Steven Vanackere is zich steeds meer aan het profileren als een soort superminister. De man fungeert niet alleen als het Vlaamse klankbord voor Di Rupo, maar strooit zowat elke dag nieuwtjes en ideetjes rond die tot enig doel hebben dit land blijven te verankeren (ik schreef haast: 'verackeren') in het Belgique à papa. Het begon op 27 maart, toen hij tijdens een colloquium met de denktank 'European Policy Center' vertelde, dat de splitsing van de Belgische politieke partijen in aparte Vlaamse en Waalse partijen, een historisch vergissing was. Zelfs in zijn eigen tsjevenpartij, waar ze toch al e.e.a. gewend zijn, was er toen enige consternatie. Heimwee naar het oude België is echt niet meer van deze tijd, maar dat wordt dan wel verdedigd door één van de leden van het CD&V triumviraat. Sinds bekend is, dat niet alleen de zuiderse landen maar ook Nederland en Frankrijk het moeilijk hebben om hun begrotingstekort onder de knie te krijgen, kan het voor Vanackere helemaal niet meer stuk. Als echo op de uitspraak van Di Rupo, dat België ter zake de beste van de klas is, noemt Vanackere dit land nu de 'modelleerling'. Volgens hem zijn onze buurlanden jaloers op onze begrotingsresultaten. Zou het? Vanackere maakt zich (en ons) niets wijs. Om te beginnen moet men niet alleen kijken naar het resultaat van een budgetcontrole, maar ook naar de staatsschuld. Die bedraagt voor België nog altijd bijna 100% van het bbp, t.o.v. bv slechts 65% voor Nederland. Dat land kan zich dan ook veroorloven een groter begrotingstekort te hebben. Dit misplaatst hoerageroep is trouwens niets nieuws. Ook ten tijde van Verhofstadt werd daar elk jaar mee uitgepakt. En er is meer. Het feit dat dit land op enkele maanden ineens zomaar 13 miljard euro vindt om de gaten in de begroting te dichten en dan nog zgz zonder iemand pijn te doen (wat niet waar is), bewijst dat hier vroeger met geld is gesmeten geworden en dat heel wat van dat 'gevonden' geld onnodig werd gebruikt en misbruikt. De Hoge Raad van Financiën heeft trouwens zopas nog gesteld dat deze regering nog eens een extra 10 miljard euro zal moeten vinden, wil ze tegen 2015 een sluitende begroting hebben, zoals Europa dat vraagt. Diezelfde Belgische raad stelde meteen voor één derde van dat geld te gaan zoeken bij de regio's, in totaal dus zo'n 3,5 miljard, waarvan waarschijnlijk 2 miljard bij Vlaanderen. Dat zou een grote onrechtvaardigheid zijn, omdat datzelfde Vlaanderen momenteel de enige regio is met een reeds sluitende begroting (iets waar ik steeds mijn twijfels over heb gehad), waardoor de Vlamingen een tweede keer zouden moeten betalen (iedereen inbegrepen). Het is waar, dat België tot nu toe vrij goed door de crisis is gekomen en dat dit o.m. te danken is aan maatregelen zoals de technische werkloosheid (we zullen Carsid even vergeten), maar een belangrijkere reden was, dat de regering in lopende zaken (Leterme II) anderhalf jaar lang geen zware veranderingen kon doorvoeren o.w.v. de 'twaalfden' waarmee ze moest werken. Had men dat toen wél kunnen doen, dan zouden we nu gegarandeerd aardig op weg geweest zijn naar de Griekenlandroute. In een soort index, die eergisteren gepubliceerd werd door de Belgische beursvennootschap Petercam i.v.m. de duurzaamheidsrangschikking op wereldvlak, staat dit land op een beschamende 30ste plaats (van de 33!), met als belangrijkste reden onze hoge belastingen en onze overheidsschuld. Vanackere zou zijn huiswerk beter eens nakijken alvorens dit land tot een 'modelleerling' uit te roepen. 'Leerling tovenaar' zou een betere bepaling zijn.
|