I.v.m. dat witboek, waarover ik het had in mijn blog van gisteren, schijnt er zich toch e.e.a. te bewegen en zou men er in Vlaamsnationale middens mee bezig zijn. Het gaat nl niet alleen over de transfers, waarover al zoveel geschreven is, maar ook om het feit dat Vlaanderen en Wallonië steeds verder uit elkaar groeien. Zo is er bv het recente veto van de Franse Gemeenschapscommissie in Brussel, de zgn, ‘Cocof’, die zich verzet tegen de regelingen voor het inschrijven van studenten aan scholen, waardoor het kamperen aan de schoolpoorten, waaraan men in Vlaanderen een eind had gemaakt, door het inroepen van een belangenconflict toch blijft bestaan.
Door allerlei gebeurtenissen waardoor in Brussel de politie de zaken niet onder controle bleek te hebben, is de discussie om de zes politiezones te herleiden tot één, zoals in elke grootstad die naam waardig, weer in vraag gesteld. Zelfs Benoît Lutgen, enigszins verrassend uittredend voorzitter van de CdH, is daar voor gewonnen (maar dat zegt hij dan wel pas nadat hij vertrekt…).
Voormalig topadvocaat Louis Verbeke, waarvan reeds sprake in mijn blog van 18 dezer (toen hij zei dat de totale som van de transfers eerder 15 miljard euro betrof), schreef in hetzelfde Knack artikel ook dat het hoog tijd werd dat er een complete scheiding komt tussen de Vlaamse en de Franstalige justitie. Het pragmatische Vlaamse rechtssysteem zou, volgens hem, sneller en efficiënter kunnen werken en minder last hebben van o.a. wereldvreemde Franstalige rechters, zoals Bart De Wever al eens aankaartte.
Verder zijn er ook andere prioriteiten qua verkeer tussen Vlaanderen en Wallonië. In Vlaanderen wil men naar een slimme kilometerheffing, in Wallonië naar een verbieden van auto’s van vóór de Euro-5 norm.
Op gebied van klimaat- en migratienormen liggen de Vlaamse en Waalse standpunten steeds verder uit elkaar en op politiek vlak zijn er de gele hesjes die Wallonië teisteren en in Vlaanderen nauwelijks worden opgemerkt.
Tenslotte zijn er verschillende domeinen waarin op het ogenblik een deel onder de verantwoordelijkheid vallen van het federale niveau en ander onder dat van het gewestelijke. Zo zijn bv de gewesten verantwoordelijk voor de snelheidsbeperkingen, behalve op de snelwegen en zijn de gewesten bevoegd voor het plaatsen van de verkeersborden, maar bepaalt de federale staat wat er op die borden moet staan. Sinds de zesde staatshervorming – die steeds meer een miskleun blijkt te zijn geweest (met dank aan de traditionele partijen en Groen) – zijn de gewesten verantwoordelijk voor de regels van het verhuren van huizen, maar niét van bv garageboxen. Dat laatste is dan weer materie voor de federale staat. Te gek om los te lopen.
Kortom, men zou ermee kunnen lachen, maar als we er niet in slagen duidelijke afspraken te maken van wie wat gaat doen, wat alleen kan door van dit land een confederale staat van te maken, loopt vroeg of laat alles vast en zal men hier niets meer geregeld krijgen. En ondertussen maar lachen met de Amerikaanse shutdown!
|