Vorige week vrijdag was er in Vlaanderen een staking van De Lijn. Een ramp werd het niet omdat heel wat buslijnen worden uitbesteed aan privéfirma’s en die deden niet mee. Alleen in de grotere steden was de staking voelbaar.
Die staking was vooral bedoeld om de plannen van de directie te dwarsbomen die de provinciale structuren wil afschaffen en al die diensten onder één dak onderbrengen in Mechelen. Dat zou geen echt jobverlies met zich meebrengen, tenzij de betrokkenen zich niet naar Mechelen willen/kunnen verplaatsen. Politiek gezien maakt het nog maar eens duidelijk dat onze provincies hun tijd hebben gehad. Straks schaft men, bij manier van spreken, die provincies helemaal af, maar zouden instellingen zoals De Lijn op die ouderwetse voorbijgestreefde manier blijven verder werken. Dat is een contradictio in terminis. En er is meer.
Tegen 2020 wordt nl het openbaar vervoer in de E.U. geliberaliseerd en moet dus ook Vlaanderen klaar staan om desnoods met een eigen dienst zoals De Lijn te kunnen concurreren tegen privéfirma’s, iets wat bv in Nederland reeds bestaat. Het feit dat De Lijn ook de dag van vandaag een deel van haar lijnen moet verpachten, zegt duidelijk dat daar niks mis mee is, al zal het bij de vakbonden wel nooit goed genoeg zijn.
Dat laatste maakten we gisteren ook mee in Brussel, waar de openbare vervoerdiensten een staking meemaakten van de rode en blauwe vakbonden. Het ACV deed niet mee, wat al meteen een domper op de actie zette en ervoor zorgde dat er toch nog heel wat trams en bussen reden, zij het wel met de nodige vertragingen. Het Brusselse openbaar vervoer, de MIVB (Maatschappij voor Intercommunaal Vervoer Brussel), is trouwens het slachtoffer van zijn eigen succes. Ze vervoert elk jaar beduidend meer passagiers. Dat het ABVV staakt zijn we in dit land zo stilaan gewend geworden. Het zijn gewoon politieke stakingen tegen een regering waarin hun partijen niet vertegenwoordigd zijn. Veel zal dat niet uitmaken en of dat ervoor gaat zorgen dat die partijen pas over anderhalf jaar de kans krijgen er iets aan te doen bij de algemene verkiezingen, is maar zeer de vraag. Dat de liberale vakbond daaraan meedoet, is iets dat ik niet begrijp. Soms lijkt het er wel op dat die fanatieker is dan de andere, gewoon maar om te tonen dat ze er nog zijn. Vraag is of er zullen blijven als ze zo voort doen.
Kortom stakingen, zoals hierboven vermeld, lossen niets op en zorgen er alleen maar voor dat reizigers (en automobilisten in de daardoor ontstane files) nodeloos gepest worden. Hopen dat diezelfde mensen straks nog voor de partijen zullen stemmen die de vakbonden genegen zijn, is wishful thinking.
|