Minister Geens is flink bezig met het gerecht te hervormen door zoveel als mogelijk het vermoeden van schuld in te voeren. Zo wil hij nu weer dat in echtscheidingszaken minderjarige kinderen achter gesloten deuren hun mening geven, zonder dat hun papa of mama dat ooit te weten kunnen komen. Zogezegd om die kinderen te beschermen. Wie dus voortaan veroordeeld wordt als schuldige, zal niet meer weten waarom. Dat is Kafka in zijn zuiverste vorm, voor wie Het Proces gelezen heeft.
Hij zou zich beter bezig houden met de hervorming van het gerecht met de overheid als partij. Voor mijn rechtvaardigheidsgevoel is het absoluut noodzakelijk dat de overheid zich altijd en overal aan de wetgeving houdt. Zowel de gemeente, de provincie, de regering, Europa, kortom elke overheid neemt op haar eigen niveau wettelijke beslissingen in het algemeen belang.
Geen enkele overheid kan dus in principe een rechtszaak inleiden als eiser, dat is de logica zelf. Maar ook als verweerder heeft de overheid mijns inziens beperkingen. De overheid had namelijk in eerste instantie al een beslissing genomen die volgens haar volkomen wettelijk was. Wanneer een burger het daarmee niet eens is, kan, in tweede instantie, een rechter evenwel de genomen beslissing weerleggen. Het feit dat het voor de overheid al om een twééde aftoetsing gaat van een door haar eerder genomen beslissing, maakt dat dit eerste proces vanuit de overheid gezien dan al een beroepsprocedure is. Voor mij kan het dus niet dat de veroordeelde overheid dan nógmaals een gerechtelijke procedure inleidt en in beroep gaat (en soms zelfs in cassatie, wat helemaal van de pot gerukt is). Als er zich nu één instantie aan de wet moet onderwerpen, en aan de aftoetsing daarvan door een onafhankelijke rechter, dan is het toch wel de overheid, zeker!?
Vele rechters zijn wat dat betreft ook hun gezond verstand en het noorden kwijt. De betekenis van een gerechtelijke beroepsprocedure houdt eigenlijk in dat de eerste rechtbank niet met alle elementen heeft rekening gehouden om tot een juiste uitspraak te komen en om een (definitief) oordeel te vellen. Maar in het geval dat de overheid één van de partijen was, hoe kan dat nu? Zij had dat al zorgvuldig moeten doen bij het nemen van de oorspronkelijke beslissing! Welke elementen kunnen daar voor de dérde keer dan nog bijkomen? Dan is er van deugdelijk bestuur toch geen sprake...
02-12-2015, 10:51
Geschreven door bertie
|