NIKITA MAZEPIN KAN HET MICK SCHUMACHER BEHOORLIJK LASTIG MAKEN
Het is komkommertijd in de F1 in afwachting dat op 12 maart de eerste "wintertesten" beginnen in Bahrein. Op 28 maart wordt daar dan de eerste GP van 2021 gereden. Zoon Schumacher neemt voor het eerst met een Haas-Ferrari deel aan het WK. Zijn Russische ploegmaat Nikita Mazepin, zoon van een oliarch, moet nog al zijn talent tonen. Maar de Rus is daar nogal gerust in. Met een vader als hij kan het niet anders dan dat de leuke dametjes als vliegen naar een.....censuur....toekomen. Daar maakt de sociale media vandaag handig gebruik van om de jongeman door het slijk te halen. Hij trekt er zich stoïcijns niets van aan.
Of Mick Schumacher met dezelfde onbezorgdheid leeft is een andere zaak. Hij heeft naam en faam van vaders zeven wereldtitels te verdedigen. In feite wordt hij al verondersteld het tegen Lewis Hamilton op te nemen. Minstens zich op te dringen in een spits die wellicht zal bestaan uit Sebastien Vettel (Aston Martin-Mercedes), Fernando Alonso (Alpine-Renault), Charles Leclerc en Carlos Sainz (Ferrari) en waarom ook niet Lando Norris (Mc Laren-Mercedes). Uiteraard hoort hier ook Max Verstappen te worden genoemd die in de Red Bull-Honda, eerder dan Sergio Perez, een eerste wereldtitel zal ambiëren.
Nikita Mazepin is waarschijnlijk niet de man die Mick Schumacher kan verslaan. Maar het Haasteam heeft vooral de massa dollars nog van diens vader. Zelfs de rijke familie van reserverijder Pietro Fittipaldi zal niet op kunnen tegen de olie-en gaswinsten van een lid uit het intieme kringetje van Vladimir Poetin... Door Nikita Mazepin's dollars binnen te rijven heeft het team zichzelf ook opgezadeld met een luis in de pels.
Die kan nu en dan eens zorgen dat Mick Schumacher eens moet krabben, maar nooit dat die zou moeten terugkrabbelen. Daarvoor staat niet minder dan Ferrari zelf, maar ook Luca di Montezemolo, FIA-president of F1-directeur Stefano Domenicali - onzichtbaar - in hun respectievelijke hoedanigheden persoonlijk garant. Dus zit Mick in de beste teampositie en moet Nikita zoveel mogelijk punten voor het WK van de Constructeurs zien te sprokkelen. Minstens net zoveel als de "likes" van zijn geldhongerige dametjes. (Walter Rombauts/Foto:Fiat)
Ugo De Wilde (18) heeft enkele mooie seizoenen achter de rug in de keiharde Formule Renault Eurocup. Met veelbelovende resultaten, gevolgd door een algemeen verschijnsel in de autosport voor jonge beloftes: einde geld ! Maar gesteund door zijn familie, die er naar mijn gevoel nog altijd terecht in gelooft, is er een fantastisch idee ontstaan. Met name de jongste Belg ooit te zijn aan de start van de 24 Uren van Le Mans die op 12 en 13 juni aanstaande wordt gereden. Hij opteert daarin een LMP2. Om daarvoor de nodige fondsen bijeen te brengen is er een club gecreëerd die "Club 300" heet. Die naam staat voor 300 km/h (et plus sur l'Hunaudières), €300 komende van 300 leden.
Wie dit jonge talent op die originele wijze steunt mag als tegengift eens mee met de jonge Brusselaar iin een serie GT of wordt een keer uitgenodigd als VIP op één van de races die Ugo dit seizoen zal rijden. "Le panache" van zijn vader Olivier De Wilde kennende, vroeger vooraanstaand autosportjournalist, kan die "Club 300" eerder naar 400 streven. Hoewel je op "Les Hunaudières" in Le Mans, vroeger 5,5 km lang, geen 406 km/h meer kunt halen zoals de WM-Peugeot destijds. Twee chicanes hebben die historische, uiterst gevaarlijke rechte lijn in drie verdeelt. Paul Frère zaliger, winnaar met Olivier Gendebien in een Ferrari, zei me eens tijdens één van onze gezellige jaarlijkse babbels aan "pupitre #78" in de perstribune dat hij de overbrengingen van de versnellingsbak van de WM had uitgerekend. En volgens hem kon die 406 km/h niet écht zijn gemeten... Zomaar even erbij verteld.
Dus is het voor de "Club 300" al goed als er...350 km/h wordt gereden en er 350 leden zijn die ieder €300 in het buideltje doen. Vanuit "Walter's Auto Cahiers", elf jaar in de eerste tien, is het Ugo De Wilde van harte gegund om als jongste Belg ooit aan de start te staan in Le Mans. Nico Verdonck, neusje van de zalm als autopiloot en Laurens Vanthoor, Porsche-fabrieksrijder, hebben na een lage zoektocht naar een F1-opening evenzeer beseft dat "The Way to Le Mans", daar in La Sarthe de ideale lijn was om met autoracen centen te verdienen. Ugo De Wilde is nu ook aan die duurzame weg begonnen. (Walter Rombauts)
ALPINE BETREEDT OPNIEUW DE HEILIGE GROND VAN LA SARTHE
Alpine neemt in de 89ste "24 Uren van Le Mans" deel. In afwachting van een kompleet nieuwe Hypercar voor mogelijk 2022 of 2023, gebruikt Alpine nu de LMP1 van Rebeillon R13, precies de auto die vorig jaar tweede werd en lange tijd de later winnende Toyota bedreigde voor de overwinning. Uiteraard is de auto nu in Alpinekostuum en doet de fabriek in Dieppe er alles aan om deze sportwagen opnieuw on de aandacht te brengen. Paralell aan dit vooruitzicht heeft Alpine (lees eigenlijk: Renault) zich ook geëngageerd in de Formule 1. De eerste testen voor de GP van Bahrein beginnen op 12 maart en lopen over drie dagen t/m 14 maart. Daar zal blijken met welke spierkracht Alpine ... Aston Martin, Mercedes, Ferrari en Red Bull zal aanpakken.(wr)
DE ZES TOYOTA-PILOTEN VOOR HET WEC DAT IN PORTIMÃO BEGINT
Toyota heeft de zes namen bekend gemaakt die de GR010 Hybrid in het World Endurance Championship zullen besturen. Het is niet geheel een verrassing dat de Japanse titelhouders Mike Conway, José Maria Lopez en Kamul Kobayashi opnieuw in de #7 zitten. Ook in de #8 blijven de bekende én ervaren namen aan het stuurtje draaien: Sebastien Buemi, Kazuki Nakajima en Brendon Hartley. Nyck De Vries wordt/blijft de test- en reserverijder. De 24 Uren van Le Mans zijn zoals steeds het hoogtepunt van het WEC.
Puristen zien die wedstrijd zelfs los van het kampioenschap. Dat komt omdat "Le Mans" sinds 1923 de meest intense en hoogste industriële confrontatie over de ganse wereld is. In La Sarthe worden nog iedere uitgave nieuwe technieken uitgeprobeerd door een meestal vernuftig reglement van de l'Automobile Club de l'Ouest. Zo zijn er dit jaar vijf nieuwe Hypercars die de LMP1's moeten doen vergeten, maar loopt er evengoed een project "H24" met een auto die op waterstof rijdt. (wr)
FERNANDO ALONSO ZAL KLAAR ZIJN TEGEN EERSTE TESTEN IN BAHREIN
De Spanjaard Fernando Alonso (39) heeft gisteren in Zwitserland tijdens een fietstocht een aanrijding door een auto overleefd. Hij hield er wel enkele fameuze botbreuken aan over en is succesvol geopereerd. Volgens Alpine F1 zal hij kunnen aanpikken voor de eerste F1-testen in Bahrein. Op 12 maart wordt de eerste van drie testdagen gereden en op 28 maart zal daar de eerste GP van het seizoen op start geflitst worden. Tevens is bekend dat de bevriezing van de motoren voor 2022 door Ferrari, Renault en Mercedes is goedgekeurd waardoor Honda, overgenomen door Red Bull dan, op gelijk niveau zal wedijveren.
De "bevriezing" gaat in aan het eind van het seizoen 2021 en het technisch niveau van alle motoren 1,6 V6 Turbo Hybrid zal dan worden "verzegeld". Er mag vanaf dan geen verdere doorontwikkeling ziijn tot 2025. In dat jaar komen de nieuwe krachtbronnnen. Voor wat de sprintraces betreft zijn de teams principieel akkoord, evenwel zonder al een definitief contract daarover te hebben. De sprintrace van zaterdag over 100 km zou dan de startgrid van zondag bepalen. Op die manier zou men ook naar een tweedaags GP-weekend kunnen evolueren. F1 (Liberty Media) zou op die wijze hun plan om 25 GP's in een jaar te organiseren mogelijk kunnen waarmaken. (Walter Rombauts)
IN PORTIMÃ0 BEGINT DE AANLOOP NAAR DE 24 UREN VAN LE MANS 2021
Van 2 t/m 4 april begint het WEC met de "8 Uren van Portimão". In feite is dat de aanloop naar de 24 Uren van Le Mans die op 12 en 13 juni 2021 met of zonder publiek worden gereden. Le Mans wordt dit jaar al volgens een nieuw ingewikkeld reglement gereden. De "hypercars" en de "LMDh-klasse". Voor dit jaar zijn er vijf hypercars ingeschreven die het opnemen tegen een legertje LMP2's. Toyota is in Portimão al aanwezig met de nieuwe GR010 die de TSO50 vervangt die driemaal de etmaalrace won. De nieuwe auto is met 1040 kg precies 162 kg zwaarder en heeft zo'n 32% minder vermogen. Waarmee geschat wordt dat de nieuwe Toyota ongeveer 10" trager zal zijn in Le Mans.
Toyota, het Japanse merk uit Nagoya waar ze in hun tuin ook een "manneke-pis" hebben staan, mag zich terecht pionier noemen van de "Hybrid" omdat de Prius een mijlpaal in de autoproductie is geweest. Zelfs de huidige 1,6 liter V6 Hybrid F1-krachtbronnen zijn op dezelfde filosofie geconstrueerd. Iets geraffineerder natuurlijk dan destijds de Prius met dewelke ik 5,5 l/100 km "scoorde"... De Toyota GR010 wordt aangedreven door een 3,5 liter V6-motor die 500 kW (680 pk) uitbraakt. Dat vermogen gaat helemaal naar de achterwielen. De voorwielen worden aangedreven door een elektromotor met 199 kW (272 pk) De elektromotor mag pas boven 120 km/h mee functioneren. Daarover wordt nog gediscussieerd door de reglementenmakers.
De hypercars - Peugeot komt in 2022 - mogen aan hun hele carrosserie maar één verstelbare aerodynamische "hulp" hebben. In het geval van de Toyota GR010 is dat de achtervleugel. Ook bij Peugeot die een hypercar brengt in de LMH-klasse met aanvankelijk een V6 biturbo, terwijl in september van dit evenzeer rotjaar 2021 een elektromotor in de fascinerend gemodelleerde racewagen zal toegevoegd worden. Dit "huwelijk" zal op de testbank worden gezet in november 2021. Dan zullen de resultaten van de vierwiel-aangedreven bolide zwart op wit bekend zijn. Tot volgend jaar moet Toyota niets vrezen van Peugeot, overkoepeld door Stellantis dat ook Opel- en Chrysler-Fiatwagens omvat. In de Peugeot drijft het elektrisch gedeelte - batterij 900 V - de voortrein aan en de verbrandingsmotor de achterwielen.
Waar bij Toyota in mijn nieuwsgaring alleen de naam van Nederlander Nick de Vries is gevallen, oppert Peugeot al zes namen die op 8 februari 2022 zullen worden bevestigd. Het gaat over jonge coureurs, allemaal onder de 30, die toch al race-ervaring hebben. Zo zijn Jean-Eric Vergne en Loïc Duval niet de minste, maar ook Mikkel Jensen, Kevin Magnussen, Paul di Resta en Gustavo Menezes, zijn allemaal gasten die of van de F1, of van meerdere podiums in Le Mans hebben geproefd. Maar dat is voer voor juni 2022. Dus tegen de tijd dat in België iedereen is gevaccineerd of eraan is gestorven. Tegen dan loopt de startgrid van het World Endurance Championship vol met droomwagens die volgens het nieuw reglement een gelijk speelveld hebben. Voor een nog iets verder toekomst is er in bijlage een profiel van de Porsche die is voorzien voor 2023. (Walter Rombauts/Foto bijlage Porsche)
LEWIS HAMILTON HEEFT VOOR 1 JAAR BIJGETEKEND BIJ MERCEDES
"Een achtste wereldtitel behalen", dat moet ongetwijfeld mee de handtekening hebben gevoed waarmee de Brit Lewis Hamilton voor 1 jaar bij Mercedes bijtekende. Eens onbetwistbaar de allergrootste zijn en blijven. "From a jack to a King". Maar niet als het liedje. De grootheid van Lewis zit hem in de wetenschap dat hij, komende vanuit de achtergestelde Londense buurt Stevenage zich opwerkte tot wat de beste autocoureur ter wereld wordt genoemd. Normaliter wordt daar bij gezegd dat hij ook als mens van grote allure is. Maar wie wereldkampioenprofielen een beetje kent weet dat "egoïsme" hun sterkste troef is. Bertrand Gachot heeft mee dat ooit woordelijk gezegd, en ook Jackie Stewart zei me nadrukkelijk "I'm the Boss behind the Wheel"... toen me het onwaarchijnlijke geschenk overkwam drie dagen met hem samen te mogen doorbrengen en beter auto te leren rijden.
Niki Lauda, egoïsme en karakter, de enige twee eigenschappen die drie wereldtitels opleverden. Het moesten er eigenlijk vier zijn zonder dat verschrikkelijke ongeval op 1 augustus 1976 op die "Alte" Nürburgring. Als dode, verbrande mummie voor heel de wereld afgevoerd op een brancard reed hij ze weken later de vierde plaats in de GP van Italië in Monza. Dat hoeft vandaag niet meer. De "Killing Years" zijn voorbij, Antoine Hubert voor twee jaar in Francorchamps niet te na gesproken. Sinds de dood van Ayrton Senna (1 mei 1994) is de veiligheid van renwagens enorm geëvolueerd. Jules Bianchi (Suzuka 2014) was één van de laatsten. Toen is de gedachte aan het HALO-systeem gegroeid en redde vorig jaar letterlijk het leven van Romain Grosjean die de F1 wisselde voor de IndyCar in de USA.
Wat heeft dit alles met Lewis Hamiltons natte droom te maken ? Wel het is zowat het hele antwoord op zijn quasi goddelijke status. Hij rijdt in zo'n perfecte cocoon , is zo omringd door een meute "bodyguards" dat hij naar die achtste titel zal worden gedragen. Aristoteles zei het al: "het is maar weinigen gegeven godgelijk te leven, maar het proberen op zich is al de moeite waard." Dat heeft Hamilton nu zo goed als bereikt. F1 is een wipplank voor hem. "Black Lives Matter", een levensdoel, al is hij geen echte zwarte, kledinglijnen, mooie vrouwen, Alibaba zonder de veertig rovers. Een rots in een nieuwe wereld, in de branding van haar woelige zee, zal hij Sebastien Vettel tegenkomen, ook Max Verstappen, George Russells en Lance Stroll's. Dat heeft hij niet meer zo graag. Hij gaat de F1 dan een vervelende sport vinden omdat zoals Toon Hermans ooit zei waarom ie stopte met wielrennen. "Die anderen gingen allemaal voor me rijden." Die clausule staat niet in het contract Mercedes-Hamilton. De "Verstappen-clausule" is volgens Toto Wolff "fake-news". Wat geen nep is, is dat een salaris van $47 miljoen dollar zou toegekend zijn. Net als vorige jaren, geen opslag dus. Lewis wordt er weemoedig van als hij hoort dat voetballer Messi $100 miljoen dollar zou hebben. Tja, voetballen is dan ook zo veel ingewikkelder... dan aan een stuurtje draaien. (Walter Rombauts)
TAG HEUER LANCEERT NIEUWE CARRERA PORSCHE CHRONOWATCH, EEN LANG VERHAAL......
Edouard Heuer, de Zwitserse luxe-uurwerkfabrikant was in mijn jonge jaren als beroepsjournalist nauw verbonden met de Formule 1. Ik herinner me nog dat ik voor mijn eerste betaalde opdracht - verslag van de GP van Monaco voor Gazet van Antwerpen in 1973 - mezelf als introductiegeschenk mij een Heuer Monaco gaf. Die koste toen 10.250 Bfr en "Technique Avant Garde" (TAG) figureerde toen nog niet op de blauwe vierkante wijzerplaat met fluorescerende wijzers. Het uurwerk - de eerste Heuer Chronograph - was een meesterstukje van Heuer dat het op de wereldtentoonstelling van 1889 in Parijs werd gehuldigd. Toevallig had Porsche in opdracht al een elektrische Lohner-Porsche geconstrueerd en die zorgde voor zoveel beroering dat de auto als uitvinding werd tentoongesteld op de Expo in Parijs in 1900.(wr)
SYNTHETISCHE BENZINE NAAST DE F1 OOK BELOFTEVOL VOOR WERELDAUTOMARKT
In 2026 zullen de F1-bolides nieuwe krachtbronnen hebben. In een aanbeveling vanuit de FIA en bij monde van President Jean Todt wordt de dringende wens geuit om over te schakelen op synthetische brandstof. Het hoogste doel is motoren met interne verbranding te doen rijden op waterstof. Maar daarvoor moet eerst een nieuw, redelijk ingewikkeld injectie-systeem worden ontwikkeld. Mazda, Hyundai, BMW en Mercedes kunnen daar van meespreken. Dus al wordt het project "H24" voor Le mans klaargestoomd, zomaar rijden op waterstof zal gezien de ingewikkeldheid van logistiek, stockage en de productie via een "schone" brandstofcel (laat met zonne-energie een elektromotor draaien) nog niet massaal voor morgen zijn.
Maar de synthetische brandstof is weldra - beperkt - ter beschikking. Audi, Porsche, BMW en ook Mc Laren, werken er hard aan. Niet enkel voor competitiegebruik maar ook met de bedoeling de door de regeringen afgeschreven verbrandingsmotoren in de toekomst in bedrijf te houden met uitstoot ZERO. De evolutie van synthetische brandstoffen staat centraal in de race-engineering. Als men weet dat in Le Mans de gebruikte brandstof voor 20% uit éthanol bestaat en racemotoren zo'n 26 à 30% rendement kunnen leveren, is het fascinerend te zien dat met synthetische benzine dicht tegen 50% kan worden geëvolueerd. In de F1 kan dat dus een groen signaal geven, straffer dan de Formula E, en voor de wereldautoindustrie kan het betkenen dat de ons bekende zalige krachtbronnen verder dienst kunnen doen.(Walter Rombauts)
CONTRACT HAMILTON - MERCEDES NOG NIET ROND, DE FEITEN
Tegen dat het F1-circus afreist naar Bahrein moet het contract van Hamilton en Mercedes voor 2021 zijn getekend. De zevenvoudige wereldkampioen zal voor Mercedes rijden. Ola Källenius, de big boss van het moederbedrijf Daimler wil dat de Brit gematigder zou worden in zijn financiële doelstellingen. "Het is moeilijk om Lewis miljoenen opslag te geven, terwijl ik binnen Daimler een herstructureringsplan moet voorleggen waarin vele ontslagen gaan vallen" is het standpunt van de hoogste top.
Verder lijkt een knelpunt dat Mercedes Lewis Hamilton graag voor drie jaar zou doen bijtekenen. Terwijl de kampioen in kwestie zich voor slechts één jaar wil binden aan de "ster". Die redenering moet zijn gebaseerd op de nakende technische wijzigingen in de F1 in 2022 voor wat de auto's betreft en tevens het nieuwe budgetplafond een rol zal spelen in hoe dat de kaarten veder zullen liggen. Iedereen voelt aan dat de spanning tussen de twee partijen stijgt.
Mercedes ook is geneigd de "Black Lives Matter" meer gescheiden te houden van de F1. Hamilton zal voelen dat het eigenlijk twee verschillende zaken zijn. Voor hem een sierende moraliteit over kleur en diversiteit. Voor Mercedes een compleet los van de essentie van de F1 staande - politieke - zaak. Toch zal ook dit jaar nog geknield worden voor de races. Maar minder en minder piloten willen aan dat stil protest meedoen. Vooral de echte jongeren zien dat minder zitten.
Over die jongeren wilde Jan Lammers (winnaar 24 Uren van Le Mans 1988) vorige dagen nog iets kwijt. "Als we hebben gezien met wat gemak George Russell de zevenvoudige wereldkampioen heeft vervangen in de Mercedes W11, dan zou ik dat detail in de contractbespreking met Hamilton ten berde brengen..." Nu heeft mooie Jan eventueel geen enkele inspraak in wat Daimler zal beslissen/toelaten. De beslissing kan ieder ogenblik vallen. Lewis droomt natuurlijk ook van die achtste wereldtitel. (Walter Rombauts/Foto: Mercedes)
DIT WEEKEND VIRTUELE GP VAN AUSTRALIË, TESLA MAAKT EERSTE WINSTJAAR EN VETTEL HEEFT NIEUWE DIENSTWAGEN
Met dit weekeinde een virtuele Grote Prijs van Australië te rijden, met echte F1-rijders én de nog snellere echte gamers, wordt in feite het imago van de F1 nog verder beschadigd. Zoals de vaccinchaos wordt de F1 moeilijker in goede banen te leiden. Red Bull wil de motorafdeing van Honda overnemen op voorwaarde dat er een "motorbevriezing" komt. Dat wil zeggen dat Ferrari, Renault en Mercedes daarmee moeten akkoord gaan en hun krachtbronnen op het huidige peil moeten bewaren. Voor wie iets van motortechniek snapt is het fascinerend om zien hoe uit de voor iedereen gelijke 1,6 liter Turbo Hybrid basis telkens met onvoorstelbaar raffinement betere vermogens- en koppelcurve's worden gescoord. Dat geheel wordt overkoeplt door de aerodynamika, eigenlijk omgekeerde vliegtuigtechniek, die op de auto wordt toegepast om hem...op de grond te houden tegen fenomenale snelheden. Dus wordt de discussie tussen Red Bull en rest boeiend, zeker omdat Honda zich eind van dit jaar 2021 kompleet uit de F1 terugtrekt.
Met man en macht en nog meer dollars wil men Aston Martin terug prestigieus op de automarkt zetten. Of Sebastien Vettel als dienstwagen de "0ne 77" krijgt of de overtreffende trap "Viktor" waarin de V8 Vintage en de "One 77" samenkomen, is niet direct bekend. Belangrijk is het of de Duitse viervoudige wereldkampioen "de kist" die vorig jaar nog "Racing Point" heette op Mercedes-niveau kan brengen. De krachtbron van die Aston Martin is in principe dezelfde als die in de auto van Hamilton... Toto Wolff, teambaas bij Mercedes is ook aandeelhouder bij Aston Martin en speelt minstens op twee paarden waarmee zijn invloed in het hele F1-gebeuren stilaan gigantische contouren aanneemt.
In 2007 wanneer Elon Musk zijn eerste elektrische Tesla op basis van een Lotus-Esprit-chassis in Californië voorstelde, werd er met de ogenschijnlijk licht timide man in het vuistje gelachen. Elektrische auto's... "mission impossible !" (om het in het Vlaams te houden). Het is nu bij iedereen bekend dat vandaag héél de autowereld moet te biechten gaan bij Elon Musk's, Google's, Apple's en andere softwaregiganten om de achterstand die in Europa is opgelopen bij te werken.
De weg die Elon Musk koos liep niet over rozen, want zijn firma stond altijd in het rood. Ondertussen lanceerde gekke Elon raketten de ruimte in via Space X, die ook herbruikbaar naar de aarde terugkeerden. Gisteren en vandaag staat een Tesla-aandeel $835 genoteerd. Tesla bouwde meer dan 500.000 auto's en om zichzelf te plezieren maakte hij nu een raketauto, naar voorbeeld van Opel in 1928. Maar het strafste is dat Elon Musk na 13 jaar voor het eerst een winstjaar heeft. Elon Musk heeft van "de auto" eigenlijk een rijdende computer gemaakt die zich ei zo na zichzelf zal besturen. Er rijden er al veel maar nog niet onbeheerd door een man aan boord. China is Musk-gezind en vice-versa. Wat de Europese Raad niet ziet is dat het Oude Continent alle wijsheid kwijt is, net als Amerika. Daardoor zal de 21ste eeuw voorwaar een Aziatische te worden. Bij ons begint het op Bokrijk te gelijken Onze regionen kunnen het autovernuft elektrisch, waterstofgericht, met toch ook klinkende pretstaies, niet meer waardig ontvangen. Daar is geen vaccin tegen. (Walter Rombauts)
ONGEWISSE GANG VAN ZAKEN BRENGT SPANNING IN F1 EN...FORMULA E
Het is niet zo dat in de echte autosport ijdeltuiten van alle slag te pas en te onpas op de tafels springen om hun meestal inhoudloze speech te doen. Toch is de wereldatmosfeer van die aard dat nijverheid en sport voor nooit eerder geziene uitdagingen staan. In de Formule 1 heeft Toto Wolff van Mercedes een ultimatum aan zevenvoudig wereldkampioen Lewis Hamilton voorgelegd. De Brit zou geen 50 miljoen dollar krijgen dit jaar omwille van wat de werkende massa moet ondergaan, de faillissementen die met duizenden zullen vallen, de zin en onzin van een vaccin, de politieke spelletjes met de farma-industrie, maar ook met de eigen bevolking. Iedereen blijft in het ongewisse.
Zelfs tweevoudig wereldkampioen Fernando Alonso (2005-2006) die terug bij Renault zit twijfelt over zijn opnieuw nakende deelname aan de "500 Mijlen van Indianapolis" waarmee hij "the triple crown" wil behalen. Die wens begint meer en meer op een niet in te vullen droom te gelijken. Hij heeft de "24 Uren van Le Mans" gewonnen met Toyota. Bravo !!! maar wat komt er nu ? Er is zijn nieuwe werkgever Renault veel aan gelegen om op de automarkt zoveel mogelijk elektrische auto's te verkopen. Een ambitie die ver van de F1 staat waarin men hoogstens vlug zal trachten met synthetische benzine te rijden. Om toch iets groen te hebben...
Daarop speelt de baas van de Formula E sterk in met te zeggen dat de F1 en de FE "samen moeten gaan...". Omdat de FE over een solied 19-jarig organisatierecht beschikt. Alejandrov Agag, de big boss dus van de FE, vindt dat alles moet worden geëlektricificeerd. Daarbij ziet hij één ding over het hoofd: dat groene waterstof zal staan te wachten om binnen tien jaar - zo menen hoogstaande autocoureurs als André Lotterer - daarmee de "24 Uren van Le Mans" te winnen.
Waterstof snoert alle negativisme de mond toe naar het milieu. Mits groen gefabriceerd te zijn. Nu zeggen de nieuwe Concorde Akkoorden dat de huidige 1,6 liter V6 Hybrid-motoren tegen 2025 moeten vervangen zijn. Door wat weet op dit moment niemand exact. Dat Bernie Ecclestone pleit om opnieuw de V8's uit het museum te halen is pure nostalgie. De "sound" die de ouwe rakkers ooit hebben gekend komt niet meer weer.. We kunnen iedere sound wel op een chip inbouwen, zoals de Japanners na WOII hun Daihatsutjes en andere Subarutjes door met van Hitachi geleverde chips, lieten klinken als een Ferrari, een Porsche, Jaguar, Lotus of Aston Martin.
Daarmee terug naar vandaag waarin nog voor de start van het seizoen in Bahrein alleen de dollarklank weerklint. Lewis Hamilton kent die "sound" al héél lang. Toto Wolff ook. Sinds hij bij Aston Martin (het vroegere Racing Point) mee in het aandeelhoudersbad is gesprongen heeft hij een niet duidelijk herkenbare stok achter de deur om Hamilton's eisen te temperen. Het wapen is met wat doordenken bekend. Aston Martin rijdt ook met een Mercedesmotor en Sebastien Vettel is er de hoopvolle nieuwkomer. Geen zeven maar wel vier titels. Denkpuzzels. (Walter Rombauts)
KOOP NOOIT DE BESTE AUTO VAN DE WERELD, WANT EENS JE HEBT BETAALD MINACHTEN ZE JE
Ik ben ouder dan het merk Porsche officieel is. Door het toeval heb ik twee van de meest uitzonderlijke Porsche's te kunnen/mogen kopen en in het verleden rijden zoals de legendarische Porsche 959 waarmee ik samen met Pierre Dieudonné, elks apart welteverstaan, onder 10' doken op de groene hel met zijn 176 bochten, 22,4 km lang. Het zijn de beste auto's ter wereld. De boxermotor van dewelke de resultante "nul" is na een arbeidsslag kan niet worden verbeterd.
Moderne klanten bij Porsche staan daar niet bij stil en het in dienstzijnde personeel nog minder. Het is spijtig dat Porsche van luchtkoeling naar vloeistofkoeling is overgegaan. Vandaag Posrche-klant zijn is dramatisch. Mocht wijlen Roland D'Iederen nog leven, ik zou hem verslag uitbrengen. Als je niet in smoking komt vervallen zelfs gemaakte afspraken, al kom je er van 155 km ver van. Ik ga de naam niet citeren: maar de begoede klant is er lucht. De beste auto ter wereld in handen van onbenullen. Nieet van Weeissach natuurlijk, maar die in wat men België noemt. (wr)
EEN GROTESKE GP VAN MIAMI, HELEMAAL VOLGENS LIBERTY MEDIA KERMIS
Onecht water, onecht decor, eerste keer op de WK-F1-kalender. Amerikaans zoals ze zijn. Een blinde haarspeldbocht, terwijl men op de - inderdaad - dodelijke Raidillon in Francorchamps afgeeft, of in Sauodi Arabië op de blinde bochten. FIA-Parijs, nu met de nieuwe President Arabisch georiënteerd zwijgt. Een nobele sport wordt politiek gekleurd. Vrijdag zijn er de eerste vrije oefeningen. Misschien is het deze organisator bekend dat de wereld er zo virtueel zal uitzien als "de Bom" is verspreid. Ik heb het me in Hiroshima én Nagasaki door overlevenden laten vertellen. Kwaad wint nooit van eerlijke goedheid. Zo begint de GP van Miami, de vijfde GP van een bedenkelijk F1 seizoen 2022. Omwille van de mislukte technische inslag van het zogenaamde nieuwe "groudeffect". Omdat de FIA iets is vergeten. Dat vertel ik morgen. Slaapwel wereld. PS: Dit is een proefkladje op een nieuwe computer die op Linux én Windows draait. (wr)