In ‘De krantencommentaren’ na het ochtendnieuws van gisteren hadden alle Vlaamse kranten, op één na, het in hun hoofdartikel over de opening van het nieuwe schooljaar dat in dit Coronajaar een meer dan bijzondere aandacht verdiende. De enige krant die dat niét deed was De Morgen, die nog altijd voortboomde over de tragische afloop van het incident met die gestoorde Slovaak op het vliegveld van Charleroi, meer dan twee jaar geleden.
De commentaar van De Morgen past in de eerste plaats op de beschadiging van Vlaams minister-president Jambon, die – al federaal minister van Binnenlandse Zaken - de zaak inderdaad niet ernstig genoeg had beoordeeld. De reden, waarom de socialistische krant zo blijft doordrammen, heeft echter in de eerste plaats te maken met de federale regeringsvorming die – steeds volgens de krant – paarsgroen moet zijn.
De vorming van de eerste paarsgroene regering, onder Verhofstadt, werd – niet alleen voor Vlaanderen, maar voor heel België – een financiële ramp. Die regering kwam er toen om CD&V aan de kant te schuiven, de nieuwe poging nu beoogt hetzelfde te doen met de N-VA. Paarsgroen wordt een anti-Vlaamse regering met een belgicistische boventoon, zonder meerderheid in Vlaanderen, dat straks wel voor de centen zal mogen zorgen.
Dat momenteel CD&V nog steeds aarzelt om daaraan mee te doen is, omdat de christendemocraten niet vergeten zijn wat ze in 1999 hebben meegemaakt. Een bijkomende reden is, dat er toen geen realistisch alternatief was voor Vlaanderen, nu is dat er echter wel en de eventueel verloren gaande stemmen bij de N-VA zullen niet naar paarsgroen gaan, maar naar het Vlaams Belang. Dit maakt, dat de kans bestaat dat de Vlaamsnationalisten, samengeteld, in Vlaanderen straks de meerderheid gaan uitmaken in het parlement en dat CD&V er alle belang bij zal hebben in dat geval haar karretje er aan vast te koppelen. Dat niet doen zou kunnen inhouden dat de vroegere beleidspartij helemaal zal wegdeemsteren, iets wat ook het lot zou kunnen worden van de SP.a en zeker van Open VLD.
|