Na de beslissing van Europa dat de aanbesteding voor de Antwerpse Oosterweelverbinding opnieuw moet worden uitgeschreven, maakt Ben Weyts, Vlaams minister voor Mobiliteit zich sterk dat het door de nieuwe Vlaamse regering aangekondigd plan zal kunnen worden uitgewerkt binnen de reeds voorziene tijdsspanne. Zo beweert hij dat binnen de twee jaar de eerste spadesteek zal worden gezet en de rest wel zal volgen. Weyts heeft het altijd over een ‘schup’, wat in dit geval niet het correcte woord is. Met een schup wordt geschept, met een spade gespit. Een eerste spade’steek’ kan dan ook niet met een schup. Een minister kan ook niet alles weten. Misschien heeft Weyts geen tijd om veel in zijn tuin te werken en voor zijn hangbuikvarkens heeft hij dat materiaal niet nodig.
Alle gekheid op een stokje, ik zie het niet gebeuren. Er is eerst nog de kwestie van de financiering. Vraag is trouwens of er al ergens een bestek bestaat voor het nieuwe plan met die ondertunneling en op welk jaar dat budget slaat. Op één punt heeft Weyts wel gelijk: het wordt tijd dat de Europese schoonmoeder ook eens zegt wat onze regio wél mag doen en niet alleen wat niét mag.
Voor de rest blijft het allemaal gissen. Denk maar aan die 42 miljoen euro die het Noriant bouwconsortium krijgt voor de gemaakte kosten van planning e.d. die volgens StRaten-generaal maar 1,5 miljoen mochten zijn en volgens Weyts 315 miljoen hadden kunnen worden. De minister heeft één geluk: het was niet alleen zijn partij die kazak keerde in de zaak van de Lange Wapperbrug. De SP.a, met Janssens op kop, was de grote promotor van de nooit geziene bocht die het politiek establishment toen genomen heeft na het schertsreferendum, waarbij tenslotte slechts 25% van de Antwerpenaren tegenstemde terwijl de omwonenden uit de regio, die de ring meer gebruiken dan de sinjoren, straal genegeerd werden.
En dan blijft er nog het droomproject van de ringlanders. Of moet ik zeggen: het ringproject van de droomlanders? Dat zal wel een droom blijven, zeker zolang het economisch klimaat niet beter wordt. In tegenstelling tot de nieuwe verbinding zelf, zal de overkapping immers extra geld kosten maar straks geen extra geld in het laadje brengen, alleen maar (weliswaar betere) lucht. Persoonlijk blijf ik erbij dat ik het eindresultaat niet meer zal meemaken.
|