‘Project One’, de zaak met de ethaankraker van Ineos in de haven van Antwerpen, waarvoor de vergunning werd vernietigd door de ‘Raad voor Vergunningsbetwistingen’ (oef!), zal dan waarschijnlijk toch doorgaan. Jim Ratcliffe, topman van het bedrijf en officieel de tweede rijkste mens in de UK, zegt daarvoor de nodige engagementen te hebben gekregen van de stad Antwerpen, het Vlaams gewest én de federale premier.
Nu maar hopen dat het in orde komt. Het gaat hier om een investering van 4 miljard euro, waarvan er al één is aangewend en waar momenteel heel wat Belgische bedrijven en tot 3.000 mensen bij betrokken zijn.
CD&V blijft wel dwars liggen, maar de andere twee coalitiepartners in de Vlaamse regering – N-VA en Open VLD – gaan er nu een parlementair initiatief van maken waardoor men acht maanden tijd kan winnen. Dat moet daarna nog wel door een meerderheid in de plenaire zitting van het Vlaams parlement worden goedgekeurd, maar men rekent dan eventueel op een wisselmeerderheid met de partij van TransConnah, die in het Vlaams parlement in de oppositie zit en die hoopt daar in een volgende legislatuur een regering met de N-VA te vormen. Dat laatste zou wel eens wishfull thinking kunnen worden.
Als ik het bij het Vlaams Belang voor het zeggen zou hebben, zou ik de Vlaamse VB-parlementairen mee vóór het Ineos project laten stemmen, al was het alleen maar om te zien hoe de andere partijen erop zouden reageren. Al bij al gaat het om de werkgelegenheid in de Antwerpse haven, waarin ook wel heel wat VB-kiezers zullen werken en die op zijn beurt de grootste werkgever in Vlaanderen is. Dan gaan tegenstemmen om elkaar de duivel aan te doen, heeft hoegenaamd geen zin, want de volgende regionale verkiezingen zullen er pas zijn op 9 juni 2024 en geen dag eerder.
|