‘We are the champions!’. Dit is het land van de politieke records. Niet alleen hebben we het record van de langste regeringsvorming (451 dagen!), ik denk niet dat er nog een land is met zes regeringen en zeven parlementen. En zelfs daar houdt het niet bij op. Deze zes regeringen blijken nu allemaal anders politiek te zijn samengesteld. Dat bleek na het Overlegcomité van de regeringen dat de voorbije week bijeenkwam. Nu Lutgen heeft vastgesteld dat hij de PS niet uit de Brusselse regering weg krijgt, noch uit de die van de Franse Gemeenschap is het overal anders: de federale regering met MR, N-VA, CD&V en Open VLD, de Vlaamse met CD&V, N-VA en Open VLD, de Waalse met MR en cdH, die van de Franse Gemeenschap met PS en cdH, de Brusselse met PS, cdH, Open VLD, Défi, Spa en CD&V en tenslotte de Duitstalige met SP, PFF en ProDG. Oef!
In De Tijd vergeleek journalist Wim van de Velde het Belgisch model met de Brusselse zinkgaten. Vergeet het confederalisme. Het land zinkt gewoon zelf weg in de chaos. Het wordt helemaal hilarisch als men nu verneemt dat de drie recente grondverzakkingen in Brussel allemaal te maken hebben met gesprongen waterleidingen. De verantwoordelijke voor deze situatie is de Brusselse watermaatschappij Vivaqua, waarvan de (dikbetaalde) voorzitter van de raad van bestuur luistert naar de naam Yvan Majeur, de pas weggestuurde burgemeester van Broekzele. Buiten zijn riante job van burgemeester en zijn bijverdienste bij Samusocial (met het steungeld dat bedoeld was voor daklozen), die hij nu kwijt is, heeft hij dus nog minstens één royaal extra inkomen, zij het dan weer bij een instelling die haar werk niet behoorlijk doet. Eerst waren er de tunnels die inzakten, nu de waterleidingen die het begeven en de straten die wegzinken. Tussendoor maakt Brussel zich dan nog vrolijk met het boycotten van Zaventem door het opleggen van absurde geluidsnormen. In tegenstelling tot Brussel werkt het op Zaventem wel (als ze niet staken of aanslagen krijgen), maar dat is Vlaams grondgebied en daarvan ligt men in Brussel niet wakker.
Wanneer gaat men ook aan francofone kant eens beseffen dat het zo toch niet verder kan. Het begint hoe langer hoe meer te lijken op dat orkest van de Titanic.
Groot nieuws: in Wallonië moet er vanaf nu geen kijk- en luistergeld meer betaald worden. Dat was in Vlaanderen zestien jaar geleden al gebeurd en was toen – als het goed is, zeggen we het ook – een initiatief van Steve Stevaert, nota bene een socialist, terwijl de afschaffing in Wallonië gebeurt door de nieuwe centrumrechtse MR-cdH regering. Het geeft ook aan hoeveel linkser de Waalse socialisten zijn t.o.v. de Vlaamse en hoeveel jaren Wallonië achter loopt. De minder inkomsten zullen gecompenseerd worden door besparingen in vooral de overbevolkte Waalse administratie en niet door nieuwe belastingen.
Nog een communautair nieuws is dat het ACV (voorlopig?) niet mee doet aan de door het ABVV vooropgestelde algemene stakingsdag van 10 oktober. De kans is groot dat we dan een herhaling krijgen van die van het voorjaar van 2016, toen er praktisch alleen gestaakt werd in Wallonië (vooral bij het spoor en in de gevangenissen), een staking die politiek gericht was, veel schade heeft veroorzaakt en niets heeft opgebracht. Het zal dit jaar waarschijnlijk niet anders zijn.
Tenslotte, wat ik al eens terloops gemeld had, is het hele verhaal van Di Rupo in zijn laatste boek dat hij erop rekent dat de vele beloften die hij daarin doet (zoals bv de 4daagse werkweek zonder loon verlies) zouden gefinancierd worden door economische groei, een zoveelste rekening die Vlaanderen zou mogen betalen mocht er ooit iets van in huis komen. Het is nl bij ons dat men bij een economische groei meer winsten zal maken en daarmee mogen we dan de extra kosten van de niet-werkende Walen betalen. Als Di Rupo en andere linksen zeggen, dat ze België in stand willen houden, dan is dat in de eerste plaats omdat ze op die manier, via België, van de Vlaamse centen kunnen profiteren.
Niets communautair? Alles in dit land is communautair.
Een enquête van VTM en RTL over het stemgedrag in dit land, die normaal vandaag moest bekend gemaakt worden, lekte één dag vroeger uit voor wat de resultaten in Brussel en Wallonië betreft. Daar blijken nl grote verschuivingen te hebben plaats gevonden, al was dat wel te verwachten en dus toch niet zo sensationeel als men nu doet uitschijnen. Maar VTM houdt nu eenmaal van sensatie en het uitvergroten van nieuws.
Dat de PS na alle schandalen klop zou krijgen is geen verrassing. Dat de communisten van de PTB (PvdA) daar, samen met de groenen van Ecolo, van zouden profiteren, ook niet. Dat het Défi clubje van Maingain erop vooruit zou gaan was ook al voorspeld, al blijft dat meer een Brussels verschijnsel. In Wallonië, waar de partij nergens staat, mag ze nu in een peiling wel stemmen halen, als het straks ernst wordt moet ze daar eerst nog eigen kandidaten gaan zoeken. Dat tenslotte de CdH van Lutgen klop krijgt is, heeft er vooral mee te maken dat de Ardennees maar in de helft in zijn opzet geslaagd is, gekoppeld aan het feit dat wie in dit land de stekker eruit trekt, er meestal voor gestraft wordt. Belgen, zowel Walen als Vlamingen, houden blijkbaar niet van de onrust die zo’n situaties met zich meebrengen.
Tenslotte nog dit. Wie houdt nu een politieke peiling tijdens de vakantie en het politieke reces? In een periode waarop er normaal weinig of niets gebeurt, al was dat dit jaar iets anders in Francofonië, maar toch niet van die aard om mensen met vakantie te gaan lastig vallen over een politiek waaraan ze zich een heel jaar meestal ergeren…
Joëlle Milquet is geen kandidaat meer bij de gemeenteverkiezingen van 2018 in Brussel. De voormalige voorzitster van het CdH en ex-minister zegt ‘zich niet meer thuis te vinden in het huidige politieke klimaat’. Momenteel zit ze nog wel in de Brusselse gemeenteraad én in het Brusselse parlement.
De waarheid zal waarschijnlijk wel iets genuanceerder klinken, als we erbij vertellen dat la Milquet in april van vorig jaar opstapte als minister van o.m. Onderwijs in de Franse Gemeenschapsregering nadat ze in beschuldiging was gesteld voor mogelijke belangenvermenging tijdens de verkiezingen van 2014.
Helemaal hilarisch wordt het pas als men madame Non hoort vertellen dat ze het status quo in de Brusselse regering en die van de Franstalige regering wil behouden, waarbij ze de politiek van Maingain steunt, dezelfde Maingain die zegt geen akkoorden te kunnen sluiten met MR en CdH zolang figuren zoals Armand Dedeckèr en Milquet aan de slag kunnen blijven.
Ondertussen heeft rode Rudy Vervoort gesteld dat de Brusselse regering gewoon verder doet zonder de PS (zijn eigen partij) te laten vallen maar ook mét CdH-leden en verkozenen van de Vlaamse partijen (die er, nota bene, maar bij zitten voor spek en bonen). Er is in het francofone landsgedeelte helemaal geen eenheid meer. In Wallonië, waar het nieuwe parlementair jaar al begonnen is, delen MR en CdH nu de lakens uit, in Brussel en in de Franse Gemeenschap blijft het business as usual met PS, MR, CdH en Défi. Zoals ik al eens schreef ziet het er al langer hoe meer naar uit dat in die laatste twee entiteiten we te maken zullen krijgen met regeringen in lopende zaken en dit tot aan de verkiezingen van 2019.
Een enquête van VTM en RTL over het stemgedrag in dit land, die normaal vandaag moest bekend gemaakt worden, lekte één dag vroeger uit voor wat de resultaten in Brussel en Wallonië betreft. Daar blijken nl grote verschuivingen te hebben plaats gevonden, al was dat wel te verwachten en dus toch niet zo sensationeel als men nu doet uitschijnen. Maar VTM houdt nu eenmaal van sensatie en het uitvergroten van nieuws.
Dat de PS na alle schandalen klop zou krijgen is geen verrassing. Dat de communisten van de PTB (PvdA) daar, samen met de groenen van Ecolo, van zouden profiteren, ook niet. Dat het Défi clubje van Maingain erop vooruit zou gaan was ook al voorspeld, al blijft dat meer een Brussels verschijnsel. In Wallonië, waar de partij nergens staat, mag ze nu in een peiling wel stemmen halen, als het straks ernst wordt moet ze daar eerst nog eigen kandidaten gaan zoeken. Dat tenslotte de CdH van Lutgen klop krijgt is, heeft er vooral mee te maken dat de Ardennees maar in de helft in zijn opzet geslaagd is, gekoppeld aan het feit dat wie in dit land de stekker eruit trekt, er meestal voor gestraft wordt. Belgen, zowel Walen als Vlamingen, houden blijkbaar niet van de onrust die zo’n situaties met zich meebrengen.
Tenslotte nog dit. Wie houdt nu een politieke peiling tijdens de vakantie en het politieke reces? In een periode waarop er normaal weinig of niets gebeurt, al was dat dit jaar iets anders in Francofonië, maar toch niet van die aard om mensen met vakantie te gaan lastig vallen over een politiek waaraan ze zich een heel jaar meestal ergeren…
Zondag was er het eerste en enige debat tussen de twee kandidaten voor het Duitse kanselierschap waarvoor onze oosterburen over drie weken naar de stembus gaan. Angela Merkel zou het – volgens de kenners – op punten gewonnen hebben, wat geen verrassing was. Martin Schulz had een dubbel nadeel: als sociaaldemocraat maakt hij weinig kans, zijn politieke strekking zit nu eenmaal in de hoek waar de klappen vallen. Verder zit zijn partij mee in de huidige Duitse regering, zodat hij Merkel weinig verwijten kan. Toch was er één lichtpunt: toen Schulz zei dat – mocht hij kanselier worden - hij de toetredingsgesprekken met Turkije zou stopzetten. ‘Mutti’ ging nog niet zover, maar gaf wel toe dat het land van sultan Erdogan op dit moment geen lid kan worden en dit zeker niet zal worden zolang Erdogan het in Turkije voor het zeggen heeft. De relaties tussen Turkije en Duitsland (maar ook met Nederland) zitten momenteel in zo’n slechte fase dat het er niet naar uit ziet dat er ooit nog iets van komt. Daar kunnen we alleen maar verheugd om zijn. De economische banden tussen Turkije en de E.U. zullen wel blijven – er hangt voor beide partijen teveel van af - maar politiek gezien is er geen enkele reden om dat land nog een kans tot toetreding te geven. Er is natuurlijk het akkoord van 2016, waarbij Turkije er zich toe verbond de vluchtelingen uit Syrië niet verder naar Europa te sturen, maar dat zal Erdogan niet snel opzeggen, want zijn land kreeg daar 6 miljard euro voor toegezegd. Zó gek is hij dan ook weer niet.
In april van dit jaar vroeg het Europese parlement dat de toetredingsgesprekken zouden worden bevroren. Misschien worden ze straks, na de Duitse verkiezingen, wel degelijk stopgezet. Men verwacht trouwens dat heel wat zaken nog hangende zijn o.w.v. die verkiezingen en dat er in dit najaar nog wel meer knopen zullen worden doorgehakt.
Uit een studie van het Duitse sociaaleconomische onderzoekinstituut WSI over de evolutie van de lonen in de Europese landen blijkt dat de loonindex onze lonen niet beschermt. Dat is iets dat ik hier al járen schrijf. België is zowat het enige land in de wereld dat nog een loonindex kent. Die zou ervoor moeten zorgen dat bij prijsstijgingen de lonen meteen mee stijgen, waardoor onze mensen geen koopkracht zouden verliezen. Men verliest daarbij echter uit het oog dat de producten die we hier maken dan ook duurder worden en onze bedrijven minder concurrentieel t.o.v. het buitenland, waardoor de kans bestaat dat er hier bedrijven zouden kunnen sluiten of mensen ontslaan. Er zijn al verschillende ingrepen geweest om het systeem toch maar in leven te houden. Denk maar aan de zgz ‘gezondheidsindex’, waarbij rookwaar en brandstoffen uit de index gehaald werden of de beslissing van Vande Lala in de regering Di Pippo om de BTW op het elektriciteitsverbruik te verminderen van 21 naar 6%, wetende dat dit niet houdbaar was (ze werd later dan ook teruggedraaid).
Dooreen genomen zijn de lonen in Europa sinds het begin van de crisis in 2009 lichtjes gestegen, maar komt dit vooral door stijgingen binnen de ex-Oostblok landen, die wat in te halen hebben. Bij ons, mét onze index, stegen ze met 0,3%, in Duitsland en Nederland – zonder index – met respectievelijk 0,8 en 1,2%. Daar geloven ze al lang niet meer in syndicale sprookjes…
Men zou het kunnen vergeten, maar 1 september was niet alleen de start van het nieuwe schooljaar en van het nieuwe gerechtelijk jaar, het was ook die van de politiek. Niet dat er in deze maand veel te beleven zal vallen, want – als ik me niet vergis – eindigt de politieke vakantie, het zgn ‘reces’, pas in oktober. Het is mede daarom dat de vakbonden pas in die maand de strijdbijl weer opgraven, nu haalt dat te weinig uit.
Toch heeft de centrumrechtse regering Michel blijkbaar een signaal willen geven, want op 1 september zijn de federale ministers bijeen gekomen en hebben o.m. beslist dat ze de rest van dit jaar zullen nodig hebben om de besluiten van het zomerakkoord in wetten te gieten en door het parlement te jagen vóór Kerstmis 2017. In tegenstelling tot wat de vakbonden beweren, zeggen Michel en zijn ministers dat ze wél goed werk geleverd hebben. Of dat zal kloppen weten we pas volgend jaar. Feit is wel dat het terugverdienen zal afhangen van de verdere groei van onze economie, anders zullen de rekeningen niet kloppen. Dat is trouwens dezelfde fout die Di Rupo maakt in zijn laatste boek. Ook hij denkt alles terug te kunnen verdienen via een grotere groei (en dan nog met een vierdaagse werkweek zonder loonverlies!). Maar zelfs als alle plannen van het zomerakkoord zouden kunnen worden uitgevoerd én lukken, blijft dit land nog altijd met een staatsschuld zitten om U tegen te zeggen.
Ondertussen gebeuren er al wel politieke manoeuvres in het vooruitzicht van de volgende verkiezingen. Zo lijkt het erop dat er een nieuwe toenadering komt tussen CD&V en CdH, die vroeger samen de ‘christelijke familie’ vormden. Van CdH-voorzitter Lutgen is dat goed bekeken. Hij hoopt straks ook opnieuw federale ministers te kunnen leveren, iets wat hem als aanhangsel van de grotere Vlaamse tak van de familie goed zou uitkomen. Alleen zou het pijnlijk ontwaken kunnen zijn, mochten de tsjeven in Vlaanderen verder achteruitgaan. Een tweede toenadering zou er zijn tussen Bart De Wever en Wouter Beke, ook al twee ex-kartelvennoten. Wat dat laatste kan opbrengen is me een raadsel, tenzij men echt de Senelle doctrine wil volgen, wat zou betekenen dat ook CD&V straks een Vlaamsnationale meerderheid in het eigen Vlaamse parlement zou steunen, waardoor de deur naar het confederalisme zou kunnen worden opengezet. Mocht dat ooit lukken – dromen mag – dan zal Lutgen het wel kunnen schudden, want dan hebben ze hem en wat er van zijn partij zou kunnen overschieten, niet meer nodig. De man zal trouwens in zijn eigen Francofonië nog werk zat hebben om de PS uit het Brussels gewest en de Franse gemeenschap te krijgen. Zolang dat niet gebeurt zal men in die twee entiteiten inderdaad in lopende zaken zitten tot aan de volgende verkiezingen.