Dit land is overal bekend voor zijn bier, zijn chocolade, zijn frietjes en zijn duiven, maar als dit zo doorgaat zal het straks nog het meest bekend staan voor zijn stakingen. De nieuwste, deze van de bagagisten van Avia Partner op Zaventem, is de zoveelste in de rij en maakt dat de mensen zo stilaan moedeloos worden van al dat niét werken. Kan er hier nu eens echt niets meer besproken en/of geregeld worden zonder dat daarbij meteen moet gestaakt worden?
Het zal velen misschien minder bekend zijn, maar in Wallonië wordt er zelfs ook regelmatig gestaakt in bedrijven waar het goed gaat. Niet zomaar één keer, maar op regelmatige basis. Dat overkomt FN Herstal, de wapenfabrikant, nota bene: eigendom van het Waalse Gewest. Van 21 tot 28 april, een hele week lang, lag daar alles stil omdat het personeel zgz vreesde voor de verhuis van een deel van de activiteiten naar het buitenland. Het wilde daarover een rechtstreeks gesprek met de Waalse regering, terwijl dat officieel moet gebeuren via de maatschappij die het gewest daarvoor speciaal had opgericht. Einde 2014 werd er gestaakt omdat de PS niet mee aan de onderhandelingstafel zat bij de vorming van de nieuwe federale regering (nota bene: nadat diezelfde PS de MR geen kans gegeven had mede te onderhandelen over de vorming van de Waalse gewestregering). Ook in 2006, 2011 en 2015 werd er bij FN gestaakt, in dat eerste jaar zelfs 19 dagen (een record dat de francofone cipiers straks kunnen breken!).
Gaat het dan slecht bij FN? Helemaal niet. De fabriek heeft een omzet van 650 tot 700 miljoen euro en maakt een jaarlijkse winst van rond de 50 miljoen (waarvan er 10 naar de Waalse regering gaan). Het personeelsbestand van zo’n 1500 groeit jaarlijks met een vijftigtal nieuwe medewerkers. Die kregen vorig jaar allemaal een bonus van 2.900 euro. De laatste drie jaar werd er 54 miljoen in het bedrijf geïnvesteerd.
Als de Waalse regering ooit een deel van de fabriek zou verhuizen naar het buitenland, heeft ze daar alle redenen voor, maar blijkbaar kan men in Wallonië geen jaar normaal werken zonder tenminste eens een keer te staken, zelfs in een gezond bedrijf. Niet voor niets noemt men daar o.a. de Waalse tegenhanger van De Lijn de 'TEG’ (‘Transport En Grève’) i.pl.v. TEC (‘Transport en Commun’).
|