar nu al bestaan er internationale politieke spanningen, tussen landen die er veel van bezitten en maar "voor het rapen hebben" en landen die de ontginning te kostelijk vinden om nog dieper te gaan graven. Goudaders vallen daar ook onder. Maar gezien onze aarde uit tweederde water bestaat, lonkt de zeebodem. Buiten naar aardolie boren bijna onontgonnen omwille van de dieptes die geen menselijke activiteiten toelaten. Toch zal dat binnen een generatie mensen én robotten anders zijn. Die robotten gaan die zeedieptes aftasten, materialen naar boven brengen waarover de geleerden dan de analysyes zullen maken. Dat er bruikbare zeldzame aardmetalen in en op de zeebodem aanwezig zijn, is nu al een vaststaand feit. We sturen dit uitgangspunt nu richting autoindustrie.
Als Google tegen 2018 de helemaal autonoom rijdende auto tot gemeengoed kan maken, betekent dat het einde van de emotionaliteit rond de auto. In het recente verleden heeft de elektronica al een heel grote invloed gehad op het rijgedrag van de auto. Systemen eigenlijk die waren - en nog zijn - om de bestuurder en grotendeels de passagiers tegen zichzelf te beschermen. Essentiëel om ongevallen te voorkomen, en in tweede instantie om de pijnlijke gevolgen van een ongeval te beperken of te voorkomen.
Voor vele merken is wat nu wordt gezegd tegen het zere been: het in 1927 ontstane Volvo is tot en met vandaag pionier in veiligheid gebleken. Wat niet belet dat Mercedes-Benz op gelijke hoogte staat, soms enkele lengtes voorligt, dan weer Volvo of Audi, Mazda en andere Toyota's. Men kan verder alle merken invullen, want wat Google extreem probeert is de onkunde en willekeur van bestuurders(-sters) uit handen nemen. Het onverantwoord rijgedrag dat we dagelijks om ons heen zien uitschakelen.
ABS kent iedereen als naam, "Electronic Traction Control System" eveneens, airbags en andere simpele dingen als...de "ouderwetse" driepunts-veiligheidsgordel. Alleen al met dit ogenschijnlijk eenvoudige ding vermindert de kans met 21% op verwondingen...Maar al die systemen hebben geen echte druk gezet op zeldzame aardmetalen. Die is er pas gekomen als wegens de CO2-discussie de elektrische auto concrete vormen aannam om "massaal" te worden geproduceerd. Toyota werd met de Prius als eerste geconfronteerd materialenproblematiek in de batterijen. Het in 2007 ontstane Tesla, nog steeds geleid door "genius" Alan Musk, gooide met Lithium hoge ogen. In de Rally van Monte Carlo voor alternatieve voertuigen legde een Tesla Roadster op basis van een Lotus-chassis 415 km af met één lading van de Lithium-Ion-batterij.
De strijd om de zeldzame aarmetalen barstte los. Ze krijgt nu een politieke dimensie, want uitgerekend China bezit daar - zo zeggen specialisten - liefst 97% van. China wil die rijkdom niet zomaar verkopen, laat staan uitdelen... USA is er ongerust over. Rusland zwijgt in alle talen en Europa, tja, buiten Zweden en Duitsland gaat de perceptie ervan aan de EU voorbij. Nochtans gaat het in de toekomst daarover: water, voedsel en zeldzame materialen die ons robottencomfort van de toekomst mogelijk moeten maken. Wat China uit het gebergte en bodem haalt en niet wil geven of verkopen kunnen we misschien elders - bijvoorbeeld Stille Oceaan - uit de zeebodem halen. Geologen zijn er alvast van overtuigd.(wr)