In al het Kerstgedruis zou men het bijna vergeten, maar Uplace heeft vorige week een nieuwe bouwvergunning gekregen van de Vlaamse administratie, voor zijn ‘belevingscentrum’ op de oude Renault site van Vilvoorde. Na liefst tien jaar (!) is de zaak volledig vergund, zelfs al voor de tweede keer. Zoiets is niet meer normaal in een maatschappij die zich modern en vooruitstrevend noemt. Nu zijn er redenen genoeg om tegen dit bouwproject te zijn, maar ergens moet men wel ernstig blijven en dat blijkt in deze zaak niet het geval. Zelfs nu, na die tweede vergunning, zijn de steden Vilvoorde en Leuven al meteen begonnen met een zoveelste klacht ertegen.
Persoonlijk vind ook ik dat Uplace niet past in het mobiliteitskader van de Rand rond Brussel, maar – zoals ook het geval is met de geluidsnormen voor het vliegverkeer in die regio – wordt er gewerkt met twee maten en gewichten. Als men, volgens mij zelfs terecht, vindt dat het verkeer rond Brussel met projecten zoals Uplace, helemaal in de knoop zal draaien, dan moet men die logica ook toepassen voor iedereen en niet alleen voor dit project. In dezelfde regio is het zgz beleveniscentrum Dockx Bruxsel van de Waalse supermarktketen Mestdagh al afgewerkt en functioneel (het staat zelfs al meteen te koop voor zo’n 300 miljoen euro!) en is er nog een derde project Neo dat blijkbaar ook niet gecontesteerd wordt. Als kers op de taart kan daar straks nog dat nationaal voetbalstadion bijkomen, een project van het Brusselse gewest, maar wel op Vlaams grondgebied (Grimbergen), dat eveneens voorzien zal zijn van winkels, restaurants e.d. en dat hoegenaamd niet nodig is. Voor dat stadion gaan miljoenen euro’s overheidsgelden gebruikt worden, al was er eerst uitdrukkelijk gezegd dat dat niet zou gebeuren. Dat alles terwijl men voor de helft van de kosten van dat Eurostadion het Koning Boudewijnstadion kan vernieuwen, mét daarbij het behoud van de atletiekpiste die er bij het nieuwe stadion niet meer zal zijn en waar meetings zoals de Van Damme Memorial niet meer zullen kunnen plaatsvinden.
Kortom, men moet eerlijk blijven en dat is in de Rand (weer eens) niet het geval. Alleen al voor de mobiliteit is Uplace er teveel aan, maar dan moet men consequent zijn en ook een veto uitspreken tegen Neo en het nieuwe voetbalstadion, die voor evenveel (en misschien nog meer) ongemak gaan zorgen dan Uplace. Dit geldt ook voor het standpunt van onze Vlaamse steden Vilvoorde en Leuven die – niet toevallig – beheerd worden door links. Of moeten we wachten tot de volgende gemeentelijke verkiezingen vóór er daarin verandering komt?
|