Vorige week was er nog heel wat te doen i.v.m. een rapport
van e.o.a. vergrijzingscommissie, die zei dat onze samenleving
helemaal niet was voorbereid op de vergrijzingsgolf die eraan
komt, wat over enkele decennia tot grote problemen zou kunnen
leiden, niet in het minst voor de ouderen zelf. In het licht
daarvan blijkt dat de maatregelen die daarvoor tot nu toe op
ministerieel vlak zijn genomen absoluut ontoereikend zijn. Men
kan natuurlijk niet alles meteen omgooien en het verhogen van
de pensioenleeftijd en het brugpensioen zijn dan ook een eerste
simpele en goedkope stap. Er zullen meer mensen langer aan
het werk moeten blijven om de toekomstige pensioenen
betaalbaar te houden. De meeste mensen nemen dat aan, tot ze
er zelf mee te maken krijgen.
Dat laatste maken we nu mee bij ruitenwisserfabrikant Bosch
in Tienen, waar bij een herstructurering een aantal jobs
verdwijnen en men een honderdtal werknemers op vervroegd
brugpensioen wil sturen vanaf 53 jaar, hetgeen normaal
gesproken niet meer zou mogen. Wie op 53 zijn werk verliest,
zal het niet gemakkelijk hebben een nieuwe job te vinden en zal
waarschijnlijk met minder loon tevreden moeten zijn. Anderzijds
zijn er de dag van vandaag wel meer hulpmiddelen die het
vinden van een nieuwe baan wel iets vergemakkelijken, zoals
outplacement, jobbegeleiding door VDAB e.d. In Vlaams
Brabant, de regio van Tienen, zijn er momenteel bovendien een
kleine 3.000 vacatures. Er zijn dus jobs.
Dat het bedrijf en de vakbonden wél akkoord blijven gaan met
een brugpensionering op 53, is te begrijpen, omdat het tenslotte
de overheid is die de helft van de kosten moet dragen. De
beslissing hierover is aan Kris Peeters, minister van Werk, die
zich verschuilt achter een mogelijke beslissing van de
brugpensioencommissie. Erg moedig is dat niet vanwege de
linksbuiten van de centrumrechtse regering, die in andere zaken
zo graag het laatste woord heeft.
|