Er valt weinig te vertellen in het voordeel van de vakbonden. Maar mijns inziens treft de chirurg evenveel "schuld" bij het tragisch voorval. Wat zit die -met wachtdienst zijnde- thuis te doen?, was althans mijn eerste reactie. Achteraf blijkt nu dat de chirurg met wachtdienst in het hospitaal zelf al een ander noodgeval aan het opereren was, en dat de tweede chirurg werd opgeroepen als specialist in hart- en bloedvaten. Maar dan nog.
Wanneer er op de autosnelweg een vrachtwagen in schaar zou geraakt zijn, een autobus op diens brandstoftank knalde en de boel in brand vloog waardoor de snelweg óók voor uren geblokkeerd raakte, zou de hospitaaldirectie dan ook klacht indienen tegen deze vrachtwagenbestuurder omdat de opgeroepen chirurg niet tijdig op zijn werkplek arriveerde, of de uitgestuurde ambulance niet op de plaats van het onheil?
Wanneer ikzelf bij een -nog steeds aangekondigde- staking niet tijdig op mijn werkplek geraak, om welke reden dan ook(!), zal ik niet ontslagen worden omdat ik te laat kwam, maar mijn ontijdige aankomst wordt wel verrekend in mijn werkuren, overmacht of niet. Van mijn aanwezigheid op het werk hangen echter geen mensenlevens af. Tewerkgestelden bij wie dat wél het geval is, zoals die chirurg bijvoorbeeld, moeten daar volgens mijn bescheiden mening zelf beter rekening mee houden. Wanneer hun geweten hen dat al niet oplegt, zal zeker hun ereloon wel in staat moeten zijn om te verantwoorden dat zij aanwezig zijn "wanneer de dienst het vereist".
Het is niet de eerste keer en het zal ook niet de laatste keer geweest zijn dat chirurgen of ambulances (of brandweerwagens) ondanks al hun inspanningen te laat komen om levens te redden, ongeacht de oorzaak. De autowegblokkade van het stakend treinpersoneel was niet opgericht met het doel om de chirurg of de ambulance te blokkeren en hun werk uit te voeren en dat maakt precies het verschil.
En waarom zou stakend treinpersoneel geen autowegen mogen blokkeren voor de vlotte doorstroming van het autoverkeer? Waar trek je die grens bij het dansen op de slappe koord? Stakend postpersoneel blokkeert toch ook de vlotte doorstroming van het informatieverkeer? Geen krant in de brievenbus vinden tot daar aan toe, maar die doodsbrief van tante Zulma die drie dagen te laat arriveert, verhindert mijn gewenste aanwezigheid op haar uitvaart. Van mij mag stakend postpersoneel ook geen noodzakelijke informatie tegenhouden, dus zal ik nu ook maar klacht indienen?
(Beeld je maar eens in dat zij mijn aanwezigheid op haar begrafenis als voorwaarde zou gesteld hebben in haar testament...)
PS. Stakend treinpersoneel dat bij een niet-algemene treinstaking in de stations over de sporen loopt of tussen twee stations langs de treinbedding stapt, moet mijns inziens wel op staande voet ontslagen worden. Zulke acties worden wel degelijk uitgevoerd met een bepaald doel, dat op geen enkel begrip kan rekenen. Het zou te vergelijken zijn met stakende havenarbeiders die schepen doen zinken. Maar het is niet te vergelijken met stakende havenarbeiders die de luchthaven zouden blokkeren en verhinderen dat er vliegtuigen landen en opstijgen.
24-10-2015, 14:09
Geschreven door bertie
|