Toen ik in de jaren 1970 in de DAF-fabriek in Oevel/Westerlo werkte, zat ik daar ook in de redactie van het personeelsblad ‘De Oeveliaan’ en heb ik o.a. toen reeds een artikel geschreven over verbrandingsmotoren op waterstof. Het was in die tijd, mits enkele aanpassingen aan de bestaande motoren, al mogelijk om die op waterstof te laten werken, Hét probleem was de kostprijs om die waterstof aan te maken. Dat is trouwens nog steeds het geval. Waterstof wordt ook de dag van vandaag nog aangemaakt door elektrolyse, uit aardgas, aardolie of steenkool, wat het niet alleen duur maakt, maar ook vervuilend in de aanmaak (niet in het verbruik). De ontdekking van onze KULeuven van een systeem om waterstof uit de lucht te halen via zonnepanelen – zoals ik ook terloops vermeldde in mijn blog van 26 dezer (‘Di Rupo’s klimaatplan) - is dan ook revolutionair. Vergeten we trouwens niet dat waterstof voor eenzelfde volume driemaal meer energie bevat dan diesel.
Het is trouwens niet de eerste keer dat er in Vlaanderen baanbrekend werk op het gebied van waterstof als brandstof wordt verricht. Jammer genoeg profiteren we er zelf veel te weinig van. ‘Geen sant in eigen land’ past hier wel bij. In het buitenland zijn we er al beter voor bekend.
- In het Schotse Aberdeen rijden tien waterstofbussen rond. Ze zijn vervaardigd door Van Hool uit Koningshooikt en worden bevoorraad door een tankstation van Hydrogenics uit Oevel.
- Hetzelfde Van Hool levert al waterstofbussen in de VS, het VK, Duitsland, Italië en Nederland.
- E-Trucks uit Lommel levert in Nederland vuilniswagens die rijden op waterstof.
In 2009 richtte Adwin Martens het bedrijf WaterstofNet op. Het bedrijf telt momenteel 35 partners, waaronder Colruyt, Engie, Fluxis en Deme. Het grote streven is erin te slagen dat zware vrachtwagens ermee lange afstanden zullen kunnen rijden, van Noord- naar Zuid- en van West- naar Oost-Europa, waardoor de druk tot steeds meer elektriciteitsproductie een stuk minder zou kunnen worden.
Ondertussen heeft men ontdekt, dat waterstof ook kan dienen als opslag voor overtollige stroom, wat het probleem van het opslaan bij grillige stroomverwekking door zonnepanelen en windmolens zou kunnen opvangen.
Het wordt nu wachten wat de testen van het aanmaken van waterstof door de Leuvense zonnepanelen zullen opbrengen, maar, als het lukt, zou het een echte revolutie in de ontwikkeling van energieproductie en vermindering van CO2 kunnen betekenen. Het zal nog wel even duren vóór alles in kannen en kruiken zal zijn. De testen alleen kunnen twee jaar vergen. Ondertussen moeten we verder met wat we hebben, ook met de kernenergie, desnoods door de bestaande centrales langer in gebruik te houden..
|