Toen Kris Peeters aan de Gentse universiteit ging vertellen dat de zesde
staatshervorming niet perfect was, maakte hij een serieuze onderschatting. Verre van
perfect, zou een betere term geweest zijn. Als geen ander weet Peeters
immers, dat de Vlaamse regering bij de toepassing van die hervorming er heel
wat bevoegdheden bij krijgt (kinderbijslag, ouderenzorg en delen van het
arbeidsmarktbeleid), maar slechts 87,5% van de bijhorende middelen. In absolute
cijfers betekent dat voor Vlaanderen, dat er zon 3 miljard extra zal moeten
gevonden worden om de mensen dezelfde service te kunnen geven. Extra fiscale
voordelen, zoals de aftrek van de dienstencheques en de woonbonus zouden wel
eens het slachtoffer van een nieuwe besparingsronde kunnen worden. Het is niet
voor niets dat peetvader Vande Lala al gesuggereerd heeft de dienstencheques in
hun huidige, papieren vorm af te schaffen en dat er stemmen opgaan om de
woonbonus helemaal te schrappen.
Over die woonbonus is de laatste weken al heel wat inkt gevloeid. Voor
wie het nog niet zou weten: de woonbonus is een hypotheekaftrek, waarbij een
vast bedrag wordt afgetrokken van de inkomsten. Daarop worden dan belastingen
geheven. De gewesten kunnen echter alleen verminderingen toestaan, geen
aftrekken. Iedereen die erbij betrokken is, weet dat de woonbonus op termijn onbetaalbaar wordt en dan durft Freya, dochter
van, nog voorstellen die op te trekken voor bepaalde categorieën. Van zodra
alle woonleningen onder het nieuwe stelsel vallen, zou dat de overheid 4,9
miljard kunnen kosten. Alhoewel men dat bij de federale regering ook weet, draagt die er echter slechts 1,5
miljard van over naar de gewesten bij de toepassing van de zesde
staatshervorming. M.a.w. kan dat de gewesten nog eens 4,4 miljard extra kosten,
waarvan het leeuwendeel voor Vlaanderen, waar het meest gebouwd en verbouwd wordt.
Dit is gewoon niet eerlijk. De federale regering zou de zaken eerst moeten
saneren en pas daarna doorgeven.
Die overdrachten van het federale naar het regionale niveau, waarbij
niet alle middelen mee worden gegeven, is niet iets dat zomaar uit de lucht is
komen gevallen. Specialisten ter zake, zoals Jef Wellens van Kluwer, Luc Machon
van de vastgoedmakelaars en Nancy Huyghebaert van de KU Leuven (die er vorig
jaar een studie over maakte) hebben er al voor gewaarschuwd. Peeters eigen
partij heeft dit spelletje trouwens meegespeeld, o.a. met de clowneske
Verherstraeten en weet dus maar al te goed wat Vlaanderen straks te wachten
staat. Onze regio betaalt 62 procent van de federale besparingsoperatie. Als
het op betalen aankomt, kent men wél het juiste verdeelpercentage. Het 'niet
perfect van Peeters is dan inderdaad een onderschatting die kan tellen.
|