De nieuwe naam van Belgocontrol, ‘Skeyes’ een combinatie van ‘Sky’ en ‘eyes’, mag dan goed gevonden zijn, de werking ervan wordt al maanden verstoord door een conflict tussen vakbonden en directie. Skeyes is, nota bene, een overheidsbedrijf, waar men – overeenkomstig de statuten – niet staakt, maar zich wel ziek kan melden en dat laatste gebeurt tegenwoordig om de haverklap. Bij controles is al gebleken dat de ziekmelders helemaal niet ziek waren. Toen einde maart Kris Peeters, de bevoegde minister, twee sociale bemiddelaars aanstelde, beloofden de vakbonden de acties stil te leggen, maar de hinder blijft maar duren. Dat de belangrijkste vakbond in deze zaak eens niet het ABVV, maar het ACV is – de vakbond van Peeters – doet daar ook vragen over rijzen. Skeyes kent ’s nachts geen verplichte stand-by, waardoor het luchtruim boven België regelmatig dicht gaat wegens een tekort aan operators. Tot hiertoe zitten we dit jaar al aan 20 dagen hinder, meestal bij de nachtvluchten, waarbij vooral het goederentransport via Luik en Zaventem verstoord wordt. Als gevolg daarvan heeft de ter zake bevoegde Waalse minister, Jean-Luc Crucke, nu beslist Skeyes voorlopig niet meer te betalen, wat kan gaan tot elf miljoen euro per jaar. Ik kan de man geen ongelijk geven.
Toen Ronald Reagan bij het begin van zijn ambtstermijn als president van de US met een staking van zijn verkeersleiders geconfronteerd werd, ontsloeg hij ze allemaal en verving ze door militairen die voor het leger hetzelfde werk deden. Bij ons kan dat niet, omdat ons leger zo’n dienst niet heeft, maar ondertussen is er in Luik toch een nieuwe situatie ontstaan. Skeyes heeft voor het eerst zelf de hulp ingeroepen van zijn Duitse tegenhanger DES, met de vraag het Duitse actieterrein met een corridor naar Luik uit te breiden. Er zouden ook gesprekken lopen met Frankrijk (voor Charleroi), met de UK (voor Oostende) en misschien ook met Nederland (voor Antwerpen). Volgend jaar moet het tienjarig contract van Skeyes met de Belgische overheid vernieuwd worden. Misschien kunnen ze er dan beter mee ophouden en het hele Belgische luchtruim cadeau geven aan de buurlanden. Al bij al zitten we toch allemaal binnen de NAVO en zien we dan ook eens een goede kant van Europese solidariteit.
De vraag is trouwens: waar blijft Peeters, de verantwoordelijke minister ter zake? Wil hij, na de e-commerce – nu ook onze luchtvaart de kans niet geven werk te maken van een betere toekomst? Of durft hij ‘zijn’ ACV niet terugfluiten? Peeters kan - na de verkiezingen van 26 mei – niet snel genoeg vertrekken uit de Belgische politiek, waarin hij, volgens De Wever, alleen maar goed was als de man op de bagagedrager, die met zijn voeten tegen de band van het achterwiel duwde…
|