Eigenlijk was ik niet zinnens iets te schrijven over dat vreselijke busongeluk met die schoolkinderen in Zwitserland. Wat kan ik nog toevoegen aan die stroom van berichtgeving, waaronder we bedolven worden? Alleen al in mijn dagelijkse krant stonden er gisteren 15 volle bladzijden over, op radio en Tv ging 95% van het nieuws over niets anders. Er waren zelfs journaals bij waarin het écht over niets anders ging. Wat zou ik daar nog aan toevoegen? Wel, ik kan daar tóch iets aan toevoegen. Ondergetekende heeft nl de laatste 22 jaar van zijn carrière doorgebracht in een internationale 24 uurservice voor vrachtwagens en autobussen, dag én nacht dus. Gelukkig heb ik geen ramp meegemaakt zoals deze in de buurt van Sierre. De weg daar ken ik wel. Bij problemen aan de Sankt Gotthard tunnel waren er wel eens zwaar beladen vrachtwagens die via Sierre en Sion naar Italië durfden rijden (via de vallei van Domodossola) en daar in de problemen kwamen, doordat de hellingen er steiler waren. Ik heb echter meermaals ook busstrandingen meegemaakt, ook met schoolkinderen, waarbij hun bus ergens midden in de nacht stil stond en we moesten trachten een monteur te vinden die er naartoe kon, in de hoop het probleem snel opgelost te krijgen. Dat laatste was niet altijd evident, want - althans in mijn tijd - waren er enkele verschillen tussen vrachtwagen- en autobusmotoren en van die laatsten hadden nogal wat werkplaatsen, die normaal alleen de service voor trucks deden, niet altijd de passende reserveonderdelen in voorraad. Waar ik mij vroeger wél over ergerde - en dat blijkt nog steeds niet veranderd te zijn - was het feit, dat men met die kinderen 's nachts reed. Draai en keer het zoals je wil, maar overdag rijden is nog altijd veiliger dan 's nachts en ook op gebied van service en hulpverlening is het logisch dat men overdag sneller op meer steun kan rekenen. De reden waarom men 's nachts blijft rijden is vrij eenvoudig: het is een centenkwestie om de vakanties betaalbaar te houden. Twee nachtreizen (heen en terug) betekent twee hotelovernachtingen minder en twee dagen meer vakantie. Ik kan er begrip voor opbrengen, het verandert echter niets aan de essentie van het probleem. Tenzij ik erover zou gezien hebben, heb ik nl in alle lectuur en commentaar die ik in deze ramp over mij heb gekregen, er nergens iets over gehoord noch gezien...
Reacties op bericht (1)
16-03-2012
slecht design
De betonnen constructie waardoor deze frontale botsing met een wand mogelijk werd is alles behalve een goed design. Deze ramp bewijst het.