Volgens de Open-VLD, wordt het hoog tijd dat de snel-Belg-wet wordt aangepast. Dat zal wel, ja. Alleen is het mede dank zij die partij dat de wet er gekomen is, onder Verhofstadt I. Ze is er mede de schuld van, dat heel wat buitenlandse criminelen zich tot Belg hebben kunnen laten naturaliseren, iets wat zo maar niet terug te draaien is. Het laatste voorbeeld is de pas in Marokko aangehouden gangster die zes moorden in België zou hebben bekend. Het Gerecht, we zouden bij ons beter spreken van het Gekrom, want veel "recht" is er niet bij, is de laatste tijd weer bijna dagelijks in het nieuws en dat in de slechtste zin van het woord. Dat er al misdaden worden opgelost, hebben we meestal nog te danken aan het buitenland. Buiten de arrestaties in Marokko blijkt er ook een doorbraak te zijn in de nog niet opgeloste moord op een joodse diamantair en zijn vriendin in Antwerpen in de jaren negentig. Ook die zaal werd opgelost in het buitenland, nl in Nederland. Volgens een recent rapport van het internationaal Centrum voor Gevangenisstudies in Londen, zit er in België maar één inwoner op duizend in de gevangenis, tegenover bv één op honderd in de States. Dat zou de indruk geven, dat het hier veiliger is, maar het kan ook het tegenovergestelde betekenen, nl dat er hier veel meer criminelen los lopen. Ondertussen zijn er in dit land 1500 cellen te weinig en dreigt er weer, voor de zoveelste keer, een actie van de gevangenisbewakers. In Nederland heeft men het probleem van de overbevolking opgelost door meteen gevangenissen bij te bouwen en de gedetineerden ondertussen onder te brengen in zgn "bajesschepen". Die schepen hebben ze nu niet meer nodig en zouden bv door België tijdelijk gebruikt kunnen worden. Maar nieuwe justitieminister Vandeurzen heeft daar geen oren na. Hij wil nieuwe gevangenissen bouwen, wat inderdaad zou moeten, maar vergeet daarbij dat het minstens nog vier jaar zal duren alvorens de eerste nieuwe bajes klaar zal zijn. Ondertussen laat men wel een serie (kleine) criminelen lopen, waardoor het onveiligheidsgevoel van de burger er niet op zal verbeteren. En dan zijn er de processen. Die van het DHKP-C bv, waar de Belgische Justitie moet uitmaken welke rechters het bij het juiste eind hadden: die van Gent en Brugge of die van Antwerpen. Zelfde zaak, zelfde dossiers; maar een tegenovergestelde uitspraak. Verder is er Lernout & Hauspie, hét proces van de 21ste eeuw, waaraan Justitie zich lijkt te verbranden. De medebeschuldigde Dexia bank had zelf een onderzoek ingesteld en is tot het besluit gekomen dat enkele onderzoeksrechters zich min of meer hebben laten omkopen tijdens een proces in Singapore, een proces n.b. dat Dexia daar gewonnen heeft. Nog erger is de zaak tegen Koen Veeckman, die op de politiedienst waar hij werkte, duizenden (!) vertrouwelijke documenten stal en ze doorverkocht aan de drugsmaffia. Die zaak werd in de doofpot gestopt (net zoals die van de bende van Nijvel) en is nu verjaard, zodat niet alleen Veeckman, maar ook de criminelen, die erbij betrokken waren, vrijuit gaan. Tenslotte zijn er de huurkosten voor de gerechtsgebouwen van Antwerpen en Gent, die in totaal 867 miljoen euro per jaar bedragen en dit voor een periode van 36 jaar! Allemaal dank zij Paars en haar overtroffen minister Onkelinx, mevrouw Uyttendaele. Jo Vandeurzen is echt niet te benijden met de post die hij gekregen heeft. In de meeste gevallen hierboven vermeld kan hij helemaal niets doen. Het enige wat hij tot nu toe op dat gebied gepresteerd heeft, is zijn weigering om een wet van Paars te laten uitvoeren voor het oprichten van een federaal instituut voor de gerechtelijke opleiding. Eén van de vele plannetjes van tante Laurette om dit land te herfederaliseren (wat ook een dada is van Verhofstadt)*. Kortom, dit land heeft geen Gerecht. Het is een Gekrom, de naam "recht" niet waardig. --- * CD&V heeft ondertussen een andere herfederaliseringsplan van Onkelinx afgeschoten, nl dat van het "nationaal" kankerplan, waarbij vooral de Vlaamse ziekenhuizen, die op dat gebied al zeer goed werk leveren, getroffen zouden worden.
Verhofstadt III is aan de begrotingsbesprekingen begonnen (niet ten onrechte een "begrotingsmarathon" genoemd) en meteen zit het spel weer op de wagen. Er moet daar nl een gat van liefst drie miljard euro worden dichtgereden en dat laat zich in de huidige financiële en economische situatie zomaar niet dichten. Zo blijkt het overschot op onze handelsbalans in 2007 teruggevallen op amper 700 miljoen euro, tegenover 3 miljard het jaar voordien en 10 miljard in 2.000. De zgz liberaal Verhofstadt heeft het waarlijk goed gedaan, niet? Zoals ik eergisteren reeds meldde in mijn blog over de zgz Waalse heropstanding, wordt van de regio's verwacht dat ze hun steentje zullen bijdragen, in de vorm van een half miljard euro die ze niet mogen uitgeven. De Waalse deelregering heeft al bedankt en de Brusselse doet het nóg straffer: die vraagt een extra bedrag bij van dezelfde grootte. Dat maakt dus, dat Vlaanderen het weer eens alleen zou moeten betalen. Onze regio is daartoe in staat, maar onder bepaalde tegenprestaties, o.m. door het overdragen van bevoegdheden aan de regio's. En daar knelt het federale schoentje. Het is nl gebleken dat de zgz "wijzen" en het octopuszootje er zelfs niet in slagen tot een akkoord te komen over de zgn "borrelnootjes", laat staan de serieuze veranderingen. Wat de francofonen, daarin gesteund door de belgicisten uit de CD&V (Dehaene en Van Rompuy sr, om geen namen te noemen), willen is, dat Vlaanderen betaalt zonder tegenprestaties en daarmee uit. Enfin, het klassieke recept sinds 1830. Gelukkig gaat dat niet gebeuren. Vlaams minister-president Kris Peeters blijkt dan toch genoeg ruggengraat te hebben om boter bij de vis te eisen. Hij kan ook moeilijk anders. Net nu is uitgelekt, dat de Vlaamse Volksbeweging (VVB) een enquête heeft gehouden bij meer dan 2.600 mandatarissen van de CD&V zowel op gemeentelijk, provinciaal, regionaal als federaal vlak en dat 90% van die mensen achter de 5 Vlaamse resoluties blijven staan. Tel daar nu de 100% N-VA-ers bij en dan weet ook de kartelleiding dat daar niet mee gelachen kan worden. Het wordt dus woord houden, tegenover de vroeger goedgekeurde resoluties, maar ook tegenover de honderdduizenden kiezers die in juni 2007 voor het kartel hebben gekozen omdat hen meer Vlaanderen werd beloofd. Over exact één maand is het Pasen. Zo te zien, zal er niet veel te rapen vallen.
De Marokkaanse autoriteiten hebben dus in eigen land een terreurnetwerk opgerold dat gerund werd door een "Marokkaanse Belg". De man woonde al jaren hier met vrouw en kinderen en was in 2000 Belg geworden, waarschijnlijk dank zij de zo geroemde snel-Belg-wet van Verhofstadt I. Het feit, dat criminele moslims hier een vrij onopgemerkt leven leiden, is niets nieuws. Ook bij de planners van de aanslagen in Madrid waren er Marokkanen betrokken die in Limburg leefden. Van een ervan liep de vrouw hier zelfs rond in een burka. Kan hier allemaal. Wat intrigerend is in de nieuwe zaak is, dat Abdelkader Belliraj, de hoofdbeschuldigde, die met zijn bende verdraagzame moslims en joden wou opruimen, in Marokko bekend heeft in België vroeger zes moorden te hebben gepleegd. Waarom zou hij dat gedaan hebben? Een plausibele uitleg is, dat die moorden veel zwaarder zullen doorwegen dan de nog uit te voeren aanslagen en dat de man waarschijnlijk hoopt aan België uitgeleverd te worden. Hier krijgt hij maximum levenslang en loopt hij, in het slechtste geval, twaalf jaar later weer vrij rond. Zelfs al zou hij zijn hele straf hier moeten uitzitten, dan is een verblijf in een Belgische gevangenis nog altijd een paradijs in vergelijking met die in een Marokkaanse bajes. Misschien heeft hij ook wel de (Vlaamse) film "De Hel van Tanger" gezien. Eens trouwens in België, kan de man wettelijk niet meer worden uitgewezen, omdat hij (ook) de Belgische nationaliteit heeft. De recente vrijspraak van de DHKP-C terroristen door het Antwerpse Hof van beroep, zal Abdelkader Belliraj alleen maar gesterkt hebben in zijn hoop op een uitwijzing naar dit voor hem beloofde land. --- Tegen die vrijspraak voor de DHKP-C terroristen (volgens het Hof waren het "maar" sympathisanten"), is het federaal parket tenslotte toch maar in beroep gegaan. Het schaamtegevoel was blijkbaar té groot. Nu wordt het wachten om te horen of het Hof van Cassatie haar rechters in Brugge en Gent gaat gelijk geven ofwel die van Antwerpen. Wat een land!
Met statistieken kunt ge alle kanten uit. Dat werd zopas nog bewezen met de verschillende standpunten i.v.m. het duurder geworden leven. Naargelang de periodes die ervoor in aanmerking kwamen werd het leven hier van 8,5% duurder tot 7,5% goedkoper! Rudy Demotte, de nieuwste minister-president van Wallonië heeft ook dankbaar gebruik gemaakt van enkele statistieken, o.a. van de KBC en de Vlerick management school, om aan te tonen dat Wallonië op dit ogenblik sneller vooruit gaat dan Vlaanderen. Ook het zgz Marshall Plan werd nog eens boven gehaald. Dat is dan de theorie. De praktijk is echter iets genuanceerder, om het voorzichtig uit te drukken. Wallonië (en dit geldt ook voor Brussel) behoort tot de slechts presterende arbeidsmarkten van Europa. Dat blijkt nog uit een recente studie van het Steunpunt Werk en Sociale Economie, waarbij liefst 93 Europese regio's vergeleken werden. Als men zich daar onderaan bevindt, is het logisch dat het alleen maar beter zou moeten worden en dat de vooruitgang er, in percentages, hoger moet liggen om terug te kunnen komen. Het Waalse gewest haalt maar 15% van de Belgische export en heeft nog altijd een kwart millioen werklozen. Toch is Demotte nog niet de slechtste. Om te beginnen is zijn Nederlands behoorlijk. Zijn moeder was een West-Vlaamse en hij zal ons, Vlamingen, dan ook eerder begrijpen dan een echte Waal (en zeker eerder dan een hautaine francofone Brusselaar). Het rechtstreekse contact dat Demotte trouwens heeft met Vlaams minister-president Kris Peeters en dat o.m. al resulteerde in een poging te zorgen voor beter interregionaal vervoer, wijst in die richting. Uit dit alles besluiten dat het nu met Wallonië beter gaat is echter een stap te ver. Uitgerekend deze week werd bekend, dat de federale regering de deelregeringen gevraagd heeft hun steentje bij te dragen tot het dichten van het grote gat (van 3,5 miljard euro!) in de nationale begroting en wat blijkt? De Franse gemeenschap én het Waalse gewest zeggen dat ze wel willen maar, oh toevallig, het dit jaar heel moeilijk hebben. Brussel zegt alleen te kunnen bijdragen als het eerst zelf extra geld krijgt via een eventuele nieuwe staatshervorming (!). Het resultaat is, dat het weer "grote broer" Vlaanderen zal zijn die het gat mag helpen dichten. Als compensatie zal het dan weer enkele futiele bevoegdheden bij krijgen, zoals bv het landbouwrampenfonds en/of het kadaster. Op die manier blijft België, of wat ervan over schiet, maar aanmodderen. --- In de marge van bovenstaande, nog dit: op de "State of the Union" van Demotte waren er juist geteld negen (9) Waalse volksvertegenwoordigers aanwezig, inbegrepen ex-bendeleider José Happart, die daar nu Kamervoorzitter is... Blijkbaar geloven ze er zelf ook niet in.
Met de staatshervorming wordt het driemaal niks. Ge moet al een vreselijke optimist zijn, of een simpele ziel, om te geloven dat Leterme I iets voor Vlaanderen gaat betekenen. Van "wijzen" van het type Verhofstadt, Vande Lanotte, Dehaene en Moureaux, heeft Vlaanderen niet veel goeds te verwachten. In de eerste plaats maakt men de Vlamingen blij met wat futiliteiten, zoals de regionalisering van de zgn "Ikea"-wet, de huurwet en nog zo enkele onbeduidende zaken. Dat noemt men dan het eerste pakket en dat zou dus worden goedgekeurd bij de installatie van Leterme I, op Paaszaterdag. Tegelijk zou er een afspraak gemaakt worden voor een tweede pakket, een met meer inhoud (maar wát wordt niet bij verteld), dat vóór de zomer zou moeten zijn goedgekeurd. Dit zouden wel eens de klassieke vijgen na Pasen kunnen worden. Zelfs als dat tweede pakket enkele voor Vlaanderen substantiële veranderingen zou bevatten, dan zal het pas van kracht worden ná de regionale verkiezingen van 2009. Dit laatste dan volgens een plan van Machiavelli Reynders, dat niet nieuw is: hij had het reeds zo voorgesteld vlak na 10 juni ll. Reynders en zijn MR willen nl de Waalse regionale regering, waarin zij niet vertegenwoordigd zijn, geen extra bevoegdheden geven en hopen na de verkiezingen van 2009, dat hun partij dan (weer) in die Waalse deelregering zal zitten. Als er van bovenstaande iets in huis komt, dan zijn de Vlamingen, voor de zoveelste keer, de klos. Om zijn plan uit te werken, gaat Reynders volgende week nl praten met de SP.a en de groenen. Hij zou ze zelfs mee in de nieuwe regering willen krijgen. Als dat zou lukken, krijgen we een soort Italiaanse regering (die van Prodi, met zijn negen partijen, is ondertussen roemloos ten onder gegaan, zoals ik voorspeld had). Daarbij komt nog dat men op die manier de N-VA niet meer nodig zou hebben en zelfs overboord zou kunnen kippen, als de partij van De Wever niet mee zou willen. Daar moet de CD&V natuurlijk mee akkoord gaan, maar met het verlokkelijke beeld van de ministerposten in het vooruitzicht, is zo'n scenario reëel. Gesteld, dat het Vlaams kartel toch stand houdt en er dus niets in huis zal komen met de staatshervorming, dan moet het consequent zijn en zich houden aan haar verkiezingsbelofte dan niet in een nationale regering te stappen. Dat zou als gevolg kunnen hebben dat we een soort regering van lopende zaken zouden krijgen tot aan de regionale verkiezingen van 2009, waarna er opnieuw zou kunnen gepraat worden. Dat België ondertussen op apengapen ligt, zal Vlaanderen worst wezen. Het wordt stilaan tijd dat de kiezers getoond wordt wie die laatste verkiezingen gewonnen heeft. Soms krijgt men de indruk, dat het de verliezers zijn die nu het politieke programma bepalen.
Van de (hopelijk tijdelijke) ziekte van Leterme, hebben enkele oude CVP-knollen misbruik gemaakt om hun totaal verouderde ideeën weer eens boven water te halen. Dat geldt dan in de eerste plaats voor het Brabantse trekpaard Dehaene. Die zegt wel alleen nog in "Europa" te willen zetelen, maar moeit zich ondertussen toch maar lekker met de Belgische binnenlandse politiek en dan nog op zijn eigen, plompe en bazige manier. Hij wordt in zijn uitleg bijgestaan door het belgicistische deel van de tandem Van Rompuy, nog zo'n bloempot die hoogstens nog kan dienen als voorzitter van de Belgische kamer, maar voor de rest beter zijn bek zou houden als het over Vlaanderen gaat. Ik wil hierbij opmerken, dat ik niets heb tegen de ouderdom van beide heren als ik het over "oud" heb, maar wel aan hun manier van denken, die echt niet meer van deze tijd is. "Age is in the mind, not in the calender", zoals de Angelsaksers dat zo kernachtig uitdrukken. Dehaene en Van Rompuy sr zitten met hun hoofd nog steeds in de oude CVP-logica, die erin bestond ervoor te zorgen dat ze erbij waren, dat de partij mee aan de macht moest blijven en dat men daarvoor offers moest brengen, desnoods met de dood in 't hart. Dat Dehaene mee in de zgz "raad van wijzen" zit, is trouwens ook al fout, want hij zal daar alleen maar toegevingen doen aan de francofonen, zoveel is zeker. Dehaene en Van Rompuy sr zouden dus al tevreden zijn met de "borrelhapjes" (volgens de VLD zijn dat nu "sardientjes" geworden zijn, dit i.pl.v. de "vette vis" van N-VA-er Jambon). Er zou, volgens de heren, toch een datum van ergens deze zomer bij moeten vermeld worden, waarop dan wél een echte staatshervorming zou worden doorgevoerd. Wat is dat voor zever! Als men de problemen tegen 23 maart niet opgelost krijgt, zal dat ook niet tegen 23 juni gebeuren. Wat Dehaene en Van Rompuy sr willen is, dat men hoe dan ook Verhofstadt III (of IV) of Leterme I voorzet, dan de vakantie als excuus zal inroepen en ten slotte zonder staatshervorming zal verder boeren. CVP-achtiger kan moeilijk. Opmerkelijk is ook, dat er weinig officiële weerstand is vanwege CD&V-voorzitter ad interim Schouppe, die zelf ook nog van de oude CVP-stempel is (dat werd zopas nog bevestigd door de voorzitter van de eigen CD&V-jongeren). Tenslotte nog dit: volgens bovenstaande heren zou men met de hele zaak niet verder kunnen zolang niet zeker is wanneer Leterme genezen zal zijn. Staat de geschiedenis dan stil zonder Leterme? Beste medeburgers, er komt geen staatshervorming, want Yves Leterme is ziek!
Einde maart 2008. De poging om een nieuwe, definitieve federale regering te vormen is mislukt. Trouw aan hun verkiezingsbelofte om niét in een regering te zullen stappen als er geen serieuze staatshervorming komt, weigeren CD&V en N-VA nog verder mee te doen. Het Vlaamse parlement wordt samengeroepen en minister-president Kris Peeters roept de onafhankelijkheid uit van Vlaanderen. Over heel het grondgebied is het feest, overal wordt gevlagd en wordt het Vlaamse volkslied gezongen. --- Toen werd ik wakker. Ik had gedroomd. Het land dat zichzelf onafhankelijk had verklaard was niet Vlaanderen, maar Kosovo, een Servische enclave met een meerderheid van Albanese moslims. Kosovo heeft geen volkslied, zelfs (nog) geen eigen vlag. Er werd dan maar gezwaaid met de vlag van het Albanese buurland (stel eens voor dat wij, Vlamingen, met een Nederlandse vlag door de straten zouden rijden!). Kosovo is straatarm, raakt aan geen zee of grote stroom, heeft ongeveer de helft van zijn bevolking werkloos, heeft geen eigen energievoorziening en is omgeven door een drietal andere armoezaaierlanden én door Servië. Dat Servië zal Kosovo niet erkennen en wordt daarin gesteund door Rusland. Toch is de kans groot dat het landje vandaag zal erkend worden door de overgrote meerderheid van de E.U.-landen, die de nieuwe natie reeds hun steun hebben toegezegd. Vlaanderen telt driemaal meer inwoners als Kosovo, heeft internationale havens en luchthavens, een industrie en landbouw om U tegen te zeggen, bijna geen werkloosheid, een eigen vlag én volkslied. Toch ziet het er niet naar uit, dat Vlaanderen van de E.U. zo maar zijn onafhankelijkheid zal krijgen, al moet gezegd dat dit mede de schuld is van een aantal eigen Vlaamse verkozenen, die regelmatig de kant van de tegenstrever kiezen. Hoelang nog? Als we uit het Kosovo geval één les kunnen trekken, dan is het dat we zelf kunnen beslissen onafhankelijk te worden, net zoals ooit in het nepjournaal van de RTBF werd gesuggereerd. We zullen het dus zelf moeten verwezenlijken. Doen, Kris, doen!