Ik denk dat wij in Vlaanderen zowat de wereldkampioenen van de projecten op lange termijn moeten zijn. Denk maar aan Oosterweel en de IJzeren Rijn (waar we momenteel niets meer over horen), maar er is meer.
Zo was er de voorbije week in de plaatselijke media heel wat aandacht voor een nieuwe weg, die Turnhout zou moeten ontsluiten naar de Nederlandse grens toe aan de noordkant van de stad. Hét probleem daarbij is dat er een soort natuurreservaat ligt (hetzelfde probleem als dat van de IJzeren Rijn) en er daaronder een tunnel zou moeten komen. In mijn gemeente, Kasterlee, had men dat probleem ook, om ervoor te zorgen dat de drukke verbinding tussen Turnhout en Geel niet meer door het centrum van onze gemeente zou komen. Ook daar was de enige oplossing een tunnel onder het natuurgebied van de Hoge Mouw. Die kwam er, met medefinanciering door Europa, maar wel na zo’n 25 jaar!
Ik moest aan dat alles denken i.v.m. de heisa die er is omtrent de zgn ‘boskaart’, waarbij 12.500 hectare zgn zonevreemd bos niet meer verkaveld zou mogen worden, terwijl die gronden tot nu toe een bestemming hadden als bouwgrond of bestemd waren voor de industrie. Ook daar is men al 20 jaar mee bezig en de boskaart, die grotendeels gemaakt schijnt te zijn geweest met luchtfoto’s, blijk nogal wat fouten te bevatten. Om aan het gekrakeel een eind te maken heeft Geert Burger de hele zaak afgezegd, wat in feite een goede beslissing is, maar waarmee niets is opgelost. Ook dat kan nog járen duren.
Nog zo’n verhaal wordt ongetwijfeld de beslissing van Vlaams minister voor o.m. Energie Bart Tommelein om tegen 2035 geen voertuigen meer toe te laten die nog met een diesel- of benzinemotor zouden uitgerust zijn. Daar zal veel volk naar komen kijken, tenzij er ondertussen enkele spectaculaire uitvindingen zouden gedaan worden om de batterijen sterker én kleiner te maken, de actieradius minstens 4 keer te vergroten en ook de elektriciteitsproductie minstens te verviervoudigen. Dat alles terwijl men de kernreactoren ondertussen zal hebben stilgelegd.
---
In de marge van bovenstaande, nog dit: vorige week crashte er in het Limburgse Stokkem een elektrisch aangedreven wagen die in brand vloog, waarbij de chauffeur het leven verloor. De brandweer, die ter plaatse kwam, moest uiterst omzichtig te werk gaan, daar zo’n wagens een stroomsterkte kunnen hebben die 50 maal sterker is dan die van een wagen met klassieke brandstof. Een soort hoogspanning, zeg maar, waarbij een brandweerman (of iemand anders die ter hulp snelt) zou kunnen geëlektrocuteerd worden als hij niet oplet. Allemaal nieuwe problemen waarover men nog veel te weinig weet.
|