Na
de eindeloze discussies over de geluidsnormen in en rond Brussel, krijgen we nu
die over de windnormen. Staatssecretaris voor mobiliteit Wathelet heeft er nl
niets beters op gevonden dan die windnormen aan te passen. Waarvoor dat goed
is, mag Joost weten, want ze blijken enkel en alleen voor Zaventem te gelden,
niet voor de andere Belgische luchthavens en helemaal niet buiten dit land,
waar men de internationale richtlijnen volgt, de zgz Icao-norm. Die norm zegt,
dat landen en opstijgen met een rugwind mag tot 5 knopen (9km/uur), windstoten
inbegrepen. Wathelet gaat die voor Zaventem nu uitbreiden tot liefst 12 knopen,
dit ondanks het protest van pilotenverenigingen en luchtverkeersleiders.
De
nieuwe regeling volgens Wathelet betekent nl een gevaar voor het luchtverkeer.
Met een rugwind boven de 10 knopen (dus minder dan wat we maar de Wathelet-norm
zullen noemen) heeft geen enkel vliegtuig nog enige operationele
veiligheidsmarge. Daarmee stelt hij piloten, bemanning, passagiers én omwonende
bloot aan een veiligheidsrisico. Waarom doet die man dat?
De
uitleg is heel eenvoudig en typisch Belgisch electoraal. Hij verplaatst
hiermee het vliegtuiglawaai van het dunner bevolkte Waals Brabant en de rijke,
overwegend franskiljonse Oostrand naar de dichtbevolkte Brusselse agglomeratie
en de Vlaamse Noordrand. Eigen volk eerst, francofone versie. Dat de door de
nieuwe regeling ontstane omleidingsroutes ook economisch niet verdedigbaar zijn
(hoger kerosineverbruik, vertragingen, plus verhoging van het lawaai en de
luchtvervuiling), daar veegt Wathelet Jr zijn voeten aan. Het zou trouwens de
eerste stommiteit niet zijn in zijn familie: Wathelet Sr was destijds de
minister van Justitie die Dutroux vervroegd vrij liet, met de gevolgen die we
allen kennen
Kijk, dat de Waal Wathelet dergelijke communautaire fratsen uithaalt, is
zijn eigen verantwoordelijkheid. In de Kamercommissie Infrastructuur, waar de
zaak eergisteren besproken werd, werd er wel tegen geprotesteerd door o.m. N-VA
en CD&V, maar dat is niet voldoende. In de plenaire vergadering moeten de
Vlaamse partijen een dergelijk roekeloos voorstel eenvoudig wegstemmen.
Indertijd heeft CD&V al eens vruchteloos geprobeerd de al even ridicule
wetgeving omtrent de geluidsnormen van groene Isabelle Durant te bestrijden.
Toen zat de partij echter in de oppositie (tegen paarsgroen). Nu ze mee in de
federale regering zit, zou het des te pijnlijker zijn mochten de tsjeven weer
eens met de dood in het hart een wetswijziging goedkeuren die voor de Vlaamse
bevolking van de Rand schadelijk is, die effectief mensenlevens in gevaar zou
kunnen brengen en die ook ingaat tegen de principes van het Vlinderakkoord, dat
heel duidelijk stelt dat de veiligheid bij het vliegverkeer primeert. Het is
feitelijk te gek voor woorden dat uitgerekend een week na de vliegramp bij Namen een
federale staatssecretaris een bom legt onder de luchtverkeersveiligheid van de
grootste luchthaven van het land.
|