Terwijl men hier de heksenjacht op het Vlaams Belang voortzet en naarstig blijft uitpluizen of die partij ergens niet iets verkeerd gezegd of geschreven zou hebben wat als racistisch zou kunnen bestemd worden, gaat men in het buitenland maatregelen treffen die heel wat verder gaan dan wat het Belang hier ook maar zou kunnen dromen. - In Finland moet men Fins kunnen spreken alvorens men een verblijfstoelating krijgt. Voor wie denkt, dat dat eenvoudig is, wil ik erbij vertellen dat Fins behoort tot de Fins-Oegrische taalgroep, afkomstig uit Mongolië en o.m. verwant met het Hongaars en de Turkse talen. Aartsmoeilijk voor wie een Indo-Europese taal als moedertaal heeft. Het resultaat van die maatregel is, dat slechts zeer weinig immigranten naar Finland komen. - In Denemarken moet men zeven jaar in het land verblijven alvorens men daar van de sociale zekerheid zal kunnen genieten. - In Nederland heeft het kabinet Balkenende beslist dat vanaf maart van dit jaar een inburgeringsexamen zal plaats vinden voor immigranten uit niet-westerse landen. Dat houdt in dat de import van migrantenbruidjes zo goed als zeker droog zal gelegd worden, waardoor de kans groter is dat dan reeds gearriveerde immigranten zullen huwen met partners die ook al jaren in Nederland wonen, iets wat de inburgering een stuk eenvoudiger zal maken. Wat gebeurt er bij ons? Als reactie op het Nederlands besluit heeft het geweten van Vlaanderen, Professor Vermeersch, al verklaard dat die aanpak onmenselijk is, al geeft de ex-pater wel toe dat nieuwe immigranten wel verplicht een van onze talen zou moeten leren. Dat laatste is ook de wens van CD&V voorzitter Vandeurzen, die hetzelfde verklaarde op de nieuwjaarsreceptie van zijn partij. In feite gaat het hier om een eis die het Vlaams Blok al twintig (20!) jaar geleden formuleerde, maar daarover spreekt men natuurlijk niet. Zolang de snel-Belg wet niet wordt aangepast, iets wat de francofone partijen niet willen doen, zal er op dat vlak in dit land niets wijzigen. Het wordt wachten op de verkiezingen van 2007 en pas dán zal er de mogelijkheid zijn dat er iets zou kunnen veranderen. Het is aan de kiezer om daar iets aan te doen; op onze "democratische" politiekers moeten we niet rekenen.
Morgen eindigt het autosalon. Of ze een nieuw record aantal bezoekers zal gekregen hebben, kan men nu nog niet weten, maar denkelijk zal dat niet het geval zijn. Daaraan zal men zich later dit autosalon dus niet herinneren. Waaraan men wel herinnerd zal worden is dat dit het autosalon was van de grootste verkeersopstopping sinds men ermee begonnen is. Vier tot vijf uur vastzitten om van een parking af te geraken en dan nog uitgerekend op het autosalon, waar men de mond vol heeft over mobiliteit; het kan tellen. Met die mobiliteit van ons wegverkeer komt het m.i. niet meer goed. Volgens een pas gehouden enquête zou ± de helft van de autobestuurders liever met het openbaar vervoer naar zijn werk rijden, mocht daarvoor de mogelijkheid bestaan. Nu is het wel zo dat er de laatste jaren heel wat gedaan is om dat openbaar vervoer aantrekkelijker te maken en is het aantal reizigers daarbij ook fel toegenomen. Als echter die helft van de autobestuurders morgen daadwerkelijk dat openbaar vervoer zou nemen, zou dit meteen vast komen te zitten omdat er voor zoveel mensen gewoon geen plaats zou zijn. De verkeersproblemen op die manier oplossen zal dan ook een werk van zeer lange adem worden. En dan is er nog Brussel. Als centrum van een gecentraliseerd land, werd er vroeger van uitgegaan dat alle wegen naar Brussel moesten leiden en dat alles via Brussel diende te verlopen. Het resultaat van dit voorbijgestreefde denken is, dat het minste dat er daar bij Brussel ook maar fout loopt, het verkeer in het grootste deel van het land grandioos in de knoop komt te zitten. Het duidelijkste bewijs daarvan was trouwens niet zozeer de chaos bij het autosalon, maar wel wat er enkele dagen vroeger gebeurde op de Brusselse buitenring. Een Franse tankwagen verloor er zijn lading zonnebloemolie en maakte dat het verkeer er zeven uur lang vast zat, niet alleen rond Brussel, maar ook tot Leuven, Antwerpen en Gent. Tot overmaat van ramp gebeurde het ongeval net op de avondspits, waardoor men twee tot drie uur nodig had om van Brussel (of Zaventem) tot in Antwerpen te geraken. Ongeacht wat voor oplossingen men dan ook zal uitdenken, als er geen maatregelen (of nieuwe stukken autosnelweg) komen die het verkeer in een grote bocht rond Brussel zullen leiden, komt het daar inderdaad nooit meer goed. Ik snap trouwens nog altijd niet wat bedrijven ertoe aanzet bij Brussel fabrieken en depots neer te poten: de werknemers geraken er niet op tijd, de aanvoer komt te laat en de afgewerkte producten staan er continu in de file. Als men al die extra kosten samentelt, kan men zich veel beter bv ergens in Limburg vestigen, hoe erg dat ook mag lijken. De Brusselse knoop begint stilaan op de Gordiaanse te lijken: onontwarbaar.
Wie een beetje de binnenlandse politiek volgt, herinnert zich nog wel de foto waarop Didier Reynders, minister van financiën, aan Freya Van den Bossche een grote bloemenruiker aanbood als "erkentelijkheid" omdat zij er in geslaagd was een begroting in evenwicht te presenteren. "Voor de regeringen Verhofstadt was dat de zesde op rij", werd nog eens herhaald. Welnu, heel die scene was gespeeld, want zowel Didier uit Luik als de moeder van Billie wisten dat de begroting alleen maar klopte omdat er dit keer een grove komedie was opgevoerd. Het blijkt nu nl dat de petroleumsector op 23 december 2005 aan Verhofstadt II een lening van 100.000.000 euro heeft toegestaan en deze op 27 december heeft doorgestort. Dat geld moet echter nu, in 2006, worden terugbetaald. Onder het contract van de lening stonden de handtekeningen van de twee bovenstaande hoofdspelers plus die van ex-witte ridder Verwilgen. Puur boerenbedrog, dus. Daarmee houdt het trouwens niet op. Volgens Étienne Schouppe, oud voorzitter van de raad van bestuur van de NMBS en dus iemand die het kan weten, is ook het verhaaltje van het overnemen van het pensioenfonds van die NMBS door Verhofstadt II een comedia dell'arte. Volgens wat Schouppe beweerde in een interview met Het Laatste Nieuws, hád de NMBS helemaal geen pensioenfonds, maar is de spoorwegmaatschappij hals over kop geld moeten gaan lenen om er snel-snel een ineen te kunnen knutselen. Nogmaals boerenbedrog, dus (met mijn excuses aan de landbouwers, die hiermee niets te maken hebben). Als men bedenkt dat er ook heel wat betalingen, die de Staat vroeger op het einde van de maand deed, nu naar het begin van de maand werden verschoven, waardoor men dus niet op 31.12.05 diende te betalen, maar op 01.01.06 zodat dat geld in een volgende begroting terecht kwam, dan zijn we aan het derde boerenbedrog toe, steeds voor dezelfde begroting van 2005. De begroting 2005 vertoont zo een gat van enkele honderden miljoenen euro, dus vele miljarden oude Belgische frankskens waardoor ook de hele blabla van Verhofstadt in de laatste "Zevende Dag" op de VRT als larie kan worden afgedaan ("ons land heeft een sluitende begroting, wat de meeste van onze omliggende landen niet hebben"). In datzelfde interview beweerde de man die sneller liegt dan zijn schaduw ook nog, dat België "over enkele jaren" zijn staatsschuld tot op 60% van het BNP zou gebracht hebben. Wie gelooft dát nog?
Uit diverse onderzoeken in Vlaanderen blijkt dat de kennis van het Frans er erg op achteruitgaat. Heel wat bedrijven vinden geen geschikte tweetaligen Frans / Nederlands en zijn dikwijls verplicht de nieuw aangeworvenen zelf verder op te leiden via allerlei extra cursussen. Frans is voor de Vlaamse jeugd niet meer een taal die aanspreekt. Alles wat ze horen buiten hun eigen taal is Engels. Dat is zo op wereldvlak en dat zal eerder toe- dan afnemen. Jammer genoeg wonen we in een tweetalig land, waar voor ons Frans de tweede taal is en daarenboven grenst ons land aan het grote Frankrijk, wiens inwoners geen andere taal kennen dan het Frans. De achteruitgang van het Frans is mede te wijten aan het feit dat Frans voor Vlamingen geen gemakkelijke taal is, zeker niet als men ze goed wil spreken en schrijven. Met al die lettertekens en moeilijke spraakkunst - denk maar aan die aanvoegende wijs (subjonctif) en de twee vormen van onvoltooid verleden tijd (imparfait en passé simple) - is het voor jonge mensen niet vanzelfsprekend dat ze zich interesseren om een dergelijke taal aan te leren, vooral niet als ze zien hoe gemakkelijk bv Engels daarentegen is. Een andere reden waarom de Vlaamse jeugd zich niet meer voor het Frans interesseert, is trouwens ook het feit dat Vlaanderen en Wallonië steeds verder uit elkaar groeien. Wie in Vlaanderen weet nog wat aan de overkant van de taalgrens gebeurt. Dat geldt trouwens ook voor de franstaligen: ook zij kijken praktisch nooit naar een Nederlandstalige zender of lezen iets in onze taal. Tenslotte gebeurt met het Frans wat tegenwoordig een beetje met het aanleren van alle talen plaats vindt: het gebeurt allemaal veel te oppervlakkig. Met de nieuwe-, meestal computersystemen, leert men wel zeer snel zijn plan trekken in een vreemde taal (dat kan op twee weken via een "crash cursus), maar dan spreekt men "papegaaienfrans", zonder enige diepgang en kan men de taal zeker niet fatsoenlijk schrijven. De enige manier om iets te doen aan de huidige tekortkomingen is, mijns inziens, buiten het normale lessenpakket voor Frans er ook voor te zorgen dat leerlingen daarin meer praktijk zouden krijgen nog vóór ze de school verlaten. Dat kan bv door contact met Franstaligen of speciale interactieve programma's waarbij men verplicht is de taal te spreken én te schrijven. En dit geldt feitelijk ook voor het Engels en zeker voor het Duits, een taal die tegenwoordig erg onderschat wordt. Met het verplaatsen van het politieke zwaartepunt naar het oosten zal Duits nog heel wat in belang toenemen.
Ik noem dit artikel wel "het energie debat", maar in feite bestaat dat niet. Het moet nog beginnen en voor Europa is het zo stilaan vijf vóór twaalf. Zopas verscheen er er interessant artikel daarover in het tweemaandelijks blad "E!Sharp", een Engelstalige uitgave van Britse europarlementariërs. Daarin staat te lezen dat het internationaal energie agentschap verwacht, dat de vraag naar energie op wereldvlak tegen 2030 nog met 60% zal stijgen. In Europa verwacht men dat er tegen die tijd 50 tot 70% meer zal moeten worden ingevoerd. Het continent hangt op dit ogenblik voor 80% af van fossiele brandstoffen. Het land dat er feitelijk het beste voorstaat is Frankrijk en de reden daarvan is dat ze daar 80% van hun energie uit 58 kerncentrales halen. De Fransen zijn niet alleen zinnens dat zo te houden, misschien gaan ze zelfs nog uitbreiden. Het eerste slachtoffer van deze Franse expansie wordt dan waarschijnlijk België, waar de regering Verhofstadt I zich voorgenomen had de eigen kerncentrales te sluiten tegen 2015. Dat was grotendeels onder druk van de meeregerende groenen, maar sindsdien is er in de houding van de ploeg Verhofstadt II geen wijhziging gekomen. Wat er dan kan gebeuren hebben we twee jaar geleden in Italië meegemaakt, toen er onderweg van Frankrijk naar dat land een stroompanne was en de helft van het land enkele dagen zonder stroom zat omdat het geen alternatief had. Het Franse Areva bouwt momenteel een nieuwe kerncentrale in Finland. Zweden had een moratorium op zijn kerncentrales, maar is daarvan afgestapt en heeft zijn oudste centrale laten moderniseren terwijl er momenteel geen verdere sprake van sluitingen meer is. Ook het Duitsland van Schröder had gepland ermee te stoppen, terwijl het onder Angela Merkel waarschijnlijk ook op die stappen zal terugkomen. Dat laatste is mede het gevolg van mogelijke onzekerheden die een aanvoer van aardgas vanuit Rusland met zich meebrengt, na het dispuut van dat land met Oekraïne. De nieuwste kerncentrales zijn een stuk veiliger geworden én daarenboven ook goedkoper dan de oudere generatie. De kostprijs, opslag van het radioactief afval inbegrepen, is maar de helft van die van de nieuwste windmolens, die daarenboven heel wat meer plaats innemen om aan eenzelfde capaciteit te komen. Daarenboven stoten ze geen koolstof uit en zijn ze eigenlijk millieuvriendelijker, zeker voor wat de discussie rond de ozon laag betreft. Feit is, dat het onmogelijk blijft steeds te voldoen aan een grotere vraag naar energie en tegelijkertijd de kerncentrales te sluiten. De landen die dat laatste zullen beslissen, zullen hun energie stukken duurder moeten betalen terwijl ze er niet veiliger op zullen worden, omdat de kerncentrales in de landen waar men wél voortdoet dikwijls op een steenworp van de eigen grenzen liggen. Het lijkt niet het ogenblik om hypocriet te blijven doen, zoals men hier bezig is.
De top van het Vlaams Belang heeft op haar jaarlijkse nieuwjaarsbijeenkomst gezegd dat ze er zelf niet in geloofd gelijk te zullen krijgen voor de Raad van State na de klacht door de zgn wereldverbeteraars van Kifkif, een van de vele schaduworganisaties van de SP.a. Nadat een eerste klacht ongegrond was, omdat het artikel waarover het ging zelfs niet eens verschenen was, heeft men nu een tweede ingediend omdat het Belang bij een foto van brandende auto's in de Parijse voorstad er de titel "Stop immigratie" had bijgezegd. Wie een hond wil slaan vindt allicht een stok, al kan het moeilijk nog belachelijker. De reden, waarom het Vlaams Belang denkt te zullen verliezen bij de Raad van State is, omdat dat instituut voor 50% uit Franstaligen bestaat (nóg maar eens een discriminatie van de 60% Vlamingen) en er bij de Nederlandstaligen wel altijd een Judas zal gevonden worden om mee te stemmen. Deze zaak verliezen bij de Raad van State zal dan wel betekenen, (nog maar eens) winnen bij de volgende verkiezingen. CD&V en VLD zullen dan weer wel janken dat zij weer het slachtoffer worden van die onzinnige heksenjacht, maar dat hebben ze ook aan zichzelf te danken. Ze hebben die belachelijke wetten mee goedgekeurd én ze weigeren het cordon sanitaire op te geven. Als ze dat laatste zouden doen, is het in Vlaanderen voor eeuwig en drie dagen gedaan met de participatie van de linksen aan de macht. Die anti-racisme wetten zijn ontstaan uit francofone en linkse ideeën met als enig doel de Vlamingen te verdelen en zo de eerste viool te kunnen blijven spelen in dit land. --- Het Vlaams Belang kan zich ondertussen wel troosten met de gedachte dat ook Michel Vandenbosch van de dierenrechtenorganisatie Gaia op grond van dezelfde stomme wetten waarschijnlijk zal worden aangeklaagd voor het aanzetten tot rassenhaat door de moslimexecutieve, het overkoepelend orgaan van de Belgische moslims. Reden daarvoor is het totaal gerechtvaardigd protest van zijn organisatie tegen de gruwelijke slachtingen van schapen bij het offerfeest. Moest zoiets door Vlamingen of Walen gebeuren, ze zouden al lang veroordeeld geweest zijn.
Verhofstadt is dus met een deel van zijn hofhouding (De Gucht, Pierre Chevalier en Van Quickenborne) naar de States getrokken om ons land te gaan promoten. Hij heeft zelfs een onderhoud met president Bush, maar dat zal eerder voor de galerij zijn: het hele gesprek is gepland te verlopen in een half uurtje. Het is niet de eerste keer dat onze eerste met dat doel de plas oversteekt. De vorige keer was het resultaat zeer magertjes, zeg maar nul komma nul. Hopelijk wordt het nu wat beter, al valt het allemaal nog af te wachten. Eenzelfde reis naar Azië op het einde van vorig jaar is bij mijn weten ook geen succes geworden. Hét lokmiddel waarmee men nu ook Amerikaanse bedrijven bij ons wil laten investeren cq uitbreiden, heet de "notoriële intrest aftrek". Het zou een wereldprimeur zijn en bestaat erin dat maatschappijen die met eigen kapitaal in België willen investeren cq uitbreiden een soort belastingsvermindering krijgen van 8% (van 34 naar 26%). Verhofstadt noemde het systeem gisteren in de "zevende dag" een fictieve operatie. Waarschijnlijk bedoelde hij daarmee dat het verschil (de winst dus) voor drie jaar geblokkeerd blijft. Misschien is dat wel de reden waarom de Aziatische firma's m.i. nog niet hebben toegehapt. Er zijn echter ook andere redenen. België blijft het enige land in Europa met een automatische indexaanpassing. Verder hebben wij zo ongeveer de hoogste bruto lonen en is er bij ons - in tegenstelling tot enkele van onze buurlanden - nog steeds geen sprake van loonmatiging. Dat de havens op de dag van vandaag nog maar eens een 24 uur staking meemaken, zal ook niet veel helpen. Dat kost alleen aan de Antwerpse haven zo'n 10 miljoen euro (voor één dag!). We zullen maar duimen dat de Amerikanen, ondanks alles, toch weer naar hier zullen komen, maar ik heb er mijn grootste twijfels over.