Volgens de laatste berichten vanuit de federale regering, zou deze bereid zijn Audi Brussel fiscale voordelen te geven tot een bedrag van 100 miljoen euro, als het Duitse concern zou beslissen haar allereerste elektrische SUV in Vorst te laten assembleren. Na 2017 houdt daar immers de productie op van de A1, iets dat voor mij nooit duidelijk is geweest. Gaat men dat type dan helemaal niet meer maken, zoals met de A2 (waarvan ik nog steeds de gelukkige bezitter ben) gebeurd is? Gaat de productie verhuizen en, zo ja, naar waar? Waarom zou men dan zopas een hypermoderne spiksplinternieuwe lakstraat in Vorst geïnstalleerd hebben die eveneens zo’n 100 miljoen zou gekost hebben? Dat laatste kan kloppen, want dat gebeurde ook bij de cabinefabriek van DAF in Westerlo, waar gesteld werd dat dit een investering was met een looptijd van 10 jaar. De vraag is dan ook waarom men na 2017 niet met een nieuw model in Vorst zou beginnen, als men beschikt over een lakstraat die nog acht jaar kan meegaan? Hier klopt e.e.a. niet.
Een tweede verhaal is dat van Tesla baas Elon Musk, die met veel fanfare werd onthaald door de voltallige Vlaamse regering, die voor die gelegenheid haar begrotingsdebat liet voor wat het was en daarna nog door de koning in Laken én door Bart De Wever op het Schoon Verdiep in Antwerpen. Musk, die wel eens de nieuwe Steve Jobs wordt genoemd, heeft een bedrijf dat elektrische sportwagens en nieuwe soorten batterijen produceert en tevens geëngageerd is in de privé ruimtevaart. De man kwam in Vlaanderen waarschijnlijk langs om eens te polsen hoeveel zijn bedrijf, dat nog steeds met verlies werkt, hier kan losmaken om een tweede Europese assemblagelijn voor zijn Tesla’s te vestigen. De eerste, die gisteren officieel werd geopend (de echte reden waarom Musk hier was), ligt in Tilburg, net over de grens bij Turnhout, in de buurt van de Efteling, nog zo’n sprookjesverhaal.
Nadenken is nodig, vooruitdenken is beter en in dat kader is echte hulp welkom. Als men echter ziet wat er allemaal beloofd wordt aan buitenlandse multinationals, dan breekt het zuur op te moeten vaststellen dat onze eigen bedrijven helemaal niet in de watten worden gelegd. Een triestig voorbeeld daarvan maken we mee in Limburg, waar het logistieke bedrijf H. Essers, de grootste private werkgever van de provincie, in de knoop ligt met Natuurpunt omdat het zijn activiteiten wil uitbreiden op een ernaast gelegen bosgrond. Het gaat vooral om het feit dat de farma-vervoerafdeling van Essers, die de uitbreiding nodig heeft, niet vanuit twee verschillende plaatsen kan werken. Farmabedrijven leveren hun producten apart aan, waardoor gemengde vrachtwagens moeten worden samengesteld volgens hun bestemming. Als Natuurpunt, hierbij gesteund door een Facebook-actie van cabaretier Wouter Deprez (!), gelijk krijgt, overweegt Essers te vertrekken naar Nederland of Duitsland. Essers biedt werk aan 4.200 medewerkers, waarvan 1.300 in de logistiek…
|