Met wat men er nu van weet, zal de vliegtuigcrash van de Airbus 320 van Germanwings in de Franse Alpen zeker niemand onberoerd laten. Ook ondergetekende niet. Ik heb nl een dochter die haar hele beroepsleven al vliegt. Begonnen op haar 18de bij Sabena en nu cabinechef bij Brussels Airlines.
Heel wat mensen vliegen tegenwoordig, de meeste slechts sporadisch en sommige maar af en toe, voor vakanties en beroepsdoeleinden. Sinds de komst van de lagekostmaatschappijen is hun aantal wel gevoelig gestegen. Waar de meeste mensen na zo’n crash, meer dan waarschijnlijk opzettelijk veroorzaakt door een jonge copiloot, niet bij stilstaan is het feit dat piloten en cabinepersoneel bijna elke werkdag vliegen en dus, in principe, ook bijna continu het slachtoffer kunnen worden van een dergelijke ramp. Tijd dus om er iets aan te doen, zeker als men weet dat men er in de States al langer iets op gevonden heeft. Daar blijven nl altijd twee personen in de cockpit, ook als een van de piloten er even uit moet. Hij wordt dan vervangen door een air hostess/steward of cabinechef tot hij weer terug is. Het zou ook al gebeuren bij Ryan Air en hopelijk gaat men dat straks overal toepassen.
Vroeger had men altijd drie man in de cockpit. Buiten de piloot en zijn copiloot was er ook steeds een boordwerktuigkundige. Sinds de komst van de Airbus deed ook de computer er zijn intrede en die heeft later de derde man vervangen. De gebeurtenis met de Duitse Airbus heeft echter aangetoond dat zo’n computer niet alles en iedereen kan vervangen. Als men dan ook niet wil terugkeren naar het principe van de derde man – al was het maar voor de extra kosten - zou men ook hier toch minstens een cabinemedewerker de plaats van de (co)piloot moeten kunnen laten innemen als die laatste om welke reden ook zijn cockpit verlaat. Het is een goedkope oplossing en na wat er nu gebeurd is, zullen weinig passagiers het erg vinden dat ze iets langer moeten wachten op hun snack of drankje.
|