Groene stroom en de CO2-hype, twee 'fop'spenen van de linkse cathecismus. Een onderwerp apart, evenwel.
Nooit zal alternatieve energie, in zijn huidige vorm althans, kunnen volstaan om de totale energiebehoefte in de wereld te dekken, energiebehoefte die bovendien jaar na jaar zal blijven stijgen. De toekomst b.v. zal bestaan uit huizen die qua energie zelfbedruipend grotendeels zelfbedruipend zullen zijn. De aanzetten zijn er al.
Wat koning auto betreft, het is onvoorstelbaar dat onze politieke nietwitten blijven vasthouden aan de electrische auto als hét alternatief, omdat dit soort wagen waarschijnlijk(?) nooit een voldoende actieradius zal hebben om meer te zijn dan een gewoon stadsautootje. Vandaar is het zonder meer vreemd dat men vanuit het beleid veel geld blijft pompen in laadpalen, waar men in de praktijk niet veel aan heeft vanwege de te lange laadtijden. Korte actieradius en lange laadtijden, de achillespees van het electrische vehicel.
Er is nochtans een valabel alternatief, nl. de waterstofmotor, waardoor de wagen elektrisch rijdt, maar dan wel met zelf verwekte elektriciteit. De wagen bestaat commercieel, maar komt vooralsnog niet naar België bij gebrek aan infrastructuur ! Het betreft de De Toyota Mirai -Mirai is japans voor toekomst- een waterstofauto met een rijbereik van 480 km. Voltanken neemt 3 minuten in beslag, nagenoeg hetzelfde als aan de benzinepomp dus. De Mirai werd officieel voorgesteld in november 2014 op het autosalon van Los Angeles. In Duitsland werd de auto al vanaf september 2015 aangeboden voor een bedrag van 78.540.
De Mirai is een brandstofcel waterstofauto. Het is dus in feite een elektrische wagen die, zoals gezegd, zn elektriciteit uit een met waterstof gevoede brandstofcel haalt. In de brandstofcel vindt immers een chemisch proces plaats waarbij waterstof (H2) wordt omgezet in elektriciteit en water.
Een 153 pk sterke elektromotor voorziet de voorwielen van 335 Nm trekkracht. Met een 0 tot 100 sprint tijd van dik 9 seconden en een topsnelheid van 180 km/u presteert de auto gemiddeld. Niet slecht voor een begin.
De waterstof wordt opgeslagen bij een druk van 700 bar in twee met koolstofvezel versterkte kunststof tanks. Die kunnen voldoende brandstof opslaan om de wagen 480 km ver te brengen. Voltanken duurt volgens Toyota slechts 3 minuten. Dat is dus heel wat anders dan bij de huidige electrische wagen.
De prijs ligt nu nog aan de hoge kant, maar dat verandert uiteraard naarmate de wagen meer en meer verkocht zal worden. Nu is hij al in Europa te verkrijgen, nl. in Duitland, de UK, Denemarken, in 2017 volgen allicht andere markten.
Uiteraar is de petroleumsector hiermee niet gediend, en niet alleen deze sector. Ik kan me voorstellen dat de groene energieverwekkers, biocentrales e.a., het ook node aanzien, want wat gaan zij dan doen met hun ethanol, die ze vanaf volgend jaar aan iedereen willen opdringen aan de pomp, de 95 E10. Ik denk dat daar het politieke schoentje wringt. Tenzij iemand nog gelooft dat de politiek niets met beide sectoren te maken heeft. Iemand een politicus al horen spreken over dit alternatief met CO2 uitstoot NUL? Ik nog niet. Ze doen verdacht veel alsof hun neus bloedt.
Maar goed, na de bankensector, zullen de energieproducenten op relatief korte termijn de volgenden zijn die zich zullen moeten aanpassen aan wijzigende marktbeelden.
06-10-2016, 22:35
Geschreven door Geronimo
|