Ik schrijf hier al enkele jaren dat we ons aan die groene stroom nog blauw zullen betalen. Het laatste voorbeeld daarvoor is wat er zich momenteel in de Oostendse biostoomcentrale afspeelt, ge weet wel: dat koninginnenstuk van Electrawinds, dat recentelijk verkocht werd aan de Limburgse concurrent Bionerga voor 37,5 miljoen euro. Luc Pauwels, onderzoeksjournalist van de VRT en mede auteur van het boek ‘De Keizer van Oostende’ (waarvoor hij tijdelijk op non actief werd gezet!), heeft zich nog maar eens – en met succes – vastgebeten in deze door Vande Lala ‘meegepromote’ verbrandingsoven van biomassa.
Feitelijk was er al van bij de start van de biostoomcentrale, 5 jaar geleden, helemaal geen behoefte aan een nieuwe verbrandingsinstallatie daar aan de kust. West-Vlaanderen had er toen al vijf en de nieuwe centrale kwam er op amper twee kilometer van een andere die al 30 jaar bestond en capaciteitsoverschot had (en nog steeds heeft). Als gevolg daarvan was en is er in die regio een tekort aan bioafval en moest – om de zaak draaiende te houden – voorgedroogde keukenafval van elders worden aangevoerd. Dat ‘elders’ was tot in Limburg (onder de rook van Bionerga’s eigen Limburgse centrale) en zelfs Seraing (Luik!)*, wat als gevolg had, dat er jaarlijks minimum 1 miljoen kilometers moest gereden worden, waarvan de helft leeg (op de terugweg). En daar hield het niet bij op.
Het blijkt nl dat de aanvoer bij de Oostendse biostoomcentrale dag én nacht gebeurde, terwijl dit laatste niet mocht volgens de verstrekte milieuvergunning, om nog te zwijgen over de nachtelijke hinder voor de buren die klaarblijkelijk tot nu toe niet durfden te reclameren (schrik van de ‘Keizer’?). Verder blijkt er daar zo goed als geen controle te zijn geweest zolang de verbrandingsoven er al bestaat.
Opmerkelijk is wel dat de zaak werd aangekaart door de VRT nieuwsdienst, alhoewel in heel het verhaal – zowel tijdens de Tv-journaals als op Terzake – de naam van Vande Lala nergens werd vernoemd. Ook zou men er al vier jaar over praten om het vervoer van het afval per schip langs de binnenwateren te organiseren, maar zou men dat niet economisch verantwoord kunnen doen, omdat de afstanden te kort zouden zijn. Dit is nonsens, want één lichter kan de lading van zeker dertig vrachtwagens vervoeren.
Tenslotte is er nog de vraag hoe het nu verder moet met de nieuwe Limburgse eigenaar Bionerga, die 37,5 miljoen euro voor de installatie heeft betaald en straks het kind van de rekening dreigt te worden. De oven in Oostende krijgt nl nu nog voor 47% van zijn geleverde stroom groene stroomcertificaten en de vraag is maar: hoe lang nog? In Antwerpen heeft men Lange Wapper, in Oostende Electrawinds. Het dreigen allebei verhalen zonder einde te worden.
* Misschien is dit wel de reden, waarom het Waalse Tecteo geïnteresseerd was in een partecipatie in Electrawinds: die wisten waarschijnlijk van die afvaltranfers.
|